Zobrazeno 2770x.  Kliknutím zavřete okno
Datum vložení: 05.12.2009 | Počet zobrazení: 2770   Zobrazit téma 
Dobrý den všem se zájmem o jakýkoliv motoristický sport, či stroje, nebo historii. Chtěl bych Vám jen napsat něco ohledně zde zmiňovaného označení TK - 16. Samozřejmě se nejedná o název motocyklu, či nějaké výrobní číslo a tak podobně. TK je označení technického komisaře a číslo 16 je přidělené této osobě pro určitý kraj. Pokud se nepletu, tak krajů bylo 14, takže minimálně by měla být čísla od 1 do 14. Ale jelikož jsme byli Československá Republika, tak předpokládám, že museli být pravděpodobně techničtí komisaři i na Slovensku. Také je samozřejmě možné, že pokud se kontrolní raznice ztratili, či je komisař po ukončení jeho činnosti nevrátil, mohli být přidělené krajskému středisku raznice nové, s jiným číslem. Na mých strojích mám obsaženou většinu čísel od TK - 01 až po TK - 20. Ke zde zmiňovanému TK - 16, bych chtěl dodat, že mám motor ČZ 175, přestavěný na rotační šoupátko, který byl také při testování označený komisařem kontrolní raznicí TK – 16. Tento motor byl v silničním motocyklu z 60-70tých let. Od pána, od kterého jsem ho získal, vím, že motocykl pocházel z okolí Brna. Takže zde zmiňovaný pionýr by měl pocházet odtamtud, nebo alespoň motor, který mohl být používaný v motokárách junior. Jen pro zajímavost v Plzeňském ( západočeském ) kraji dlouho testoval p. Sloup( TK - 4 ), po něm je převzal okolo roku 1979 p. Daneš ( TK - 4 ), pravděpodobně středočeský kraj měl p. Paleček ( TK - 3 ) atd. Je potřeba si uvědomit, že se testovalo minimálně od roku 1946, ( jak to bylo před válkou nevím, protože žádné jezdce z této doby neznám ), tak je samozřejmě jen malá pravděpodobnost, že by měl dodnes např. zmiňované TK - 16 ten samý technický komisař, kterému bylo přiděleno jako prvnímu. Dále bych napsal něco málo k onomu testování vozidla (přistavení vozidla k technické prohlídce). K testování se muselo přistavit vozidlo každý rok a to jak nově vyrobené, tak již dříve provozované a testované. Většinou byl termín každoročně stanoven do 30. Dubna. Vozidlu, jež prošlo prohlídkou, byl vystavený nový technický průkaz (osvědčení závodního stroje, technický průkaz či osvědčení, nebo provozní průkaz), nebo byla stávajícímu TP prodloužena platnost o jeden rok. Pokud se jednalo o nově vyrobené vozidlo, byl označený kontrolní raznicí motor i rám vozidla, když jste měli motor či rám použitý ze staršího vozidla a doložili jste jej TP, komisař už je označovat nemusel. Staršímu vozidlu používanému další sezonu, se jen prodloužilo osvědčení do stávajícího TP. Tady je třeba si uvědomit, že musel být označený (otestovaný) každý rám i motor vozidla jak u silničních, terénních, soutěžních motocyklů nebo motokár, před prvotní účastí na nějakém sportovním podniku. Co se týče číselného značení motoru nebo rámu vozidla, bylo k výrobnímu číslu vyraženo kontrolní raznicí většinou jen označení TK, ale pokud byl rám či motor bez výrobního čísla, či byl vyrobený doma apod., dostal ještě k označení TK další číslo podle pořadí testovaného stroje u některého z technických komisařů. Samozřejmě je dnes těžké dokázat originalitu vozidla, jelikož asi jen málokdo vlastní originální TP, dobové fotografie, plány apod. Ale bohužel jen velice málo dnes provozovaných závodních strojů na veteránských akcích, má označení technickým komisařem, což vede k domněnce, že většina těchto strojů je vyrobena nově (samo doma) a vydávána za originální stroje. Samozřejmě bych chtěl podotknout, že existovali různé předpisy (Pokyny pro motoristický sport), které se vždy po nějaké době nahrazovali novými, v kterých by jste nalezli všechny technické předpisy pro vozidla a závodní podniky pro určité období. Takže není samozřejmě směrodatné vše, co jsem zde napsal, protože to zajisté nebylo stejné v roce 1950, jako třebas v roce 1965, nebo v roce 1980. Snad jsem alespoň někomu odpověděl, na některé otázky týkající se značky TK a třeba trochu přiblížil tehdejší dění kolem sportovních vozidel. Za délku článku se všem omlouvám, i když by šli o těchto tématech napsat zajisté celé knihy.