MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316553 příspěvků |8219 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 45 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexAutomobily do roku 1945 | Diskusní téma 5.12.2024 23:15  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

Čalounění


 Dobrý den. Rád bych si sám udělal čalounění na svojí Pragovku. Dělal jste si někdo sám čalounění? Jak se čalouní strop? Jak je na stropu látka uchycena?
Díky moc za odpovědi    [DaPe]   18.01.2014     Přidat odpověď  
Odpověď  Přesně tak Jirko, taky by mě nebavilo si to nechat udělat, co nejvíc věcí si dělám sám, včetně nakreslení součástek drobných soustružnických prací, apod. Ale jsou věci který prostě sám neudělám nebo neumím! a to si vždy nechám udělat .(čalounění, lak, broušení, kalení, atd.). Právě proto jsem napsal tu absurditu co mě napadla - ten lis na pneumatiky, ale právě to skládání, když člověk vidí jak mu to přibývá pod rukama, to je ta největší radost, když to potom poprvé zavrčí po cca 20 letech a poprvé vyjede, pak první soutěž nebo výstava, to jsou ty nejhezčí chvilky!!    [HonzaBK]   03.03.2014
Odpověď  Mám přesně stejný názor jak píše berni.
Myslím, že se zde shodneme na tom, že veteráni mají přinášet radost. V podstatě jde o radost z toho, že se vdechne nový život starému železu. Někomu stačí, když přijde k hotovému, někdo a to myslím, že je většina, si chce užít tu radost z dobře vykonané práce.
Někdo nemá možnosti a tak renovuje manažersky a jednotlivé práce zadává specialistů. Někdo má možnosti a má na to a chce dělat většinu prací sám. Někdo má možnosti omezené a tak tyto metody kombinuje. To je asi většina z nás.

Čím více prací si udělá člověk sám, tím více je renovace pro jeho osobu hodnotnější. Tuto hodnotu ale není možno vyčíslit penězi. Ta je ve veteránu ukryta jen pro potřeby toho, kdu ji tam dal. Ti, kdo přijdou k hotovému, toto nemohou docenit. Dnes, kdy na všechno jsou jen odborníci je třeba ocenit jakoukoli snahu o samostatnou práci. Český veteránismus byl o zlatých českých ručičkách a bylo by dobré, kdyby to tak i zůstalo.

Ještě dodám, že při úrovni některých dnešních řemeslníků je někdy lepší si zprasit renovaci sám.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.03.2014
Odpověď  Honzo BK, než si koupíš lis, měl by jsi předem zakoupit vrtnou plošinu a vytěžit něco ropy. A než koupíš plošinu, možná by jsi mohl nakopat něco železné rudy, uhlí a plošinu si postavit sám.    [pavel]   03.03.2014
Odpověď  Když už se diskuse rozrostla do velkých rozměrů: rčení "Že i samotná cesta je cíl" jistě mezi veteránisty není třeba obhajovat... proč by ale nemohlo to samé platit i pro renovaci, samotný proces tvoření se vším všudy co k němu patří...Takže nemohu také s Pavlem a Honzou souhlasit ... sám jsem k tomuto účelu pořídil jak kompresor a nějakou tu pistoli, tak soustruh a frézku a ve volných chvílích zkouším, ladím, snažím se - ale hlavně ve výsledku mám pocit radosti a sebeuspokojení, že alespoň něco málo udělaly moje vlastní ruce. A to mám možnost výroby jinde téměř jen za cenu materiálu a cena mnou nakoupených srojů rozhodně převyšuje cenu vyrobených dílů. Jde mi ale o ten pocit. No a na co moje snaha nestačí, to poté poptám jinde.    [berni]   03.03.2014
Odpověď  Někteří lidé si budou stále mlet to své a dělat tu ze sebe blbce, viď Honzo? A nafoukni si ty pneumatiky vzduchem z vlastních plic. Chraň tě pánbůh použít kompresor který sis nevyrobil sám, ty šašku.    [martin]   03.03.2014
Odpověď  jj zítra kupuju z Barumu lis na pneumatiky a začnu si dělat nový pneumatiky na péráka nebo diagonálky na Feldu, už se těším, jaks i ho nastěhuju do třetího patra do obýváku!! Přece nebudu kupovat pneumatiky, to bych nebyl veteránista. Až si vyrobím dostatek pneumatik, lis prodám, nechcete ho někdo za měsíc koupit a a zase bych za měsíc koupil kyanidovou lázeň na stažení chromu, dál leštičku a lázeň na chromování. A postupně bych to vždy prodal a koupil, když tak dejte vědět, kdo další to takto začnete dělat, začneme ty stroje mezi sebou měnit!!    [HonzaBK]   03.03.2014
Odpověď  Nebylo by nejlepší to nechat,at si to každý dělá po svým?

Někdo zaplatí, někdo si všechno udělá sám, včetně pneumatik, a zbytek je něco mezi.

A všichni to děláme, protože nás z nějakýho důvodu to starý železo přitahuje.    [Monty]   02.03.2014
Odpověď  martin: Ano, je to vlastně hlavně o lidech :)    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  Ještě jsem zapomněl dodat, že veterány staví i lidé, kteří jsou odborně zdatní - jako jsou vyučení automechanici či strojaři. A ti si to v dobře vybavené garáži, nebo dílně udělají určitě lépe než ti co k tomu mají tímto způsobem daleko jako třeba Ivoš.    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  Garážový kutil, který svému veteránu dá vše na max. Si dokáže udělat renovaci, před jakou by smekl i profík. Když máš na něco čas celý svůj život, tak proč by sis to neudělal pěkně a poctivě.
Byl jsem u člověka tady z fora co si sám dělal motorku čz 150c a dodnes jsem nic preciznějšího neviděl. jeho puntičkářství a preciznost mi doslova vyrazila dech a jeho renovaci ocenili i japonští sběratelé kteří jeho motorku koupili za několikanásobek reálné ceny. A to japonci jsou detailisté a mistři svého oboru.
Ta čz nebyla "čím víc chromu tím víc veterán" Byla do poslední matičky, tak jak to má být. Ale bez jediného kazu na čemkoliv,bez jediné tečky v laku či chromu. Vše rozebrané, udělané,vyčištěné, zrenovované a znovu složené. Sebemenší klíčem ojetý šroub byl nahrazen na zakázku nově vyrobeným. Takto by se s tím nepáral, ani kdejaký profík. Ta motorka byla jistě v daleko dokonalejším stavu, než v jakém vyjížděla nová, ale to zda je to tak správně, je věc druhá, jde o to, že i domácí kutilové dokáží moc pěknou práci. Koneckonců je tu takových důkazů plné forum.
Naopak některé profi renovace co jsem viděl, mi svým amatérismem také vyrazily dech. Nelze to ale takhle rozdělovat, je to hlavně o lidech.    [martin]   02.03.2014
Odpověď  Jak píše Monty - už jsem viděl hodně zle renovované veterány od tzv. odborníků, které byly vidět nejen na první pohled. Takže jsou lidé kteří jsou schopní(!) a umějí si veterána zrenovovat s větším či menším podílem ruční práce sami a vypadá to skvěle a mnohdy lépe než na "zakázku" a samozřejmě je tomu i naopak.
Pak jsou lidé, kteří si to nechávají renovovat, ovšem s nejistým výsledkem, protože kvalita u renovačních a "renovačních" dílen je rozdílná.    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  Ivoš: Zajímalo by mne kolik renovací od "domácích" renovátorů jsi viděl a zda všechny byly úplně k ničemu jak tvrdíš a zda jsi se vůbec někdy o něco takového pokoušel sám, když si tak paušálně dovoluješ hodnotit renovace druhých.
Dle mého dojmu nejsi moc úspěšný, protože takovýto závěr nikdo jiný nemůže udělat.    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  renovace, prováděná doma, na koleně, většinou nestojí za nic. Totéž je práce od různých domácích kutilů a garážníků.    [Ivoš]   02.03.2014
Odpověď  to je samozřejmě druhá strana mince. Nikdo se nenarodí jako dokonalý řemeslník.


A jiný případ jsou "profící" kteří to za veký prachy pořádně zprasí.    [Monty]   02.03.2014
Odpověď  Ano, nemusí to amatér udělat tak dobře jako profík, ale proč takové snaživé amatéry, zrazovat hned od startu, Kdo nic nezkusí nic nezkazí, ale také nikdy nic nebude umět a o zkušenostech nemluvě. I ten profi renovátor, pár věcí ve svých začátcích zkusil a i zkazil, než z něj vyrostl profík.    [martin]   02.03.2014
Odpověď  Tak mně ještě napadlo- byly všechny ty renovace dělaný "na koleně" v garáži stejně dokonalá práce, jakou odvádějí špičkový renovátorský dílny?

Netvrdím, že to tak je ideální(veterán lepší než novej je přece trošku divná logika)-ale nikdy nemůže amatér dosáhnout kvality práce špičkovýho odborníka.

Už jen prostá skutečnost, že něco dělám po desáté nebo podvacáté je předpoklad, že to udělám líp.    [Monty]   02.03.2014
Odpověď  Pokud na to někdo nemá čas, tak ať si to nechá dělat, ale to pak není člověk, který renovuje veterány. To, že to poskládá - nebo si veterána koupí už hotového - mezi tím nedělám rozdíl. Nehledě na to, že kdo chce, tak si čas najde. Hodně lidí se jen na nedostatek času vymlouvá, ale spíš to tomu nechce obětovat. Místo s rodinou o víkendu na lyže či kolo, trávit v dílně. To je pak, ale oběť, která může končit rozvodem, pokud druhá polovička není tolerantní. Znám lidi, kteří toho času opravdu nemají nazbyt a dělají to i za tu vysokou cenu. Veteránista který je ochotný pro to své obětovat vše, je již skoro vyhynulý druh.
A nechat si vše dělat? To je jako být letecký modelář, nakoupit stavebnici, nechat si jí u nějakého "odborníka" složit, u jiného nalakovat a pak se s tím předvádět na modalářské show. Vím, u vetránů je to trochu složotější, ale princip je stejný.    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  ono všechno má tak trochu své. V dobách bolševismu jsem přišel ve tři hodiny ze zaměstnání (schválně neuvádím z práce), odpočinutý, nakrad jsem si něco materiálů a šel do garáže renovovat své veterány. Když jsem stříkal péráka, tak děti ještě dva dny smrkaly červené hleny (i přes dvoje zavřené dveře). Každý má své možnosti, ale většinu prací je třeba svěřit odborníkům. K vůli opravě čepů si přece nekoupím soustruh a popouštěcí a kalící pec. Pár veteránů jsem zrenovoval - ty před r. 1989 naštěstí i prodal a nyní se obracím pouze na odborníky.    [pavel]   02.03.2014
Odpověď  Nejde o žádné dělení na levo a pravověrné veteránisty,ale o to aby se tu lidé co si umí něco udělat sami, nemuseli dočítat místo rad, něco o idiotině jejich dotazu (příspěvek od pavla z 27.4) od takových co místo nářadí a špinavých ruk od práce mají jen peněženku plnou vizitek na renovátorské firmy. Pak tu teda nedebatujte a dejte sem seznam adres renovátorů a celé forum pak skončí jen na úrovni vyhledávání renovátorů z tohoto seznamu a nemusí se tu nikdo nikoho na nic ptát. Když je tu dotaz považován za idiotinu? A ještě doplněn arogantním výsměchem-na toto jsem reagoval, nic proti svěření části renovace odborníkům nemám, ale jak psal monty. Když si neumím opravit počítač,tak to dám odborníkovi, ale nebudu se přeci smát tomu co to umí.    [martin]   02.03.2014
Odpověď  Dnes si může každý, kdo není technicky a manuálně zručný nechat veterána "udělat".
Je to tím, že nyní existuje mnoho firem, zabývajících se opravami a výrobou součástí veteránů.
Ovšem, dle mého názoru, dříve, v době totality byli lidé,kteří se tím zabývali ještě skutečně ti veteránisté. V našem,již bohužel neexistujícím klubu, byli členové, kteří si opravdu na svých Tatrách a Aerovkách dělali skoro vše sami a renovace to byly excelentní. Měli jsme perfektně vybavenou klubovou dílnu i se zdviží, která stála mraky brigádnických hodin a dobrovolných příspěvků. Na věci jako byl chrom apod., které nelze v domácích podmínkách dělat, byly družstva, kde to šlo, ale i těch bylo málo.
Ale každý bez výjimky, musel mít technický přehled a být především mechanik, umět něco z elektro,(místní klubový člen - lakýrník dělal pro všechny, to samé čalouník) atd. Koneckonců, za výsledek, byl každý zodpovědný sám. A právě tito poté třeba měli svého "miláška" vyfoceného na zadní straně SM, nebo s ním sklízeli uznání na V akcích - a to je satisfakce, pokud se někomu líbí osobní několikaletá poctivě odvedená práce. Podmínkou je "mít geny" a (dnes) vlastní dílna.
Někteří dnešní rádoby veteránisti, kteří si aspoň základní věci, hrubou práci neumějí či nechtějí dělat, by se v klubu ani neohřáli. A mne tyto osoby na akcích ani moc nezajímají, protože si s nimi nemám o veteránech co říci. (pouze vlastní zkušenost)    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2014
Odpověď  když si tady čtu jiný příspěvky, jaký má kdo problémy zapojit čtyři dráty ,nebo spočítat matematický úkol ze 5.třídy(objem válce), tak asi opravdu takoví veteránisti musí platit a raději nebrat šroubovák do ruky.

Já zase zaplatím za sebemenší opravu v PC, protože tomu prostě nerozumím.
Jak říkal major Terazky : "na všetko nám treba špecialistov"    [monty]   02.03.2014
Odpověď  zítra odvážím auto na drobné opravy laku - časem utrpělo pár škrábanců. A otázka je: mám to prasit sám doma, když to neumím (jako správný pravověrný veteránista), nebo za svého letitého mercedesa zapřáhnu vlek a auto odvezu k těm, co to umí ?    [pavel]   02.03.2014
Odpověď  Nedá mi to a taky napíši svůj názor. Už mě začíná vadit zdejší dělení na pravověrné a levověrné veteránisty. Podle martina by veteránistou mohl být tak nejlépe člověk nezaměstnaný nebo dělající zaměstnání, kdy po osmi hodinách padla a dál mě zaměstnání nezajímá a můžu se věnovat svým koníčkům. Jenže zejména ti lépe vydělávající ten čas na koníčky prostě nemají, ale srdcem jsou zapálení veteránisté. Já dokáži klidně udělat kompletní renovaci sám, tak že to od profíků nepoznáte a mám takto zrenovované kusy, ale dnes z časových důvodů prostě volím systém zadávání jednotlivým specialistům a sám v zásadě jenom drobnější práce a kompletace. Ono taky existuje přísloví ševče drž se svého kopyta. Taky jsem perfekcionista a když si něco dělám sám tak vždy když přijdu ke stroji vím že jsem mohl něco udělat lépe a hlodá mě svědomí to opravit což u zadávání profíkům nebývá a jsem spokojenější.
A ještě jeden postřeh. Kdo je větší veteránista? Ten kdo dokáže popsat na svém stoji každý šroubek, ale často nezná nic jiného ani historii své značky natož některé zásadní světové výrobce, nebo ten co má komplexní přehled o vývoji motorismu a historii slavných značek, ale veterány si nechává renovovat? Protože mám vypozorováno, že tyto dvě skupiny existují. Pro mne existují jenom obecně lidé s láskou k veteránům a ta se může projevovet různě, ale všichni si jsou rovni. A prosím přestaňte už s tím dělením.    [tom]   28.02.2014
Odpověď  A co tak navštívit muzeum Pragovek (např. pana Příhody) podívat se na materiály látek, a možná tam bude i část čalounění k vidění z "druhé strany" . .. .    [radek]   28.02.2014
Odpověď  A auto je : motor,lak a dřevo?
Už jste někdy kompletně renovoval aspoň mopeda, když ne auto?

Nic dalšího? podvozek, brzdy, elektroinstalace, montáž a demontáž?

Děláme s tátou(teda víc táta- důchodce) kompletní renovaci Fiatu Topolino A, lak jsem zadal lakýrníkovi,repasi brzdových válců firmě, výbrus a kliku "kupodivu" taky odborné firmě, dokonce i těsnění si necháváme dělat, samozřejmě čalounění, chrom a pneumatiky nám taky obouvala firma.

Ale stejně je to práce a schánění na několik let, a peníze raději nepočítám.    [monty]   28.02.2014
Odpověď  ano, možná je to snobárna, ale zkuste si zaměstnat cca 20 lidí a budete mít trochu jiné starosti.    [pavel]   28.02.2014
Odpověď  Přesně jak říká orf, renovace tipu: "vše mi udělají odborníci", je renovace pro levoruké amatéry.Kdo si na svém stroji neudělá aspoň základní věci sám, se nemá čím chlubit a na takovou renovaci od cizích bych ani nebyl hrdý. takže se také stavím na stranu DaPe, který si má snahu něco udělat sám. protože to je starý poctivý veteránismus. chlubit se na výstavách naleštěným veteránem na kterém jsem neudělal ani špetku práce a jen si ho zaplatil, to je o ničem. Na to bych nebyl ani trošku hrdý. To je snobárna, která nemá s veteránismem a šikovnýma rukama nic společného.

Motor vám udělá mechanik, lak udělá lakýrník. čalounění- čalouník, výdřevu -truhlář.
Tak co jste si pak vlastně udělali? NIC!! jen to zaplatili! Ale všeci pak říkají: " Já jsem zrenovoval" nic jste nezrenovovali-jen zaplatili!    [martin]   28.02.2014
Odpověď  Proc by si nemohl udelat sam calouneni pokud je pan sikovny. Ja si treba cast calouneni na auto taky delam sam. Teda na strop a sedacky bych si netroufnul ale zbytek si pomalu delam.
jako renovaci po zpusobu podvozek me udela ten motor ten lakten a calouneni jiny to muze clovek dat rovnou auto jedne firme a pak si jej jenom vyzvednout. Co pak clovek vlastne na renovaci dela jenom to nekam porad prevazi.    [orf] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.02.2014
Odpověď  Nedivím se že se ptá, když dopředu nebyl dohodnut komu to svěří! Ne všichni čalouníci jsou tak dobří jako Rekovi, tak chtěl vědět na co se zaměřit. Samozřejmě kdyby hned od začátku byl rozhodnut pro Rekovi tak by se asi nepta na takový podrobnosti. takže já se ho zastávám, od toho jsou tato fora!!    [HonzaBK]   28.02.2014
Odpověď  tak trochu mi uniká smysl tvého dotazu. Čalounění svěříš odborné firmě a vyptáváš se na pitomosti. To jsou v té odborné firmě takový "odborníci", že jim musíš radit?? Já si nechal nedávno generálkovat motor. Motor jsem odvezl, oznámil, co chci a po čase hotový odvezl. Nikdo mi neřek, sežeň si kroužky, písty, ventily ...Prostě vše udělali. A tak by to asi mělo být u "odborné" firmy na čalounění.    [pavel]   28.02.2014
Odpověď  Děkuji:), o Rekových jsem věděl, napsal jsem tam :)) Čalounění si nakonec nebudu dělat sám:) přenechám to odborné firmě:)    [DaPe]   27.02.2014
Odpověď  A ten můj odkaz na materiály nabízené manžely Rekovými Ti pomohl?    [robertissimo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.02.2014
Odpověď  Když nevíte, nereagujte ;)
Znovu opakuju- do toho jak si budu auto renovovat Vám nic neni! Každej z vás umí jenom kritizovat, nic víc... Hleďte si svýho    [DaPe]   27.02.2014
Odpověď  tak nevím, jak na tento příspěvek reagovat. Dotaz je podobný idiotině, jakým pilníkem udělat výbrus válců. Každý si má dělat své. a i zedník si svou prací vydělá na to, aby mohl renovaci svěřit odborníkům a ne to kurvíkovat po večerech doma.    [pavel]   27.02.2014
Odpověď  Martin K.:
Napsal jsem, že bych rád, ne že to udělam, měl jsem jenom dotaz!
Naprosto nechápu tvojí narážku , myslím, že je to čistě moje věc, jak si udělam čalounění.
Zatím není nic rozhodnuto(samozřejmě bych čalounění nejraději měl od odborníka)    [DaPe]   23.01.2014
Odpověď  Myslím že na tom nic neušetříš a pokud jsi to ještě nikdy neskoušel, tak je lepší připlatit než mít nějakou hrůzu. Drž se svýho řemesla který umíš a vydělaný peníze vraž do čalouníka, bude to rychlejší a určitě se to vyplatí. V opačném případě se ještě poptej jak si udělat vlastní chrom!!!    [Martin K.]   23.01.2014
Odpověď  Zkusil bych manžele Rekovy http://www.veteran-calounictvi.cz/materialy
A pouvažuj, jestli si to od nich nencháš taději udělat, určitě jim takvé auto již prošlo dílnou :)    [robertissimoRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.01.2014
Odpověď  Nemáte nějaké tipy, kde se dá sehnat látka na čalounění? ( internetové stránky, apod.)
Díky    [DaPe]   19.01.2014
Odpověď  Díky za odpovědi. Bohužel původní čalounění se nedochovalo    [DaPe]   18.01.2014
Odpověď  Nejlépe podle starého čalounění .. .    [radek]   18.01.2014
Odpověď  Možností je hodně, třeba látka přichycená na napruženém drátu, nebo přibitá na výdřevu.    [Radek]   18.01.2014
 Přidat odpověď   (41) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006