MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 309764 příspěvků |7690 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 18 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexAutomobily do roku 1945 | Diskusní téma 15.4.2021 06:15  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

VERTEX


 Kdo mi dokáže vysvětlit přednosti Vertexu oproti rozdělovačům?    [Jana]   01.01.2009     Přidat odpověď  
Odpověď  to Jana: Ale to si pouze nerozumíme, já tu knihu vůbec neznám a nikdy jsem ji neviděl, proto jsem napsal, že je to původ z internetu, kde jsem fotku nalezl. Sdělení bylo myšleno pouze pro Arna jako zdůvodnění, proč mu ji nemohu poslat.    [Lišák]   04.02.2009
Odpověď  Přednosti vertexu proti rozdělovači? Žádné, pokud jej použijete např. v běžném čtyřvácovém čtyřdobém motoru s maximálními otáčkami 4000 až 5000/min.Naopak je to spíš nevýhodné.Složitější seřízení,obtížnější dostupnost náhr. dílů,malá energie jiskry v nízkých otáčkách což může způsobit obtíže při startování.
Pro tyto motory je podstatně výhodnější dynamo-bateriové zapalování s mechanickými kontakty.
Velkou předností vertexu je vysoká energie jiskry při vysokých otáčkách, což jej předurčuje spíš k použití ve sportovně laděných motorech.V současné době se to ale řeší použitím elektronického zapalování.    [Tomáš S.]   04.02.2009
Odpověď  Lišáku Jana má pravdu původ fotky je z té knihy a až potom se fotka dostala na internet. Knihu mám v knihovničce tak prosím Lišáku neroznášej tady bludy.    [Jana]   03.02.2009
Odpověď  To Arno: Jana nemá pravdu, původ fotky je někde na internetu, ale bohužel to zaboha nemohu najít. Když byl ten dotaz vznesen, tak jsem to našel, zkomprimoval a uložil.Proto je z toho fotka ve špatné kvalitě. Když to objevím, tak sem dám adresu odkazu.    [Lišák]   03.02.2009
Odpověď  Milý Arno původ fotky je o pár řádků nad fotem. Ty jsi vůbec diskusi nečetl že?    [Jana]   02.02.2009
Odpověď  Prosím Lišáka aby mi prosím sdělil původ fotografie magneto zapalování. Při tisku je to k nepřečtení.
Děkuji    [arno]   02.02.2009
Odpověď  to Lukáš - píšu snad něco jiného? :-)    [Pepa]   17.01.2009
Odpověď  Pořád tu mícháte jabka a hrušky. Vertex nemá NIC společného s dobíjením. Vyrábí si pouze proud pro zapalovaní. Ke svícení, eventuelně dobíjení sloužilo vždy dynamo. Motory s Vertexem mohly být vybaveny startérem, potom ale samozdřejmě byla potřeba baterie. Né aby cokoli ovlivňovala na zapalování, ale aby otočila startérem a stejně tak jí nemohl dobíjet Vertex nýbrž dynamo poháněné nejčastěji klínovým řemenem od řemenice klikového hřídele. Co se týče regulace předstihu prováděla se páčkou a to prostým otočením celého Vertexu. Při startování klikou se páčka na Vertexu přimáčkla až k motoru (zmenšil se předstih) aby motor při startování klikou "nekopal" a po nastartování se pohybovalo páčkou směrem od motoru (postupné zvětšování předstihu) do té doby než měl motor plynulý chod. Toť prozatím vše, jakékoliv další otázky rád zodpovím (pokud budu vědět :-).    [Lukáš]   06.01.2009
Odpověď  ještě k tomu vertexu, děda ho měl na starý oktávce a jedinej problém byl že se přebíjela baterka, v dnešní době když musíme svítit by to možná šlo líp ,
jinak vertex se stále vyrábí ale v usa jmenuje se TAYLOR VERTEX a dodnes se používá i na dragsterech
nevím jesli u všech ale kladívka byly platinová a proto se nenapalovali to jen k té spolehlivosti(mimochodem za komunistů stáli 1800kčs)    [pytrsmotors]   02.01.2009
Odpověď  Potom jsem to nepochopil a omlouvám se - Vertex je prostě magnetový zapalování,asi jako Bosch nebo třeba Marelli. Tatra je asi nepoužívala,nejsem takový znalec,ale myslím,že Tatry měly hodně BOSCHe.    [Monty]   02.01.2009
Odpověď  Konečně kloudná odpověď, děkuji Pepo oba články o zapalování jsem si stáhla a až bude čas v klidu si je přečtu. Např. to o těch svíčkách a jejich utahování je zajimavé a i pravdivé.    [Jana]   02.01.2009
Odpověď  shrnul bych,jak já sem to pochopil.pro zappolování má vlastní magnetku,takže zapalování má vždy dostatek proudu,i při vybité baterce.dokáže tedy i odstranit problém,že při všech světlech mívalo zapalování málo proudu,a kolísala i sytost jiskry.Spíš by mě zajímalo jestli je stejně řešenej rozdělovač(vzdálenost jiskřiště mezi palcem a kontakty k jednotlivým válcům) a jak je řešenej regulátor předstihu,nevypadá že je to klasický odstředivý.    [jaromir-noskov]   02.01.2009
Odpověď  Vertex - přišel z letectví, jeho výhody (a nevýhody) jsou stejné jako u všech magnetek - popsáno zde http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=384. Pokud chcete na autě ještě svítit, tak samozřejmě potřebujete (navíc k Vertexu) dynamo/baterku, pokud nechcete startovat klikou tak samozřejmě potřebujete (navíc k Vertexu) ještě startér (a baterku:-). Pokud jsem zaznamenal, problémy v provozu jsou s regulací s předstihu a celkovou složitostí celé té věci, zvlášt pokud je vyběhaná. Shánět osmiválcový Vertex v Čechách asi nemá význam, našel jsem na webu, že v září 08 prodala aukční síň Bonhams jeden takový za 322 liber, takže asi existují :-)    [Pepa]   02.01.2009
Odpověď  Tatra 12 má vertex? Myslím že diskuse je o vertexu a jeho výhodách a nevýhodách a né o magnetu všeobecně, tak nějak jsem to z dotazu Jany pochopil. Prosím o neplevelení diskuse. Kdo má zkušenosti s vertexem na autě (svíticím)?    [Pragule]   02.01.2009
Odpověď  Tak si vezměte nějakou knížku o starých autech a chvilku si čtěte- namátkou - Tatra 12,Tatra 30, snad všechny závodní auta z 30.- tých let,včetně Auto Union V16 a Bugati,snad každej stabilní motor a centrála,benzínový traktory....

Nevím,jakou přesvědčivější odpověd vytvořit.Kdyby to nebylo dobrý,tak to přece dávno přestalo existovat,ne?    [Monty]   01.01.2009
Odpověď  "prostě běžně" se mi nechce věřit. Má někdo jinou méně odbýjející odpověď??    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  Protože se tam prostě běžně dával - auto se dalo natočit i s vybitou baterkou,zapalování bylo nezávislé na stavu baterie i za jízdy- tehdy běžný 60W dynama a 6V elektroinstalace byly nejslabší stránkou auta.
Tak asi proto magnetky.    [Monty]   01.01.2009
Odpověď  a k čemu je vlastně vertex na autě když je potřeba svítit????    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  Na stříkačce s motorem z 1203 je scintilla vertex nebo něco jiného?    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  bez baterky nepotřebujete ani dynamo - samozřejmě ptoom taky nemáte světla    [Monty]   01.01.2009
Odpověď  pytrsmotors: Na které vozítko potřebuješ osmiválcový vertex??    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  Takže to shrnem když je Vertex na motoru není potřeba rozdělovač, cívka a baterka, startér je vlastně taky k prdu. A co dynamo s regulátorem??    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  vertex je magneto a vyrobí si proud sám proto nepotřebuje baterku , motor natočíš klikou ,nejčastější použití je ještě teď u hasičských stříkaček PS12 je tam motor škoda 1203 ,dříve je měli vozy běžně a hlavně se používali u leteckých motorů kde byly zdvojené. můj otec celá leta opravoval požární stříkačky a hlavně vertexy, já jsem tam dělal jen krátce, dnes sháním vertexe na osmiválec ale pořád nic.    [pytrsmotors]   01.01.2009
Odpověď  klikou    [monty]   01.01.2009
Odpověď  Jak se startuje motor který má startér a vertex a nemá baterku?? Ohledně ceny je dnes vertex levněji sehnatelný než originál rozdělovače    [Pragule]   01.01.2009
Odpověď  Hlavně nepotřebuje baterku,ale je mnohem držší    [Monty]   01.01.2009
Odpověď  Obrázek z knihy Automobil a motocykl v obrazech od Josefa Fronka mi nepomohl. Funkčnost Vertexu mi je dobře známa. Potřebuji vědět jaké jsou přednosti a nevýhody oproti klasickému rozdělovači. A to že to je magneto vím.    [Jana]   01.01.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tohle by ti mohlo pomoct k pochopení.    [Lišák]   01.01.2009
 Přidat odpověď   (28) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006