Zdravím všechny , nemáte někdo zkušenosti s čištěním hliníku( né leštění) myslím hlavy válců,
kartery a podobně. Před časem tady byla o tomto problému docela obsáhlá diskuse ale už zmizela. [domazlicky] 21.09.2008 Přidat odpověď |
| Milá "Adélko" to je právě ten kámen úrazu, že se tady řeší čištění Al povrchu a nikoliv LEŠTĚNÍ -tedy jeho degradace !!! [veteranista] 27.01.2016 |
| já čistím v naftě namíchané s benzínem, ručně, šroubovákem, dráťákem, drátěnou štětkou apod. Originál to leštěné nebylo, tak proč bych to měl leštit teď?? [HonzaBK] 17.12.2015 |
| Ja jsem si nechal cistit hlavu a kartery ultrazvukem, velmi setrne a krasny vysledek. Dela to jedna firma v Praze a velikost moto karteru nebyl problem. [patrik] 19.01.2012 |
| 1.nafta+stetec 2.benzin,riedidlo+stetec 3.arva+vapka 4.ariel+ubna kefka a ine,,speci naradie,, 5.hotovo [uhliarik1] 18.12.2011 |
| Dobrý den,přečetl jsem tu lecos, ale jak vyčistit hliníkové díly motoru? Prostě důkladně vyčištění s tím, že chci ponechat strukturu materiálu tak jak. Tedy žádné odebírání materiálu, pískování,drátěný kartáč ani chemické leštění. Je nějaký přípravek na dokonalé rozpuštění nečistot? [Kája.] 03.12.2011 |
| Ahoj. Pro nick: Czech..je možný se domluvit na nějakym kšeftu ohledně pískování? Mám veterána-skútra. Díky..mail: rude83-ZAVINáč-seznam..díky. David, Liberec [David] 21.09.2011 |
| Jednoduše a krátce,leštění hliníku,tedy opravdu leštění a né patlání je uzavřený systém tryskání s pomocí pilin,drcené kukuřice,nebo suchého obilí,vyberte si. [milan] 29.05.2011 |
| Nevíte někdo tryská někdo balotinou v okolí Pardubic? Kolik by stálo otryskání 250 motoru? [Mirek] 17.02.2011 |
|   Obvykle používáme balotinu o hrubosti 100-200um. Výsledný povrch je krásně hladký a zatažený. [lada.min] 08.11.2010 |
| ...zkus na www.reno-tech.cz. Ti to dělají a umí. [Tomáš Valošek] 29.05.2010 |
| Hoši je tu plno novech věcí a skušeností pro mě. vyskouším co se dá mislím si že pro mě bude
nejlepsí vyskoušet zpusob s přáškem ale njdriv to dokonale očistit kartačem. Dik všem za jejich
příspěvky [venca.kocik] 30.03.2009 |
| nereste vyresene, kazdemu se libi jiny povrch a uznava jiny postup, dovolim si muj nazor:
na ocel. plech, na svarence bez zapertlovani a uzavrenych dutin - klidne louh, pyrolidon ci
jina chemie - v materialu nebo cistem svaru nemuze nic zustat pokud se dukladne vymyje, kdo tvrdi
opak nebo ma jine zkusenosti tak to nevymyl, je to dobre zvlaste pokud se jedna o tenky plech s
kvalitni barvou, kde hrozi poskozeni tryskanim, tam je postup nejdrive chemicky sundat a pote jemne
otryskat aby pekne drzel novy lak na hlinik louh + hlinik se jaksi nemaji
radi to je obecna chemie ze zs, max. na omoreni, ale proc to delat? co mam zkusenosti tak to nikdy k
nicemu nepomohlo, jedine me napada pouziti na odmasteni v prumyslovych pripravcich k tomu urcenem,
tam opet pokud se dukladne material vymyje tak tam louh nezustane!!! tryskani + hlinik -
nejlepsi zpusob cisteni jak pod barvu, tak na lesteni, v domacich podminkach slozite, vyplati se
obratit na odbornika, ktery ma zkusenosti nema cenu resit tlaky a prostredek, kazdy tryskac je jiny
a opravdu zalezi na zkusenosti toho co s tim dela, otryska vam nejaky vzorek a pak se rozhodnete zda
ano ci ne. [balotina@seznam.cz] 09.02.2009 |
| Co to je konstruktivní Davide l? Já jsem ve dvou krátkých příspěvcích 19.12 a 19.1. vyjádřil jasně
názor na čištění. Ty naopak v dlouhých litaniích zmatečně popisuješ jak tryskat balotinou:
24.12. cit.:"radši větší průměr... tryskací tlak max5, optimálně jen 3." 3.2.
cit.": tryskací tlak na balotinu je optimálně do 2-3atm, víc NE! Balotina je nejlepší jemnější
až střední frakce". Co je podle tebe střední frakce? Každý výrobce má samozřejmě jinou
řadu zrnitosti. Je to kolem 0,1 nebo kolem 0,4mm? Bláboly, bláboly ... [Honza l] 09.02.2009 |
| Jasně,tak opravuju,aby to ti natvrdlejší(třeba ten pode mnou-nejmenuju) pochopili a necítili se
dotčeně,ač sami nepřidali k tomuhle tématu ani jednu konstruktivní řádku.. V minulém příspěvku o
louhování mělo být "dole pod tímto příspěvkem"čímž pro ty méně a pomaleji vnímavé myslím
že jako v těch článcích níže.. [David.1] 09.02.2009 |
| Opět blábolíš Davide.1. Cituji: "Louh je blbost, jak už je potvrzeno pod tímhle
příspěvkem..". Pod tímhle příspěvkem se nemluví o louhování, ale o tryskání.Jinak opět
nic nového. [Honza l] 04.02.2009 |
| Koukám,že jsem tu dlouho nebyl a zatím se tu krásně rozjela diskuze(myslím co do obsahu k tématu
mechanického opracování,ne monolog [Honza l],který pořád hledá něco,co jsem napsal já a je namířeno
proti němu,místo aby pořádně četl..Inu jak je to přísloví?Do hloupého kopni,nebo tak nějak..).
K věci-už jsem to psal,ale vidím,že tady dost lidí začalo razit cestu tryskáním.. Balotina je
nejlepší jemnější až střední frakce,ale musí to být tryskací,ne do barev(na to bacha při
objednávání).Nepíšu výrobce,já ji mám z Německa(protože tam,ač je vyrobená u nás vyjde levněji-na
jednom pytli je to fuk,ale při větším odběru je to znát).Louh je blbost,jak už je potvrzeno pod
tímhle příspěvkem protože naleze do pórů v odlitku odkud později vylézá.Navíc je porušena struktura
odlitku,takže ostatní díly i po přetryskání jsou vidielně jiné.Dál: karbon a ostatní mastný bordel
se dá otryskat jen ve velmi slabé vrstvě(musí se prostě odstranit chemicky anebo
okartáčovat),protože to balotina prostě nebere.Kolega dole píše,že mu náplň vydrží tak na pět
motorů-opakuju se,ale znovu:tryskací tlak na balotinu je optimálně do 2-3 atp,víc NE! Jinak se
rozbíjí a pak tryská v podstatě jako písek,tzn.tryskaný předmět není kuličkami obouchaný,ale
posekaný ostrými hranami,takže se v něm dobře drží špína-navíc rozbité kuličky nasaje odsávání(to je
dost třeba,protože při tryskání pískem i sklem vzniká při vdechování nebezpečí silikozy).Správně
otryskaný povrch se dá bez broušení a při nevelké námaze vyleštit hadrákem a zelenou
pastou(mazanou)bez mezibroušení! [David.1] 03.02.2009 |
| že používá asi víc druhů tryskání jsem ted taky zjistil, zkusil jsem tou frakcí co mám barvu a skoro
bez účinku (mam ted koupenou tu nejmenší frakci). Na hliníku neudělám žádné poškození jak na sedlech
ani na závitech. Dokonce jsem zjistil, že to skutečně to čištění balotinou má pěknou spotřebu
samotné balotiny. Udělal jsem tak 5 motorůa balotina je na prach a už neumí očistit nános nečistot
slepené olejem někde v zakoutí karteru. Tento týden pojedu pro tu vyšší frakci co bude asi ostřejší
na větší špínu a plochy. Vypozoroval jsem, že živit se tím tak člověk potřebuje víc boxů nebo by se
upřehazoval frakcí :-). [CZECHcz] 27.01.2009 |
| Osobně mám perfektní zkušenost s tryskáním v Praze pán tam dělá jak plechařinu a i rámy třeba, tak
hliník. Má více tryskačů a jeden na jemné práce, není nejlevnější, ale nic se mi nikdy nepoškodilo
ani neztratilo a je tam osobní přístup, který oceňuji nejvíce. Umí i tenké plechy třeba prsíčka na
pařeza bez zkroucení, takové mi například předtím jeden "řemeslník" úplně zabil. Kontakt
na pána je přes mail balotina@seznam.cz [Lukáš M.] 25.01.2009 |
|  noo zase převažuje ta bílá a já si nevím rady jak to na fotáku udělat... ale snad je to lepší než
předchozí fotky... na hlavách jsem zvolil postup nejdříve sodou a až potom balotinu [CZECHcz] 20.01.2009 |
| CZECHcz: vypadá to moc pěkně tou balotinou. Měl bych zájem. Potřebuju 4 motory udělat. Ozvi se mi na
mail. Díky Tom [Tomáš] 19.01.2009 |
| Podle té fotografie to nevypadá špatně, ale chtělo by to vidět na vlastní oči. Možná by pan Jakub
uměl poradit lepší metodu, když ví, že tohle je špatný. Já ale pochybuji. Myslím, že toto a chemické
čištění jsou dva nejvhodnější způsoby čištění. [Honza l] 19.01.2009 |
|  momnet..to je blesk :-) jak se odrazí od karteru. Chce to koukat spíše na tu hlavu. A taky
posuzovat, že vybíráme z nedokonalých možností. :-). Světwlné podmínky neumím na fotáku dost
nastavit. Vyfotím již napů smontovaný motor,tam to je vidět lépe [CZECHcz] 18.01.2009 |
| Nic proti ale je to nepěkné, na hlavu která je poblitá od karbonu to beru, ale takhle znetvořit
kartery, vypadá to jak z plastu nebo natřený stříbřenkou :( [Jakub] 17.01.2009 |
|  tak jsem se konečně dokopal k te fotce :-) v pravo je po pískování sodou a v levo po balotině. ted
se chystám jet pro jinou frakci balotiny tak jeste uvidím další výsledek, a ten chrom nikl. potom
zase dám fotky. [CZECHcz] 17.01.2009 |
| Ahoj Jardo. Já do tý slévárny občas jezdím a nechal jsem si ukázat jak to vypadá před a po
opískování chromniklem. Vypadá to hezky ale je to jemně matný a možná při tom na tom zůstává zinen,
má to nahnědlou barvu. Tak je to vhodný jen na to co má být matný, protože tam zůstavaj mikroďůlky
po kuličkách. Možná na hrubou oxidaci a pak leštění by to šlo ale lesklý by to poničilo, ale
vyzkoušej. Vypadá to jako moderní díly. [tusakvlasta] 14.01.2009 |
| zkus použít čpavkový odstraňovač starých nátěrů napatlat nechat působit, otřít, napatlat....... [hugo22] 13.01.2009 |
| Mate nekdo tip, jak odstranit barvu z hlavy. Puvodni majitel ji napatlal nekolikati vrstvama takove
hrube stribrenky. Namocil jsem je do nitroredidla, to odstranilo vetsinu, ale porad tam cast zbyva a
ta je "neznicitelna" Nechci piskovat, rad bych zachoval puvodni vzhled hlav. [Pája] 13.01.2009 |
| Mam novou informaci ohledně pískování nových odlitků. V Liberckém kraji je zahraniční společnost co
přímo odlévá hliník pro automobilový průmysl. Mají tam pískovačku kde používají na hliník
chromniklové kuličky. Mam dohodnuto, že mě pár kilo darují a tak to také zkusím. ale jak je vidět,
existuje nepřeberné množství pískování. doufám, že to dopadne dobře, jelikož tam lejou přímo hliník,
tak očekávám kvalitní výsledek. Jarda [CZECHcz] 10.01.2009 |
| Zdravím CZECHcz , zajimavý článek a rád bych po domluvě něco vyzkoušel nebo se poradil, jsem ze
Semil. Můžete mi poslat na sebe kontakt na tusakvlasta@seznam.cz Dík. [tusakvlasta] 03.01.2009 |
| tak na druhej pokus už zkráceně (ten první se tu nezobrazil) Na vánoce jsem tu pískovačku koupil
(box)investice 16 500. Mam sodu z práce - povrch matný). Písek znáte, hrubý a nebezpečný na závity
(byl přibalen). BALOTINA - existuje asi 10 druhů frakcí(určené pro pískování) od téměř prachu po
miny kuličky. Já ze strachu vzal ten skoro prach. Povrch je tak akorát lesk i mat. Nádherně čisté
bez známek pískování. Bojím se říct, ale je to stejné na pohled jako to chemické čištění. Normální
středové kartery na JAWU 354 jsou prostě nádhera, a ani nemam představu co bych od toho chtěl více.
Dát mě to v mototechně do ruky tak to seberu a běžím domů, s pocitem nového karteru. Čistil jsem
hlavu Dněpra která byla odventilována. Sedla to krásně vyčistilo, že když jsem to odnesl zpět do
SUZUKI v Liberci a položil to vedle nové hlavy tak se to dalo v poho zaměnit :-) . U chemického
čištění je možné, že třeba je ještě fígl na jiný hliník (např. elektron), který budu také zkoušet na
svém pulitru vyčistit a neznám jak to zatím dopadne, ale Jawku to udělalo luxusně. Jedinný zádrhel
byl u starého bočního krytu motoru pravé strany na JAWA 354, že byl trocha flekatý jak kdyby ho
někdo před tím vzal louhem. Ale ty středy karterů jsou v špičkovém stavu. Kdo chce tomu pošlu foto
na mail, jak vypadá sodou a jak po balotině. Kdo to chce přímo vidět a i zkusit na svém dílu není
problém se domluvit (zdarma). Jsem z Liberce. Ještě budu experimentovat z hrubší balotinou. Možná
ten kryt motoru by potom byl 100%. Jo a balotina se dá bez problémů koupit u výrobce v Jablonexu v
Desné. Super ochotní. [CZECHcz] 03.01.2009 |
| Souhlasím s příspěvkem Jardy z 08.12.2008 a doplněním Pájy 09.12.2008, používám postup s pracím
práškem a rejžákem. Tímto postupem se z čištěné součástky dostane téměř všechna mastnota a
napečené svinstvo. Používám prací prášek ARIEL dle mého se nejlépe rozpouští a nezanechává na
součástkách žádné zbytky. Problémové jsou napálené oleje na hlavách, špatně se to rozpouší, chce to
čas a jak říká Pája nechat to louhovat i několik dní občas povařit . Na oxidy a jiné zplodiny koroze
to moc neplatí, na tohle svinstvo jsem nedávno pokusně pořídil nějakou chemii. Přivezl jsem si to
Rakouska z jedné podzimní burzy. Pokusně to docela funguje, ale nerozpouští to mastnotu a to prací
prášek jo. Společně mohu říci, že výsledek stojí za povšimnutí. Pokusně jsem to zkoušel na víku
spojky ČZ 175 předválečná, bylo hodně zoxidované a po použití přípravku to svinstvo zmizelo. Tak
uvidím. Když si vzpomenu výsledek nafotím a obrázek sem pověsím. [HonzaS] 27.12.2008 |
| Davide, ve svém příspěvku z 4.12. jsi naznačil, že znáš tajemství "chemického čištění".
V dalších příspěvcích jsi napsal nevídalé litanie, ze kterých jsem si odnesl jen doporučení, abych
si prostudoval 3 knihy á150 stran -bych nevypadal jak hlupák, ale jinak nic nového užitečného.
A v posledním příspěvku jsi mi doporučil, abych nezabíral prostor, pokud nejsem schopen nic
průlomového sdělit. Začni prosím u sebe. A jedna faktická poznámka: Staří odborníci ve
svých nejlepších letech určitě neřešili jak renovovat staré kartery, takže to není ta pravá cesta.
Mě jsou simpatičtější ti, kteří experimentují a o své poznatky jsou ochotni se podělit. Nikdo z nich
tady nepředkládá zaručené recepty a nikdo se netváří jako mistr světa (krom tebe). Trochu
pokory Davide. Alespoň o vánočním času. [Honza l] 27.12.2008 |
| Pro Honza1(Davide, takovou exhibici tady dlouho nikdo nepředvedl -jestli vůbec. Přesto jsi mě
nepřesvědčil, že ty jsi ten jediný borec mezi samými blbci. Pořád je tu někdo chytřejší, nežli ty,
kdo ví jak dělat "chemické čištění". Kdybys měl tolik zkušeností, jak se tváříš, musel
bys vědět, že tvojí cestou se nedostaneš ke stejnému výsledku kdyby ses zbláznil) Nejsem
exhibicionista ani nemám patent na rozum a už vůbec se nemínim bláznit z tebe ani z nikoho
jiného-neboj-a jestli víš něco co jsem tu nenapsal(samozřejmě je toho ještě dost),tak to sem klidně
napiš,ať ze mně nemusíš mít komplex!Jen mě prostě štve,že každý kdo má počítač,přispívá svým
zaručeně správným postupem..Jenže pak to tu vypadá jak spolek kazisvětů,protože co nezničí čas a
předchozí majitelé,to zvládne poradnový renovátor raz dva-a já moc nemusím takové to hledání už
jednou objeveného - navíc používaného=historicky správnějšího.Co kdyby jsis našel nějakého
pamětníka(ještě jsou) vyzpovídal ho a pak tu napsal něco průlomového,třeba by jsi se cítil líp -a
pokud nic nemáš,tak tu nezabírej místo,nepřispíváš ničím co souvisí s tímhle tématem..Zajímavě se tu
rozrůstá diskuze o sodování,je to sice spíš na čištění než na finál,ale tudy určitě vede cesta spíš
než koupáním v louhu a podobných nesmyslech.K balotinování a jeho amatérské aplikaci-důležité by
mohlo pro ty co se tím chtějí zabývat-balotina co se sype do barev(anebo na silnice)není vhodná na
tryskání,protože jde vlastně o duté kuličky(kvůli odrazu světla)které se rychle rozbijí.Na tryskání
se vyrábí jiný druh a podle mé zkušenosti radši větší průměr(matně vzpomínám že se vyrábí asi pět
druhů).Celkem málo opotřebovávají tryskací zařízení,nehodí se do tlakových systémů ale jen do
sacích(injektorových)A asi to nejdůležitější- malý tryskací tlak( max.5 atm,optimálně jen do 3
atm.-jde to třeba proti písku pomalu,ale výsledek stojí za to...)Pří větším tlaku se víc rozbíjí,což
je na závadu-jednak vypráší do odsávání(to je taky dost nutné,jednak hliníkový a křemenný prach je
nezdravý-a taky je třeba na práci vidět) a rychle jej zanesou,ale hlavně tryskají povrch hrubě a v
tom se pak lépe udrží nečistota.Pokud se balotina rozbije,nevyhazujte ji,dá se ještě použít na
železo.Ale nikdy ne opačně! A další maličkost-při takhle malém tlaku nečekejte,že se otryská
mastnota a barva,tu to chce mechanicky předem odstranit-anebo jak již již dole popsáno osodovat.Tak
mnoho úspěchů.. [David.1] 24.12.2008 |
| Soda povrch nepoškodí, ale je absoludně matnej. Když to pak vezmeš kartáčem, nemá cenu dělat sodou.
Když nakombinuješ sodu a kartáč na složitý povrch, kde se všude s kartáčem nedostaneš-př. hlava, tak
to nevypadá dobře. Tady někdo napsal, že chemické čištění se mu nelíbí, protože tak to
nevypadalo. Ale ono po žádném čištění to nevypadá přesně jak původně a já si myslím, že to
"chemické" se přecejen podobá nejvíc. Leské to určitě bylo, ale ten povrch byl méně
vyhlazen. To je prostě neřešitelné. [Honza l] 19.12.2008 |
| Já jsem si nechal taky vyčistit motor sodou a je to dobrý, samozřejmě, že to není jako balotinou,
ale povrch je očištěný, bez mechanického poškození. Potom jsem to vzal jemným drátěným kotoučem a
jsem s výsledkem spokojený. Mám to na předválečný ČZ a má to patinu. [vojta] 18.12.2008 |
| oni tu sodu mají místo písku...zítra tam jedu s karterama tak to vyfotim potom a dam to sem... ono
to dlouho pusobí jako zaprasene.., ale na to sodování tam vozí celej Liberec motorky..ta soda je tak
měkká, že třeba se silnou rzí to má problémy ji uplně vymlátit. [Jarda] 18.12.2008 |
| Na velikosti v podstatě nezáleží- kamarád ji vyloudil za cigára a flašku rumu od chlapíků,kteří
malují čáry po silnici - natřou to barvou a potom sypou skleněnýma kuličkama,aby dělaly reflexní
vrstvu - funguje to taky. O sodě jsem nikdy neslyšel,ale jestli to chápu,je to vlastně jen
super dokonalý umytí ,který nemění povrch. Balotina ( a samozřejmě i písek)povrch přetváří a
hutní,takže výsledek musí být prostě jiný [Monty] 17.12.2008 |
| tak jsem hledal tu balotinu a je jí obrovské množství velikostí... nevíte jaká je přímo na to
pískování ? děkuji [Jarda] 17.12.2008 |
| ..došel sem k tomu, že si pořídím nějakou menší pískovačku (ceny už jsou od 4000 do 20 000 za
pěknou) , písek nebudu používat, ale zajímal by mě váš názor na - v Liberci se čistí sodou nebo
vápencem.. vápenec je hrubší, ale soda nevypadá špatně.... je ta balotina ještě víc než ta soda ? U
mě totiž soduje firma hned vedle práce tak to mam kousek a jen za žvejkačku :-)). Dokonce tam mají
takovou zvláštní ruční vapku která vydrhne úplně vše,ale je to furt takové jiné. tu wapku drží jak
pískovačku a asi tam musí být tlak jak prase. Ukazoval mě jak při plném výkonu to nařízlo i prkno.
Tu sodu i vodu používají na odstraňování sprejů z omítek. Jarda a děkuji za info a zkušenosti [Jarda] 17.12.2008 |
| Moje zkušenost - pokud je balatina nová,dělá hladký povrch,který se nešpiní.Jak se kuličky postupně
rozbíjí,povrch je stále hrubší. [Monty] 16.12.2008 |
| Balotina je super věc nechávám si také čistit součástky a je to pěkný povrch maličká nevýhoda, že
jakmile se na to sáhne mastnou rukou hned je to vidět a musíte to očistit nejde to jen setřít ten
povrch je jemně strukturový, ale po chemickém vyčištění je pak povrch super. Dobré je to pro
součásti jako jsou hlavy kam se běžně nedostanete a neubírá to významně materiál. [Mirek] 16.12.2008 |
| Jarda - když jsem hledal,kde koupit BALOTINU (skleněný kuličky) dal jsem si to heslo do vyhledávače
a do týdne jsem měl pytlík doma.Byla to nějaká firma z UH,jméno začínalo tuším na "W"
-ale fakturu už nemám a přesně si to nepamatuju. Pytel asi 15 nebo 25 kg(víc ne,přišel
totiž pošotu) stál asi 1600,-- takže žádná láce.Dohodnul jsem se s člověkem,který pro mně
pískuje,vyčistil jeden box od písku a používá ho pouze na balatinu. Děláme tím díly,kam se
nedostane leštící kotouč(bloky motorů,hlavy) - povrch je jinej než originál,ale podle mně
hezkej.Víka leštíme na hadráku zelenou pastou . Originální povrch to sice není,ale mně to vyhovuje. [monty] 14.12.2008 |
| ještě mě tak trklo... u motoru ten efekt nebyl, ale zrovna dodělávám sajdu a jak je držák okna na
sidecaru z hliníku tak jsem na něm experimentoval s různýma brusnýma kotoučema na předleštením a
jeden druh kotouče udělal docela slušný efekt čistého hliníku, ale stále zachovával mat a jeho
hrubost již nezanechávala přitom čáry od broušení. Pro ty co to neznají a hledají inspiraci (ne pro
ty chytré až dost)se většinou ten kotouč dá koupit ve speciálkách . Povrchem to připomíná takovou tu
utěrku, na zdrsnění starého laku před nanášením třeba stříkacího kytu.Ale existují různé hrubosti.
Na motoru díky pórům bohužel ten efekt není, ale v tu chvíly začíná to experimentování co dřív,
tryskání třeba sodou, leštění a pod. já nevím.. do tohoto tématu tady raděj nebudu zabrušovat, ať mě
někdo chytrej nesejme. :-) [Jarda] 14.12.2008 |
| souhlasím s TUSAK VLASTA..Dobrá rada, každá rada... já se trápím s různýma přípravkama od různých
firem a i samozřejmě k tomu dávám ruce a dřinu čištěním a leštěním. Pokaždé se pohnu kousek dál k
lepšímu výsledku, ale i na fotkách různě po netu člověk objeví tak pěknou fotku motoru na staré
motorce jak když to zrovna vypadlo z výroby. To, že to neumím já, neznamená, že někdo nemá
inteligentnější nebo lehčí postup aspoň k uspokojivému výsledku. Schazovat druhé postupy, mě přijde
jen zbytečné zabrání paměti serveru :-). joo a i když tu David napíše, že to nejde, mě nezabrání v
dalších experimentech... Máme další století, chceme letět na MARS tak snad i ten hliník nějak
vyčistíme :-))) [Jarda] 14.12.2008 |
| Zdravím všechny zučačastněné. Sleduji toto téma už dlouho a konečně se to rozhýbalo ale nikde žádný
praktický návod. Každý o tom mluví víceméně obecně ale praktický postup tu není. Tak vy co máte s
tím zkušenosti napište např. jaký kuličky, kde je SEHNAT a podobně, postup který máte ověřený, a
tak. Mám tím na mysli co je pro vás běžný, tak pro jiný to může být neznámá oblast. [tusakvlasta] 13.12.2008 |
| David - myslím,že si neodporujem - postup bude nějak kombinovaný mechanický a chemický,další detaily
nemíním řešit - celkově se mně povrch od "chemického leštění" nelíbí,na žádné motorce ho
nemám. Používáme kombinaci balotiny a klasického leštění. [Monty] 13.12.2008 |
| Jestli to dělelají tak nebo tak,s původním vzhledem to nemá nic společného. [Pavel] 13.12.2008 |
| Davide, takovou exhibici tady dlouho nikdo nepředvedl -jestli vůbec. Přesto jsi mě nepřesvědčil, že
ty jsi ten jediný borec mezi samými blbci. Pořád je tu někdo chytřejší, nežli ty, kdo ví jak dělat
"chemické čištění". Kdybys měl tolik zkušeností, jak se tváříš, musel bys vědět, že
tvojí cestou se nedostaneš ke stejnému výsledku kdyby ses zbláznil. [Honza l] 13.12.2008 |
| Hele,monty já se prostě nemusím hádat,kdo nechce ať mi nevěří(i když si Tě vážím,za to co
děláš,udivuje mně že neznáš ani rámcově tuhle problematiku-vždyť to úzce souvisí s původní výrobou
motocyklů -co třeba bubny kol na jawky/čz nebo víka na čz 471,mrkni doma na nový,nepodobá se
něčemu?)-a samozřejmě všichni ostatní,až mi to někdo ukáže na vlastní oči(to "chemické
leštění") teprve uvěřím!Kuličky by ty volné díry lehce udělaly,dochází tam nárazy kuliček k
velmi malému pěchování povrchu.Navíc ty pouzdra tězko ochrání,protože by to v případě,že by se díly
opravdu v něčem máčely prostě muselo být vidět.Navíc taková menší rada-mrkni se třeba na hlavu,která
je od nich leštěná,že v rozích,které jsou opravdu ostré(u kořene žebra) je poznat tryskání a v těch
místech hlava nebude vyleštěná-přece jen kuličky mají určitý průměr a menší by neměly takovou
razanci.S tím také souvisí to,že větší rýhy se musí brousit-prostě díly by se musely nejdřív omílat
v abrasivu nebo spec.tělísky,které by ty rýhy/a také nápisy a ostřejší hrany /obrousilyTím ale
netvrdím,že takhle vyrobený povrch už nijak neupravují.Je možné že je třeba ještě zpasivovaný v
chromátu anebo jak tady popisoval kolega i fosfát může vyrobit zajímavý efekt.Základ je ovšem
nezoxidovaný povrch který je mechanicky vyleštěný. [David.1] 13.12.2008 |
| David jednička - a měl jsi někdy v ruce díly od firmy "Chemické leštění"? Netuším
sice,jaké chemikálie používají,ale rozhodně poznám kuličkovanej povrch -tohle je něco úplně jinýho,a
na předváděcím vzorku,který ukazují na burzách je jasně vidět hladina roztoku,jak byla potopená
pouze polovina. Plochy na ložiska a pouzdra prostě chrání kryty- na prvních kusech od nic byly
problémy s volnými ložisky,to by asi kuličky taky neudělaly. Velké rýhy a poškození podle svých
slov brousí ručně. [Monty] 12.12.2008 |
| David jednička - a měl jsi někdy v ruce díly od firmy "Chemické leštění"? Netuším
sice,jaké chemikálie používají,ale rozhodně poznám kuličkovanej povrch -tohle je něco úplně jinýho,a
na předváděcím vzorku,který ukazují na burzách je jasně vidět hladina roztoku,jak byla potopená
pouze polovina. Plochy na ložiska a pouzdra prostě chrání kryty- na prvních kusech od nic byly
problémy s volnými ložisky,to by asi kuličky taky neudělaly. Velké rýhy a poškození podle svých
slov brousí ručně. [Monty] 12.12.2008 |
| Když mě tady tak chválíte,zkusím to nějak polopaticky vysvětlit,aby to pochopili i ti,co jaksi
nemají techniku jako koníčka,ale přesto rádi kutí.Tedy předně se tady pořád blábolí o nějakém
chemickém čištění.Chci vidět někoho,kdo už takhle vyčistil lehce zoxidovaný karter nebo třeba
hlavu,na které je značka čz-není to nějaká averze,to vůbec ne,jen prostě konkretizuju svůj požadavek
co bych rád viděl-je to jednodušší,protože třeba karter z péráka bývá litý do písku a je ještě navíc
dost nehomogenní a pórovitý-(to opravdu,rád bych mu podal ruku a poklonil se jeho mistrovství).Jsou
to prostě tlakové odlitky do ocelových forem, které se používaly na čízy a jawky od roku cca1964 a
kvůli dobrému zatékání se používala slitina s obsahem křemíku a dalších už ne tak důležitých kovů.To
je třeba rozdíl proti tomu zmiňovanému hrníčku,který je-jak ví i dítě ze staré školy(z té nové
ne,tam se bídně doví,jaké i má kde psát)vyroben z co možná čistého hliníku.Ten se chemicky (lépe
elektrochemicky) leštit dá a není to až tak složité..Jenže se špatně odlévá,je drahý a málo
pevný,že?Ale zpátky k věci.Čím se vyznačuje slitina s křemíkem? no je pevná,celkem jde obrábět,ale
hlavně jde leštit jen mechanicky.Nebo si snad myslíte,že dřív byla tak laciná pracovní síla(a
mechanické leštění hliníku je naprosto zdraví neškodnéto ví přece tady každý,hliníkové nádobí také
doporučují všude používat),že se tím nikdo před vámi všemi nezabýval???Zkuste minutku přemýšlet..A
zkuste se taky kouknout na to "chemické leštění" na internetu.Není vám něco
divné?Nápověda:chemicky se leští(to co jde ze slitin Al) v kyselinách s přísadami(tím vás nebudu
obtěžovat,vám stačí k leštění louh,jak už všichni víme)..Co udělá mosazné pouzdro v karteru?Nebo
ocelový svorník,kolíček,vložka??? Správně,začne se rozpouštět a vznikne tam také na základě různé
elektronegativity galv.článek atd...A jak vypadají pouzdra na těch jejich fotkách?Zdravě.Takže
blbost,že? Nejhorší je,,že na to přišel někdo před váma,takže objevujete Ameriku..Po kolikáté
už?Nemyslíte!!!Zkuste si aspoň něco přečíst ať nejste těm co o tom něco ví za hlupáky..Dál-oxidy
hliníku se velice špatně rozpouštějí chemicky.Neříkám,že to nejde,ale zase to na odlitku zanechá
stopy.Tak to zkusíme mechanicky.Katráč všude nedosáhne,proud abrasiva jo.Tak proč to neotryskat.Je
to hrubé..Tak něco jemnějšího..Jemné tryskání?Ještě jemnější? Balotinování ?Hydrofiniš?Podrobnostmi
vás zase nebudu zatěžovat.Pro náš účel stačí odlitek jemně (!)otryskat.Ale to pořád není
ono,žeeee?Tak vezmeme kuličku,třeba z ložiska(malou,ne tu co nabíjíme do praku na cikány )a hodíme
ji na to.Co se stane?Nooo? výsledek nic moc,že jo.Tak co ji na ten odlitek házet celý den?Bude to
lepší..Zas to není nic originálního,tenhle postup se totiž normálně používal v zetce na víka a
hlavy..Pro ty méně chápavé návod: 1)ráno vezmi jednu čistou míchačku,na bok přišroubuj víko
nebo jiný šrot,co chceš "chemicky"leštit 2)nasyp tam kýbl kuliček 3)zapni a
jdi na šichtu 4)až se vrátíš dej starý pusu a vypni míchačku 5)vyndej víko nebo ten šrot
co jsi právě "chemicky vyleštil" a vyraž k internetu zaregistrovat si doménu
"leštím chemicky rád všechno" Konec,dobrou noc děti. [David.1] 11.12.2008 |
| Jarda> Musim zel konstatovat, ze jste s panem objevili ameriku.. Neni to nic noveho u nas to
delame bez pracky, normalka se nahazou veci do hrnce, da se prasek s temi modrymi kulickami (asi ten
fosfat) a povari. Pak se to necha klidne tyden "nalozene". Hlinik se opravdu krasne
procisti, ale zazraky to neudela. Pokud je zaoxidovany, tak to proste nejde oxid se musi odebrat
mechanicky na ten zadne vodicky neplati. [Pája] 09.12.2008 |
| Nejsme odborník na chemii, ale reknu jak sem info koupil. potkal jsem peknou 350 Jawu a pán měl
hliník jako nový na motoru i bubnech. Chvilku se smál a potom z něj vypadlo ať vezmu prášek na praní
co obsahuje fosfát (myslím, že se to tak jmenovalo) strčím to do pračky s boční vrtulkou a nechám to
tam dostatečně dlouho. A mam prý experimentovat s časem a poměrem ať to prý nemam tak jednoduché.
Srandu si snad ze mě nedělal, jelikož ho potkávám častěji a i s více motorkama a hliník vždy je
zajímavě čistej. Joo a ještě říkal, že mam na zbytek i zdravé ruce, takže to bude i v ručním pohonu.
Pro doplnění , dědulovi bude kolem 65 tak snad o tom něco ví. [Jarda] 08.12.2008 |
| kluci proč neřešíte to na co byl dotaz, čistění hluníku se tu řeší stále, teď je k dispozici
chemické čištění jestli chcete pěkný výsledek udělejte to tak, na každý burze jsou a můžete vidět co
to dokáže, hliník je jak kdyby byl nový žádný materiál to neodebírá,takže jaký je povrch takový je
výsledek [Mirek] 10.11.2008 |
| Když jseš Davide tak strašně dobrej, nemohl bys nám poradit jakými kuličkami bych měl tryskat
kartery, aby to vypadalo jak od oné firmy? Jinak ty si myslíš, že ten louh působí jinak na karter a
jinak na hrnek, přestože jsou oba z hliníku? [Honza l] 10.11.2008 |
| To zase jednou žasnu, Čech a Slovák se neuměj domluvit. Potom se není co divit tzv. politikům co
dělaj za kraviny. Myslím že Mistr (David.1) by měl přehodnotit prohlášení ,,Myslím že ve svém věku
už číst zvládám'' možná by potom napsal ,,horší to bude se Mnou'' Čau a nic ve zlém. [tusakvlasta] 08.11.2008 |
| Myslím že ve svém věku už číst zvládám,horší to bude s Tebou-v hlavičce dotazu je "hlavy
válců, kartery a podobně".A na motorkách co já vím obvykle hrníčky nebývají..p.s.Zkusím to bez
záruky přeložit i do cizího jazyka pro lepší pochopení cizinci-teda hlavy valcov,kártre a iné.. [David.1] 08.11.2008 |
| Davide.1 ja som tam písal, že to rozožiera stále, preto som tam dal foto toho hrnčeka tie póry sú
tam vidieť, tiež som to neskúšal na nejakých kártroch zo vzácnej motorky. Ale ked chce niekto
poradiť, prečo tak neurobiť. Prečítaj si ešte raz môj odkaz a zamysli sa nad tým, čo je tam
napísané. [M.] 08.11.2008 |
| lidi,proč vymejšlíte takové pí čoviny a ještě to radíte druhým..Pokud je hliník čistý(ještě to jde s
duralem) tak to může celkem očistit,ale rozežírá to povrch,který je pak porovitý.Pokud slitina
obsahuje křemík,v louhu zešedně,nebo zčerná a pory jsou ještě větší než u hliníku čistého.že
chemické čištění není tak jednoduché,už ví asi i ten,co má firmu s tímhle názvem,protože ty jeho
"chemicky vyleštěné" povrchy jsou strašně podobné otryskaným a kuličkovaným povrchům(teď
mě nakopne za to,že jsem vykecal jeho výrobní tajemství:-( ) [David.1] 08.11.2008 |
| Ona tá diskusia nezmizla, niekde tu je, ja som dokonca dával fotku takého hrnčeka, ako to vypadá s
tým hydroxidom aj po rokoch, asi v sekcii ČZ 125/150, treba hladať. Tvrdí sa že to pomaly rozožiera
ten hliník stále, aj po tom máčaní v octe. Niekde tu bol písaný návod aj na roztok na čistenie
hliníkových zliatin, ale už je tu toho veľa a ťažko to hladať. Ale ak chceš: ja som urobil asi 5
percentný roztok v dobre teplej vode a nechal to tam asi 3-4 hodiny, vznikol na tom taký povlak,
ktorý som potom trochu preleštil. Skúšal som to však na predmete, ktorý by mi nechýbal. Keby to bolo
také jednoduché nikto by neleštil ručne. [M.] 06.11.2008 |
| Zajimalo by mě v jaký koncentraci to použít, a při jaký teplotě. Díky za odpověd. [tusakvlasta] 06.11.2008 |
| zkos to povarit v hydroxidu draselnem.dostanes neco jako elox -bacha ziravina a ne v zeleze
-muze zcernat a chvilku nebo to cely rozpustis potom octem zneutralizovat [petr.smarda] 09.10.2008 |
|
|