MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 315080 příspěvků |8091 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 40 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexSlužby, řemesla, kontakty | Diskusní téma 28.9.2023 03:37  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma  Zdravím všechny , nemáte někdo zkušenosti s čištěním hliníku( né leštění) myslím hlavy válců, kartery a podobně. Před časem tady byla o tomto problému docela obsáhlá diskuse ale už zmizela.    [domazlickyRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.09.2008     Přidat odpověď  
Odpověď  http://www.chemickelesteni.cz/uvod/

Nečistí pouze chemicky.    [J]   21.03.2016
Odpověď  Milá "Adélko" to je právě ten kámen úrazu, že se tady řeší čištění Al povrchu a nikoliv LEŠTĚNÍ -tedy jeho degradace !!!    [veteranista]   27.01.2016
Odpověď  Přítel čistil hliník přípravky z: http://www.autosolcz.cz/produkty/hlinik/
Fungovalo mu to.
Zkuste :)    [AdélaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2016
Odpověď  já čistím v naftě namíchané s benzínem, ručně, šroubovákem, dráťákem, drátěnou štětkou apod. Originál to leštěné nebylo, tak proč bych to měl leštit teď??    [HonzaBK]   17.12.2015
Odpověď  Zdravím, na balotinování můžu doporučit Povrchové úpravy dílů (http://povrchoveupravydilu.cz/). Sídlí za Prahou. Tryskaji skleněnou balotinou a vypadá to dobře.    [Hans]   12.12.2015
Odpověď  Ja jsem si nechal cistit hlavu a kartery ultrazvukem, velmi setrne a krasny vysledek. Dela to jedna firma v Praze a velikost moto karteru nebyl problem.    [patrik]   19.01.2012
Odpověď  1.nafta+stetec
2.benzin,riedidlo+stetec
3.arva+vapka
4.ariel+ubna kefka a ine,,speci naradie,,
5.hotovo    [uhliarik1]   18.12.2011
Odpověď  Dobrý den,přečetl jsem tu lecos, ale jak vyčistit hliníkové díly motoru? Prostě důkladně vyčištění s tím, že chci ponechat strukturu materiálu tak jak. Tedy žádné odebírání materiálu, pískování,drátěný kartáč ani chemické leštění. Je nějaký přípravek na dokonalé rozpuštění nečistot?    [Kája.]   03.12.2011
Odpověď  Ahoj. Pro nick: Czech..je možný se domluvit na nějakym kšeftu ohledně pískování? Mám veterána-skútra. Díky..mail: rude83-ZAVINáč-seznam..díky. David, Liberec    [David]   21.09.2011
Odpověď  Jednoduše a krátce,leštění hliníku,tedy opravdu leštění a né patlání je uzavřený systém tryskání s pomocí pilin,drcené kukuřice,nebo suchého obilí,vyberte si.    [milan]   29.05.2011
Odpověď  Nevíte někdo tryská někdo balotinou v okolí Pardubic? Kolik by stálo otryskání 250 motoru?    [Mirek]   17.02.2011
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  Obvykle používáme balotinu o hrubosti 100-200um. Výsledný povrch je krásně hladký a zatažený.    [lada.minRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2010
Odpověď  ...zkus na www.reno-tech.cz. Ti to dělají a umí.    [Tomáš Valošek]   29.05.2010
Odpověď  Hoši je tu plno novech věcí a skušeností pro mě. vyskouším co se dá mislím si že pro mě bude nejlepsí vyskoušet zpusob s přáškem ale njdriv to dokonale očistit kartačem. Dik všem za jejich příspěvky    [venca.kocik] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  30.03.2009
Odpověď  nereste vyresene, kazdemu se libi jiny povrch a uznava jiny postup, dovolim si muj nazor:

na ocel. plech, na svarence bez zapertlovani a uzavrenych dutin - klidne louh, pyrolidon ci jina chemie - v materialu nebo cistem svaru nemuze nic zustat pokud se dukladne vymyje, kdo tvrdi opak nebo ma jine zkusenosti tak to nevymyl, je to dobre zvlaste pokud se jedna o tenky plech s kvalitni barvou, kde hrozi poskozeni tryskanim, tam je postup nejdrive chemicky sundat a pote jemne otryskat aby pekne drzel novy lak

na hlinik
louh + hlinik se jaksi nemaji radi to je obecna chemie ze zs, max. na omoreni, ale proc to delat? co mam zkusenosti tak to nikdy k nicemu nepomohlo, jedine me napada pouziti na odmasteni v prumyslovych pripravcich k tomu urcenem, tam opet pokud se dukladne material vymyje tak tam louh nezustane!!!

tryskani + hlinik - nejlepsi zpusob cisteni jak pod barvu, tak na lesteni, v domacich podminkach slozite, vyplati se obratit na odbornika, ktery ma zkusenosti nema cenu resit tlaky a prostredek, kazdy tryskac je jiny a opravdu zalezi na zkusenosti toho co s tim dela, otryska vam nejaky vzorek a pak se rozhodnete zda ano ci ne.    [balotina@seznam.cz]   09.02.2009
Odpověď  Co to je konstruktivní Davide l? Já jsem ve dvou krátkých příspěvcích 19.12 a 19.1. vyjádřil jasně názor na čištění.
Ty naopak v dlouhých litaniích zmatečně popisuješ jak tryskat balotinou:
24.12. cit.:"radši větší průměr... tryskací tlak max5, optimálně jen 3."
3.2. cit.": tryskací tlak na balotinu je optimálně do 2-3atm, víc NE! Balotina je nejlepší jemnější až střední frakce".
Co je podle tebe střední frakce? Každý výrobce má samozřejmě jinou řadu zrnitosti. Je to kolem 0,1 nebo kolem 0,4mm? Bláboly, bláboly ...    [Honza l]   09.02.2009
Odpověď  Jasně,tak opravuju,aby to ti natvrdlejší(třeba ten pode mnou-nejmenuju) pochopili a necítili se dotčeně,ač sami nepřidali k tomuhle tématu ani jednu konstruktivní řádku.. V minulém příspěvku o louhování mělo být "dole pod tímto příspěvkem"čímž pro ty méně a pomaleji vnímavé myslím že jako v těch článcích níže..    [David.1]   09.02.2009
Odpověď  Opět blábolíš Davide.1. Cituji: "Louh je blbost, jak už je potvrzeno pod tímhle příspěvkem..".
Pod tímhle příspěvkem se nemluví o louhování, ale o tryskání.Jinak opět nic nového.    [Honza l]   04.02.2009
Odpověď  Koukám,že jsem tu dlouho nebyl a zatím se tu krásně rozjela diskuze(myslím co do obsahu k tématu mechanického opracování,ne monolog [Honza l],který pořád hledá něco,co jsem napsal já a je namířeno proti němu,místo aby pořádně četl..Inu jak je to přísloví?Do hloupého kopni,nebo tak nějak..).
K věci-už jsem to psal,ale vidím,že tady dost lidí začalo razit cestu tryskáním..
Balotina je nejlepší jemnější až střední frakce,ale musí to být tryskací,ne do barev(na to bacha při objednávání).Nepíšu výrobce,já ji mám z Německa(protože tam,ač je vyrobená u nás vyjde levněji-na jednom pytli je to fuk,ale při větším odběru je to znát).Louh je blbost,jak už je potvrzeno pod tímhle příspěvkem protože naleze do pórů v odlitku odkud později vylézá.Navíc je porušena struktura odlitku,takže ostatní díly i po přetryskání jsou vidielně jiné.Dál: karbon a ostatní mastný bordel se dá otryskat jen ve velmi slabé vrstvě(musí se prostě odstranit chemicky anebo okartáčovat),protože to balotina prostě nebere.Kolega dole píše,že mu náplň vydrží tak na pět motorů-opakuju se,ale znovu:tryskací tlak na balotinu je optimálně do 2-3 atp,víc NE! Jinak se rozbíjí a pak tryská v podstatě jako písek,tzn.tryskaný předmět není kuličkami obouchaný,ale posekaný ostrými hranami,takže se v něm dobře drží špína-navíc rozbité kuličky nasaje odsávání(to je dost třeba,protože při tryskání pískem i sklem vzniká při vdechování nebezpečí silikozy).Správně otryskaný povrch se dá bez broušení a při nevelké námaze vyleštit hadrákem a zelenou pastou(mazanou)bez mezibroušení!    [David.1]   03.02.2009
Odpověď  že používá asi víc druhů tryskání jsem ted taky zjistil, zkusil jsem tou frakcí co mám barvu a skoro bez účinku (mam ted koupenou tu nejmenší frakci). Na hliníku neudělám žádné poškození jak na sedlech ani na závitech. Dokonce jsem zjistil, že to skutečně to čištění balotinou má pěknou spotřebu samotné balotiny. Udělal jsem tak 5 motorůa balotina je na prach a už neumí očistit nános nečistot slepené olejem někde v zakoutí karteru. Tento týden pojedu pro tu vyšší frakci co bude asi ostřejší na větší špínu a plochy. Vypozoroval jsem, že živit se tím tak člověk potřebuje víc boxů nebo by se upřehazoval frakcí :-).    [CZECHcz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2009
Odpověď  Osobně mám perfektní zkušenost s tryskáním v Praze pán tam dělá jak plechařinu a i rámy třeba, tak hliník. Má více tryskačů a jeden na jemné práce, není nejlevnější, ale nic se mi nikdy nepoškodilo ani neztratilo a je tam osobní přístup, který oceňuji nejvíce. Umí i tenké plechy třeba prsíčka na pařeza bez zkroucení, takové mi například předtím jeden "řemeslník" úplně zabil. Kontakt na pána je přes mail balotina@seznam.cz    [Lukáš M.]   25.01.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  noo zase převažuje ta bílá a já si nevím rady jak to na fotáku udělat... ale snad je to lepší než předchozí fotky... na hlavách jsem zvolil postup nejdříve sodou a až potom balotinu    [CZECHcz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.01.2009
Odpověď  CZECHcz: vypadá to moc pěkně tou balotinou. Měl bych zájem. Potřebuju 4 motory udělat. Ozvi se mi na mail. Díky Tom    [Tomáš]   19.01.2009
Odpověď  Podle té fotografie to nevypadá špatně, ale chtělo by to vidět na vlastní oči. Možná by pan Jakub uměl poradit lepší metodu, když ví, že tohle je špatný. Já ale pochybuji. Myslím, že toto a chemické čištění jsou dva nejvhodnější způsoby čištění.    [Honza l]   19.01.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  momnet..to je blesk :-) jak se odrazí od karteru. Chce to koukat spíše na tu hlavu. A taky posuzovat, že vybíráme z nedokonalých možností. :-). Světwlné podmínky neumím na fotáku dost nastavit. Vyfotím již napů smontovaný motor,tam to je vidět lépe    [CZECHcz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.01.2009
Odpověď  Nic proti ale je to nepěkné, na hlavu která je poblitá od karbonu to beru, ale takhle znetvořit kartery, vypadá to jak z plastu nebo natřený stříbřenkou :(    [Jakub]   17.01.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  tak jsem se konečně dokopal k te fotce :-) v pravo je po pískování sodou a v levo po balotině. ted se chystám jet pro jinou frakci balotiny tak jeste uvidím další výsledek, a ten chrom nikl. potom zase dám fotky.    [CZECHcz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.01.2009
Odpověď  Ahoj Jardo. Já do tý slévárny občas jezdím a nechal jsem si ukázat jak to vypadá před a po opískování chromniklem. Vypadá to hezky ale je to jemně matný a možná při tom na tom zůstává zinen, má to nahnědlou barvu. Tak je to vhodný jen na to co má být matný, protože tam zůstavaj mikroďůlky po kuličkách. Možná na hrubou oxidaci a pak leštění by to šlo ale lesklý by to poničilo, ale vyzkoušej.
Vypadá to jako moderní díly.    [tusakvlastaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.01.2009
Odpověď  zkus použít čpavkový odstraňovač starých nátěrů napatlat nechat působit, otřít, napatlat.......    [hugo22]   13.01.2009
Odpověď  Mate nekdo tip, jak odstranit barvu z hlavy. Puvodni majitel ji napatlal nekolikati vrstvama takove hrube stribrenky. Namocil jsem je do nitroredidla, to odstranilo vetsinu, ale porad tam cast zbyva a ta je "neznicitelna" Nechci piskovat, rad bych zachoval puvodni vzhled hlav.    [Pája]   13.01.2009
Odpověď  Mam novou informaci ohledně pískování nových odlitků. V Liberckém kraji je zahraniční společnost co přímo odlévá hliník pro automobilový průmysl. Mají tam pískovačku kde používají na hliník chromniklové kuličky. Mam dohodnuto, že mě pár kilo darují a tak to také zkusím. ale jak je vidět, existuje nepřeberné množství pískování. doufám, že to dopadne dobře, jelikož tam lejou přímo hliník, tak očekávám kvalitní výsledek. Jarda    [CZECHczRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.01.2009
Odpověď  Zdravím CZECHcz , zajimavý článek a rád bych po domluvě něco vyzkoušel nebo se poradil, jsem ze Semil. Můžete mi poslat na sebe kontakt na tusakvlasta@seznam.cz Dík.    [tusakvlastaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.01.2009
Odpověď  tak na druhej pokus už zkráceně (ten první se tu nezobrazil) Na vánoce jsem tu pískovačku koupil (box)investice 16 500. Mam sodu z práce - povrch matný). Písek znáte, hrubý a nebezpečný na závity (byl přibalen). BALOTINA - existuje asi 10 druhů frakcí(určené pro pískování) od téměř prachu po miny kuličky. Já ze strachu vzal ten skoro prach. Povrch je tak akorát lesk i mat. Nádherně čisté bez známek pískování. Bojím se říct, ale je to stejné na pohled jako to chemické čištění. Normální středové kartery na JAWU 354 jsou prostě nádhera, a ani nemam představu co bych od toho chtěl více. Dát mě to v mototechně do ruky tak to seberu a běžím domů, s pocitem nového karteru. Čistil jsem hlavu Dněpra která byla odventilována. Sedla to krásně vyčistilo, že když jsem to odnesl zpět do SUZUKI v Liberci a položil to vedle nové hlavy tak se to dalo v poho zaměnit :-) . U chemického čištění je možné, že třeba je ještě fígl na jiný hliník (např. elektron), který budu také zkoušet na svém pulitru vyčistit a neznám jak to zatím dopadne, ale Jawku to udělalo luxusně. Jedinný zádrhel byl u starého bočního krytu motoru pravé strany na JAWA 354, že byl trocha flekatý jak kdyby ho někdo před tím vzal louhem. Ale ty středy karterů jsou v špičkovém stavu. Kdo chce tomu pošlu foto na mail, jak vypadá sodou a jak po balotině. Kdo to chce přímo vidět a i zkusit na svém dílu není problém se domluvit (zdarma). Jsem z Liberce. Ještě budu experimentovat z hrubší balotinou. Možná ten kryt motoru by potom byl 100%. Jo a balotina se dá bez problémů koupit u výrobce v Jablonexu v Desné. Super ochotní.    [CZECHcz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.01.2009
Odpověď  Souhlasím s příspěvkem Jardy z 08.12.2008 a doplněním Pájy 09.12.2008, používám postup s pracím práškem a rejžákem. Tímto postupem se z čištěné součástky dostane téměř všechna mastnota a napečené svinstvo. Používám prací prášek ARIEL dle mého se nejlépe rozpouští a nezanechává na součástkách žádné zbytky. Problémové jsou napálené oleje na hlavách, špatně se to rozpouší, chce to čas a jak říká Pája nechat to louhovat i několik dní občas povařit . Na oxidy a jiné zplodiny koroze to moc neplatí, na tohle svinstvo jsem nedávno pokusně pořídil nějakou chemii. Přivezl jsem si to Rakouska z jedné podzimní burzy. Pokusně to docela funguje, ale nerozpouští to mastnotu a to prací prášek jo. Společně mohu říci, že výsledek stojí za povšimnutí. Pokusně jsem to zkoušel na víku spojky ČZ 175 předválečná, bylo hodně zoxidované a po použití přípravku to svinstvo zmizelo. Tak uvidím. Když si vzpomenu výsledek nafotím a obrázek sem pověsím.    [HonzaS]   27.12.2008
Odpověď  Davide, ve svém příspěvku z 4.12. jsi naznačil, že znáš tajemství "chemického čištění". V dalších příspěvcích jsi napsal nevídalé litanie, ze kterých jsem si odnesl jen doporučení, abych si prostudoval 3 knihy á150 stran -bych nevypadal jak hlupák, ale jinak nic nového užitečného.
A v posledním příspěvku jsi mi doporučil, abych nezabíral prostor, pokud nejsem schopen nic průlomového sdělit. Začni prosím u sebe.
A jedna faktická poznámka:
Staří odborníci ve svých nejlepších letech určitě neřešili jak renovovat staré kartery, takže to není ta pravá cesta. Mě jsou simpatičtější ti, kteří experimentují a o své poznatky jsou ochotni se podělit. Nikdo z nich tady nepředkládá zaručené recepty a nikdo se netváří jako mistr světa (krom tebe).
Trochu pokory Davide. Alespoň o vánočním času.    [Honza l]   27.12.2008
Odpověď  Pro Honza1(Davide, takovou exhibici tady dlouho nikdo nepředvedl -jestli vůbec. Přesto jsi mě nepřesvědčil, že ty jsi ten jediný borec mezi samými blbci. Pořád je tu někdo chytřejší, nežli ty, kdo ví jak dělat "chemické čištění". Kdybys měl tolik zkušeností, jak se tváříš, musel bys vědět, že tvojí cestou se nedostaneš ke stejnému výsledku kdyby ses zbláznil)
Nejsem exhibicionista ani nemám patent na rozum a už vůbec se nemínim bláznit z tebe ani z nikoho jiného-neboj-a jestli víš něco co jsem tu nenapsal(samozřejmě je toho ještě dost),tak to sem klidně napiš,ať ze mně nemusíš mít komplex!Jen mě prostě štve,že každý kdo má počítač,přispívá svým zaručeně správným postupem..Jenže pak to tu vypadá jak spolek kazisvětů,protože co nezničí čas a předchozí majitelé,to zvládne poradnový renovátor raz dva-a já moc nemusím takové to hledání už jednou objeveného - navíc používaného=historicky správnějšího.Co kdyby jsis našel nějakého pamětníka(ještě jsou) vyzpovídal ho a pak tu napsal něco průlomového,třeba by jsi se cítil líp -a pokud nic nemáš,tak tu nezabírej místo,nepřispíváš ničím co souvisí s tímhle tématem..Zajímavě se tu rozrůstá diskuze o sodování,je to sice spíš na čištění než na finál,ale tudy určitě vede cesta spíš než koupáním v louhu a podobných nesmyslech.K balotinování a jeho amatérské aplikaci-důležité by mohlo pro ty co se tím chtějí zabývat-balotina co se sype do barev(anebo na silnice)není vhodná na tryskání,protože jde vlastně o duté kuličky(kvůli odrazu světla)které se rychle rozbijí.Na tryskání se vyrábí jiný druh a podle mé zkušenosti radši větší průměr(matně vzpomínám že se vyrábí asi pět druhů).Celkem málo opotřebovávají tryskací zařízení,nehodí se do tlakových systémů ale jen do sacích(injektorových)A asi to nejdůležitější- malý tryskací tlak( max.5 atm,optimálně jen do 3 atm.-jde to třeba proti písku pomalu,ale výsledek stojí za to...)Pří větším tlaku se víc rozbíjí,což je na závadu-jednak vypráší do odsávání(to je taky dost nutné,jednak hliníkový a křemenný prach je nezdravý-a taky je třeba na práci vidět) a rychle jej zanesou,ale hlavně tryskají povrch hrubě a v tom se pak lépe udrží nečistota.Pokud se balotina rozbije,nevyhazujte ji,dá se ještě použít na železo.Ale nikdy ne opačně! A další maličkost-při takhle malém tlaku nečekejte,že se otryská mastnota a barva,tu to chce mechanicky předem odstranit-anebo jak již již dole popsáno osodovat.Tak mnoho úspěchů..    [David.1]   24.12.2008
Odpověď  Soda povrch nepoškodí, ale je absoludně matnej. Když to pak vezmeš kartáčem, nemá cenu dělat sodou. Když nakombinuješ sodu a kartáč na složitý povrch, kde se všude s kartáčem nedostaneš-př. hlava, tak to nevypadá dobře.
Tady někdo napsal, že chemické čištění se mu nelíbí, protože tak to nevypadalo. Ale ono po žádném čištění to nevypadá přesně jak původně a já si myslím, že to "chemické" se přecejen podobá nejvíc. Leské to určitě bylo, ale ten povrch byl méně vyhlazen. To je prostě neřešitelné.    [Honza l]   19.12.2008
Odpověď  Já jsem si nechal taky vyčistit motor sodou a je to dobrý, samozřejmě, že to není jako balotinou, ale povrch je očištěný, bez mechanického poškození. Potom jsem to vzal jemným drátěným kotoučem a jsem s výsledkem spokojený. Mám to na předválečný ČZ a má to patinu.    [vojta]   18.12.2008
Odpověď  oni tu sodu mají místo písku...zítra tam jedu s karterama tak to vyfotim potom a dam to sem... ono to dlouho pusobí jako zaprasene.., ale na to sodování tam vozí celej Liberec motorky..ta soda je tak měkká, že třeba se silnou rzí to má problémy ji uplně vymlátit.    [Jarda]   18.12.2008
Odpověď  Na velikosti v podstatě nezáleží- kamarád ji vyloudil za cigára a flašku rumu od chlapíků,kteří malují čáry po silnici - natřou to barvou a potom sypou skleněnýma kuličkama,aby dělaly reflexní vrstvu - funguje to taky.
O sodě jsem nikdy neslyšel,ale jestli to chápu,je to vlastně jen super dokonalý umytí ,který nemění povrch.
Balotina ( a samozřejmě i písek)povrch přetváří a hutní,takže výsledek musí být prostě jiný    [Monty]   17.12.2008
Odpověď  tak jsem hledal tu balotinu a je jí obrovské množství velikostí... nevíte jaká je přímo na to pískování ? děkuji    [Jarda]   17.12.2008
Odpověď  ..došel sem k tomu, že si pořídím nějakou menší pískovačku (ceny už jsou od 4000 do 20 000 za pěknou) , písek nebudu používat, ale zajímal by mě váš názor na - v Liberci se čistí sodou nebo vápencem.. vápenec je hrubší, ale soda nevypadá špatně.... je ta balotina ještě víc než ta soda ? U mě totiž soduje firma hned vedle práce tak to mam kousek a jen za žvejkačku :-)). Dokonce tam mají takovou zvláštní ruční vapku která vydrhne úplně vše,ale je to furt takové jiné. tu wapku drží jak pískovačku a asi tam musí být tlak jak prase. Ukazoval mě jak při plném výkonu to nařízlo i prkno. Tu sodu i vodu používají na odstraňování sprejů z omítek. Jarda a děkuji za info a zkušenosti    [Jarda]   17.12.2008
Odpověď  Moje zkušenost - pokud je balatina nová,dělá hladký povrch,který se nešpiní.Jak se kuličky postupně rozbíjí,povrch je stále hrubší.    [Monty]   16.12.2008
Odpověď  Balotina je super věc nechávám si také čistit součástky a je to pěkný povrch maličká nevýhoda, že jakmile se na to sáhne mastnou rukou hned je to vidět a musíte to očistit nejde to jen setřít ten povrch je jemně strukturový, ale po chemickém vyčištění je pak povrch super. Dobré je to pro součásti jako jsou hlavy kam se běžně nedostanete a neubírá to významně materiál.    [Mirek]   16.12.2008
Odpověď  Jarda - když jsem hledal,kde koupit BALOTINU (skleněný kuličky) dal jsem si to heslo do vyhledávače a do týdne jsem měl pytlík doma.Byla to nějaká firma z UH,jméno začínalo tuším na "W" -ale fakturu už nemám a přesně si to nepamatuju.

Pytel asi 15 nebo 25 kg(víc ne,přišel totiž pošotu) stál asi 1600,-- takže žádná láce.Dohodnul jsem se s člověkem,který pro mně pískuje,vyčistil jeden box od písku a používá ho pouze na balatinu.
Děláme tím díly,kam se nedostane leštící kotouč(bloky motorů,hlavy) - povrch je jinej než originál,ale podle mně hezkej.Víka leštíme na hadráku zelenou pastou . Originální povrch to sice není,ale mně to vyhovuje.    [monty]   14.12.2008
Odpověď  ještě mě tak trklo... u motoru ten efekt nebyl, ale zrovna dodělávám sajdu a jak je držák okna na sidecaru z hliníku tak jsem na něm experimentoval s různýma brusnýma kotoučema na předleštením a jeden druh kotouče udělal docela slušný efekt čistého hliníku, ale stále zachovával mat a jeho hrubost již nezanechávala přitom čáry od broušení. Pro ty co to neznají a hledají inspiraci (ne pro ty chytré až dost)se většinou ten kotouč dá koupit ve speciálkách . Povrchem to připomíná takovou tu utěrku, na zdrsnění starého laku před nanášením třeba stříkacího kytu.Ale existují různé hrubosti. Na motoru díky pórům bohužel ten efekt není, ale v tu chvíly začíná to experimentování co dřív, tryskání třeba sodou, leštění a pod. já nevím.. do tohoto tématu tady raděj nebudu zabrušovat, ať mě někdo chytrej nesejme. :-)    [Jarda]   14.12.2008
Odpověď  souhlasím s TUSAK VLASTA..Dobrá rada, každá rada... já se trápím s různýma přípravkama od různých firem a i samozřejmě k tomu dávám ruce a dřinu čištěním a leštěním. Pokaždé se pohnu kousek dál k lepšímu výsledku, ale i na fotkách různě po netu člověk objeví tak pěknou fotku motoru na staré motorce jak když to zrovna vypadlo z výroby. To, že to neumím já, neznamená, že někdo nemá inteligentnější nebo lehčí postup aspoň k uspokojivému výsledku. Schazovat druhé postupy, mě přijde jen zbytečné zabrání paměti serveru :-). joo a i když tu David napíše, že to nejde, mě nezabrání v dalších experimentech... Máme další století, chceme letět na MARS tak snad i ten hliník nějak vyčistíme :-)))    [Jarda]   14.12.2008
Odpověď  Zdravím všechny zučačastněné. Sleduji toto téma už dlouho a konečně se to rozhýbalo ale nikde žádný praktický návod. Každý o tom mluví víceméně obecně ale praktický postup tu není. Tak vy co máte s tím zkušenosti napište např. jaký kuličky, kde je SEHNAT a podobně, postup který máte ověřený, a tak.
Mám tím na mysli co je pro vás běžný, tak pro jiný to může být neznámá oblast.    [tusakvlasta]   13.12.2008
Odpověď  David - myslím,že si neodporujem - postup bude nějak kombinovaný mechanický a chemický,další detaily nemíním řešit - celkově se mně povrch od "chemického leštění" nelíbí,na žádné motorce ho nemám.
Používáme kombinaci balotiny a klasického leštění.    [Monty]   13.12.2008
Odpověď  Jestli to dělelají tak nebo tak,s původním vzhledem to nemá nic společného.    [Pavel]   13.12.2008
Odpověď  Davide, takovou exhibici tady dlouho nikdo nepředvedl -jestli vůbec. Přesto jsi mě nepřesvědčil, že ty jsi ten jediný borec mezi samými blbci. Pořád je tu někdo chytřejší, nežli ty, kdo ví jak dělat "chemické čištění". Kdybys měl tolik zkušeností, jak se tváříš, musel bys vědět, že tvojí cestou se nedostaneš ke stejnému výsledku kdyby ses zbláznil.    [Honza l]   13.12.2008
Odpověď  Hele,monty já se prostě nemusím hádat,kdo nechce ať mi nevěří(i když si Tě vážím,za to co děláš,udivuje mně že neznáš ani rámcově tuhle problematiku-vždyť to úzce souvisí s původní výrobou motocyklů -co třeba bubny kol na jawky/čz nebo víka na čz 471,mrkni doma na nový,nepodobá se něčemu?)-a samozřejmě všichni ostatní,až mi to někdo ukáže na vlastní oči(to "chemické leštění") teprve uvěřím!Kuličky by ty volné díry lehce udělaly,dochází tam nárazy kuliček k velmi malému pěchování povrchu.Navíc ty pouzdra tězko ochrání,protože by to v případě,že by se díly opravdu v něčem máčely prostě muselo být vidět.Navíc taková menší rada-mrkni se třeba na hlavu,která je od nich leštěná,že v rozích,které jsou opravdu ostré(u kořene žebra) je poznat tryskání a v těch místech hlava nebude vyleštěná-přece jen kuličky mají určitý průměr a menší by neměly takovou razanci.S tím také souvisí to,že větší rýhy se musí brousit-prostě díly by se musely nejdřív omílat v abrasivu nebo spec.tělísky,které by ty rýhy/a také nápisy a ostřejší hrany /obrousilyTím ale netvrdím,že takhle vyrobený povrch už nijak neupravují.Je možné že je třeba ještě zpasivovaný v chromátu anebo jak tady popisoval kolega i fosfát může vyrobit zajímavý efekt.Základ je ovšem nezoxidovaný povrch který je mechanicky vyleštěný.    [David.1]   13.12.2008
Odpověď  David jednička - a měl jsi někdy v ruce díly od firmy "Chemické leštění"? Netuším sice,jaké chemikálie používají,ale rozhodně poznám kuličkovanej povrch -tohle je něco úplně jinýho,a na předváděcím vzorku,který ukazují na burzách je jasně vidět hladina roztoku,jak byla potopená pouze polovina.
Plochy na ložiska a pouzdra prostě chrání kryty- na prvních kusech od nic byly problémy s volnými ložisky,to by asi kuličky taky neudělaly.
Velké rýhy a poškození podle svých slov brousí ručně.    [Monty]   12.12.2008
Odpověď  David jednička - a měl jsi někdy v ruce díly od firmy "Chemické leštění"? Netuším sice,jaké chemikálie používají,ale rozhodně poznám kuličkovanej povrch -tohle je něco úplně jinýho,a na předváděcím vzorku,který ukazují na burzách je jasně vidět hladina roztoku,jak byla potopená pouze polovina.
Plochy na ložiska a pouzdra prostě chrání kryty- na prvních kusech od nic byly problémy s volnými ložisky,to by asi kuličky taky neudělaly.
Velké rýhy a poškození podle svých slov brousí ručně.    [Monty]   12.12.2008
Odpověď  Když mě tady tak chválíte,zkusím to nějak polopaticky vysvětlit,aby to pochopili i ti,co jaksi nemají techniku jako koníčka,ale přesto rádi kutí.Tedy předně se tady pořád blábolí o nějakém chemickém čištění.Chci vidět někoho,kdo už takhle vyčistil lehce zoxidovaný karter nebo třeba hlavu,na které je značka čz-není to nějaká averze,to vůbec ne,jen prostě konkretizuju svůj požadavek co bych rád viděl-je to jednodušší,protože třeba karter z péráka bývá litý do písku a je ještě navíc dost nehomogenní a pórovitý-(to opravdu,rád bych mu podal ruku a poklonil se jeho mistrovství).Jsou to prostě tlakové odlitky do ocelových forem, které se používaly na čízy a jawky od roku cca1964 a kvůli dobrému zatékání se používala slitina s obsahem křemíku a dalších už ne tak důležitých kovů.To je třeba rozdíl proti tomu zmiňovanému hrníčku,který je-jak ví i dítě ze staré školy(z té nové ne,tam se bídně doví,jaké i má kde psát)vyroben z co možná čistého hliníku.Ten se chemicky (lépe elektrochemicky) leštit dá a není to až tak složité..Jenže se špatně odlévá,je drahý a málo pevný,že?Ale zpátky k věci.Čím se vyznačuje slitina s křemíkem? no je pevná,celkem jde obrábět,ale hlavně jde leštit jen mechanicky.Nebo si snad myslíte,že dřív byla tak laciná pracovní síla(a mechanické leštění hliníku je naprosto zdraví neškodnéto ví přece tady každý,hliníkové nádobí také doporučují všude používat),že se tím nikdo před vámi všemi nezabýval???Zkuste minutku přemýšlet..A zkuste se taky kouknout na to "chemické leštění" na internetu.Není vám něco divné?Nápověda:chemicky se leští(to co jde ze slitin Al) v kyselinách s přísadami(tím vás nebudu obtěžovat,vám stačí k leštění louh,jak už všichni víme)..Co udělá mosazné pouzdro v karteru?Nebo ocelový svorník,kolíček,vložka??? Správně,začne se rozpouštět a vznikne tam také na základě různé elektronegativity galv.článek atd...A jak vypadají pouzdra na těch jejich fotkách?Zdravě.Takže blbost,že? Nejhorší je,,že na to přišel někdo před váma,takže objevujete Ameriku..Po kolikáté už?Nemyslíte!!!Zkuste si aspoň něco přečíst ať nejste těm co o tom něco ví za hlupáky..Dál-oxidy hliníku se velice špatně rozpouštějí chemicky.Neříkám,že to nejde,ale zase to na odlitku zanechá stopy.Tak to zkusíme mechanicky.Katráč všude nedosáhne,proud abrasiva jo.Tak proč to neotryskat.Je to hrubé..Tak něco jemnějšího..Jemné tryskání?Ještě jemnější? Balotinování ?Hydrofiniš?Podrobnostmi vás zase nebudu zatěžovat.Pro náš účel stačí odlitek jemně (!)otryskat.Ale to pořád není ono,žeeee?Tak vezmeme kuličku,třeba z ložiska(malou,ne tu co nabíjíme do praku na cikány )a hodíme ji na to.Co se stane?Nooo? výsledek nic moc,že jo.Tak co ji na ten odlitek házet celý den?Bude to lepší..Zas to není nic originálního,tenhle postup se totiž normálně používal v zetce na víka a hlavy..Pro ty méně chápavé návod:
1)ráno vezmi jednu čistou míchačku,na bok přišroubuj víko nebo jiný šrot,co chceš "chemicky"leštit
2)nasyp tam kýbl kuliček
3)zapni a jdi na šichtu
4)až se vrátíš dej starý pusu a vypni míchačku
5)vyndej víko nebo ten šrot co jsi právě "chemicky vyleštil" a vyraž k internetu zaregistrovat si doménu "leštím chemicky rád všechno"
Konec,dobrou noc děti.    [David.1]   11.12.2008
Odpověď  Jarda> Musim zel konstatovat, ze jste s panem objevili ameriku.. Neni to nic noveho u nas to delame bez pracky, normalka se nahazou veci do hrnce, da se prasek s temi modrymi kulickami (asi ten fosfat) a povari. Pak se to necha klidne tyden "nalozene". Hlinik se opravdu krasne procisti, ale zazraky to neudela. Pokud je zaoxidovany, tak to proste nejde oxid se musi odebrat mechanicky na ten zadne vodicky neplati.    [Pája]   09.12.2008
Odpověď  Nejsme odborník na chemii, ale reknu jak sem info koupil. potkal jsem peknou 350 Jawu a pán měl hliník jako nový na motoru i bubnech. Chvilku se smál a potom z něj vypadlo ať vezmu prášek na praní co obsahuje fosfát (myslím, že se to tak jmenovalo) strčím to do pračky s boční vrtulkou a nechám to tam dostatečně dlouho. A mam prý experimentovat s časem a poměrem ať to prý nemam tak jednoduché. Srandu si snad ze mě nedělal, jelikož ho potkávám častěji a i s více motorkama a hliník vždy je zajímavě čistej. Joo a ještě říkal, že mam na zbytek i zdravé ruce, takže to bude i v ručním pohonu. Pro doplnění , dědulovi bude kolem 65 tak snad o tom něco ví.    [Jarda]   08.12.2008
Odpověď  kluci proč neřešíte to na co byl dotaz, čistění hluníku se tu řeší stále, teď je k dispozici chemické čištění jestli chcete pěkný výsledek udělejte to tak, na každý burze jsou a můžete vidět co to dokáže, hliník je jak kdyby byl nový žádný materiál to neodebírá,takže jaký je povrch takový je výsledek    [Mirek]   10.11.2008
Odpověď  Když jseš Davide tak strašně dobrej, nemohl bys nám poradit jakými kuličkami bych měl tryskat kartery, aby to vypadalo jak od oné firmy? Jinak ty si myslíš, že ten louh působí jinak na karter a jinak na hrnek, přestože jsou oba z hliníku?    [Honza l]   10.11.2008
Odpověď  To zase jednou žasnu, Čech a Slovák se neuměj domluvit. Potom se není co divit tzv. politikům co dělaj za kraviny. Myslím že Mistr (David.1) by měl přehodnotit prohlášení ,,Myslím že ve svém věku už číst zvládám'' možná by potom napsal ,,horší to bude se Mnou'' Čau a nic ve zlém.    [tusakvlastaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2008
Odpověď  Myslím že ve svém věku už číst zvládám,horší to bude s Tebou-v hlavičce dotazu je "hlavy válců, kartery a podobně".A na motorkách co já vím obvykle hrníčky nebývají..p.s.Zkusím to bez záruky přeložit i do cizího jazyka pro lepší pochopení cizinci-teda hlavy valcov,kártre a iné..    [David.1]   08.11.2008
Odpověď  Davide.1 ja som tam písal, že to rozožiera stále, preto som tam dal foto toho hrnčeka tie póry sú tam vidieť, tiež som to neskúšal na nejakých kártroch zo vzácnej motorky. Ale ked chce niekto poradiť, prečo tak neurobiť. Prečítaj si ešte raz môj odkaz a zamysli sa nad tým, čo je tam napísané.    [M.]   08.11.2008
Odpověď  lidi,proč vymejšlíte takové pí čoviny a ještě to radíte druhým..Pokud je hliník čistý(ještě to jde s duralem) tak to může celkem očistit,ale rozežírá to povrch,který je pak porovitý.Pokud slitina obsahuje křemík,v louhu zešedně,nebo zčerná a pory jsou ještě větší než u hliníku čistého.že chemické čištění není tak jednoduché,už ví asi i ten,co má firmu s tímhle názvem,protože ty jeho "chemicky vyleštěné" povrchy jsou strašně podobné otryskaným a kuličkovaným povrchům(teď mě nakopne za to,že jsem vykecal jeho výrobní tajemství:-( )    [David.1]   08.11.2008
Odpověď  Ona tá diskusia nezmizla, niekde tu je, ja som dokonca dával fotku takého hrnčeka, ako to vypadá s tým hydroxidom aj po rokoch, asi v sekcii ČZ 125/150, treba hladať. Tvrdí sa že to pomaly rozožiera ten hliník stále, aj po tom máčaní v octe. Niekde tu bol písaný návod aj na roztok na čistenie hliníkových zliatin, ale už je tu toho veľa a ťažko to hladať. Ale ak chceš: ja som urobil asi 5 percentný roztok v dobre teplej vode a nechal to tam asi 3-4 hodiny, vznikol na tom taký povlak, ktorý som potom trochu preleštil. Skúšal som to však na predmete, ktorý by mi nechýbal. Keby to bolo také jednoduché nikto by neleštil ručne.    [M.]   06.11.2008
Odpověď  Zajimalo by mě v jaký koncentraci to použít, a při jaký teplotě. Díky za odpověd.    [tusakvlastaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2008
Odpověď  zkos to povarit v hydroxidu draselnem.dostanes neco jako elox
-bacha ziravina a ne v zeleze -muze zcernat
a chvilku nebo to cely rozpustis
potom octem zneutralizovat    [petr.smardaRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.10.2008
 Přidat odpověď   (66) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006