MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 307375 příspěvků |7556 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 188 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly ČZ 125/150 | Diskusní téma 29.10.2020 17:59  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Šelest na trojku


 Zdravím,
na mojí Zetce se objevila drobnost a netuším, kde by mohl být problém. Na zařazený třetí rychlostní stupeň se odněkud z pravé strany ozývá šelest, který dost připomíná tření kovu o hliník (na jedničku i dvojku bez problémů). Zkoušel jsem sundat pravý kryt motoru, aby vyloučil řetěz, a vypadá to, že to je něco s převodovkou. Po stovkách kilometrů s tímto šelestem totálně odešla obě ložiska hlavní předlohy - viz foto. Má-li to spojitost, nevím. Každopádně po vizuální prohlídce, jsem žádné místo, kde by mohlo probíhat tření kovu o hliník, nenašel. Ložiska pro předlohu jsem dal nová, všechno vyčistil, složil, ale problém šelestu se neodstranil.
Znovu půlit motor se mi moc nechce, když vím, že neobjevím nic nového. Na radu známého jsem nasypal do oleje trochu drobných korkových pilin, no efekt na šelest prozatím nulový.
Nemáte někdo představu, co by šelest tření kovu o hliník na trojku mohl způsobovat? Díky za jakékoliv rady a nápady.    [Milan P.Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  22.05.2017     Přidat odpověď  
Odpověď  Zdar, za mě je problém v tom, že je vůle v uložení ložisek převodovky a při provozu se mění jejich osová vzdálenost, proto to vydrolené kolo 3 rychlosti.    [Josef]   27.08.2020
Odpověď  Upřednostňuji dvě ložiska bez labyrintu s usazením na hřídel + nahřátí pravého karteru.    [Martin Štindl]   25.08.2020
Odpověď  ahoj zeptám se jak postupovat při sestavení motoru právě v místě ložisko labyrint, filcový kroužek. Nasadit labyrint a ložisko na hřídel a pak ohrát pravý blok a sesadit, nebo nejprve ložisko do pravého bloku a pak ohřát na sesadit. Jak určit v druhém případě v jaké poloze má ložisko být?    [Mirek]   21.08.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tohle je určitě příčina problému. Přesuvná páka je možná v této části odlomená nebo opotřebená, západka by neměla ale vůbec takto vyběhnout z vybrání. Je možné že je už značně opotřeben vodící čep na přesuvné páce a tím vznikla větší vůle která způsobí že při zařazení západka vypadne z vybrání. Měla by to vyřešit výměna za kloudnou sestavu přesuvného mechanismu.    [Martin Štindl]   04.06.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak jsem asi našel příčinnu tlaku segrovky na labyrint - při zařazení trojky úplně nahoru západka přesouvací páky vypadne z přesouvací páky samotné a tím tlačí celý řadící segment doprava k pravému karteru a tlačí na segrovku a tedy i na labyrint. Ovšem nemám tušení jak to opravit (krom správného řazení trojky za jízdy :o)
Zatím... ještě se podívám na řadící segement samotný, třeba se tam někde něco vylomilo.    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.06.2017
Odpověď  Ložiska v levém karteru jsou ok - obě na svém místě, zafixované segrovkama. Hřídele se suvně nikam neposouvají. I když jak na to teď koukám, náznak stejného problému ozubeného kolečka se začíná dělat i na novém. Foto později.    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.06.2017
Odpověď  a jaké je uložení ložisek v levém karteru?    [a]   03.06.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Prostor pravého karteru. Evidentně musím zalepit ložisko hlavní hřidele. Jinak celá rozborka od fungující motorky po rozpůlený motor 1,5 hodiny. Asi můj rekord...    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.06.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Segrovka u trojky.    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.06.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak jsem to dneska kuchnul a o moc chytřejjší nejsem. Segrovka u labyrintu je ošoupaná, ale hřídel samotná není hnutá, ložisko i segrovky v karteru jsou ok. Ovšem prostor je plný hliníkového prášku s olejem, i když jsem to naposled čistil. A tolik materiálu ani na labyrintu snad neubylo. Ještě to budu muset více prohlédnout, ale fakt tam nevidím nic zásadního :(    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.06.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nedošlo tedy k půlení motoru? Jestli segrovka nepraskla tak se těžko posunula hřídel, segrovka sedí v zámku vnitřním okrajem a spíše praskne než aby se prohla - ale podle fota koleček tam muselo dojít k posunu alespoň o 2mm, takto se na normální sestavě převodovky "omlet" ozubení nemůže.
Pokud se tedy s hřídelí nic nedělalo tak asi segrovka u ozubeného kolečka stále brousí ten labyrint, vhodnější by bylo motor rozpůlit a udělat kontrolu usazení převodovky.
Jinak když se přistoupí na náhradu labyrintu na ložisko, tak je vhodné osadit nekryté ložisko(kryté jednostraně usadit směrem k řetězovému kolečku). Také pod spojkové víko je vhodnější papírové těsnění než tmel - tím je nepatrně větší mezera mezi víkem a spojkovým košem ale především papírové těsnění snese opětovnou demontáž a montáž což je v případě poruchy spojky či prasklé vratné pružiny startování výhodou.    [Martin Štindl]   30.05.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Konečně jsem se k tomu po čase dostal. Segrovka vyznačovala nějaké to opotřebení (na fotce položená na hřideli), tak je možné že to v záběru na trojku segrovku ohlo a posunuje hřídel. Dal jsem tam obdobu naší 12mm (imperiální, metriku tu nikde neseženu), a šelestí to o něco méně. Stále však dostatečně na to, aby to šlo slyšet za jízdy. Tak budu doufat že se to nikde nerozsype, a až to budu někde na cestě půlit, dám třeba rovnou místo labyrintu druhý zapouzdřený ložisko.    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  30.05.2017
Odpověď  Díky Martine, toho vybroušeného labyrintu jsem si nevšiml. Ségrovce hřídele předlohy jsem nevěnoval pozornost, ale podívám se na to, to je naštěstí otázka pár minut. Díky a ozvu se se zjištěním.    [Milan P.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  22.05.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Podle fota těch koleček nesedělo ozubení proti sobě, u motorů ČZ 125/150 vlastně nelze nějak vymezovat hřídele - obě jsou vlastně polohovány ložisky v levém karteru(u spojky) kde jsou obě ložiska zajištěna oboustraně pérovými kroužky. Nepraskla náhodou segrovka zajištění hřídlele předlohy(katalog str.10-11 položka 13)? Možná se tak nezajištěná drážková hřídel při řazení posunula doprava(ke straně zapalování) - podle fota to tak na labyrintu i vypadá že si tam segrovka vybrousila pro sebe prostor.    [Martin Štindl]   22.05.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jinak takhle vypadalo kolečko třetího převodového stupně. Taky zajímavý... Ovšem zvuk stejný šelestu stejný.    [Milan P.Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  22.05.2017
 Přidat odpověď   (15) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006