MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 309185 příspěvků |7675 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 23 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly ČZ 125/150 | Diskusní téma 8.3.2021 04:46  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Seřízení spojky ČZ 150C


 Zdravím,
pročetl jsem místní příspěvky k seřízení spojky a rád bych požádal o upřesnění věty: "ani v jedné z krajních poloh se čep vypínání spojky nesmí opírat o ložisko". Chápu seřízení lanka při zmáčknuté spojce, kdy se páčka opírá o řídítka. Tady jde zkontrolovat, že se čep ještě nedotýká ložiska.
Jak ale zabránit druhému případu, kde se spojka (páčka) pustí a čep se otáčí na druhou stranu? Co jej zastaví, aby se neopřel o ložisko?
Díky.    [NepRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.02.2021     Přidat odpověď  
Odpověď  Lanko není napnuté, ale když se provede seřízení spojky, jak detailně popsáno níže i s obrázky, tak vše funguje jak má již od poloviny minulého století. Nehledal bych problém kde není.
Napnuté lanko by znamenalo, že čep stále tlačí na vypínací tyčku, což být nemá. Seřizuje se to tak, aby vypínací čep - tyčka - koš měly malou vůli.
K tomu je také šroubek ve spojkovém koši.    [Luboš]   24.02.2021
Odpověď  Znamená to, že tu krajní polohu (černá 1 dle obrázku) vymezuje lanko? Tj. lanko je úplně napnuté? Měj jsem za to, že (obecně) v lanku by měla být vždy nějaká vůle, kvůli otáčení řídítek.    [Nep]   24.02.2021
Odpověď  Ano, páčka spojky na řidítkách, respektive rozsah jejího pohybu, umožní pohyb vypínacího čepu pouze tolik, že se uvnitř neopírá. To za předpokladu, že je vše jak má být dle foto a dobrého popisu nastavení níže.    [Luboš]   23.02.2021
Odpověď  V té větě "ani v jedné z krajních poloh se čep vypínání spojky nesmí opírat o ložisko" to bylo myšleno tak že při volné nebo vymáčknuté spojce by čep neměl silou tlačit na stěnu ložiska. V podstatě když se pohyb páčky vymezí tak jak je zobrazeno(v černém šrafování) tak něco takového už nehrozí - páčka spojky na řidítkách přes bowden natáčí čep jen v nastaveném rozmezí.    [Martin Štindl]   23.02.2021
Odpověď  Díky za podrobný popis a obrázky. Moje otázka byla: co zabrání čepu přesunout se z černé polohy 1 do krajní červené? Přeci jen je tam při pouštění spojky rotační pohyb čepu + namazáno v oleji + vibrace motoru atd. -> ideální podmínky na dotočení až k ložisku.

V tuto chvíli to chápu tak, že jde o souhru drobností:
1. Vnitřní odpor lanka v bowdenu bude držet páčku čepu zpátky (v poloze černá 1).
2. V krajní polozu už tyčinka spojky na čep netlačí, takže pokud by i došlo k dosednutí čepu na ložisko, tak to není pod tlakem.
3. Pokud by se čep opřel o ložisko, tak je to o vnější obvod ložiska, který se netočí, takže to není takový problém.

Závěr: I když tam není nic, co by čep zastavilo, tak při správném seřízení spojky to není nutné řešit. Správně?    [Nep]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Poté se může rovnou zkontrolovat jestli spojka správně vypíná (při plném vymáčknutí lze volně protočit nábojkou spojky).    [Martin Štindl]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nejlépe to jde když se motor po složení položí na pravý bok a sestaví se primár - pouze u spojky se do přítlačného kotouče prozatím neosadí stavěcí šroub tyčinky s maticí. Poté se na tisícihran čepu usadí páčka tak aby se mohla pohybovat pokud možno v nějúčinějším úhlu k poloze aretace bovdenu(vyznačeno červeně) - tedy v rozmezí kdy se na jedné i druhé straně čep opírá o ložisko. Pro usnadnění si lze na motoru tyto polohy označit fixou.
Pak se do přitlačného kotouče usadí stavěcí šroub s maticí a nastaví se tak aby se páčka natočila do polohy 1.(černě šrafováno). Tím je spojka nastavena tak že při uvolnění přítlačný kotouč nebude přes tyčku na čep tlačit v jeho první krajní poloze.
Pak lze provizorně nasadit bowden a zkontrolovat jestli při plném vymáčknutí se páčka nedostane k druhé mezní poloze ale bude přibližné v poloze 2.(černé šrafování).    [Martin Štindl]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Vypínací čep spojky má hlavu ve tvaru půlměsíce(vyznačen modrou) a je nutné zamezit aby při uvolněné a vymáčknuté poloze se okraji neopřel o boční stěnu ložiska (vyznačeno červenou). Nejvhodnější je postupovat tak aby se páčka na čep usazovala na smontovaném motoru při seřizovaní spojky.    [Martin Štindl]   22.02.2021
Odpověď  Jde o to, aby čep vypínání po smontování měl v základní poloze správné natočení (úhel) vůči vypínací tyčce. Pokud je úhel malý (blíží se 90 stupňů), tak natočení čepu při zmáčknutí páčky na řidítkách nezpůsobí dostatečný posun tyčky pro vypnutí spojky, protože plocha čepu se opře, ačkoli by bylo potřeba tyčku ještě o trochu dále posunout pootočením čepu. Spojka poté špatně vypíná. Bývá to způsobeno kratší (roznýtovanou) tyčkou, kterou mohl i někdo zkrátit (nic neobvyklého).
Druhou věcí pro správný chod je nastavení páčky na vypínacím čepu pod motorem. Musí být také v určitém úhlu, aby zapezpečila správné pootočení vypínacího čepu. Pokud je vše jak má být, tak se vypínací čep opírá uvnitř pouze o tyčku spojky. Začít se musí od vypínací tyčky (délka), potom je nastavení páčky pod motorem (na drážkách) a nakonec nastavení lanka.

Při správné poloze čepu vše funguje jak má a není se třeba obávat opírání vypínacího čepu.
Při sestavování motoru, spojky je nutno dodržet správnou celkovou délku vypínacích tyček, nezapomenout na kuličku a hlavně montovat skutečně kvalitní kalené tyčky, žádné staré roznýtované šmejdy. Pokud se tyčka roznýtuje o vypínací čep, tak jde bez demontáže motoru obtížně vyndat. Prodávají se tyčky kalené v celé délce, ty opatrně nakrátit na správnou délku a spojka bez problémů musí fungovat.    [Luboš]   21.02.2021
 Přidat odpověď   (9) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006