Čau Pete, myslím že jsi se jednou zmiňoval o tom jak vyčistit hliníkovou hlavu
pomocí nějakého prostředku. Nemohl by jsi k tomu napsat něco bližšího ? Postup a
jméno přípravku ? Díky . [hopik.m] 09.08.2005 Přidat odpověď |
| Chtel jsme se zeptat co říkáte na NEOXYD? Mate s ním nejaky špatný zkušenosti prý se dá rec na
chromu hezky vyčistit brzdovou kapalinou a zašlý hliník ředidlem C 6000 zkoušel ste to nekdo? [Daniell] 05.08.2009 |
| jawarmaniak: opakuješ si svoje pořád dokola, ale na můj příspěvek jsi neodpověděl... Co jsem psal je
prostě fyzikální fakt ale je samozřejmě na tobě jak k renovaci přistupuješ. Buď se spokojíš s tím že
daná součást bude nějakou dobu vypadat dobře a nebo děláš veterána s tak by tě přežil...
Abych tedy to ještě jednou jednoduše shrnul: Díly které jdou na pokovování se samozřejmě
kyselině nevyhnou a proto musí být co nejdokonaleji vybroušeny a to na až na opravdu zdravý kov, aby
se kyselina dala spolehlivě opláchnout. Díly určené na barvu nikdy kyselinám či zásadám
nevystavujeme! Požijeme chelaton a drátěný kartáč. Nakonec konzervujeme Taninem. Dá to ale více
práce... Kartery to samé. Jemný mosazný kartáč, leštící vata atd... [Bivoj] 14.12.2008 |
|  zapomněl jsem vložit fotku [jawarmaniak] 14.12.2008 |
| Filip: používají na čištění H3PO4. Kartery se musí předem očistit od špíny a vybrousit a opravit
šrámy a odřeniny. Pak se odlitky ponoří do kyseliny asi na 30-45 sekund. Opláchnou se tlakovou vodou
a zneuralizujií. Znova se opláchnou. Pokud není dosaženo dobrého cíle, proces se opakuje. Můžeš si
je vyčistit i doma za pomoci méně agresivní 10% kyseliny citronové. Kartery si necháš v lázni přez
noc a do druhého dne se zbavíš veškeré oxidace. Pravdou ale je, že nedosáhneš "leského a
naprosto čistého" povrchu, ale jen čistého hliníku. (viz foto výk motoru - jsou ještě částečně
přeleštěná). [jawarmaniak] 14.12.2008 |
| Bivoj: Stále píšeš o zásadách, ale napdalo tě naopak použít kyselý roztok? V běžné praxi se
používají právě kyselinné rozoky na čištění kovů a hlavně na čištění svárů, kde se s porézností
počítá. A jak jsem psal už níže, tak po použití neutralizačního roztoku a hlavně PASIVAČNÍHO roztoku
dojde k dokonalé konzevaci a chemické procesy už nadále neprobíhají! A restaurování? Trochu
hloupý příklad - např. před pokovováním (např. zlacené báně kostelů, kříže, mříže, kovové lustry...,
chromováním a niklováním dílů na veterány) se moření provést MUSÍ. Pokud mluvíš o restaurování v
pravém slova smyslu (vykopávky x tisíc let starých mečů, ozdobné prvky oděvů - tak na to existují
jiné méně agresivní metody, které jsou ovšem mnohonásobně dražší - viz např. laserové čištění, pouhá
konzervace,...). Nehledě na to, že chem. čištění je mnohem méně agresivní, než např. ruční čištění
(pokud si odmyslím tampónky, pinzetu a mikroskop, ale o tomhle se nebavíme). Jen se musí zvolit
správná čistící látka a koncentrace a musí se dát pozor při manipulaci. Naše firma čistila už
několikrát i exponáty moravského zemského muzea, takže památkáři asi budou vědět víc než ty...
Nechci se s tebou hádat, ale pravdu opravdu nemáš. Otatní: Sry za román [jawarmaniak] 14.12.2008 |
| jawarmaniak: jestli pracuješ v oboru tak jistě víš že zásady mají tak malé molekuly, že nenajděš
neutrální látku, kterou jí ze starého, pórézního materiálu vypláchneš, protože navzlínají mnohem
hlouběji. Můžeš použít k neutralizaci jen kyselinu, ale je to vyhánění čerta ďáblem. Nikdy se ti již
uvnitř materiálu nepodaří vytvořit rovnováhu PH a to je ideální stav pro rozvoj koroze. Pro
příklad: při restaurování památek se kyseliny ani zásady používat nesmí. Jistě se ví proč...
Připomínám: jedná-li se o nový materiál, kde je povrch celistvý, tedy bez mikroskopických pórů,
riziko je výrazně menší. Předpokládám ale že se bavíme o rekonstrukci starých dílů. [Bivoj] 12.12.2008 |
| Bivoj: Nechci ti brát tvé iluze, ale dělám ve firmě, zabívající se povrchovými úpravami kovů. Děláme
vše - od pískování, lakování, češtění až po moření kyselinami. Proto mi můžeš věřit, že o tom něco
vím. Čištění kyselinou - pokud to provedeš správně a pokud na konci kyselinu ještě patřičně
zneutralizuješ a hlavně použiješ pasivační roztok - je nejlepší a nejšetrnější čištění, jaké můž
být. [jawarmaniak] 11.12.2008 |
| Na odmašťování je velice účinný výrobek společnosti SAREWA. Nevím přesně, jak se jmenuje, ale
vyčistil jsem s ním celou převodovku a šlo to bezva. [Cyril M] 11.12.2008 |
| Když už se tedy pouštíte do takových detailů, jako kdy se vyučovala chemie, tak já tvrdím, že my,
Husákovy děti jsme měli chemii již v 7. třídě. Ověřil jsem si to ve svém vysvědčení. Měl jsem za dvě
- tedy chvalitebný. [Viktor V] 08.01.2008 |
| Dělejte si to jak chcete. Jen je mi líto těch strojů, které vás o mnoho nepřežijí.... [Bivoj] 08.01.2008 |
| Panove mam akademickou vsuvku - kdyz jste se vrhli tak mohutne do znalosti ZS, tak v 7. tride by jse
nezjistili vubec nic, protoze chemie se uci na bezne ZS az od osme tridy :-)) [Paja] 07.01.2008 |
| To Bivoj. Myslim ze o difuzi v roztocich a fickovych zakonech nebo chemickych potencialech bych toho
v ucebnici 7.tridy asi moc nezjistil. Mel bys castecne pravdu kdyby dochazelo k castecne chemicke
vazbe mezi louhem a materialem ale toto se nedeje. Zvlaste pak povarenim se ti system dostane velmi
rychle do rovnovahy a tim se ti louh vyplachne i z poru. Nevadi. Jaky chelaton pouzivas? S tim
zkusenosti nemam. Ja chelaton pouzivam jako indikator pri chelatometrii. Rozhodne louh vyjde mnohem
levneji :-). [viki] 07.01.2008 |
| Bivoji v tvem prispevku je prave akorat nedostatek zakladnich znalosti chemie akorat tu delas mlhu [sim] 07.01.2008 |
| To Viki: odpoveď na tvou otázku je v mém příspěvku. Pokud se Ti to nezdá, otevři si nějakou učebnici
chemie. Tuším že by to mohlo být asi tak v sedmé třídě.... [Bivoj] 07.01.2008 |
| Co se tyce odrezovace, tak pouziti klasickeho oplachoveho i bezoplachoveho je opravdu nanic. Navic
vetsina lidi si mysli, ze odrezovac udela vse za ne. Odrezovac je potreba pouzit na jiz ocisteny
povrch. Po dlouhych zkouskach mnoha lidmi (neni to vyplod me chore mysli!!) jsme zjistili, ze jediny
funkcni je od firmy Wurth. Mala nadobka stoji sice velkoobchdne necelych 1400,-, ale je ho mala
spotreba. Navic je mozno sloucit finance s kamarady. Pokud nekdo jeste vlastni odrezovac
"vajicko" tak ten je jeste o trosku lepsi... [Paja] 07.01.2008 |
| To Bivoj: to co tady predkladas jsou cire blaboly popirajici zakony rovnovahy. Jak jsi na to prisel
ze ten louh se neda z porezniho materialu odstranit? [viki] 07.01.2008 |
| Trocha chemie: jakákoliv nerovnováha v PH ať do kysela, nebo do zásady způsobuje oxidaci- kozozi.
Když naložíte vaše staré orezlé- zoxidované díly do louhu, louh spálí rez až na čistý kov. Super
výsledek, říkáte si asi, ale pro životnost tohoto dílu jste udělali to nejhorší. Louh navzlínal
hluboko do pórů narušeného materiálu, odkud ho vzledem k jeho malým molekulám už ničím nikdo
nevypláchne. Můžete tento díl sebelépe ošetřit povrchovou úpravou, ale uvnitř jsou procesy, které už
nezastavíte. A tak vás počase čekají puchýřky a puchýřky a ..... Závěr čím horší stav, tím
opatrněji s používáním chemie. U ocelových dílů doporučuji chelaton a drátěný kartáč. Používá
se v profesionálním restaurování. Dá to sice více práce, ale neuděláte tolik škody.
Fosfátování, např odretovačem si můžeme troufnout jen u nových dílů, které mají celistvý povrch a
není nebezpečí navzlínání do materiálu. I neoplachový raději opláchněte, nejlépe povařte ve vodě s
mýdlem s jelenem a jedlou sodou. ( v případě že jste použili kyselinu) [Bivoj] 06.01.2008 |
| Ahoj - jen Vám chci říct že děda si koupil v roce 1947 novou čz 125 černou s chromovanýma výfukama,
ale tak jako vám se mu hlava neleskla :-) a ani kartery :-) Myslím že pokud pamětník dnes vidí
nějaký stroj z jeho časů, tak se nestačí divit v jakém jsou technickém stavu.... Jednoduše -
dostáváte se dnešníma postupama renovace dál a jinam od původního stavu třeba i tenkrát nového
motocyklu. [Jacques] 06.12.2007 |
| k tý kyselině solný...taky sem s tim zkoušel slitiny hliníku a zaleží na druhu slitiny ...každopádně
to po vytažení z kyseliny je takový šedivý a hnusný, stačí to přejet ocelákem a vypadá to pěkně [Miku] 04.12.2007 |
| já jsem zkoušel zmršenou hlavu na fichla ponořit do kyseliny solný(co se leje do záchoda) koupíte v
drogérce a hlavu to zmršilo, takže tohleto nedělejte, jinak tato kyselina je dobrá na odrezení
menších částí ponoříte to do kyseliny pžez noc, pak se to vytáhne, omeje a musí se to pak nastříkat
aby to nezrezlo. hlavně né na hliník [tomáš] 04.12.2007 |
| Hlavu jsem čistil pomocí NaOH, do starého hrnce jsem nasypal cca půl hrnku
granulí Naoh a litr vařící vody.Po 15 minutách byla hlava perfektně čistá, ale
pozor na hlavě zůstává šedý povlak,kterej je nutno odstranit např silichromem.
Zkoušel jsem čistič na hliníková kola, ale ten nebyl nic moc. [mira] 28.11.2006 |
| Upozornění. Stand Fast se nesmí dát do PET lahve, není odolná vůči tomuto
přípravku, nejlépe do skla, nebo do lahve z umělé hmoty jako na destilku a pod. [Jindřich] 19.08.2006 |
| To LADA: mohu ti nechat Stand fast, o ceně platí co jsem napsal dole, poštovné
je 100,-Kč, jen mám problém s poštou, poslal jsem 1 litr v pet láhvi zabaleno v
bublinkované filii a vloženo do krabice a na poště to poškodili, (to snad museli
přejet autem). Spojení na mě: jdrahonovsky@tiscali.cz [Jindřich] 14.07.2006 |
| Pánové, rád bych otestoval tu chemii stand fast, ale žádný elektronický kontakt
mi nefunguje. Znáte někdo telefon? Rád se s někým podělím protože 10 litrů
určitě nespotřebuju. Dík. [Lada] 11.07.2006 |
| Ahoj. Já hlavy lehce opískuju a je to jako nové.Bez žádné chemie.Mnoho
zdaru.Jirka [606911318] 07.07.2006 |
| Trochu upřesním cenu přípravku Stand fast, mají minimální prodej 10 litrů, jak
uvádí Jirka, cena je, nebo tedy byla v lednu 2006 3820,-Kč/10 l., ovšem bez DPH,
v součtu to dělá 4.545,-Kč. Ze své zkušenosti mohu uvést, že jsem od toho čekal
zázrak, ale něco se mě povedlo vyčistit velice dobře, s něčím však spokojen moc
nejsem, možná je to taky trochu v neznalosti, jak přípravek nejlépe použít,
proto bych uvítal, kdo s tím čistí, ať napíše nejlepší postupy pro různé
součástky, je rozdíl s tím čistit hlavu, nebo páčky, v každém případě výsledek
není jako když něco leštíte silichromem. [Jindřich] 30.06.2006 |
| neprodal by mi nekdo aspon 2dcl. standfastu?to co jsem videl naty motociklovy
hlave je fakt dobry az se mi tomu nechce verit ja jsem si poridil cistic hliniku
od firmi chemweld a dost me to sklamalo nato ze me 5l stalo 2700kc docela drahy
zjisteni s nanosy od sole a mastnoty si to poradi ale zustane to svetle sedy bez
lesku takze dal cistim dratenejma kotouckama ale ruzny zahyby stejne potrebujou
trosku chemie.snazil jsem se standfast ziskat ale obchodni zastupce mi zdelil ze
minimum je 10.l a cena 3800kc.takze druhyho zajice v pytli uz nechci.proto aspon
kapku na skousku.nechci od hliniku chrom ale original vzhled tak jak je to na ty
hlave. [jirka] 30.06.2006 |
| Já jsem na čištění hliníkové hlavy použil čistič motorů (jmenuje se to tak,
děláto několik firem, já jsem měl od Soudalu). Je to flaška s rozprašovačem,
nastříká se, nechá působit a pak opláchne vodou. Já jsem to teda nalil do hrnce,
hlavu tam ponořil a nechal cca 15min pak opláchl a opakoval tak dlouho dokud to
nebylo čisté. Nic jsem pak neleštil protože všechny usa zaniny se rozpustily a
zůstal jen čistý hliník. Stojí to 50-80Kč 500ml. [michal] 06.12.2005 |
| No já to právě nechci leštit aby to vypadalo jako chromovaný. Originál to tak
určitě nebylo. Jen chci prostě vyčistit takovou tu zašlou špínu. Jinak su kousek
od Přerova. [Michal] 04.12.2005 |
|  Zdravím, takhle to jde silichromem, ale je to dost pracné. [Radek] 23.11.2005 |
| Ahoj Já teď právě přemýšlím čím vyčistit páčku brzdy a spojky?? 3000,- za
vyleštění páček je moc. Pískovat možu jen takovým tím pískem ze šmirglpapíru a
to by asi nevapadalo dobře. Co na to mám teda použt?? Dík hoj [Michal] 21.11.2005 |
| Idealne je otryskanie balotinou-sklenene gulicky vyzera to vyborne a zobere len
mikrovrstvu [Dusan] 07.11.2005 |
| No ja mam doma 5l baleni, ale ta cena souhlasi. Tusim, ze tech 5l vyjde kolem
1500Kc. Redi se to ale cca 1:20, takze to vystaci na dost dlouho. Vyhoda tohoto
pripravku je, ze zustane zachovaná původní povrchová úprava hliníku, narozdíl od
jakéhokoli broušení! Nejsem dealer, ani to nikomu nenutim, jen jsem toho
vyzkoušel na několik strojů dost a toto se prostě osvědčilo. [Pete] 10.10.2005 |
| Pouzivam pastu sonax na hlinik,stoji 85kc a neskrabe jako silichrom. [jarek] 10.10.2005 |
| Mluvil jsem s obchodní zástupcem Pure Solve - prodejce Stand Fastu balení je
minimálně 10 litrů a cena kolem 3 tis. Docela rána co? [Milan] 29.09.2005 |
| Jestli to hopiku nemas daleko do Kolína, tak ti muzu na vyzkouseni odlit.
Myslim, ze ten pripravek stoji za to. [Pete] 24.08.2005 |
| Jo, ty fotky mě prosím pošli rád se mrknu hopik.m@quick.cz [hopik.m] 23.08.2005 |
| Ještě k tomu Stand Fastu, psal jsem výrobci jak je to s dostupností tohoto
přípravku a zde je odpověd... odmastovadlo Stand Fast se do
drogerii nedodava. Muzete ho ziskat prostrednictvim naseho obchodneho zastupce
prislusneho pro dany region. Pokud nam na sebe zanechate telefonicke
spojeni, bude Vas kontaktovat..... Cenu zatím nevím, ale balení je 5
litrů [hopik.m] 23.08.2005 |
| To je ono. Ale mam pocit, ze nejmensi baleni bude 5l koncentratu, takze to asi
nebude levne...Ale nemuzu si to vynachvalit... [Pete] 15.08.2005 |
| Já jsem čistil hliníkovou hlavu pastou SILCHROM a docela mě překvapilo jak to
šlo dobře.Tuhle pastu koupíš běžně v každý drogerii. [Zdeněk] 10.08.2005 |
|  Myslim, ze se to jmenuje STAND FAST a je to prostredek na cisteni hliniku
(napsano na etikete). Je to takova agresivni fialova voda. Redi se to vodou cca
1:25, takze kdyz to naredis 1:5, tak jde dolu vse. Hlinik tim pomazes, minutu
pockas a setres hadrem. Nevim ale, jestli je to bezne v kramech. Myslim, ze je
to pro prumyslove pouziti. Dulezite je, ze zustane zachovana puvodni povrchova
uprava. [Pete] 09.08.2005 |
|
|