MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 302644 příspěvků |7333 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 72 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 12.11.2019 12:40  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Spínačka s magnetovým zapalováním


 vidím poprvé, ví někdo něco bližšího?
Díky    [Janek]   08.01.2010     Přidat odpověď  
Zobrazit fotografiiOdpověď  Takže aby v případě použití můstku k tomu nedocházelo je nutné zapojení upravit - na nýtek který spojuje kontaktní jazýček ampérmetru jsem naletoval svorku a k němu je připojen usměrňovací můstek, usměrňovač je tak vlastně natvrdo připojen přes ampérmetr k baterii(viz foto). Je to teď zběžně odzkoušené a snad už to bude funkčně bezproblémové.
Já doufám že si tohle přečtou dva kolegové kteří tento typ se mnou probírali přes email - kontakty jsem si neukládal takže nemám jinak možnost je na to upozornit. V případě použití účinnějších Schottkyho diod jak doporučoval Honza by se jim to asi projevilo okamžitě.    [Martin Štindl]   16.11.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jak jsem popsal níže(08.02.2015) tak si nedostatečná účinnost původního zapojení dobíjecího okruhu(kvůli dennímu svícení) vynutila úpravu a napojil jsem Graetzův můstek na svorku 21. Přitom jsem ale přehlédl něco co se vůbec v ten moment nemohlo projevit.
Při zkoušení funkčnosti to vypadalo že vše je v pořádku, dobíjení bylo i při zapnutí světel už dostačující a další funkce také takže jsem to pojal jako bezproblémové. Jenže zapalování i s karburátorem byly už předtím seřízeny takže jsem motor zhasínal vytažením klíčku při nízkých volnoběžných otáčkách. Teď před prázdninama kámoš nasadil špatnou svíčku která za sucha fungovala dobře ale později začala zlobit, aby v provozu motor udržel volnoběh tak zvednul přes šoupě otáčky a to už se ten "zádrhel" projevil naplno. Jakmile se vytáhnul klíček ze spínačky tak motor zaškytal a roztočil se naplno do otáček s tím že kontrolka neutrálu se rozzářila. Já jsem původně předpokládal že asi došlo k vadě u pružného kontaktu ale po rozebrání bylo ve spínačce mechanicky vše v pořádku a tak po delší chvíli bádání jsem na to přišel.
Při vytažení klíčku se propojí tedy ty svorky 15+20+21+54 a u původního zapojení se vyzkratuje dobíjecí vinutí propojením svorek 21+20 a zároveň se odpojí akumulátor - zapalovací cívku nemůže nic napájet a motor zhasne. Poté co jsem napojil můstek na svorku 21 tak už při vyšších otáčkách dokáže usměrňovač udržet napětí natolik že se z něho "chytne" zapalovací cívka a motor se opětovně rozeběhne i s navýšením otáček.    [Martin Štindl]   16.11.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Další doplnění - v pondělí mi kamarád opětovně dovezl péráka na dílnu kvůli potížím které nastaly koncem léta a ukázal se závažný neduh ohledně té úpravy instalace se zapojením Gratzova můstku.
U původního zapojení je selenový usměrňovač napojen na svorku 20, odtud další vodič jde k magnetu na cívku pro dobíjení která je druhým koncem napojena na svorku 21. Při zasunutí klíčku pravý pružný kontakt(při vytaženém klíčku spojuje svorky 20-21-54) propojí svorky 21 a 54 k ampérmetru na baterii - tím se zapojí usměrňovač přes cívku dobíjení na akumulátor. Klíček ale také zároveň při zasunutí odpojí svorku 15(zapalovací cívka) od svorky 20 a připojí ji přes zámek na svorku 11(vinutí pro napájení zapalovací cívky). Po vytažení klíčku ze spínačky se zase kontakty přitáhnou ke svorce 20, tedy že kontakty odpojí zapalovací cívku od napájecího vinutí a dobíjecí okruh od akumulátoru a opětovně dojde k propojení svorek 15+20+21+54.    [Martin Štindl]   15.11.2018
Odpověď  Zdravim prosím o tel.Na email truhlar666@seznam.cz.Ohledně spínací skříňky a zapalovací cívky.Díky    [Jan Truhlář]   20.11.2017
Odpověď  Doma mám bakelitku a i hliníkovou, no nikdy jsem se na toto ani nekoukl...    [P.]   16.08.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pro doplnění, jeden majitel péráka s magnetkou mi dovolil uvést foto jeho spínačky - v tomto případě má ampérmetr ciferník proveden jinak než je u těchto spínaček obecně běžné, tedy tvarem číslice 4 a stupnicí. Jak na potvoru skoro stejně jako při mém prvém provedení ciferníku který jsem pak pokládal za paskvil. V tomto případě je to ale s max. jistotou původní, znaménka (+) a (-) se středem stupnice jsou provedeny světélkující barvou.    [Martin Štindl]   15.08.2017
Odpověď  Honza: já to nepojal jako kritizování, šlo mi hlavně o vyřešení problému dobíjení s povinným denním svícením + brzdovým světlem . Já mám ty 708mičky v oblibě a také je nemusím schánět, tvá připomínka ohledně Schottkyho diody je také k věci - zvýší se účinnost usměrňovače a asi by bylo možné použít žárovky s vyšší wattáží.    [Martin Štindl]   24.05.2015
Odpověď  Schottkyho diody jsou pro obvody, kde se vyžaduje malý úbytek napětí v propustném směru a nebo vysoká rychlost. Snažil jsem se pomoci, ne kritizovat Tvé řešení. Ztrácet 1,4V na 6V rozvodu je docela škoda. Skoro 25 procent...Jinak provedení by bylo podstatně menší a cena je opravdu zanedbatelná.    [Honza]   24.05.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Honza: Schottkyho diody jsou spíše pro náročnější obvody, tyhle KY708 mám já v dílně po ruce a také upřednostňuji vždy robustnější provedení(viz foto můstku :-))
Jinak tento pérák je už od března v plném provozu a řešení se těmi žárovkami 6V/2W + Graetzův můstek se osvědčilo - majitel je funkčností spokojen a nedochází k vybíjení akumulátoru ani k přepalování žárovek.
Zdeněk P: toto magnetoelektrické zapalování bylo pouze na jednoválcích 250(viz popis v příloze), předstih je nastavován natáčením celého statoru a navíc zde není dost prostoru pro druhé kladívko.    [Martin Štindl]   24.05.2015
Odpověď  pro Martin Štindl: křemíková dioda má dost velký úbytek napětí, typicky 0,7V v propustném směru. V můstkovém zapojení diod KY708 tedy ztrácíš asi 1,4V protože ta dioda je tam pro každou půlvnu dvakrát. V malých otáčkách to tedy asi nebude ono. Lepší by bylo použít Schottkyho diody, které mají podstatně menší úbytek napětí.    [Honza]   24.05.2015
Odpověď  Díky za cenné informace. Začal jsem renovovat prototyp Jawa 250 pérák, ale dvouválec z roku 1950 s alternátorem. Zatím jsem sehnal spínací skříňky (bakelit i hliník a nevím, která tam patří...), alternátory mám dva ale do kývačky, pérácký mám jeden ale na jednoválec. Nevíte někdo, prosím jak vypadá alternátor na dvouválcového péráka? Pokud byste někdo měl na výměnu budu moc rád!
Díky. Zdeněk tel 724118721    [Zdeněk P.]   24.05.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zadní lampa je upravovaná pro dvě patice BA9s, motorka má brzdový spínač a nelze pro malou účinnost usměrňovače použít zapojení s rezitorem. Obě žárovky jsou 6V 2W, při zapnutí hlavních světel (poloha klíčku 3) při nízkých otáčkách ručička ukazuje stále do mínusu ale při středních otáčkách už se přesune malinko po + stupnice. Zatím spolehlivost zapojení není uvěřena provozem, to se ukáže až při sezóně ale zatím se to jeví docela optimisticky :-)    [Martin Štindl]   08.02.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Deska s můstkem se upevnila pod rámovou trubku - málo místa v prostoru pod spínačkou.    [Martin Štindl]   08.02.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Problém se nedostatečnou účinností jednocestného uměrňovače je snad vyřešen, dnes jsem namontoval Graetzův můstek ze čtyř diod KY 708 a vypadá to nadějně. Vodiče z magneta pro okruh dobíjení (20 a 21) jsou napojeny na můstek - z můstku je do spínačky na kontak 21 přiveden usměrněný proud který už bude snad dostačující pro napájení zadní žárovky a dobíjení baterie. Výstup z můstku není vyhlazen filtračním kondesátorem záměrně kvůli akumulátoru, tepající proud s paralelně zapojenou zátěží(žárovkou)je pro dobíjení vhodnější.    [Martin Štindl]   08.02.2015
Odpověď  čAU chlapy,sté poslední fotky,mi došlo,proč mám na rámu ten držák,rám je bez štítku,má už znaky komanče,tak jsem si myslel,že to je na 350,rok 50,a že to je držák dvou cívekú,induček,tak jsem zas o něco chztřejší,jinak pěkná práce,čau    [Rosta]   13.01.2015
Odpověď  Hezka prace Martine    [tomtnt]   10.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zapalovací cívka, motor sice startuje pěkně i na I.polohu klíčku(z magneta), ale při IV. poloze klíčku(z baterie) je výboj na svíčce znatelně větší.    [Martin Štindl]   09.01.2015
Odpověď  Monty: vím to, zapojil jsem pokusně místo žárovky 6V/5W malou 6V/2W a výsledek stejný.
Vulcan: usměrňovač je nahrazen diodou KY 708 a ta už mám mnohem lepší parametry než původní selen.
Ještě s tím budu laborovat ,jednocestný usměrňovač nemá velkou učinnost a dává jen pulsní proud, a baterie zase dodává příkon žárovkám mezi půlvlnami usměrněného proudu od magneta. Zítra mám ještě chvilku času něž si ji majitel odveze, může to být klidně něco v zapojení.    [Martin Štindl]   09.01.2015
Odpověď  Usměrňovač je omezen 1,5A a akumulátor má jen 6Ah. Myslím, že by pomohl akumulátor s větší kapacitou.    [Vulcan] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Spínačka už s poupraveným ciferníkem ampérmetru. Malou zajímavostí této spínačky je kontrolní žárovka neutrálu, žárovka není usazena do "bajonetu" jako u běžných spínaček ale je pouze nasunuta do pouzdra z drážkama, kontak(+) jednoduše tvoří odpružený šroubek krerý žárovku tlačí proti otvoru ve víku spínačky a takto vlastně díru ve víku ucpe.    [Martin Štindl]   09.01.2015
Odpověď  protože zadní žárovka má být 3W    [Monty]   09.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Magneto komplet po vyčištění a drobných opravách.    [Martin Štindl]   09.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Finišuji, problémy ale dělá dobíjecího okruh - jednocestný usměrňovač při zapnutých světlech asi není schopen dodávat potřebný příkon aby napájel zadní žárovku(6V,5W) a zároveň dobíjel akumulátor. Ručička ampérmetru se vychýlí trošičku do plusu jen při max. otáčkách.    [Martin Štindl]   09.01.2015
Odpověď  nasel jsem nabijecku autobaterie tak jsem to dal dohromady s tim. Jen me pri serizovani trochu prekvapilo to, ze kdyz vyjmu ampermetr z oc. pouzdra tak ukazuje o cca 1A-1.5A mene. Myslel jsem prave po precteni tohoto fora ze ma ukazovat naopak vice. Mirne jsem ho seridil jen prihnutim vinuti aby ukazoval pro oba poly stejne. Kazdopadne dik za rady. Je ted nastaven uz jak peracky pro minus pol na kostru.    [tomtnt]   03.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Foto statoru. Ve statoru jsou celkem 3 samostatná vinutí:
Svorka 55 je vývod prvního vinutí které napájí hlavní žárovku ve světlometu(35/35W 12V) počátek vinutí je ukostřen.
Svorky 20 a 21 tvoří druhé vinutí a právě to je usměrněné přes selenový usměrňovač ve schránce, přes toto vinutí je při chodu motoru dobíjena baterie a zároveň napájí přední žárovku 1,5W 6V a zadní žárovku 3W 6V + žárovku neutrálu.
Svorka 11 je vývod třetího vinutí které napájí zapalovací cívku, počátek vinutí je ukostřen.
Zajímavé je že okruh zapalování je v prvních třech polohách přepínače napájen z magneta, ve čtvrté poloze zámek přepínače odpojí zapalovací vinutí statoru a propojí indukční cívku s akumulátorem - bateriové zapalování.    [Martin Štindl]   02.01.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fota z dneška, rotor na čepu klikovky. Neměl jsem možnost porovnat čep ale na pohled se zdá že je stejný jako u běžného dynamobateriové zapalování.    [Martin Štindl]   02.01.2015
Odpověď  ano, pokud posle schématu ukazuje do mínus, pak bude při dobíjení ukazovat do plus, tak jak to má být.

K druhé otázce. Pokud má zdroj na sobě údaje 12 V/1A, znamená to, že poskytuje maximálně 1A odběr. Zkrátka v celém obvodu nebudete mít více než 1A. Proto vám to ukazuje měně než má. Správně by vám tedy ampermetr měl ukazovat ještě méně, tedy 1A. Vsadím se, že se ani ta žárovka nerozsvítí. Sežeňte si jiný zdroj, který bude umožňovat větší odběr ( Nabíječka na autobaterie).    [wallander]   02.01.2015
Odpověď  udelal jsem zkouzku dle nakresleneho schematu. Ampermetr ukazoval do do plus (doprava). Na mem peraku nabudim dynamo aby byl ukostren minus pol. To znamena v tomto pripade musim prohodit magnet. To jsem taky udelal, takze ted pri zapojeni dle schematu ukazuje do minus. Mel by pak tedy na motorce pri dobijeni vzdy ukazovat do plus?

Ted otazka c2. Mam zdroj zmereno 12.5V vystup z nabijecky baterie a zarovku 45W. Zdroj ma udanou 1A na vystupu.(nemohu ted zmerit). Rucicka ale ukazuje spise 2A a ne 45/12 = 3.75. Ma vliv vystupni proud? Jestli pouziji 1A nebo 0.5A?

Predpokladam ze v tomto pripade musim ubrat zavit vinuti? nebo naopak pridat?
Dik za odpoved.    [tomtnt]   02.01.2015
Odpověď  Martine díky, třebas to pomůže i někomu jinému. Paradox je, že spínaček, zapalování a usměrňovačů je docela dost, no u nikoho jsem to na vlastní oči namontované neviděl, tak bůh ví jestli se to použilo někdy z fabriky ve větším množství na vývoz, či soutěže aj.    [Pavel]   26.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě montáž diody KY 708 - dnes je obtížnější diodu sehnat ale lze nahradit jinou diodou podobných parametrů.    [Martin Štindl]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Rozměry kamene, nemohu tvrdit že jsou ty kameny původní, jsou opracovány docela hrubě.    [Martin Štindl]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Hrubý nákres, rozteč závitů pro šroubky k uchycení ke karteru už nezjistím, byly to kratší šrouby M5.    [Martin Štindl]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Mám to oměřené, celková délka svorníku bude asi 43mm - pokud to vyfrézování do karteru nebylo hlubší než 0,5mm.    [Martin Štindl]   25.12.2014
Odpověď  Zdravím tě a díky, jo ona se dá případně délka doupravit dle zapalování a vybrání v karteru, ale to jen pro představu a ušetření pokus/omyl, díky, s usměrňovačem trochu počítám, ono na to nijak nespěchám, i tak díky.    [Pavel]   25.12.2014
Odpověď  Pavel: svorník oměřím, ale motor už je opět pohromadě takže celkovou délku svorníku nemohu přesně změřit. Ten usměrňovač ale už bude určitě nefunkční(selen) takže pro jistotu bys ho měl nahradit diodou. Indikční cívka by se snad mohla použít současná pro motocykly s magnetoelektrickým zapalováním.    [Martin Štindl]   25.12.2014
Odpověď  Zdravím tě Martine, neměl by jsi náhodou náčrtek s rozměry toho válečku k uchycení zapalování aj., to jen kdybych se rozhodl ho na některý motor použít. Nechal jsem si tu zapalování, usměrňovač a spínačku, no toto nemám, i když bych to taky nějak z fotek doměřil, no a cívka, tu jsem tedy zatím nepotkal. Díky za odpověď, Pavel.    [Pavel]   25.12.2014
Odpověď  Jen doplním, ampérmetr je zde zakreslen ze shora, takže při pohledu ze shora přijde plus na pravý kontakt ampérmetru.    [wallander]   24.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je to jednoduché, jak pérácký tak kývačkový ampérmetr ukazuje při dobíjení do plusu. Oba dva ampermetry mají také stejně vinutou cívku. Polarita se liší otočením podkovičkového magnetu uvnitř. Ampérmetry opravuji a rukama mi jich prošlo docela dost, a to jak péráckých tak kývačkových, takže mam z čeho srovnávat.

Samotný test je jednoduchý, zapoj obvod podle obrázku. Pokud bude ampermetr ukazovat do leva, do mínusu, je pro ukostřené mínus, pokud naopak, je pro ukostřené plus. Já používám pro test autonabíječku 12V a žárovku 45W, tedy ampermetr musí ukazovat slabé 4A.    [wallander]   24.12.2014
Odpověď  pro nas EL prodoudem nepolibene, mohl by nekdo napsat jednoduchy test ampermetru k tomu, aby slo zjistit kam se ma vychylit rucicka daneho ampermetru pri dobijeni baterie? (mam regulovatleny zdroj k pripadnemu testu)
Nejsem si jist, zda nemam ampermetr taktez s kyvacky, ktery soude dle diskuze ma otocene vinuti a mel by tedy ukazovat opacne nez peracky?
Spravne peracky ampermetr by pri dobijeni mel ukazovat na Minus pol, ze?

Dik    [tomtnt]   24.12.2014
Odpověď  Dej si pozor Martine ještě na jednu věc. Z vlastní zkušenosti vím, že po uzavření vlastního ampérmetru do toho černého plechového krytu se ještě o kousek zvýší výchylka ( u 8A zhruba o 1 ampér). Je třeba s tím počítat. Plechový kryt totiž tvoří vodivý plášť, který absorbuje elektrickou složku vzniklého pole a tím zesílí pole magnetické, které má vliv na výchylku ručky. At se daří.    [wallander]   24.12.2014
Odpověď  Rozsah Martin také upravil, všimni si, že přidal cívce závity, tím zvýšil její vlastní indukčnost a ampermetr má teď při průchodu polovičního proudu stejnou výchylku jako 8A.    [wallander]   24.12.2014
Odpověď  Tak polaritu jste otočil,ale taky by to chělo změnit rozsah ampermetru,ne?
Bez upravy bude ukazovat poloviční hodnoty než je skutečnost.........    [Monty]   24.12.2014
Odpověď  kdyz uz se to dela udal bych to podle originalu. jinak pekná práce už se těším až na jaře vyrazíme    [FreebikerRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.12.2014
Odpověď  Jirka12: ano, ampérmetr mi byl k tomu dodán právě kývačkový(kostřen +) takže nutná byla úprava cívky pro ukostřený - pól. Podle Ampérova pravidla pravé ruky se jednoduše otočilo navinutí závitů cívky a ampérmetr tak už ukazuje správně i polaritu.
Pavel: Dík za foto, teď vidím že jsem dost pracně vytvořil paskvil :( jiný tvar číslic 4 a také jiné provedení stupnice. Zkonzultuji to s majitelem jestli nebude lpět na originalitě vzhledu ampérmetru - ještě stále to mohu vypárat a pozměnit.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  U bakelitové i hliníkové spínačky jsou tyto ampérmetry, pro zajímavost děláš si to na svého péráka.    [Pavel]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zkompletován. Nejsem si jist jestli opravdu byl ciferník na 4A v tomto vzhledu, upravoval jsem to podle běžného ciferníku na kyvku a péráka s 8A.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Apérmetr sestava.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Odpověď  Aha tak to jo. Překlemování je aby to neukazovalo opačně? Jinak to vypadá dobře:)    [Jirka 12]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Z důvodu absence ampérmetru se nouzově upravoval ampérmetr z kývačky - překvapivě se mi kalibrace na 4A podařila rovnou na druhý pokus, já předpokládal že stím budu laborovat celý den a během půlhodinky to bylo hotovo :D    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jirka 12: závity jsem už udělal, nejsou přímo do bakelitu ale ve víku jsou zalita mosazná futra k tomu určená(foto).    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Spodní část spínačky s vyjmutým zámkem - trošku se musím poupravit, v příspěvku níže z 11.10.2014 jsem napsal že klíček je běžný PAL, jenže při demontáži se ukázalo že pouzdro zámku bylo doupraveno tak aby tam šel nasadit, teď je jasné že původní klíček byl s největší pravděpodobností stejný jako mají spínačky malých kývaček 125/351(150/352) - stejně tak jsou spínačky v několika detailech hodně podobné.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Odpověď  Martine, jseš si jistý, že se v bakelitu závity "dořezávaly"? Mám za to, že bylo vše v bakelitu tzv. nahotovo. Můžeš to zkusit doříznout sadovým závitníkem, ale pak bych si tipnul, že to může prasknout.    [Jirka 12]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Samotná spodní část spínačky, na přepínacím zámku je ještě distanční podložka kvůli náhradnímu víku a jazýčky pro ampérmetr jsou překlemovány.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Díly pro sestavu, spodní díl spínačky byl kvůli náhradnímu víku upraven - jeho dolní část je odbroušena.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Vrch spínačky JAWA pro magnetoelektrické zapalování v bakelitovém provedení. Nikdy nepužitý díl, asi se jednalo o náhradní součást protože neměla řízlé závity pro šroubky.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Začínám s GO spínačky, foto upravené spínačky pro magnetku, není znám důvod této náhrady - nejspíše byla původní spínačka poškozena a takto nahrazeno víko.    [Martin Štindl]   23.12.2014
Odpověď  Ano, je to válečkové ložisko NJ 305/C3 - pro případné snadnější půlení a skládání motoru.    [Martin Štindl]   19.12.2014
Odpověď  NJ 305    [Bohumil]   19.12.2014
Odpověď  Můžu se zeptat, co to tam máte za ložisko?    [Bendis]   19.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Hlavy šroubků v prostoru klikovky.    [Martin Štindl]   15.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Po demontáži svorníku, oba svorníky statoru byly ke karteru uchyceny dvěma šroubky - zároveň byl každý svorník podtmelen aby nedocházelo k prosakování směsi do prostoru zapalování.    [Martin Štindl]   15.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Prostor zapalování - kartery jsou běžné sériové 250tky a pro montáž magneta doupravené frézováním.    [Martin Štindl]   15.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě foto z příručky - pozice zámku přepínače. Klíček zapalování je stejný jako u skříněk PAL("Boška") a při zasunutí roztáhne kontaktní "jazýčky" od svorky 20 a tím zapne zapalovací okruh(svorka "11" na "15") i okruh signalizace(svorka "54", kontrolka neutrálu a napájení klaxonu). Zatím nemohu přijít na to jak je vlastně dobíjena baterie přes ten ukostřený usměrňovač.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Detail usměrňovače, jedná se vlastně o hliníkové pouzdro kde byl uvnitř původně běžný jednocestný selenový usměrňovač jako u motocyklů ČZ. Nyní už je osazen diodou KY 708 - anoda je ukostřena a katoda připojena ke svorce 20.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Schránka baterie, ta el. instalace je pouze provizorní, po sezóně budu kamarádovi tahat novou. Usměrňovač je umístěn vedle baterie a ukostřen přímo do plechu.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Spona uchycení zapalovací cívky zespodu, je k rámu přibodována a opatřena závity M6.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Cívka samotná není uchycena pod rámovou trubkou ale na ní hned pod spínací skříňkou, je přišroubována ke sponě ve tvaru U. Zapalovací skříňka je sice původní ale má nově udělané víko bez ampérmetru, majitel ji možná vydyndá od kamaráda a bude to komplet jak má být :)    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zapalovací cívka je vcelku maličká, VN zapalovací kabel zde není uchycen na "trn" ale jádro kabelu je staženo červíkem.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Madgneto zleva, pro absenci desky přerušovače je nastavení předstihu prováděno natáčením celého statoru.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ups, omyl při vkládání fota, znovu detail.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Detail čela statoru, není zde samostatná deska pro přerušovač a vše je součástí statoru. Svorkovnice vinutí zabírá dost místa a pro další kladívko není prostor takže nejspíš tyto magnetky mohly mít jen jednoválce 250ccm.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dnes kvůli potížím se zapalováním jsem se k ní dostal a rovnou nafotil, magneto je na 250tce zbrojovce z roku 1949, zajímavé je že výrobní štítek je v češtině a výrobní čísla sedí.    [Martin Štindl]   11.10.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Foto ze zahraničí péráka s magnetem, spínačka bude mít kryt asi bakelitový. Barva motocyklu je nejspíš modrá. Kamarád má péráka také s magnetem, repasoval jsem mu usměrňovač ale fota budu mít až později.    [Martin Štindl]   30.09.2014
Odpověď  Mě ta cena jako zase taková "raketa" nepřijde. Pokud vezmu cenu nepotlučené nádrže a FJ spínačky tak to skoro vyjde. Spíš by mě zajímala jiná věc. Je nějakým způsobem tahle spínačka propojitelná s klasickým dynamem (bude stačit ampermetr do 4A), nebo to má cenu pouze pro někoho kdo už má motor s magnetem a pro ostatní je nepoužitelná.    [Dan]   06.05.2013
Odpověď  Pro JB - obecně alternátor má jednodušší konstrukci, podstatně větší životnost a znatelně lepší parametry při nízkých otáčkách. Možná vše tohle bylo důvodem přechodu na alternátor.    [Honza]   04.05.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě foto.    [Lukáš]   03.05.2013
Odpověď  Teď je jedna nádrž s touhle spínačkou na prodej. Cena je sice docela raketa, ale zase je tam pěkně vidět ze spoda :-)

http://www.eurooldtimers. com/cze/inzerat/51321-nad rz-jawa-perak.html    [Lukáš]   03.05.2013
Odpověď  Monty máš pravdu(tady na netu tykám-nějak to tak dělám:))Je to dynamo na které někdo použil akorát ten držák kontaktů z magneta.Proto tam není ta svorka 55.Je to podobné novějším dynamům z 634.    [Standa]   28.11.2010
Odpověď  Stroje sice měly baterku, ale jen kvůli parkovacím světlometům. Startovalo a jezdilo to bez ní. Většinou jí každý po dvou letech když odešla vyhodil a pak už spokojeně jezdil bez ní.    [bobes]   27.11.2010
Odpověď  beru zpět už sem to našel v jinym tematu http://skorvi.rajce.idnes .cz/MOTOR_579-SVED_plus_s chema...../#el_553_554.jp g    [Mates]   26.11.2010
Odpověď  nemohla by sem nějaká dobrá duše hodit schema zapojení na 579?    [Mates]   26.11.2010
Odpověď  Já neznám všechny alternativy motocyklů typ 579, ale 579/01 a 579/02 měly dynamo. Čerpám z knihy ing. Jaroslava Cholevíka a
Václava Krále: Schémata elektrického zapojení jednostopých vozidel (NADAS 1972]. 579/03 byly v úpravě pro švédskou armádu a magneto MA358 měly a byly bez baterky. Jinou modifikaci 579 neznám, ale netvrdím že by nemohla existovat.

Když už jsmeu těch alternátorových motorek. Netuší někdo proč byly vlastně dělány cestovní Jawy motocykly s alternátorem, když stejně měly baterku? Údajně to bylo provedení pro africké a jihoamerické země, ale smysl mi jaksi uniká.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  26.11.2010
Odpověď  aby to bolo uplne presne tak motor579 montovaný do švéda.    [jumbo]   26.11.2010
Odpověď  JB:aby som bol presný tak magnetový alternator MA358.Samozrejme bez baterky.Pokial neviete alebo nie ste si istý tak netárajte hlúposti.Monty:nemáš kombajna?Ak to nie je tajomstvo,čo chceš robiť s tým peráckým kartrom a libeňáckym valcom?    [jumbo]   26.11.2010
Odpověď  standa - potom máte obyčejný dynamo, jako každej Pérák nebo Kejvačka    [monty]   25.11.2010
Odpověď  Tak mi někdo řekněte co to teda mám.Na pohled je to stejný jak to Matesovo ale má to uhlíky.To vím bezpečně ostatní ne.    [Standa]   25.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Magnetka nemá uhlíky,rotuje samotný magnet a ty svorky jsou vývody cívek statoru a od kladívka.Dynamo produkuje stejnosměrný proud,alternátor střídavý.Na té fotce od Toma je evidentně magnetové zapalko z péráka.    [Martin Štindl]   25.11.2010
Odpověď  Já se špatně vyjádřil,pardon.Asi se teda jedná o alternátor??? Zkrátka ten typ co je na fotce níž,bohužel má uražený štítek ale na svorkovnici jsou čísla 55 20 11.číslo 55 je bez držáku kablíka a ty ostatní jsou taky odpojený.Někdo si s tím asi hrál.Držák uhlíků je ještě z pertinaxu.    [Standa]   25.11.2010
Odpověď  Jaké "dynamo" máš na mysli? Pokud vím, tak 579 měly stejnosměrné dynamo a ne magneto.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  25.11.2010
Odpověď  Já špekuloval co to mám za kartery a dynamo.Dík za fotky.Jen mi teda schází ten rotor.Na statoru jsou i jiný čísla,našel jsem ho ve šrotě.    [Standa]   25.11.2010
Odpověď  Dynamo používané na jawa579-kombajn    [jumbo]   25.11.2010
Odpověď  Toto je, zdá se, ono! Pokud k tomuto tématu kdokoli cokoli máte, sem s tím.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  25.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  V počítači jsem našel starou fotku, jestli je to, co hledáš, tak se to pokusim vyhrabat a lépe nafotit.    [Tom]   25.11.2010
Odpověď  Je to bohužel tak, jak jsem si myslel. Jde o alternátor z roku 1966 používaný v motocyklech Jawa 250 typ 559/06 a 350 typ 360/02 a Californian I a II.

Takže hledáme dále. Má někdo originál z Péráka?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  25.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  mám lemru foťák ,ale snad tohle bude lepší    [Mates]   25.11.2010
Odpověď  Nešlo by lépe zbrat údaje na štítku? Nějak se mi to nechce líbit. Ten alternátor bych tipoval spíše do 60. let.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  karter    [Mates]   24.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  rotor + stator    [Mates]   24.11.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  alternátor    [Mates]   24.11.2010
Odpověď  Pánové díky za schéma. Ještě by to chtělo tu fotku magneta. Prosím.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.11.2010
Odpověď  fotky by potesili :)
ak by si ho chcel predat mam zaujem    [janko]   18.11.2010
Odpověď  Magneto i se spínačkou bych vyhrabal, pokud bude zájem, tak i nafotím. Jen jsem na tom trochu hůř časově, až mi vyjde chvilka není problém fotky poslat.    [Tom]   18.11.2010
Odpověď  a este videjko

http://www.flickr.com/pho tos/14634711@N05/42040291 61/in/photostream/    [janko]   18.11.2010
Odpověď  schema
http://www.jawacz.tym.sk/ obrazky/schemy_zapojenia/ Jawa%20250%20typ%2010_per ak_5.jpg    [janko]   18.11.2010
Odpověď  Jozef Jozíf, Adolf Túma – Motocykly JAWA 250, 350 a 500.
Vydání první 20.9-1955
Str. 137: Elektrické zařízení a příslušenství
Zapalování
Většina motocyklú JAWA je vybavena dynamo-batériovým zapalováním, menší počet motocyklú má magnetoelektrické zapalování, doplnené akumulátorem (JAWA 250) nebo má magdynamo (JAWA 500).
Zdrojem proudu pro okruh zapalování při spouštení motoru je akumulátor, který se pri vyžších otáčkách odpojí, a proud pak dodává dynamo. Spouštení stroje je tím velmi usnadněno, svíčka dává dostatečně silnou jiskru za všech provozních podmínek.
Zapalování strojú s magnetem je jednoduchší. Nepotřebují akumulátor pro spouštění, ale spouštení motoru je poněkud obtížnější, zvlášte za chladného počasí, kdy olej v motoru je stuhlý. U motocyklú 250 je spouštění ulehčeno možností spouštět motor pomocí akumulátoru, ovšem za předpokladu, že je akumulátor v pořádku.
Str. 138:
Zdroje proudu
Menší serie motocyklú JAWA 250 je vybavena magnetem, které dodává proud dvojího napětí, a to pro zapalování 6 V, pro hlavní světlomet 12 V.

tie mensie serie boli na export myslim ze do brazilie a tak, niekde som to iz cital...    [janko]   18.11.2010
Odpověď  Schema s magnetovým zapalováním mám, pošlu Vám je mailem naskenované.    [pmr] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.11.2010
Odpověď  Vlastní někdo péráka s alternátorem místo dynama? Dokáže někdo zodpovědět proč a kdy byly péráci s alternátorem vyráběny? Má někdo fotografii toho magneta? A jak vlastně vypadalo schéma zapojení? Děkuji. Moc mě to zajímá.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.11.2010
Odpověď  streva ti budou pasovat jak nic.
Zajimalo by me, jestli pasuje kyvackova spojka na peraka. Je o jednu lamelu sirsi, tak jestli pujde pak zavrit ten bocni dekl nebo bude drhnout?    [tomtnt]   23.01.2010
Odpověď  Měl bych dotaz, podařily se mi sehnat slušné kartery a kliku na 250, docela nízké výrobní číslo, přesně teď nevím něco kolem 3500, budou do niCh pasovat "střeva" i z pozdějšího motoru? Je v něčem rozdíl? Dokonce i kontaktnici mají, v pěkném stavu, bouhužel klika už je v nich měněná, na ojnici není signování FJ. Díky Jíra    [Jíra]   22.01.2010
Odpověď  Mirku pokud ještě sháníš kontaktnici tak bych tu jednu měl mít.Ale najdu jí nejdřív na jaře,neboť jsem od místa uložení odříznut sněhem a taky nevim přesně kde je,ale je určitě.    [Jawaremaker]   17.01.2010
Odpověď  Jeden známej toho přinesl bednu - netuším odkud,ale zaplatil jsem a mám.    [Monty]   15.01.2010
Odpověď  Pro Montyho: Kde jste sehnali ještě originální vyrobený kusy těch kabelů? Někde to leželo takhle dlouho?    [S.]   15.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě foto. Já tam nemám ten výřez a ten kroužek mám ze silonu.    [Mirek]   15.01.2010
Odpověď  Ahoj, poraďte někdo. Mám horní kryt na FJ spínačku. Jak tam dostanu ten klíč, když tam nemám vybroušenou tu drážku jak u jiných. Je tam jen kroužek ze silonu.    [Mirek]   15.01.2010
Odpověď  Protikusy s kabelem máme na prodej v e-shopu http://www.montyjawa.cz/components/com_virtuemart/shop_image/product/E032.jpg

je to originál původní výroba.

Ale kontaktnice do motoru nemám,a pokud vím,repliky neexistují.    [Monty]   09.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ahoj,
dá se sehnat tato kontaktnice? Mám 5 motorů a z toho dva Janečky a ani na jednom jsem jí neměl. všude byla jen ta jednoduchá na neutrál. Jak přesně vypadá a jak vypadá její zásuvečka (protikus).
Moc děkuji za obrázky.    [Mirek]   09.01.2010
Odpověď  Viděl jsem to v návodu na rok 51. Ale myslím,že se magnetky dělaly celou dobu,jen v malým množství a v čechách jich zůstalo opravdu málo .

Mám jeden Kývačkový blok s magnetkou,(má větší prostor pro magnetku a jiné připevnění) - rok výroby netuším . Zkusím udělat fotku a najít číslo motoru.    [monty]   08.01.2010
Odpověď  ...díky Monty, věděl by jsi na jaké ročníky?    [Janek]   08.01.2010
Odpověď  Ale je - měly to Péráky s magnetkou,možná i Kejvačky - na vývoz,hlavně do tropů,se magnetový zapalování vyrábělo celou dobu. Ampermetr byl jen do 4A.    [Monty]   08.01.2010
Odpověď  uz jsem to videl ale neni to ceska vyroba.    [pepa]   08.01.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  další foto    [Janek]   08.01.2010
 Přidat odpověď   (121) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006