MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316537 příspěvků |8218 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 50 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 3.12.2024 21:10  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Jawa 350 Pérák - šestidenní


 Zdravím všechny uživatele veteran-fóra. Obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně Péráka 350 na šestidenní. Je to můj dlouholetý sen, který jsem se rozhodl splnit. Proto bych Vás požádat o veškeré informace o těchto motocyklech, jako např. odlišnosti soutěžáckého motoru oproti sériovému, odlišnosti rámu, značení rámu a motoru, speciální vybavení, prostě budu vděčný za jakékoliv informace. Případně by mi velice pomohly dobové fotografie a dokumenty.
Na závěr bych měl otázku ohledně šestidenní roku 1947, kde jsem našel, že závodník Václav Stanislav jel na Jawě 350, ale nenašel jsem o jaký typ Jawy se jednalo. Byla to 350 OHV, nebo nějaký prototyp Péráka?

Děkuji mockrát za Vaše odpovědi, s pozdravem

Jirka    [Jirka DM3Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.05.2016     Přidat odpověď  
Odpověď  Hlavy bych musel udělat, aby odpovídaly velikosti žeber válců (190 mm). To by ale nebyl tak velký problém, ty kartery jsou problém. Mám Ogara 350/12 se side a vím, jaký byl problém cokoli na něho sehnat a to jsem ho měl skoro kompletního.    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2021
Odpověď  A ještě hlavy    [Monty]   06.11.2021
Odpověď  No jasně, taky mě to mohlo trknout. Tak už jenom sehnat orarácké kartery a je to. Dík Monty    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2021
Odpověď  máte válce z modelu 12    [Monty]   05.11.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  obr.4    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.11.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  obr.3    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.11.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  obr.2    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.11.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Koupil jsem válce na závodního Péráka 350 - viz foto. Je to litinový válec s hliníkovými žebry. Některé rozdíly jsou vidět na první pohled. Zrenovoval jsem je a chtěl dát na kartery Péráku 18. Jenže jsem zjistil, že je tam spousta rozdílů. První je průměr vložky do karterů, který je pouze 64mm místo 66mm. Další jsou polohy šteftů pro uchycení válců, které jsou trochu posunuté. Další je vyústění výfuků, které je v jiné poloze než má Pérák. Nevíte někdo nějaké informace k těmto válcům?    [mirda4444] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.11.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tohle je zajímavý obrázek z knihy "Terénní jízda".To výfukové hrdlo je ale trochu jiné než než má Libeňák.Bohužel tvar válců a hlav není ani z této fotografie dostatečně vidět.A zase rozteč a umístění šteftů je u všech třech variant motorů 350,tedy serie,soutěžní Pérák a Libeňák,rozdílné a nedají se válce a hlavy vzájemně prohodit.    [k]   24.05.2016
Odpověď  Jirko díky za foto. Řekl bych, že ty choboty jsou na té černobílé fotce na pohled delší a víc to právě vypadá jako libeň, ale může to být i o úhlu pohledu. Jinak motor je moc pěkný. Jak se tyto soutěžní motory označovaly, taky 18-*****? Nebo S?    [dansson]   24.05.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Motor 350 trochu z boku.    [k]   22.05.2016
Odpověď  NOVÉ JAWY, TENTOKRÁT DVOUDOBÉ (ISDT 1947)
V trophy týmu, v němž musely startovat sólo motocykly dvou objemů a stroj se sajdkárem, se objevily motocykly Jawa 250 a Jawa 350. Tyto stroje byly odvozené od nových cestovních motocyklů, které Jawa začala po osvobození vyrábět. Měly motor v bloku se čtyřstupňovou převodovkou. Uzavřený rám měl vpředu teleskopickou vidlici a vzadu kluzákové pérování. Svým vzhledem se nelišily od sériových strojů, jejich výkon byl však vyšší. Jak již řečeno, slabinou byly praskající přední teleskopické vidlice. V sedle se zkušenými jezdci to ovšem byly úspěšné stroje, i když se od nich v kruhu odborníků čekalo trochu více.
Tolik citace z knihy Jana Lahnera - ŠEST DNŮ, KTERÉ OTŘÁSAJÍ MOTOCYKLOVÝM SVĚTEM, kde je i mnoho fotografií. Kdo se zajímá o šestidenní soutěže, tuto knihu vřele doporučuji.    [J]   21.05.2016
Odpověď  neco malo k Bisamu, kamarad mi o tom vypravel, ale je mozny ze reknu par nepresnosti. pred vakou koupila jawa v anglii Nortona Manx z TT a bisam je v podstate skopirovany OHC Norton motor v Jawskym ramu. Jezdily hlavne silnici, jezdil na nem Vitvar a par fotek by melo byt v knizce o Vitvarovi. Prej s tim dost experimentovali, zkouseli Jawskej motor v Nortonskym ramu aby porovnali jizdni vlastnosti a podobne. Proste zavodak, tak se s tim dost cachrovalo. Tak to jen ramcova informace, spis nakopnuti k dalsimu badani a studiu dobovejch materialu :)    [Martin27] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.05.2016
Odpověď  Můžu poprosit fotku těch válců na soutěžního péráka zboku? Nějak se mi nezdá že jsou ty choboty tak dlouhé jako na té fotce, kterou jsem vložil u originálních soutěžních péráků z roku 1953. To co píšete zní logicky, ale na většině fotek to opravdu vypadá tvarem válců i hlav jako klasický liběňácký motor, ovšem s uchem a nálitkem řetězu a víka bez nápisu jawa.    [dansson]   20.05.2016
Odpověď  Děkuji za informace. Přeji všem hodně úspěchů s jejich veterány.    [Jirka DM3]   20.05.2016
Odpověď  Jestli se nepletu, Bisam je snad prakticky ještě předválečná Xka, ale třebas se pletu, myslím že motory pak byly u závodníků v Jaroměři a snad Hradci.    [Pavel.]   19.05.2016
Odpověď  https://speedtracktales.com/index-of-isdt-events/i sdt-1947-czechoslovakia/ tady je to trošku vidět    [Monty]   19.05.2016
Odpověď  Šlo    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.05.2016
Odpověď  Ano, myslím, že 350 byla už 1947 v podstatě Pérák(ale je měn lenošno to někde hledat)

Kromě toho jela i JAWA 500 se sajdou, a to byl model BISAM, jednoválec čtyřtakt, ale o tom jsem i přes velkou snahu nic pořádnýho nenašel, jen jednu mizernou fotku, kde není nic moc vidět.    [Monty]   19.05.2016
Odpověď  Děkuju za Vaše poznatky a rady, které se týkají většinou motoru. Dobových fotografií není nikdy dost :) .
Ještě by mě zajímal Váš názor ohledně Jawy 350 na šestidenní 1947, mohlo jít už o Péráka 350?    [Jirka DM3]   19.05.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Soutěžní válce a hlavy na Péráka mají i jinou rozteč šteftů takže na seriový blok nasadit nejdou.    [k]   19.05.2016
Odpověď  PS-Ještě bych chtěl dodat k 250 Péráku 1947 na šestidenní.Ten měl taky speciálně odlitý válec,k tomu hlavu velmi podobnou pérácké upravenou na dvě svičky,s upraveným kopresním prostorem(to nemá s Libní nic společného)Dále měl spodek karteru 8 žeber,spodní protáhlé.Pak samozřejme přesazená kolečka ve skříni.Bohužel už nemám na ukázku.části tohoto motoru jsem před časem pustil jednomu veteránistovi do dědiny u Prachovských skal,když jsme tam byli na závodech.    [ivošekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.05.2016
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  Na motor z Péráka se dávaly speciální hliníkové válce,které odlila fabrika na tuto soutěž.S libeňákama to nemá nic společného,ty přišly až později.Na ukázku foto tohoto válce.Jinak Pavel jak píše má zcela pravdu.některé úpravy si jezdci dělali sami.    [ivošekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.05.2016
Odpověď  Přesně tak. Celý problém takto uvažujících lidí je v tom, že až moc chtějí mít něco, co prostě jen tak nelze získat. A oni navích nepotřebují mít originál, jim stačí je "aby to jako originál vypadalo".
Je třeba si uvědomit, že prostě nelze vlastnit vše, co se se mi líbí a po čem toužím. Možnosti dnešní doby k tomu svádí, ale prostě tak tomu není.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.05.2016
Odpověď  Jasně, vezmete motor ze Švéda, naprasíte do rámu Pérák, a máte hned RARYTU a UNYKÁT............

Kdepak, tak to prostě není a nebylo. Soutěžní péráky 350(i 250) měly prostě už v dávných dobách motory s hliníkovejma válcema, a tím jsou trošku podobný motoru z Libenáka model 554. Ale válce i hlavy mají odlišný tvar, blok motoru je víc podobný Péráku než Kývačce,a uvnitř to je taky pokaždý trochu jiný(prostě vývoj) a v Péráku to začínalo, Kývačkou pokračovalo a řada 553/554 bylo vyvrcholení.

Motor z 554 do rámu nasadíte,ale vytvoříte možná napodobeninu, nebo ještě přesněji bastarda,ale ne repliku soutěžního Péráka na ISDT.    [Monty]   19.05.2016
Odpověď  Takže ten soutěžní motor nemá ani to ucho na karteru u poloautomatu, jako má klasický pérák 350? Mám tomu rozumět tak, že stačí koupit akorát motor z 554 a vyměnit víka motoru, aby tam nebyl nápis Jawa?    [Jirka DM3]   19.05.2016
Odpověď  dansonn: a co chceš vysvětlit? Prostě už tyhle válce měly v jawě dřív něž jsi myslel :-) ale stejně bych tomu neříkal libeňácký motor :-)
jinak bych si rozmyslel jestli opravdu jít cestou stavby repliky továrního soutěžáka, taková svazarmovská úprava udělá stejnou parádu a výrobně bude jednodušší s tím, že v mnoha ohledech budete mít "volnou" ruku :-)    [meela]   18.05.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď      [Pavel]   18.05.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Příklad dvěpade.    [Pavel]   18.05.2016
Odpověď  No nevím, dnes sehnat původní soutěžní motor z péráka, natož ze 350 je rovno asi zázraku, na motoru je číslo P 250 101 či jiné, dle obsahu, postupného kusu a roku výroby, válec z hliníku, hlava na dvě svíčky, převodovka jinak odstupňovaná asi i s jiným modulem zubu, změny na podvozku opět dle roku, či pak další úpravy jezdcem, většina strojů zajistě upravená, či přímo postavená nefabrickými jezdci.    [Pavel]   18.05.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ahoj Jirko, tak to máme stejný sen. Taky začínám stavět soutěžního péráka. Můj vzor je pérák 350 u šestidenní 1953, která se jela na Pustevnách v Beskydech. Tyto péráky byly osazeny libeňáckými motory. Dodnes mi nikdo nedokázal vysvětli, jakto, že už tak brzo. Asi je jawa zkoušela již v tomto roce právě na soutěžních motocyklech.    [dansson]   18.05.2016
 Přidat odpověď   (31) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006