Zdravím všechny uživatele veteran-fóra. Obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně Péráka 350 na šestidenní. Je to můj dlouholetý sen, který jsem se rozhodl splnit. Proto bych Vás požádat o veškeré informace o těchto motocyklech, jako např. odlišnosti soutěžáckého motoru oproti sériovému, odlišnosti rámu, značení rámu a motoru, speciální vybavení, prostě budu vděčný za jakékoliv informace. Případně by mi velice pomohly dobové fotografie a dokumenty. Na závěr bych měl otázku ohledně šestidenní roku 1947, kde jsem našel, že závodník Václav Stanislav jel na Jawě 350, ale nenašel jsem o jaký typ Jawy se jednalo. Byla to 350 OHV, nebo nějaký prototyp Péráka? Děkuji mockrát za Vaše odpovědi, s pozdravem Jirka [Jirka DM3] 18.05.2016 Přidat odpověď |
| Hlavy bych musel udělat, aby odpovídaly velikosti žeber válců (190 mm). To by ale nebyl tak velký problém, ty kartery jsou problém. Mám Ogara 350/12 se side a vím, jaký byl problém cokoli na něho sehnat a to jsem ho měl skoro kompletního. [mirda4444] 08.11.2021 |
| A ještě hlavy [Monty] 06.11.2021 |
| No jasně, taky mě to mohlo trknout. Tak už jenom sehnat orarácké kartery a je to. Dík Monty [mirda4444] 06.11.2021 |
| máte válce z modelu 12 [Monty] 05.11.2021 |
| obr.4 [mirda4444] 05.11.2021 |
| obr.3 [mirda4444] 05.11.2021 |
| obr.2 [mirda4444] 05.11.2021 |
| Koupil jsem válce na závodního Péráka 350 - viz foto. Je to litinový válec s hliníkovými žebry. Některé rozdíly jsou vidět na první pohled. Zrenovoval jsem je a chtěl dát na kartery Péráku 18. Jenže jsem zjistil, že je tam spousta rozdílů. První je průměr vložky do karterů, který je pouze 64mm místo 66mm. Další jsou polohy šteftů pro uchycení válců, které jsou trochu posunuté. Další je vyústění výfuků, které je v jiné poloze než má Pérák. Nevíte někdo nějaké informace k těmto válcům? [mirda4444] 05.11.2021 |
| Tohle je zajímavý obrázek z knihy "Terénní jízda".To výfukové hrdlo je ale trochu jiné než než má Libeňák.Bohužel tvar válců a hlav není ani z této fotografie dostatečně vidět.A zase rozteč a umístění šteftů je u všech třech variant motorů 350,tedy serie,soutěžní Pérák a Libeňák,rozdílné a nedají se válce a hlavy vzájemně prohodit. [k] 24.05.2016 |
| Jirko díky za foto. Řekl bych, že ty choboty jsou na té černobílé fotce na pohled delší a víc to právě vypadá jako libeň, ale může to být i o úhlu pohledu. Jinak motor je moc pěkný. Jak se tyto soutěžní motory označovaly, taky 18-*****? Nebo S? [dansson] 24.05.2016 |
| Motor 350 trochu z boku. [k] 22.05.2016 |
| NOVÉ JAWY, TENTOKRÁT DVOUDOBÉ (ISDT 1947) V trophy týmu, v němž musely startovat sólo motocykly dvou objemů a stroj se sajdkárem, se objevily motocykly Jawa 250 a Jawa 350. Tyto stroje byly odvozené od nových cestovních motocyklů, které Jawa začala po osvobození vyrábět. Měly motor v bloku se čtyřstupňovou převodovkou. Uzavřený rám měl vpředu teleskopickou vidlici a vzadu kluzákové pérování. Svým vzhledem se nelišily od sériových strojů, jejich výkon byl však vyšší. Jak již řečeno, slabinou byly praskající přední teleskopické vidlice. V sedle se zkušenými jezdci to ovšem byly úspěšné stroje, i když se od nich v kruhu odborníků čekalo trochu více. Tolik citace z knihy Jana Lahnera - ŠEST DNŮ, KTERÉ OTŘÁSAJÍ MOTOCYKLOVÝM SVĚTEM, kde je i mnoho fotografií. Kdo se zajímá o šestidenní soutěže, tuto knihu vřele doporučuji. [J] 21.05.2016 |
| neco malo k Bisamu, kamarad mi o tom vypravel, ale je mozny ze reknu par nepresnosti. pred vakou koupila jawa v anglii Nortona Manx z TT a bisam je v podstate skopirovany OHC Norton motor v Jawskym ramu. Jezdily hlavne silnici, jezdil na nem Vitvar a par fotek by melo byt v knizce o Vitvarovi. Prej s tim dost experimentovali, zkouseli Jawskej motor v Nortonskym ramu aby porovnali jizdni vlastnosti a podobne. Proste zavodak, tak se s tim dost cachrovalo. Tak to jen ramcova informace, spis nakopnuti k dalsimu badani a studiu dobovejch materialu :) [Martin27] 21.05.2016 |
| Můžu poprosit fotku těch válců na soutěžního péráka zboku? Nějak se mi nezdá že jsou ty choboty tak dlouhé jako na té fotce, kterou jsem vložil u originálních soutěžních péráků z roku 1953. To co píšete zní logicky, ale na většině fotek to opravdu vypadá tvarem válců i hlav jako klasický liběňácký motor, ovšem s uchem a nálitkem řetězu a víka bez nápisu jawa. [dansson] 20.05.2016 |
| Děkuji za informace. Přeji všem hodně úspěchů s jejich veterány. [Jirka DM3] 20.05.2016 |
| Jestli se nepletu, Bisam je snad prakticky ještě předválečná Xka, ale třebas se pletu, myslím že motory pak byly u závodníků v Jaroměři a snad Hradci. [Pavel.] 19.05.2016 |
| Šlo [JB] 19.05.2016 |
| Ano, myslím, že 350 byla už 1947 v podstatě Pérák(ale je měn lenošno to někde hledat) Kromě toho jela i JAWA 500 se sajdou, a to byl model BISAM, jednoválec čtyřtakt, ale o tom jsem i přes velkou snahu nic pořádnýho nenašel, jen jednu mizernou fotku, kde není nic moc vidět. [Monty] 19.05.2016 |
| Děkuju za Vaše poznatky a rady, které se týkají většinou motoru. Dobových fotografií není nikdy dost :) . Ještě by mě zajímal Váš názor ohledně Jawy 350 na šestidenní 1947, mohlo jít už o Péráka 350? [Jirka DM3] 19.05.2016 |
| Soutěžní válce a hlavy na Péráka mají i jinou rozteč šteftů takže na seriový blok nasadit nejdou. [k] 19.05.2016 |
| PS-Ještě bych chtěl dodat k 250 Péráku 1947 na šestidenní.Ten měl taky speciálně odlitý válec,k tomu hlavu velmi podobnou pérácké upravenou na dvě svičky,s upraveným kopresním prostorem(to nemá s Libní nic společného)Dále měl spodek karteru 8 žeber,spodní protáhlé.Pak samozřejme přesazená kolečka ve skříni.Bohužel už nemám na ukázku.části tohoto motoru jsem před časem pustil jednomu veteránistovi do dědiny u Prachovských skal,když jsme tam byli na závodech. [ivošek] 19.05.2016 |
| Na motor z Péráka se dávaly speciální hliníkové válce,které odlila fabrika na tuto soutěž.S libeňákama to nemá nic společného,ty přišly až později.Na ukázku foto tohoto válce.Jinak Pavel jak píše má zcela pravdu.některé úpravy si jezdci dělali sami. [ivošek] 19.05.2016 |
| Přesně tak. Celý problém takto uvažujících lidí je v tom, že až moc chtějí mít něco, co prostě jen tak nelze získat. A oni navích nepotřebují mít originál, jim stačí je "aby to jako originál vypadalo". Je třeba si uvědomit, že prostě nelze vlastnit vše, co se se mi líbí a po čem toužím. Možnosti dnešní doby k tomu svádí, ale prostě tak tomu není. [JB] 19.05.2016 |
| Jasně, vezmete motor ze Švéda, naprasíte do rámu Pérák, a máte hned RARYTU a UNYKÁT............ Kdepak, tak to prostě není a nebylo. Soutěžní péráky 350(i 250) měly prostě už v dávných dobách motory s hliníkovejma válcema, a tím jsou trošku podobný motoru z Libenáka model 554. Ale válce i hlavy mají odlišný tvar, blok motoru je víc podobný Péráku než Kývačce,a uvnitř to je taky pokaždý trochu jiný(prostě vývoj) a v Péráku to začínalo, Kývačkou pokračovalo a řada 553/554 bylo vyvrcholení. Motor z 554 do rámu nasadíte,ale vytvoříte možná napodobeninu, nebo ještě přesněji bastarda,ale ne repliku soutěžního Péráka na ISDT. [Monty] 19.05.2016 |
| Takže ten soutěžní motor nemá ani to ucho na karteru u poloautomatu, jako má klasický pérák 350? Mám tomu rozumět tak, že stačí koupit akorát motor z 554 a vyměnit víka motoru, aby tam nebyl nápis Jawa? [Jirka DM3] 19.05.2016 |
| dansonn: a co chceš vysvětlit? Prostě už tyhle válce měly v jawě dřív něž jsi myslel :-) ale stejně bych tomu neříkal libeňácký motor :-) jinak bych si rozmyslel jestli opravdu jít cestou stavby repliky továrního soutěžáka, taková svazarmovská úprava udělá stejnou parádu a výrobně bude jednodušší s tím, že v mnoha ohledech budete mít "volnou" ruku :-) [meela] 18.05.2016 |
| [Pavel] 18.05.2016 |
| Příklad dvěpade. [Pavel] 18.05.2016 |
| No nevím, dnes sehnat původní soutěžní motor z péráka, natož ze 350 je rovno asi zázraku, na motoru je číslo P 250 101 či jiné, dle obsahu, postupného kusu a roku výroby, válec z hliníku, hlava na dvě svíčky, převodovka jinak odstupňovaná asi i s jiným modulem zubu, změny na podvozku opět dle roku, či pak další úpravy jezdcem, většina strojů zajistě upravená, či přímo postavená nefabrickými jezdci. [Pavel] 18.05.2016 |
| Ahoj Jirko, tak to máme stejný sen. Taky začínám stavět soutěžního péráka. Můj vzor je pérák 350 u šestidenní 1953, která se jela na Pustevnách v Beskydech. Tyto péráky byly osazeny libeňáckými motory. Dodnes mi nikdo nedokázal vysvětli, jakto, že už tak brzo. Asi je jawa zkoušela již v tomto roce právě na soutěžních motocyklech. [dansson] 18.05.2016 |
|
|