MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 311465 příspěvků |7810 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 20 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 27.11.2021 03:44  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Skutečná velikost závitů výpletu


 Mám z mého pohledu dost zajímavý poznatek po rozpletení kol Péráka. Příspěvek je poněkud delší, omlouvám se, ale chci sdělit vše. Dost možná se to zde už probíralo, takže jsem třeba objevil Ameriku. No a ještě ke všemu jsem tu nový, vlastně kvůli té velikosti závitů jsem se zde extra registroval, abych se od Vás jako zkušených debatérů něco o tom dozvěděl.
Ale k věci, o co jde. Rozpletl jsem prokazatelně originální kola a nehrají mně rozměry závitů u drátů (špicí) uváděné jak zde, tak i v nabídce v e-shopech. Všude se uvádí průměr závitu 3,5 přední a Ø4 zadní. Někdy je to uvedeno jako M3,5 a M4, např. i v katalogu Mototechny z roku 1955. Špice jsou však ve starším katalogu vydaném r. 1950 (je od čísla stroje 11-01) a dále v druhém z r. 1951-52 (od č. stroje 11-61551) značeny jako drát Ø3 přední, respektive drát Ø3,5 zadní. Moje dráty s tímto souhlasí. Zajímavé ale je, že drát má sice Ø3, ale závit je tlustší, má Ø3,3. Obdobně zadní – Ø3,5 a závit Ø3,8. V žádném případě to není metrický závit M4, protože matka M4 nejde našroubovat. Zřejmě jde asi o Whitworth, velikost by zhruba odpovídala W 0.13” respektive W 0.15”. Vím, že se s tím nedá nic dělat, a jestli je pak osazen drát 4, nebo postaru 3,5 nikdo skoro nepozná, ale trochu problém je s niply, jejich originál průměry dříků jsou 5,5 přední a 7,2 zadní. Přední souhlasí se současnými (Ø 5,5), ale pokud bych tedy chtěl zadní nahradit současnými (dřík Ø6,5), nebudou v ráfcích kloktat, co myslíte? Vždyť i všichni ostatní musí mít rovněž v zadním originálním ráfku díry pro 7,2 niple a nikdo se nad tím, zdá se, nepozastavuje. Nebo všichni měníte ráfky za novovýrobu a staré vyhazujete i s dráty? A jsou vůbec současné niple mosazné?    [rottkiv] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2021     Přidat odpověď  
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  Takysportkar: Děkuji za odpověď, i za mnoho cenných informací. A taky jsem se dle Tvé rady podíval do Strojnických tabulek a nestačil se divit. Například jsem tam vyčetl, že závit M4 má jenom jeden druh stoupání - 0,7/1 mm. Více druhů stoupání (hrubé, jemné) je až od M6. Takže jsem vycházel z toho, že závit M4 nemůže mít víc druhů stoupání a začal měřit. Na posuvce jsem si nastavil 14 mm, aby se to dobře dělilo 0,7. Jak je vidět na foto, obyčejný šroub M4 má na tuto vzdálenost 20 závitů, což představuje stoupání 14 : 20 = 0,7 mm. Naproti tomu ta moje špice má na stejnou vzdálenost 22 závitů, druhé foto. Vygooglil jsem, že se tenkrát používal modifikovaný jemný závit Whitworth speciálně určený na jízdní kola a motocykly nazvaný British Standard Cycle (BSC). U této velikosti závitu se udává počet 40 závitů na 1 palec. Kontrolní výpočet: 25,4 : 40 x 22 = 13,97. Což je skoro na chlup mnou nastavených 14 mm. Proto na staré špice nejde našroubovat matka M4, i když je průměr v tomto případě stejný.
Takže záhada vyřešena, hlavně díky Tvému podnětu.    [rottkiv] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.11.2021
Odpověď  Jeste k tem niplum. Na motorky se delaji tri velikosti podle prumeru hlavicky 9, 10, 12.
Devitku muzes mit se zavity M3 a M3,5
Desitku se zavity M3,5 a M4
Dvanactku se zavity M4, M4,5 a M5
Velikos niplu si zvolis podle velikosti "dulku" v rafku.
Pokud chces v zadnim kole poradny nipl, dej tam 12-tku M4. Ta ma prumer driku 7,5mm. Kdyz ti o ty 0,3mm neprojde otvorem v rafku tak diru lehce prevrtas.
Jo a niple jsou opravdu mosazne a muzes si je objednat i bez povrchove upravy.    [takysportkar]   07.11.2021
Odpověď  Zavit na spicich je valcovany. Valcovany zavit je kvalitnejsi nez vyrezany ockem. Zavity jsou opravdu metricke, zadny withworth to neni. Spice se oznacuje velikosti zavitu a delkou cele spice, takze spice M4x198 je drat prumeru 3,5mm s navalcovanym zavitem M4. Zavit M4 nema prumer presne 4mm. Kazdy zavit je ve skutecnosti mensi nez jeho ciselne oznaceni, o kolik presne se podivej do strojnickych tabulek.
S tou kombinaci puvodni-nove mas pravdu. Na puvodni spice nejdou nasroubovat nove niple a na nove spice nejdou puvodni niple. Mama cerstvou zkusenost z motocrosovym kolem CZ, coz je r.v. 1980-1990. Draty a niple M4,5 z puvodniho vypletu nejdou zkombinovat s vypletem novym (od SroubMarek).
Zkousel jsem to na nekolika kusech. Puvodni spice s niplem jdouci rukou zcela volne sesroubovat nejde zkombinovat s novou sadou taky zcela volne rukou sesrobouvatelnou. Predpokladam ze na vine je stoupani zavitu, ale 100% to nevim. Proste jsem prijal ze se musi vymenit cely par(nipl-spice).    [takysportkar]   07.11.2021
 Přidat odpověď   (3) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006