 Zdravím,zanedlouho mě přijdou od lakýrníka věci a začnu kompletaci vojenského provedení péráka 250
r.1951.Nebude sice co se týče součástí(spínačka,nosič,kryt karburace)čistý,ale chtěl bych aby co
nejlépe vypadal.V dřívějších tématech na tomto fóru jsem dosti dozvěděl co se týče teorie,ale velmi
málo fotek.Meela mě poslal fotky nápisu (1,25 at)tlakování přední pneumatiky,zajímalo by mě jestli
byl nápis i na zadním blatníku a v jakých místech.Někde jsem slyšel,že přímo dodávané
motocykly(nepřestříkávané)měli širší řidítka a na nich úchyt pro plyn.masku,nemáte někdo fotografie
tohoto uchycení?Dále jestli se na nádrž uchycovalo průhledné pouzdro pro mapy a jestli jsou i nějaké
fotografie.Předem děkuji za informace i fotky. [Martin Štindl] 14.11.2008 Přidat odpověď |
| Otázkou je jak brát jakoby civilní stroje (červená barva, chrom,...) na nichž je vidět vojáky (nemyslím si, že by se ze 100% jednalo o "opušťáky" a fotky z návštěvy doma a pod.). Mám v tomto směru poměrne hodně fotek různých typů. [dolin1] 04.02.2014 |
| Nevím jestli mohla armáda používat Jawu 250 typ 11 už v roce 1946 ale jsem nakloněn názoru že ne, jednak v roce 1946 započala sériová výroba typu a také ještě probíhala reorganizace československé armády - nejspíše armáda využívala stále ještě předválečné ČZ 175 a kořistní stroje. Zatím ta fotka z armádního dne uvedená v příspěvku níže potvrzuje že "pérák" sloužil už v roce 1949. [Martin Štindl] 03.02.2014 |
| Děkuji Martine za odpověď. Tohle jsem přesně chtěl slyšet. Nevíš, jestli u armády byly v užívání nějaké kusy už přímo v roce 1946? [Jiřina] 03.02.2014 |
| Zdravím, vím, že tohle téma už je poněkud "mrtvé" ale zkusím se zeptat. Pánové, jak to prosím přesně bylo s použitím Jawa 250 typ 11 u armády? Já měl za to, že armáda měla v užívání pouze motocykly Jawa 350 ať péráka, kývačku atd. Máte prosím nějaké konkrétní foto? Omlouvám se, jestli tu tenhle dotaz už byl a já ho nezaznamenal. Díky Jirka [Jiřina] 02.02.2014 |
| jo,jinak k maskám,nevím že by se po válce používaly masky v plechovkách,poslední plechový obaly
končily ve 20-30tých létech,ty se donášely ještě od Rakouskouherska.. pak nastoupil vzor 35 a ta už
byla v žebradle zapínacim na 2 patentky..po válce nevim,ale tak kolem roku53/možná i dřív/já mam
nejstarší obal právě z R.53 nastoupila ta ta známá maska,vlastně kopie Ruský druhválečný s šišatyn
vysokym filtrem,s hadicí v žebradle se zapínáním na 2 olivy,a ta co je vyobrazena v tomhle tématu je
civil.....to je můj názor,rád se poučím,ale maska na řídítkách péráku mi příde jak blbost.... [Kabanos] 16.04.2009 |
|  to:Meela-no aspoň vidíš že tehdá se s tim nesrali,takže co stroj to originál,tahle diskuze je
zajímavá,ale vim z vyprávění,že díly co se měnili byly normálně červený, a kolikrát se ani nebarvili
na zeleno....na vojně motorky holt moc nešetřili,tak se furt něco měnilo.....ideálnímu stavu se
přiblížit můžeš,jako když to šlo z fabriky ,to jo ať se daří! [Kabanos] 16.04.2009 |
| Kabanos: no je už z roku 1959 a ten pérák co tam je (aspoň jeden z nich, myslím že tam jsou aspoň
dva) už je vylepšovanej dílama z kývačky - přední světlo a výfuky. Jinak tam není skoro nic poznat
akorát to že je zelenej :-) [Meela] 15.04.2009 |
| děcka,že vám do toho kecam,kouněte se na krále šumavy,tam jezdí vojenskej pérák,je to
autentický,film je z 50let......... [Kabanos] 15.04.2009 |
| Pohotovostné stojany na peráka /replika originálu/ začal vyrábať pán Čillík, kontakt na neho je
myslim veteran@centrum.sk [Brano] 15.04.2009 |
|  Pohotovostní stojánek jsem koupil v létě na burze v Chotusicích,stál myslím 400 nebo 600Kč,už si
přesně nepamatuji.Pravděpodobně "made in Turecko",asi byl určen pro kývačku,musel jsem
ho upravovat v kloubu a zakrátit délku opěry. [Martin Štindl] 14.04.2009 |
| Moc pěkná práce. Z čeho si použil toho policajta??? Tom [Tomáš] 14.04.2009 |
|  foto 4.Ještě připravuji na testaci tandemové sedlo aby mi zapsali i místo pro spolujezdce,bohužel si
musím stupačky vyrobit,originální tam nepasují(ty šli pravděpodobně použít jen na FJ). [Martin Štindl] 14.04.2009 |
|  Péráka už mám hotového,takže se sluší sem dát pár foto.Všem vám děkuji za informace a vložené
fotografie,velice mi to pomohlo. Kryt karburace a spínačka je sice z pozdější kývačky,ale mě to
rozhodně nevadí.Motorku mám už projetou a kupodivu dobíjí.Relátko přepíná na dobíjení ihned jakmile
naskočí motor,ale to by při provozu nemělo vadit.Ručička ampérmetru při běhu motoru ukazuje dobíjení
i při zapnutých světlech. [Martin Štindl] 14.04.2009 |
|  Kde se tu vzal ten valník??? Nějaká chyba administrátora. Takže přidávám fotku, která tam má být
místo valníku. [Miloň] 29.12.2008 |
|  V cíli... 34 porazil 34 těsně :-D Všimněte rybin. Těžko říct, jaké výfuky byly. Kolena se zdají v
matné černé, tlumiče se zas lesknou, ale lesklá voda a zaschlé bláto může vzhled na tak nekvalitní
fotografii úplně změnit. Já nechám svoje výfuky v té černé matovce. Sluší mu to víc a jsou tu zjevné
důkazy. [Miloň] 29.12.2008 |
|  Tady se toho bohužel moc vyčíst nedá. [Miloň] 29.12.2008 |
|  Zdravím! Krásný obrázek! Snad jej umělec podal věrně. Zvláštní je stříbrný rámeček reflektoru
(nejspíš onen matný chrom), který zase není na mojich fotkách. Tam je normálně lakovaný. Z těch lze
potvrdit i vzhled přední SPZ - černá s bílými číslicemi i lemem. I moje fotografie potvrzují černě
lakované výfuky. Jedna z nich také ukazuje jeden praktický detail - otočení rybin o 90°, aby neryly
v terénu do země. [Miloň] 29.12.2008 |
|  Dobrý den , nedá mi to nezapojit se do této diskuze.Našel snímek,který jsem si pro ilustraci
vypůjčil.Za použití snímku jsem se autorovi omluvil.Ale pro ilustraci-jedná se o časopis Květy,číslo
nevím,ale je toto číslo vydáno ke dni Čs.armády -4.října 1951.Tedy na fotce jsou celkem tři péráky a
řada příslušníků čs.armády.Na prostředním péráku je jasně viditelná číslicová tabulka a na ní je
číslo 5934 tabulka je orámovaná-dobře viditelné.Není třeba dalších diskuzí,kdo se zajímá o
historii,zde jasně vidí jak by to mělo vypadat.Mohou být i jiné odchylky,ale zase k tomu by měla být
jiná fotografie, tedy myslím dobová.To je důležité.Dále na předním blatníku prostředního péráka je
jasně vidět udaj -tlakování pneu jak a kde se nachází-tedy opět pokud nebude snímek jiný nezbývá než
se přiklonit k tomu že to takto bylo děláno.Také není vidět žádné uchyty na masku plynovou na
předních řídítkách-tedy na tomto snímku.Pokud jej vezmeme jako počátek našeho pátrání tak k tomu
abychom diskutovali o držácích na masku či nikoliv,bylo by dobré,aby diskutující připojil i
fotografii.Pak se jinak diskutuje.To jen má malá připomínka k tomu jak se dají využít různé staré
materiály k identifikaci toho kterého stroje. Jinak k armádním pérákům,mohu říci i své protože
v určitých letech jsem byl v Automobilním učilišti v |Nitře a tehdy tam péráky byly jednak jako
učenbní materiál, byly v řezu dokonce tam byl pérák v řezu,který byl vystaven na výstavě v roce 1947
a pak následně do učiliště věnován.Nicméně,vzpomínky jsou pouze subjektivní,platí to co je na
fotografiích.Žel mnohdy jich bývá velmi málo.Moje oči dobře neslouží,ale pokud máte oči dobré,možná
že na snímku najdete ještě další údaje - takže přátelé sem s nimi ať se poučíme všichni.Přijemný den
všem. [modrýpérák] 27.12.2008 |
|  Tabulka na přední blatník.Asi by měla být bez toho bílého lemu na okrajích. [Martin Štindl] 20.12.2008 |
|  Ještě to číslo rámu.Stejný údaj byl vyražen i na boční straně jemnější raznicí,ale teď není kvůli
plniči a laku vidět.Nikdo neví co ty písmena ZK znamenají? [Martin Štindl] 20.12.2008 |
|  Ve čtvrtek mi přišly lakované díly,budu ale muset blatníky a kola vrátit na přestříkání.Barva je
teda 6014 polomat,zdá se mi trochu lesklý ale ten nádech snad časem přejde.V barvě mám i držák
sedla,ale nevím jestli nezůstával v původní povrchové úpravě.Meela měl na původním blatníku údaj
tlakování psaný ručně,táta si ale pamatuje že na armádních kývačkách a panelkách byly údaje tlaku
stříkaný přes papírovou šablonu,takže je asi jedno jak to udělám. [Martin Štindl] 20.12.2008 |
| S formátem čísla které máš ty na rámu jsem se ještě nesetkal. Pro klid komisařů bych tam raději
číslo vyrazil přesně tak je vyraženo na tom rámu. Tedy ZK-22-180. [Freddie] 23.11.2008 |
| Freddie:Díky,ale na těch štítkách je u čísla stroje vyraženo pouze pětimístné číslo(před ním je
vytištěn typ 11).Mám tedy vyrazit(když mám číslo rámu ZK-22-180-51) za jedenáctku tedy jen číslice
22180 ? [Martin Štindl] 22.11.2008 |
|  Ještě bych poprosil o jednu radu,v předchozích tématech se mi nepodařilo najít foto nějakého
původního štítku.Na veteran testaci je potřeba,aby motorka měla typový štítek,původně na rámu
nebyl(nejsou ani dírky na nýtky).Rám je označen ZK-22-180-51,mám na štítek vyrazit celé značení,nebo
pouze jen číslice 22-180-51?Ještě co znamenájí ta písmena ZK?Rok výroby předpokládám je 1951,obsah
se udává 248 a váha stroje 115.Je to tak? [Martin Štindl] 18.11.2008 |
| No opravdu pěkné i když na vojáky nejsem musím přiznat že tohle provedení má něco do sebe a hlavně
bych byl vůl kdybych origo vojáka dělal na civila. [robert] 16.11.2008 |
|  Takhle to vypadá v porovnání s tou helmou (na sluníčku to vypadá líp). O tý plechovce na masku jsem
ani nevěděl, tu látkovou brašnu mám z roku 55 tak jsem myslel že se používaly pořád... [Meela] 16.11.2008 |
| Barvu mám myslím taky 6014, vzal jsem českou helmu z roku 53 a porovnával jsem, originál je trošičku
světlejší, ale ta 6014 je nejblíž... [Meela] 16.11.2008 |
|  Meela:Dík,ten údaj na zadním blatníku dám tak máš ty.Máš hezkou barvu,já budu mít odstín RAL 6014
polomatný,myslím že bude trochu tmavší.Kolena a tlumiče mám v černé vypalovací barvě,nebudou tak
vidět skvrny od oleje.O tom držáku pro plyn.masku a širších řidítkách jsem pouze slyšel,nic psaného
jsem nikde nenašel.Takže může jít o pouhý výmysl,i když člověk nikdy neví.Po válce se ve výstroji
používalo dost několik typů plyn.masek uložených v plech.schránách(foto).Takže pokud motospojka či
regulovčík měl ještě u sebe sapik vz.24(taky mám znehodnocenku) či pušku vz.24(98k),tak úchyt pro tu
pikslu s maskou určitě nebyl na škodu. [Martin Štindl] 16.11.2008 |
| Pardon, ta odpověď byla pro Roberta, viz téma níže. [Jirka] 16.11.2008 |
| Ahoj, repasi zapalování na Péráka 250 cm2 mi dělal p.Sommer a perfektně.Posílal jsem tam komplet
rotor,stator a relé. Je z Neveklova. Nasadíš a jedeš.Tel.:604309726, domluv se. [Jirka] 16.11.2008 |
|  Já už mám péráka hotovýho :-) ten údaj o tlakování jsem na zadním blatníku nenašel, ale přišlo mi
divný proč by tam nebyl tak jsem ho udělal na odklopnou část. Měl jsem tam totiž blatník s odrazkou
v gumě, který tam podle čísla nepatří, tak jsem si řekl že byl asi měněnej a ten nápis zmizel s
originálem... Ta plynová maska na řidítkách se mi moc nezdá, masky se nosily v brašničce přes rameno
a nevidím důvod proč by tu brašničku nemohl mít jezdec na motorce, ale možný je všechno... [Meela] 16.11.2008 |
|  Dík,tu stránku už mám prostudovanou.Já teď sháním informace o doplňcích a vybavení,případně
armádních označeních(popisky,příslušnost k útvaru atd.). [Martin Štindl] 16.11.2008 |
|  Foto z druhé strany. Víka brzd jsem dal do matné černé,i když předpokládám že byly bez úprav
nebo přímo v barvě nástřiku. [Martin Štindl] 14.11.2008 |
|
|