MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 311927 příspěvků |7841 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 29 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Diskusní téma 23.1.2022 10:43  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Výměna lízátek na vahadlech.


 Dobrý den vespolek. Pustil jsem se do sestavení vahadlovky, dal jsem nová ložiska a nechal si udělat nové osičky vahadel včetně přestružení bronzových futer. Protože lízátka měly několik rádiusů, byly opotřebované, vyměňuju je také. U třech vahadel to šlo bez problémů, u čtvrtého je mezera mezi bokem lízátka a tělem vahadla, ta plocha s dírkou na vahadle je větší než lízátko, takže se lízátko může pootáčet na čepu. Mezera je cca 0,8mm. Napadlo mi udělat malý svar na hraně vahadla a přesně odfrézovat plochu podle nového lízátka. Má s tím prosím někdo zkušenost? Jde mi o to, jestli při svařování na vahadle se nějak nezmění vlastnosti, ale předpokládám, že materiál vahadla je běžný kov. A ještě jeden dotaz. Původní lízátka měla na konci dříku u plochy lízátka znatelný rádius, nová lízátka od pana Zuziče ho mají nepatrný, neznatelný. Není to na úkor kvality, pevnosti??? Díky ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2020     Přidat odpověď  
Odpověď  Aha, tak to se omlouvám, úplně jsem to nepochopil. Co se týká těch konců dříku, tak co jsem viděl na origo ventilech bylo jen nepatrné roztemování od vahadla, ale nic hroznýho.    [JiKo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.12.2021
Odpověď  K té nitridaci ventilů JiKo. Původně jsem o té nitridaci nevěděl, až tady na fóru jsem na to narazil. Moje představa byla, že původní origo (LAKRo) ventily se prostě jenom zabrousí a zalapují do sedel a hotovo dvacet. Nevím jestli se původní fabrická zanitridovaná vrstva mohla třeba na konci dříku po tolika letech provozu "oklepat" a musí se znovu obnovit. To je spíš otázka na Milana OHC. Jak to vlastně je?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.12.2021
Odpověď  Milane myslel jsem otočit dosedací polokouli ve vahadle - některé se volně otáčí. Jednou se mi to tak stalo. Přišel jsem na to při štelování ventilových vůlí.    [ED250]   12.12.2021
Odpověď  Kambucha nejsem si úplně jistý, co vlastně chcete s ventily dělat? Pokud si je sám nově vyrábíte, tak je nitridace na místě. Ale pokud jsou to již hotové výrobky, možná už i jeté v motoru, tak tam přeci není nitridace zapotřebí. Jelikož jsou už z výroby chemickotepelně zpracovány. Nikdy jsem neslyšel, že by si někdo nechal znovu nitridovat "ojeté" ventily.    [JiKo] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.12.2021
Odpověď  No původ ventilů bude asi sporný. Historii motorky znám dva majitele zpátky (oba dobře osobně) t.j. asi ze 70tých let. Během toho se do motoru dostaly díly z jednoho náhradního motoru, ze kterého se dostaly zbytky až ke mě. Ventily v náhradní hlavě jsou tak tyhle budou snad origo. Rozhodně ty ventily nějakou nitridaci neviděli pěkných pár dekád, ale vypadaj dobře.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.12.2021
Odpověď  Patrně nedorozumění - nitriduje se pouze stopka ventilu a dosedací ploška pod šroub. Nevím jaký je původ ventilů, ale výrobci to dělají standardně.    [Milan(OHC)]   11.12.2021
Odpověď  Tak ta nitridace je jako nutnost? Jsem myslel, že je to možnost zlepšení tvrdosti těch ventilů? Tak to Milane OHC díky za výstrahu. Již dříve jsem nechával nitridovat nějaké vačky do starých japonských motorů tak zkusím najít tu firmu. Pak se ty ventily ještě mají zalapovat v sedlech, nebo už se na ně nesmí sahat? Na výšku těch sedel mrknu jelikož ještě vyhodím ty ventily :). Jinak Milane, ED250 myslel tou polokoulí tu ubroušenou kuličku v hrníčku nad ventilem, ne kluzák...teda myslím. S tou přetočenou polokoulí mě to taky napadlo, ale měnil jsem ty šrouby a svítil jsem si na ten hrníček a toho bych si všiml. Vůbec jsem tu záhadu nevyšetřil.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.12.2021
Odpověď  Teda nerozumím tomu dotazu k nitridaci. Ten ventil prostě musí být nitridovaný 0,06-0,12mm.Ty původní sedla jsou opravdu tvrdá, protože tam byl použit materiál Poldi AMS -17560, který byl určený pro sedla ventilů leteckých motorů. V jakém stavu je to sedlo můžeš orientačně zjistit tak, že musí mít celkovou výšku 7mm. Jinak Martine, otočit kluzák prakticky nejde, protože ten čípek je 0,5mm mimo osu. To by tě musela okamžitě "trefit" ta vzniklá mezera mezi kluzákem a vahadlem.    [Milan(OHC)]   10.12.2021
Odpověď  I když u tebe asi ne, píšeš, že jsi měnil šrouby. Já se takhle ale jednou napálil.. :-)    [ED250]   10.12.2021
Odpověď  Vím čím to bylo. Měl jsi ve vahadle otočenou dosedací polokouli... :-)    [ED250]   10.12.2021
Odpověď  Ty noční práce asi za moc nestojí. Tak mě to žralo, že sem tomu nemohl přijít na kloub. Znovu jsem to naházel do sebe, značky na zubech stejně jako včera a vůle je na světě. Rezerva na šroubu (hrníčku) je sice mizerná (cca 1mm) ale je tam. Seřídil jsem vůle, točím motorem stále dokola a vše je jak má být. Sypu si popel na hlavu i do očí. Čím to bylo netuším. Tyhle nové kluzáky co tam mám se při měření jevily cca na 62 HRC, ale výška je 4,8 - 4,9 (toho jsem si tenkrát nevšiml). To k té vůli taky moc nepřispělo. Ventily jsou origo (LAKRo),váhám jesti je nechat nakonec zanitridovat. Hlavu mi dělal chlapík tady u Telče co má dílnu jenom na opravu hlav motorů, dělá to celej život tak snad to nepřehnal. Pamatuju si jenom jak říkal, že takhle tvrdý sedla se jen tak nevidí. Ještě to rozhodím a zkusím udělat fotku toho sedla jestli to lze hodnotit takhle. Proč to s utopenýma ventilama nejede? Špatný proudění?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.12.2021
Odpověď  Zdravím Milane, měl by jsi prosím v archivu rozměry nových sedel ventilů v hlavě? Díky moc a zdravím na Moravu! :-)    [ED250]   10.12.2021
Odpověď  Patrně se ti tam toho sešlo víc. Nevím, jaké máš ty kluzáky, ale výška kluzáku je 4-0,1mm a musí mít tvrdost 62-64HRc tj. prakticky maximum cementované a kalené oceli 14220 a nic se neroznýtovává. Snad se to už Zužič konečně naučil, ale "mastil" to hrozně stejně jako kluzáky vyrovnávací vačky. Další možnou příčinou, pokud je správná délka ventilů je, že máš utopená sedla ventilů, což je dnes na téměř všech hlavách, které jsem viděl a je to výsledek frézovacího šílenství předchozích opravců/renovátorů. Zachránit se něco dá podložením vahadlové skříně, ale motor s utopenými ventily NEJEDE!!!    [Milan(OHC)]   10.12.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Už začínají problémy. Sestavil jsem hlavu a vypadá to, že mi zuby kuželových kol sedí dle PoP i se střihem ventilů jak je psáno. Doladit přesné nastavení střihu pootočením kola na vačce dle dvou hodinek na vahadlech si už dokážu představit. Problém nastal při seřizování vůlí ventilů. Na jednom vahadle jsem ani při max. zatočení nedostal žádnou vůli. Našel jsem z náhradní hlavy stavěcí šroub, který má u hrníčku na konci závitu zeslabený (osazený) dřík aby šel zatočit dál. To ale nestačilo. Ještě mi chybí cca 1mm do začátku mezery. Koníka jsem vyndal a zjistil že nový kluzák (lízátko) je cca o 0,9mm vyšší než starý originál. Ostatní jsou asi stejné ale prostě to vyšlo. Neznalost je krutá. Nechce se mi ubrušovat vahadlo pod hrníčkem stavěcího šroubu (řešení by to ale asi bylo). Nechtěl byste se někdo jednonoho "zbytečného" lízátka za úplatu zbavit? Mám sice jednu sadu náhradních ale ty jsou stejné a navíc jsem při zkoušce tvrdosti zjistil že jsou max 45 HRC. To mi přišlo měkké a tak mi je tenkrát tuším pan Zuzič vyráběl znovu (cca 5 let). A ještě jedna do jamky...někde tady na fóru jsem četl, že ten dřík kluzáku se má ve vahadle roznejtovat? To je fakt? Měl jsem zato, že přesah toho dříku to zajistí dostatečně... ??    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.12.2021
Odpověď  Stavitelný výstružník má díky nalému počtu břitů tendenci odskakovat a dělat v otvoru hranky. Mám takovou zkušenost, že je dobré ho nastavovat postupně po velmi malých krůčcích a opreci opakovat až se dostanu na kýžený průměr.    [ED250]   11.12.2020
Odpověď  Ahoj, já vím, že je to hodně atypická situace. Oddechnu si, až to bude hotové a klapne to. Spoléhám na odborníky ze Škodovky, nějaký postup vymysleli, mají připravený stavitelný výstružník nastavený speciálním kalibrem na 12,09 mm. A kdyby se prý něco při zahájení prací nelíbilo, nechají nabrousit strojní výstružník na přesný rozměr a udělají to s ním.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.12.2020
Odpověď  No, stejně mi přijde škoda to stružit jen proto, že se panu Šátkovi nechtělo udělat nová futra vahadel podle potřeby čepů. Já sice nejsem strojař, ale pokud 12,06 tam šly celkem suvně, tak bych udělal čepy 12,08 - 12,09 (třeba i metodou natvrdochromování starých) a k tomu nová futra do vahadel. Tím bych se vyhnul shánění výstružníku a drbačky se stružením takové díry, jako je ve vahadlovce, kde se dá při troše nešetrnosti víc pokazit než opravit. Práci s výstružníkem u podobných věcí nemám rád a pokud to jde, rád se tomu vyhnu. Něco jiného je přestružit bronzové futro a něco jiného zas stružit členité a dlouhé uložení čepu v hliníku.
S opravami OHC nemám takové zkušenosti jako chlapi, co už se tím nějaký ten pátek zabývají, ale tohle je můj názor. Možná jej kluci potvrdí, možná vyvrátí.    [longr]   10.12.2020
Odpověď  Ahoj, takže původní osičky měly průměr 12,06 a jdou do vahadlovky zastrčit za studena poměrně snadno. A protože vahadlovka je jinak ve velmi dobrém stavu, co se týká závitů, povrchu, otvorů pro ložiska atd, tak se ta starost s přestružením pro nové osičky vahadel v podstatě vyplatí, i když rozměr osiček bude nestandardní. A kdybych to ještě někdy opravoval (ale to nepředpokládám), tak osičku zůstanou stejného rozměru a udělají se nová pouzdra do vahadel.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.12.2020
Odpověď  No, ona to není až tak jeho chyba. Já si musím doma změřit původní osičky, teď z hlavy to nevím, jaký měly průměr, ale vrátil mi je s nově udělanými. Mám je někde v krabici pod ponkem. Ty vahadla jsem mu vezl do Peček někdy v březnu, dostal jsem je v půlce listopadu zpět, tak si to moc nepamatuju. Ale vím, že osičky o průměru 12,04 (mám dvě sady vahadel) mi do vahadlovky jdou volně a když jsem nasadil vahadlo s pružinou a vahadlem jsem hýbal, točila se osička v uložení. Já to dnes změřím, ať je jasno a někomu nekřivdíme.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.12.2020
Odpověď  To bych tedy od výrobce - p. Šátka, nečekal. Vždyť co je na tom, vyrobit bronzová pouzdra? Rozhodně je to snazší a strojařsky správnější, než o tolik stružit vahadlovku. Ovšem pro něj je snazší udělat atypický čep a přestružit vahadla, když ta horší a navíc nesmyslná práce se stružením vahadlovky zbyde na tebe. Tohle bych mu omlátil o hlavu.    [longr]   08.12.2020
Odpověď  No Milane, to se stalo tak, že mi pan Šátek takové osičky vyrobil. Nechtěl dělat nová bronzová pouzdra do vahadel (stará měla velkou vůli), proto je přestružil a na to vyrobil nové osičky. Stalo se ... já o tom předtím moc nevěděl, příště už budu vědět, co chtít. Ale vyřeším to tak, že brácha mi ve Škodovce sežene stavitelný výstružník, udělá kalený kroužek 12,09 (dvě stovky přesah by měl stačit) a na ten se výstružník nakalibruje a možná mi i tu vahadlovku v té škodovce udělá - tak mi to popsal, dělá v nástrojárně, asi to tam znají. Víš, já nejsem strojař, jsem elektrikář. A jak říkám, pro mě to jsou zaplacené zkušenosti :-(    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.12.2020
Odpověď  Nerozumím tomu, proč si tak komplikuješ život - proč těch 12,11mm??!!. To si budeš nechávat speciálně brousit výstružník nebo jakou máš představu úpravy toho otvoru ve vahadlovce? V originálu má čep vahadla max. 12,036mm a pokud byl ve skříni volný, tak se opravné čepy brousily na 12,05 - 12,06mm a vždy to stačilo. Pak se ani nemuselo v podstatě nic dělat s pouzdrama ve vahadlech, jen se lehce přestružily - originál díra v pouzdru je 12,050 - 12,077mm.    [Milan(OHC)]   08.12.2020
Odpověď  Tak EDE, měls pravdu ... bez přípravku to nejde, slíbil jsem, že dám zprávu. Nakonec jsem si udělal pomocnou hřídel o průměru 11,5 mm a na ní vše napřed navlékl. Jenže jsem to stejně nedodělal, protože jsem nedomyslel, že budu muset vystružit díry pro osičky. Pan Šátek mi udělal nové 12,11 mm v průměru a ty tam nedám. Tak jsem to vyndal a objednal si výstružník. Některý zkušenosti jsou holt zaplacený ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.12.2020
Odpověď  Podám zprávu, jak to šlo ... Víš, kvůli tření si myslím, že je snažší dávat ty osičky po jedné. A ten kónus bych pak od té druhé nevyndal. Ale dělám to poprvé, možná to mám špatně vymyšlené. Ono to hlavní je v tom, že já si sám nic na soustruhu nevytočím, tak dělám většinou s přípravkama, co udělám na ponku a ve svěráku.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.12.2020
Odpověď  Půjde to. Jen za jiný čas a úsilí.    [ED250]   03.12.2020
Odpověď  Já to mám připravené tak, že napřed natlačím jednu osičku a pak z druhé strany tu druhou. Nemám sice kónus (musel bych extra za soustružníkem), ale myslím, že to rukou zvládnu to vše postupně na osičku nandat. Udělám fotku.... A když to nepůjde, pojedu za tím soustružníkem :-)    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.12.2020
Odpověď  Sladit všechny tři příložky, vahadlo a pružinu do osy a protlačit čep je to místo kde se hodně nadává.. :-) Pro to si udělej čep dlouhý jako je vývrt pro obě vahadla, který je zakončen do kónusu a má průměr pro zatlačení do otvoru rukou. Kuželem si pěkně usadíš všechny součásti obou vahadel a pak za mírného poklepávání přes měkký trn protlačíš obě osy vahadel za sebou najednou. Na druhé straně dojde k vytlačení pomocného trnu. Je dobré mít vahadlovku ohřátou.    [ED250]   03.12.2020
Odpověď  No ED250, mám tyčku se závitem a takovým nástavcem, tu protáhnu skrz osičku a budu točit klíčem a osičku pomalu vtahovat do vahadlovky. Předpokládám, že se mi podaří planžety, pružinu a vahadlo postupně navlékat na osičku.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.12.2020
Odpověď  Máš hotový přípravek pro montáž vahadel? Jestli ne, tak si vyzkoušíš stav, kolik sprostých slov znáš.. :-) Nicméně i tak to složit jde. :-)    [ED250]   03.12.2020
Odpověď  Ahoj Milane OHC, děkuji za odpověď. Takže ty 11 mm dlouhé rovnou vyhodím a pokud mi ve škodovácké pérovně neudělají ty správné, použil bych ty 14 mm dlouhé. Mám nové trochu tlustší planžety 0,4 mm, tak ty dvě u pružiny mi trochu ten rozměr "nastaví".    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.12.2020
Odpověď  Pružina 151326 4kusy, rozměry 16,5 x 13,5 x 14,5, průměr drátu 1,5    [Milan(OHC)]   03.12.2020
Odpověď  Ahoj, prosím mám dotaz. Sestavuju vahadlovku, mám nové osičky vahadel, nové planžety a k dispozici dvě sady pružinek. Liší se délkou, jedna sada má délku pružiny 14 mm, druhá 11 mm. Vnitřní průměr pružin je cca 12,5 mm, síla drátu 1,5 mm u obou sad. Která sada je v pořádku?? Ty pružinky jsou vyndané ze dvou starších vahadlovek, nejsou nově koupené.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.12.2020
Odpověď  Pan Zužič mi je vymění. Potěšil mi ....    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2020
Odpověď  No, tak mám další problém ... Zkusím se s panem Zužičem nějak domluvit :-( Ale ten svar bych mohl zkusit, ne??    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2020
Odpověď  S tím rádiusem jsem to špatně pochopil. Já jsem mluvil o konci dříku. Pokud se jedná o přechod mezi tělem kluzáku a dříkem, tak tam je rádius R1,5 a ve vahadle je pak odpovídající zahloubení. Pan Šátek má tedy pravdu, že tam nesmí být ostrý roh, protože by tam mohl vzniknout vrub. Jinak pan Zužič se má stále ještě co učit.    [Milan(OHC)]   05.03.2020
Odpověď  Ten rádius R0,1 by seděl. Pan Šátek mi totiž říkal, že bez znatelného rádiusu se ten dřík může ulomit, ten rádius to napojení zesiluje. Prý panu Zuzičovi už takovéto lízátka vracel, ale to se mě nechce ... Zatím nic neprasklo.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2020
Odpověď  Myslím, že to tam dávám správně. Ty kluzáky mají různou výšku hrany, ty původní i ty nové. Nižší hrana byla u starých kluzáků směrem ven z vahadla, ta vyšší hrana lícovala s hranou vahadla a u těch třech vahadel je to přesné. Dělám to stejně jako to bylo. Ale to jedno vahadlo vypadá, jakoby někdo flexou tu hranu zbrousil. Nevšiml jsem si toho, když jsem nechal dělat nové osičky a vystružovat futra a teď bych samozřejmě rád to vahadlo "zachránil".    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.03.2020
Odpověď  No a nedáváš tam ten kluzák obráceně. On je totiž nesymetrický - délka kluzáku je 16,5mm a čep je od jednoho boku 8mm a ta uváděná mezera cca 0,8 by tomu tak odpovídala. Nevím, jak to pan Zužič dělá, ale neměl by tam být problém. Originál kluzáky měly v dříku důlek(patrně technologický) a znatelný rádius, ale ve výkresu nic takového není,žádný důlek a zakončení dříku R0,1- tedy OK.    [Milan(OHC)]   05.03.2020
 Přidat odpověď   (38) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006