MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 315078 příspěvků |8091 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 27 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Diskusní téma 27.9.2023 00:25  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Vibrace motoru


 Ahojte,
momentálně řeším skládání motoru a chtěl bych se posunout kousek dál se svými znalostmi především v oblasti vibrací motoru. Prošel jsem zde celé fórum ohledně této problematiky, ale bohužel jsem nedošel k žádnému jednoznačnému závěru jak vibrace minimalizovat. Je tu okrajově řešeno centrování kliky, pak vliv hmotnosti pístů (originální X replika), ojnice, vliv volně ložený válečků X klece na ojničním oku, utažení motoru v rámu, seřízení. Všechny tyto vlivy byly buď částečně nebo úplně vyvráceny a těžko z uvedených komentářů říct zda to bylo ono nebo ne. Byl by někdo choten se podělit o to co dělá aby měl motor minimální vibrace? Momentálně je můj plán se zaměřit na vyvážení klikového mechanizmu, je to správná cesta? Reakce můžete klidně i na email ma.reznicek@seznam.cz. Děkuji za případnou ochotu a radu.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.07.2023     Přidat odpověď  
Odpověď  Dobrý den, mám prosím dotaz. Po repasi motoru a najetí cca 2 tisíc km se z motoru začaly ozývat nepravidelné zvuky, jako když "něco škrtne o něco", neumím to lépe popsat. Sundal jsem spojkové víko a vůle na velkém spojkovém koši byla asi 2 - 2,5 mm na obvodu(koš se na pouzdru vaklal). Koš jsem dával tehdy nový, pouzdro jsem nechal staré - moje chyba. Udělám teď nové pouzdro, ale je třeba, aby kromě volného klouzání po vnitřním ocelovém pouzdru bylo kluzně uloženo i v otvoru litinového koše? Tím bude celková vůle větší.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.09.2023
Odpověď  Longr:Na to futro koše, jsem popravdě zvědavý, měl jsem ho špatné tak jsem ho musel celé repasovat, ještě musím prověřit ten koš v jaké je kondici co teda týká vyvážení.

Josef:S vázavostí čepů jsem měl zatím naštěstí štěstí, vždy to bylo v nějaké rozumné míře, protože když by nebylo ani bych moc nevěděl po čem jít pokud jsou kartery v pořádku(párové) a klika před montáží vycentrovaná.

boco:Souhlasím, že u dvouválce o 180° by se mohly nevyvážené (obě vyšší nebo nižší) hmoty vykompenzovat. Což u 500 OHC není a je to "jednoválec". Našel jsem procento vyvážení kliky, které považuji za směrodatné a díky kterému lze právě kompenzovat různé hmotnosti pístů a metod oprav kliky pokud se vše potom potká.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.07.2023
Odpověď  neviem ako u 500 OHC, ale u 350 vyrazne vibracie vo vyssich otackach sposobuje klukovka, jednak vycentrovanie vsetkych 3 capov by malo byt do +/- 0.02mm (merane po montazi do motora) ale taktiez podstatne je ako "hadzu" zotrvacniky - toto malo kto riesi. Idealne po vycentrovani prebrusit..

Dnesne piesty su podstatne tazsie ako originaly, podobne ojnice maju inu hmotnost, ale zase je to 2 valec s posunom o 180 stupnov, tam by sa do mohlo do istej miery kompenzovat pokial su L/P piest a L/P ojnica rovnakej hmotnosti.

Spojkovy kos je tiez dolezity, aj ked tam su asi moznosti limitovane, nove puzdro, idelne aj novy kos. Este zevraj nieco mozu riesit lamely, zvycajne maju oznaceny jeden zaberovy vystupok (najlahsi/najtazsi bod?) a mali by sa udajne montovat tak aby boli vsetky rovnomerne pootacane v kosi na co najlepsie vyvazenie.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.07.2023
Odpověď  Hlavní také je zkontrolovat házivost čepů klikovky na smontovaném motoru.    [Josef ]   25.07.2023
Odpověď  A zásadní je mít v pořádku futro koše. Jakmile je na něm nadměrný vakl, tak to právě může dělat vibrace. Já to futro nedávno měnil, i když se zdálo ještě jak tak, a je to výrazně lepší.    [longr]   25.07.2023
Odpověď  Longr: Správná připomínka, to jsem taky někde četl, a je pravda, že vlivem historie oprav, úprav a různých zásahů se i zde může objevit nevývažek a tím i vibrace.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.07.2023
Odpověď  Zásadní vliv na vibrace má i spojkový koš. U některých motorek se koš s lamelami vyvažuje. U aut se to dělá běžně, ve výrobě se vyváží setrvačník i s lamelou a přítlačákem.    [longr]   24.07.2023
Odpověď  Luboš:Citlivosti motoru na vyvážení a především jeho tovární "nastavení" jsem si vědom a určitě se nechci pouštět do nějakých zásadních zásahů.Konstruktéři v Jawě určitě věděli co a proč dělají a jak píšete asi se zaměřit na maximálně původní stav. Nedělám závodní motor, ale motor na ježdění takže tovární nastavení by mělo vyhovovat. Jen mně zajímají nějaké klíčové body této problematiky, pokud teda jsou.... děkuji za reakci.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.07.2023
Odpověď  Obecně vibrace má každý motor. Při konstrukci motoru se vždy hledá kompromis jaké vibrace, jak intenzivní a v jakém pásmu provozních otáček. To souvisí s účelem a užitím motoru. Je to poměrně složitý proces, jehož výsledkem je nějaké rozhodnutí. S tím souvisí použití určitých materiálů, rozměrů, hmotností a uložení a pod., což vytváří určitý celek.
Jakmile se laicky zasáhne do tohoto továrního celku, obvykle se to negativně projeví. Vibrace se můžou zvýšit, nebo přesunout do jiného provozního režimu.
Kdo někdy "tunil" nějaký motor, tak ví.
Abych měl jistotu, že nic nezmrším, tak je skutečně nejlepší dodržet všechna tovární nastavení, hmotnosti, rozměry, materiály atd. Je to určitá jistota, že nic nebude vybočovat z obvyklého normálu.    [Luboš]   24.07.2023
 Přidat odpověď   (9) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006