MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 300981 příspěvků |7231 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 15 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Diskusní téma 21.6.2019 02:31  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma  Pánové potřebuji poradit jaký materiál použít na ventilová vodítka?
Za odpověď děkuji.    [Martin]   12.01.2008     Přidat odpověď  
Odpověď  pro Lotr,dejte mne na Vas prosim kontakt,neco jsem uz podnikl,co se tyce klikovek a bezi dobre,dejte kontakt a probereme to...,jde videt,ze to chcete mit perfektne udelane,to se mne libi a mit z toho radost,protoze,kdyz se to udela opravdu perfektne,tak ten stroj dela radost...    [Zeus]   05.12.2016
Odpověď  Pro Lotr,mate pravdu,ale 24 tis. juuuu,tak to je mazec a potom vsichni nadavaji,jaky spatny stroj ohc je,to je hrozne...,a rekne te nam tedy,kteri mistri Vam to delali???Protoze 24 tis. Kc,to je celkem dost,bych rekl,at se dovime jmena mistru,klikovek....,prestava vas to pak bavit,se nedivim,ten co to delal,by mnel s tou klikou za 24 tis. dostat do hlavy a ne jednou...    [Zeus]   05.12.2016
Odpověď  Dik ,ale nechci origo... nikdo ji nevi poradne udelat 5 firem mi ji delalo a stale spatne bud zmenily valecky na 4x15,8 nebo ojnice se rozchazi vv cepech spodni uvrati 0,95mm a nebo je spatne staticky a dynamicky nevyvazena a nebo jedna ojnice vyzsi nez druha.. mam toho plne zuby. tak radej dam udelat celou novou aj s ojnicemi , at to stoji treba 50 tisic.. do tehle slo uz 24 , a vysledek ,stal za hovno    [Lotr]   04.12.2016
Odpověď  Tady máš jednu po go origo : https://motocykle.bazos.sk/inzerat/67874636/Jawa-5 00-OHC.php    [Richard]   04.12.2016
Odpověď  Zdravim lidi ma nekdo skusenost ze si dal vyrobit kliku aj s ojnicemi uplne novou ?    [Lotr]   04.12.2016
Odpověď  nevim kdo na to chodi ze leve lozisko musi byt C3 , delal sem nespocetne motoru a ani jeden nemnel C3 motory nebyly nikdy pulene a loziska a klika v zachovalem stavu na ohled najezdenych km. to same vacka... fakt by mne zajimalo . puvodne loziska bez C3 vsude a ZKL czechoslovakia.    [Vinkovic]   23.10.2016
Odpověď  zdravím Vás-materiál na ventilová vodítka používám litinu vyráběnou v BUZULUKU Komárov nebo kpuji hotová vodítka z bronzi kde se orientuji vyrobenou dírou-povrch se dá dodělat. po nalisování vodítek je dobře zkalibrovat výstružníkem kvůli správné vůli a sedla dodělám na SERDI.
PETR 777220237    [petr štráchal]   09.12.2014
Odpověď  V mediánu je to vůle cca 0,2mm. Máš dvě možnosti.
A/ nalep to na Loctite. Na tuto vůli myslím je 648.
B/ Podbrousit, nanést tvrdochrom a obrousit na toleranci
Tvrdochrom mě na tomto čepu dělal Padalík a stálo to cca 500kč. Byla to, ale cena v rámci removace celé kliky!
Tož si vyber co je pro tebe lepší.    [castentroy] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.02.2014
Odpověď  Ahoj Milane.Tak ten čep má rozměr 24,85-24,83 a je šišatý.    [marek]   26.02.2014
Odpověď  Běžně pojišťuji ložiska v motorech, pokud jdou suvně. Ale lepením vůle 0,35 mm už pak ale může vzniknout problém, když se to zalepí nepřesně. Jinak mám aktualitu k Imf-Softu, přepájel jsem tranzistory a přišrouboval je k desce zapalování a pulec zase chodí jako zamlada :) Tak uvidíme, jak dlouho to vydrží.    [longr]   14.02.2014
Odpověď  Ahra to umí. Chromuje se to tvrdochromem, ale po zjištění příslušné vůle pomůže zalepení. Dělají se lepidla i na vůli 0,35mm    [ED250]   14.02.2014
Odpověď  bohužel mikrometr nemám,ale ložisko lehce nasunu na čep a v ruce cítim vůlí,tak čep nebude mít ani 25mm.jen se ptám,ale můžu to dát změřít.    [marek]   13.02.2014
Odpověď  proMlanOHC: kliku jsem nakonec po domlumě s pánama z Ahry odeslal k nim do H.K. Tak věřím v jejich dobrou pověst! Tobě ale díky za nabídku...zrovna když by jedna olejovka bodla nebyla žádná kloudná k dostání.    [kambucha]   13.02.2014
Odpověď  Co je to "dost velkou vůli"?! Existuje měřidlo zvané mikrometr, tím změř čep a pak se můžeme teprve bavit. Správný rozměr čepu je 25k5 tj. 25,002 až 25,011mm.    [Milan(OHC)]   13.02.2014
Odpověď  Zdravím všechny.Mám takový problém:válečkové ložisko NU305 má na klice dost velkou vůli.Dá se to opravit?dík    [marek]   13.02.2014
Odpověď  Na mém dynamu byl jen odstředivý regulátor s pružinkami, pak vačka a deska s kontakty pal z Jawy 350. Regulátor chyběl, dráty vyškubané, uhlíky z kývačky. Tak jsem dynamo přeložiskoval, dal relé AEV - na kostře, správnné uhlíky, natahal nové dráty a sehnal Imf-Soft, přes kámoše, co tam dělal bakalářku a zná se s nimi. Jinak bych nejspíš dosháněl origo. Jinak zapalování chodí hezky, dává krásné jiskry, docela dobře se nastavuje, ale slabé místo jsou ty dva velké řídící tranzistory. Jsou připájené jen za nožičky a jiné upevnění nemají, takže se mohou chvět. Na to asi doplatily, ikdyž jsem je měl pojištěné kapkou silikonu (musí se k desce přichytit napevno). Když je mám podložené plastovým páskem vůči krytu převodu v dynamu, tak oba jdou dobře, jakmile se podkládek vyndá, začnou po chvíli zlobit nebo nejdou vůbec a mašina zatepla střílí z výfuku plameny jak pekelník :) ještě se mi to zatím nechce vzdát, zkusíme to s bráchou ještě poléčit, nové tranzistory, pevně přidělané, ukážou, jestli je to správná cesta.    [longr]   05.01.2014
Odpověď  Já jsem loni po problémech s tímto zapalováním ukončil experimentování a vrátil se ke klasice. Přesně jak píšeš, pravý válec velmi často bez jiskry, černá svíčka, ani levý nebyl asi žádná sláva, nyní s klasikou mám svíčky krásně kávové jak mají být. Určitě mě zajímá, jestli opravdu na tom někdo jezdí a bez problémů najel alespoň 5 tis km. Dvě zapalování mám doma, pokud máš zájem, ozvi se.    [Drahonovsky] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.01.2014
Odpověď  Tak mám jednu aktualitu k Imf-Softu. Pulec začal chodit jen na levý válec. Po proletování všech možných spojů padlo nakonec podezření na tranzistor. Po podložení plastem vůči dynamu se to rozchodilo. Po nějaké době odešel i ten druhý (šla zase jen na pravý válec) a po podložení se tranzistor opět rozešel. Takže problém s během na jeden válec, co popisoval Tomáš, byl nejspíš způsoben tímto. Zkusím oba tranzistory vyměnit a pak připevnit (přilepit/přišroubovat) k základní desce. Teď jsem je měl chytlé jen kapkou silikonu a to vibracím proti desce nezabránilo. Jinak zapalování chodilo dobře, zkusím i nějakou intervenci ve firmě, aby na tom připevnění zkusili zamakat, aby příští kusy byly spolehlivé.    [longr]   05.01.2014
Odpověď  Jojo, Pilník už konstrukci celku nového zapalování nevěří. Naštěstí si nechal v záloze dynamko.    [ED250]   09.12.2013
Odpověď  Tak Pilník,se už vrací ke "kořenům"!Asi ví,co dělá!
http://motorky.bazos.cz/inzerat/30161316/Jawa-500- ohc-tip-0102-Vape.php    [Jára]   08.12.2013
Odpověď  to MilanOHC...ja moc bys tu olejovku potřeboval vystrojenou?    [kambucha]   02.12.2013
Odpověď  To MilanOHC: olejovku stále nemám ale sháním, pokud nabídka platí. Dal bych svojí ale mám jí už spasovanou na rám a kastlíky a nechce se mi to dělat znovu.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.11.2013
Odpověď  To karol920: "K" samozřejmě nepoužívám, ale dost často se v klikovkách objevují. Dokonce vím min. o jedné klice, která má s "K" najeto víc jak 15000km. Já osobně používám KZK s Ag klecí. Jinak jen pro vysvětlení k těm cenám, KZK s normální klecí se postupně dostaly až na cenu min. 800Kč/ks a Ag pod "litr" normálně nekoupíš.
K těm gramům - sestava s K pouzdrem 135g, originál sestava 108g - rozdíl je 27g. Pouzdro KZK Ag je o 7g lehčí jak K tzn., že rozdíl je pak 20g na ojnici. Jinak kompenzovat se to dá závažíčkem v technologickém otvoru 10H7. Mimochodem jedná se o super důležitý otvor, protože od něho vycházela celá výroba klikovky. Hlavní čepy se pak brousily až v celkové sestavě tzn. že teoreticky každá klikovka OHC by měla běžet v "nule". Ve svém důsledku to pak znamená, že jednotlivé setrváky jsou nezaměnitelné!!!!
Pozdravuj Karolka od Milana z Kroměříže, protože předpokládám, že jsi jeho syn.    [Milan(OHC)]   20.11.2013
Odpověď  keby som do ojníc rval obyčajné "K" klietky , alebo len menil valčeky v starých hliníkových klietkach , tak to môžem púšťať aj za stovku (2500kč). Pre mňa je dôležitejšie pustiť z ruky kľukovku , ktorá je lepšia ako originál...
Nebojte nič , až ich začnú nové sekať číňania , tak budú za hubičku :)    [karol920] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.11.2013
Odpověď  Když vidím ceny na slovenských inzerátech tak mám pocit, že tam většina veteránistů bere drogy :) Nejvíc mě pobavil známý, který volal na Slovensko kvůli nářaďovému kastlíku a borec mu řekl že by jej nejraději vyměnil za motor na péráka 350.    [castentroy] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.11.2013
Odpověď  V Ahře vyjde kompletní GO 4500Kč. Placeno zhruba před 3/4 rokem.    [ED250]   13.11.2013
Odpověď  http://motorky.bazos.cz/inzerat/28371238/klikovka- jawa-500-ohc.php    [karol920] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.11.2013
Odpověď  Děkuji za nabídky pánové. MilaneOHC náhradní olejovku nemám a u kolegy, který má slušný arzenál ohcéček jsem taky nepochodil. Zkusím se ještě poptat. Karol a jaká je cena tvojí generálky výměnou (pokud nechceš prezentovat cenu tak kambucha@volny.cz?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  12.11.2013
Odpověď  kambucha - jednu kľukovku mám zrepasovanú v rezerve s oceľovými ojnicami , oprava výmenou možná.
milan ohc - snáď nepoužívaš na ojničné ložiská klietky typu "K" ? tie nie sú konštrukčne uspôsobené na rotáciu okolo cudzej osi. Potrebuješ podľa starého značenia KZK , alebo od torringtonu s označením FV.H86 , alebo od IKO EGB .. A nech rátam , jak rátam , tak ten rozdiel 27g na jednej ojnici mi nijakovsky nevychádza.    [karol920] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.11.2013
Odpověď  Zatím,nebudeme šířit,žádné flámy je to v jednání,ale jsem taky rozhodnutý ,že se vrátím ke kořenům,akorát mě mrzí,že se zase musí,natáhnout elektrika a mám rozvrtaný kastlík :-D    [Pilník.]   11.11.2013
Odpověď  Upřesněme to tedy. VAPE jako elektronické zapalování drží. Problém je v převodu a ten nezničil zdaleka jen Pilník. Soukmenovci mi také hlásili jakési problémy...    [T-1000]   11.11.2013
Odpověď  Jedna věc je spočítat teoretické zatížení převodu, to si myslím, že bylo dobře. Další věc je sichr - kolik se materiálově pevnostně posichrovat, aby to bylo stopro. Když to udělám z dostatečně tuhého matroše, dobré zajištění ozubených kol, správný olej do převodovky, tak ať mi nikdo neříká, že to nepůjde.
Já jsem rozchodil origo dynamo a namontoval Imf-Soft, zatím musím zaklepat, chodí na jedničku. Že se vyviklá převod k dynamu, to si nedokážu skoro představit :) Tam by musela být už předtím vůle jako hrom, aby se to pak "Pilníkovým stylem" jízdy takhle vymlátilo :)    [longr]   11.11.2013
Odpověď  Věc se má jinak. Ta další chyba na Vape se nestala Pilníkovi, ale jeho kamarádovi. Doslova tam odešel ozubený převod v převodovce. Prasklo jedno z kol.    [ED250]   11.11.2013
Odpověď  Kdo píše o problémech s VAPE??????? VAPE přežiju s ohledem na původnost a originalitu.

To, že Pilníkovi odešly nějaký pouzdra v motoru, nemá s VAPE nic společnýho, prostě se na to při GO vyprdnul.
Navíc Pilníkovi nic neodolá, spotřeba 3 ks tacho za rok od tří různých opravářů je jasný důkaz.
Firma JAWA by Pilníka měla zaměstnat jako zkušebního jezdce na zrychlený zkoušky - jedna sezona pod Pilníkovým zadkem = 10 sezon normálního jezdce.    [monty]   11.11.2013
Odpověď  Ohledně replik,stále platí,že originál je originál,třeba opravený.Pro Milana:Monty sice bude mít motor ale bude taky určitě nějaká burza,musíme mu sebrat klíčky od auta.    [jwm]   11.11.2013
Odpověď  Tak že s VAPE,jsou stále problémy?To snad ani není možné,aby v dnešní době,v 21 století nevyrobilo "dynamo",které bude na té motorce 100% fungovat stále a napořád!
Myslel jsem,že když už je sériová vyýoba VAPE rozběhlá,bude vše fungovat po zkouškách jak má a žádný problém nebude?!    [Jára]   10.11.2013
Odpověď  Jen aby VAPE přežilo tebe... :-D    [T-1000]   10.11.2013
Odpověď  VAPE ještě teda nevím....... však pár dynam ještě zbývá,ne? Ale přežiju i VAPE    [monty]   10.11.2013
Odpověď  Milane(OHC), tedy... Abych nekazil radost.. Ale Pilník (mluvil jsem s ním ve čtvrtek)se vrací k osvědčenému Jawskému dynamu, které díky prozřetelnosti ukryl v útrobách starého sekretáře.. Další OHC Vape (ne v Piníkovo motoru..)se prý roztrhlo na ozubených kolech a to už je prý i na Pilníka dost... :-)    [ED250]   10.11.2013
Odpověď  Já věděl Monty, že to jen tak nepřejdeš a ozveš se. Celkem úspěšně již ty tvoje " šroty" skládám. Trvá to sice delší dobu než jsem sám předpokládal, ale do Rovenska pojedeš a Kuba bude mít motor také. Doufám, že se nebudu muset moc trápit s dynamy, protože tam budeš určitě chtít Vape - 9 Pilníků z 10-ti doporučuje. Kambuchova klikovka je brmkačka, když jsou již díly hotové.    [Milan(OHC)]   10.11.2013
Odpověď  Milane - a jak moje motory,prosím????    [monty]   10.11.2013
Odpověď  Hele, Kambucho, měl bych pro tebe nabídku. Mám navíc jednu original ojniční sadu před brusem-neprodám!! Mohu ti tu kliku ale udělat výměnou za olejovou nádrž-může být i kleplá. Rozhodni se.    [Milan(OHC)]   10.11.2013
Odpověď  No přiznávám, že je to pro mě moc velký sousto, už sháním někoho kdo by mě tu kliku udělal. Ztratil jsem tím už hodně času a rád bych do jara ten motor dal dohromady. V okolí (Jindřichův Hradec) se mi nedaří nikoho sehnat. Nechci tady dělat inzeráty, ale nemáte někoho spolehlivého kdo by měl čas na jednu kliku? Co ty karol?    [kambucha]   10.11.2013
Odpověď  Originál: Malý kroužek - 54g, duralová klec - 15g, jehly - 39g.
Úprava na FAG/INA: kroužek 40mm - 78g, klec 40x48x20("K") - 57g , klec INA HZK Ag 40x48x20 - 50g    [Milan(OHC)]   10.11.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  kambucha - nemýliš sa , pár desiatok som ich už mal pod rukami. Dokonca aj takú , čo ju niekto upravil , že ojnice boli o 180 stupňov pootočené , ako na dvojtaktnej 350-tke . Nevie niekto hmotnosť originálneho vnútorného krúžku? Nemám zrovna v dielni nejaký na odváženie .    [karol920Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  09.11.2013
Odpověď  Kuželovitost a ovalita(měřeno 3 bodově) má být max. 0,003mm tzn., že se vůbec nemůžeš divit tomu, že ti ojnice "šroubují", když tam máš takovou hrůzu. Kambucha, nic proti, ale nebylo by lepší tu kliku dát někomu, kdo to opravdu umí?    [Milan(OHC)]   07.11.2013
Odpověď  karol920, jestli se nepletu tak generálkuješ kliky na OHC? Rozebral jsem tedy znovu klikovku a mnou naměřené vůle v ložiscích jsou cca 0,030 až 0,040... kuželovitost i ovalita vnitřních kroužků cca do 0,010...a ovalita vnějších kroužků v ojnicích až 0,020! Ještě to pro jistotu předám kámošovi co dělá metrologa ve výrobě aby to po mě přeměřil. Je to divočina.    [kambucha]   06.11.2013
Odpověď  ... asi máš pravdu. Díky za postřehy    [kambucha]   29.10.2013
Odpověď  jediné seriózne riešenie je brúsiť krúžky až po nalisovaní na čap a pri zlisovanej kľuke . všetko ostatné je len dočasné.    [karol920] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.10.2013
Odpověď  To by souhlasilo, vnitřní kroužky byly broušené zvlášť a pak jsem je nalisoval na čepy. Aby toho nebylo málo, oba čepy byly trochu přidřené, pravděpodobně se minulému majiteli protočily kroužky na čepu. Trochu jsem je zalapoval proužkem jemného smirku. To asi nestačilo a kroužek tedy mohl nabrat po nalisování ovalitu na tom přidřeném čepu. Ještě jednou to rozeberu a přeměřím ovalitu a kuželovitost. Pokud tam bude, lze tyto kroužky srovnat přebroušením nebo vyrobit nové broušené na čepu? Ještě jeden postřeh...ať točím ojnicí v jakémkoli směru, stále se "šroubuje" ke stejné straně.    [kambucha]   24.10.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pridieranie ojnice spôsobuje nepresnosť pracovných plôch - ovalita , alebo kužeľovitosť , prípadne oboje. Také niečo sa udeje aj keď sa spodné krúžky brúsia pomimo a potom sa nalisujú na čap kľuky a okopírujú jeho nepresnosť. To isté s ojnicami - je úplný nezmysel brúsiť krúžky bokom a potom lisovať do ojnice . To sa nedá trafiť ani vôľa ani tvar. Vnútorné krúžky zásadne dávam brúsiť nalisované na čapy a na zlisovanej kľuke , tak ako sa brúsia čapy bežne na auto kľukách a ojnice vybrusujem chytené medzi dve príruby . Pridieranie netreba podceňovať , potom to dopadne ako na obrázku.    [karol920Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  23.10.2013
Odpověď  To vypadá na špatně nabroušené čepy. Jsou do kuželu a ojnici to nutí při otáčení do strany...    [ED250]   23.10.2013
Odpověď  Tak zase ta moje nemocná klikovka...níže popsané občasné zadrhávání ojničního ložiska. Znovu jsem to upnul do soustruhu a otáčím až do úplného zblbnutí. Zdá se že jsem identifikoval místo zadrhávání. Ojnice se na ložisku "zašroubuje až ke kraji uložení a vnějším kroužkem ložiska v ojnici se zadrhne o odlitek kliky (protizávaží- ucha nebo jak to nazvat). Když se zadrhne a jemně ťuknu silonovým válečkem na oko ojnice ve směru od místa kontaktu tak se zase krásně rozejde. Mohl by mi někdo poradit kde je pravděpodobná závada? Nechci kliku zase rozlisovat aniž nevím co s tím dál. Díky    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.10.2013
Odpověď  Neví prosím někdo jak se stahuje vnitřní kroužek ojničního ložiska z čepu na klice tak aby se nezničil? Díky    [kambucha]   17.10.2013
Odpověď  Brousí se stejně,jen průměr vnitřního kroužku je 40mm - INA má jehly 4mm. Tento komplet je o cca 27g těžší jak původní ložisko tzn. 54g na obou ojnicích. Co s tím? To si přeber sám - buď necháš tak nebo dovážíš.    [Milan(OHC)]   06.10.2013
Odpověď  Zdravim pana Milana OHC,chtel bych se zeptat,chci pouzit ojnicni loziska od Inny.Jaky potrebuji spravny prumer pro vnejsi a vnitrni krozek.A nema nahadou nekdo vykresovou dokumentaci klikove hridele ze zavodni jawy,ktera je trikrat ulozena???Predem dekuji.S pozdravem Lukas(ohc)    [lukasohc]   06.10.2013
Odpověď  Ten vnější kroužek se brousí v ojcici nebo vylisovaný? Nedokážu si představit jak by se to v ojnici upínalo...ale pokud se to brousí venku ovalita tam po zalisování nějaká naběhnout musí. Jak jsem psal již dříve o přelisování kroužku....přelisoval jsem kroužek zpět na původní pozici a ojnice chodí bezvadně. Ovalitu co jsem naměřil je stopro méně než půl stovky, na mikrometru odhaduji max tak 0,003-4. Ten kaz na kroužku který jsem už popisoval doufám nic nevyvede.    [kambucha]   13.03.2013
Odpověď  No jak napsal Milan-"v minulosti se to dělalo", to se při generálce kliky automaticky měnily klece za origo nové.Dneska je situace jiná...    [kuba]   13.03.2013
Odpověď  Vnitřní kroužek 38h5, ovalita a kuželovitost max.0,003, vnější kroužek 48H5 ovalita a kuželovitost max.0,002. Pokud jsou průměry správně nabroušené,tak nemá důvod nic zadrhávat a pokud se ti tam něco takového děje,tak vůbec nepočítej s tím,ža se to zaběhne(jak někteří "odbornící" říkají,že si to "vyjede drážku") a ta klika půjde sofort do kopřiv. Dělené jehly neznamenají vůbec žádný problém a v minulosti se to dělalo i záměrně a dobře udělané klikovky nalítaly tísíce kilometrů.    [Milan(OHC)]   12.03.2013
Odpověď  Z přípustnou ovalitou ti neporadím,nemám dokumentaci.Ale pokud se bousí vnější kroužek už zalisovaný v ojnici,ovalita by neměla být teoreticky žádná.Ideální vůle záleží podle hrubosti brusu,ale pro mně je to 0,015.To je tak,že se po složení ojnice volně točí,ale nemá vůli.Tato vůle samozřejmě platí,pokud díly nemají ovalitu.    [kuba]   12.03.2013
Odpověď  Díky Kubo za radu, válečky jsou nové a v celku 16 mm. Celé jsem to pro jistotu ještě jednou vyčistil a znovu složil. Ojnice se "nekouše ale je tam prostě občas znát nepatrnej odpor. Ještě se zeptám v jaké vůli by mělo to ložisko být a jaká je připůstná ovalita vnějšího kroužku. S těma čepama to zkusím, díky za postřeh.    [kambucha]   11.03.2013
Odpověď  To zadrhávání bude způsobeno zřejmě šroubovým efektem-to jsou nepřesnosti při výrobě a taky opotřebení klece,kdy se válečky mají tendenci vyklánět a tlačí ojnici a klec při otáčení na jednu stranu.Záleží,jak moc se to děje pokud to není tak,že se ta ojnice přímo kouše,tak to by se mělo zaběhnout.Ještě jedna věc-doufám,že si tam nenacpal místo válečků 5x16 vedle sebe válečky 5x8.To by bylo to kousání normální a hrozilo by,že se ti ta klec vlivem špatného vedení rozpadne.Ještě ti můžu doporučit,až klikovku slisuješ,tak nasaď pístní čepy do klikovky tak,aby se v horní úvrati o sebe bokama jemně třeli a začni s ní otáčet.Pokud brusič odvedl dobrou práci,ty čepy musí v každé poloze kliky být od sebe stejně daleko.Tím vlastně vyzkoušíš,jestli ojnice při otáčení kliky "nemávají" do boku.Pokud se ta vzdálenost mění,tak to by ti moc nevydržela.Navíc ty válce s pístem potom podle toho budou patřičně vypadat.    [kuba]   08.03.2013
Odpověď  Jelikož se tu probírá i klikovka tak bych se chtěl poradit. Skládám klikovku, mám nasazenou onici na čepu pravýho vyvažováku s novým vnitřním kroužkem, novými jehlami, přebroušeným vnějším kroužkem a starou klecí. Při otáčení ojnicí se mi ložisko sem tam zadrhává. Druhá ojnice o.k. Není to nikdy ve stejném místě. Pokud s ní otáčím např. o 300 stupňů tam a zpět tak nic, pokud ale s ojnicí otáčím projeví se občasné zadrhávání až do míry zastavení ojnice. Ložisko mám stoprocentně čisté a promazané. Když vezmu ojnici za konec (oko pístního čepu) tak nemá v ose klikovky žádnou vůli (kývání), ta druhá ano. Nemá někdo zkušenost. Zaběhne se to nebo je to moc těsné? Díky za postřehy.    [kambucha]   07.03.2013
Odpověď  Děkuju Milane OHC za typ na dodavatele, vypadá to slibně.    [jirka]   24.01.2013
Odpověď  Pokud potřebujete různé bronzi, tak na to naše bastlení je toto ideální zdroj http://www.mineralmetal-s ro.cz/index.php?page=kont akt.Pošleš jim náčrt toho,co chceš dělat a oni ti vyberou materiál tak,aby si měl co nejmenší odpad a pošlou ti to dobírkou. Ty holky v prodeji jsou velmi ochotné a věci rozumí. Když potřebuješ na víc kusů, tak již znají obvyklé přídavky a spočítají potřebné množství.    [Milan(OHC)]   20.01.2013
Odpověď  Děkuju za výkresy Ede teď jen sehnat bronz za nějakej slušnej peníz :-) ještě bych se zeptal jestli není nějaký problém s gufírkama, myslím přidírání ventilů nebo třeba větší opotřebení dříků a vodítek díky minimálnímu olejovému filmu?    [jirka]   20.01.2013
Odpověď  Tak to asi byli taky origo. Prekvapila me ta houzevnatost materialu :)
Rikal jsem si ze v padesatych letech nemeli potrebu to delat tak kvalitne a ze to asi uz budou neorigo.
Tvrdost bych prirovnal ke kovanym nastrojum co jsem soustruzil :)    [Tomas Nosek]   15.01.2013
Odpověď  Já měl dle rostlého karbonu zaručeně originální a taky to bylo pěkně tvrdý.. :o)    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.01.2013
Odpověď  Moje voditka jsou asi uz neoriginalni, ale vypadaji jako origo a kdyz jsem je predelaval na simerinky, tak to skoro neslo usoustruzit jak byli tvrdy.
To asi litina nebyla :)    [Tomas Nosek]   14.01.2013
Odpověď  Podle mne jsou nejlepší vodítka vždy bronzová ale je dnes problém sehnat hliníkovu bronz a když ano,je drahá.    [jwm]   14.01.2013
Odpověď  Jen doplňmě, že průměr originálních vodítek byl jak už tu kdysi Milan psal 8F8, ovšem pro bronzová vodítka bohatě postačí 8H8.    [500ohc]   14.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  A tady je načrtnuta úprava originálního vodítka pro nasazení dávkovacího gufera ze Škody Favorit.    [ED250]   14.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Sice to není echt výkres, ale snad pomůže. Maloval jsem to od boku v dílně minulý rok, kdy jsem měl hlavu venku z motorky. Tak snad pomůžu.    [ED250]   14.01.2013
Odpověď  Chtěl bych se zeptat jakým způsobem nejlépe rozebrat klikovou hřídel. Popřípadě popis přípravku.    [Tomáš]   13.01.2013
Odpověď  Dobrý den, neměl by někdo náhodou výkres na ventilové vodítko? Chtěl bych si je nechat udělat. Je lepší použít bronz nebo jako u původních litinu? Díky    [jirka]   06.01.2013
Odpověď  Ono rozdiel v radialnej voli medzi normalnym loziskom a C3 je pri priemroch do 30mm maximalne 0,015mm pri valcekovych a cca 0,008 pri gulickovych loziskach a niekedy nie je ziaden rozdiel, nakolko tolerancie radialnych voli medzi normal a C3 loziskom sa prekryvaju. Kedze mam na ponku motor, tak som zmeral odchylkomerom radialnu volu zmontovaneho pre tuto skusku odmasteneho noveho valcekoveho loziska C3 a vysla mi radialna vola cca 0,025 ....
Je ale pravda, ze pokial prave klukovkove gulickove lozisko by malo byt vzdy C3, lave, teda valcekove staci s normalnou volou, kedze valcekove lozisko ma uz pri normalnom vyhotoveni vacsiu zakladnu volu, zas ale netreba zabudat na spravny montazny presah, pri velkom presahu sa vola moze stratit a je problem ...

Dolezite je pred montazou loziska supitom skontrolovat aj pripadnu ovalitu domca, lebo pripadne ovalne ulozenie loziska znamena jeho skoru smrt. Ovalita by nemala prekrocit 0,008mm, co je niekedy problem. To plati aj pre cap.    [brano]   03.01.2013
Odpověď  Já použiju takové ložisko,aby po skompletování neměla klikovka radiální vůli.Podle mých zkušeností jsou ty levé futra na válečkové ložiska vždycky vyšlapané,na lisovaní tam už vetšinou není žádný přesah a po smontování má ložisko vůli.Nevím,co by dělalo ložisko C3.To tam musí ta klika úplně lítat.    [kuba]   02.01.2013
Odpověď  s vacsou volou , teda C3    [brano]   01.01.2013
Odpověď  Jen dotaz, jakou třídu ložisek používáte na kliku/s jakou vůlí/?    [kriz]   30.12.2012
Odpověď  Plastová klec to nesnese rozlítne se taky nejlepčí by byla bronzová nebo mosazná klec    [Jenda]   18.12.2012
Odpověď  Ty loziska co jsem koupil maji taky plastovou klec.
Ale na druhou stranu mozna budou lepe snaset vibrace.
Teplota by snad nemela byt problem.
Mam pocit ze se ta ocelova klec rozsypala kvuli vibracim.
Klika byla vycentrovana a krasne volne se tocila a nic nevibrovalo.
Nebyt toho zapalovani, tak se to asi nestalo.
IMF soft = zlo :-D    [Tomas Nosek]   18.12.2012
Odpověď  Celkovo za bezmala 20 rokov co sa zaoberam pollitrami, tak som mal 2x problem s lavym ulozenim kluky na roznych motoroch. V jednom pripade sa rozsypalo lozisko kvoli nesuosovym vyvrtom, teda nesparovanymi kartermi (prvotna teoria bola ze kvoli plastovej klietke loziska SKF Explorer) a v druhom pripade sa vymlatilo ulozenie oceloveho domca loziska, lozisko bolo v poriadku. Pricina? mozno subeh viacero faktorov, nevystredena kluka (hadzavost capu cca 0,08mm} - asi bola poskladana z viacerych, "vysokokompresne" piesty (kompresny pomer 8,2:1], mozno maly presah domca - predomnou to uz miekto vylisovaval a upravoval na gufero.    [brano]   18.12.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak pulec je zase vejpul :-D
Leve lozisko kliky odeslo do vecnych lovist.
Predpokladam ze za to muze IMF soft a jeho casta jizda na jeden valec.
Kliku ale necham precentrovat a loziska uz mam nemecke SKF.
Meli jste nekdo podobny problem ? A jaky byl duvod ?    [Tomas Nosek]   16.12.2012
Odpověď  Navazuji na podtéma tohoto tématu, skládám tu klikovku ve které jsou přebroušeny vnější kroužky, nové jehly a nové vnitřní kroužky. Na jednom vnějším kroužku bylo v horní části byl povrch trochu poškozenej a i po přebroušení tam ještě nepatrné stopy zůstaly v podobě několika mikroteček ve shluku asi 2 mm. Od brusiče co to dělal mi byla věnována rada abych kroužek vylisoval a pootočil o 90 stupňů. Nejsem si ale úplně jistej jestli to je po broušení dobrej nápad. Mohu tímto porušit broušenou kruhovitost?    [kambucha]   22.11.2012
Odpověď  S rozebiranim problem neni. Staci nahrat a jde to vylisovat.
Co se tyce protoceni loziska, tak dle me je lepsi kdyz se neprotoci.
Sice nedojedes, ale napachas mene skody.
Kazde protocene lozisko znamena dalsi zniceny dil.    [Tomas Nosek]   25.04.2012
Odpověď  Taky bych si nejradši nafackoval. Dneska jsem si k tomu v klidu sednul a důkladně ten středový setrvák prohlídnul a našel jsem na něm stopy od podpěrných šroubů které jsem měl oproti těm stahovacím na ojnici. Tak bych si troufnul říct, že to na 98% trefím .To se ostatně pozná, jak píšeš Milane, až to dám dohromady.
Ještě k tomu zalepení vnitřního kroužku na čep. Nejraději bych to samozřejmě zalepil, ale nejsem si jistý
Za 1. jestli to taky půjde příště rozebrat Tomáši?
a za 2. když jsem měnil kuželová jehlová ložiska na čepech v kardanu u své BMW,
tak bylo vidět, že se vnitřní kroužek taky na čepu protočil a tak jsem to
chtěl taky při výměně na nový čep zalepit.Ale pánové servisáci mě varovali
že až to ložisko bude zas odcházet (přidírat) tak má nožnost se na čepu
protočit a dá se stím dojet, ale zalepené se rozlomí a šmitec. Ale týká
se to samozřejmě kuželového ložiska a né na klice.¨
Tak nevím jestli lze tuhle zkušenost aplikovat? Má někdo zkušenost?    [kambucha]   25.04.2012
Odpověď  Neoznačení si orientace středového setrvačníku je školácká a zásadní chyba.Průměry hlavních čepů se totiž na výsledný rozměr brousily až ve složeném stavu a pak se již nesmí při následné demontáži přehodit pravý a levý setrvačník-otoěit středový setrvačník. Teď se to dá řešit jedině tak,že kliku složíš a musíš ji vycentrovat tak,aby čepy "běžely" do max 0,03mm. Pokud se ti to nepodaří,tak kliku rozlisovat, otočit středový setrvačník a znovu centrovat.    [Milan(OHC)]   25.04.2012
Odpověď  Co se tyce toho oka ojnice, tak bych se toho loctitu vubec nebal.
Kdyz to das na 638 tak to prezije celej motor.
Na 638 lepime kola v diferencialech, ktere se uvolnovali a ani se to nehne.
Tahaji to motory co maji 730 koni a kroutak kolem 3500 nm.
Ten setrvak nevim, ale jestli je z obou stran stejnej, tak si myslim ze mu je uplne jedno na kterou stranu se toci.    [Tomas Nosek]   25.04.2012
Odpověď  Měl by někdo radu?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.04.2012
Odpověď  Už se mi na ponku za válí klika. Ale to bych nebyl já aby sem něco nepo... Ojnice mám osazeny novýma jehlama a vnitřníma kroužkama, mám je označené která jak byla na klice, jenže sem si buďto zapoměl označit nebo sem si neoznačil jak byl v klice středovej setrvačník. Lze to nějak poznat? Může se pak nějak projevit jeho obrácení? A ještě jeden dotaz...na jednom uložení ojnice se ložisko pravděpodobně už zadíralo a už se protáčel ten vnitřní kroužek na čepu a je tam prostě trochu vydřený, ale kroužek drží. Mám se zabývat opravou nebo to ještě pojisti lajdácky locktitem? Dík    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.04.2012
Odpověď  sírová bronz používaná u parních lokomotiv na šupny to je originál materiál    [argus]   17.03.2012
Odpověď  Cz- sice opožděně, ale přece, moje otázka platí..Docházím k názoru, jak mi tvrdil kolega s BMW, že již to vzdal a kliku poslal do D na repasi.. Byl velice zklamán kvalitou oprav , zde v Čechách..A nejde jen o BMW , má víc strojů a řekl, již nikdy..Docela mne to mrzí, protože vím, že asi neměl jen štěstí..    [kriz]   25.02.2012
Odpověď  Praxe me naucila manualum moc neverit, ale jestli rikaz ze to funguje, tak tomu verim.
Tak pri pristi rozborce to treba taky predelam.    [Tomas Nosek]   30.01.2012
Odpověď  Po proměření mám ve vedení ventilu vůli 0,08mm (příručka pro vzduchem chlazený motor tatry 603 opravdu deklaruje až 0,1mm - horní hranice). Přidření se nebojím. Navíc je úprava na gufero u OHC odzkoušená a funguje to.    [ED250]   30.01.2012
Odpověď  Take jsem uvazoval o predelani voditek s guferama, ale vykvak jsem se na to.
Myslim ze pro tento typ motoru je lepsi tam gufera nedavat.
Chlazeni hlavy neni uplne idealni, tak urco bude lepsi kdyz tam pujde vice oleje.
Sice si trosku obcas zacmoudi, ale lepsi jak zadrene ventily :))    [Tomas Nosek]   30.01.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nevím, jestli je to ještě aktuální.. Originální vodítko se upraví upíchnutím vrchní části o 6mm na průměr 11mm. Osazení je zhotoveno na rozměr 6.5mm. Jedině tak,je zaručen styk plnohodnotného průměru ventilu s břitem gufera i při maximálním zdvihu ventilu. Přesně tak, jak popisuje Martin dole podemnou. Těsnění je použité stejné jako pro Škodu favorit, které je volně ke koupi.    [ED250]   29.01.2012
Odpověď  Vy jste mě teda vystrašili, doufám že půjde poznat jak tam ty klece byly. Dost nerad bych to zničil. Jestli můžeš, kde ti ty kliky dělali?...kambucha@volny.cz ..nechám to v diskrétnosti.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.11.2011
Odpověď  Už jsme tu orientaci klecí řešili s Milanem,nevím co se stane z materiálem,jestli se nějak zhutní ale pokud něco běhá spolu 50 let jedním směrem,měla by se orientace dodržet.Podle mnne opotřebením klece vzniká náběžná a úběžná hrana,která když se otočí,začne jiným způsobem stírat olej z jehel.Připadá mi to stejné jako když otočíte uhlíky na kolektoru,kdy se Vám okamžitě ošťípe úběžná hrana a plocha uhlíku je tímpádem zmenšena.Letos jsem najel na jedné klice OHC po Go jen 3000 km a přidřela se.Tam kde ji opravovali,orientaci klecí vůbec neřešili ale vzhledem ktomu,že kliku v rámci záruky ihned opravili,nechci kolem toho dělat rozruch.Co mne ale příjemně překvapilo,že kliku srovnali tak,že běžela v nule a ve stovce na druhé straně,takže to samozřejmě srovnat jde.Proč to píšu?Vrátila se mi další klika od jiné známé,také dlouho fungující firmy a po proměření klika hází 0.06 a 0.12 mm, což je hrozné a prý to srovnat nejde.Kliku jsem vrátil v reklamaci a tak uvidíme.Takže pozor,reference ještě nemusí být záruka úspěchu.    [jwm]   21.11.2011
Odpověď  Tak jsem se informoval na stav nabroušených dílů do těch ojnic a všechny klece které jsme mu předaly jsou prý v naprostém pořádku a není nutná výroba nových. Kroužky (vnitřní a vnější) jsou prý hotové za 1000 kč na jeden pár ojnic (tj. jednu kliku). Válečky ani on 16mm nesehnal a ty dělené mi vymlouvá.... Mno i přes to jsem dneska oťuknul jednoho adepta který kliky dělá celé a válečky prý má, tak uvidíme. Tu orientaci těch klecí asi budu těžko ladit nazpět, ponděvadž jsem trumpeta a neoznačil si je. Třeba na nich bude poznat směr nějakého opotřebení.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.11.2011
Odpověď  Nevím jak je to se sháněním, ale dávám dokupy půllitra souběžně s dalšíma dvěma kolegama a jeden z nich sehnal brusiče který je prý umí vyrobit, snad by to nemělo stát nějaký nesmysl. Tak snad to dopadne dobře...kvalitu posoudím asi až jestli se mě to nerozsype, proto vyzvídám jak to má vypadat.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.11.2011
Odpověď  Pokud máš nové klece,tak to je něco jiného. Toto moje doporučení platí již pro jeté klece, pokud jsou ještě použitelné. To mně doporučil můj "učitel" a když jsem se ho tehdy zeptal proč ,tak mně jen krátce odpověděl,"že si to pamatují". Časem mně došlo, co tím vlastně myslel. Ta klec je při své funkci jistým způsobem namáhána v jednom směru a materiál se tímto, byť nepatrně, přetváří a pokud tuto orientaci změníš,tak se zažne přetvářet v opačném směru a může dojít k jejímu prasknutí. V běžné praxi to sice nemusí být až tak vážný problém, ale za úvahu tento názor stojí a pokud je ta možnost,tak je dobré se ním řídit. Já jsem to teď v poslední době neřešil,ale dají se ještě někde sehnat fungl nové klece?    [Milan(OHC)]   19.11.2011
Odpověď  Že lze jehly nasázet ve dvou řadách jsem nevěděl. Díky. A jak jsi to Milane myslel s tím zachováním orientace klece? Klece by tam měly přijít přeci nové... asi to nechápu.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.11.2011
Odpověď  Kambucha-pokud nemůžeš sehnat jehly 5x16,tak není nic jednodušího,jak tam dát ve dvou řadách jehly 5x8. Ubezpečuji tě, že to funguje naprosto spolehlivě. Doplnil bych ještě Kubu o doporučení,že je dost dobré i zachovat orientaci klece tak, jak byla osazena v původním ložisku.    [Milan(OHC)]   17.11.2011
Odpověď  Četl jsem to asi osumkrát než jsem si to srovnal tak abych to pochopil jako celek :) . Ty Kubo, když čtu jak to máš zřejmě v oku, nechtělo by se ti dát dokupy ještě jednu pěkně spasovanou kliku? Myslím to vlastně vážně .... nedokážu si dost dobře představit že mi tenhle důkladnej postup a zásady (oni taky musejí brusiči nejprve chtít!) bude někdo při výrobě dodržovat.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2011
Odpověď  Jestli budeš zkracovat delší jehly,tak pozor na kolmost-ono to taky umí bokem ta jehla kousat do klecí důlky když není rovná.Na sražení hran si chce dát taky záležet.Doporučuju dodržet axiální vůli jehly tak 0.1 až 0.15mm.U klece je potřeba přeměřit vedení(vnitřní průměr),podle potřeby srovnat,pozor zase je potřeba dát si záležet na souběhu vnitř.průměru klece s okýnkama na jehly,jinak dochází u ložiska ke šroubovému efektu a ojnice při otáčení ti bude dřít do boku i s klecí.U soustružení klece se ještě musí vybrat prostor pro odvalování válečků,aby vedení nevydřelo časem drážky do kroužku.Podle klece se nechá nabrousit vnější průměr vnitřního kroužku s vůlí 0.07mm na klec(brousí se "ucho" v hrotech už s nalisovaným kroužkem).Podle toho průměru se pak brousí oko ojnice.    [kuba]   16.11.2011
Odpověď  Jasný, no co nevidět bych měl mít ty kroužky v ruce tak na to mrknu a zřejmě tě zkusím ještě na radu. Jehly (válečky) budu muset nechat zkracovat, nemůžu je sehnat s původní délkou.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.11.2011
Odpověď  Pokud je klika dobře udělaná-tím teď myslím ty vnitřní kroužky ojničních ložisek,aby přesně seděli doražené až na konec čepu a jejich délka a souběžnost čelních hran a průměrů byla přesná (pozor na to,pro mnoho brusičů někdy dost velký problém).Po slisování jak píšeš používám takové šrouby a dolaďuju to rozpíráním mezi hlavní závaží a jednotlivé "uši".Jeden známý si na tuto práci udělal přípravek,tak jsem to zkoušel i u něj.    [kuba]   15.11.2011
Odpověď  No princip vyvažování jsem někde četl, ale jak píšeš, určitě je snažší a bezpečnější dostat se s novýma pístama a vším okolo na původní tj. váhu originálu. Písty už mám ale abych se přiznal ještě jsem je nevážil. Určitě to udělám. A prosimtě, na to rozhábání kliky jsi používal nějakej konkrétní přípravek nebo jen nějakej šroub a matici s jemným stoupáním?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.11.2011
Odpověď  No docentrovat kliku,na to si troufnu,ale vlastní dynamické vyvážení můžu dodržet pouze správnou váhou komponentů.Pokud je píst těžší,dá se váha snížit např.odlehčením pístního čepu.Dynamické vyvážení kliky je dáno od výroby a byla by blbost se do toho montovat-to už je opravdu vysoká škola,problematika určená pro vývojáře.Znám jednoho,co se do toho zkoušel montovat na pětistovkové klice,ale se zlou se potázal-motorka chytila v určitých otáčkách šílené vibrace.    [kuba]   14.11.2011
Odpověď  Mno asi to chápu, takhle si to představit dokážu, ale pravděpodobně zkusím najít někoho kdo mi to bude ochotnej napoprvé ukázat. Pořád se nemůžu zbavit tý nejistoty že to zk... Asi nebude doobrej nápad se tohle učit zrovna na půllitrovi.
A ty jsi tu kliku ještě dovyvažoval nebo jsi měl nový písty s čepama ve stejný váze jako byly ty starý?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.11.2011
Odpověď  Zdravím Kambucho.Já klikovku po slisování se snažím docentrovat přihýbáním "uší"-(to jsou ty části,co jsou na nich ojniční ložiska) buďto směrem od závaží nebo k němu a na prizmách pozoruju průběžně měření indikátorem na koncích hřídelek jak hází,zároveň si hlídám házivost sředového závaží.Samozřejmě toto funguje,pokud ta klikovka není poskládaná z nějakých šuplíkových zásob,ale byla origo spárována.Pokud je všechno jak má být,dá se dostat házivost závaží do cca 0,03mm.U kliky hodně záleží na správném vyrobení kroužků nalisovaných na těch uších (šířka,souběžnost průměrů atd.)a na tom,co jsem psal níže-tj.správná váha točivých (ojniční ložisko),ale i posuvných(píst,čep,kroužky)hmot.Garantuj i ti,že požitek z jízdy je úplně jinej.    [kuba]   09.11.2011
Odpověď  Na Kubu: psal jsi že jsi kliku po slisování docentroval. Mohl bys trochu popsat postup? Myslel jsem si že tato klika se na tisícihranu slisuje a dál s ní už nikdo nehne?! Snad brzy budu mít na svou klece s jehlama, které budu muset ještě zkrátit, zvažuju že bych slisování zvládnul ale s vyvažováním nemám žádné zkušenosti. Dik    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.11.2011
Odpověď  Jo jo kuba má velkou pravdu. Každý si musí první generálku zaplatit a pak se zákonitě musí naštvat a udělat znova. A je zajímavé jak ty vybrace potom přestanou. Ta klikovka je dobrá do určitých otáček ale na volnoběh je úplně v klidu, když je setrvák ve středu a né mimo střed.    [přemysl]   11.03.2011
Odpověď  Před 16-ti roky jsem s pětistovkama teprve začínal a musím potvrdit zkušenosti[CZ] s kvalitou G.O. klikovek v různých firmách.Svoji první klikovku jsem si dal přes známého na generálku do Brna.Když mi přišla,považoval jsem to jako hotovou věc a prostě jsem jí hodil do motoru a naivně si myslel,že už budu jenom jezdit.Byl to omyl.Motorka jela-ale přískokem vpřed.Vibrace nad cca. 4000 otaček byly hrozné,a to ani nebudu mluvit jak to vypadalo ,když byla nastartovaná na stojanu-to chodila po garáži.Tehda jsem s ní moc nenajel,protože mě jeden umělec zezadu naboural.Když jsem kliku znovu vytáhnul,rozhodnul jsem se do toho pustit sám.Klika v prizmách házela (středové závaží) 0.6mm,po rozebrání jsem zjistil,že to osadili jehlama o prům.4mm s ocel.klecí (SKF).Logicky muselo být dynamické vyvážení v tahu,protože klec je ocelová,prům.jehel je o 1mm menší,tudíž je jasné,že kroužky musely být celkově o 1mm širší,a tím i těžší.Navíc zcela nechápu princip vedení jehel skf klece ty jehly si tam dělají co chtějí.Navíc po ujetí 1500 km ta klec svým šroubovým pohybem vyhlodala drážku do boku hlavního závaží na obou stranách.Když to shrnu jedním slovem -"hnus"-.Už jsem z toho vyléčen a raději si to taky dělám sám.Respektive si to nechám nabrousit a zkontroluju a slisuju,potom to ještě docentruju.Po těchto zkušenostech tam dávám jedině origo 5mm jehly a duralové klece pokud možno s co nejmenším opotřebením.(výroba nových klecí by byla hodně drahá).    [kuba]   22.02.2011
Odpověď  Několikrát jsem si dal opravit kliku u ruzných známých opravářu,ale nebyl jsem spokojen s kvalitou.Uložení ojnice bylo tak volné jakoby mělo hned několik tisíc km za sebou.To mě nakonec přinutilo se to naučit sám.Vyrobím si kroužky do ojnice,čepy a mám zásobu válečků z ruzných šarží výroby.Kroužky a čepy dám leštit.U všech třech komponentů jejich tolerance v přesnosti dovoluje různou kombinací dosáhnout žádané kvality v přesnosti ložiska.Jsem však zařizen pouze na určité typy předvál.stroju jawa a pouze pro vl. potřebu.Dnes se s tím většinou nemalují protože odbornost odběratelů je nízká a nikdo si nestěžuje.Navíc většina používá náhr.podobné uložení a většinou upravují ojniční hlavu pro standartní podobné ložisko ,čímž se odchýlí od puvodní konstrukce.Určitě jsou opr.s vysokou kvalitou,ale počítejte s vyšší cenou.Pro Váš stroj opr.nevím,případně později sem napíši.    [CZ]   21.02.2011
Odpověď  Kriz.prosím je to otázka pro mne?    [CZ]   19.02.2011
Odpověď  Vaše informace o opravách a vyvažování klik jsou bezvadné, tak se odvážím Vás zeptat i když je to mimo téma J 500..Neznáte nějakého experta, který by byl schopen kvalifikovaně opravit kliku na BMW..?Děkuji a omlouvám se, že jsem Vás zneužil...    [kriz]   18.02.2011
Odpověď  Reakce na Mirka se nachází v rubrice 11,12 pérák    [CZ]   10.02.2011
Odpověď  Ano drážkování má zajistit polohu, po uvolněním drážek se dá klika nastavit opět přesně do osy. Větší moment přenáší ten nalisovaný kónus.Žádné páčení neno ohýbání klikovky není přípustné! Je to dotvarování z důvodů únavy materiálů a to se nedá vrátit zpět. Mám zkušenosti z klikovek ze šneků a to je skoro vždy od rozvodů "ukopnuté".    [PŘEMYSL]   09.02.2011
Odpověď  Milan ohc.dobře jste to rozepsal.Mám pouze přip.k centr.Rozhýbáním a přitlačováním ramen ji lze vycentrovat pouze je li odchylka směrem k ojničnímu čepu.Ostatní se musí doladit přesto že je to v drážkách,uderem na rameno přes měkký mater.I u kliky vyjmuté z moto po opravě a sestavení vznikne odchylka která se tímto odstraní,jelikož nepřesnost se pohybuje v setinách mm.Je to z praxe.Učel drážkování je né kvuli poloze,tu si každý mont.najde jako u jiných klik,ale k bezpečnému zajištění unášení těžkého střed.setrvačníku v provozu,nebot tento má oba ojniční čepy na jedné straně a páka je velká.
Když se klika brousí v sestavě pracuje se vlastně v továrně s polotovary a to je jasné že lze dosáhnout nuly,to není náš případ.
Také vám píší že jste chytrý?když něco víte?    [CZ]   09.02.2011
Odpověď  Dost ubohý "jawaři".Dost od tématu, nemáš co prodat ,viď? Dědevševěde.    [Bajaja]   08.02.2011
Odpověď  Kdo to je pan chytrý CZ.Sekce pérák.
Emane nauč se číst,Mirek píše o pánovi z Moravy což je Erik Zubek z Bojkovic /motoreno atd./a napálit ho měl Zdeněk Černý z Brandýsa nad Labem /pan CZ/.Oba dva si v jednání nemají co vyčítat a konečně se dočkali a narazili vzájemně na důstojného soupeře.Jeden za 18 a druhý za 20 bez dvou.Je v republice mnoho lidí co ťito dva takyveteránisté podvedli.Každý s nimi obchoduje pouze jednou.Toť jejich vizitka. A jelikož Emane nenapíšeš své pravé jméno,i já zůstanu v pozadí.Mirku netrap se,toto forum je takových odborníků plné. [dědavševěda] 07.02.2011    [jawař]   08.02.2011
Odpověď  A jak opravit klikovku která má od část od rozvodů lechce překrouce? Nejde vycentrovat podle svrtání se setrvačníkem. Cntrovací díra se nepřekrývá s krajní.    [PŘEMYSL]   07.02.2011
Odpověď  To ozubení na dílech klikového hřídele určuje polohu jednotlivých dílů a klika se centruje rozhýbáním nebo stlačováním krajních setrvačníků. Musí běžet nejhůře do 0,03mm,ale měl jsem i klikovky,které běžely bez problémů do 0,01mm. Hlavní hřídele se ve výrobě brousily v sestavě,proto mohla klikovka běžet v nule(osobně jsem znal brusiče,který tyto klikovky v Jawě brousil).V žádném případě pak nemohly být kombinovány jednotlivé části klikovky, dokonce nesměly být ani přehozeny pravý a levý díl. Bohužel,k tomuto velmi často docházelo a v nejhorším případě byla klikovka složena z několika. Výsledek pak byl jasný. Pokud se týká vyvážení,tak sice nevím,jak to bylo s výkovky,ale ojnice byly párovány vždy z jedné zápustky. Samozřejmě toto je všechno časem porušeno.
Nelze tady srovnávat závodní klikovku se sériovou. Závodní klikovka, byť v podobě sériové, měla díly z materiálu 16720 a sériová ze 16420,tolerance některých rozměrů u závodní kliky byly v 0,01mm a u sériové v 0,05mm. Klikovky do závodních motorů byly dynamicky vyvážené, seriové se nevyvažovaly a spoléhalo se na tolerance jednotlivých dílů. Závodní "šnek" sice točil 7500ot/min, ale jeho bolestí bylo praskání pravé hřídele,která se doslova vylamovala z výkovku vlivem zeslabení olejovým kanálem. V roce 1953 byla proto nakreslena kliková hřídel se středovým ložiskem,byla šroubovaná ze čtyřech dílů,spojených Hirtovým ozubením. Tvar všech čtyřech dílů byl jako u série pravý a levý hřídel. Současně bylo zrušeno mazání přes pravý hřídel a bylo zajišťováno přes středové uložení. V roce 1956 pak byla závodní klikovka inovovaná a všechny díly klikovky dostaly kruhový tvar s odlehčovacími otvory u ojničních čepů. Tyto 3x uložené klikovky se používaly v silničních 2xOHC a v motokrosech(na výkresech se používalo značeni 500Z a 500TE). Klikový hřídle stejné konstrukce byl použitý samozřejmě i ve slavné 350 2XOHC,ale to už je o něčem jiném.    [Milan(OHC)]   06.02.2011
Odpověď  Martin.zatím pouze k jednomu bodu.To že je tam tisícihran samozřej. vím,ale to neznamená že se necentruje.Tady je jasný doklad toho jak vznikají negativní názory na tento stroj.Prostě z neznalosti zákl.mechanických postupu při opravě.
Podle toho co píšete je jasné že jste nikdy po sestavení nedal kliku do hrotu a neměřil uchylku čepů.Tak to bohužel dělá většina. Za druhé mluvit o naklepání kliky do nuly,může také pouze neodborník.V takové přesnosti se součástky kliky nedají vyrobit,aby po sestavení byla nula.To neměla ani klika záv.ČZ která točila 15 000ot.Dejte si po sestavení kliku do hrotů a na hodinky.Změřte uchylku,vyjměte kliku a klepněte v potřebném směru.Znovu změřte a uvidíte že uvidíte.
Historka,je jen historka a praxe je praxe.    [CZ]   03.02.2011
Odpověď  Pane Vraspír, já jsem běžně přetáčel Jawu na více jak 8000 otáček a pokud vás motocykl "sundává" ze sedla už při 6000,chce to věnovat větší péči klikovce. Minimálně ve smyslu otevřený -zavřený. A co vyvážení? Jinak první silniční šneky měly sériové uložení při asi 37 k při 7500ot.    [URBIS]   02.02.2011
Odpověď  Pane neznámý CZ. Vzájemnou polohu setrvačníku a ramen kliky určuje tisícihran. Nedokážu si představit, jak byste chtěl kliku naklepat do nuly. Díly vystředíte kulatinou prostrčenou otvory, slisujete a neuděláte s tím naprosto nic.
Měl jste na motocyklu otáčkoměr? Určitě ne, protože v opačném případě byste zjistil, že při 6300 ot.( kdy je, mimochodem, udáván maximální výkon) jsou vibrace takové, že se prostě nedá jet. No a pokud nemůžu u sportovního stroje využít maximální výkon, tak je něco špatně.
Od konstruktéra z Jawy jsem slyšel tuto historku: pro zjištění průhybu klikového hřídele byl do karteru udělán závit, jehož osa byla kolmá na osu kliky v místě setrvačníku. Do otvoru byl zašroubován hliníkový šroub tak, aby mezi jeho koncem a setrvačníkem byla minimální vůle. po nastartování a rozočení na max. otáčky se zjistilo, že šroubu chybí 1,5 mm ....
Výměna rozety problém řeší, v tom s Vámi souhlasím.
Dobře utažené šrouby na motoru jsou také důležité, netrpí tolik U profil pod motorem, ale vlnění stejně nevyřeší. Nechápu, jak chcete správnou údržbou zvýšit tuhost rámu?    [Martin Vraspír]   02.02.2011
Odpověď  Martin.Tomu prvnímu se říká rozhozená klika,jasně po neodborné opravě.Kdyby jste měl zkušenost s novým nebo zánov.,strojem,případ.kvalitně opraveným,nemohl by jste říci že dusledkem toho praská na stroji kdeco.Jednou mi prasklo na mé 01 kdeco,i přesto že měla najeto 20 000km a motor šel jak švýcarský hodinky,ale to jsem to napasoval do mostního betonového masivu.A věřte že nepraskal jen stroj.
Jestli jsou převody vyhovující pro sidecar,vyhovují i pro solo.Je to otázka stálého převodu a to není přece závada.
Rám je slabší stránka,ale tu má každý stroj a při správné udržbě a kontrole utažení zad.šroubu motoru se da tento nedostatek eliminovat na minimum.
Abych jezdil 20let na stroji minimalně se třemi konstrukčně špatnými prvky a považoval jej současně za nekvalitní,to bych musel mít to SRDCE jako slon.    [CZ]   26.01.2011
Odpověď  A použít hliníkovou bronz na vodítka nikdo nezkoušel..?Je to na vodítka nejlepší materiál..Litina je nouzovka..    [kriz]   25.01.2011
Odpověď  Opravdu to vypadá že ty vůle jsou v pořádku. Zkonzultoval jsem to ještě s pár kamarády od motorů a jejich názory jsou s vašimi stejné. Po přebroušení ventilů se sedlama by to mělo být v pořádku. Děkuji pánové za velmi cenné rady!    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.01.2011
Odpověď  Ještě bych doplnil Milana. Vůle 0,026-0,057 je montážní vůle u nového motoru, resp. ventilu a vodítka.Mohlo se tedy docela dobře stát, že si zákazník koupil v obchodě nový stroj, jehož ventil měl ve vodítku vůli 0,057 a vše bylo v pořádku!
Výrobci uvádějí vedle montážních vůlí i tzv. maximální přípustné vůle při opotřebení. Při jejich překročení se zhoršuje funkčnost motoru. Motor je hlučnější, má vyšší spotřebu jak benzínu, tak i oleje. Zrychluje se také opotřebení. Uvedu příklad:
Dílenská příručka Tatra 805, rok vydání 1959
Benzinový, dvouventilový, vzduchem chlazený motor. Sací ventil má talířek o průměru 39mm, stopku 9mm. Montážní vůle je 0,026-0,056. Výfukový 36 a 9mm, vůle
0,038-0,068. Maximální přípustná vůle při opotřebení je u obou 0,1mm!
Další zajímavý údaj: Největší dovolené zeslabení stopky ventilu přebroušením o 0,5mm, max. bezpečná síla vrstvy tvrdochromu na stopce 0,3mm.    [Martin Vraspír]   17.01.2011
Odpověď  Půllitra mám dvacet let, je to moje srdeční záležitost a nikdy bych ho neprodal, ale rozhodně si nemyslím, že je to kvalitní stroj. Používám ho k normálnímu ježdění, při kterém se nejlépe projeví jeho slabiny - dvakrát uložená kliková hřídel způsobující veliké vibrace, díky nímž praská na motorce kdeco, špatně zvolené převody, které jsou vhodné spíše pro připojení sidecaru, špatná tuhost rámu, atd. Je velká škoda, že Jawa nepokračovala ve vývoji, který by tyto nedostatky odstranil a pokud to dělá nynější majitel stroje, tak je to jeho věc.
Překročení maximální povolené vůle o čtyři tisíciny je naprosto zanedbatelné a jen si přiděláváš starosti. Taky si nemyslím, že tato vůle zvýší hlučnost motoru.
Ventily se dají použít z automobilového motoru. Prodejci autodílů mají katalogy se základními rozměry. Chce to jen trochu času. Dřík bez problémů zkrátíš na soustruhu, uděláš zápich na klínek. Konec stopky ohřeješ autogenem do oranžova a zakalíš do oleje. Vyjde to levněji než zakázkové.    [Martin]   16.01.2011
Odpověď  ps: klika i výbrus jsou k.o.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.01.2011
Odpověď  Díky pánové za reakci. Nic mě zatím k výměně vodítek nevede. Motor jsem nikdy neviděl v chodu tak nevím zdali kouřil nebo bral olej. Pouze jsem ho rozebral a hledám opotřebení a závady. Jak jsem psal už níže, naměřil jsem vůle vodítko-ventil kolem 0,06 (+/- půl stovky)a nevím jestli to tedy je na výměnu vodítka či nikoli. Ventili nevypadají zadřené a rozdíly na průměru jednoho dříku jsou do 0,005, ty bych snad po zabroušení použít mohl..?Jak jsi psal MilaneOHC k tomuto už před časem, že pro origo litinová vodítka je max. připustná vůle při 8F8,8f6 t.j.max.O,057 mm, to by vypadalo skoro na výměnu.Ve strojní přiručce od Černocha jsem se dočetl, že je pro běžné motory vyhovující vůle H8,c8 což je přibližně 0,06-0,08 mm a to je vůle nemalá! Raději bych se ale řídil vašimi zkušenostmi. Ještě díky oběma za tipy na díly.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.01.2011
Odpověď  Zdravím. Na dříky ventilů nesahat broušením a jen je pouze zbavit nataženého karbonu a vyleštit.Dříky jsou totiž nitridovány jen do hloubky 0,06-0,12mm a když sebereš tuto vrstvu,tak se budou 100% zadírat.Pokud jsou tedy jinak v pořádku,tak zvětšenou vůli řešit vodítkem.Nejjednodušší je ho udělat z bronzu 423016 nebo 423018 s dírou 8H8 a průměrem pro uložení do hlavy nabroušeným na 14,040 - 14,044.Velmi důležitá věc je,horní čelo vodítka udělat rovné a nesrážet! hranu do otvoru pro vetil.To sražení způsobuje,že se tam hromadí olej a fuguje to doslova jako pumpa.V podstatě k tomu došli i v Jawě, protože původně tam bylo sražení 0,6mm,která pak bylo kunstrukční změnou na konci roku 1954 zmenšeno.Jinak výborné ventily přímo pro OHC,které jsou mimochodem vyráběné v Anglii, tady nabízel p.Novák a kontakt na něho se tady někde najde.    [Milan(OHC)]   16.01.2011
Odpověď  Kambucha.Podle výkyvu ventilu bych se neřídil.V ruzných polohách po otočení bude rozmer pravděpodobně jiný.Je třeba se zajímat o kruhovitost otvoru a dříku a stav povrchu.Pak řešit další.S přebrušováním dříku ventilu se vubec nezabývej.Vyžene ti to pouze peníze z kapsy protože výsledek nebude k použití.Navíc zápich pro klínky je dost mělký a po přebroušení to bude jedna z probl.pasáží.Vodítka musíš řešit stejně.
Ventily a vodítka vždy nové,opravy většinou nadělají víc probl.než současný stav.Rada na dálku je velmi těžká.Napiš duvod který te vede k této opravě.Pokud motor kouří,je několik dalších duvodu a pokud jsou vent.v limitu,naděláš si zbytečně kompl.a závadu tím neodstraníš.
Už se v současné době zabývám jinými stroji,takže ti těžko poradím kde sehnat příp.součástky,ale do některých svých motorů kupuji ventily a vodítka jako polotovar v Divišově.Určitě se dá sehnat solidní zdroj. Ale nejdřív napiš proč to chceš dělat a prípadně pokud je důvod ztráta oleje,jestli jsi už zjištoval závadu jinde.    [CZ]   16.01.2011
Odpověď  Nebudu přihazovat svoje želísko co do kvalit půllitra, protože z mých rukou zatím žádný ještě nevyjel a zkušenosti mám hlavně s dvoutakty.
Pro zde přítomné...

1.tedy při jakých mezních vůlích "ventil-vodítko" by jste již navrhovaly opravu (při originálních materiálech)?
2. pokud se dřík ventilu musí přebrušovat, jak hluboko je povrch cementován? Naruší se tímto tvrdost povrchu a je nutné opětovné tvrzení? Zachytil jsem zmínku tvrdochromování ventilu, to je také běžná praxe v opravách ventilu??    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.01.2011
Odpověď  Když jsme u té spojky, tak výměna přítlačného talíře za talíř tuhý z lehkých slitin přináší prokazatelně přínos tomuto stroji. To, že půllitrová spojka po ohřátí motoru unáší trápí všechny půllitry a tato návratná úprava to do značné míry eliminuje. Šetří se tím nejen bezpečnost provozu, ale i trvnalivost převodovky, řetězů a náboje zadního kola. V plechovém přítlačném talíří, který konstruktéři pouze zvetšili v příslušném měřítku z řad dvoutaktních kývaček opravdu udělali konnstruktéři chybu. Stačí si na něj položit pravítko a zmáčknout spojku. Díky svému průměru a malé tuhosti se prohne jako luk a šidí tak přirozený zdvih spojky a tím spojené vůle mezi lamelami... Nechápu proč tuto závadu konstruktéři neodstranili již při povinných testech a životnostních zkoužkách stroje...    [ED250]   14.01.2011
Odpověď  Výměna ventilu a vodítek stejné kvality,při zachování předepsaných tolerancí a odborné montáže patří ke kvalitní renovaci motoru.Motor je konstruován bez gufer a taky je nikdy nepotřeboval.Po opotřebování se vyměnuje celá sada.
Je zřejmé že hlavním duvodem který se zde řeší použitím guf.je unik oleje.Je však několik duležitějších duvodu.Např.zhoršené chlazení ventilu,hlavně výfukového,špatné a opožděné dosednutí vent.do sedla,což má za následek větší opotř.sedla snížený výkon a hluk ke kterému se přidává další hluk z podobně nekvalitně opravených pasáží.Tímto zpusobem oprav se nikdy nedosáhne kvalitního chodu a vždy to bude to co o tomto stroji rozšiřují jiní neodborníci.A sice že je to olejnička a dělá to kravál,protože konstruktéři to neuměli udělat.Je užasné že lidé kteří to ani neumějí sestavit tak kvalitně jako tehdejší mechanici po konstruktérech se takto o stroji vyjadřují.Ostatní majítelé svou nekvalitní prací těmto odborníkum nahrávají,byt neumyslně.Většina takymechaniků svými schopnostmi nesahají tehdejším konstruktérum ani po kotníky,ale stále po nich něco upravují aby to bylo lepší.To je samé wape,jiné spojky,,guf.a přitom je to pouhá neschopnost,nebo pohodlnost opravit to vymyšlené.A dobře.Když to pak někde jede je to většinou hruza.Jsou vyjímky,někteří to mají pěkné,ale to je pár stroju.
Dělejte s tím konečně něco,vždyt je to stejně kvalitní ohc jako mnoho jiných.    [CZ]   14.01.2011
Odpověď  Musí se samozřejmně použít gufero určené na ventilová vodítka. Myslel jsem to tak, že je jedno, jestli použiješ gufero z Forda, nebo Peugeota. Gufero nelze namontovat tak, že je hrana vodítka zároveň s břitem, takže zkrátit je musíš.    [Martin]   13.01.2011
Odpověď  To Kambucha ano bude to v pohode chodit.
To Martin: ale ja som to myslel tak a dufam aj zrozumitelne napisal, ze ak je ulozenie ventil-voditko v dobrom stave, tak iba vtedy su uniky oleja zanedbatelne, samozrejme, ze ak je ventil vylietany (hlavne saci), nie je problem aby bola spotreba oleja kludne aj 0,5l/100km, okrem ineho sa na taniery ventilu vytvara aj znacne mnozstvo usad.

K tomu guferu, ak mas vymlatene toto ulozenie a ventil ti v tom voditku "tancuje" , tak to gufero tam dlho plnit funkciu nebude, bez ohladu na drsnost povrchu stopky ventilu.    [Brano]   12.01.2011
Odpověď  Ty jsi gufera tedy dával. Dříky ventilů vypadají vpohodě. Ten kuželový výběh na dříku myslím do vodítka při chodu nezajíždí..? Nechci gufero pouštět nijak hluboko abych neskracoval pracovní plochu vodítka. To gufero by mělo být alespoň silikonové ne, bál bych se, že rozpálený ventil by obyčejný břit zničil.    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  12.01.2011
Odpověď  Já bych s vodítkama nic nedělal. S takovouto vůlí bude motor bez problémů chodit.
Moc nesouhlasím s Branem, že úniky oleje přes ventily jsou zanedbatelné a životnost gufer při vůli 0,06 malá. Mám zkušenost,že po namontování gufer motor výrazně méně kouří. Životnost gufera velice závisí na stavu dříku v místě, kde chodí břit. Dřik musí být zcela hladký, bez jakýchkoliv vrypů a sekanců.
Gufero lze použít jakékoliv na průměr 8mm. Vodítka je nutné upravit tak, aby břit nezasahoval do kuželového výběhu zápichu na klínek.    [Martin]   12.01.2011
Odpověď  Tak jsem na hodinkách změřil ten výkyv ventilů. Výfukové mají něco kolem 0,07 a sací tak 0,08 - 9. Do jedné desetiny se vejdou všechny. Myslíš tedy že by to mohlo chodit? Pokud bych ty vodítka měnil, nevím jak dobře jsou přelisovat..?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.01.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  To kambucha    [brano]   08.01.2011
Odpověď  ...nevím jestli to je srozumitelné, myslím kolik milimetrů ten ventil chodí (jestli mají sací a ventilové stejný chod)?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.01.2011
Odpověď  Ten výkyv jsi měřil vysunutý v poloze otevření na kraji talíři ventilu? A kolik milimetrů je ten ventil při otevřené poloze vysunutý? Nemám ten motor ještě tolik přečtenej...    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.01.2011
Odpověď  Kambucha, sú to napohľad značné vôle ale skús zmerať výkyv ventilu a to tak, že ho vysuň do otvorenej polohy a indikátorom zmeraj maximálny bočný výkyv. Mal by sa pohybovať do cca 0,1mm. Osobne som mal aj motor, kde vôľa bola o niečo väčšia a motor mi pri ustálenej rýchlosti nedymil.    [Brano]   07.01.2011
Odpověď  Co si o těch rozměrech myslíte pánové???    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.01.2011
Odpověď  Tak jsem přeměřil ventily. Výfukový ventil (dřík) má 7,977-9 a jeho vodítko 8,040 což je přibližná vůle 0,061.Na ostatních ventilech a vodítkách ta vůle byla o něco menší. Podle toho co psal MilanOHC kdy dřík ventilu je 8f6 a vodítko 8F8 by v "ocelovém" futru, měla být vůle 0,026 - 0,057...? . Myslíš že by tyhle vůle byly v pořádku? Díky    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.01.2011
Odpověď  Pokial mas vybehane stopky ventilov vo voditkach, tak by som si v prvom rade zrepasoval tuto dvojicu. Bud novymi voditkami, alebo nanesenim tvrdochromu na stopku ventilu a po zabruseni spasovat s prestruzenym voditkom. V pripade J500OHC, je ale dost problem beznymi vystruznikmi prestruzovat voditka, kedze tieto su kalene.
Ak je tato dvojica /voditko-ventil/ ako tak v dobrom stave, tak uniky oleja cez voditka su zanedbatelne. Ak mas extremne vybehanu tuto dvojicu a das tam gufera a na kratku dobu zabranis unikom oleja, tak stale si neporiesil moznost ze sa ti bude deformovat ventil /hlavne saci/, co moze viest az k prasknutiu ventilu.
Inac tie vole co uvadza Milan OHC by som dodrzal, lebo z vlastnej skusenosti sa mi stalo, ze po spasovani na volu cca 0.01-0.02 mm sa mi saci ventil po 2km zadrel a ostal visiet.    [Brano]   05.01.2011
Odpověď  Nikdo se nepodělí jak s těma guferama do vodítek?    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.01.2011
Odpověď  Chtěl jsem se zeptat na recept předělávání vodítek ventilů, zde jsem našel slušnou radu na rozměry, ale ještě mě zajíma ta úprava na gufera (výkres,rada)? Poradí někdo...snad MilanOHC? Dík moc    [kambucha] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.12.2010
Odpověď  Martine, to nevím, protože podle označení to bude snad nějaká hliníková bronz a ty jsou spíš více používané např. na šneková kola apod.("šnek" má třeba rozvodové kolo z výkovku, který je z hliníkové bronze). V každém případě snáší vyšší tlaky, ale spíš by k tomu mohl něco říct, kdo je více strojař jako já. Rozměry jsem u bronzového vodítka až tak moc neprožíval. Průměr pro zalisování do hlavy byl nabroušen tak, aby tam byl přesah cca 0,05mm a otvor pro ventil byl vystružený 8H7. Navíc to bylo dělané z normální kulatiny bez nějaké teplotní stabilizace a jezdí to už 25 roků bez náznaku zadírání - a jezdí se celkem dost ostře(cestovní rychlost 100 - 110km/h). Jinak ocelová a litinová vodítka mají otvor pro ventil dost plusový - 8F8 tj. +0,013,+0,035 a když je stopka ventilu 8f6 tj.-0,013,-0,022 tak je tam i za normálního stavu vůle pořádná.    [Milan(OHC)]   14.01.2008
Odpověď  Milane díky za rady, chci se ješte optat, jestli jsi zachoval původní rozměry vodítka - počítám, že bronz bude mít trochu jinou roztažnost. Dále by mě zjímal tvůj názor na pužití meteriálu - bronz-423048. Díky za odpověď.    [Martin]   13.01.2008
Odpověď  Originál vodítka jsou dělaná buď z kalené martensitické litiny(tvrdost 358-450Br) nebo z oceli 14340.6 a nitridované 0,08-0,12mm. Já mám vodítka bronzová snad z 423016 nebo 423018 a jsou upravená na gufero.    [Milan(OHC)]   13.01.2008
Odpověď  obrať se na nějakého opraváře motorových hlav , je to speciální litina číslo z hlavy teď nevím , ale opraváři to určitě nakupují ve velkém a určitě ti kus prodají pokusd si to chceš dělat sám , tady na nymbursku třeba pan Lounek z Činěvse(opravy motorových hlav)    [pytrsmotors]   12.01.2008
 Přidat odpověď   (157) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006