MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 311927 příspěvků |7841 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 30 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa-ČZ, Jawa, ČZ (K | Diskusní téma 23.1.2022 09:36  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit dokumentModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Renovace motoru


 Ahoj. Prosím o radu. Hlavu a válec jsem natřel žáruvzdornou vypalovací barvou, ale co s kartrama? Bojím se, že bych je nedokázal pořádně vyleštit a tak moje otázka zní - mohu je také natřít stříbrnou žáruvzdornou barvou? Nesleze z nich? Díky moc
P. S. - Řekl bych, že na fotce jsou právě natřeny.    [petrmachr] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.09.2012     Přidat odpověď  
Odpověď  Nemáte někdo zkušenost s povrchovou úpravou vík případně karterů eloxováním? Elektrochemicky se postupně "uzavře" povrch a je to méně náchylné na znečištění a povrchové poškození. Z mechanicky vyleštěného povrchu se stává takový lehce matný. Je otázka zda by to nějaká eloxovna vzala na linku.    [Dadajan] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.03.2015
Odpověď  Jo klidně proč ne! Dej sem foto.    [Dolin1]   30.10.2012
Odpověď  Koupil sem světlo v replice na brněnské burze cca 2 roky zpátky. Tuším od nějakého pana Čilíka? Nebo tak nějak... to mi poradil Monty. Jestli chceš, vyfotím ho.    [motovodu]   30.10.2012
Odpověď  Tak jsem psal do firmy http://www.moto-reno.eu/ o fotografie světla na půlbubna a bylo mi odpovězeno že majitel ani syn (nebo tak něco) nemá čas fotit a že se mám podívat u něj na webu nebo v Chotuskách - tam nebylo/nebo jsem jej nenašel a do Chotusemk moc nejezdím.
Toš sem poděkoval (nabídl vyfocení zboží a vytvoření galerie) a napsal mu, že mi bohužel moc nepomohl. Načež přišla odpověď ve symslu, že co jako a jako jestli mi šlo jen o to foto?? Moc jsem to nepobral. Dál jsem se tím nezabýval.


Když budete někdo v Chotiskách tak to tam prosím blikněte - hlavně zezadu tu lampu. Dík.    [Dolin1]   30.10.2012
Odpověď  Sice je to k tématu tak nějak oklikově vzdáleně,..ale ,..
Jak moc ne "prasárna" udělat karbinou z panelkového válce kývačkový odfiknutím toho výčnělku nad vyůstěním výfuku,...    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.10.2012
Odpověď  tohle světlo se šroubkem dole je i na jednom obrázku v návodu pro 175/356, nejspíš se jednu dobu fakt používalo...    [meela]   20.10.2012
Odpověď  Aha, to jsem nevěděl, že je to světlo ze Spartaka - bylo tam celou dobu co pamatuji, tak jsem myslel, že je to originál - takže jsem zbytečně sháněl světlo, které tam nepatří...    [Pavel]   19.10.2012
Odpověď  Prostě to hoši prasili, jak mohli .
Až ted to berem tak do detailu . Tehdy zřejmě šroubek tam, šroubek tady, hlavně, když to jelo .    [Monty]   19.10.2012
Odpověď  Monty bylo tam i tohle světlo,..teda na 175/356 co mám tovární foto určitě!!!    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.10.2012
Odpověď  Pavel - dovoluji si tvrdit, že takový světlo tam z výroby nebylo. Na co by na masce v lakované části byl ten knoflík, který uvnitř otáčí vačkou?
To Vaše světlo je ze Spartaka,a má systém seřizování sklonu stejný jako pozdější Kývačka, jen naopak, se šroubkem dole(a na šroubovák).

Lukáš - světlo které prodáváme na Péráka je výrobek Vintage-replica.

Sklo z Kývačky do něho nasadit jde, a pan Hořice to i dělá - dokonce místo nýtování držáky paraboly přiletuje stříbrem, aby zůstal zachovaný vzhled.

Firma www.moto-reno.eu je podle mně přesný na poslední péráky a první kývačky - držáky paraboly uvnitř rámečku jsou vyrobeny z jednoho kusu včetně rámečku,a parabola je na patici velmi podobnou běžné Kývačkové. Na svém půlbubnu mám slovenský rámeček a originál parabolu s novou odraznou plochou. A nové sklo.    [Monty]   19.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Já mám tento typ rámečku se 2 nýtky nahoře (stejný byl i v originále) - je to něco mezi pérákem a pozdější kývačkou... ale nejspíš se na první kývačky montovalo několik různých typů, netvrdím že tam musí být zrovna tento...    [Pavel]   19.10.2012
Odpověď  [Milan(OHC)] : Tohle není vhodné ani jedno,..no ten pérák celkem ano,..snad s přimhouřením oka a pokud by tam pásla ta polská parabola,..    [Dolin1]   19.10.2012
Odpověď  Ahoj Včem,

já právě potřebuju spíše to pérákovský. Monty napadla mě taková věc, nešlo by do vašeho pérákovskýho světla vložit sklo z kývačky. To by vypadalo dobře.    [Lukáš]   19.10.2012
Odpověď  Omlouvám se, dal jsem odkaz na "péráka", tady je kývačka http://www.vintage-replic a.cz/252..htm    [Milan(OHC)]   19.10.2012
Odpověď  Tady máš to světlo http://www.vintage-replic a.cz/251..htm - kvalita však něco stojí    [Milan(OHC)]   19.10.2012
Odpověď  moto-reno.eu    [Monty]   18.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Repliku rámečku dělají poláci (600,- stála v roce 2011 na Motortechně).
Ale slováci dělají prej komplet světlo. jen to nazývají pérák. Firmu si nevzpomenu.    [Dolin1]   18.10.2012
Odpověď  Já jsem tu kdysi v diskusích četl, že někdo snad repliku dělá, minimálně rámečku, ale osobní zkušenost s tím nemám. Zkus zapátrat ve starších diskusích. Samozřejmě celý systém naklápění je jiný než u pozdějších kývaček a liší se rámeček i parabola.    [Michal14] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.10.2012
Odpověď  [Lukáš] Toto přední světlo se jako replika asi nevyrábí (nebo o tom nevím), já jsem ho sehnal na aukru. Sehnat tento typ je velký problém, atypický je nejen rámeček, ale i parabola (nedá se použít ta z normální kývačky). Trvalo mi snad rok než jsem měl štěstí a objevilo se v nějaké aukci...
Zadní brzda je opravdu klasická vedená spodem, lanko s hákem.    [Pavel]   16.10.2012
Odpověď  to je pro mě celkem nová informace, že brzdy vedené horem se dělaly až tak pozdě. Byl jsem přesvědčen, že to bylo do čísla zhruba 353-030xxx. Když jsem po tom pátral tak jsem na žádnou s vyšším číslem nenarazil která má lanko horem. Nemá někdo motorku s číslel mezi 030 a těch 044 aby dal info co má za brzdu. Díky    [Jolek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.10.2012
Odpověď  To Dolin: Já už mám provedení shodné s Pavlem.    [Lukáš]   16.10.2012
Odpověď  [Lukáš] - jak máte vedenou brzdu??

PS: Já mám 353-044xxx - brzda horem kde se tahá bowden.    [Dolin1]   16.10.2012
Odpověď  Krasavice!! Děkuji.
Brzda (pokud vidím dobře) je už klasika vedená spodem a tahaná lankem s hákem (u nožní páky) že?    [Dolin1]   16.10.2012
Odpověď  Ahoj Pavle,

mám úplně stejnou 250 v naprosto původním stavu, ale vlasní neopatrností jsem si rozbil přední světlo a mám jej prozatím nahrazené světlem se štelování. Rád bych Tě poprosil o kontakt na prodejce světlometu, který máš na svém motcyklu díky.

PS: Moje číslo je cca o 300 nižší než tvoje.    [Lukáš]   16.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  ... ještě z druhé strany    [Pavel]   16.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  [dolin1] Výrobní číslo je 353-0487xx, podle TP vyrobeno 12.3.1956. Sedlo a zadní světlo z panelky (dočasně), rozbité přední světlo vyměněno za jiné stejného typu, nové bowdeny a gumové díly, nové zrcátko, kdysi byl kromě karburátoru vyměněn i tachometr, jinak je vše původní. Všude původní lak včetně linek, chrom také většinou originál až na kryty zadních tlumičů a páku zadní brzdy, ráfky a tlumiče výfuku jsem bohužel už musel nastříkat stříbřenkou.    [Pavel]   16.10.2012
Odpověď  [vana-hb] Vím že motorka je až na pár drobností původní - od roku 1958 má stejného majitele, a to mého otce, který rozhodně neměl čas ani peníze na nějaký tuning... Navíc si těžko dokážu představit, že by někdo pracně vymontoval motor z rámu jen proto, aby ho nastříkal stříbrnou barvou...
[fikuscz] Moto je vyrobeno v březnu 1956, podle dochovaného návodu se tehdy montoval karburátor 2926 H, alternativně 2924 H, tj. pérácký, takže tomu odpovídal i kryt s otvorem pro bowden vzadu - originál karburátor byl později vyměněn za monoblok 2926 SBD, kvůli tomu v krytu museli vypilovat otvor směrem dopředu.    [Pavel]   16.10.2012
Odpověď  Jo jo. Je to takto originál. [Pavel] Máš foto celého stroje? Jaké má numero? Stačí ve tvaru 353-040xxx to poslední trojčíslí nepotřebuju,...

Dík    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.10.2012
Odpověď  [fikuscz] víko karburátoru je tam origo i to stříbřenkové lakování. Taky mám pěkně zachovalou 353 z roku 1956 a zbytky té stříbřenky tam takto mám. A když si člověk všímá dalších zachovalých strojů - je vidět, že se takto motory opravdu stříkaly.    [Honza]   15.10.2012
Odpověď  nevim nevim ... je ot takový divný ... jestli to nějaký strejda nestříkl když ty jsi ještě nebyl na světe. Proč myslíš, že je to origo?    [vana-hb]   15.10.2012
Odpověď  Myslíš, že to víko karburátoru z péráka tam je taky origo?    [fikuscz]   15.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  ... a ještě z druhé strany    [Pavel]   15.10.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jen pro potvrzení toho, že motory Jawa byly lakované - Jawa-ČZ 353/03 z roku 1956 v původním stavu včetně laku a chromu, na motoru je dobře zachovalá originální stříbrná barva.    [Pavel]   15.10.2012
Odpověď  Nevim ja mam za sebou jiz 10 motoru po montazi a behem montaze je pravda ze se obcas eco umaze ale po otreni na motorech neni zadna necistota a lak je perfektni. Samozrejme ze se vypaluje kazd ydil zvlast. Kazdemu dilu je venovana velka pece od zacatku az po konec procesu. Proto take ten vysledek. Daytona ma i na burze takto nalakovany dil na ukazku a je mozne se presvedcit ze lak je velmi kvalitni a vypaleny je velmi snadno omyvatelny aniz by doslo k jeho poskozeni. Nic lepsiho jsem zatim nenasel. Davat motor lakyrnikovi je zase o tom ze na nej nanese zbytecne moc barvy. Pod valcema je navic prostor docela rozpaleny tam normalni lak ktery neni teplotne odolny dlouho nevydrzi.    [viki]   19.09.2012
Odpověď  první je jednoválec, to co stříká taky. Dvouválec je asi v pozadí za lakýrou.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.09.2012
Odpověď  Jen se mi zdá že mají strašně moc široký kryt toho karbecu a že ten co už je "hotový" zcela vpravo v té zadní místnosti (u ruky toho týpka) co je odstrojený má dva hrnce!?
Mrkni na tvar žeber u krytů 250 a 350 (ne na typ. jen tvar žeber) - http://www.jawadily.estra nky.cz/img/original/592/k ryty-karburatoru-perak-ky vacka-250-350.jpg    [Dolin1]   19.09.2012
Odpověď  Já psal jen o syntetice na válci, kterou dle mého názoru nebyl důvod vypalovat.
Zcela jistě nebyl vypalován ani nástřik motoru. Přeci by někdo nedal složený motor do sto stupňové pece.
Lakované díly jsou jiná kapitola. Ty je jistě vypalovaly.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  Syntekika byla obyčejná a vypalovací. Jestli k popisce napsali infračervené, pak to naní nic jiného, než vypalovací lak.    [Honza l]   18.09.2012
Odpověď  Tak jsem něco dohledal v katalozích výrobců. Vypalovací syntetický lak vyrábí B-L Hostivař pod názvem Autobal S 2053. Měla by to být nátěrová hmota velice podobná původním lakům na motocyklech Jawa a ČZ. Dělá se ale jen v omezeném vzorníku odstínů. Ten se mi dohledat nepodařilo. K vytvrzení je potřeba sušárna, příp. infrazáření. Vytvrzení proběhne při 85-110 stupních. Je pod ní nutná základovka (ta se na motory samozřejmě nedávala), takže to pak odpadalo.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  omluva, samozřejmě máš pravdu. Ujel jsem. Myslím na jedno a píšu něco jiného.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  Pod fotkou je napsáno "infračervené", a ty mluvíš o UV ... to je trochu něco jiného.    [vana-hb] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.09.2012
Odpověď  dolin: spíš je to jednoválcová 353ka. Na prvním motoru na krytu karburátoru je zřetelně vidět i matice, čili je to motor po roce 57.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  jednalo se o UV vytvrzovaný syntetický lak, označovaný někdy v dobovém tisku jako smaltový lak. V dnešní době se vyrábí jen ve velmi omezené míře a asi jen ve 12 odstínech. Přesné značení mohu zkusit dohledat v katalozích výrobců, ale nedokážu odhadnout, zda se dělá i ve stříbrném odstínu.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  Nejsou ty motory na fotce v odkaze 350/354?    [Dolin1]   18.09.2012
Odpověď  V této souvislosti bych rád upozornil na článeček na MotoMagazínu o povrchové úpravě motorů Jawa: http://www.motomagazin.cz /index.php?action=magazin &menu=5&pos=povrc hovka

O jaký se asi jednalo druh barvy?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  Ano, mate pravdu. Byla to syntetika, ostatne jako cely lak na motocyklu. Ale byla to vypalovaci (vytvrzovana UV). Dnes ji tezko sezenete.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  18.09.2012
Odpověď  Jsem přesvědčen, že původní originální nátěr litinových válců byl prováděn syntetickou barvou Industrol. Tato barva byla totiž lesklá a časem, zejména směrem od částí s vyšší teplotou se odlupovala. Klasická syntetika vydrží poměrně dost, až se to nezdá.
Nátěry motorových bloků vůbec nemusí být nějak zvláště tepelně odolné. Ani tlumiče výfuků se neohřejí nijak dramaticky. Opravdu vysoké teploty se dosahuje jen na výfukových kolenech, kde se bez barvy na silikonové bázi asi nelze obejít.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  17.09.2012
Odpověď  Ta "zelená barva na lehké kovy" byla asi nejlepší základovka co se vyráběla ... bohužel v době ekologie a šizení výrobků neobstála. To co se prodává dneska už neni to samé. Nejlepší základovka co jsem za dlouhou dobu potkal je od Alkytonu. Oni tomu tedy říkají "hloupková penetrace na rez", ale je to prostě červená základovka která drží jako klíště.

A ty vypalovací sylikonové barvy je taky pěkný cajk. Nedávno jsem toho plechovičku koupil a už bych to nikam nepatlal - je to takové trochu lepší stříbřenka.    [vana-hb]   16.09.2012
Odpověď  viki: Ano, to o čem píšete jsou vypalovačky na silikonovém základu. Právě o nich píšu, že odolnost získávají až po vypálení. Dle výrobce při 20-30 minutách při cca 120-150 stupních. A s tím je právě problém. Buď nalakovat každý díl samostatně a v peci (troubě), což pak bude problém při montáži. Mastné ruce na povrchu zanechají jistě nepěkné stopy, nebo nalakovat složený motor, což zase není výhra při vytvrzování. A pokud se vytvrzování (vypalování) neudělá pořádně, pak takovýto lak není odolný benzínu, ani oleji. Ideální by byla původní stříbřenka, vytvrzovaná UV. K té se ale běžný smrtelník nedostane.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.09.2012
Odpověď  Pořád se dělá - jmenuje se to FORMEX. Já jsem si jí zrovna nedávno kupoval jako základ na chromovanou nádrž, je šedá, ale myslím že jí dělají ve víc odstínech.    [Michal14] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.09.2012
Odpověď  Dělala se a věřím, že se ještě dělá základovka na lehké kovy (byla zelená). Ta dobře držela i na nezdrsněném povrchu a když se na ni stříkla syntetika (industrol), drželo to perfektně. Jinak černou syntetiku Industrol jsem použil kdysi dávno i na tlumiče výfuku a drží dodnes. V CZ stříkaly kartery endur černou bez základu, řekl bych, že je to taky syntetika, ale je pravda, že příliš nedrží, protože podklad je hodně hladký.    [Honza l]   14.09.2012
Odpověď  Jawamaniak, zalezi jakou mate zkusenost, ale laky ktere pouzivame jsou prave pro motory a vyfuky primo urceny, jsou odzkouseny a maji vysokou odolnost proti rozpousteni v benzinu nebo oleji a navic i mechanicka odolnost takoveho nateru je velmi na vysoke urovni. Z toho jsem mel nejvetsi obavy ale po otestovani a 3 letem zkouseni v provozu na vyfuku se i toto zda byt velmi dobrym vysledkem. Diky teto prilnavosti je i obcasne osetreni a vycisteni povrchu bez problemu aniz by doslo k poskozeni nateru. Na trhu je ale velmi siroka skala techto teplotne odolnych laku a mate pravdu ze jsem testoval jednoho vyrobce ktery ma v nabidce take lak primo na motor a tam po spravnem vypaleni lak mel velmi nizkou prilnavost tusiz vhodne maximalne na dekorativni ucely a ne na motory ci vyfuky.    [viki]   14.09.2012
Odpověď  V pripade zajmu je dobre a to se muzeme i domluvit prinest si nejaky vzorek a pak budete vedet co je pro vas asi nejlepsi a jak se lak chova. Samy si muzete ozkouset jeho vlastnosti a pak se rozhodnout zda si nechat udelat cely motor nebo jit do jine techniky napr. chem., elchem. nebo mech. lesteni (kulickovani). Rovnez tak treba po opravach hlinikovych dilu je treba zvolit hrubost tryskani tak aby se sjednotilo co nejlepe opravovane misto s okolim (zvlaste pak u dilu odlevanych do pisku) a pak dale resit nasledne upravy povrchu. Toto vse na individualni dohode a spolupraci daytona resi. Zajimavy clanek o techto upravach vysel ted v novem cisle motoxpressu od pana Cejchana, s tim ze v podstate jakykoliv zasah do puvodniho dilu vede k jeho zmenam, je ale treba se snazit aby tyto zmeny byly co mozna nejmensi a priblizovaly se originalu.    [viki]   13.09.2012
Odpověď  Ano jawa lakovala kartery nejen u peraku ale i pozdeji. Zbytky stribrenky lze nalezt i dnes. Pokud se povrch dobre pripravi, odmasti a diky velmi jemnemu tryskani se odstrani i zbytky necistot, mastnoty a rzi v porech na povrchu tak pak lak ma velmi dobrou prilnavost a i odolnost. Proto je dobre povrch takto ocistit s tim ze je v planu dalsi jeho uprava, bud tedy lakovani nebo lesteni. Pri lesteni mate pravdu ze daytona dil jemne ocisti tryskanim ale je to nutne proto aby se docililo po lesteni stejneho vzhledu. Ve strakonicich na novych vyrobcich se toto nemuselo provadet a ihned se dolestovalo, protoze se jednalo o novy nedegradovany material. Pokud by se otryskany povrch nechal ve finale jen tak bez dalsich uprav, je to take pekne ale je pak problem s cistenim, necistotami a pod. V originale takovyto povrch nebyl, bud se jednalo o lak (matne plochy) nebo o lestenou plochu a nebo na ocelovych dilech jemne otryskany povrch se nechal pak prechromovat.    [viki]   13.09.2012
Odpověď  Pokud se nepletu, tak se lakovaly nejen péráci, ale i kývačky (minimálně moje z 56. měla na některých nepřístupných místech motoru zbytky stříbřenky). Lakování bylo provedeno vypalovacími emaily, ale ne v klasické slova smyslu. Používaly se laky vypalované (sušené) UV světlem. Dnešní klasické vypalovačky na silikonovém základu bych asi na motor nedával. Jednak je pro úspěšné zafixování potřeba je vypalovat cca při 120 stupních po 20-30 minut, jinak povrch stále bude pouštět a navíc není to odolné benzínu a oleji. Na motoru (krom válce a hlavy) se nikdy takové teploty nedosáhne. Čili spíše bych volil "neoriginální formu" čistého hliníku bez leštění a tryskání.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.09.2012
Odpověď  Kartery jdou nalakovat prave take vypalovaci barvou. Dulezite aby barva dobre drzela je kartery jemne otryskat. Jemne je dulezite aby i sebemensi vrstvalaku prekryla stopy po tryskani (suchy led, keramika, stejny vysledek) ale tatato priprava je nutna pro to aby na hlinikovem odlitku lak drzel dobre. Velke zkusenosti ma daytona.cz, kde se delal i test odolnosti laku dle CSN tzv. mrizka a dopadlo to velmi dobre. Proto doporuceni je urcite povrch stejnomerne zdrsnit. Na moro vseobecne jedine laky dlouhodobe odolne teplote. Pokud budete mit zajem muzeme ukazat i vzorky laku. Stejne tak treba lakovani vik a nechat jen lestene nektere misto co bylo na ozdobu je mozne. Sam jsem videl puvodniho peraka co to tak mel a vubec matna plocha nebyla resena jen tryskanim ale byl tam lak. Navic v jawe se kartery lakovaly zcela bezne. Bohuzel tenkrat nebyl cas na pripravu povrchu a lakovalo se az po smontovani tudiz na mastny povrch a lak nebyl tak dobry jako dnes.    [viki]   13.09.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Souhlas s Michalem. Tvrzení, že lidi si to dělali různě, není žádný argument. S takovým přístupem můžeš kejvačku naštětkovat na kanárkově žlutou, dát na ní masku, světlo a výfuky z panelky, na kola strčit drapák a blatníky vytunit flexou. Je to pak veterán a navíc originál? Souhlasím i s tím, že pamětníci jsou fajn, ale v mnoha případech již lidská paměť slábne. Zetkaři jistě budou souhlasit.. (linkování, baterka, atp.) Vím i o pamětníkovi, který mi do očí tvrdil a nechtěl připustit něco jiného, že Céčka nikdy neodpérovaná nebyla. Myslím, že pokud dostatečně budeš studovat dobové materiály, videonahrávky, články, časopisy, dobové fotografie a zkombinuje se to se vzpomínkami paměťníků, tak si lze celkem dobře udělat obrázek o tom, jak to tekrát bylo. Pískování karterů, stříbřenka na motoru C a kulervoucí lesk (pominu-li jeden až dva kusy na výstavě Expo nebo MSV Brno) mezi to určitě nepatří. Nehledě na to, že se tím pak, např. 50 a víc let stará součástka, která přetrpěla několik generací pak nenávratně zničí jen kvůli tomu, aby to vypadalo "víc echt".

HonzaBK: Ano a nejenom kartery, ale i válec a hlava. A přece, když vidíš po renovaci péráka, tak má černý válec.... Tohle je ale o strakonickém Céčku, resp. mezytimu 351 a 352.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.09.2012
Odpověď  Poznámka k poslednímu příspěvku - ano, ale tento dotaz byl k motoru 150C.
Poznámka k předposlednímu - každý si to určitě nakonec udělá jak chce. Ale když se mě někdo na foru zeptá na názor tak mu ho řeknu. Jinak argument, že lidi tunili svoje motorky a tak originál může být skoro všechno je podle mě zcestný, vytuněná motorka už není originál. Pokud bude tuning prokazatelně původní dobový a bude zajímavý a řemeslně kvalitně udělaný, nejsem proti to tak nechat. Ale natřít starou motorku stříbřenkou s odkazem na to že "tenkrát to lidi taky různě upravovali" je něco jiného a je to podle mě blbost. Jasně ať si to každý udělá jak chce, je to jeho stroj a jeho peníze, ale pak je zbytečné o tom diskutovat na foru o veteránech a říkat tomu veterán...
Zrovnatak neberu připomínku, která se tu neobjevuje poprve - že do toho může mluvit jen ten kdo tu dobu zažil. Při takové logice by dnes žádný historik nemohl psát třeba o první světové válce. Vzpomínky pamětníků jsou sice cenné, ale často se setkávám s tím, že lidská paměť má své limity a že si po těch letech některé věci pamatují zkresleně. Například můj otec, který měl v mládí ČZ150C mi vehementně tvrdil, že tyhle typy nikdy neměly baterku. Proto není nad studium dobových pramenů...    [Michal14] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.09.2012
Odpověď  originál motory pérák bly lakovány stříbrnou barvou (kartery).    [HonzaBK]   13.09.2012
Odpověď  at si to kazdej udela jak chce ne??? vsichni tady pisou,ze tak to nebylo a ze tohle se tam nedavalo apod sracky...by me zajimalo kterymu z vas je 50 a vys aby mohl poucovat jak to tenkrat bylo...nebo nejlepsi jsou ty co tvrdi,ze maji zarucene orig stroj...pratele,TENKRAT bylo vsechno jinak.me je 33 let takze muzu soudit leda kulovy a to jsem zazil typky,ktery ladili svoje 2apule a pincky jen aby byly dopredu pred dobou,nebo tam davali vse co okoukali v neckrmanovi nebo jinej zapadnich casakach jen aby byli IN...
at si kazdej dava na svuj zrenovovany stroj co chce a co se mu libi pokud renovuje....a kdyz snad pereci jen nekdo neco chce co nejvic do originalu,tak at sahne do kasicky,protoze motorek co jsou SKUTECNE puvodni stoji velky penize!!!a to plati jak od parezu,tak po petikila...
zdar a nehadejte se    [petr H.]   13.09.2012
Odpověď  A samozřejmě jsem zapomněl dodat, že další alternativou k balotině by bylo moření, ale to si nemyslím, že u nich probíhá z důvodu většího úbytku materiálu.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  Tak zase očividně nečteš ty. V prvním příspěvku jsem napsal doslova ..Pak existuje chemické a elektrochemické leštění. To využívá leštící roztoky.... kde píšu o tom, jak to dělají ve firmě "chemickeho leštění"? Tato technologie se dělá buď s, anebo bez el. proudu. Jsou to dvě odlišné technologie a že se tak nazvala jedna firma neznamená nic.
Já o voze a ty o koze.



Ale, když tak vehementně chceš vědět, jak to v té firmě dělají, tak moc možností není. Musí jít o kombinaci mechanického a el.chem leštění. Ujednocení povrchu docílí nejspíš lehkou balotinou nebo keramikou. Klasické leštící kotouče to nebudou kvůli velmi tvarově složitým dílům (kartery, žebrované hlavy). Po té dojde k chemickému leštění. Nic moc světoborného na tom není, jen je to náročné na vybavení. Nicméně každá firma má svoje know how a je možné, že mají v tomto čistícím procesu ještě další technologické mezioperace...
Konec.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  Pokud bys jawarmaniaku jen trochu pozorne cetl, reagoval jsem na tve rozumovani tykajici se chemickeho lesteni. A sam jsi nakonec priznal, ze o tom nic nevis.
Nevim, jakou to melo souvislost a proc ses me ptal na elektrolyticke lesteni, ale ja na to az tak zvedavy nejsem. Az mi nekdo ukaze kartery takto vycistene a bude se mi to libit, tak to objednam. zatim se nikdo takovy neobjevil. Mozna budes prvni.    [Roman]   12.09.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  tohle je celkem výmluvné...    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Romane: Zapni si internet, zadej google.com a do vyhledávání si zadej elektrolytické leštění (případně electropoolishing). Zjistíš, že firem, které se tímto zabývají je dost, mezi nimi i ta naše. Kdybys hned člověka nenapadal a neurážel a normálně se zeptal, tak ti normálně odpovím a pokusím se vysvětlit. Jenže na tvůj příspěvek člověk zareagovat jinak ani nemůže. Hned shodíš něco, o čem nemáš ani potuchy. Takže si na netu trochu zasurfuj a počti a pokud budeš mít rozumné dotazy a normálně se zeptáš, tak ti velmi rád odpovím a klidně ti na dané téma pošlu i literaturu.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  jawarmaniaku, ja jsem tu ani slovem nenaznacil, ze vim, jak to delaji. Nevim to stejne jak ty a narozdil od tebe nedelam chytryho. O elektrolytickem lesteni se priznam nevim nic, rad se necham poucit. Ale dopredu pochybuju, ze to funguje, protoze by to jiste nekdo delal.    [Roman]   12.09.2012
Odpověď  vana-hb: nemáš pravdu. Existují technologické postupy a roztoky, které primárně likvidijí mikronerovnosti, takže delším ponecháním v roztoku dojde v makroskopickém měřítku k deformacím (srovnání povrchu). Elektrolyticky leštěný povrch pak může vykazovat strukturu (drsnost) povrchu Ra stejnou, ne-li menší, než materiál leštěný mechanicky do zrcadlového lesku. Ale s tím, že mechanicky leštěný povrch je při zvětšení zvrásněn a poškrábán (stopy leštících nástrojů), což v případě el. leštění není. Tohle je docela obsáhlé téma a roli tam hraje i skin efekt el. proudu...    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  Já bych v tom neviděl vědu. Prostě to vymáchaní v chemikálii, pak oškrábou co neopadalo. To několikrát opakují spolu s broušením a leštěním. Samotným chemickým leštěním se povrch pochopitelně nevyrovná - chemikálie žere všude stejně.    [vana-hb]   12.09.2012
Odpověď  Jinak také budu rád, pokud mi vysvětlíš tedy, když víš všechno nejlépe, jak funguje elektrolytické leštění kovových a nekovových materiálů. Rád se nechám poučit...    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  Roman: Kecy? No jak myslíš, hádat se s tebou nebudu. Nepíšu o firmě "chemické leštění", ale pouze o jedné z možných povrchových úprav materiálu. A ano asi máš pravdu, nic o tom nevím. Že 10 let pracuju v oboru povrchových úprav mi nic nedalo a samozřejmě vůbec nemám páru o co jde. Ty víš všechno očividně nejlépe.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.09.2012
Odpověď  Libi se mi, jak se cas od casu najde nekdo chytry, kdo vi, jak se dela chemicke lesteni. Jestli se neco jawamaniaku odleptava, jak pises, tak si naumim predstavit metodu, ktera by napred odleptavala vrcholky a tim makroskopicky srovnavala-vylestila povrch. Keci, keci.    [Roman..]   12.09.2012
Odpověď  Nevím, jak to dělá Daytona, ale po prvotních opravách (vyvaření, začištění škrábanců) Se povrch přetryská balotinou (lehce s nízkým tlakem). To sjednotí povrch a barvu. Pak se to nechá okuličkovat. Pak existuje chemické a elektrochemické leštění. To využívá leštící roztoky, které primárně odleptají nejdřív vrcholky a nerovnosti, takže z makroskopického pohledu dojde k srovnání (vyleštění) povrchu.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.09.2012
Odpověď  Já na to mám podobný názor, taky jsem to o kus níže psal... mimochodem koukal jsem na tu Daytonu a právě kuličkování mimo jiné dělají. Podle toho co píšou ale nejdřív hliník otryskají a pak to kuličkama uhladí (alesopoň tak jsem to pochopil)    [Michal14]   11.09.2012
Odpověď  Jakékoliv tryskání karteru, s výjimkou suchého ledu je blbost. Když už, Tak leda origo metodu - kuličkování. Jinak jen vyčistit a hotovo.

Ať už tryskaný, nebo kulervoucí leštěný povrch znamená nenávratné poškození a z historického hlediska jde o zničení dílu.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.09.2012
Odpověď  Musim se vany trochu zastat, myslim že zase uplnou blbost nenapsal. Jasně, i tryskání balotinou tedy sleněnými kuličkami zanechá na povrchu stopy, ale určitě nenadělá takovou paseku jako písek, kovová drť apod. Myslim že třeba firma daytona nabízí na svym webu nějaké šetrné tryskání hliníku jako alternativu k chemickému leštění (jestli si dobře vzpomínám)...    [Michal14] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.09.2012
Odpověď  a já bych poznamenal že vana zas dělá chytrýho a přitom ví úplnou piču:-)    [Hanz]   11.09.2012
Odpověď  vana-hb: éééééééé chyba! Balotina (sklo) i keramika povrch rozruší taky. Jediná neinvazivní metoda, která nepoškodí povrch je tryskání suchým ledem.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.09.2012
Odpověď  Ještě bych k tomu poznamenal, že kartery se nepískují křemičitým pískem který právě povtch rozruší, poškodí a pak to dělá problémy. Měla by se používat brusiva jako kuličky (sklo nebo keramika) které povrch nechají uzavřený ... ale v praxi jsem to neviděl.    [vana-hb]   11.09.2012
Odpověď  Motor na fotce je dnešní téměř klasickou kombinací pískovaných karterů a vík leštěných do kulervoucího lesku. Mě osobně se to nelíbí, hlavně to pískování - neodpovídá to originálnímu vzhledu, naruší se nevratně povrch který je potom matný, zrnitý a špatně se čistí.
Nic ve zlym, ale natírat celý moto stříbřenkou je podle mě taky zvěrstvo, časem to stejně oleze. Být tebou bych bych hliník jen ručně vyčistil (brusné rouno, brusná-leštící pasta) a nic nenatíral ani nepískoval. Někdo to posílá na tzv "chemické leštění" ( viz www.chemickelesteni.cz ). Pokud jsou kartery natolik v háji, že už nejdou vypucovat, není problém sehnat jiné jak píše Vana - těhle motorů je na každé burze plno.
Jediné co bych opískoval a natřel (černě) je válec.    [Michal14] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  10.09.2012
Odpověď  Se stříbřenkou mají zkušenosti snad všichni co koupili starší motor - špiní se a časem začne olézat ... . Obyčejné bary časem olezou všechny protože nemaji rády olej a teplo. Kamnářské teplo nevadí, ale zas je extrémně neodolná a ošoupe se.A patlat to nějakým okrylátem .. no nevim.

Bejt tebou bych přeleštil stávajíccí a nebo sehnal jiný motor a kartery použil z něj - neni to žádná vzácnost a stejně budeš díly do motoru potřebovat.    [vana-hb]   10.09.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Aha, díky za rady. Mám ČZ 150 c. Ty kártry moc dobře nevypadaj ani po umytí v xylenu. A s tou stříbřenkou máte někdo zkušenosti?    [petrmachr] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.09.2012
Odpověď  Na této fotce jsou kártery pískovány. proto jsou matné. Dekly zase leštěny do chrómového lesku. Ale "chromové" motory nikdy nebyly. Přejeď kártery brusným rounem (skočbrajt) pod vodou. Jsou i různé drsnosti. tímto se hliník pěkně oživí, nebrousí se a je pěkně šistý. Záleží ale jaký máš motor. Pokud tenhle 125/150 nebo pérácký nebo kývačkovský. Každý to má jinak.    [Jarda]   08.09.2012
Odpověď  zdravím.spíš ty kartery jsou opiskovány    [aldafiny]   08.09.2012
 Přidat odpověď   (83) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006