MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 307702 příspěvků |7573 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 18 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa-ČZ, Jawa, ČZ (K | Diskusní téma 25.11.2020 05:58  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

JAWA 350/ 360 - vibrace


 Zdravím, vlastním výše uvedené moto a potýkám se s vibracema. klika je nově udělaná, žádný násilí nebylo použito při montáži. A já se ptám, můžou být vibrace způsobeny, rozhozením hmot na klikovce ? Mám totiž ojnice na jehly a pístní čepy 16mm. Origo byli bronzový pouzdra a 15 mm. Případně co s tím ?    [Jirka]   31.03.2014     Přidat odpověď  
Odpověď  Tento problém s vibráciami vzniká nevyváženým posuvných hmôt.Replikové ojnice majú úplne iné váhy ako pôvodné,piesty to samé.Dnes si to môže každý premerať,digitálne váhy stoja pár korún.Po namontovaní takéhoto materiálu je fabrikou starostlivo vylaborované percento vyváženia posuvných hmôt úplne iné a motory vibrujú,aj keď kľuka je dokonale vycentrovaná a pri montáži do toho nikto nemlátil kladivom.
Iná vec je niečo s tým dokázať urobiť.Pokiaľ je to možné vyžadujte pri oprave kľuky opraviť pôvodné ojnice.Piestov je na trhu viac,treba použiť tie čo majú hmotnosť čo najbližšie k pôvodným orginálom.Ak by niekto chcel vyvažovať a mal potrebné vybavenie dá sa to,v knihe Motocykly s dvoudobým motorem od Pavla Husáka je to dosť podrobne popísané vrátane vzorcov k výpočtom.Na kolene to ale neurobíte.    [Joski] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.10.2020
Odpověď  Když to přeženu, tak dnes dělá veterány každý kdo má nějaké nářadí. Někteří vezmou i to kladivo na kliku, méně odvážní za použití kladiva raději zaplatí. Laik si musí být vědom svých dovedností a rizik, ale kdo se považuje za profíka, tak vibrace ve výsledku nemohou nastat.
Když motor neopravují jedny ruce, je na problém zaděláno. Těžko může být celkovým výsledkem i sebelepšího klikaře perfektní motor, když nemá k dispozici zbytek - píst. Vše se musí převážit, spočítat, případně upravit a nakonec vyvážení celého soustrojí - klika, ojnice, píst, čep, kroužky, pojistky také zkontrolovat. Jinak výsledek není vůbec zaručen. Nechat si udělat kliku i u sebe více "zavedeného" klikaře a poté namontovat nějaké neznámé písty, čepy z eschopu, není profesionální opravou motoru. A je to způsobené neznalostí toho, kdo staví veterána.

V době minulé, kdy se prodávaly pouze originální díly určitých vlastností, kvality, rozměrů se toto dalo dělat bez problémů při dodržení základních postupů. Ale dnes, kdy z eschopu dojdou dva písty s rozměry i váhou mimo jakékoliv použitelné tolerance nepůjde motor někdy ani složit. Ale nakonec se stejně nějak složí.

Je trestuhodné, pokud klikař namontuje ojnice s jinými váhovými parametry, navíc každou jinou. Nemůže obstát tvrzení, že jiné prostě nebyly. Buďto ojnice originální, i repasované, nebo nové, ale s patřičnými parametry, které zbytek motoru vyžaduje. A když parametry nemají, tak upravit, nebo vůbec nemontovat.
Na jedné straně se shánějí originální matičky, na straně druhé následně vrtá do setrvačníků klikovky.
Setkal jsem se s dvouválcovou klikou, kde byla každá ojnice jiná a motor s malými vibracemi. Poté si zakoupily válce s výbrusem a nastaly silné vibrace. V původních válcích totiž běhaly dosti odlišné písty, kterými někdo zřejmě vyřešil chybu v ojnicích.

Motor s vibracemi rozebrat, převážit, přeměřit, vyměnit co je třeba, případně upravit, pokud je co a kde. Ale laik to většinou sám nedá.    [Luboš]   31.10.2020
Odpověď  Teorie krásná. V praxi to většinou někdo při montáži vezme kladivem, a je vymalováno.    [Monty]   31.10.2020
Odpověď  U dvouválcové jawy jde vyvážit klikový mechanismus docela přesně, jen je potřeba začít před skládáním klikovky. Při výrobě dílů se obvykle všechny součásti měří, váží, třídí do tolerančních skupin aby byl následný výběr jednodušší pro montáž.
Originální díly bývají při dodržení výběru bezproblémové, protože jsou vyzkoušené. Proto je nejlépe pro laika nic neměnit a používat pouze originální konstrukce a díly.
I proto byly minulosti opravy snadnější a úspěšnější i v domácích podmínkách.

Pokud se musí použít neoriginální díl, nebo je provedena nějaká změna (pouzdra/jehly) je bezpodmínečně nutno vše promyslet před montáží. Převážit, přeměřit a vyhodnotit výsledek a stanovit případná rizika a úpravy.
Nové ojnice se musí převážit celé i jejich oka, protože není žádná jistota, že jsou shodné, spíše naopak. Pro práci je dobré porovnání s originálními díly.

Není vyjímkou, že se liší nejen celková váha dvou náhradních ojnic, ale i váha jednotlivých ok. Mělo by se vycházet při výběru z většího počtu kusů, aby se nemuselo příliš upravovat. V praxi se někde koupí dvě ojnice a namontují. Výsledkem jsou vibrace a následná oprava. Dohání se to různými způsoby a podle toho kliková hřídel i vypadá a pro případnou další generálku je obtížně použitelná.
S písty a čepy je situace jiná, ty se dají snadněji dodatečně vyměnit, upravit.    [Luboš]   31.10.2020
Odpověď  dekuji za odpovedi a kdyz kazda ojnice bude mit jinak vahu tak co s nima? kdyz byl rozdil 4 8smicky matky co jste s tim delal? jak jste vyvazil vuci pistum? nebo jen jde o to aby pisty meli stejnou vahu a ojnice take? to vyvazeni musi byt i vuci setrvakum nak ne ?    [kubyk] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.10.2020
Odpověď  Mám zkušenost, že drtivá většina původních motorů do GO nemá nijaké zvláštní vibrace, po zásahu "osvědčených" bývají problémy časté. Je to dáno tím, že se používají nové díly, které se originálním jen podobají a nějak se dají dopasovat. Něco se převrtá, něco přihne, něco přenýtuje, ubrousí a veterán je na světě. U nich platí dvojnásob, co si neudělám sám, tak se tomu nedá věřit.
Zrovna porcuji "osvědčeně" zgenerálkovaný motor panelky, který vibroval jak půdní pěch.
Příčina jasná, váhy ojnice a pístu.    [Luboš]   30.10.2020
Odpověď  Zvaž si ojnice..u nás stejný problém. Klika po GO a po sesazení vibrovala. Opravu dělal osvědčený klikař a rozdíl vah ojnic byly cca. 4 osmičky matky. Po opravě je klid    [Beat]   29.10.2020
Zobrazit fotografiiOdpověď  mam ten samy problem 354 motor po go u firmy sturc a sturc a nad 70kmh vibruje i na neutral kdyz pridam vibruje asi od 60-70% plynu,je to opravdu asi vahou tech pistu, pisty mam nove prvni vybrus 16 cep ceske pisty na futrech a nove ojnice asi ckr ted nevim co tam dali. Vape serizeno na 3,4 mm pred h.u. a je zajimavy ze tenhle problem ma vice lidi a kazdy daval klikovku nekomu jinemu a vibruje to na 4 zhruba ve stejne rychlosti proc ne treba ve 30kmh nevim zda li kdyz rozeberu kliku necham precentrovat a vahu pistu necham stejnou jak jsou co to udela? nebo jestli jen pisty dat stocit aby meli stejne? u 0. vybrusu mel pist sam bez niceho 166,15 a druhy 167,65- mereno na kalibrovane vaze na zlato! pred tim na 0. vybrus jsem to nikdy nestartoval, kupoval jsem vrak a zrovna jsem dal cele go krome motoru ten jsem dal prave profikum abych nemusel resit tohle ale stejne proste je problem jinak jede hezky az na ty vibrace. volal jsem panovi a ten mi rekl ze to muze byt prave pistama tema vahama teh komponentu kliku posilaj overenymu dodavateli kterej vazi dobre prej to takhle montujou a dobry,tak nevim mam v tom penez ze bych si mohl koupit ojety auto lepsi tak se na to asi vybodnu to zas pulit. mozna kdyby jste jsem nekdo napsal zkusenost co co ma vazit nebo tak budu rad je to alchimie.    [kubykRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.10.2020
Odpověď  Sesazení kliky se nechá snadno odkontrolovat. Po stoosmdesáti stupních musí být hodní úvrať a dá se to s trochou pečlivosti změřit dost přesně. Sundáš hlavy ať na to vidíš a otáčíš s klikovnou jako při štelování předstihu, jen je třeba si na vačce nebo někde udělat značky po 180 stupněch.    [vana-hb]   02.04.2014
Odpověď  Jirka: já zkoušel ubírat dole ve spodí části pístu ale ubral jsem asi jen 7 g..marná práce. Jawamaniak: Pokud vím, nikdo to nedělá ale určitě by to bylo ku prospěchu hlavně při použití nových dnes vyráběných pístů. Dříve se dělalo poctivěji..vážil jsem staré písty 0tý-3tí výbrus a vážily skoro na gram stejně    [Arpi]   02.04.2014
Odpověď  a to se jako podle Vás vyvažuje pokaždé ještě klika, když se dává nový výbrus (vetší písty a kroužky)?    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  01.04.2014
Odpověď  kde ubírat na pístech ?    [Jirka]   01.04.2014
Odpověď  Můj typ jsou ještě písty. Nové písty jsou dle mé zkušenosti o cca 30 gramů těžší    [Arpi]   01.04.2014
Odpověď  Pokud je to špatně přesazené, opět není vyvážená klika, protože při tom by se to samozřejmě zjistilo. To si myslím, že bude hlavní a jediný problém - vyvážení a vycentrování. To by mělo předcházet (opět samozřejmě) konečné montáži do karterů.    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  31.03.2014
Odpověď  Něco z vlastní zkušenosti: kamarád přijel na motorce a prej že mu "Slejzaj nehty" Děsně to vibrovalo. Nakonec měl ojnice ne po 180°ale tak možná po 150°
Nevím kdy a kdo to tak udělal ale po GO klikovky je klid.    [Standa]   31.03.2014
Odpověď  Dvouválec s ojnicemi na 180 stupňů tohle do značné míry eliminuje. Spíš bych to viděl na povolené úchyty motorů. Nedotažený zadní držák udělá doslova paseku.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.03.2014
Odpověď  Ano, tím se poruší vyvážení klikového hřídele.
Doporučuji nechat tuto montáž, ale znovu vyvážit kliku. (odvrtávají se setrvačníky)    [Jirka12] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  31.03.2014
 Přidat odpověď   (17) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006