MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 309792 příspěvků |7693 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 45 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Ogar | Diskusní téma 18.4.2021 10:54  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma  Tak tady je ten překlad s te cizí stránky o značce Ogar. Dalo to hodně práce vyřešit.....................    [Tom]   25.03.2006     Přidat odpověď  
Odpověď  Oprava mailové adresy k seznamu výrobních čísel podle roků výroby všech známých značek motocyklů 1924-1940 (německý)v PDF formátu. Roman    [Roman Fulín]   23.02.2007
Odpověď  Ahoj Romane, posílal jsem ti zprávu s adresou, pokud ti nedošla tak je pod mým odkazem e-mailová adresa, díky za poslání    [Jirka]   21.02.2007
Odpověď  Seznam výrobních čísel podle roků výroby všech známých značek motocyklů 1924-1940 (německý) mám stažený v PDF formátu. Pokud máš Jirko zájem, tak mi pošli svůj mail. Roman    [Roman Fulín]   12.02.2007
Odpověď  Zdravím lze ještě někde na netu nalézt výrobní čísla předválečných motocyklů? Odkaz http://www.motoveterani.cz/web/katalogy/rokyvyr.pdf
který fungoval je bohužel již minulostí, ale dá se alespoň objednat vypálené na CD. Díky za odpověď    [Jirka]   07.02.2007
Odpověď  Jindro já mám Ogar 350-12 o několik čísel mladší a vypadá-rám jako Janeček,nádrž s nápisem Ogar,tachometr Ogar,stará spínačka,kola 150mm,dvoucívka a další.Barva holubí šeď odstín ti zjistím podle mého originálu.Pokud budeš chtít motorku nalakovat nebo linky tak mohu nabídnout.Jinak hodně úspěchů s renovací tak báječného stroje.Ogarům zdar.    [Míra]   01.04.2006
Odpověď  Dotaz pro Míru, zkus mě prosím zařadit motor 350 JAWA 12-1042, jak by měla motorka vypadat, odstín barvy, znak na nádrži a pod. Díky    [Jindřich]   01.04.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  ......    [Tom]   31.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  A další    [Tom]   31.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  A další fotečky    [Tom]   31.03.2006
Odpověď  Ogar se licenčně v Polsku nedělal.Do Polska se vyvezlo asi 200ks Ogar Elán pro polskou armádu.To co je na obrázku je poslední model 2ky akorát má motor z r.v.1934 a ten tam nepatří.Musí mít startování na levé straně.Ogarům zdar.    [Míra]   30.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ogar, moto vyrobená v licencii v Poľsku..., toto bylo napsné pod touto fotkou, že by se Ogar vyráběl licenčně ???    [Lukas]   30.03.2006
Odpověď  A tady jsou ještě nějaké cizí adresy,kde je o Ogarech zmínka.Ale
to už bylo na mě moc.Kdo chce tak se na ně může podívat.Moc informací tam není(asi).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ogar

http://www.hypotheek-verzekeringen-vragen.nl/financieel_nieuws/2005/03/19/finnie uws_Ogar.html

http://www.jawa.nl/ogar_350_ohc.htm    [Tom]   29.03.2006
Odpověď  Ještě jeden..

((("Jsou to stroje, které byly vyrobeny po válce, ale údajně vyvinuty za války," říká jeden z hrdých majitelů slavného "péráka" ing. Rudolf Pražan. Oči mu míří stále k neobvykle zachovalému stroji, na který je náležitě pyšný. Pokračuje v zasvěceném výkladu: "Dělaly se ve verzi dvěstěpadesát a pražská firma Ogar vyráběla motor třistapadesátku na základě motoru JAWA, které montovala do strojů značky Ogar." Pan Pražan o motocyklech ví mnohé, však také vlastní firmu, zabývající se jejich opravami a prodejem náhradních dílů. "Tyto motocykly se vyráběly v barvě holubí šedi a po roce 1948 se začaly vyrábět také v červené barvě, jako třistapadesátky ’péráky’, které byly v té době prakticky určeny pouze pro vojenské a policejní účely."

"Těžko říci, kolik se těchto strojů dochovalo," pokrčí ing. Pražan rameny. "Dvěstěpadesátek bude ještě dost a dokonce s doklady, ale třistapadesátek už je hodně málo. Začínají se také dostávat do ceny a jsou předmětem zájmu sběratelů." Podle Rudolfa Pražana se začaly tyto nepřekonatelné motocykly vyrábět někdy v roce 1945 v souběhu s předválečným typem třistapadesát OHV: "Pak se začaly vyrábět dvěstěpadesátky ’péráky’ a v osmačtyřicátém už byly na světě třistapadesátky." Tam také zanikla značka Ogar a dále se vyrábělo pod již známým názvem JAWA 350. No, je to už jen historie! ))))    [Tom]   29.03.2006
Odpověď  Našel sem takové útržky na internetu.Je tam o těchto motocyklech nějaká zmínka.Tak vám to sem taky vložím.Sice to nejsou úplně informace,které by jsme potřebovali,ale aspoň něco.Tady to bude aspon pohromadě.


(((((((Začátky
„Začal jsem motocyklům fandit už jako kluk ve škole,“ přiznal se ke své celoživotní lásce. „Brácha měl motorku, a tak jsem se kolem toho ometal a občas se kousek svezl, jen tak bez motoru. V roce 1932 jsem se šel učit do Mladé Boleslavi, do autodílny Karel Buchnar. Mistr Buchnar měl dva syny, Karla a Vláďu, a ty začali jezdit terény. Po vyučení mně dojednal můj bývalý mistr zaměstnání v pražské firmě Autfit, tam totiž začínali dělat motocykly Ogar.
Vyráběly se tam kola, náhradní díly, dráty, výplety, u firmy Machek a spol. se to prodávalo. Potom se začal vyrábět dvourychlostní motocykl s ručním řazením, licence zahraniční firmy. Když se to rozeběhlo, přišly na řadu čtyřrychlostní motorky Ogar monoblok a ty tehdy dokonce předčily Jawu. Měly rám z kulatých trubek, Jawa měla plechařinu. Dělal jsem v Autfitu motorky a když jsem se tam trochu zaběhl, začal jsem i závodit. Na dvourychlostním motocyklu, který jsem si půjčil od pana Matějky z Třeboně, jenž měl naše zastoupení.
Když jsem si jel do Třeboně pro motorku a vracel se zpátky, před Prahou mi prasknul dole na setrváku čep a musel jsem ten motocykl dotlačit až do továrny pěšky. Bylo to v roce 1937.“
Už v následujícím roce byl jmenován časopisem Motor Revue čtvrtým ze všech domácích motocyklových závodníků. „To byly mé začátky. Motocykl jsem si upravil a něco jsem na něm jel – třeba v Motole terén. V továrně byl zaměstnaný nějaký Vlk, který jezdil závody, a ten si postavil čtyřrychlostní závodní speciál Ogar, s elektronovými kartery, hliníkovým válcem, aby to bylo lehčí.
Sání měl ze strany a vážil 100 kilo, vepředu gumy 21, vzadu 19, vepředu měl kyvnou vidlici. Když Vlk odešel z Ogaru do Jawy, motocykl zůstal volný a pan ředitel mi dovolil, abych s ním začal jezdit v roce 1938 juniory. Ten motocykl byl opravdu výkonný a já už se trochu naučil jezdit, vyhrával jsem s ním všechny juniorské závody. Tehdy se jezdili junioři a potom, když se najely nějaké body, mohlo se přejít do seniorů. Pak se to zrušilo a udělaly se tři výkonnostní třídy.
Podle toho se také dávalo startovné, první třída měla nejvyšší – 7000 korun ve starých penězích. A jelikož jsem vyhrával, měl jsem dost peněz. Po válce ale přišla měna a v roce 1953 jsem přišel o všechny své úspory.“ )))))))))))    [Tom]   29.03.2006
Odpověď  Je to běh na dlouhou trať.Ale věřím,že když se dáme všichni dohromady a každý přidá kousek skládačky,tak se časem dostaví
výsledek,který bude stát zato.    [Tom]   29.03.2006
Odpověď  K těm výr.číslům na www.motoveteráni se dá souhlasit tak na 50%.Podle porovnání dochovaných motorů a jejich částí to nesouhlasí.Např.mám torzo motoru Ogar-4 v.č.1720 a to by měla být 2ka!Dále 2ka v.č.1954 tak co je pravda.Souhlasí čísla motorů Elán které začínají 10.... ale vím o motoru s v.č.6048!S v.č. Ogarů po válce je to zatím problém a to i s počtem vyrobených kusů.V.číslo začíná 250 001-250 ...? zatím nejvyšší je 2314 r.v.1948.Jinak nejlepší by bylo dát dohromady v.č. motorů a rámů co kdo má doma+starý TP.Potom se snad dopátráme pravdy.Na jednoho člověka je toho moc.Ogarům zdar!    [Míra]   29.03.2006
Odpověď  Pokud já vím, tak vlastníkem toho modrého Ogaru 350 OHC je Pavel Jeřábek z Chotusic. Je u něho v Chotusicích k vidění.    [Jiří Bartuš]   29.03.2006
Odpověď  Díky za fotky.    [Tom]   29.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  .......    [Lukas]   29.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  přidal bych pár obrázků    [Lukas]   29.03.2006
Odpověď  Myslím, že vzhedem k počtu příspěvků a tomu překladu,by bylo dobré založit fórum a přesunout reakce o Ogarech tam, rubrice motocykly do rv 45 by to značně ulevilo.Dolejc panovala diskuze o počtu vyrobených strojů, v tom odkazu http://www.motoveterani.cz/web/katalogy/rokyvyr.pdf
jsou výrobní čísla předválečných strojů,tak bych se p.Šímy zeptal kolik bylo vyrobeno strojů poválce a jsetli nezná ještě jiný zdroj knižní nebo internetový o hystorii fy Autfit a jestli teda souhlasí s fakty v tom přeloženém článku.    [Hugo B.]   28.03.2006
Odpověď  To není špatný nápad založit fórum jen o Ogarech.Protože se toho tady shromáždilo celkem hodne.A bylo by jen dobře kdyby těch příspěvků pořád přibývalo.    [Tom]   28.03.2006
Odpověď  Koukám že se tady začíná diskutovat o Ogarech.Jenom to schvaluji.Zbírám motocykly Ogar několik let a něco o nich vím.Pokud by někdo něco potřeboval a bude to v mých silách tak mohu poradit a přidat se do diskuze    [Míra]   28.03.2006
Odpověď  Nebylo by rozumné založit diskusní fórum o motocyklech OGAR?
Dostupné materiály by mohly být zveřejněny v hlavičce.    [Jiří Bartuš]   28.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě jedno    [Tom]   28.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pokud by měl někdo zájem,tak Vám můžu poslat na email příručku na údržbu motocyklu Ogar.Jsou tam celkem zajímavé informace.Samozřejmě v lepší kvalitě.    [Tom]   28.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  foto    [Tom]   27.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  foto    [Tom]   27.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  ....    [Tom]   27.03.2006
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě drobné foto    [Tom]   27.03.2006
Odpověď  Příběh Ogaru
Překlad z http://www.mz-b.de/jawa/history/eogar.htm

Jelikož jsme členem Klubu majitelů Jawy CZ, naším hlavním zájmem jsou právě tyto české motocykly. Ve skutečnosti založení klubu zahrnovalo jakékoliv motocykly vyrobené v České republice. Stejně jako Británie na začátku dvacátého století mělo v této době Československo silnou výrobní základnu, z níž vyšlo přes 100 různých výrobců motocyklů. A stejně tak jako v Britském motocyklovém průmyslu představovaly většinu těchto výrobců malé firmy, jejich působení na trhu bylo krátkým. Jedním z výrobců, kteří však byli úspěšnými byla společnost Ogar.

Příběh Ogaru začíná u muže jménem Jan Machek, který v roce 1910 založil společnost jménem Autfit, která dodávala na rychle se rozvíjející trh motocyklové příslušenství. Na konci První světové války a se vznikem Československého státu vzrostl počet nových společností vyrábějících automobily a motocykly pro trh prahnoucí po dopravních prostředcích. V této době pokračovala již dobře zavedená Machkova firma v oboru, kterému rozuměla nejlépe.

Firma fungovala také jako dodavatel součástek jiným výrobcům. Od své hlavní náplně – motocyklových doplňků – se odchýlila pouze tehdy, když zřídila výrobu a stala se dodavatelem barev a laků pro automobilové karosérie. Díky kvalitě svých nátěrů se ihned stala v republice dodavatelem číslo jedna. Také provozovala síť maloprodejen ve velkých městech po celé zemi.

Společnost ve svém oboru nadále vzkvétala a v na jaře 1934 přišla na trh s novým produktem – jednoválcovým motocyklem s kubaturou 250 cm3 nesoucím jméno Ogar. Slovo Ogar pochází z východomoravského dialektu a znamená „borec, chlapák“.

Rok 1934 byl nicméně obdobím hospodářské krize a hodně lidí mělo zájem o koupi levnějšího motocyklu jako náhrady automobilu. V této době byl nejoblíbenějším modelem Jawa 175 cm3, který byl jediným vážným konkurentem větším /s kubaturou 350 a 500/ a dražším motocyklům, které ovládaly trh. Pro tento trh byl Ogar cílen.

Původní cena Ogaru byla 5 250 Kč a v podstatě to byl první sériově vyráběný motocykl s objemem 250 cm3. Jelikož jeho motor byl větší než u Jawy, mohl nabídnout lepší výkon a stál jen o 900 Kč s více než Jawa. Mnoho lidí se rozhodlo si trochu připlatit a získat výkonnější motocykl.

Důvodem, proč mohl Ogar přinést na trh nový stroj za nízkou zaváděcí cenu byla skutečnost, že Autfit v té době provozoval malou továrnu ve Strašnicích, čtvrti Prahy, která byla již vybavena pro výrobu ostatních produktů. Byl tedy schopen ji využít včetně originálního designu a snížit výrobní náklady aniž by se to odrazilo v kvalitě výrobku. Motocykl měl dvou rychlostní převodovku umístěnou v klikové skříni v konstrukci, která se promazávala stejnou směsí benzínu a oleje jako motor. Měl stálý pohon s tzv. zasouvacím propojením ozubeného kola. Díky čtyřdeskové spojce umístěné na vnější hřídeli motoru měl kuriózní startování.

Díky velkému úspěchu před konkurencí byl v roce 1935 představen nový model Ogar 4, tentokrát jak vyplývá z názvu s čtyřrychlostní převodovkou. Dvourychlostní verze zůstala jako „Standardní“ model. Nový model zvedl výkon ze 6 na 7,5 koňských sil při 4000 otáčkách za minutu.

Jawa i CZ musely reagovat na potenciální ohrožení konkurencí a v roce 1935 představily 3 různé typy s kubaturou 250 cm3. Tenhle posun se v brzké době ukázal jako vyhovující trhu a Jawa, CZ a Ogar se staly nejsilnějšími výrobci motocyklů. Ogar byl z nich nejmenší a přesto ročně produkoval tisíc strojů. Úctyhodný výkon když uvážíte, že firma zaměstnávala jen 12 lidí, a nadále byla její hlavní činnost stejná jako předtím.

Do roku 1939 představil Ogar další 250cm3 model nazvaný Élan, který měl třírychlostní převodovku a další detailní zlepšení. Také přišel na trh s 125cm3 modelem s motorem Sachs, ale se začátkem druhé světové války nastal odliv zákazníků a prodej poklesl. Po vypuknutí války a následné okupaci byla výroba ukončena.

Návrháři Ogaru stejně tak jako Jawy strávili léta války tajnou přípravou modelů pro poválečný trh a zároveň museli vykonávat úkoly, které jim zadávaly okupační síly. V polovině roku 1945 byl Ogar připraven obnovit výrobu zlepšené „4“, s novým pístem s plochým uzávěrem a díky dokonalejšímu vybroušení kanálků s kvalitnějším vyfukování zplodin a plněním válce. Tento nový model dosahoval rychlosti 100 km za hodinu a byl velmi úsporný na benzín.

V roce 1946 představil Ogar opravdovou bombu na Motorové Výstavě v Paříži. Jednoválcový 350cm3 OHC navržený Vincencem Sklenářem, bývalým členem závodního oddělení Jawy. Pro mnohé byl tento stroj téměř bezchybným. Pokrokové teleskopické pružiny ve předu i vzadu. Maximální rychlost 12 km za hodinu,o 25% nižší spotřeba než u modelu „4“. Bohužel na to, jak dokonale stroj vyhlížel, bylo vyrobeno jen několik prototypů a v roce 1948 byla společnost znárodněna komunistickou vládou, což vedlo k zániku značky. Část byla převzata Jawou a CZ a hlavní prostory Autfitu v Praze se staly výzkumným centrem Jawy. Ogar je stále registrován jako obchodní značka a modely Jawy někdy mají značku Ogar na nádržích.

České ISDT týmy měly často motocykly označené jak Jawa tak Ogar a náš dobrý přítel Mike Coombes z Crowmarsh Classic Bikes v Didcotu má model Jawa 11 typu Ogar. Kdo ví, možná jako Fénix povstane tato značka z popela.

Moonraker.

MZ-B by rád zakončil Ogarův příběh s tímto umělecky vyrobeným Ogarem z roku 1939. Je vyřezán do dřeva ruským umělcem Alexandrem Forminvevem. Více jeho prací na http://www.woodmodels.narod.ru    [-]   26.03.2006
 Přidat odpověď   (31) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006