Přátelé měl bych k vám otázečku. Kamarád má ČZ 502 s dynamostartérem. Má nově nataženou elektriku a elektronický regulátor. Vše je natažené podle plánku a zdá se, že i spínací skříňka je správně zapojená. Ale co je divné, ze do dynamostar. jde pořád napětí, takže vlastně pořád startuje, aniž by se uvedl v chod klíčkem ve spínačce. Jinak světla blinkry, klakson a brzdové světlo zapojeno a v pořádku funguje. Vše několikrát překontrolováno dle el. návodu. Máte někdo nějaký nápad, co s tím ? Už jsem bezradný :) [Pit] 01.11.2020 Přidat odpověď |
| Koupil jsem zmíněnou kabeláž, trápit se s vlastním natahováním, nakupování oček a různých kabelů je ztracený čas. Děkuji za tip a doporučení. [František.] 11.10.2021 |
| Ty regulátory na ČZ 502,Manet a Tatran jsou problematické - některé mají sdružené svorky, ale pokud člověk projde více schémat, tak si s tím poradí... V obchodech ty káblíky mají navíc u startérů jen CYA 4 a strašně slabé očka... Momentálně se zdražuje a ta kabeláž na ČZ 502 stojí 1100, proto jsem zkusil tu z Bazoše a můžu jen doporučit. Kabely ke startéru jsou CYA 10, očka pevné včetně izolace, navíc všechny vodiče měly délkovou rezervu (byly delší) a musel jsem je zkracovat. V balení byl návod na 5 stran a dvě pojistkové skříňky. Tady je kontakt na prodejce 731 089 545, zdražil na 800, ale sám říkal, že by prodával levněji, ale kabely zdražily za rok o 80 %, takže berte dokud jsou... [Míra] 04.09.2021 |
| Díky 😁 A můj postřeh z tohoto trápení. Nemá smysl kupovat hotovou elektriku. Lépe udělat sám. Úspora peněz a nakonec i času. Stejně se musela z jedné třetiny předělat. [Pit] 04.12.2020 |
| Hezké [pedol] 29.11.2020 |
|  Děkuji všem za nápady a rady. Prase už vrčí. Byla nutná výměna regulátoru. Trochu se upravila elektroinstalace, včetně tloušťky kabelů a oček. Ještě se bude muset sehnat jiná spínací skříňka. Ještě jednou všem díky. [Pit] 28.11.2020 |
| Na bazoši má silnější kabely i očka za 700. [Rosťa] 07.11.2020 |
| Na T vede jen modrý, ten červený to je kablik v pozadí, ten tam připojen není. [Pit] 06.11.2020 |
| Ještě dotaz. Zjistil jste, odkud vedly ty dva vodiče na T? Jeden by mohl být ze spínačky svorky 50, ale co ten druhý, záhadný? [pedol] 06.11.2020 |
|  Elektroinstalace byla prý zakoupena v Motokramku. Přidávám foto oček k baterie. [Pit] 06.11.2020 |
| Ano je zapojen pouze B + / 51 a kromě T vše pod proudem i M. [Pit] 06.11.2020 |
| Opravdu jsou při zapojení aku pod napětím přímo ty svorky(ne odpojené vodiče) na AEV? A skutečně je napětí i na svorce M??? [Martin Štindl] 06.11.2020 |
| Tím pádem je naší jasno. Bude špatný AEV, protože je vše pod proudem. Objednáme jiný a uvidíme. [Pit] 06.11.2020 |
| Pokud máte připojen JEN vodič od baterie na B a ostatní vodiče odpojeny, pak je napětí jen ještě na 51. Ostatní svorky musí být bez napětí. Pokud tomu tak není je AEV probitý. To taky vysvětluje svícení dobíjení, protože ze svorky D jde falešné napětí přes kontrolku na kostru přes ostatní spotřebiče. [pedol] 06.11.2020 |
| Takže všechny kabely od AEV odpojený ponechán jen přívod B - 51. Všechny vývody kromě T stále pod proudem. [Pit] 06.11.2020 |
| Při hodnocení stavu původní kabeláže a jejího ponechání je třeba dávat pozor na to, že mnohdy vypadá vodič na povrchu zcela OK, ale uvnitř pod izolací může být poškozen. Nejednou jsem nalezl zčásti nebo i zcela zoxidovanou měď pod zdánlivě dobrou izolací. A to nejen na krajích, ale kdekoliv, i uprostřed vodiče. Přeci jen desetiletí zanechá nějaké stopy. Izolace mívá sotva znatelné praskliny, její obvyklá ztvrdlost při manipulaci přinese praskliny další a je do budoucna zaděláno na problém. Pokud není nutno zachovat kabeláž pro čistě muzeální užívání, ale pro provoz, tak kabely nové. Kabeláže zásadně nekupuji, vždyť vozidla takto stará mají instalaci jednoduchou. [Luboš] 06.11.2020 |
| Však taky nebudeme. Nové se natáhnou jen ty silové a zbytek se nechá jak je. To je zbytečné. Nikdy jsem nekupovat hotovou elektriku, to se mi zdá také zbytečné. Tak snad zítra se na to vrhnu a uvidíme. [Pit] 05.11.2020 |
| Kabeláže s CYA 10 je někde na bazoši, psali to nedávno na jawamanii. Určitě se tam dá zavolat. V některých shopech mají kabeláže jak z nití a v jednobarevném provedení. Šetří se kde se dá, ale zase kvalitní bude taky něco stát. [Homza] 04.11.2020 |
| Díky za info :) [Pit] 04.11.2020 |
| ne tip, ale typ.... se pose.... z těch auto. oprav :) [Pit] 04.11.2020 |
| Zeptám se kde tu elektroinstalaci koupil a dám to sem. Udělám fota těch původních oček co na tom jsou. Díky za tip na oka. Ještě mrknu doma. Mám jich celou krabičku. [Pit] 04.11.2020 |
| šlo by zjistit kdo tu elektroinstalaci vyrobil případně kde byla zakoupena aby se ostatní tomuto problému do budoucna vyhnuli. [Tomas] 04.11.2020 |
| Díky za foto. Jo jo, je to asi celé spasené. Takže budu předělávat celé zapojeni, včetně tloušťky vodičů. Komplet elektriku si zakoupil na internetu. Takže by jeden předpokládal, že je jak má být, ale bohužel není. Nicméně dobrý nápad s tou fotkou zapojení. [Pit] 04.11.2020 |
|  Jestli je tedy k AEV dopojen ještě regulační odpor tak tohle způsobí problém v regulování dynama, ale zase to nevysvětluje proč se rozsvítí kontrolka dobíjení při zapojení baterie(ta se má rozsvítit až při zapnutí zapalování/zasunutí klíčku) a stejně tak že se přitom okamžitě spouští startér - může to být pochybením při zapojování elektroinstalace ale spíš bych to tipoval na vadu spínačky. Asi bude nejsnadnější instalací kromě fungujcích vodičů světel a blinkrů odstranit a dotáhnout komplet kabeláž podle schéma zapojení AEV. Rozhodně ty dva vodiče od baterie a startéru (B a S) vyměnit za CYA 10mm, v tak malém průřezu co tam teď je (CYA 4 nebo 6?) jsou jednak výkonové ztráty(spínací proud u AEV je 120A) ale také hrozí poškození izolace přehřátím při startováním. Dokonce v manulálu na str.16 je uvedeno že kabely pro obvod spouštěče mají průřez 10mm2. Ve výsledku by to mělo vypadat přibližně takto(viz.foto). Na každé svorce AEV je vždy jen jeden vodič, bohužel co vím tak očka pro napojení vodiče 10mm2 ke svorce se závitem M4(?) se nevyrábějí takže bude asi nutná domácí výroba. [Martin Štindl] 03.11.2020 |
| Takže je asi jasné, že je k tomu špatný plánek zapojení . Bohužel s tímto regulátorem jsem neměl tu čest se setkat. A je těžké to jen tak od boku zapojit, bez pořádného schéma, regulátoru. Já věděl, že když nevíš, dej to na veteranforum. Jsem rád za vaše postřehy. [Pit] 03.11.2020 |
| Taky si všimněte, že elmechanický regulátor má na M kromě vodiče na buzení dynama připojen ještě odpor. Na M u AEV je pouze JEDEN vodič na buzení dynama. A co máte na fotce? DVA vodiče. AEV zapojoval naprostý laik, samo že špatně [pedol] 03.11.2020 |
| Ano, ukostření na minus pól. Abych řekl pravdu, mě se ty vodiče, taky nepodávají. Je to taková mizérie a ty očka, třeba k připojení na baterii, jsou tak malinká a tenoučké,že to nemohou dlouho vydržet. Nicméně kupoval celou elektriku najde na internetu. Asi se bude muset celá rozpojit a začít znovu. V pátek k němu jedu, takže všechny nápady uskutečním. Je klidně možné, že k tomu dostal jiný plánek k zapojení. [Pit] 03.11.2020 |
| Podle fota elektroinstalace u toho AEV 0409 by správně u svorek S a B+/51 měli být zapojeny vodiče průřezu minim. 10mm, tohle rozhodně na CYA 10 nevypadá. Je určitě akumulátor zapojen správně na ukostření MÍNUS pólu? Zkontrolujte pro jistotu i správné nabití baterie aby byla polarita tak jak má být. [Martin Štindl] 03.11.2020 |
| Ne šnek, ale plánek. Blbý telefon :) [Pit] 03.11.2020 |
| Zapojoval to majitel. Ale vzal jsem šnek který k tomu dostal a kontroloval a vše má přesně podle návodu. Ale jak je vidět, bude někde chyba. Takže plánek asi na prd. Nicméně zkusím všechny zde psané varianty. A to by bylo aby prase nehořelo ! [Pit] 03.11.2020 |
| Máš tam nějak moc kabelů. Na svorku T má jít jen jeden. Na svorku B/51 dohromady dva. Pokud jste propojili spínačku 30 a rego 51 tak je trvale pod napětím - bez jištění! U původního šestivývodového relé byl okruh tažen přes pojistku do spínačky (30) a zpět na 51 relé(později pětivývodové propojeno uvnitř relé). Na AEV nejde o dva kontakty, ale o jeden nešťastně nazvaný B/51. Kabel odpojit na obou koncích. Zjisti kam vedou kabely z T. Měl by jít jen jeden, na svorku 50 spínačky. [CZK] 03.11.2020 |
|  Hergot. 2. po vsunutí klíčku v poloze [pedol] 02.11.2020 |
| Nevzalo mi to celý text, pokračování: 2. po vsunutí klíčku v poloze [pedol] 02.11.2020 |
| Když skútra máte z ruky, tak udělejte i další zkoušky. 1. označte si u AEV vodiče čísly svorek pro snazší zpětné připojení 2. přiveďte napětí na dvousvorku B-51 3. oťukejte zbývající svorky přes žárovičkou na kostru. 4. svorky musí být hluché, pokud ne tak je AEV vadný. Je to nový regulátor a nebo z druhé ruky? Pokud test dopadl dobře, zpětně vodiče nezapojujte a přejděte na kontrolu spínačky. Odpojte bateri ať neuděláte šlus a spínačku vymontujte 1. opět si označte vodiče a demontujte. Na odpojenou spínačku přiveďte napětí na svorku 30 a budete postupně oťukávat svorky. 2. po vsunutí klíčku v poloze [pedol] 02.11.2020 |
|  Ok, zkusím. Zatím sbírám nápady. Pojedu k němu až koncem týdne, tak abych měl nějaké eso v rukávu :) No co jsem zapomněl. Kontrolka dobíjení svíti hned po zapojení baterie, aniž by byl klíček v zapalování. To je mi ještě divnější ! Prostě se mi zdá, že ten regulátor je nějaký divný. Ze všech vývodů krom toho T jde pořád proud. To je podle mě špatně. [Pit] 02.11.2020 |
| Ještě nápad. Ten odpojený vodič z T přes žárovku připojte na kostru. 1. Nezasunujte klíček 2. Zasuňte klíček, ale neotáčejte 3. Zasuňte a otočte na startování. Pokud je spínačka v pořádku, tak v případech 1 a 2 žárovička nesvítí, ve 3.případě svítí. [pedol] 02.11.2020 |
| Ok, zkusím odpojit T z el. regulátoru. A uvidíme, Ale je mi divné, že by byl probitý regulátor ? [Pit] 01.11.2020 |
| Právě, že přepolováno. [Pit] 01.11.2020 |
| A ještě jeden dotaz. Přepóloval jste dynamostartér? Ukostřen musí být mínus pól, změna oproti továrnímu provedení, kdy je kostra plus pól. [pedol] 01.11.2020 |
| Odpojte "povelový" vodič ze svorky T. Pokud problém trvá, máte probitý elektronický spínací prvek. [pedol] 01.11.2020 |
|
|