 Údajně někdy v létě byl na inzerci nabízen tento atypický motor ČZ 150. Nedokázal by ho někdo
charakterizovat nebo časově zařadit (rok, motocykl.. atd.). Tímto se zároveň omlouvám za použití
fotografie. [Karel] 30.12.2009 Přidat odpověď |
| No to jestli to táhne lépe od spodu přeci určuje vzdálenost horní hrany výfukového kanálu od vršku válce. v tomto případě je to standartních 42mm. Spíše mě zaráží, že spodní hrana výfukového kanálu nelícuje se spodní hranou přefuků a horní hranou pístu v dolní úvrati, podle mě se akorát hůře mění směs ve válci. [josef pod] 10.01.2020 |
| nebo taky z ortopedie,pro invalidy [majco] 04.01.2020 |
| možná je to válec soutežní pro čz 150 trial ,na ten válec to musí jet hezky ze spoda... [majco] 04.01.2020 |
| Právě že vrtání je 58mm a zdvih od přefuků taky sedí. Taky se mi to zdá jako zmetek. Ale motor s tímto válcem očividně jezdil, ale bůh ví jak. [josef pod] 03.01.2020 |
| Prd o tom vím,ale není todle válec do nějaké 125 s menším zdvihem? Nebo jen nedodělaný kus? [Monty] 03.01.2020 |
| Ano vím, pro ilustraci jsem dal píst do válce mimo motor. [josef pod] 03.01.2020 |
| Trochu mimo téma, ale na fotce pístu ve válci níže je patrné, že někdo namontoval obráceně píst, šipka na pístu má směřovat vždy k výfuku. [.] 03.01.2020 |
|  Dobrý den, mám čtyřrychlostní motor ČZ 150 s v.č. 140203. Měl by to být rok výroby 52, má el. zhasínání motoru na pravém víku motoru. Potřeboval bych vědět, zda někdo ví, jestli tam má být válec s výfukovými nátrubky o průměru 30mm jako u série, nebo už větší. Našel jsem info, že by větší mělo být až od roku 53, neověřeno. Jaký typ hlavy by měl být na tomto motoru? Typ "velbloud" s dekompresorem nebo bez? Nyní je na motoru válec se zvětšeným sáním, přefuky a 30mm nátrubky. Co je divné, jsou výfukové kanály, jejich výška je pouze 14mm oproti sérii 17.5mm a spodní hrana výfukového kanálu je cca 3mm nad spodní hranou přefuků. Horní hrana výfuku je 42mm od vrchu válce. Že by nepovedený díl z výroby? Díky moc za odpovědi. [josef pod] 03.01.2020 |
| Uvedené číslo 140091 patří do série speciálních sportovních motorů určených pro šestidenní soutěže. [Vas.] 13.01.2010 |
|  druhý [lipcaa] 13.01.2010 |
|  Spatřeno na burze v Chotusicích 25.7.09. Výrobní číslo 140091. Cena 40 prutů. S tím prototypem
bych si nebyl tak jistý kvůli výrobnímu číslu. Je to každopádně čtyřkvalt a má širší kartery. [lipcaa] 13.01.2010 |
| Dobrý den, stejně tak by mohla znít otázka, na jakém základě tomuto prototypu ČZ 150 r.v. 1949
(foto celého motocyklu) byl přisouzen čtyřrychlostní motor. Nabízí se pouze jedno vysvětlení a to
takové, že motor ve zmíněném motocyklu má nalévací šroub oleje do převodovky odkrytý venku. Zde lze
také najít odpověď na požadovanou otázku. Jak známo všechny soutěžní ČZ počínaje typem 150 C, r.v.
1949 měly nálevní šroub pro olej do převodovky odkrytý venku. Díky širším karterům (tedy levého)
byl na tento šroub dostatečný prostor jak ze strany stěny nálitku komory karburátoru, tak ze strany
víka spojky. Je potřeba si pozorně prohlédnout diskutovaný soutěžní motor ČZ 150 r.v. 1949 a Vámi
doloženou fotografii prototypu ČZ 150 r.v. také 1949. Zde při dobrém rozlišení obrázku vidíte
zásadní rozdíly. Jednak prostor mezi víkem spojky a šířkou levého karteru oblasti válce je stejný
jako u sériového provedení ČZ 150, ale hlavně, aby se tam vešel nalévací šroub oleje do převodovky
(neboť tam nebyl dostatečný prostor díky užšímu karteru), musel být šroub pro spojení karterů
zapuštěn do levého karteru. Je to dostatečně zřetelné při pozorném prohlédnutí. Jelikož to bylo
technologicky složitější, byl nálevní šroub přesunut později od roku 1950 do oblasti komory
karburátoru. Z toho je zřejmé, že vývoj obou typů 3R a 4R probíhal současně, někdy se shodnými
prvky (kryt karburátoru), které se však později přizpůsobily jednodušší výrobě. Myslím, že je známa
i druhá strana fota tohoto prototypu ČZ 150 C r.v. 1949, kde je dobře názorné, že krom Vámi
uváděných karterů, je použit válec, hlava a víko zapalování, které jsou už téměř shodné se
sériovou výrobou od roku 1950 (tedy odlišné od válce, hlavy a víka zapalování vyobrazeného
soutěžního motoru). V roce 1949 byly vyrobeny pouze dva čtyřrychlostní motory (viz. obrázek
motoru) a v roce 1950 již pět. Tak též měly pouze kartery se širokými nálitky na přefuky, ale
válec a hlavu tvarem již shodným se sériovou výrobou. [Vas.] 05.01.2010 |
| Dobrý den, jestli myslíte motor motocyklu na černobílé fotografii, tak mě prosím Vás vysvětlete, jak
přesně jste zjistil že je určitě třírychlostní a že levý karter není například širší o cca 12 mm,
aby se do převodovky vešly ony 4 kvalty. [psmotokary] 04.01.2010 |
| Dobrý, motor ve Vámi zobrazeném prototypu možná vypadá jako čtyřrychlostní,ale ve skutečnosti
je třírychlostní. Při pečlivém a detailním shlédnutí je to poznat. Jinak příruby výfuků toho motoru
ČZ 150 byly větší než-li u sériových válců. Jaký byl průměr ale přesně nevím. [Vas.] 03.01.2010 |
|  Zde přikládám foto motocyklu čz 125 scott ze šestidenní roku 1947, ale myslím že s motorem ze
šestidenní roku 1948, který má velice podobné víko zapalování jako bylo u tohoto motoru z roku 1949. [psmotokary] 01.01.2010 |
|  Dobrý den, měl jsem namysli toto prototipové provedení čz 150 c, ve kterém byl použit obdobný 4
kvaltový motor v roce 1949, od zde zmiňovaného jen se změněnými kartery na přepouštěcích kanálech,
dále byl použitý rám z typu T, předělaný na sedačku s centrálním odpružením, z. kolo již s rozetou
na kolíky, a z. blatník ještě bez odrazky, kryt řetězu ještě s držáky na hustilku. Taktéž z této
doby jsem viděl například kartery s přidanými chladícími žebírky. Zde zmiňovaný motor majitel asi
před třemi lety nabízel za 15 t. a když jsem s nimi přišel , tak mě odmítl s tím , že chce vědět z
čeho je, rok na to jsem nabídl 25 t. a letos 30 t., ale vždy neůspěšně. Letos ho vozil asi půl roku
na burzy než se našel někdo kdo za něj dal myslím 45 t. Válec samozřejmě jiný byl, jen myslím že
výfukové příruby zvětšené na 36 mm. přišli až o 3 roky později. Pravé víko motoru bylo podobné čz
125 scott roku 1948, již bez nálitku na kryt řetězu. Přiložené foto nad. [psmotokary] 01.01.2010 |
| Dobrý den, Jelikož jsem měl o ten motor zájem a viděl ho v reálu, tak vím trochu více. Motor
jsem chtěl koupit, ale přišel mi drahý a pořádně jsem ani nevěděl, jestli to je motor do soutěžní
ČZ. Postupem času jsem nastřádal nějaké informace a zjistil, že se skutečně jedná o první soutěžní
motor ČZ 150 cm scott s novou čtyřstupňovou převodovkou z roku 1949. Motory se vyrobily pouze dva,
jeden byl zkušební a druhý měl jet na šestidenní soutěži ve Wellsu 1949. Motor, ač to z obrázku
nevypadá, měl úplně jiný válec (neměl svislá žebra mezi výfukovými přírubami, ale po celém obvodu
válce jen vodorovná, výfukové příruby měly viditelně větší průměr a větší rozteč, než-li klasický
válec na ČZ 150). I hlava měla jiný tvar a jiný počet žeber. Samozřejmě kartery měly velké nálitky
na zvětšené přepouštěcí kanály, bylo i jiné víko zapalování. Vzhledem k tomu, že první prototypy ČZ
150-C z roku 1949, neměly žádný z těchto znaků, je z toho zřejmé, že měly pouze třístupňové
převodovky. Bohužel, než-li jsem přišel na to, že se jedná o velice cenný sběratelský kousek, motor
byl prodán. [Vas.] 31.12.2009 |
| Zdravím, tak pokud se nepletu tak se jedná o motor ze soutěžní čz 125 scott, r.v. 1949, 4 kvaltový,
který byl také použitý v prototipu čz 150 c s pevným zadkem, v kubaturach 125ccm a 150ccm, vždy asi
jen v jednom kuse, který se oproti sériové verzi lišil jen v nepatrných rozdílech. [psmotokary] 30.12.2009 |
| Takovéhle žebrování na krytu karburátoru bylo na prvních prototypových C-čkách [vojta] 30.12.2009 |
|
|