MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 306396 příspěvků |7516 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 190 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocyklové soutěžní a závodní | Diskusní téma 4.8.2020 05:00  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma  Mám motor,vypadá jako panelka 250,ale má vrtání 76,hliníkový válec a obsah asi 350 ccm.Číslo motoru je *SS573-000019* na hlavě je zespod vyraženo 579 13 016 a číslo odlitku hlavy je 573 13 025.
Kdo by k tomu něco věděl?    [Petr]   09.02.2007     Přidat odpověď  
Odpověď  zdar ,zrovna toto shaním na Jawu a je cely z hliníku a sání má do válce?jeslti je ještě k mání mám o něj zájem.me tel.č. 607697206    [amorek1982] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.03.2012
Odpověď  Můžu poslat na maila fotky této krásné motorky.    [Trojan]   17.02.2012
Odpověď  Pánové, pokud někdo podléhá dojmu, že za první republiky byla tráva zelenější a lidé chrabřejší a čestnější, pak doporučuji knihu "Jawa, můj osud"
Můj závěr z ní je, že dnešní novinářskou hantýrkou by pan Janeček byl označen za "kontroverzního podnikatele", zatímco na Dr. Freie se téměř zapomnělo.    [JzK]   05.09.2011
Odpověď  Debata, ktorá nemá konca. Ale veď na to je fórum. Dnes aby nemuseli platiť pracovníkov na prebalovanie ( napr. tých kotúčov ) tam radšej napíšu: MADE IN EU alebo ešte lebšie MADE IN FOR YOU.    [M:]   02.09.2011
Odpověď  A toto je typická Potěmkinovská vesnice. Motory pro závodní účely byly vyladěné, zcela jinak vyrobené, použity díly z imperialistických krajin a běžný motor byla olejnička s pochybnou funkčností. Vždyť při náběhu super vozu Š100 náš průmysl nedokázal ani vyrobit kotouče na přední brzdy. A tak se dovážely z V.Británie a v AZNP byla speciální dílna /samozřejmě s prověřenými pracovníky), kteří přebalovali kotouče z orig.krabic do mastných hnědých papírů, aby dělníci na montáži nevěděli, že se používají dovozové kotouče a ne Československé.    [Pavel Nový]   02.09.2011
Odpověď  Poslední můj vstup. Já jsem nenapsal, že V8 závodily, ale že úspěšně závodily. Obtěžuj se, zjisti si jak úspěšně. A pak by bylo dobré se oněm "absolventům VUMLu" omluvit. A nesrovnávej v poršetem, vždyť nevíš, kolik ten vyladěný motor měl.
JB, chtěl jsi naznačit, že že jsme v ČSR měli takové borce, kteří dokázali v r.65 ovlivnit (nebo dokonce uplatit) výsledek road-testu J361??    [Honza l]   02.09.2011
Odpověď  Motory V8tatra skutečně závodily, ale snad jen proto, že jiné nebyly dostupné. Jen tak pro info, poršeti na 2,5 l obsahu stačí 4 válce, má 163 kobyl a sežere do deseti litrů na 100km.O tom si motor T603 může jen tak nechat zdát. Ale zase má lepší zvuk.    [pavel nový]   01.09.2011
Odpověď  U ČZ jsem samozřejmě myslel motokrosový motocykl. A to CZ 250 se kterým Joel Robert výhrál mistrovství světa v motokrosu v roce 1964.

Testy v motoristických časopisech jsou, byly a budou ovlivňovány PR výrobců a prodejců více, než by bylo zdrávo. Například současná realita u nás je tak zlá, že opravdu objektivní test nelze v žádném českém motoristickém časopise vůbec nalézt. A to jich máme okolo 200, což už samo o sobě ukazuje, že někde není něco v pořádku. V mnohem více motorizovaném Německu nenaleznete motoristických časopisů snad ani více než 10.

Znovu opakuji. Já moc dobře vím, že naši konstruktéři byly dobří. Bohužel byly nuceni pracovat ve značně složitých podmínkách a díky absenci dlouhodobé vize přišlo jejich úsilí nazmar a výsledky, kterých bylo dosaženo, byly vždy jen krátkodobé. Naše malá země se může pyšnit mnoha dobrými výsledky, ale co je nám to platné, když nebyly využity k budování budoucí prosperity a naopak byly většinou zcela promarnědy díky nekompetentním zásahům shora.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  01.09.2011
Odpověď  Je úsměvné, že se odvoláváš na tehdejší periodika, protože současné články jsou tendenční. Je úsměvné, že nad road-testem mávneš rukou, protože víš své.
Tady nemá smysl pokračovat. Jen bych ještě doplnil, že dřeli i jezdci na světových značkách, to mi věř. A stejně mi věř, že bez zkušenosti ze závodních strojů jsou velmi cenné i pro produkční, jakkoli mohou vypadat jinak. Ono jde často o konstrukšní detaily, ale vždy i o materiály, technologie.. A mimochodem, které že světové enduro CZ z poloviny 60.let jsi měl na mysli?
Představ si Pavle Nový, že ten motor konstruovaný na úrovni absolventa VUML jezdil v 70. a 80. letech úspěšně ME a že na těch potěmkinovnách se dodnes závodí (samozřejmě veteránsky) na celém světě. Méně bohorovnosti by neškodilo.    [Honza l]   01.09.2011
Odpověď  Honzo l. Ano byl to zlatý věk. Akorát si málogdo mohl motocykl či auto koupit a tak jsme chodili slintat na vystavený jeden kus do mototechny,Stačí pročíst staré Světy motorů a vrátit se do reality jaké se tam řešily problémy. Náhr. díly nebyly a nebudou, byť dodavatel splnil plán na 110%, nově zakoupené vozidlo šlo na servisní prohlídku, která trvala týdny, ale pár špičově vyrobených vozidel vyhrávalo. v CCCP to nazývaly Potěmkynovy vesnice. Možná ve vývoj.kancelářích byly plány na moderní vozidla, ale u motocyklů se končilo s historickým dvouválcem 350 (původně předvál. DKW) a do automobilů se montoval trochu upravený motor z vrchového populára.O technické úrovni T603 se nebudu zmiňovat, protože vymyslet V8 s úžasným objemem 2 500 ccm a neskutečnými 100 HP mohl jen absolvent VÚML.    [Pavel Nový]   31.08.2011
Odpověď  Honzo l. Je smutné, že ani odstup padesáti let ti neumožnil podívat se na naši historii pravdivě. Pokud mluvíš o 60. letech jako o zlatém věku, tak to dnes budí spíše úsměv. Stačí si pročíst pár čísel tehdejších motoristických periodik a uvidíš tehdejší realitu zcela jinak. Mám tak trochu pocit, že jsi jednou z mnoha obětí tendenčních článků jež se neustále někde objevují.

Co se týče sportovních úspěchů, tak ty byly v Jawě vydřeny na strojích, jejichž konstrukce byla nemohla být nijak rozumně použita v sériových motocyklech - zde mluvím zejména o motorech. ČZ na tom byla v tomto přeci jen trochu lépe.

O tedakčních testech motoristických časopisů vím své. Tím netvrdím,že ten motocykl byl vyloženě špatný. V roce 1965 však již mohl oslovit jen vyloženě minoritní okruh zájemců o motocykl v USA. A také tomu tak bylo.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.08.2011
Odpověď  Ještě bych doporučil seznámit se s textem silničního testu J361-níže. Jistě není důvod zpochybňovat, co tam píšou.    [Honza l]   31.08.2011
Odpověď  JB, zde je spíš příklad demagogie. Reaguji na větu a tvrzení, že 60.léta byla dobou útlumu výroby motocyklů u nás. Všichni zasvěcení vědí, že 60.léta byla zlatým věkem naší motocyklové výroby a nejen první polovina. Jak interpretovat nebývalé sportovní úspěchy na silnicích, v terenu i na ploché dráze? Gradující export-vůbec nemluvím o RVHP. A to navzdory -nebo díky (to nikdo neví) restrukturalizaci na přelomu desetiletí.
A Jawa šla po r. 64 z kopce?? O jakém ochromení je řeč?? V té době zahájili vývoj převratného čtyřválce, v té době začal růst export na prestižní trh USA, který trval skoro 10let, začali vyvíjet motorky, které na začátku 70. let válcovaly v soutěžích motocyklové velmoci, to samé plochá dráha...
Kolik podobně velkých zemí se mohlo chlubit takovýmito úspěchy?
Takový Honda měl totiž rozhodování podstatně snazší, než všichni evropští výrobci. On měl totiž ohromný trh lačnící po motorce (evropané lačnili po autě) a lacinou pracovní sílu v té době.
Jinak Martine, nakonec to komunisti skutečně podělali, ale tato doba ještě žila z motocyklové tradice a nadšenectví.    [Honza l]   31.08.2011
Odpověď  Je to jednoduche :

To co ve 20-tych letech F. Janecek velmi pracne a uspesne ( v prostredi svobodneho trhu ) vybudovaval a rozvijel ...
Tak to v 60-tych letech jeho nastupci jiz velmi pracne a s obcasnymi uspechy ( diky prostredi jiz nesmyslne nesvobodneho trhu ) pouze dobudovavali a nerozvijeli .

70-ta leta jiz nesmyslnost sosialistickeho zrizeni zcela potvrdila .
A to je scenar vetsiny nasich drive velmi slibne rozvijejicich se odvetvi .

Z objektu nasich zajmu napr. :
Do jakeho vrcholu a krasy to do dnesnich dnu dopracovali ( diky nenarusenemu prostredi ) v Carrozzeria Castagna .
A jak dopadli chudaci ( diky dlouhodobemu soc. naruseni ) v Karoserii Sodomka ...
Vse stejny scenar .    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.08.2011
Odpověď  Zde je příklad toho, jak lze historická fakta pochopit zcela různě. Je pravda, že objem výroby motocyklů byl v roce 1961 na vrcholu.
Jenže jaké motocykly to byly a do jakých zemí je exportovali a jaký potenciál v sobě skrývaly? V této době došlo ve světě k dramatickému poklesu zájmu o motocykly, což se u nás projevilo někdy kolem roku 1962. Motokov tento pokles pochopil tak, že bude trvalý, což se záhy ukázalo za zcela mylné, ale u nás to vedlo k rozhodnutí omezit motocyklovou výrobu u nás na úkor jiných oborů, které budou lépe plnit exportní úlohu. Toto se stalo na počátku roku 1964 a od té doby to šlo s motocyklovou výrobou v Jawě z kopce.
Roční prodej na 60000 motocyklů do SSSR nelze považovat za úspěch. ČZ na tom byla trochu jinak. Zde měla výroba motocyklů skončit zcela, jenže díky ochromení výroby v Jawě a změně situace na světových trzích byla výroba ČZ ponechána. ČZ navíc v té době měla světový enduro motocykl.

Toto všechno jsem se snažil v knize Jawa Californian sepsat a dát do souvislostí. Věřím, že ti, kteří si knihu přečetli, si udělali o vývoji motocyklové výroby dostatečný obrázek. Tuto dobu totiž nelze pochopit bez prostudování historie výroby motocyků ve světě a zejména pak historie japonských výrobců v čele s Hondou. Honda, na rozdíl od našich soudruhů, byl vizionář a nebál se riskovat. K tomu pracoval v prostředí, které mu jeho vize umožnilo prosadit. Podívejte dnes na život Steva Jobse a Apple. K úspěchu nestačí jen geniální myšleka. Úspěch se musí tvrdě budovat a k tomu je potřeba mít vhodné prostředí. To v socialistickém ČSSR nebylo.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  30.08.2011
Odpověď  Otravuje mě to, ale je těžké nereagovat. Na začátku 60. let rozhodně nebyl motocyklový průmysl nijak ochromen. Důkazem jsou celá šedesádá léta, která jsou nejúspěšnějším obdobím naší motocyklové minulosti měřeno růstem výroby a sportovními úspěchy (to jsou 2 nejzákladnějsí cíle každého výrobce). J361 proto nebyla zoufalým pokusem, ale v té době skvělým motocyklem (samozřejmě v kategorii dvoutaktů- levných motocyklů), která mj. pomohla značce dostat se na americký trh.
Průmysl se v šedesátých letech neubíral nelogickým směrem. Naopak v politických podmínkách, které tu byly se průmysl vyvíjel naprosto logicky -očekávatelně, zákonitě.
A na závěr si zaslovíčkařím- historie nemá tendenci se překrucovat. Překrucují ji lidé.    [Honza l]   30.08.2011
Odpověď  Libor L.
Myslim , ze bila anebo spise jeste slonova kost .
Jiste jsem 361/01 videl take v leskle cerne a "klasicke jawacke cervene" .    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.08.2011
Odpověď  Jakou má barvu 361/01 sport na černobílém prospektu od Martina Samsona ? Vypadá to jako bílá.    [Libor L.]   29.08.2011
Odpověď  Martine. Máš samozřejmě pravdu. Já také považuji za velice důležité se o těchto motocyklech bavit a pro budoucnost je zdokumentovat.
Jen jsem chtěl debatu zasatit do kontextu doby a poukázat na to, že ten vývoj, kterým se náš průmysl ubíral nebyl logický, nýbrž byl direktivně negativně ovlivňován a ještě posloužil jako dojná kráva. Naši výrobci museli pracovat v obtížných podmínkách a mnohdy dosáhli i překvapivých výsledků. Jenže většinou vlivem zásahu státní moci měly tyto výsledky jen krátkodobý efekt. Já považuji za důležité na tyto skutečnosti neustále poukazovat, protože historie má neustále tendenci se překrucovat.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  25.08.2011
Odpověď  Samozrejme Jirko ,
globalni pohled na cely smysl naseho tehdejsiho ( komunisty vnuceneho centralniho ) hospodareni je nejdulezitejsi a prvorady ( a vse ostatni druhorade ) .
A z tohoto pohledu byla opravdu nejen nase motocyklova vyroba , ale 90 % i jakekoliv nasi ostatni vyroby jiz zoufalym a tudiz zbytecnym paberkovanim a kompromisy , ktere vetsinou k nicemu nevedly , ci jen zcela vyjimecne a nahodne bylo v jistych odvetvych jistych malych uspechu dosazeno .
Spise to ale vse jiz tehdy byl nakonec uz jen boj o to to vse nejak prezit .


A o cem nam zbyva se pote bavit ?
O tom malu . Zbyva nam bavit se o tom malu , ktere se jeste ze setrvacnosti delo .

A je to dulezite se o tom malu dnes jeste vubec bavit ?
Jiste , ze je to dulezite . Proto je take dulezite vedet , ze se zrovna jiste zoufaly pokus - tj. 361/01 Sport paradoxne jeste libil jakoz i jeji nastupce Californian ( i kdyz samozrejme slo jiz o Jawske vybicovavani se z posledniho ) . To totiz vsechno dulezite vypovida o tom "CO BY BYLO , KDYBY NEBYLO" ( co by bylo za motorky v Jawe , kdyby nebylo komunistu a jejich hospodareni ).    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.08.2011
Odpověď  To provedení Sportky 361/01 je dle mého názoru zoufalým pokusem o vytvoření alespoň nějaké nabídky našich motocyklů v USA, když se podařilo zaspat obrovské boom malých motocyklů v USA. Motocyklový průmysl na počátku 60. let byl u nás ochromen restrukturalizací, jenž v podstatě znamenala útlum motocyklové výroby. Není ani tak důležité, zda se líbila či ne. Důležité je, kam směřoval její další vývoj. A ten bohužel nesměřoval směrem, který trh v USA vyžadoval. Californiany byly jen poslední možností jak vytěžit maximum z existující zastaralé produkce. Navázat na vývoj požadavků trhu a srovnat krok s konkurencí bylo již tehdy nad síly naší centrálně plánované ekonomiky. A vždy, když se později objevila šance dohnat svět, skončilo to opět na správném rozhodnutí shora. Soudruzi totiž moc dobře uměli pouze vymačkávat z výrobních firem maximum, ale chyběla jim jakákoli vize v budoucnost, respektive budoucnost dávali direktivně jen některým odvětvím, od kterých si slibovali maximalizaci zisků. Po revoluci se výsledek jejich hospodaření krásně ukázal.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.08.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  K designu si Honzo myslim , ze slo jiste o nazor redaktoru moto-casopisu , kteri byli v novinkach na motocyklovem trhu znali a proto se takto vyjadrili .
Ale osobne si myslim , ze vetsina konzervativne vnimajicich americkych zakazniku , pri pohledu na oba stroje 361/01 Sport a 361/04 Californian , sahla dokonce radeji po ve starem stylu okapotovane 361/01 Sport .

Na fotce zasilam foto nalezoveho stavu 573/01 Super Sport .
Vyr. c. motoru ma 31 , tak z toho vyvozuji , ze tech na 16" kolech ( viz. foto z novin z BVV ) mohlo byt smontovano snad jen kolem 20-30 kusu a pak techto 573/01 SS na 19" kolech treba take vyrobeno jen dve tri desitky kusu ...

Motor od Petra je zase vyrobniho cisla 19 , tak by bylo zajimave zjistit ve kterem modelu byl puvodne zabudovan ...    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.08.2011
Odpověď  Kdyby se na těchto stránkách udělovaly ceny za zásluhy, byl bys Martine určitě jedním z čestných nositelů. Jinak k mě nepřekvapuje, že se líbila, protože design byl v té době stále ještě opravdu moderní. Aspoň podle evropského gusta.    [Honza l]   24.08.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  Az po vydani knihy Jawa Californian jsem navic sehnal test primeho predchudce Californiana typu 361/01 Sport pro USA ( hranaty predek ze souteznich typu , lapovane pistni krouzky ... ) z unora 1965 .
Motorka ( a napr. jeji akcelerace ) se kupodivu stale jeste libila , namitky vsak byly hlavne vzneseny k pouziti jiz zbytecne silnych plechu jak co do tloustky tak i plochy , a tim k jejich zbytecne velke vaze a se schrankami i k jiz zbytecnemu archaickemu vzhledu .
Verim , ze primo i tenhle test moh byt v Jawe jednim z podnetu k zahajeni praci na vyvoji odlehceneho modelu Californian ...

Ale nejvice me nedavno zaujalo zjisteni , ze s modely 590/01 Sport a 361/01 Sport byla smontovana a vyvezena i serie 573/01 Super Sport ...    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.08.2011
Odpověď  SS 350 typ 573    [jozef]   17.04.2011
Odpověď  Važeny, v Poprade som videl motor 350 jednovalec panelka. Motor nemal číslo takže typ nepoviem ale dotičny tvrdil že bol namontovany v panelke. To číslo tam nebolo naklepane od nova, ale valec a hlava su značene 573. Namiesto dynama bolo 12 V magdynamo.Ja vlastním valec a hlavu na 350 a su značene 573    [jozef]   10.04.2011
Odpověď  je ten motor na prodej ???    [jirka]   27.02.2011
Odpověď  je ten motor na prodej ????    [jirka]   27.02.2011
Odpověď  Na to už je strach se jen podívat,natož pak se vůbec svést!!    [Martin]   06.11.2008
Odpověď  fuha stim asi orali zahradu:D    [ferdo]   04.11.2008
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ešte jedna fotka.    [M.]   04.11.2008
Zobrazit fotografiiOdpověď  Čo poviete na túto úpravu z 60. rokov.    [M.]   30.10.2008
Odpověď  Ještě jednou k tomu zkrácení karteru a víka z levé strany. Dělala to taky originál fabrika Jawa u podčtvercových speciálů , motocykl se normálně našlapával, nepamatuji se jak startovací segment vypadal. Zkrácení karteru a víka bylo z důvodů širokého uložení kyvné vidlice, u továrních rámů podčtverců a později v menší sérii vyráběných Evropanů. Provedení podčtverec 250 jsem osobně jezdil asi v létech 1965 a 1966.    [Olda.]   26.10.2008
Odpověď  je to suupersportovní motocykl zaklad motoru je použitej z modelu 557 akorat je zvětšenej vnitřek,hlinikovej válec,vrtáni 76 mm proto jina vložka. klikovka zustala stejna akorat byla spevněna pro těch 25 koní..ale jinak vypada jako panelkovej pač se z tyhle typu odvodila panelka 250-podle mne..    [jefo250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.03.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Věnuji se historii českých motocyklů skoro již 30let. V situaci, kdy se vyjadřuji k nějakým technickým parametrům, tak se vždy snažím, aby má informace byla podložena na základě nějakého prokazatelného pramenu (dobové foto nebo literatura ). Ostatní další informace nikdy nepovažuji za nevěrohodné, neboť je vždy do v nich vložena část vlastní subjektivní úvahy, která konečnou informaci podstatně zkresluje od původní podoby. Informace, kterou jsem objasňoval původ motoru (odkud z jakého motocyklu motor pochází), nepocházela z nějakých úvah nebo čehokoliv podobného, ale z rozsáhle studie historických pramenů o tomto druhu motocyklu. Proto dokládám dobové foto se stručným popisem hlavně pro ty čtenáře, kteří se v tomto případě nedokáží orientovat. Na základě této fotografie ať každý ze čtenářů sám posoudí, jaký z těchto příspěvků je věrohodný a u jakých příspěvků autor v historii motocyklů trochu tápe.    [Pepík]   02.03.2007
Odpověď  Jde o motor z motocyklu JAWA 350 MODEL 573 Super-Sport .

Vse pozdeji dolozim    [Martin Samson] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.02.2007
Odpověď  Díky za objasnění.Tom    [Tomáš]   16.02.2007
Odpověď  Tak moje odpověď na motocykl JAWA 350 typ 575/02 je soutěžní motocykl vrtání 76 a zdvih 75,je to motocykl s podčtvercovým motorem o výkonu 23koní při 5250 ot/min.Tento motocykl-viz snímek(toto je moje 350)byl nejúspěšnější na 6D motocyklové soutěži v Garmisch-Partenkirchenu v roce 1962,kde ve třídě do 350 ccm obsadily ty to motocykly do 8 místa 6 bylo JAWa v celkovém pořadí.Další 350 se vyráběla pro motokros,nesla označení 575/01 a říkalo se jí Evropan.Tam byl výkon 25 hp/5500 ot/min.Při použití motoru do tohoto budeme říkat evropana bylo upraveno víko na pravé straně a to bylo s důvodů,že by se nevešel do rámu skrz kyvnou vidlici.Hodně součástek které se používali na motory 575 a 579 a byly odlišné od 553,554, byly značeny skupinou 573(odtud to číslo z technické rozpisky) s velorexem jak tam někdo píše a s motocyklem super sport to nemá nic společného.Nafotografovaný motor je úprava ryze amatérská,a já se domnívám,že ten kdo to upravoval,počítal s tím,že bude s tímto motorem jezdit silniční závody,protože bez startovacího segmentu se nedají jezdit ani soutěže,ani motokros.Při soutěžích je startovní zkouška a motokros je sice s motorem v chodu,ale nikdo to neroztláčí.
Další věc je ta,že motocykly v provedení SS-super sport se vyráběli již z typu 553 a následně 579,není pravdou,že byly určeny pro normální provoz a vůbec ne do Sov.svazu.Byly určeny pro západní trhy a byly postaveny pro závody tak zvaných katalogových strojů,čili sériové bez dodatečných úprav a pokud já vím a mám dokumentaci,tak se vyráběli pouze v kubatůře 250ccm.
U toho motoru co je na snímku je možné,že byl dodatečně protočen karter a použit válec 350.Na našem trhu se tyto motocykly vůbec neprodávali (je možné,že jej nějaký prominent získal,ale já jej neznám)-já jsem si jej přivezl z bývalé NSR kam se vyváželi.    [vz]   16.02.2007
Odpověď  Pane Zemánek mohl bych vás poprosit o váš odborný názor na tento motor??
Díky Tom    [Tomáš]   16.02.2007
Odpověď  He, ne né.
Myslím tu motorku, na které jsem drandil po vsi jako malé houně. Ta asi nedopadla nic moc.    [Petr Kropáček ml.Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  14.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  A poslední    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Válec    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě válec    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jetě válec    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pardon,ta předchozí je tam omylem.    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  A další    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  A ještě jedna    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě jedna    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fotka    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fotka    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fotka    [Petr]   13.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  A co myslíš jak zkončilo?Mám ten motor pořád na stole a snažim se dopátrat co to vlastně je.Tady jsou nějaké fotky.    [Petr]   13.02.2007
Odpověď  Hm, radši nechci vědět, jak to skončilo.    [Petr Kropáček ml.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  13.02.2007
Odpověď  Pokud to bude naprodej, mám zájem.    [zdeno]   12.02.2007
Odpověď  Jé, tak na tom jsem v raném mládí jezdil, půjčoval mi to kámoš na chalupě. Nejelo to úplně nejhůř, ale žádnej trhač to nebyl, to je fakt. Už si jenom pamatuju, že to byla obyčejná kývačka na 16" a měla policajta (jako stojánek).    [Petr Kropáček ml.Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  12.02.2007
Odpověď  Tento motor nejel žádnou 6D v Rakousku ani nepochází z libeňáku či kombajnu. Na 6D jely typy 575. Typ 573 je tzv. supersport (SS), který byl vyroben v 1962 na export do Ruska. Byl umístěn v rámu obyčejné panelky 250 na 16 kolech. Neboť to byl určen pro bežný provoz, byl výkon pouze 20 k. Je to přibližně shodné k poměru objemu Jawy 250 -14 k. Lepší chlazení, dvojité pákové ovládání, dekompresor pro snadné spouštění a dvě svíčky, byly prvky pro použití slovo supersport. Výkon nebyl nic moc, protože v té době typ 579 Jawa 250 (soutěžní) již měla téměř shodný výkon (19,5 k). Pro velké vbrace motoru byla série po čase zastavena a byly dále exportovány dvouválce. Tento motor již, dle Tvého popisu, doznal spoustě amatérských úprav, které dle praxe věšinou vedly k horším parametrům motoru. Jawám zdar. Pepík.    [Pepík]   12.02.2007
Odpověď  Zajímavý motor. Ty fotky mě dost zajímaj.Určitě je sem dej.
Tom www.svazarmovskemotocykly.wz.cz    [Tomáš]   10.02.2007
Odpověď  Příští týden bych sem dal nějaké fotky,aby jste viděli co je to vlastně zač.Na stránkách www.svetmotoru.unas.cz to vypadá spíš na upravenou kývačku.Tohle je spíš stejné s motorem co má motorka na té fotce.Asi to musí jet dost,protože to má hodně široké a vysoké sáni a výfukové okno je taky řádné.Svíčky jsou dvě po stranách skloněné na bok a dopředu je nakloněný dekompresor.
Spalovací prostor je podobný jako na "bočáku" motocrossové zetce a hlava je asi použita z motoru 250 ccm,protože má ještě vložený kroužek na vyrovnání kompresního poměru.
Jo a ještě něco.Nemá to našlapování,protože někdo uříznul zadní část levého karteru a celkem profi to dvařil hliníkem.Takže se tam nevejde našlapovací segment.Vypadá to na nějakou dobovou úpravu,určitě to nebylo děláno v posledních dvaceti letech.    [Petr]   10.02.2007
Odpověď  Tak když už tam máte fotografii mého motocyklu,tak je to typ 575 a ne 573.Tento motocykl,lidově kombajn jel 6D v r.62 a následně na něm závodil Jiří Jasanský.Jeho obsah je 350.    [vz]   09.02.2007
Odpověď  Ještě pro doplnění fota. Jedná se o moto Jawa 350 typ 572/02 tzv. "kombajn". Motocykl startoval na šestidenní v Garmisch Partenkirchenu v Německu v roce 1962.    [Luc]   09.02.2007
Odpověď  2) motor pochází ze soutěžního motocyklu - viz foto u předchozí odpovědi    [Luc]   09.02.2007
Zobrazit fotografiiOdpověď  1) Označení SS znamená super sport.Jeden čas se tento motocykl vyráběl.Byla to 353 s drobnými odlišnostmi,ale měla jiné označení.Koukni na: www.svetmotoru.unas.cz/imagepages/image98.html    [Luc]   09.02.2007
Odpověď  Motor jawa 350 typ 573 je vlastně z velorexa ale hliníkový válec ukazuje spíš na nějaký soutěžní motocykl-libeňák nebo kombajn.    [TOLI.] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  09.02.2007
 Přidat odpověď   (63) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006