Dokázal by někdo poreferovat o podobných úpravách motorů ČZ 125/150 c jako je na fotografii? Zejména
o tom, kde a jak dělali hliníkové části válců. Jde o úpravu, kterou dělala na zakázku továrna,
nebo nějaký oddíl? Mají tyto motory více úprav? Obdobná úprava válce se dělala i na motory Jawa
250. Jde o shodného úpravce? [JB] 24.06.2009 Přidat odpověď |
| Zdravím Vás Tomas 1, napište mě na email, Váš jsem nějak v informacích nenašel, Pavel Š. [psmotokary] 14.11.2016 |
| Díky, Tk je jasné, na karbecu je opravdu hodně malá značka také v kroužku. Třeba někdo bude vědět proč ČZ13. Na tvém motoru vidím úpravu na baterii bez magneta, asi teda motokára. Jeden mám také s podobným zápalkem, ale netuší proč je na klice u zapalování 1000hran. Netušíš nač se upravovala klika místo kuželu na magneto tak 1000hran? [tomas1] 14.11.2016 |
| Ve své době se brousilo hodně, TK od testace na závody bylo na karterech a rámu stroje, jde pak ještě o číslo (kraj), tvar značky (třída komisaře) aj., ty většinou opravdu malé na karburátoru a dílech jsou z výroby, byla to myslím zaměstnanecká razidla, kontrola výroby aj. [psmotokary] 14.11.2016 |
| Ahoj, chtěl bych se Vás opět na něco zeptat. Koupil jsem upravený motor CZ150, jedná se zřejmě o domácí ale profi zvládnutou úpravu. Pouze jedna věc mě nejde do hlavy, na motoru je klasicky vybrán všechen nepotřebný hliník, např. u odlitku pro dekl na karburátor atd. A právě v místě kde chybí odlitek hliníku je vyraženo v malém kroužku cca 5mm velkém - ČZ13. Je zřejmé že vyražení bylo provedeno až po odbroušení hliníku. Nevíte prosím někdo, proč se to na kátr razilo, na karburátoru vyraženo TK12 [T.] 14.11.2016 |
| Též mám jeden doma. [Jirka12] 02.05.2014 |
| JEDEN MOTOR MAM JETO PILA [JARDA] 02.05.2014 |
| Přikládám fotku dalšího provedení válce ČZ150. [JB] 06.11.2010 |
| Detail II - pravá strana [dolin1] 03.11.2010 |
| Asi se mi povedlo taky získat jeden takový motor 125C - v rámu je sice nepůvodní (originál k tomu byl) ale nechám jej tam. Podle mě je navíc uřezaný lem na karteru kolem karbecu i s částí žebrování. Karbec je jiný a má jen trubkovou handmade přírubu. [dolin1] 03.11.2010 |
| Co se týká dalších úprav, tak se domnívám, že nebyly provedeny. Porovnáním s originál válcem jsou
kanály naprosto stejné, nejsou dokonce ani vybroušené (vyleštěné). Čili jenom asi zlepšené chlazení.
Jen tak na okraj, neměl by někdo tip, jak doplnit ten chybějící kus žebra - docela by mne lákalo jej
dát vybrousit a namontovat jako příklad dobového tuningu. [host] 01.08.2009 |
| Přikládám foto mnou již dříve zmiňovaného válce. Nevím, jak další válce, ale alespoň tento je zcela
jasně vytvořen nalitím hliníkové slitiny na olámaná původní litinová žebra, nikoliv lisováním. Na
obou obrázcích je velmi dobře vidět nezarovnaný olámaný okraj horního žebra. [host] 01.08.2009 |
| Na odlévání hliníku doma byl kdysi návod v časopise "UROB SI SÁM" - v podstatě se vzala
kamna PETRY ,místo horního kulatého tálu dal železný hrnec,do něho hliník,zatopilo se koksem a
zespodu foukalo do popelníku vysavačem. Forma byly ze sádry nebo písku. Nikdy
jsem to nezkoušel,znám to jen z toho časopisu,vždy pro mně byl dostupný model "kámoši a karton
cigaret" [Monty] 11.07.2009 |
| Taková již byla doba. Když šlo o dobrou věc, tak kdo mohl ten přispěl. Myslím, že v mnohých
lidech toto zůstalo i nadále, ale v dnešní době se objevilo mnoho překážek, zejména pak nepochopení
a strachu ze zaměstnavatele, že tato forma pomoci v podstatě nepřipadá v úvahu. Myslím, že o
fušování by se zde daly napsat legendy. Vraťme se však k motorům. Jak bylo složité odlít
v amatérských podmínkách válec či hlavu? Já si to například vůbec nedovedu představit. [JB] 08.07.2009 |
| Pěkné povídání, ale osobně si myslím že ruzné dílny měli ruzné vybavení a různě zkušené řemeslníky [Tom] 07.07.2009 |
| Měl jsem možnost kdysi se na podobné úpravě účastnit.Ve své podstatě to bylo dle článků v SM.Jen
vložka byla před lisováním broušená a poměděná.Přesah byl větší,pokud mě paměť neklame,kolem
necelých 0,15mm(včetně vrstvičky mědi).Samozřejmě se trošku upravovaly kanály ale ne moc,aby to něco
vydrželo.Vkládala se vložka mezi setrváky,dokonce i jehly do ojnice jsme vyráběli!Hlavní bylo vše
pořádně vyleštit včetně klikovky,ojnice,karterů a slícovat vše zájemně bez přesahů.Byla to hromada
práce a v té době i riziko,aby to někomu ve fabrice nebylo líto...I když o tom mistr věděl,ale
oficiálně to prostě nešlo.Ještě dneska mě ,když si na to vzpomenu,bolí prty od leštění...Ale v partě
to šlo lépe,každý pomohl dle svých možností.A odměna?No přeci když to kolegovi řádně
zabublalo.Jó,byli jsme asi cvoci...Jen na okraj,mám takový pocit,že se ten dural tepelně nějak
upravoval před obráběním,aby později neprasknul.Ale to si už nejsem zcela jistý,jak to bylo. [jirka] 06.07.2009 |
| Fachmene. Máš osobní zkušenosti s těmito úpravami? [JB] 06.07.2009 |
| Pánové! Z litinového válce se osoustružila žebra na čistý průměr, případně se průměr jestě brousil
na kulato (pro přesnějsí měření přesahu). Žebra se používala buď z hliníkových válců (např. na Zetku
z Libeňáka) nebo se žebrovaný díl vysoustružil z hliníkové kulatiny. Potom se hliníkový díl za tepla
a se správným přesahem spustil na připravený válec. Jak jednoduché že? Prý nalívat hliník na litinu.
Děkuji a na schledanou. [fachman] 06.07.2009 |
| Monty to jistě nemyslel špatně. Jde o to pochopit tehdejší možnosti volby, před kterými stál každý
amaterský mechanik. Jelikož jistě o technologiích používaných v průmyslu věděl, musel zhodnotit, k
jaké se přiklonit dle svých možností. K pochopení těchto úprav je prostě nutné svědectví účastníků.
Bez něho je záchrana takto upravených strojů zcela zbytečná. V příloze dávaá fotografii
závodního stroje na bázi ČZ 150 c ze Slavkova. A právě, jen z pohledu bez sepsané historie jeho
vzniku, neřekne fotografie téměř nic. Kdy vlastně u nás skončila kubatura 150 cm3? [JB] 03.07.2009 |
| Ty mladíku Aleši,my se tu bavíme o amatérských úpravách motorů pro soutěže a nebo závody v
podmínkách kdy byl soustruh k disposici pouze pro pár jedinců a NE O SERIOVÉ VÝROBĚ v továrním
provedení.Takže si nepleť brambory s hruškama ! [vz] 01.07.2009 |
| Nalít hliník na litinový válec je sice méně náročné na soustružení a jistě to i líp funguje - ale
kdo něco tuší o slévarénství,tak ví,že to je mnohem náročnější na odlití. Pokud vím,tak v seriové
výrobě to používala snad pouze belgická SAROLEA a PORSCHE . Jawa vždy lisovala vložky do
samostatně vyrobených hliníkových válců - na všech sportovních motorech i na seriovým modelu
638/640 [monty] 01.07.2009 |
| Na válec se lil hliník s toho důvodu,protože to nebylo tak náročné na dosedací plochu a v tu dobu se
tradovalo,že to lépe přilne k litině a že to lépe přenáší teplo.Jinak pro pana JB,motory ČZ se
upravovali z toho důvodu,že byly točivější a finančně byly dostupnější. [v] 30.06.2009 |
| Ve Slavkově jsem ulovil fotografii ještě jedné zajímavé úpravy. Je zajímavé, že zrovna tyto motory
byly tak masivně používány i upravovány. Pro pana V: Jsem rád, že jste svým příspěvkem
přispěl. Toto jsou věci, které se jinak než přímo od pamětníků nedozvíme. Já věřím, že i zážitky ze
závodů a příprav na ně, jsou pro většinu zdejších návštěvníků velice atraktivním tématem. [JB] 29.06.2009 |
| Jak se zdá dle popisu v článku za Světa motorů a z reakcí zde na fóru, lišila se výrobní technologie
hliníkového prstence kus od kusu. [JB] 29.06.2009 |
| snad je to ono.... [jirka] 28.06.2009 |
| Proč se to lilo na válec přímo??? to muselo být o dost složitější než to nalisovat né??
Tom [Tom] 27.06.2009 |
| Pane Bartuš,úpravy motorů,hlavně zvětšení chladících žeber jsme si dělali individuelně každý sám a
již tenkrát byla snaha něco okopírovat co měl konkurent.Nikdo to nikdy nedělal seriově,vše bylo
trochu jinak provedeno.Žádné konve od mléka se nepoužívali,leda že by jí někdo ukradl a rozpustil na
hliník.Žebra,tím mám na mysli litinová se napřed odsoustružila a potom se přímo na válec nalil
hliníkový prstenec a ten se po vychladnutí opracoval na soustruhu.Nebylo to sice jednoduché,ale dalo
se to vyrobit.Pokud se týká hlavy,tak pro ČZ 125 a 150 se nechala odlít v Metazu,a obrobit se musela
na soustruhu.Jawská se odlévala většinou individuelně.Další úpravy kanálů se pečlivě tajili a nikdo
je nechtěl nechat okopírovat a zrovna tak tomu bylo se spalovacím prostorem,ten se také tajil.Když
někdo na závodech v depu potřeboval sundat hlavu,tak jak jí sundal,tak jí pečlivě zabalil do hadru a
nikomu jí neukazoval.Protože jsem jezdil silnice i soutěže jako soukromník,tak bych Vám toho mohl
popsat víc,ale po zkušenostech doufám,že toto postačí a nezvrhne se to zase jinak. [v] 27.06.2009 |
| Ještě jedna fotka. [Petr] 27.06.2009 |
| Je to trochu mimo téma,ale snad mě kvůli tomu nezabijete.Dostala se mi do ruky zajímavá
hlava.Původně jsem myslel že je na "Céčko",ale nesedí rozteč.Je to v podstatě opracovaný
odlitek bez závitu na svíčku.Podle toho jak je odlitek hrubý bych typoval nějakou amatérskou výrobu
se záměrem umístit svíčku uprostřed (v nově vysoustruženém spalovacím prostoru je označený střed,ale
na vyvrtání už nedošlo).Zřejmě jde o zaformovanou původní hlavu s tím že původní nálitek na svíčku
byl zaslepen a žebrování zvětšeno.Roztečný průměr děr je 85 mm.Není možné že by to bylo na
"Téčko"? [Petr] 27.06.2009 |
| jeden starej pan co celej zivot pracoval na soustruhu mi rikal ze takovych valcu vyrobil mnoho a ze
ty hlinikovy prstence delali z vik od konvy na mliko proto jsou mozna rozmerove stejne [tom] 27.06.2009 |
| Já v tom samozřejmě žádnou vědu nedělám. Jde mi jen o to, abych zmapoval historii jedné z častých
úprav našich motocyklů. Závodní motocykly jsou odjakživa velice individuální záležitostí a tedy
nelze je podchytit generálně všechny. Musíme si však uvědomit, že většina tehdejších jezdců byla
sdružena pod Svazarmem a tam se úpravy dělaly velmi často kolektivně. A mezi jednotlivými oddíly
kolovaly různé návody, čímž se dost úprav dosti unifikovalo. Například ten návod ze Světa motorů by
mnohé jistě osvětlil. [JB] 26.06.2009 |
| Přesně tak jak píše monty... žádnou vědu a unikáty bych v tom nehledal [Tom] 26.06.2009 |
| já tehdy taky žádný výkres neměl - výška je daná(od výfuků až nahoru místo původních žeber) průměr
taky (trochu větší než původní žebra,maximální průměr jako sklenice od okurek) ,počet žeber podle
nějaké fotky ,a přesah jsem spočítal podle roztažnosti materiálu. Co dál vymyslit? Vyráběla to
většinou nějaká parta v Autoklubu ,každej přispěl,jak uměl a co vyrobili navíc,prodali známým.Proto
je vždy několik stejných a všechny jsou si hodně podobný. [monty] 25.06.2009 |
| Mohl by někdo dát k dispozici ten návod ze Světa motorů? Docela bych byl zvědav, zda by seděly
některé rozměry. Viděl jsem těch válců již hodně a většina je rozměrově stejná. Z toho usuzuji, že
buď se to vyrábělo dle shodného návodu, nebo to někdo dělal v sérii. [JB] 25.06.2009 |
| jÁ MYSLÍ,že v továrně neměli žádný důvod to takhle fušovat - udělali si prostě nový válec,at už z
hliníku nebo liti¨nový s většími žebry(třeba zrovna ČZ používala na motokrosech a Enduro motorkách
litinový válce až do roku asi 1966) Takhle si to upravovali amatéři,kteří neměli jiné možnosti.
Vzpomínám si,jak mně u nás v továrně(MEZ) odlili za cigarety blok hliníku podle sklenice od
okurek(prostě to otiskli do písku a ptoom nalili hliník) Strejda mně to na noční
vysoustružil(byly z toho 2 kýble špon) - potom jsem omlátil žebra kladivem na origo válci,strejda
to doladil na průměr,nahřáli jsme v troubě v kuchyni(máma byla hrozně štastná) nalisovali a hotovo.
Hlava byla vyrobená ze stejnýho polotovaru. Foto se pokusím najít. [monty] 25.06.2009 |
| V SM rok 1957 je popsána úprava žeber na válci...odsoustružením a nalisováním AL prstence se žebry,
jsou tam komplet výkresy a postup Tom [Tom] 25.06.2009 |
| Schválně si porovnejte provedení těch hliníkových límců. Na mých fotkách jsou zjevně shodná (mají 5
žeber). Motokárový motor má 6. V archivu mám ještě toto provedení, které však má jen 3 žebra a má
odkryté svorníky. Soudím tedy, že právě to pětižebrové provedení je tovární. [JB] 25.06.2009 |
| Přikládám fotku motoru v silničním závodním motocyklu. [JB] 25.06.2009 |
| U motorů 125C se jednalo vesměs pro úpravu do motokár.Válce jsou tudíž v podstatě seriové (úpravy
byly zakázané) a mají hliníkový límec jen pro lepší chlazení.K válci bývala i dělaná hlava a nebo
nově odlitá podle seriové s tím že spalovák byl jiný a svíčka byla uprostřed.Přidávám fotku mého
motoru. [Petr] 25.06.2009 |
| Na tom Manetu to je pro mě naprostá novinka. U péráků a kývaček se tato úprava vyskytuje docela
často. Přikládám fotografii motoru z péráka. Jistě musela existovat nějaká výrobní dokumentace,
za které by se dalo vyčíst, kdo je autorem a výrobcem. Závodníci a mechanici, ozvěte se. [JB] 25.06.2009 |
| V mnohých případech jde jistě o amatérskou úpravu, ale jelikož jsem se setkal s několika kusy zcela
shodné úpravy, myslím, že jde většinou o úpravu tovární, nebo klubovou. O jedné úpravě, která je
tomuto válci nápadně podobné, píše i Svět motorů. [JB] 25.06.2009 |
| Sám mám takový válec doma - koupil jsem jej s motocyklem JČZ 150/352. Vyrábělo se to značně
primitivně, podoma, nebo v různých amatérských dílnách kvůli zlepšenému chlazení horní části válce.
Technologie? Horní žebra až po výfukové kanály se odstranila (osoustružení, olámání + zabroušení),
pak se v primitivní pícce roztavila hliníková slitina, např. ze starých pístů či jiných odlitků a v
primitivní formě se kov nalil na válec. Podle dokonalosti formy se žebra buď dodatečně vysoustužila
"z plného", nebo byla vytvarována už do žeber ta forma. Předávám popis technologie
pamětníka, mého spolupracovníka, který se úpravami zabýval a jezdil terénní závody. Můj válec
má bohužel některá žebra odlomená a hyzdí (nálitek je velmi křehký, víc, než původní litina - dáno
právě tou primitivní technologií). JInak bych jej namontoval. [host] 25.06.2009 |
| Nejen ČZ a Jawa,ale i na motorech Manet 90 byly podobné úpravy,více toho ale bohužel nemám a
jakékoliv bližší informace o těchto úpravách mě také dost zajímají. [Martin Štindl] 24.06.2009 |
|
|