| Tak kdysi jsem zde někde popsal jak se razilo, druhy, viz tři kategorie komisařů apod., z obdélníku byl v pozdější době někde ovál, ale většinou asi až někdy po roce 1980, ale kecal bych, i to zda bylo 20, či 21 krajů, dlouho jsem si tyto informace neosvěžoval, hlavně raznice putovala a někdo testoval třebas 20 let a jiný zase jen dva roky, takže je to takové složitější, s tím kdo s kterou bouchal, musel by být uvedený i rok, neboli léta kdy tuto funkci vykonával. [P] 20.07.2019 |
| Doplnenie čísla razníc technických komisárov - TK11 - Juraj Kočergin, Východoslovenský kraj, 60-70.roky. Zaujímalo by ma číslo TK21 v obdĺžnikovom rámčeku, pokročil niekto v bádaní? Zatiaľ som sa stretol len s číslom TK v krúžku alebo trojuholníku. [Retro] 20.07.2019 |
| Chlapci, objasním. Počkajte si na pokračovanie o Pionieroch na Motoride.sk [gilbert] 15.07.2019 |
| Jasně, jde určitě o malou razničku, to je více než časté, prostě jen kontrola určitého zaměstnance ve fabrikách a oražení kontrolovaného dílů, nic víc, s raznicí od komisaře na závodním motoru, či rámu vozidla to nemá nic společného. [P] 19.11.2018 |
| zdravim mam dili razene tk 31 a tk 36 diky za jakokoli odpoved N [Nikola ] 19.11.2018 |
|  A fotečka z druhé strany, zatím to dávám na šestnáctky, devatenáctky možná ještě někdy dodělam, něco ještě vyrobit aj. a bude z toho celkem pěkná silnička. [psmotokary] 23.12.2016 |
| Pěkná fotečka!!! Kdyby jste byl tak hodný a poslal více fotek té kostry třeba konkrétně na můj mail.Děkuji předem!!Popřípadě jestli jste rozdělal ten motor,jáké jsou na něm provedeny úpravy?Co se týče klikovky,kanálů.pístu atd.Mám na mysli,takové ty úpravy(jak,se říkalo na koleně)=provedeno doma. [Ivošek] 18.10.2016 |
|  Tak jsem narazil na podobnou kostru závodního pionýra jako zde TK 16, asi putoval hodně kraji, když má snad TK 17, 8, 7...., naposledy byl prý v Bohumíně. [P.] 17.10.2016 |
|  ještě jedna [xxx-1] 30.08.2016 |
|  Další [xxx-1] 30.08.2016 |
|  Dobrý den Je nějaká šance získat informace k tomuto motoru? [xxx-1] 30.08.2016 |
|  2,, [tomas] 20.07.2016 |
|  Zdravím Vás, chtěl bych se prosím zeptat, zda je možné z čísla motoru, viz. foto, zjistit nějakou informaci. Děkuju [tomas] 20.07.2016 |
| Ivosek zajíma by mne motor Tvého péráku, sháním jakékoliv informace o krátkozdvihových Jawách. Když tak mi prosím zavolej na tel 602233540 ěkuji předem a zdravím. [modrýpérák] 31.05.2016 |
| Nora-nevím jaké specifikace chcete k tomuto stroji?Tento motocykl nikdy nejezdil na závodech v 60letech!Je to postavený daleko později,po závodech jsem jezdil od r.58 a nikdy jsem tam takový pio neviděl,navíc tehdy takový rám ani jezdci(samodoma)nedělali.Navíc když se dívám na to sací koleno,na tu plovákovou komoru,tak vysoko-jede to vůbec??Bohužel už si přesně nepamatuji,který T.komisař měl č.16.Ten kdyby to viděl-ten by zaplakal!! [Ivošek] 03.02.2014 |
| dobrý den ,stroje které zde vidím se mě líbí,na cezetě 175 jsem jezdil 7let a konkurovat v závodech na těchto strojích je už téměř nemožné mám na mysli Pčr jo do jízdy pravidelnosti je to paráda,závodění zdar [dusan] 02.02.2014 |
|  A ještě na závěr-postupná renovace otcového Péráka ze sedmačtyřicátýho roku.Jednolauf,krátkozdvižka-dvěstěpade! [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Berta Zapletal Boldor třispade název stroje podle závodu Bold"oR(závod o zlatý věnec) [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Robert(Berta)Zapletal-VČ,Brno;WALTR,vedl e něho Bartoš [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Uherské Hradiště [Ivosek] 10.01.2013 |
|  ČZ-stosedmpět,padesátá léta [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Jawa-dvěstěpade.padesátá léta [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Ogar-třipade.padesátá léta [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Stopětadvacítka,tříkvalt padesátá léta [Ivosek] 10.01.2013 |
| Omlouvám se přehodil jsem jména jezdců(OBRÁCENĚ) [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Ogar-třistapade.R.Zapletal-jezdec,F.Zezu la [Ivosek] 10.01.2013 |
|  Původní papíry-ČZ.stopětasedmy.šedesátá léta.Majitel R.Zapletal-jezdec M.Reimer [Ivosek] 10.01.2013 |
| Tak se dívám na toho modrýho(závod)pincka.Nesedí mi tam tři věci-v 70 letech už každý jedil kapotáž,to koleno(karburace)to je ztráta jako prase,a za třetí ta komora(plovák)zavěšená proklatě vysoko.Převážně bývají komory skoro na úrovni karburátoru(fyzika-spojené nádoby)Takže mě jenom trošku zajímá, jak se s tým stvořitel popral!Kde,kdy a jak to jezdilo!! [Ivošek] 08.01.2013 |
| Tak též jsem poskládal závod.pincka.Jsou na něm tyto ůpravy.Stočená klika,rozšíř.kanály,karb.150c,zavěšená komora del,orto,přesazená kolleč.ve skříni,upr.sekundár. převod,kola19 jde to 120km vín ani ranu.Ctělo by to čtverku tři kvalty jsou málo.KDO MÁ ZÁJEM ať pošle mail zašlu i jiné fotky a dáme o tom řeč. [Ivošek] 11.12.2012 |
|  Odpovědˇ pro modrýho péraka.S těmi záv.pincky máš pravdu.já taky uznávám origo papíry,ale když přijedeš závodit stejně ti vystaví nové.Já nějaké mašiny vlastním a pokud jsem chtěl jet kyjov, brannou,starák,stejně mi udělali nové,jak budu mít čas ofotím a pošlu na ukázku ty staré papíry [Ivošek] 11.12.2012 |
| Hezký večer pánové .Měl bych dotaz ke značce TK.Mám jí totiž vyraženou na motoru absolutně seriové ČZ 250/475.Značka není u výrobního čísla ale v přední časti bloku u předních držáků motoru,a to TK 17.Tato značka zřejmě nezaručuje účast na soutěži ,pouze že byla motorka ve spárech technického komisaře.Nebo se pletu.Za info. předem děkuji. [jeeenik] 27.09.2011 |
|  zdravím mě se setkaly doma kartery z nejaké závodní 05 origo pruměr kliky 85 a dle kliky i menší zdvih.neměl by doma nekdo nějaké info [Rendolf] 24.01.2011 |
| Ten s číslom 6 je TATRAN 50 RS, z roku 1964 ešte so vzduchom chladeným motorom. Medzi prestavbami
Pionierov by nemal byť. [M.] 30.09.2010 |
| Nora: Pokud myslíš tu barevnou fotku závodního pionýra na tvém odkazu. Tak je to můj motocykl a k
němu je ten průkaz co jsem tady dával. Pokud chceš více info napiš mi mail. [Vašek] 29.09.2010 |
| No tak nesmím věřit všemu co kde najdu...našel jsem Tatrana :D [Nora] 27.09.2010 |
|  Zde foto [Vasek] 15.09.2010 |
| Ahoj pro menší doplnění TK a komisařů TK7 měl také pan Jílek s Kroměříže a to v letech 1970-1974. [Vašek] 15.09.2010 |
| He is Slovak. To si z něj děláš srandu, že mu to nenapíšeš celý? [Honza l] 07.06.2010 |
| Ján Jakubík but not Czech racer! [M.] 07.06.2010 |
|  Hello I search information and photos to pilot Czek, Jan Jakubik racer by Tatran 50cc in year
1970-75.Thanks Best regards from Verona [Marco] 04.06.2010 |
|  Hello I'm Marco from Verona (Italy) site web www.oldracer50cc.com the Jawa TK 16 is my, I have
another Jawa GP year 1971. [Marco] 04.06.2010 |
| Dobrý večer, tak přikládám ještě další zjištěné číslo kontrolní raznice: TK - 8 měl pan Krečmer
Josef, ze Severomoravského kraje. [psmotokary] 04.01.2010 |
| Dobrý den, tak přikládám další zjištěné číslo kontrolní raznice: TK - 7 měl pan Zavrtálek Jaroslav,
z Jihomoravského kraje. [psmotokary] 03.01.2010 |
| Dobrý den, přikládám jména technických komisařů a kraj, kde testovali v roce 1979. Čísla kontrolních
raznic které používali jsou uvedena v závorce, bohužel jen u dvou.: Praha Ptáček
Vladimír Severočeský Bartoš Rudolf Západočeský Daneš Vladimír ( TK - 4
) Jihočeský Korčák František Východočeský Kučera Jiří Středočestý
Paleček Jan ( TK - 2 ) Severomoravský Krečmer Josef Jihomoravský
Zavrtálek Jaroslav Západoslovenský ing. Bučínský Mik. Středoslovenký Strejc Karol
Východoslovenský ing. Kočergin Juraj [psmotokary] 31.12.2009 |
|  Pro chlapy, kteří se bavili o přestavěném motoru čz 125/511 na větší obsah, přikládám fota mojí
šlapačky vyrobené v Plzni. Za použití motoru čz 125/511, zvětšeného na obsah 265ccm a změněnou
převodovkou, i když stále 6kvaltovou, ale změna motoru je samozřejmě ihned viditelná. [psmotokary] 16.12.2009 |
|  Ještě přikládám foto jednoho ze starých pístů s okénkem pro pátý přefuk. [psmotokary] 16.12.2009 |
| Krásná práce ty motory..Motokáry to jsou prostě malý formule. Kanál přez píst??? o tam jsem neslyšel
ještě.. 5K to je taky krásná práce. Tom [Tomáš] 15.12.2009 |
|  Pro Tomáše, tak u motorů čz 125/984 se šoupětem je celkem 5 přepouštěcích kanálů, původní sací kanál
do kliky je u šoupěte vpravo zaslepený a u šoupěte vlevo není protože byl válec upraven z odlitku
před opracováním. U motoru čz šoupě 150 ccm jsou 2 přepouštěcí kanály upravené tvarově, zvětšené a
leštěné, původní sací do kliky je uzavřen válcem, který je nalisovaný přes košili původního válce.
Ještě přikládám foto jednoho z motorů čz 125/511, upraveného na šoupě a vodníka, Zde je použito také
5 přepouštěcích kanálů a z toho jeden zkrs píst což dělala většina jezdců. [psmotokary] 15.12.2009 |
| Jak to vypadá zevnitř ty motory se šoupátkem. Kde je tam vyveden kanál? Tom [Tomáš] 14.12.2009 |
| Rád bych vážení Vás upozornil na to,že značka TK - a číslo znamená číslo technické kontroly která
tipovala daný speciál a vystavila mu patřičný průkaz aby se mohl zúčastňovat sportovních
podniků.NENÍ to žádné označení typu. Stejné číslo TK může mít na silnici,v motokrose atd. [jiří] 13.12.2009 |
| Dobrý den, motory 125/984 mám do motokár, ten s rotačním šoupátkem vpravo jezdilo poměrně hodně
motokárových jezdců, ale také si myslím že ho asi někdo jezdil i v silničním motocyklu vzhledem k
vybroušenému válci a posunutému výfuku na střed. Motor přestavěný na šoupátko se zmenšeným obsahem
na 150ccm, mě rozum taktéž nedává, ale je to tak a jen doufám, že mě bývalí majitel najde alespoň
fotografii, jak vypadala silniční motorka s tímto motorem. Co se týče přestavby motoru 125/984 na
obsah 175, tak mohu potvrdit, že se to dělalo za použití zde zmíněné ojnice a válce z čz 175 enduro.
A o motoru čz 125/511 se zvětšeným obsahem, aby ale nebyl viditelný rozdíl jsem se nesetkal a ani
jsem o něm neslyšel, ale vlastním stavěnou šlapačku s veškerou technickou dokumentací, která má
použitý základ motoru čz 125/511, a tam je motor zvětšen na obsah 265ccm, nově vyrobené převody, ale
ponechán 6 kvalt. Samozřejmě je ale možné všechno a třeba se nějaký ten motor s větším obsahem
oběví. [psmotokary] 11.12.2009 |
| Monty:tento mal tiež rozvod piestom.najprv bol v káre,potom skončil v motocrosse.bolo to asi v r.82. [jumbo] 10.12.2009 |
| O 511 nevím - ale měl jsem motokrosa 984 (s rozvodem pístem) s válcem a klikou z Endura
175 ccm - z venku nebylo naprosto nic poznat,ale trošku víc to jelo. Stalo se před 25 lety,tak
je to snad promlčený,stejně jsem nic nevyhrál. [Monty] 10.12.2009 |
| Monty:možno jazdil medzi 125.psmotokary:počul ste niekedy motore ČZ125-511 so zvýšeným objemom
valca?z vonku nerozoznatelný od 125.bohužial žiadnu dokumentáciu nemam. [jumbo] 10.12.2009 |
| K čemu bylo zmenšení objemu na 150 ccm? Taková třída se někdy jezdila? Já pamatuju pouze 125 a 175.
Jinak krásná práce - motory 984 jsou asi z motokáry? [Monty] 10.12.2009 |
|  Motor čz 125 typ 984 s rotačním šoupátkem vlevo a s otočeným válcem výfukem dozadu, a oprava mé
chyby: na obrázku níže šoupě vpravo. [psmotokary] 10.12.2009 |
|  Fotografie motoru čz 125 typ 984 s rotačním šoupátkem vlevo. [psmotokary] 10.12.2009 |
|  Dobrý den, přídávám tedy nějaká technická data motoru čz šoupě. Spodek motoru je čz 175 typ 501,
primární převod je změněn z 1,904:1 (21:40) na 1,774:1 (31:55), čímž je samozřejmě změněn směr
otáčení klikového mechanismu, stejně jako používala spousta silničářů v té době u motorů čz 150 C.
Původní klika má stočený průměr setrvačníků a je změněný zdvih z 65mm na 58mm. Kartery jsou
vytlakovány vytočenými čely kolem setrvačníku. Kartery pod válcem jsou snížené o 7mm a levá strana
karterů zkrácena o 55mm, jelikož se vyjmulo startování, jezdci motor zabral méně prostoru a mohl
použít i vlastní kratší rám. Válec je čz jednovýfuk typ 450 s vrtáním 57,25mm, což dává motoru obsah
149,36ccm a má zvětšené přepouštěcí kanály. Karter pod zapalováním je utočený a je zde přišroubovaná
spodní deska šoupátka. Šoupe je vyrobené z pertinaxu a je uzavřené venkovní deskou šoupěte. Jako
zapalování jsou použité pouze kontakty a tak se celý závod odjel jen na baterii. Sání má průměr cca
30 mm. Tento typ přestavby motoru na rotační šoupátko je poměrné jednoduchý a velice často
používaný, ikdyž spíše později a to u motorů čz 125 typů 511 a 516. Také bylo přestavěno několik
motorů čz 125 tyb 984, které se používali v silničních motocyklech, nebo v motokárách. Dnes jsou
bohužel jen velmi málo výdané, tak alespoň pro představu přiložím fotografie těchto motorů s
rotačním šoupátkem na levé, i pravé straně motoru. [psmotokary] 10.12.2009 |
| Moc pěkně napsanej článek... A ten motor to je hodně zajímavý uprava na rotačí šoupátko. Neměl by
jste víc fotek docela by mě zajímalo jak je to udělané. Díky Tom [Tomáš] 07.12.2009 |
|  Dobrý den všem se zájmem o jakýkoliv motoristický sport, či stroje, nebo historii. Chtěl bych Vám
jen napsat něco ohledně zde zmiňovaného označení TK - 16. Samozřejmě se nejedná o název motocyklu,
či nějaké výrobní číslo a tak podobně. TK je označení technického komisaře a číslo 16 je přidělené
této osobě pro určitý kraj. Pokud se nepletu, tak krajů bylo 14, takže minimálně by měla být čísla
od 1 do 14. Ale jelikož jsme byli Československá Republika, tak předpokládám, že museli být
pravděpodobně techničtí komisaři i na Slovensku. Také je samozřejmě možné, že pokud se kontrolní
raznice ztratili, či je komisař po ukončení jeho činnosti nevrátil, mohli být přidělené krajskému
středisku raznice nové, s jiným číslem. Na mých strojích mám obsaženou většinu čísel od TK - 01 až
po TK - 20. Ke zde zmiňovanému TK - 16, bych chtěl dodat, že mám motor ČZ 175, přestavěný na rotační
šoupátko, který byl také při testování označený komisařem kontrolní raznicí TK – 16. Tento motor byl
v silničním motocyklu z 60-70tých let. Od pána, od kterého jsem ho získal, vím, že motocykl pocházel
z okolí Brna. Takže zde zmiňovaný pionýr by měl pocházet odtamtud, nebo alespoň motor, který mohl
být používaný v motokárách junior. Jen pro zajímavost v Plzeňském ( západočeském ) kraji dlouho
testoval p. Sloup( TK - 4 ), po něm je převzal okolo roku 1979 p. Daneš ( TK - 4 ), pravděpodobně
středočeský kraj měl p. Paleček ( TK - 3 ) atd. Je potřeba si uvědomit, že se testovalo minimálně
od roku 1946, ( jak to bylo před válkou nevím, protože žádné jezdce z této doby neznám ), tak je
samozřejmě jen malá pravděpodobnost, že by měl dodnes např. zmiňované TK - 16 ten samý technický
komisař, kterému bylo přiděleno jako prvnímu. Dále bych napsal něco málo k onomu testování vozidla
(přistavení vozidla k technické prohlídce). K testování se muselo přistavit vozidlo každý rok a to
jak nově vyrobené, tak již dříve provozované a testované. Většinou byl termín každoročně stanoven do
30. Dubna. Vozidlu, jež prošlo prohlídkou, byl vystavený nový technický průkaz (osvědčení závodního
stroje, technický průkaz či osvědčení, nebo provozní průkaz), nebo byla stávajícímu TP prodloužena
platnost o jeden rok. Pokud se jednalo o nově vyrobené vozidlo, byl označený kontrolní raznicí motor
i rám vozidla, když jste měli motor či rám použitý ze staršího vozidla a doložili jste jej TP,
komisař už je označovat nemusel. Staršímu vozidlu používanému další sezonu, se jen prodloužilo
osvědčení do stávajícího TP. Tady je třeba si uvědomit, že musel být označený (otestovaný) každý rám
i motor vozidla jak u silničních, terénních, soutěžních motocyklů nebo motokár, před prvotní účastí
na nějakém sportovním podniku. Co se týče číselného značení motoru nebo rámu vozidla, bylo k
výrobnímu číslu vyraženo kontrolní raznicí většinou jen označení TK, ale pokud byl rám či motor bez
výrobního čísla, či byl vyrobený doma apod., dostal ještě k označení TK další číslo podle pořadí
testovaného stroje u některého z technických komisařů. Samozřejmě je dnes těžké dokázat originalitu
vozidla, jelikož asi jen málokdo vlastní originální TP, dobové fotografie, plány apod. Ale bohužel
jen velice málo dnes provozovaných závodních strojů na veteránských akcích, má označení technickým
komisařem, což vede k domněnce, že většina těchto strojů je vyrobena nově (samo doma) a vydávána za
originální stroje. Samozřejmě bych chtěl podotknout, že existovali různé předpisy (Pokyny pro
motoristický sport), které se vždy po nějaké době nahrazovali novými, v kterých by jste nalezli
všechny technické předpisy pro vozidla a závodní podniky pro určité období. Takže není samozřejmě
směrodatné vše, co jsem zde napsal, protože to zajisté nebylo stejné v roce 1950, jako třebas v roce
1965, nebo v roce 1980. Snad jsem alespoň někomu odpověděl, na některé otázky týkající se značky TK
a třeba trochu přiblížil tehdejší dění kolem sportovních vozidel. Za délku článku se všem omlouvám,
i když by šli o těchto tématech napsat zajisté celé knihy. [psmotokary] 05.12.2009 |
|  Příklad označení technickým komisařem [psmotokary] 05.12.2009 |
| Nora: nezapomínejte že žijeme v čechách.. zde je možné vše. je to otázka financí Tom [Tomáš] 20.10.2009 |
| Lze postavit repliku závodní motorky a získat k ní schválení pro závody veteránu? [Nora] 20.10.2009 |
| Ja si nemuzu pomoct, ale mne to pripada, ze se jedna o predelanej soutezni padesatkovej jawskej ram.
Ja uz jsem to koupil s motorem Sachs, kvuli kteremu tam mam navic vevarenej spodni drzak. Po 25 v
pripade zajmu vyfotim pro porovnani... [Pája] 19.10.2009 |
| Tak nějak procházím archivní materiály a jméno pilota MIROSLAV JAKUBIC jsem nikde v letech
uvedených nenašel. Pouze znám Jána Jakubíka ,z Povážskej Bystrice, který jezdil padesátky s
Tatranem. Zná někdo tohoto pilota Miroslava Jakubice a ví kde jezdil????????????? [modrýpérák] 18.10.2009 |
| A jak se na to dívám, tak pravé víko zapalování je z O5-ky, takže jen válec a hlava není zřejmě
původní v motoru. Píše, že motor je 4 kanálový. [Nora] 18.10.2009 |
|  Dostala se mi odpověď od prodávajícího: Hello the Jawa TK 16 is arrived in
Italy 25 year ago, the factoring is Jawa (Czekrepublc) the bike as run in the 1960-1968 pilot
Miroslav Jakubic. Best Regards Marco a přikládám další foto [Nora] 18.10.2009 |
| Monty já stále věřím , že TK 16 existuje a že se nám ozve a příjemně nás překvapí.Chlapi líbí se mi
věcný přístup všech se snahou osvětlit jednu z dalších záhad naší historie. [modrýpérák] 18.10.2009 |
| S rozetou je to fakt - motor bude mít jistě zvýšené otáčky a trojka je přímý záběr - s koly
19" a s touhle malinkou rozetou(origo Stadion?) by to nejelo ani z kopce po větru. [monty] 18.10.2009 |
| už se mi dostalo i názoru, zdali není rám na 50ccm zbytečně komplikovaný a těžký. Přední vidlice je
pionýr, zadní ne, ani tlumiče. Na pionýra to má velmi malou rozetu. [Nora] 18.10.2009 |
| Jak si tak prohlížím fotku - rok 1960 to být nemůže z prostýho důvodu - hliníkový válec s velkou
hlavou se tehdy ještě nevyráběl. Napadá mně jedna TEORIE vzniku - starý závodní motor z
regálu,rám z jakéhokoliv malého motocyklu z burzy za 20 Euro (KTM,Italjet,Piagio...),kola Stadion a
piksla modré barvy. [Monty] 18.10.2009 |
| Pionýr je československá legenda.Motor nakreslil konstruktér JAWY p.Křivka v Praze.První řada
Pionýrů vyrobená v Praze měla ještě pedály namísto pevných stupaček.Když v Povážských strojírnách
končila výroba Maneta přijel Karol Šinkovič do JAWY a od šéfkonstruktéra Jozífa převzal kompletní
dokumentaci. Jak uvádí konstrukter Křivka „museli z technologických důvodů některé věci změnit a po
určité době se začal vyrábět Pionýr v Povážské Bystrici.Řadou fotografií se dá tato skutečnost
dostatečně dokumentovat.Tedy doslova a do písmene československý projekt vycházející z dané doby.
Svým konstrukčním pojetím Pionýr od samého začátku vybízel i ke sportovnímu využití.Řada
silničních jezdců padesátých let jednak pro své děti i další známé stavěla řadu strojů u nichž
základem byl rám a motor z Pionýra.Tyto stroje pak sloužili k výchově mladých zájemců o tento druh
sportu.Musíme si uvědomit , že v dané době jiných východisek nebylo a jiné motocykly prostě na trhu
nebyly.Různorodost pojetí zpracování těchto sportovních strojů stavěných v amatérských podmínkách ,
které byly kraj od kraje velice odlišné , dal vzniknout mnohým konstrukcím , které jsou v dnešní
době sběratelsky velice zajímavé a současně i poučné. Ukazují um a technický cit našich otců a dědů.
Kdo se jen trochu zajímá o tyto stroje – amatérsky stavěné silniční závodní motocykly,ale i
terenní,či soutěžní mi dá za pravdu , že podobný stroj pravděpodobně neviděli jako je tento JAWA TK
16 .Dále nelze opomenout, že i zkušení pracovníci pražské JAWY se sami podíleli na zdokonalování
motorů Pionýra pro účely sportovního využití a své poznatky tehdy nezištně publikovali v dobovém
tisku.I legenda českých silnic závodník Josef Křížek zpracoval několik projektů v nichž jeho úprava
motoru z Pionýra sehrála důležitou roli jak na silnici, tak i ve sprintu. Že by nikdo z kolegů
neměl podobnou fotografii ve svém archivu a při různých setkáních se s ní nepochlubil,či že by měl
stroj doma a také mlčel??Promiňte to se mi nechce věřit.Také že by tisk opomenul takovouto stavbu na
počátku šedesátých let ????? Silně pochybuji. Dle mého názoru se jedná o novostavbu s cílem
prodat stroj v zahraničí,či někomu kdo nemá o stavbě těchto strojů dostatečné znalosti , ale má
peníze a touží po nějaké té raritě.Bude zajímavé pátrat po tom kdo má značku TK 16 , úvaha že by to
mohlo být označení technického komisaře je úměrně nejlogičtější. Je docela možné, že se můj
názor správný není a autor přestavby nás překvapí a podá důkaz o tom, že stroj vznikl v roce 1960.Já
bych tomu i fandil Mám před sebou obrázek mé oblíbené tovární JAWY 2xs OHC 250 z roku
1959.Porovnávám s obrázkem JAWY TK 16.Podobnost čistě náhodná – sličná,kompaktní stavba rámu na něm
posazená štíhlá nádrž přecházející v sedlovku a zakončená vyšpulenou krovkou-krásná podívaná,oku
lahodící , jen ten motor……Nu u JAWY TK 16 je opravdu trochu jiný. Omlouvám se za délku svého
příspěvku.Muselo to jít ale ven. Přeji příjemný den všem. [modrýpérák] 18.10.2009 |
|  A stále sa jazdia, napr. Podjavorinský okruh v Novom Meste nad Váhom. Upravené Mustangy pána Kročku
jazdia až 127 km/hod. Monty má pravdu, podľa toho razítka sa dá zistiť, ktorému komisárovi
patril a možno aj kto motocykel postavil, veď musel mať vystavený preukaz. [M.] 17.10.2009 |
| Ještě mně napadlo - TK 16 je značka konkrétního technického komisaře, z toho lze usoudit v kterém
kraji ČESKOSLOVENSKA byl motocykl testován. Nejsem schopen určit který kraj to byl,znám
pouze TK O4 ,to je jihomoravský pan Zavrtálek. Modrýperak neví víc? [Monty] 17.10.2009 |
|  Preteky na upravených pionieroch sa na Slovensku jazdili, napríklad Manínsky okruh v Pov. Bystrici. [M.] 17.10.2009 |
| Omlouvám se,nějak nerozlišuji české a československé - motor je na 100% slovenský,a jestli byl
zbytek vytvořen v čechcách,na Slovensku nebo v tramtáriji,to si netroufám ani typnout.
Otázka je - jezdily se na Slovensku silniční závody Pionýrů ? Já nevím. [monty] 17.10.2009 |
| Monty. Mohol by si nás poučiť? Kde v Čechách sa vyrábal Pionier? [???] 17.10.2009 |
| Dobrý den , plně se přikláním k názoru Montyho.Jedná se však o zdařilou stavbu silničního závodního
motocyklu s motorem z Pionýru.Nápadný je rám motocyklu.Nikdy jsem podobný stroj na závodech v letech
1960-1965 neviděl,ani jsem neviděl fotografii takového stroje při závodu,či v depu.Na dobu vzniku
jak je prezentováno- 1960 mi stavba připadá příliš složitá.Pionýry byly většinou jednodušší
konstrukce vznikající na nejnižší urovni možností amaterů,protože se jednalo převážně o začínající
jezdce.Stavby té doby jsou obecně jednodušší.Bylo by také dobré vědět zda nádrž a zadní krovka jsou
z kovu,či jsou laminátové.Nemohu se ubránit dojmu že rám,nádrž i sedlo se zadní krovkou mi siluetou
připomínají uplně jiný motocykl tovární jawské provenience.Pokud by někdo měl foto tohoto stroje se
závodů,či z depa rád bych si jej zařadil do svého archivu,také případné poznámky k jezdcům,výrobci
stroje ,protože se o amatersky stavěné silniční závodní motocykly intenzivně zajímám.Děkuji.kontakt-
modryperak@centrum.cz -Příjemný den všem. [modrýpérák] 17.10.2009 |
| Podle mně ne- ale pokud ví někdo víc,poučte nás. [Monty] 16.10.2009 |
| až tak jednoduché??? Takže žádná větší nebo tovární produkce? [Nora] 16.10.2009 |
| TK 16 je číslo technickýho komisaře na českých závodech,jinak je to normální závodní pionýr domácí
české výroby,s kolama Stadion a zadní vidlicí JAwa 90. [monty] 16.10.2009 |
|
|