MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 307702 příspěvků |7573 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 25 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexTraktory Zetor | Diskusní téma 25.11.2020 06:25  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

Záhada v elektroinstalaci ZETORU 25A.


 Dobrý den všem traktoristům! Když mi před necelými dvěma lety odešla baterie, tak jsem si pořídil repasovanou. Už si ale nepamatuju, jakou má kapacitu. Je to něco mezi 100 a 120 Ah. Přes zimu jsem nejezdil a baterrii jsem měl doma v dílně. Jen jsem ji jednou za dva měsíce trochu dobíjel. Po zimě jsem při startech zpozoroval, že se zhoršilo startování. Většinou motor naskočil až na třetí, čtvrtý pokus a to vždy motor prohřívám horkou vodou. Před týdnem jsem ale už nenastartoval. Párkrát se motor překulil a nic. Při druhém pokusu o start jen cvakl startér a bylo ticho. Zhasla i kontrolka. A ani světla nesvítily. Byl jsem naštvanej na baterii, že mě bez rozloučení opustila. Na kontaktech baterie jsem naměřil obyčejným voltmetrem 12,9 V. Vyštrachal jsem testr na elektrolyt ve 4 článcích ukazoval 90% nabití a 2 články 75%. Tak jsem si myslel, že prostě baterie už nemá tak velkou kapacitu, jakou by měla mít. Odvezl jsem ji do firmy, kde jsem ji kupoval, aby ji otestovali. Připojili ji nějaký přístroj a kroutili hlavou, že prý je v pohodě. No a protože jsem nevěřící Tomáš, tak jsem zajel k tátovi na chalupu, kde jsme tu baterii dali jeho traktoru. Má taky Zetorka 25. Traktor naskočil razdva i na studenou vodu. Baterie s motorem vrtěla jako vítr. Takže jsem zajásal, že nemusím kupovat novou.
No, ale co teď? Je vadná spínací skříňka, startér nebo něco dalšího v traktoru?
Abych to shrnul. Zasunul jsem klíček, rozsvítila se kontrolka a žhavení taky fungovalo. Při startu se motor několikrát mírně převalil a konec. Zhasla i kontrolka dobíjení a ani světla nesvítily. Vytáhl jsem klíček. Po několika minutách jsem klíček opět zasunul do spínací skříňky a kontrolka se rozsvítila. Zapnul jsem světla, ale ani neblikly a i kontrolka dobíjení zhasla.
Čím bych měl začít? Děkuju předem za rady. Tom    [TH]   17.09.2015     Přidat odpověď  
Odpověď  Zdravím všechny traktoristy! Je to už pět let (sakra, nějak moc to letí), co jsem tu naposledy řešil záhadu v elektroinstalaci na mém Zetoru 25. Do letošního srpna traktor fungoval naprosto bez problémů. Když jsem chtěl po bramborách rozvláčet pérákem pole, tak mě v garáži čekal neveselý pohled. Traktor měl prázdné levé zadní kolo. Sice jsem musel občas všechna kola dofoukávat, ale tentokrát to sedělo druhý den po dofouknutí na ráfku. V lese jsem nebyl, jen jsem vozil v létě seno. Takže mi nebylo jasné, kde jsem kolo píchnul. Při pokusu o nafouknutí jsem slyšel zřetelné syčení. Došlo mi, že nastal čas na přezutí obou zadních kol na novější pláště, které jsem si kdysi koupil do zálohy. Nejdříve jsem nechal jen v servisu zout pláště, abych mohl obrousit a natřít disky zevnitř. Doma jsem zkusil nafouknout tu vadnou duši, která měla na sobě asi 12(!) záplat. Dvě záplaty byly úplně rozměklé, jako plastelína a přestaly těsnit. Koupil jsem novou duši a nechal nazout nové pláště. Jsou to sice rozměrově 12,4 - 24, ale po přeměření vím, že traktor sedí sotva jen o nějaké 3 cm níž. Je to zanedbatelné a pohledem bych to asi nepoznal. Po namontování kol jsem chtěl konečně vyrazit na pole. A ono nic. Žhavení nežhavilo. Napadlo mě, že asi bude chybka v té kontrolní spirále žhavení, když voltmetr na baterii ukazoval 12,5 V. Tak nevadí, řekl jsem si, zkusím nastartovat na horkou vodu bez žhavení. Ale taky nic. Ani ťuk. Že by baterie? Světla ale svítila, tlumená i dálková. Tak jsem zabrouzdal po internetu a taky zde na veteranforu, abych zjistil, jak vůbec začít hledat závadu. Zkontroloval jsem pojistky. Všechny OK. Pak jsem začal postupně od baterie. Pomocí startovacích kabelů jsem zkusil vyloučit nějaký studený spoj v kabeláži. Starter se ani nepohnul. Že by uhlíky? Ach jo. Tak jsem ho vymontoval. Rozdělám ho a vidím, že uhlíky jsou v pohodě, jako nové. Tak co dál? Proč ani spínací cívka nereaguje? Rozebrat celý startér? Asi ano. Mezi tím mě napadlo, že bych zatím mohl dát baterii na nabíječku, protože jsem ji určitě trochu potýral tím zkoušením pomocí startovacích kabelů. Připojím ji k nabíječce, zapnu do sítě a po několika sekundách se nabíječka odpojila. Jako, že je baterie úplně nabitá? Lekl jsem se, že jsem prohodil plus a mínus, ale ne. Divné. Změřím ji voltmetrem a vidím 12,5 V. Připojím kabely k traktoru, světla svítí, ale žhavení nežhaví a navíc jsem zaslechl, jak v baterce začalo při žhavení šumět. Nevím, jestli to je normální, tak jdu něco nastudovat na internet. Napadlo mě, že si od otce půjčím jeho lepší nabíječku se zabudovaným ampérmetrem a raději si rovnou půjčím i baterii z otcova traktoru. Moje tušení se potvrdilo. Otcova 80Ah baterka krásně roztočila startér. Po připojení mé baterie ke druhé nabíječce se ručička ampérmetru ani nehla. Takže už jsem měl jasno. Moje baterie mi po sedmi letech odešla. Byla repasovaná, takže asi už měla nárok. Ze všeho plyne ponaučení, abych příště na testování elekrické instalace v traktoru použil jinou baterii, než tu v traktoru. Tom.    [TH]   24.10.2020
Odpověď  Mě když totéž pětadváca udělá, jdu hned najisto. Vždy mám přechoďák u startéru na silovém kabelu. Traktor mi bohužel stojí venku, tak se to tam zaoxiduje a hotovo. Jednou se mi dokonce přetavilo očko. Tak to rozeberu, odrezím, podložky a matku dám nové, promáznu a dám zpět. Pak se nestačím divit, jak startér točí. Zkusil jsem dát i gumovou punčošku, ale prostě když se tam voda chce dostat, dostane se. Ňaposledy jsem použil mariňáckou vazelínu (vazelína určená k mazání lodních motorů), je odolná i slané vodě a už je dlouho klid.    [Zahajskej]   29.09.2015
Odpověď  No, pokud by se potíže se startováním zase někdy vyskytly, tak už budu chytřejší a začnu pátrat od spínací skříňky. Je možné, že tam byl opravdu nějaký přechodový odpor mezi plíšky a nýtky. Možná vznikl oxidací nebo tou připečenou vazelínou.    [TH]   21.09.2015
Odpověď  No vazelína nic zkratovat nemůže, je nevodivá. Já bych to viděl na přechoďák ve spínací skříňce, venkovní kontakty jsou s vnitřními spojené nýtováním a tam bývá "neviditelný" problém. Jak jsi se skříňkou manipuloval tak se spoj mohl zlepšit ale porucha by se mohla opakovat. Ale třeba už to bude dobrý.
Jinak co se týká ukostření tak speciálně u Z 25 bývá problém že akumulátor je ukostřený na kastlík. Hodně lidí si myslí že když očistí spoj na kastlík tak je všechno v pořádku. Hlavní problém ale bývá to že kastlík je na dně tak shnilý že ani přes čtyři upevňovací šrouby není dotyk na převodovku dokonalý. Kastlík se musí sundat a obrousit prolisy kterými sedí na převodovce, pak bývá po potížích. Podobně to bývá u majorů, kde byla baterka ukostřená na kabinu a kabina teprve na blok, to taky dokázalo pěkně potrápit...    [Širda]   21.09.2015
Odpověď  tak to je dobře me když se tohle stane tak zkusim nakrátko propojit kontakty na civce starteru a hned vim jesli hledat zavadu v silovem vedeni nebo v ovladaccim ale ani me neapadlo ti to poradit nejak jsem predpokladal ze jsi to udelal protože pro me je to samozrejmnost nastartovat nakrátko když se to poroucha nekde mimo dům    [slava] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.09.2015
Odpověď  Huráááá!!! Huráááá!!! Huráááá!!! Už jezdím! Včera ráno jsem přišel do garáže a přemýšlel jsem, odkud žačít. Vzal jsem startovací kabel a propojil jsem paralelně barerii se startérem. A nic. Stále stejný průběh: Kontrolka dobíjení svítí, žhavení žhaví a když se otočí páčkou startéru tak to v traktoru jen cvakne a všechno zhasne. Po pár minutách už zase při zasunutí klíčku kontrolka svítí. Vzal jsem voltmetr a měřil jsem na svorkách starteru napětí. Bez zasunutého klíčku 12,7 V a po zasunutí klíčku a pokusu o start žádné napětí. A několikrát dokola. Odpojil jsem baterii a vymontoval spínací skříňku. Provizorně jsem pospojoval kabely, jakoby byl zasunutý klíček. Připojil jsem baterii. Zkusil jsem otočit páčkou startéru a uslyšel jsem ten nejkrásnější zvuk za posledních několik dnů! Startér okamžitě točil motorem. Několikrát jsem to zopakoval, abych měl jistotu a startér vždy poslušně vrtěl. Bylo to jasný. Problém někde ve spínací skříňce. Tak jsem si řekl, že po neděli koupím novou a zatím kabely pořádně pospojuju, abych mohl vyjet pérákem srovnat pole po bramborách. Než jsem to ale udělal, napadlo mě, že se podívám, jak to vypadá v té spínací skříňce. Překvapilo mě, že uvnitř je tak jednoduchý mechanizmus. Navíc jsem čekal, že bude něco opálené nebo ulomené. Nic takového. Jen pod přepínacím trojúhelníkovým segmentem v jednom místě nahromaděná červeno černá vazelína. Očistil jsem pořádně všechny plíšky a kontakty a spínací skříňku jsem dal dohromady. Vrtalo mi hlavou, že by ty všechny trable způsobila trocha té vazelíny? Tak jsem skříňku zase připojil ke kabelům a zamontoval do traktoru. A funguje! Neuvěřitelné! Zřejmě ten zanešený a zaolejovaný startér způsobil, že se ve spínací skríňce třeba natolik zvýšila teplota, že se ta vazelína příliš zahřála a stekla k té jedné straně, kde se nahromadila a zkratovala kontakty. Ať je to, jak je to, hlavně, že to funguje! Děkuju vám všem za rady. A ať vám traktory šlapou jak hodinky! Tom    [TH]   20.09.2015
Odpověď  Startovací kabely mám. To je dobrý nápad.    [TH]   19.09.2015
Odpověď  nejsnáz to najdeš startovacíma kabelama. jeden vezmeš a budeš ho dávat paralelně k vedení traktoru až zjistíš, které místo je nevodivé    [asdfgh]   18.09.2015
Odpověď  OK, Slávo, zítra zkusím kledat tu špatnou kostru, nebo studený spoj.    [TH]   18.09.2015
Odpověď  zetor 25 ma tak jednoduchou elektriku ze najit tuto zavadu je otázka na par minut to ze není zavada ve starteru jsem ti řekl hned tipuju to na spatnou kostru    [slava] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.09.2015
Odpověď  Tak jsem dnes ten renovovaný startér vyzkoušel jen tak položený vedle traktoru. Točil se pěkně tiše a pastorek vyjížděl správně. Zajásal jsem a plný nadšení jsem startér zamontoval do traktoru. Překontroloval jsem uchycení kabelů u spínací skříňky Světla svítily, kontrolka dobíjení taky, žhavení žhavilo a když jsem otočil páčkou tak někde v traktoru jen něco cvaklo a všechno zhaslo. Ani ta kontrolka dobíjení nesvítila. Vytáhl jsem klíček a po pár minutách už zase při jeho zasunutí kontrolka svítila. Ale světla už ne. Takže problém bude někde jinde. Ach ouvej.    [TH]   18.09.2015
Odpověď  Ahoj, měl jsem podobný problém, závada byla na svorkách baterie, kde po odpojení olovo zoxidovalo a udělalo přechodový odpor. Vše fungovalo, ale když došlo na starter tak jenom cvakl.    [Tomas]   18.09.2015
Odpověď  Ano, kabely také hodlám prověřit, případně nahradit. Nejraději bych tu elektrokabeláž natahal komplet novou, ale dokud nemám zvorané políčko, tak se do větších akcí nechci pouštět. Pokud ovšem traktora neoživím, tak mi asi nic jiného nezbyde.    [TH]   17.09.2015
Odpověď  ano starter asi pravdepodobne si zaslouzi generálku ale to v jakem je stavu nemá vliv na to ze nesviti svetla proud do svetel jde mimo uhliky a vinuti starteru proto jsem radil nejdříve zjistit pricinu proc nejde proud tam ka ma a potom když bude jistota ze další zavada je ve starteru tak se zamerit na nej je mozne ze spatnym stavem starteru se vyhral nektery spoj mimo starter ale to je prave to co je zapotřebí opravit jako první krok jinak se bude zavada opakovat i nového starteru    [slava] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.09.2015
Odpověď  Tak elektrická odyssea pokračuje. Ono s tou kontrolkou dobíjení je to takové divné. Když když všechno zhaslo, tak jsem zjistil, že po několika minutách kontrolka opět svítí třeba po sešlápnutí brzdy se brzdová světla rozsvítily. Ale jen jednou a pak zase nic nešlo. Táta si vzpomněl, že mu kdysi někdo dal zánovní startér na jeho Z25, ale pak jej z nějakého důvodu nepoužil. Tak jsem zajásal, že startéry vyměním vyloučím jednu možnou příčinu. Vymontoval jsem starý startér a beru do ruky ten nový a něco se mi na něm nezdá. Nejde mi zasunout do skříně. Položil jsem startéry vedle sebe a koukám, že jsou naprosto stejné, jen mají zrcadlově otočené ty výřezy domečků u pastorku. Takže smůla. Když už jsem teda měl startér venku, tak jsem ho rozdělal. Co bylo uvnitř, to jste asi ještě neviděli. Kolem uhlíků nabalená mazlavá olejovitá černá směs bordelu. Uhlíky tak nějak na hranici použitelnosti. Vinutí statoru taky pokryté vrstvou olejové mazlavé hmoty. A jedna cívka z části s oloupanou izolací a natavená. Takže jasná generálka startéru.
Jak mi tam tak ležel ten druhý startér, tak mě napadlo, podívat se do něj. Možná by šly použít rotor a stator. Zjistil jsem ale při rozdělávání matice u pastorku, že má levotočivý závit, takže ten startér se točí opačně, než ten můj. Nakonec jsem použil jen stator, který je zcela totožný a uhlíky, které byly lepší. Zítra zkusím startér nanečisto připojit ke kabelům, jestli se bude točit.    [TH]   17.09.2015
Odpověď  Tak úplně mimo ta rada se startérem taky není. Jezdím s ještěrkou. Má první byla Glivice. Je to stroj z Polska a je v něm motor Ursus dvouválec. Je skoro stejnej se Zetorem . Jde o to že mi začala čím dál tím hůř startovat. Dovezli mi novou baterku a po nějakým čase to dělalo zas. Tk mi jeden kolega poradil vydělat starter a dát ho opravářovi. Ten už při rozdělávání našel ulomenej ten jeden konec statorovýho vinutí a kolektor byl taky na přetočení. Závěr byl že to po namontování naskočilo jak zamlada i na tu starou baterku.
Zkontrolovat spoje musíš ale ten startér z patrnosti nespouštěj. Jo a ještě si zkontroluj odpojovač baterky , pokud ho máš.
Do svůj 6945 jsem ho dal a po roce koukám že se při startování z něj kouří!!    [Standa]   17.09.2015
Odpověď  co mu to radite za blbost proc ma kontrolovat uhliky ve starteru když mu nesviti ani kontrolka dobijeni a zhasly i svetla zadny starter nerozebírej zkontroluj všechny spoje od baterie +i- nekde je prechodovy odpor většinou to byva ukostreni zacni kontaktama u baterie když budou v poradku tak postupne zkontroluj všechny spoje na kabelech nejlepe se to dela tak ze ti někdo podrzi tlacitko starteru ktery v tom okamziku je hluchy a ty se snazis pohnout spojema kde to nebude prochazet tak se to při tom pohybu projevi také se daji spoje zkusmo překlenout dratkem na tom vadnem spoji se okamzite zahreje nebo zajiskri pokud na to jses sam tak si nejakym zpusobem zajisti v zapnutem stavu klakson a nejdrieve dratem propoj - pol s kostrou když nepomuze tak skus propojit + pol se spinaci skrinkou nebo pro začátek jen s se silovym kabelem na starteru takhle si zjistis jestli hledat zavad na - nebo +    [slava] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.09.2015
Odpověď  raději startér zanes do nějaké opravny kde ho rozmontují a vyčistí.potřebuješ taky soustruh na stočení kolektoru.a to nemluvím o pouzdrech a jiných drobnostech které doma asi nemáš    [a]   17.09.2015
Odpověď  Ano, klikou jde otáčet lehce. Na ty ulíky se chystám podívat dnes. Jen musím na netu najít nějaký návod, jak ten starter rozebrat. Za případné odkazy děkuju předem. T.    [TH]   17.09.2015
Odpověď  Pozri uhlíky na štartéri..
Skúšal si pretáčať kľukou motor?? ide ľahko??    [mihi]   17.09.2015
 Přidat odpověď   (20) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006