Vím, že se tady mazání řešilo už mockrát, ale nejde mi do hlavy jedna věc, kterou nikde nemůžu dohledat. V olejovém čerpadle je kulička s pružinou, která zajišťuje (hlídá) maximální tlak. Když čerpadlo dává hodně, tak otevře a olej se přepouští. To je jasný. Ale nejde mi do hlavy, jak může seřízení síly na pružině ovlivnit tlak třeba při volnoběhu (cca 2bar). Při něm by totiž měl veškerý olej proudit do mazacího systému, obtok se oetvře až při maximu (cca 4bar, nebo co kdo nastaví. Kulička je dosednutá až do těch 4bar a jedno jaká síla na ni tlačí. Vítě někdo, jak je možné, že seřizování síly té pružiny ovlivňuje tlak při volnoběhu? To, že to v praxi ovlivňuje, to vím, to mi psát nemusíte..:) Díky. [Petr] 18.11.2016 Přidat odpověď |
|  Můj šroub má délku závitu 33mm (měřil jsem dva a oba byly stejný), tj. 15mm závitu je uvnitř. Pak už začíná ta díra, kudy odtéká olej. Viz foto. [Petr] 14.08.2017 |
| Teď ještě, jaká je celková délka šroubu. Může tam mít někdo nabastlen jiný šroub než origo. [Zahajskej] 14.08.2017 |
|  Ahoj Zetoráci. Tak příčina mého problému zjištěna a odstarněna. Problém byl v tom, že šroub, kterým se seřizuje síla pružiny v čerpadle (nastavení maximálního tlaku) svým závitem zakryl odtokový kanál pro přepad. Myslel jsem, že tam nemám originální pružinu, ale u dvou čerpadel mám tu samou, tak je asi originál (délka 38mm, průměr drátu 1,4mm, počet závitů 14, vnější průměr 11,5mm). Odhaduji, že než se unavila, měla tak 45mm, víc ne, to možná jště stačilo. Co je však podstatné, aby olej měl kam odtékat, tak ten šrob musí koukat z čerpadla 18mm a více (viz foto), pokud je méně, už začíná škrtit tu díru. Bacha na to!!!! je to prostě blbě konstrukčně udělaný, je to hrozně na knop. Mrknětě na fota nebo pište, rád vysvětlím, je škoda vylágrovat motor, jako se to stalo mně, protože místo regulace na kuličku se ten tlak reguloval škrcením, kulička tam byla jen pro parádu. Proto se to chovalo tak divně a reagovalo to na dotahování zvyšováním tlaku na volnoběh. Petr [Petr] 13.08.2017 |
| Tak to tam nemám, mám tam díru jak vrata...to by mohl celý ten problém, jak ho pozoruji, že ten tlak prostě utíká jinam, než do mazání motoru. Stejně ale ty konstruktéry moc nechápu, kdyby tam dali ještě jednu pružinu s kuličkou, tak už by to moc nezesložitili a zároveň by to bylo jasně definované. Takto (sice ta díra je malá, to je pravda) to tou dirkou protéká různě, podle toho, jak je olej prohřátý, jak hustý olej se tam dá, zda je tam nějaká špína nebo ne,apod. Škoda, že to nedotáhli do konce... Ale i tak díky za info, to je zajímavý poznatek. [Petr] 18.12.2016 |
|  ten zakroužkovanej otvor [Ivo Z25A] 18.12.2016 |
| pro Ivo Z25A: To by to celé zase stavělo do nějaké rozumné roviny. Vím, že poučky říkají, že tím druhým filtrem má jít cca do 10procent oleje, druhá věc je, jak se to v praxi dociluje. Ve kterém místě přesně je to škrcení? Vím, že je to na spojnici mezi 1 a 2 stupněm, ale kde konkrétně v tom kanálku? [Petr] 18.12.2016 |
| Zdravím, průtok druhým filtrem je omezen nejen odporem filtrační vložky,ale hlavně průměrem vstupního otvoru do druhého filtru,který je cca 1,2mm mám ty tělesa filrů dvě náhradní a na tom jednom ten otvor nějakej odborník převrtal na průměr 6mm,to se pak asi divil proč mu to nemaže když se půlka oleje vrací zpět do klikové skříně,jinak se uvádí,že je to 5-6% [Ivo Z25A] 17.12.2016 |
| Ještě doplním, že ze schematu je zřejmé, že v prvním filtru by měl být tlak blízký tlaku p1 (stavitelný tlak na čerpadle). Druhý pojišťovák (tlak p2) slouží evidentně jen k tomu, aby se udělal obbtok, pokud se zacpe filtr č. 1 (nedá se štelovat, je tam natvrdo nějaká pružina a buhsuď, jaký tlak to pouští). Nevidím nic, co by zásadně bránilo průtoku druhým filtrem zpět do bloku (kromě vlastního odporu filtrační vložky a možnmá nějakého škrcení). tento odpor se bude ale v čase měnit, taky bude různý pro různé oleje (viskozita), pro různé teploty motoru, atd. Takže někdy tam nepoteče třeba nic a jindy zase třeba skoro všechno. Co se týče tlaku, co ukazuje manometr, tak bude velmi záležet na konkrétní kondici motoru. Když budou úniky velké (vyběhaný motor), bude měřit méně, než skutečně dává čerpadlo (tlak rychle uteče pryč). Když bude nový výbrus a druhý stupeň fitrace bude mít větší odpor (což má, když je to zanesené, ne nové), bude asi měřit zhruba to, co co dává čerpadlo za pojišťovákem. Zvažuji, že tam dám tu konzoli, co má zavařený vstup do druhého stupně a nechám to filtrovat jen přes ten ten první stupeň. Bude to mnohem lépe definované a nebude závislé na všech možných věcech. Proč se mi ale dějou ty věci, které jsem popisoval v úvodní otázce, stejně (doufám, že zatím) nevím..:) [Petr] 28.11.2016 |
|  Tak jsem to o víkendu zkreslil, snad se to zobrazí správně. Mezi náhradními díly jsem našel jednu starší konzoli, která měla zavařený vstup do druhého stupně filtrace. Když jsem nad tím přemýšlel, tak to dává smysl, protože teoreticky se může stát, že olej místo do motoru půjde do druhého filtru, když tam bude menší odpor, než do motoru (proč by se tlačil někam, kam nemůže). [Petr] 28.11.2016 |
| já už si to nepamatuju, je to nějakých dvacet let co jsem to řešil, ale mám pocit, že přes první baňku filtru olej jde plnoprůtokově a jen přes druhou ten zbytek, který se vrací rovnou do skříně a o kterém píšeš. U vylítaného motoru jsou zašmírovaná sítka jen v první baňce, ve druhé je olej čistej, tak jak se se zalil filtr před prvním startem po výčištění - mám tu jeden takovej motor v sousedství. Ale opravte mne někdo, pokud to tak neni [asdfgh] 23.11.2016 |
| Honzo, nerad bych tady šířil nějaké nesmysly, ale jak jsem na to koukal (schema mazání jsem bohužel nikde nenašel a chystám se ho zkreslit), tak u Z25 není plnoprůtoková filtrace, tzn. že čerpadlo tlačí rovnou do kliky a část (cca 10-30procent) dává do filtrů, ze kterých to jde jen volně do vany. Tlak se měří právě u těch filtrů, tj. neměří se tlak přímo v kanále co vede do kliky. Snad mě někdo opraví, pokud to tak není. [Petr] 23.11.2016 |
| Dobrý den ten tlak se přece měří v hlavním kanálu a to je až za mazacím mistem klikovky a za filtrem nebo se pletu ? Pokud to tak je tak potom zvýšenim průtoku zvýším i mazací tlak v hlavním kanálu. [Honza] 23.11.2016 |
| Lehce jsem už po tom šel, místo kuličky tam bylo něco ve tvaru hrušky (jakoby půlkulička s válcem, pro osazení na pružinu), nepřišlo mi, že by to nemělo fungovat. Špíše jsem si říkal, že je to lepší než kulička. Nicméně jsem koupil originál kuličku (sehnat v palcovém rozměru kuličku byl tedy kumšt!), ale ani s ní se to nechová lépe. Je možné, že to sedlo je už vymačkané, nebo je tam zaklepaná nějaká šponka. Už jsem ze zoufalství koupil i jiné olejové čerpadlo, abych to porovnal s tím co mám já. Chystám se na to, až budu dělat ten výbrus kliky. Přijde mi, že to je ten problém, je to můj tip, ale záměrně jsem to nepsal hned v úvodu, abych zbytečně nenaváděl na slepou cestu. Tím, že jste k tomu došli taky, mě v tom utvrzuje. Ještě jednou sjedu na dřevo a půjde pod "kudlu"... Uvidím, co zjistím. Každopádně díky za názroy a rady. [Petr] 20.11.2016 |
| Slávo, je jedno, kde ten tlak měříš, jak píše Petr. když je ventil zavřený, víc tlaku z něj nedostaneš, i kdybys ho dotahl na krev. Pořád budeš mít jen to, co je schopné dát čerpadlo minus to, co ti kde uteče. ten ventil je k soustavě připojenej PARALELNĚ. Petře, jestli ti to takle blbne, jdi po tom ventilu. něco v něm bude špatně - že ti moc netěsní a tak reaguje i na další utahování seřizovacího šroubu. Bordel, vymáčklé sedlo, co já vím, prostě ten je buď otevřenej, nebo zavřenej, ale tak jak píšeš reagovat nemůže [asdfg] 20.11.2016 |
| Slávo, ani se nebojím, že by se zadřel. Rozumím tomu, že když je motor zahřátý, olej řídký, tak čerpadlo vše dává do hlavní větve (do kliky) a na pojišťovák už nic "nezbyde", kulička sedí v sedle a nic nedělá, nepřepouští). Proto poklesne tlak. Když ale v tomto stavu přitáhnu pojištovák, tak by se nemělo změnit vlastně nic, kulička je ještě víc přitlačena do sedla a když už se předtím nezdvihala, tak teď tuplem ne. Nevidím (teoreticky) tedy rozdíl mezi těmito dvěma stavy, ale prakticky ho pozoruji (využívám, abych mohl jezdit). A to mi není jasný. [Petr] 19.11.2016 |
| tak to zkusim potreti tlak na nule a teke jezdi je to hlavne u supru [slava] 19.11.2016 |
| nechapu co tim je chtěl jsem napsat tlak na [slava] 19.11.2016 |
| nevim proc se mi nezobrazila cela odpověď mela pokracovat tlak na [slava] 19.11.2016 |
| nez jsem dopsal odpověď tak jsi me Petre predebehl ten pojistovak z venku reguluje tlak obtokovy a pokud ti maze tak ze se alespoň hne rucicka tak se zadreni neboj jsou traktory u kterých je tlak na [slava] 19.11.2016 |
| ano stim souhlasim ale mereni je az za timto pojistovakem a tak se meri tlak který jiz utika mazacími místy takze když zvysim tlak před merenim a filtrem tak zvysim i množství při volnobehu tim padem budou ztraty na konci mazacího kanalu doplnovany vetsim objemem oleje a tim se mi zvysi i mereny tlak ale toto reseni bych stejne nedelal protože se zvysuje tlak i ve filtru a při studenem motoru se tento muze potrhat [slava] 19.11.2016 |
| Pro Asdfg: Ano, nastavuje se omezení tlaku shora, ale to ovlivňuje i tlak v nižších otáčkách, takže i při volnoběhu (mám to prakticky vyzkoušeno na mém stroji). A to mi není právě jasný proč. Je možný, že to je vlastnost jen mojí 25. V Návodu k obsluze píšou: "Tlak oleje během provozu nesmí klesnout pod 2 atm." To chápu tak, že na volnoběh by neměl jít pod 2atm (vím, že tyhle traktory nemažou na volnoběh 2atm, většinou tak kolem 0,5 až 1 atm, když jsou zahřáté). V montážní příručce zase píšou, že při 300 otáčkách (volnoběh) by měl být 2atm a při 1800 otáčkách by měl být tlak 4 atm. Pro Slávu: Tohle vysvětlení mi přijde rozumné, možná by to tak mohlo být. Jinými slovy mi chceš říct, že se mi v mazacím systému ztrácí olej (čerpadlo nestačí dodávat), protože jsou tam vůle, chápu to správně? A kdyby tam nebyly takové ztráty, tak i tlak oleje by se choval tak jak má? Můj problém je ještě složitější (nechtěl jsem to matlat do té původní otázky). Studený start, na volnoběh maže 5atm, na plný plyn to ani nezkouším, tipuji tak 8-10atm (vím, že je to moc), motor se zahřeje a na volnoběh maže tak 0,2 a na plný plyn tak 2atm, tak přitáhnu pojišťovák a dostanu to do rozmezí 2až 5atm (což se dá normálně jezdit). Když to pak vystydne, tak musím nejdříve zase povolit pojišťovak, aby mi tlak nevystřelil na 10atm. A takto pořád dokola a je to dost otrava. Olejové čerpadlo mám po GO, bez vůlí. Dělal jsem GO motoru, ale ne kliky (to jediné ne), a vím, že tam jsou vůle na ojničních ložiskách (na jedné byla vůle 0,3mm), chystám se přes zimu udělat výbrus kliky. No a to je ten důvod proč se tady ptám, protože poslední co chci, je udělat výbrus kliky a pak ji vylágrovat, protože něco je špatně v olejovém systému. Už se mi to totiž stalo, před 10 lety jsem dělal výbrus kliky a mazaní jsem nechal jak bylo, najezdil dost málo na to, ale klika je zase vylágrovaná. [Petr] 19.11.2016 |
| protože pojišťák je zapojenej paralelně k hlavnímu kanálu. když tlak v hlavním kanálu překročí tlak nastavenej na pojišťáku, začne utíkat paralelní větví přes pojišťák. do té doby je tlak závislej jen na tom, kolik dá čerpadlo a jaké jsou ztráty [asdfgh] 19.11.2016 |
| proc si myslis ze pretlakovy ventil v cerpadle nefunguje při volnobehu to ze ukazuje na meraku 2 to ještě neznamena ze cerpadlo také tlaci jen 2 cerpadlo dava jen mensi množství a merak je napojeny az za pojistovakem a když je v hlavnim mazacim kanalu mensi množství oleje tak ten tlak poklesne takze když utahnu pojistovak na cerpadle a zvysim jeho propustnost napr. na 6 tak se při volnobehu dostanu v hlavnim kanalu při vetsim množství oleje/ který by jinak unikal pojistovakem / na na vyssi tlak [slava] 19.11.2016 |
| nějak jsem nepochopil tvuj dotaz. žádný tlak oleje při volnoběhu nenastavuješ. jediné co lze nastavit je omezení maximálního tlaku. to že ti to při volnoběhu dává jen 2atm. a né 4 je logické. ztráty v mazacím systém jsou pořád stejné, ale otáčky a tím i dodávka olejového čerpadle je jen čtvrtinová [asdfg] 19.11.2016 |
|
|