MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 311931 příspěvků |7841 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 41 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 634, Jawa 90, Č | Diskusní téma 23.1.2022 19:50  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

Stavba ,,garážových" soutěžních motocyklů na základu produkční Jawy 90.


 Vážení fandové Jawy 90 - stroje, který o dvacet let předběhl dobu. Jako mladí začínající jezdci a tři kamarádi od dětství jsme si postavili přes zimu v garáži Praze Strašnicích ze seriových strojů ,,speciály" pro závody terénních motocyklových soutěží na sezónu 1974. Motory byly s min. úpravou kanálů a časování rozvodu sání, výfuky
podle výkresů Tatran 100, vyztužené rámy, větší rozeta s krytem řetězu podle vzoru soutěžních Jaw, zjednodušená elektroinstalace atd. Motocykly byly tak spolehlivé a konkurenčně účinné, že dva z nás se za jednu sezónu dostali do mistráku a třetí o pár bodů nepostoupil. Byla to čistě garážová záležitost, kteru lze doložit skutečnými výsledky a dobovou fotografickou dokumentací. Nebyli jsme sami, protože takových speciálu bylo vytvořeno tehdy mnoho. Předem děkuji za Vaše názory a připomínky. S pozdravem člověk, kterému JAWA 90 rozjela závodní karijéru na dalších třicet let.    [Jiří Císař]   21.04.2009     Přidat odpověď  
Odpověď  Na fotce je padesátka ÚVMV.
Mám z ní ještě kliku se zdvihem 39mm...nádrž a filtr jsem před mnoha lety prodal...
S takhle upraveným rámem jsem jezdil (motor J90), protože dvojitý jsem nebyl schopen vyrobit a tahle úprava byla "jednoduchá" a nerozbitná.
Spolehlivost devadesátky - no, jak to napsat a nikeho neurazit - záleželo na mechanikovi...
Třeba ještě teď je u nás firma, jejíž šéf mě tvrdil, že axiální vůle ojnice 3mm mezi setrvákama u ČZ 175 je normální!!
Pravda je, že ten, kdo aplikoval postupy z kývačky na tento motor, který byl choulostivější, se zlou se potázal. No a "předprodejní" servis v Mototechně...on ňáký byl??!!
Zvýšení spolehlivosti, a to platí všeobecně, je zejména pečlivá montáž, výběr použitých dílů a jejich pořádná kontrola.
Potíže jsme mívali s klecemi ojničních ložisek (materiál). Ty mě kamarád nahrubo vyfrézoval z duralu a pak se ručně, pilníčkem dodělávaly. A kontrolovaly, jestli "nešroubujou". Později jsme získali klece Duerkopf a bylo po ptákách (od silničáků, stejně tak i kvalitní olej z NDR).
Kliku u zapalování jsme dávali na válečkové ložisko i hlavní hřídel převodovky na téže straně - lehčí demontáž.
U spojky se muselo kontrolovat vymačkání koše, protože pak spojka nespojkovala. Stačilo exponované hrany navařit tvrdokovem (na plecí radličky v místním JZD). Lamely nesměly mít velkou vůli, ulamovaly se ozuby.
Klínek, tuším na trojkové kolo, jsme dělali za "zlepšené" cementačky.
To byly v kostce "úpravy" motoru - žádný kosmický materiál nebyl použitý.
Dvoudenní soutěž se s pečlivě připraveným strojem dojet dala. Samozřejmě, že soutěžní speciál z Jawy byla jiná písnička, ale to byly motorky "z inší bečky" :-)
Takže "devadesátka" může být špička i úplný aušus, záleží na úhlu pohledu.
Ještě k tomu rybáři - pro něj byla ta "Zetka" to pravé, koupi devadesátky mu měl tenkrát správný obchodník rozmluvit - chybu bych hledal spíš tam, než ve stroji...    [Zdenalbenal]   24.12.2010
Odpověď  Taky myslím,že je to 50 CC ,vyrobený v ÚVMV Praha. Aspon podle článku v časopise Automobil z roku 1970.    [Monty]   06.12.2009
Odpověď  Jedná sa o motocykel ÚVMV 50 C. Nebol ale postavený v PS, iba na ich žiadosť. Boli použité diely z Jawy 90.    [M.]   06.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Dobrý den, přikládám pro Vás možná zajímavou fotografii (terénní motocykl obsahu 50 ccm, r.v. 1970) motocyklu postaveného v P. S., ale bohužel již ani malosériově nevyráběného.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  06.12.2009
Odpověď  Máte niekto informácie o úpravách týchto motocyklov pre "šlapačky", prípadne vlastníte niekto podobne upravený motocykel, fotky...    [M.]   26.11.2009
Odpověď  Ačkoliv oba příspěvky se v názoru na spolehlivost Jawy 90 zcela liší, předesílám,že nemám v úmyslu polemizovat ani s jedním z obou autorů. Jsem totiž přesvědčen, že oba jsou naprosto pravdivé.Pan kolega, který pracoval v záruční opravně, je zatím jeden z mála pamětníků, který se zde na fóru ke kvalitě nových Jaw 90 kriticky vyjádřil.Závady, o kterých píše,přesně vystihují slabiny tohoto motocyklu. Některé dostala Jawa 90 do vínku už na prkně konstruktéra, další (zcela zbytečné) vznikaly jako důsledek nedbalosti ve výrobě. I přesto tehdejší "propagace" o Jawě 90 hovořila výhradně jako o spolehlivém stroji.Nebylo divu, že po prvních negativních zkušenostech se zákazníci cítili podvedení a zájem o ni na trhu upadal, protože špatné zprávy, jak známo, se šíří vždy rychle.Důsledkem bylo postupné snižování ceny.
Naproti tomu pan Císař hodnotí Jawu 90 jako stroj spolehlivý a dokládá to vlastní zkušeností, kdy s ní po jedné sezóně postoupil do vyšší soutěže. Jaké zásahy musel před nasazením do závodů udělat, to by jistě nejlépe popsal sám a pokud o tom něco napíše, určitě si to se zájmem přečtu.Skutečností je, že pro adepty motocyklového sportu na trhu v 70.létech jiný dostupný stroj se srovnatelným sportovním potenciálem mimo Jawy 90 nebyl. Šlo se tedy cestou úprav sériových strojů a přitom se zároveň motocykl "dodělal" tak, jak by tomu mělo bývalo být už od výrobce.Nebudu asi daleko od pravdy, že Jawa 90 byla nejupravovanějším čs. motocyklem 70.let.
Tahle práce na závodních strojích nikdy nekončila, "krizové" díly se kontrolovaly po každém závodu,často se vyměňovaly preventivně a přitom se dále vylepšovalo.
Podmínkou úspěchu byla pracovitost jezdce, obětování všeho volného času na přípravu,dobré domácí zázemí,kamarádi v průmyslu, kteří vyrobili to, na co domácí vybavení nestačilo, v neposlední řadě také pochopení zaměstnavatele. Dost důležité bylo také na financování tohoto koníčka vydělat nějaké peníze.Kdo tohle zvládnul a měl přitom i trochu závodnického štěstí, dojížděl, bodoval a občas třeba i něco vyhrál. Svezení v závodě pak bylo jako za odměnu.Vzhledem k tomu, že jsem tehdy jezdil závody s upravenou škodovkou, jedná se o vlastní zkušenost.K té patří i to, že jsem neměl čas zajít s kamarády na pivo, kino jsem znal jen zvenku a o "dovolené" jsem se opět vrtal v autech, tentokrát ale v cizích, abych něco vydělal navíc. V závodech do vrchu pak byla moje škodovka stejně spolehlivá jako Jawa 90 pana Císaře,jen můj postup z oblasti do "malého mistráku" nebyl tak rychlý. Trvalo mi to tři sezóny.Příčina byla ale v rukách, ne v autě.Ale dělal jsem to, protože mě to bavilo.Za jakou cenu se spolehlivosti dosahovalo,to ať posoudí každý sám.    [v.]   03.06.2009
Odpověď  Vážený pane,rád slyším,že Vaše jawy 90 byly spolehlivé..Ale já jsem se v době,kdy vyšly jawy 90 učil v mototechně a tak vím,co to bylo zač....Předstihly dobu,ale to tak bylo asi všechno..Měl jsem tu smůlu,že jsem byl pověřen tyto skvosty opravovat...Nikdo to nechtěl dělat.Co jsme si jen vyslechly od zákazníků...V prostorách pro moto do opravy ,samá jawa 90.Po koupi nového moto odjet,zázrak...Prodavačky byly neštˇastné,většinou ale stačilo vzít kompresor a vyfoukat zapalování,kde bylo velké množství hliníkových špon...Jinak klouzající spojky,ukopnuté startpáky,blokující brzdy,nefukční řazení,zabrzdil jste zadní brzdou a dostal jste takový kopanec do nohy,že jste si srazil pravou ruku s řídítek...Zadírali se kliky,moto nestartovalo atd.A to prosím v záruce!No ostuda...Já když jsem jel motocykl projet,jsem nevěděl,zda jej nepřitlačím.Proto jsem volil tu nejkratší trasu,a nedovedete si představit,co jsem se téhle moto natlačil.Při rozhovoru s konstruktéry jsem se jich ptal,jak je možné,že její test v SM dopadl tak dobře a sériovka tak špatně mi bylo řečeno,že komunisti jim požadavek na materiál hodily na hlavu a muselo se šetřit i tam, kde to prostě nejde...Ta motorka musela být hrozný prodělek.pak již stála méně než pionýr.Ta pozdější provedení byla již lepší..Jeden rybář měl čz 150 a chtěl moderní moto a tak si koupul jawu 90..Ani jednou s ní na ty ryby nedojel..Nedovedete si představit,jak řádil...Pak jí v záruce nabízel za 2000 korun...Nerad někoho a něco pomlouvám,ale při vzpomínce na jawu 90 mě bolí ruce a mám chutˇna uzla....    [zelezny kriz]   02.06.2009
Odpověď  Vážený pane Císaři,shromažďuji fakta o Jawě 90 s cílem podrobněji popsat historii tohoto výjimečného stroje.Za jiných okolností by bylo nejjednodušší zajít do podnik.archivu, vyhledat příslušné podklady a z nich něco sepsat. V případě Jawy 90 však tato možnost bohužel není, neboť není ani známo, kam se archiv Považských strojíren poděl.Jawa 90 je tak možná jediným čs.motocyklem ze 60.let, o kterém chybí téměř veškeré původní informace.
V důsledku toho jsou zájemci odkázáni na pár soudobých publikací o čs.motocyklech, ve kterých je sice Jawa 90 také zmíněna, ale úroveň zpracování je pouze povrchní.
Přesto, že se mi podařilo (i s přispěním některých účastníků tohoto fóra) shromáždit dost věrohodných údajů, nemám zatím nic konkrétního k někdejšímu využití Jawy 90 ve sportu. Přitom ale v historii Jawy 90 je právě tato kapitola
dost důležitá. Proto bych Vás chtěl požádat o příspěvěk nejen k tomuto tématu, ale k Jawě 90 vůbec.
Pokud Vás to nebude obtěžovat, ozvěte se mi na : novotny 75@email.cz. Předem děkuji a zdravím.    [V.Novotný]   28.04.2009
 Přidat odpověď   (8) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006