Vážení. Nemohl by někdo sem napsat Co má být linkováno na JAWA250 Special.Rok
Výroby1946. Díky! Oťas [Oťas] 16.04.2008 Přidat odpověď |
| To bude asi přezásoba na horší časy až cena vidlice stoupne ještě o kousek tak pak bude čas se
nějakých zbavit. [Mirek] 26.11.2009 |
| Jestli zbytek motocyklů vypadal jak ty vidle, tak nechápu. [Lada] 26.11.2009 |
| mk64: to je ale sbírka, jsou k těm vidlicím i motorky? :-) (jen tak mimochodem, kdybys měl nějakou
vidlici navíc na ČZ 250 tourist tak mi dej vědět na mejl...) [Meela] 26.11.2009 |
|  Když už je otevřeno starší téma, tak jen doplním,že na mých strojích nejsou linky na vidlicích.
Martin [mk64] 26.11.2009 |
| Přesně díky těmhle prospektům jak sem vložil Michal273 lidi nesprávně linkují vidlici. Přitom se
stačí podívat na pár fotografií z dobových časopisů, nebo dochovalých strojů, kde je patrné, že
linky byly jen na blatnících. Ale samozřejmě každý podle svého vkusu, je to každého věc. [Tom] 21.11.2009 |
|  Zdravim priznivce moto Jawa 175. Mam motocykl z roku 1938 v original stavu. Stryc na nem jezdil do
roku 1954 a potom ho dal do garaže. Ma obuti Baťa a linky jsou jenom napřednim a zadnim blatniku.
Motocykl beha bez problemu. Nikdo ho nechromoval ani nelakoval. K motocyklu mam i original doklady a
kozene dobove obleceni. Hodne km preje Toman Lubos [Luboš Toman] 24.12.2008 |
| nemáte někdo časopisy jawa?je tam dost dobových fotek ,mám jen pár čísel roky asi 35,36 speciálka s
linkou tam nikde neni,jen jawy 350 mají prokazatelně linku,neznamená to ale že se třeba pozdějc
nelinkovali i speciálky [venca] 24.12.2008 |
| Souhlasil bych Tomášem.Navíc na tom prospektu není fotka,je to retuš a na reklamních prospektech
jsou obrázky většinou idealizované. [Martin Štindl] 24.12.2008 |
| Podle mne je to odlesk, nebo zvirazneni prolisu vidlice. Pokud bych to bral takhle, tak vidim linku
na vzperach zadniho blatniku, na pumpicce, ohraniceni schranky apod. [Tomáš] 24.12.2008 |
|  Co se týče linkování přední vidlice, jak se díváte na tento prospekt? Já tam linky vidím. [Michal273] 24.12.2008 |
| V pondělí sem hodím fotky doufám, že to stihnu nafotit mám v plánu nechat to zatím být tak jako tak,
stavím zrovna jinou věc a tu čízu zatím neplánuju, musím však vyměmnit všechny gumové části
prachovky, rukojeti, stupačky ty jsou naprosto ve špatném stavu, ale sedla se docela chachovala
jsou to už ta s koženkou jako pérák. Čau a restaurování zdar. [Mirek] 16.12.2008 |
| Mirku nerenovuj zvláště pokud máš zachovalý stav/dej foto(,původní stav je vždy jen jeden renovací
si můžeš udělat i dvě,tři,raději to pěkně šetrně očisti a slož sice nebudeš tak obletovanej,ale máš
něco s pěknou patinou,kolik jsi jich viděl zrenovovaných a kolik původní stav ?Aspoň se zachová
další kus tak jako byl dříve i když s tou patinou stařiny.Motor tam dej očištěnej jak psals a nebude
to nic strašného jako pěst na oko. [Mica] 15.12.2008 |
| Řekl bych, že je to dáno jednou věcí ono se těch motorek v dobrém stavu moc nedochovalo, skoro
všechny prošly během let alespoň jedním přetřením štětcem, mě se nikdy nepoštěstilo sehnat motorku v
takovém stavu, aby se nachala zachovat (nákupní cena je vyšší) Těď mám čz 150c a u té o tom
přemýšlým ta je docela v pěkném stavu a původní vzled by se zachovat nechal. Musím to zhodnotit mám
totiž u ní opravený vyčištěný motor (byl rozebrán mimo) a pak by to možná nevypadalo dobře, ale
hlodá mě to nechat to původní. [Mirek] 15.12.2008 |
| Teď si uvědomuju že rumpál byl tmavě červenej aspoň mám ten dojem že jsem viděl takovej [Mica] 13.12.2008 |
| No a co rumpál ten přece nebyl tmavě červenej měl tu šípkově červenou ale na druhou stranu viděl
někdo z vás rumpala v původním stavu a ještě k tomu vínově červenej?Motorky v původním stavu jsou
pro nás asi jedním z mála vodítek jak ty motocykly vypadaly když sjížděly z výr.linek.Motorky po
renovaci již neskýtají záruku že je na nich vše jak má být,ale to se dostávám k omletému tématu
originality.Pokud máte někdo moto v původním stavu tak s ním proboha nic nedělejte co se týče
vzhledu,pouze funkčnost,ať se jich dochová co nejvíc.Jinak jakej máte názor na motorky po renovaci a
před renovací?Pustil se někdy někdo z vás do restaurace?O tá se všeobecně mluví velmi málo a můj
názor je,že je mnohem náročnější než renovace.Někdy je renovace nevyhnutelná kvůli stupni poškození
a zásahů,a motocykly po renovaci jsou velmi pěkné,ale pokud je moto zachovalé tak potom už nikdo
neudělá ten originál jak byl když jej zrenovuje.Sám jsem takhle znehodnotil Jawu 550 která byla
nádherně zachovalá v zeleném provedení a doteď mě to strašně mrzí,ale jak se říká mladej a
blbej.nyní už mám motorky v původním stavu i když jsou omšelé a nevadí mi to.Jakej máte názor na
tuhle věc? [Mica] 13.12.2008 |
| tahle villierska je 30 let po renovaci,mluvil sem přímo s majitelem,tak že to není originál barva [Michal.V] 12.12.2008 |
|  Ta barva je tedy jasná, příčiny světlých odstínů se musí jednoznačně hledat minimálně 20 let zpátky
vše potom je okopírováno protože nebyl jediný podklad který by jasně řekl jaký odstín je ten pravý.
Klasickou fotkou je tato... která vyšla ve světě motorů a je ještě několik záběrů z jiné strany a je
také poměrně světlá. [Mirek] 12.12.2008 |
| No, jak jsem psal, problém odstínů tu už řešil Jawamuzeum, psal dokonce, že nahlížel do vzorkovníků
předválečné Jawy a odstíny se lišily také. Zřejmě tedy (jak jsem to pochopil)odstíny v jednotlivých
vzorkovnících mezi sebou. Takže ono to je opravdu plus mínus. Problém stárnoucích pigmentů by taky
mohl hrát roli, v knize "Zázraky moderních strojů" z r.1937, kde je jedna z kapitol
věnována Jawě a popisuje proces výroby se uvádí, že Jawa v té době používala acetonových barev,
které sama vyráběla. V dnešní době trochu nepředstavitelné, ale nevím, jestli třeba nešlo jen o
míchání z dodaných komponentů, kde práškový pigment byl zvlášť. Pokud máte ještě z komunismu
zkušenosti s acetonovými barvami, pak víte, že lak a pigment bez patřičné péče pod vlivem
povětrnosti po pár letech jsou nic moc. Což potom po 70 letech. Já jenom odmítám ty hodně světlé
odstíny co někdo při renovaci používá. Co jsem zkušebně odkrýval broušením vrstvy starých barev z
blatníků, tak tam kromě základovky nikdy nebyl světlejší odstín. Tak mne napadlo, jestli se dnešní
páni "renovátoři" při výběru světlé barvy nesekli právě kvůli tomu že si mysleli že
poslední barva před čistým plechem je ta pravá, a on to je základ. V dnešní době bych tomu docela
věřil. Ten postřeh Mico, že oba odstíny před a po válce mohly být stejné je zkrátka opravdu
zajímavý, zvlášť i proto, že poválečná barva byla vypalovací a určitě všeobecně odolnější než ta
předválečná. [Pavel OHC] 12.12.2008 |
| Vsadil bych, že má Pavel pravdu. Předválečné měly být rudé (odstín neznám) a ve válce prý přešli na
tmavší odstín, protože rudá připomínala bolševiky. Nechtěli dráždit Hitlera. Docela by mě ale taky
zajímalo, jak je to s tím šípkem na motorkách je vidět často, ale ne původní lak. [Honza l] 12.12.2008 |
|  Nelinkované vidlice zřejmě v originalních stavech převládají,Pavle OHC jsi si jistý že odstín byl
trochu světlejší u předválek?Nemohlo to být pouze jiným druhem barvy která po nějakém zoxidování
mohla změnit odstín narozdíl od poválečných jaw kde se mohla používat jiný druh barvy se snahou
používat stejný odstín před i po válce_Ta předválečná barva se mohla po nějaké době odstínově změnit
narozdíl od poval.barvy která se mohla zachovat jinak.Jinak s tebou souhlasím že šípková červená se
moc nepoužívala,tedy neviděl sem originální stav jawy se šípkovou červenou ale pokud někdo má nějaký
obrázky rád se podívám a rozšířím své vědomosti.Jsou to jen mé dohady. [Mica] 12.12.2008 |
| O používání motocyklů Jawa v armádě první republiky mám velmi málo informací a dobové foto už vůbec
žádné.Předpokládám že ráfky byly v zelené,ale váhal bych u brzdových vík,ty mohli být i ve
stříbrné.Viděl jsem 175(renovovanou)která měla v khaki i kryt zapalování.Motocykly ČZ 175 měly
určitě v khaki koplet kola(brzdová víka nelakována)a stříbrné rámečky reflektoru,ČZ 250 Tourist zase
nakoupilo MNO v původním továrním nátěru(černé s linkami).Podotýkám že mám jen kusé informace,možná
mě někdo doplní. [Martin Štindl] 12.12.2008 |
| A myslíte, že ta renovace je úspěšná tedy jestli připodobňuje originál? Byly tedy i ráfky zelené? [Mirek] 12.12.2008 |
|  Na druhou stranu armáda používal velké množství motocyklů jiných značek(Walter,B.S.A.,BMW) v původní
továrním laku.Foto z výcviku z konce dvacátých let:B.S.A s postraním vozíkem jako nosič lehkého
kulometu vz.26. [Martin Štindl] 12.12.2008 |
|  Pokud vím tak armáda v 30.letech používala Jawy a ČZ 175 a 250tky v zbarvení armádní khaki.Výfuková
kolena a tlumiče ve stříbrné(matný chrom?).Foto(omlouvám se za horší kvalitu) zrenovovaná Jawa
175.Na dobových foto ČZ 175 jsou ale světlomety v původní černé barvě. [Martin Štindl] 12.12.2008 |
| Když už o tom mluvíme používala armáda Jawy 175 či 250? Pak by byly asi zelené a to zbarvení resp
chrom by byl nahrzem stříbřenkou? máte o tom někdo povědomost nebo nějaké fotky? [Mirek] 11.12.2008 |
| Já měl na všech sedlech co jsem měl původní barvu černou tak jsem to tak nechal. Ještě mne napadlo
kouknou do prospektů jestli ty motorky maj linku nebo ne na vidlici. Věčer se mrknu. Jen
jsem zvědav kdy konečně tyhle informace co se tu řeší někdo sepíše a vydá, aby se ty pochybnosti
konečně vyjasnily. Stejně jako mýtus o Villiersce, každej jí má doma a přitom za
villierse se dá považovat max. I. série to ostatní II. a III. série možná jako "česká
villierska" a to už ten termín není dobře. Zejména z toho důvodu, že všichni prodávají díly
na Villierse za nekřesťanský peníze přitom ten motor se používal na lidovkách do roku 38. To už
nikoho nenapadne, že to zase taková vzácnost není. Ještě k té barvě má být lakovaný držák
převodovky? Tedy ten hliníkový blok na kterém převodovka sedí několikrát jsem to viděl původně
nalakované někdy jen pozůstatky barvy zespodu, ale na renovovaných to není. Takže jak to bylo? [Mirek] 11.12.2008 |
| černá [dědek] 11.12.2008 |
| Když už jsme v těch barvách, jak má být stříklý spodek sedla, červená, nebo černá ?? [Honza] 11.12.2008 |
| Nějak jsme presli z tematu "linky" na barvu, což neni spatny, to se taky hodí, ale co to
linkovani vidlice, je to podle původu spatne, ze? [dědek] 11.12.2008 |
| V příspěvku jsem se špatně vyjádřil, napsal jsem "jak je známo",ovšem ono to tak známé
asi nebude. Shromažďuji literaturu a časopisy o Jawě už asi 25 let, v některém z článků jsem to
četl. Když bude čas, tak to najdu a ofotim. Rozhodně to tu nechci udávat jako nějakou bernou minci,
ani já to nemám a nemohu mít podložené, nevím jak byl ten článek seriózní, neboť vyšel za komunistů.
Ovšem je pravda,že v jiném článku se zase psalo, že Janeček prvotně nechal odstín barvy namíchat
podle rudých růží, které rostly v jeho zahradě. Tam už by byl rozptyl odstínů trochu větší, ale
proboha nikdy ne šípek. To je to samé,a docela mne to štve,jako když mi někdo tvrdí, že OHC typ
15/01 a 15/02 byl od výroby světlejší (někdy až šípková) od typu 15. Všechny poválečné Jawy až do
Californianu a některých vývozních a limitovaných vyjímek jsou pokud vím v odstínu 8850. [Pavel OHC] 11.12.2008 |
| Takže ta barva je PPG 23-32760 tohle tu alespoň bylo ve starších diskusích? Vždycky
žasnu, že je to tak jednoduché a nadělá se kolem toho taková záhada. Kdyby to bylo tak jasný tak
proč je tolik těch motorek v barvě šípek atd. A ještě bych se zeptal Pavla OHC teď na
tebe neútočím, kde jsi se dozvěděl tohle: věta.....jak je známo, ing. Fr. Janeček si
přál mít - a nechával lakovat své stroje v barvě krve Takže teď už to bude
jasnější, na jaře se chystám na stříkání 350tky takže si to PPG porovnám s dochovanou barvou. [Mirek] 11.12.2008 |
| Takže jaká je ta správná na předv.Jawu???mám v tom už pěknej hokej [Honza] 11.12.2008 |
| Ahoj,otázka odstínu barvy se tu už párkrát řešila, myslím, že jako vždy to popsal nejlépe
"Jawamuzeum".I ze své zkušenosti mohu potvrdit, že předválečné Jawy jsou o odstín
světlejši než 8850, porovnával jsem barvu pod plechovou přírubou u záchytu zadního kola (zachovalý
originál lak), s barvou poválečných Jaw - tedy odstínem 8850. Jawamuzeum tu vyslovil i celkem přesný
odstín barvy PPG. Nevím, kdo vymyslel, že předválečné Jawy udělá v odstínech signální, nebo šípkově
červené. Je to totální blbost, protože jak je známo, ing. Fr. Janeček si přál mít - a nechával
lakovat své stroje v barvě krve. Ovšem, pokud někomu koluje v žilách krev barvy šípku, nebo
signálky, ať si to tak udělá. Myslím, že někdo ještě za komunistů zrenovoval pár předválečných Jaw,
a buď z nedostatku informací, nebo jen prostě proto že se mu to líbilo, je stříknul hodně světlými
odstíny. No a ostatní se toho úspěšně chytali. To je stejné jako s linkováním a přemírou chromu.
Dobře to tu napsal Jzk. Já osobně nejsem zastáncem tzv. "anglické renovace", motorka mi
připadá ošuntělá a nemám z toho dobrý pocit. I když připouštím, že hodnota takového stroje je
historicky určitě vyšší. A v dnešní době, kdy každý vše přepočítává na peníze, je taková renovace
požehnání pro neumětele a kšeftaře. Tím nechci nikoho urazit - je to můj názor, podpořený
zkušenostmi s lidmi. Mám rád když je motorka udělaná komplet do šroubku a vše přesně v povrchových
úpravách, tak jak byl originál. Je to takové "znovuzrození" a z toho já osobně mám ten
správný pocit. Ale je to můj názor a smýšlení, nikomu to nevnucuji. [Pavel OHC] 11.12.2008 |
| To řazení není v žádném katalogu tudíž není originální.Vypadá z NSU.Viděl jsem také další tato
řazení ale lidé to kopírovali mezi sebou.Díval jsem se na převodovku v Chotusicích a bylo to
navařované. [s] 10.12.2008 |
|  Zdravím, kdysi jsem měl lehce nabouranou vidlici z Duplexe. Soudě podle stavu (lak byl jako nový),
byla vyměněna na téměř novém motocyklu. Vyfotil jsem ji, ale fotky jsem zatím nenašel :-( Byla v
barvě 8850 a linkování měla přesně jako ta první fotka v příspěvku. Myslím, že od cca 38-39 roku
bylo i linkování bohatší, minimálně o tu vidlici. Předtím měly motocykly jen slabou linku na
blatnících. Světlejší odstíny červené byly také minimálně dva. Jeden cca 8300 a jeden více do
oranžova. Přidám ještě fotku 250 model 36 (některé díly mají ještě origo lak) [JirkaK] 10.12.2008 |
|  JAWA 250 r.v. 1938, pokud by jste ještě chtěli nějaké foto, není problém. Mám ji rozdělanou, doufám,
že na jaře již vyjedu, lak ani chromy nerenovuji jen motor a převodovku a ostatní mechanické části. [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Nádrž [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Řazení a to mě zajímá ARNY nevíš odkud je ta fotka, zdá se mě tam stejné řazení jako mám já, rád
bych našel majitele. [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Kryt řetězu [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Kryt primáru [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Vidle [Drahonovsky] 09.12.2008 |
|  Přidám pár foto originálu. Předek [Drahonovsky] 09.12.2008 |
| Kluci já bych řekl, že to je velice prosté jednou někdo udělal linky na vidlici a všichni to
okopírovali, ono se totiž do nedávna nebylo čeho chytit každej z toho dělá vědu a tak najít nějaký
spolehlivý pramen bývalo docela problém a navíc každej motorku přetřel a tím původní zbarvení
schoval. Takže se není čemu divit. Já bych řekl, že linky na vidlici v prolisu jsou ještě super a
dnes už dokonce jak originál oproti již řečenému, chromovaný kryt primáru, nebo linkovaný, dál se
dělají linky na krytu nádrže (jsou původní?) a ještě vrcholem pak jsou verze nádrž celá v červené
barvě někdy i celá kola aj. to jsou myslím horší věci než linka na vidlici. Jo a abych nezapoměl
ještě na předválečných jawách linkování zlatem další prohřešek. V katalogu ND je napsáno jediné, že
znak na nádrži FJ je zlatý. Jinak linky bílé. Ale zeptám se vás na jinou věc a to jsou
stále diskutované barvy? Nekdo říká, že jawa má být víc oranžová než červená (tedy světlejší
červená) rozhodně né poválečná 8850. Co vy na to? Já jednou na burze viděl rám na 250tku Spec z roku
1944 (měla šťítek) a ta měla neskutečně světlou barvu fakt víc oranžová, a barva vypadal původní a
navíc kde by kdo přišel na ten názor s tou světlou barvou některé díly totiž mají dost světlý
odstín????? Jaký na to máte názor. Všechny dochované typy mají barvu dost tmavou, já bych řekl že to
je nestálostí té použité barvy. [Mirek] 09.12.2008 |
|  Jestli jsou ty linky původní se vůbec neodvažuju typovat, pár let si stahuju fotky motorek před
renovací a tohle je jedna z nich. Ještě jednou jsem ty fotky poctivě prošel, ale olinkovanou vidlu
jsem našel jen u dvou motorek. Tohle je ta druhá... Když je tam neuděláš, určitě nic nepokazíš.
Docela ,,bomba\\\\\\\\\\\\\\\" jsou taky obtažené bubliny na krytu primáru. [arny] 09.12.2008 |
| Nasel sem zas nejaky stary fotky a nemuzu si pomoc, ale na zadny specialce olinkovana vidlice neni.
Jediny, kde jsou linky, tak OHV a SV (duplex, 500 OHV, atd., tam nevim, tyhle stroje zas tolik
neznam) Asi se to lidem libi, tak si to udelaj taky. Ale asi porad lepsi, nez nachromovanej kryt
primaru. Arny, na tve fotce jsou taky zajimave linky, myslis ze je to puvodni? Nikdo jiny
nevi, co vidlice a linky na specialce? [dědek] 09.12.2008 |
| Ještě si přisadím - další pravidlo zní:Čím víc chromu, tím víc veterán [JzK] 09.12.2008 |
|  Linkované přední vidle jsou takový renovátorský folklór. Prošel jsem spoustu fotek předválečných Jaw
175 a 250 před renovací a našel jsem je pouze na dvou strojích. A to ještě jinde, než v tom prolisu,
kde je všichni dělají. Oproti tomu až na pár vyjímek mají téměř všechny zrenovované stroje přední
vidlici olinkovanou. I tady asi platí, podobně jako u vietnamských triček,,čím víc pruhů, tím víc
Adidas", čím víc linek, tím víc Jawa. [arny] 09.12.2008 |
| Brouzdam tady po fóru a vidim téma "linky" Zajimalo by me, jak je to s predni vidlici,
zatim sem jeste nikde na starych fotkach linky na vidli nevidel. Rekl bych, ze byly az na poslednich
specialkach, nebo na 350 OHV. Ví nekdo? [dědek] 08.12.2008 |
| U Specialky byly linkovány:Blatníky,Vidle,Znak na nádrži-červeně,víčko katlíku-bílý nápis.Toť
vše ať se daří. Píst [Píst] 19.04.2008 |
|
|