MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 290196 příspěvků |6755 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 45 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 18 (Pérák) 24.11.2017 03:11  
Žebříček fotografií    6 nejčastěji zobrazovaných fotografií tohoto tématického okruhu za 24 hodin
 Kde to žije?    Nejvíce diskutovaná témata
    Sraz Péráků   13.07.2011 / 695
    To je zase divadlo.   17.10.2015 / 557
    Špatní renovátoři a špatné repliky   25.12.2014 / 324
    Doklady   11.04.2010 / 246
    Nazdar bombardáci. Právě jsem dovali v bedně rozebranýho péráka a mudr....   23.03.2006 / 222
Založit nové téma
   
Zodpovězené téma Zodpovězených témat: 2930      Nezodpovězené téma Nezodpovězených témat: 8 / 266      Příspěvků Příspěvků: 29122
 Volba zobrazení výpisu příspěvků:   Strukturované zobrazení - Časové zobrazení - Tématické zobrazení
 Strana 1/196 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma  

Pérák Janeček 1947


 Znalci, napište mi co je případně špatně na tomto Janečkovi z r.47. Může být origo př. blatník který má na levým boku mezi horní a střední vzpěrou těsně nad lemem dírky, mohla tam být přinýtovaná SPZ nebo boční kšilt ? nemá na něm být sekyra ? Jaké páčky (železo, hliník)? Přední tlumiče jedno nebo dvou maz., zadní blatník atd. ?
Díky.    [chlup] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  22.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Zdravím, mohu poslat lepší fotky, ale nechci je tu vystavovat veřejně, není to můj stroj. Pošlete mi někdo na vás kontaktního emila ? Můj je tour250@centrum.cz
Díky.    [chlup] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.11.2017
Odpověď  No z těchto fotek ti toho mnoho nepovíme. Jak již napsal kolega je špatně sedlo, výfuky, páčky mají být železné. Příjde mě špatná i maska. Měla by mít stříšku hned za držákem řidítek a nad ní šroubek, jiná je tím pádem podkova uvnitř světla a spodní brýle a záchyt reakce řízení, víčko nádrže a růžice tlumiče řízení by měla mít rádlování, stojánek kovový, blatníky bez lemu, schránky s trojúhelníkovými podložkami pod šrouby k uchycení na rám, jiné je brzdové táhlo zadní brzdy, čep brzdového pedálu, rám motorky, trubky stupaček, bubny 150 mm, jiné sklíčko zadního i předního světla, jednomaznicové přední kluzáky, obě pneu 3,00x19, hlinikový přepínač světel, nádrž s FJ.    [fikuscz]   22.11.2017
Odpověď  A páčky já říkám a mám celoželezné.    [Honza]   22.11.2017
Odpověď  Hlavně to vysoké sedlo bije do očí. Možná ještě pozdější provedení výfuků. Fotky nejsou moc detailní. Držáčky SPZtky se většinou odmontovaly. Boční SPZtky byly až jako náhradní za tu sekyru. Ale v tom bych problém nehledal.    [Honza]   22.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (4) 
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma  Nazdar bombardáci. Právě jsem dovali v bedně rozebranýho péráka a mudruju co s ním , prodávat se mito nechchce a klasickýho uš ve sbírce máme. Chtěl bych z něj udělat enduro , ale at hledám jak hledám tak nemůžu najít žádný pořádný fotky ani informace.Pokud něco máte tak to hodte do placu at konečně víme jak to má vlastně vypadat. Díky Duba Petr , Jihlava    [Duba Petr]   23.03.2006

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Zobrazeno 10 z celkem 222 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
Odpověď  to musis vyskouset v karbu podle toho jak mas bohatou smes cim bohatsi tim tmavsi svicka a na plovakovce tak aby se ti nehltil karbec
http://jawarmaniak.wz.cz/technika/karburatory.html    [Free]   21.11.2017
Odpověď  kuci prosim o radu na jakou duru mam dat jehlu šoupatka peraka 250 a na jaky zařez nastavit jehlu plováku. Děkuji za rady Rob    [Rob]   21.11.2017
Odpověď  Já bych měl spodek na takto upravený válec a skoro již celou silnici, tak pokud by byla možnost dohody....    [P.]   19.11.2017
Odpověď  Tak pouze pro info. Válec je upraven pro silniční závody, kdy je větší díra pro vložku. Píst z ČZ a kratší ojnici. Takže návrat do původního použitelného stavu dosti nákladné a náročné. Zatím to nechám vyhnít:-)    [mladeznik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Právě, že soutěžáky 1954-55 jsou tomuto cca nejblíže, mají výfuky skloněné dolů, jen mají klasické žebírka u výfuků ze stran a mezi nimi, jinak jsem měl doma válce na 350 boldor a měli také vnitřní uložení, jako tento co byl na prodej cca před čvtrt rokem, fotku již nemám a ty co mám použité jsou klasické s venkovní maticí, jinak rozteče na soutěžácích a Péčkových motorech se liší oproti sérii.    [Pavel]   15.11.2017
Odpověď  Díky za názory, určitě je upravovaný, dokonce si myslím, že někdo, ale opravdu precizně odstranil jedno žebro. Není ani poznat kde. Spíš je mi divné, že nevychází roztečí (čtyři šrouby) na navlečení na karter. Díra pro vložku, zkoušel jsem tam z 553 je větší.    [mladeznik] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.11.2017
Odpověď  co jsem zatím viděl tak vnitřní matice byly poprvé až v roce 1956 a válce ze soutěžáků ročníky 54 a 55 se od tohoto také liší. Takže to asi bude pérák...    [meela]   15.11.2017
Odpověď  No, já bych řekl, že by to mohl být válec cca z roku 1954, v tom roce se jich udělalo asi povícero druhú a byl přestup na kývačku, z té doby je i Boldor a válců bylo cca více...., jak vnější, tak i vnitřní závit, jiný průměr výfuku, tvar apod., zrovna nedávno byl delší dobu na prodej cca totožný válec, předělaný zřejmě na silnici, otevřené sání, spodní žebro vzadu zkrácené, ale měl vnitřní závit....., také 7 žeber, mohu se s rokem samozřejmě mýlit.    [Pavel]   15.11.2017
Odpověď  to vypada na soutezniho perose vsechny dalsi uz mnely vyfukova kolena do valce jako panelky tady to je po staru venkem rekl bych źe to mas celkem raritu jak se s oblibou dneska rika :-)    [Free]   15.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak mě opravdu přijde jiný, neboli od začátku mě více připomínal cca kopii ze 175 jawy, hliníkový zde má 8 žeber jako klasický pérák a tvar výfuků je též jinde.    [psmotokary] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  15.11.2017
Zobrazeno 10 z celkem 222 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (222) 
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma  

Spínačka s magnetovým zapalováním


 vidím poprvé, ví někdo něco bližšího?
Díky    [Janek]   08.01.2010

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Zobrazeno 10 z celkem 118 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
Odpověď  Zdravim prosím o tel.Na email truhlar666@seznam.cz.Ohledně spínací skříňky a zapalovací cívky.Díky    [Jan Truhlář]   20.11.2017
Odpověď  Doma mám bakelitku a i hliníkovou, no nikdy jsem se na toto ani nekoukl...    [P.]   16.08.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pro doplnění, jeden majitel péráka s magnetkou mi dovolil uvést foto jeho spínačky - v tomto případě má ampérmetr ciferník proveden jinak než je u těchto spínaček obecně běžné, tedy tvarem číslice 4 a stupnicí. Jak na potvoru skoro stejně jako při mém prvém provedení ciferníku který jsem pak pokládal za paskvil. V tomto případě je to ale s max. jistotou původní, znaménka (+) a (-) se středem stupnice jsou provedeny světélkující barvou.    [Martin Štindl]   15.08.2017
Odpověď  Honza: já to nepojal jako kritizování, šlo mi hlavně o vyřešení problému dobíjení s povinným denním svícením + brzdovým světlem . Já mám ty 708mičky v oblibě a také je nemusím schánět, tvá připomínka ohledně Schottkyho diody je také k věci - zvýší se účinnost usměrňovače a asi by bylo možné použít žárovky s vyšší wattáží.    [Martin Štindl]   24.05.2015
Odpověď  Schottkyho diody jsou pro obvody, kde se vyžaduje malý úbytek napětí v propustném směru a nebo vysoká rychlost. Snažil jsem se pomoci, ne kritizovat Tvé řešení. Ztrácet 1,4V na 6V rozvodu je docela škoda. Skoro 25 procent...Jinak provedení by bylo podstatně menší a cena je opravdu zanedbatelná.    [Honza]   24.05.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Honza: Schottkyho diody jsou spíše pro náročnější obvody, tyhle KY708 mám já v dílně po ruce a také upřednostňuji vždy robustnější provedení(viz foto můstku :-))
Jinak tento pérák je už od března v plném provozu a řešení se těmi žárovkami 6V/2W + Graetzův můstek se osvědčilo - majitel je funkčností spokojen a nedochází k vybíjení akumulátoru ani k přepalování žárovek.
Zdeněk P: toto magnetoelektrické zapalování bylo pouze na jednoválcích 250(viz popis v příloze), předstih je nastavován natáčením celého statoru a navíc zde není dost prostoru pro druhé kladívko.    [Martin Štindl]   24.05.2015
Odpověď  pro Martin Štindl: křemíková dioda má dost velký úbytek napětí, typicky 0,7V v propustném směru. V můstkovém zapojení diod KY708 tedy ztrácíš asi 1,4V protože ta dioda je tam pro každou půlvnu dvakrát. V malých otáčkách to tedy asi nebude ono. Lepší by bylo použít Schottkyho diody, které mají podstatně menší úbytek napětí.    [Honza]   24.05.2015
Odpověď  Díky za cenné informace. Začal jsem renovovat prototyp Jawa 250 pérák, ale dvouválec z roku 1950 s alternátorem. Zatím jsem sehnal spínací skříňky (bakelit i hliník a nevím, která tam patří...), alternátory mám dva ale do kývačky, pérácký mám jeden ale na jednoválec. Nevíte někdo, prosím jak vypadá alternátor na dvouválcového péráka? Pokud byste někdo měl na výměnu budu moc rád!
Díky. Zdeněk tel 724118721    [Zdeněk P.]   24.05.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zadní lampa je upravovaná pro dvě patice BA9s, motorka má brzdový spínač a nelze pro malou účinnost usměrňovače použít zapojení s rezitorem. Obě žárovky jsou 6V 2W, při zapnutí hlavních světel (poloha klíčku 3) při nízkých otáčkách ručička ukazuje stále do mínusu ale při středních otáčkách už se přesune malinko po + stupnice. Zatím spolehlivost zapojení není uvěřena provozem, to se ukáže až při sezóně ale zatím se to jeví docela optimisticky :-)    [Martin Štindl]   08.02.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Deska s můstkem se upevnila pod rámovou trubku - málo místa v prostoru pod spínačkou.    [Martin Štindl]   08.02.2015
Zobrazeno 10 z celkem 118 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (118) 
Zodpovězené téma  

Dotaz pro lordmekrašleje


 V odpovědi na téma Pérák 350 jsi mi psal, že máš péráka ogara z roku 1949 s logem zbrojovky a nápisem jawa na nádrži. Chci se tě zeptat na nějaké detaily k této motorce. Jaký je průměr štítů(150 nebo 160),jaká přední vidlici 1 nebo 2 maznicová, jaký přední(3 nebo 4 díry) a zadní(zapuštěná odrazka nebo ne) blatník, jakou máš barvu jestli šedou nebo červenou a jaký typ spínačky. Chci si takového péráka postavit nějaké věci už mám ,ale potřebuju něco dokoupit tak chci vědět co mám shánět. V článcích na internetu není ni konkrétního tak bude lepší rada od někoho kdo to má doma. Každá rada je pro mě užitečná a budu za ní rád. Poprosím tě o odpověd´ samozřejmě uvítám odpovědi i od ostatních díky    [Luboš]   19.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Jo a ještě štítek je v angličtině což prý byly všechny 12 ale už né s nápisem ogar ale jawa a ne zbrojovka ale komunista    [lordmekrašlej]   19.11.2017
Odpověď  No tak ten můj pérákoogar je z konce roku 49 výrobní č 454x v techničáku je psáno" z továrny zbrojovka brno n.p pod číslem 113 ze dne 5.10.1949. Typové označení č 589... .Kupoval jsem ho od druhého majitele někdy před 17ti lety, pán už je bohužel po smrti takže víc informací nezískám, Ale tehdy mi řekl že měnil jenom motor(puvodní mi dal k tomu), plechařina kola rám by mělo být původní.Motor je 12, barva šedá,zbytek je mix komunista zbrojovka:nádrž zbrojovka,rám už má větší výztuhu na krku,držák kastlíku je už bez pásoviny,stupačky na šrouby u zadních tlumičů je ale ještě fj,nemá doraz řízení ani oko na zámek. Blatníky zbrojovkové, nevím zadní světlo to se nedochovalo.Přední tlumiče dvoumaznicové, bubny myslím 150 ale musel bych to přeměřit.Spínačka tam byla bakelitová s dvouma cívkama, v motoru kontaktnice jen na neutrál.Tachometr tam byl z 250 ale dal mi k tomu komunistickej do 160, ale to nevím jestli tam byl z výroby.Kastlíky byly už taky komunista a přední maska s vystouplým tachometrem. Nevím sedlo a nosič to se taky nedochovalo.No vypadá to že je to totální míchanice až mám strach to takhle zrenovovat aby se mi pak někdo nesmál, ale jak jsem psal-pán na tom nic neměnil,kupoval to asi
4-5 let starý a prý velmi málo jetý.Kdysi jsem toto diskutoval s panem Marčíkem,který tehdy připravoval Naše motocykly,psal mi že koncem roku 49 ogar zanikl a od roku 50 se začala dělat jawa ale ještě pořád v šedé barvě, ale zároveň se dobíraly zásoby takže nádrže mohly být jawa i ogar-tehdy to nikdo neřešil.No jak říkám je to takovej mezityp a informací málo, proto jsem zatím renovaci odkládal.    [lordmekrašlej]   19.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (2) 
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma  

A jejda! Reknete nekdo, prosim, ze nemusim pulit motor...


 Zdravim vsechny Perak specialisty. Kdyz jsem konecne uhasil vsechny problemy a komplikace a delal finalni ladeni karburatoru, abych mohl na technickou a prihlasit Peraka po 3 letech renovace a stavby z hromady nekompletniho srotu, doslo k tragedii: Zjistil jsem, ze mi po kazdem startovani motoru (Muj Perak je kompletni, ale jeste neujel ani metr) tece z prave strany motoru olej. Abych to zkratil - dnes jsem zjistil, ze pri zarazene rychlosti a nastartovanem motoru se mi toci v karteru ulozene bronzove pouzdro (je videt pod hnacim kolem sekundaru). Olej prolina okolo toho nepruchodneho pouzdra (pozice 10 na prilozenem obrazku).Myslel jsem, ze se rozplacu. Motorka je konecne hotova, specialni naradi na puleni motoru a rozebirani nemam, ma ho kamarad 200km daleko a nikdo jiny bliz (ziju v zahranici). Existuje nejaky zpusob, jak to zachranit bez vyndavani a puleni motoru, prosim? Mam z toho hruzu. Jednak to nemam natrenovane, jednak tu nejsou dostupne zadne dily, je to pro me mesic prace po vecerech to cele rozebrat a zase slozit a jednak nemam to naradi. Diky vsem za napady.    [Misidlo]   10.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Zobrazeno 10 z celkem 42 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
Odpověď  Ak Loctite proteče, tak prostě při případné generálce tam pouzdro bud nechá(proč by je tahal ven? ) nebo prostě blok nahřeje,a lepidlo povolí................    [Monty]   19.11.2017
Odpověď  Späť k téme.Ak Vám tam ten Loctite zatečie tak to púzdro bude ako privarené.Aj pri prípadnej neskoršej GO ho budete mať problém vyraziť.Tieto nové prípravky sú veľmi účinné.    [Joski] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  19.11.2017
Odpověď  Ano, slyšel jsi správně, na obou karterech by mělo být vyraženo stejné krátké číslo a to když dáš kartery k sobě, tak jsou ty čísla u sebe.    [PS]   16.11.2017
Odpověď  ahojte nevím jak si dát dotaz tak píši sem. koupil jsem rozdělanou Jawu 550 a nevím jak poznat že kartery jsou spárované. slyšel jsem že je tam někde vyreženo číslo kvůli shodě. poradte prosím děkuji bobek2771    [bobek2771] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.11.2017
Odpověď  jen ze tohle te zradi na sto procent ... .    [jawa]   16.11.2017
Odpověď  A nebo neco jineho... :o)))    [Misidlo]   16.11.2017
Odpověď  Ale nikdy nevis kdy te to uradi
... .    [jawa]   15.11.2017
Odpověď  Já byl v podobné sitauci.. motor 350 jsem vyndal z traktůrku a na zkoušku jsem vsadil do rámu, že zkusím jak jezdí, řadí, ať se trochu rozhejbe- je tam mimochodem do teď a jezdí..
Pouzdro teklo stejně jako tobě.. Motorku jsem položil na L stranu, tak aby olej natekl na L půlku motoru do víka (možná zbytečně, hladině oleje bude stejně někde pod úrovní pouzdra), odmastil sprejem na brzdy - vícekrát, a dal obdobu Loctite- lepidlo na válcoové díry.. po zaschnutí do teď drží a neteče..
Někdy v budoucnu to při Go předělám :o)    [Beat]   15.11.2017
Odpověď  Vazim si kazdeho nazoru, ale uz trosku sklouzavame k polemice, jestli to opravit poradne a nebo to odflaknout. Toto forum uz je hodne dlouhe a nemam nikomu za zle, ze si to neprecetl cele. Roman: Jsem tady v situaci, ze vyndavat motor a pulit je trosku raketoplan, protoze momentalne na to nemam prostor, ani potrebne naradi. Pripravky si zajistim casem a udelam to sam jako jsem delal celou renovaci. Jawy tady stejne nikdo nikde nedela. Perak je pro mne spis muzejni kousek a jezdit se na nem temer nebude. Potrebuji ho jen prihlasit (udelat technickou kontrolu) a pak odlozit. Nez se k tomu budu moct vratit, tak to bude chvili trvat a to prihlaseni by mohlo byt pak obtiznejsi. Pouzdro je kupovane a na ose se volne otaci, karter zatim vymlety neni. Odmastit, zeleny Loctite a tekuty kov dostane zitra nebo pozitri sanci. Ja verim, ze by to drzet mohlo i delsi dobu. Zatim stale odmastuji.    [Misidlo]   15.11.2017
Odpověď  Zdravím. Ja len v krátkosti. Uznávam lepidlá, tekuté kovy a pod. ale tam kde majú opodstatnenie. Osobne si myslím že sa poleniu motora skôr či neskôr nevyhnete. Ako tu napísal kolega podo mnou Jawa nie je predsa raketoplán. Ak nemáte možnosti, respektíve schopnosti tak to dajte urobiť niekomu inému. To nie je hanba. Každý máme vlohy na niečo iné. Všetko ostatné je podľa mňa strata času a peňazí. Je potrebné urobiť to raz poriadne a máte pokoj. Ono je potrebné zamyslieť sa nad tým prečo tento problém vôbec vznikol a nie len odstraňovať následok. Ak ste menili bronzové púzdro a urobili ste ho menšie na vonkajšom priemere a tesnejšie na vnútornom priemere tak je to jasné. Otáčajúce sa púzdro spolu s predlohovým hriadeľom spôsobí počas prevádzky riadnu škodu. Koniec koncov budete musieť dať vyrobiť púzdro s väčším vonkajším priemerom a budete musieť egalizovať otvor v kartri ktorý bude oválný a neforemný. Lepidlo Vám možno dočasne zalepí otvor v kartryi ale pokiaľ je púzdro "kusnuté" na hriadeli tak ho v kartri neukotvite žiadnym lepidlom ani cínovaním. Toľko môj skromný názor opravára Jáw všetkých sériových typov asi 30 rokov.    [Roman]   15.11.2017
Zobrazeno 10 z celkem 42 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (42) 
Zodpovězené téma  

ložiska


 jen pro jistotu - ložisko z hřídele se stahuje dole za vnější kroužek a lisuje na hřídel za vnitřní - ložisko z díry se ztahuje za vnitřní a liuje do díry za venkovní ?    [milan]   17.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  pardon sem nekej slepej kazdopadne plati zadny nasily a ohrivat i pri demontazi neznici se ulozeni lozisek coz je casty jev    [Free]   19.11.2017
Odpověď  Free: řeč je o demontáži, nikolv o montáži:-)    [Petr]   18.11.2017
Odpověď  urcite nelisovat za venkovni jak pisou nize vzdy za vnitrni krouzek a urcite nelisovat vseobecne .loziska se montuji bez pouziti sily takze do karteru se to dela tak ze se karter nahreje a lozisko se schladi a tim tam spadne bez pouziti síly. na hridel to same hridel podchladit a lozisko ohrat a opet to na sebe pujde bez pouziti sily.    [Free]   18.11.2017
Odpověď  Obecně - na ložisko musím působit silou právě přes ten kroužek, který se právě usazuje / lisuje. Aby montážní síla nešla přes kuličky či jiná valivá tělíska. Při nedodržení tohoto postupu hrozí poškození povrchu valivých tělísek a jejich oběžných drah v kroužcích.
Někdy je obtížné tomuto pravidlu dostát - vytahování ložiska ze (slepé) díry, stahování z osazení na konci hřídele apod.    [host] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.11.2017
Odpověď  ANO, ale jen v případě že stahované ložisko budeš vyhazovat, bo stáhnutí z hřídele za vnější kroužek ho můžeš snadno zničit, to plati i pro opačný případ uložení v díře. U Fichtla se ale nepředpokládá zachovávání původních ložisek:-)    [Jana]   18.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (5) 
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma  

Ogar /pérák


 Zdravím odborníky a poprosím o řadu. Koupil jsem torzo Jawy a chtěl bych zjistit,jestli je to 350 Ogar nebo 18 pérák,abych se ho pokusil dokompletovat správně. Štítek je v angličtině,výr.č. 12-54xx a je na něm JAWA ne OGAR.Nádrž s kolečkem a zadní blatník s dírou na odrazku.Vůbec se v těhle strojích neorientuji,tak se předem omlouvám pokud se budu ptát blbě,ale otázek budu mít víc.Děkuji všem za pomoc.    [basista] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.10.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Repliku bych nerad použil, jelikož se mi docela daří dosadit na místa chybějících dílů originály. Jinak o tom, že je kryt nižší pod žebrováním jsem nevěděl. Ještě k té nádrži, mám na svém Ogaru nádrž s Jawa ale rád bych použil s nápisem Ogar. Co vy na to?    [Roman]   18.11.2017
Odpověď  repliku na 12 Ogara prodává MOTOREN.SK hezkou    [Monty]   17.11.2017
Odpověď  Kryt na Ogara má na rozdíl od typu 18 uchycení jako nejstarší péráky se třemi nýty a starým typem pérek. Odlitek je masivnější a hrbolatější. Co se týče rozměrů, je nižší pod žebrováním, což se dá vyřešit úpravou, pokud bys v nouzi musel použít repliku krytu na typ 18.    [Hynek]   17.11.2017
Odpověď  Zdravím, mám taky Ogara rok 1950, výr. číslo 61** šedá barva, nádrž Jawa s kolečkem. Začal jsem ho renovovat a chybí mi na něj kryt karburátoru. Nevíte někdo jestli je rozdíl mezi krytem na 12 a 18? Případně nemáte někdo kryt na prodej?    [Roman]   17.11.2017
Odpověď  Taky mám rok 1950,motor 12, šedá Jawa s kolečkem, blatníky Zbrojovka.    [Undatra 19]   16.11.2017
Odpověď  Barva může být šedá. Měl jsem motorku obdobného čísla a byla šedá.    [Míra]   14.11.2017
Odpověď  Jde o jakýsi přechod - je to typ 350 - 12 a je tam motor typu 12, ale už to má mít podle výrobního čísla (rok výroby zřejmě 1950) nádrž JAWA. V TP se psalo Jawa - Ogar 350 i u typu 18, ale 18ka už se za Ogara nepovažuje. Čistý Ogar 350 má motor typu 12 a štítek a nádrž Ogar, což bylo do výrobního čísla kolem 4000 v roce 1949. Blatník i nádrž tam jsou správně a jde o typ 350/12, ale bude to už mít štítek JAWA, červenou barvu a blatníky a šavle buď ještě ze Zbrojovky nebo už komunistické a nádrž s kolečkem.    [Hynek]   30.10.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (7) 
Zodpovězené téma  

Pérák 350


 Zdravim chci se zeptat ohledně péráka 350. Nevíte někdo s jakým logem na nádrži může 350 být. Vím že byl ogar, ten měl zbrojovku nadrž a nápis ogar. Pak byla 18 s kolečkem jako komunista. Někde jsem četl, že ogara k 1.9.1949 přestali dělat a 18 se začala dělat až od roku 1950. Je možné že v tom krátkém meziobdobí se dělal se znakem zbrojovky a nápis jawa? Na veterán srazech jsem viděl i 350 janečka ale pochybuju že se to dělalo. Díky za radu    [Luboš]   16.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Četl jsem to na motomagazin.cz. Jeste se tě zeptám když maš takoveho peráka. Jake průměry štitů máš jestli 150 nebo 160, jaké blatníky( přední 3 nebo 4 díry, zadní zapuštěná odrazka nebo ne) předni vidle 2 nebo 4 maznicove, lak červený nebo šedý. Chci si dát ogara tak jak máš ty do kupy a potrebuju co nejvíc info jestli můžeš pošli i foto pomohlo by mi to dik    [Luboš]   17.11.2017
Odpověď  Můžu se zeptat kde jsi to četl??Mám ogara z konce roku 49 a měl nádrž přesně jak říkáš-zbrojovka nápis jawa, motor 12, přitom na štítku už je jawa s kolečkem a je v angličtině.    [lordmekrašlej]   16.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (2) 
Zodpovězené téma  

Pérák kolo šejdrem


 Prosím pomoc, když nasadím kolo do vidlice je úplně mimo osu, při pohledu zepředu, je stejná mezera mezi trubkama a ráfkem (předpokládám tedy, že je vypletený dobře). Při pohledu zezhora ale maska neběží s kolem.

Kde hledat chybu ?
Dále by mne zajímalo, jestli by někdo uměl opravit brýle na péráka, případně jestli by jste neměli navíc ? Mám KO závit....

http://sportkar.rajce.idnes.cz/Perak/

Díky    [Sportkař]   12.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  mnelo by to jit vyvyrit varej se i mikro veci bez velkyho prohrati jako od klasicky svarecky ale bude to stat nasobne vic pokud nemas znamy atd    [Free]   16.11.2017
Odpověď  nevíte o někom, kdy by to uměl ten opravit/navařit novej kus, aby se to nepokroutilo ? Díky    [Sportkař]   15.11.2017
Odpověď  Pokud je neopravitelný očkem tak zbývá oměřit sloupek a odříznout to pod závitem, k tomu zaúkolovat šikovného soustružníka na výrobu vložky s osazením a závitem M 26x1. Nahoře do sloupku je vsazena hlava tlumiče řízení takže vložku přizpůsobit podle ní.    [Martin Štindl]   13.11.2017
Odpověď  pánové je po problému, taková banalita ! Povolil jsem všechny šrouby a hlavně šrouby ve spodních brýlích a jde to krásně narovnat - je tam poměrně velká vůle. Nicméně potřebuji ještě vyřešit ten špatný závit v brýlích, konkretně M26x1.    [Sportkař]   13.11.2017
Odpověď  Zkusit ještě prohodit mezi sebou ramena kluzáků, já to mám úplně stejně(v noci mi to svítí na dělící čáru) ale ramena jsem měl v pořádku. Jestli to po výměně ramen bude stejné tak je možná problém ve spodních brýlích, ale nemusí se jednat o poškozené brejle ale třeba i zmetek z výroby.
Levý kluzák podle fotky otočený není a i kdyby tak otvor pro pouzdro má být v ose teleskopu. Pokud budou ramena v pořádku a vadné jsou brýle(zmetkové?) tak lze trochu tomu pomoci výrobou excentrického pouzdra do levého úchytu osy - ale k tomu by se muselo zároveň pak "znásilnit" uchycení blatníku aby byl zároveň s kolem.    [Martin Štindl]   12.11.2017
Odpověď  Mohl být v minulosti bouraný, musíš hledet. Zkontrolu spodní brýle. Svěrkami si je přidělej na rovnou plochu a trubka by měla být v kolmici se spodní hranou otvoru pro kluzáky. Vrchní trubky kluzáků upnout do soustruhu a vyzkoušet, zda nejsou ohnuté.

Ty závity v brýlích buď zavařit a znovu vyříznozt závit M8x1 nebo delší šrouby zkrz a dát matice nebo novou podkovu. Tu tady mám v novém laku.    [fikuscz]   12.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (6) 
Zodpovězené téma  

píst tlumiče


 Dobrý den, rád bych se zeptal, zda náhodou někdo nemáte doma rozhozenou přední vidlici s krátkým a dlouhým pérem, chybí mi oba písty tlumiče (v katalogu číslo 184149)-ty šnekové spojky, chtěl bych poprosit, zda byste mi je někdo nemohl oměřit, kvůli vyrobení. Díky moc předem.    [hopík=honza]   08.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  spis ocel :-)    [Free]   11.11.2017
Odpověď  železo    [fikuscz]   08.11.2017
Odpověď  Strašně moc děkuju za bleskovou odpověd :), a materiál?    [hopík=honza]   08.11.2017
Odpověď  Pístek má průměr 20,55 a je dlouhý 21,30 plus z každé strany závit do pružiny 16mm.    [fikuscz]   08.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (4) 
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma  

Segment pérák?


 Zdravím odborníky, našel jsem mezi díly na péráka tyto segmenty,dokážete podle fotek určit jestli to je pérák?    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Jednak byly díly opravdu nedostupný(nekupovalo se,ale SCHÁNĚLO) a hlavně byly za peníze.

Tudle opravu si někdo udělal v práci zadarmo, v pracovní době na firemním stroji.    [Monty]   11.11.2017
Odpověď  No ta úprava mně taky napadla,ale když by někdo upravil segment musel by upravit i nakopávačku,což už mi přijde dost složité.Ty díly nebyly zas tak nedostatkové. Je fakt že až na to uchycení je to stejné jako pérák a je tam i znak FJ    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.11.2017
Odpověď  Mně i ten s drážkou přijde na péráka MOŽNÁ po amatérské úpravě kdy se smetli zoubky ? Zajímavé je že první (náběhový) zub má rozdílné tvary ??    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.11.2017
Odpověď  dík za odpovědi,ještě by mě zajímalo z čeho je ten druhý zprava-s tou drážkou na klínek    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.11.2017
Odpověď  první zleva je skůtr čezeta, druhý by měl být pérák    [meela]   02.11.2017
Odpověď  Su tu urcite vacsi odobrnici ako ja, ale myslim ze prve 2 zlava su perak, prvy je starsi typ, druhy s 2 dierami je novsi (mam identicky na mojom)    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  -...    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  .....    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  ....    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  ...    [lordmekrašlej] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (10) 
Zodpovězené téma  

Prosim o rychlou pomoc


 Jsem v praci a kamarad je na slovensku a potrebuje co nejrychleji zmerit viz to co chce me poslal ve zprave : Potrebuji jestli mad doma jakejkoliv stator na velkou jawu a změřit prumer osazeni statoru co sedne do bloku motoru
Muzezete me to nekdo zmerit a napsat? Perak, kyvacka, panelka. Moc diky    [Rob]   09.11.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Dekuji moc    [Rob]   09.11.2017
Odpověď  Priemer je 97mm +-0,1mm. Mierne vajco.    [peter.ba] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (2) 
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma  

Nechromovana zadna rozeta - farba


 Ahojte,
Viete niekto poradit aky farebny odtieň bol na original nechromovanych zadnych rozetach? Ak som správne pochopil bola to nejaká striebrenka? Ale aka konktretne?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.10.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  Když jsme u té stříbřenky, lakujete někdo i motory stříbřenkou tak jak byly originál, případně jakou??    [HonzaBK]   08.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  boco - nejlépe mě seděla stříbrná Celox. Vypadá opravdu jako originál odstín. A vydrží celkem i dost. Používám i na lidovky nádrže a tak.
Netvrdím, že to je 100% real, ale hodně dobré.

https://www.colorlak.cz/sortiment/detail/celox-c20 01


V příloze nádrž celoxem    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.11.2017
Odpověď  Ja som myslel vážne že mi to pomôže, bez irónie ;)    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2017
Zobrazit fotografiiOdpověď  Lepší?    [jawakrál]   04.11.2017
Odpověď  Jawakral - dakujem, toto mi pomoze ;)    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.11.2017
Odpověď  Je to podobný odstín jako ta malá plechovička stříbrné barvy na komínové trubky ... něco mezi stříbrnou a hliníkovou.    [jawakrál]   02.11.2017
Odpověď  Praveze originalny diel nemám. Iba komplet skorodovany ktorý som pre potreby dočasného použitia očistil resp obrusil a nasledne natrel sedou epoxidkou a potom mám nový bez povrch úpravy.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  02.11.2017
Odpověď  Asi tak, na výkresech Jawy bylo v kolonce PÚ rohového razítka uváděno "Lakovat hliník. barvou vypalovat".    [Bohumil]   02.11.2017
Odpověď  O této stříbřence používané na jawách už tady bylo pár diskuzí, ale myslím že nikde nebylo číslo ral apod... pokud máš původní díl tak ho porovnej se vzorníkem a vyber co se ti líbí nejvíc...    [meela]   02.11.2017
Odpověď  Nikto neporadi?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.11.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (10) 
Zodpovězené téma  

Uchycení řidítek + podkova Pérák


 Ahoj, jak řešíte velkou vůli řidítka v litinovém držáku a dále by mne zajímalo jak dostanu přední vidle do podkovy ? Je tam udělaný zářez, byl nějaký přípravek na naražení do toho zářezu a tudíž se vidle nasune lehce rukou ? Díky

http://sportkar.rajce.idnes.cz/Perak/    [Sportkař]   28.10.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  jestli jsou řídítka nachromovaný originály, tak celkem logicky při broušení pod chrom zmenšili průměr.A ted mají vůli.......... Jako vložky bych použil plech z plechovky od piva.    [Monty]   29.10.2017
Odpověď  Pokud tomu teda dobře rozumím a máš na mysli nahoře na vidli matku tak se ti jedná o srovnání kluzáků ? Pokud ano tak - napřed pružinu dotáhnu dole v kluzáku pak zasunout do vidle a zašroubovat do horního úchytu (nebo obráceně) jde o to aby ta pružina byla dotažená jak dole tak nahoře :-). Pokud spodky kluzáků nejsou v rovině s předním kolem tak povolíš tu horní matku - pootočíš jak potřebuješ a zas pak dotáhneš - ať se daří    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.10.2017
Odpověď  řidítka jsou originály, zkusím to tedy dotáhnout šroubkem, jen mne překvapila ta vůle :-) Vidle narazím, podle tvé rady, ale zajímalo by mne ještě toto. Jak je nahoře ten šroubek, ten nejdřív stáhneš a poté našroubuješ na šnek pružinu ? Aby byli kluzáky rovně se spodkama. Díky    [Sportkař]   28.10.2017
Odpověď  Ty řidítka jsou repliky ? Z fotky mi to nepřijde - co to dělá když tam dáš a dotáhneš šrobky co drží řidítka ? Pokud by tam i nadále byl vakl tak jedině na kraj přidat vložku třeba z eskapásky ? O přípravku na podkovu teda nevím a docela bych měl strach (aby to neprasklo) do té mezery něco rvát. Já očistil plochy nahoře na šavli a vevnitř v podkově - lehce lízl vazelinou - vytočil spodky kluzáků a šavle podložil dřevem a přes otvor tachecu jsem to tam přes tvrdý dřevo narazil kladivem.    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.10.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (4) 
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma  

Koncovky opletaných kabelov


 Zakladám ešte jedno téma. Týka sa koncoviek opletaných káblov. Jedná sa mi o položku 16 na fotke v prílohe. Také niečo v dnešnej dobe zohnať je asi dosť problém.
Nepoznáte niekoho kto tieto koncovky vyrába v replike? Ako to riešite vy? Nerád by som tam dával niečo novodobé s plastovou izoláciou a samotné zacínovanie káblu je k ničomu. Stejnak sa po dotiahnutí káblik rozdrtí alebo aj odlomí    [oboRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.10.2017

 Přidat odpověď      Zobrazit téma  
Odpověď  franťáku ty si káder. Presne takto si to predstavujem. Moc ďakujem.    [oboRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.10.2017
Odpověď  Snažíš se řešit estetiku a nebo funkčnost ??? Není to už trochu přehnané - vždyť i když použiješ ty dutinky tak na oko to není nikde vidět.    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.10.2017
Odpověď  Co toto : http://www.pesimat.cz/p_info/3614-nyt-mosazny-1-5x 4/    [frantak]   24.10.2017
Odpověď  OK, myslel jsem si, že neizolované krimpy strávíš, protože pouhé cínování je opravdu nesmysl, ale pokud si jak sám říkáš úchyl, tak si vyrob tah a můžeš si je udělat. Ono to až tak složité na kusovku není, ale musí se to umět. Já jenom kdo by to vyráběl, když vím jaký je problém sehnat i normalizované nýty(myšleno podle původních ČSN) - "Ano pane, máme je sice v sortimentu, ale minimální množství je 100tis. kusů, jinak se Vám s tím nikdo dělat nebude".    [Bohumil]   24.10.2017
Odpověď  Veď práv tie krimpovacie dutinky by som tam nerád dával. Majú iný tvar a ja som úchyl na vierohodnosť súčiastok ktoré musím použiť z replík... :-)    [oboRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.10.2017
Odpověď  Buď použiješ duté nýty nebo krimpovací dutinky bez plastu viz.např. https://www.conrad.cz/krimpovaci-dutinky.c0225330 , jinak každý normální kšeft s instalačním materiálem. Otázkou pouze je, zda jsou ochotni prodávat dutinky kusově nebo tě budou nutit koupit celé balení.    [Bohumil]   24.10.2017
   Zobrazit téma / Přidat odpověď   (6) 

 Strana 1/196 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 

Nezodpovězená témata       (zobrazena témata od 24.11.2016)
Nezodpovězené téma 

Trubky stupacek FJ


 Nemate nekdo nakres nebo nevite kde bych ho mohl naleznout strubek stupacek na Janecka? To je jedine co me chybi na FJ ramu mam tam z kyvacky a chtel bych to doladit do top stavu. Predem diky    [Rob]   23.10.2017
   Přidat odpověď 
Nezodpovězené téma 

Kryt řetazu jawa perák


 Ahoj není někdo z okolí Přerova (severní morava),kdo dává dohromady Péráka, nebo kdo by měl doma vrchní kryt řetazu?Potřeboval bych ho na víkend půjčit.Chci ho zkusit dát na jinou motorku.Pokud by tam šel napasovat, tak bych si koupil repliku.Předem moc díky.Seriozní jednání zaručeno. Borismira@seznam.cz    [Jarek]   12.10.2017
   Přidat odpověď 
Nezodpovězené téma 

Pérák Komunista - Zbrojovka


 Zdar chlapi, koupil jsem komunistu(byl to voják původně) 1953 a jsou k němu doklady na rok 1948 - zbrojovku.
Nevíte o někom, kdo má opačný problém? - Nechci renovovat a udělat z toho bastla.
Kdyby někdo měl papíry na komouše a chtěl na zbrojovku, rád vyměním.
Díky, kontakt kdyžtak meilem.    [VOjta]   07.10.2017
   Přidat odpověď 
Nezodpovězené téma 

Kabeláž


 Priatelia, od ktorého roku sa používali neopletané (textilné) káble? Ja mám rok 1952
a káble sú novšieho typu. Repasujem zapalovanie a chcel by som použiť správne bužírky (mám aj textilné).    [peter.ba] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.09.2017
   Přidat odpověď 
Zobrazit dokumentZobrazit fotografiiNezodpovězené téma 

Startovací hřídel pérák 250


 Zdravím pánove potřebuji radu. Nejsem si jistý jak má být složený starovací segment na pérákovi. Na te prvni fotce z katalogu nd je tam pozice 11 vložka start. segmenu a nevím kam patří. Start. hřídel má stejný průměr jak řadící hřídel tak nevím kam by ta vložka měla jít. Na druhé fotce je jak to mám dané a mělo by to tak fungovat. Díky za rady    [martaisz] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  12.06.2017
   Přidat odpověď 
Nezodpovězené téma 

Stojan policajt na peraka


 Schanim nakres tojanu policajt na peraka dekuji    [Rob]   22.05.2017
   Přidat odpověď 
Zobrazit fotografiiNezodpovězené téma 

Krádež jawa pérák 250


 Zdravim všechny. Během tohoto týdne nám z garáže v Červeném Kostelci byla odcizena motorka Jawa 250 pérák viz fotografie. Motorka byla v pojízdném stavu a v době krádeže na sobě měla ještě kožené brašny! Prosím o sdílení a jakoukoli informaci, pokud byste kohokoli nebo cokoli zahlédli!! Číslo motoru a rámu je 11-43368.
Tel. číslo 602 500 826, filip.ures@seznam.cz.
Moc všem děkujeme!:(    [Philoun] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  11.05.2017
   Přidat odpověď 
Zobrazit fotografiiNezodpovězené téma 

Jawa pérák rikša


 Zdravím, mam možnost nechat vyrobit vice kusu poloos na riksu Jawa perak. Vse dle originálu!! Jedna krátká a druha delší.
Pokud by mel nekdo zájem, kontaktujte me na mejl thoy@seznam.cz    [11-1473] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.02.2017
   Přidat odpověď 

 Strana 1/196 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006