MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 315881 příspěvků |8162 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 40 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocyklové soutěžní a závodní speciály 16.4.2024 13:14  
Žebříček fotografií    6 nejčastěji zobrazovaných fotografií tohoto tématického okruhu za 24 hodin
 Kde to žije?    Nejvíce diskutovaná témata
    JAWA 250 Soutěžní   10.03.2010 / 119
    Jawa TK 16   16.10.2009 / 87
    trial Petrovka   08.12.2010 / 83
    Šesťdňová   27.01.2014 / 80
    Jawa-Tatrany   11.12.2008 / 78
Založit nové téma
   
Zodpovězené téma Zodpovězených témat: 436      Nezodpovězené téma Nezodpovězených témat: 94      Příspěvků Příspěvků: 4957
 Volba zobrazení výpisu příspěvků:   Strukturované zobrazení - Časové zobrazení - Tématické zobrazení
 Strana 1/124 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 
Zobrazit fotografiiOdpověď  Do třetice z mé "lidové tvořivosti " aby vnuci viděli, na jakých strojích jsme začínali. Akorát ještě udělat výfuky a dodělat motor.    [Zetkař] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.03.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Trial postavený v roce 1989. Motor ČZ 477s válcem a hlavou z motokrosu, vrtání 80 zdvih 58,brzdy vlastní zadní tlumič upravený ze Škoda 1203, nádrž a podsedlo z ocelového plechu    [Karel Bartošek]   20.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Replika soutěžní Jawy 250 rok 1954.s originálním válcem. Od serie se liší výfuky, širší kastlíky odklopná maska světlometu, tachometr napevno na horních brýlích, velký filtr sání, kratší sedlo na pantech, kratší zadní blatník, pneu 3,00-19 3,50-19    [Karel Bartošek]   20.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Průběh stavby.Motor hotový základ motoru je ČZ 150 válec s hlavou Jawa 559 v převodovce dvojka z ČZ 125 B Maska, kastlíky a filtrbox svařené z 0,8 ocelového plechu, rám je inspirován úpravou od "Zetkaře"    [Karel Bartošek]   20.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jedna historická z doby, kdy mi bylo 17. Škoda že šla z domu, rychlá jednička z převodovky by se dnes hodila. V té době už ale stála v garáži jednovýfuková ČZ 360.    [Zetkař] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Pěkná mašina, nebyly by nějaké fota z průběhu stavby?    [Zetkař] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Moje stavba    [Karel Bartošek]   12.02.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Díky.    [k]   27.01.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Ty kratší to zn. 200 mm v síle 3,5 mm má Moto Ustí n.L.    [Zetkař] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Od středu hlavičky.    [ZetkařRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Tak mě ty rozměry třeba zrovna zajímají.Jen doplňující dotaz ta míra je od ohybu nebo od konce hlavičky?    [k]   27.01.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  Po delší době jsem vylepšil mou napodobeninu scotta novým předním kolem. Trošku jsem se potrápil s délkou špic, delší vyšly na 247 mm a kratší 200 mm, kdyby to někoho zajímalo. Střed z péráka 160 mm a zkrácený o 10mm.    [Zetkař] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.01.2024
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  ČZ 125/516 MTX    [Aleš]   28.10.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Moderovaná diskuse Nezodpovězené téma 

Jawa 100UVMV


 Kolega někde vyhrabal torzo motoru 100UVMV a chce postavit komplet soutěžní motorku. Sám jsem na ní jezdil, žel veškeré fotky se ztratily při rekonstrukci baráku :-( Nemáte někdo k dokumentaci nebo foto??? Každý kus by byl vítán. Ďííík Pája.    [Pája] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.10.2023 
 Přidat odpověď 
Odpověď  Pokud stavíte motor Kombajn, můžete použít jako základ kliku ze Švéda. Jen je treba prohloubit vyvažovací otvory pr. 18mm v setrvačnících. Existuje na to origo fabrický výkres    [Libor Čejka]   29.07.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Pokud bych stavěl vyjímečně se vyskytující motorku a chyběla mi klikovka, a přemýšlel bych o úpravách klikovky jiné, tak bych šel jednoduchou cestou výroby nové. Přeci jen klikovka je kus jednoduše obrobené oceli, žádná kosmická technologie. Předělávat a převrtávat tak jako tak vyžaduje dobré strojní vybavení a zkušenosti. Je pravdou, že ochotných sousedů soustružníků za lahev rumu je jak šafránu, ale firem je dostatek. Jen bude potřeba rumu celá bečka.    [Luboš]   29.07.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Zdravim, chcem vas poprosiť či sa u niekoho nenájde zvyšná klika na sveda libenaka 579. Staviam jawu 579 kombajn 350 jednovalec a nemám tento posledný diel.Kludne na repas alebo len zotrvacniky.Ospravedlnujem sa za inzerciu ale už som vycerpal všetky možnosti inzercie,motoantik,e tovar alebo aspoň poradte kde ju zohnať. Vdaka Milanxx    [Milan]   27.07.2023
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Nezodpovězené téma 

klika cz380 514


 mohl by nekdo prosím zmerit prumer a šírku zetrvákú na klice cz 380 514    [majco]   04.02.2023 
 Přidat odpověď 
Zobrazit fotografiiOdpověď  Presne tak, robil som tento motor,zotrvaky sú take iste ako má libenak.    [milanxxRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Porovnaval som klukovky z S aj z T 575 oproti kluky zo švéda 579 a sú vyvážené rovnako.iný vyvažovací otvor tam nie je.    [Jumbo]   29.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiOdpověď  ..odpověď na Lubošovu reakci:
Také jsem se v mládí něco nastáčel setrvačníků, vyráběl z duralu mezikruží a převrtával válce až byla stěna vložky ,,jak papír"..
Stále doufám, že se mi ozve majitel ideálně originálního motoru 575 a poskytne mi udaje o rozmístění vyvažovacích otvoru.
Bohužel i přes to, že si motorky řeším jen pro sebe- tedy nekomerčně/nic neprodávám, mám pocit že sdílení informací tato doba nepřeje. Kombajn 575 bude nejspíš stejný svatý grál jako Californian I. Tam jsem také s prosbou o informaci k detailům neuspěl...    [Libor Čejka]   29.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Příspěvky upozorňují na poměrnou složitost úprav vyvážení a je to zcela pravdivé.
V mládí jsem se snažil experimentovat s kamarádem strojařem, protože motorů a dílů bylo za hubičku všude mraky. Něco jsme toho nastudovali a hledali rady u zkušených a mohu říci, že vyvážení je vždy nějakým kompromisem. A úplně nejlepšího výsledku se dosáhne použitím již odzkoušeného řešení.
Proto se tady přikláním k nalezení a použití stejné úpravy motoru J 575.    [Luboš]   29.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Pokud je píst těžší, je výhodnější odlehčit píst. Z vnitřku např. vrtákem nebo kulovou frézou vyhrabat něco materiálu. Další možností je použít odlehčený pístní čep s menší sílou stěny. Po případném dalším výbrusu píst vyměníte ale odlehčenou kliku budete špatně dovažovat zpátky.
Základní otázkou ale zůstává na jaké % vyvážení se dostat. Pokud vezmeme jednoválec, tak % vyvážení se u různých značek motocyklů budou dost lišit. Záleží to na mnoha faktorech jako uchycení motoru, tuhosti rámu, rozsahu otáček atd.    [Tomáš S]   27.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  asi bude lepší si nastudovat , co je to statický vyvážení a dynamický a pak se rozhodnete co s tým ......    [majco]   27.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Ano, v principu to máte správně. Spletl jsem se v místě pokud je píst těžší, platí to opačně. Za což se omlouvám. Když tak hledím na tu kliku, by měli být ty odvrtané otvory ve stejné vzdálenosti od ojničního čepu, jako ojniční čep od klikového. Pak stačí odebrat vypočítanou gramáž na stejné kružnici mezi nimi. Pokud ne, musí se to přepočítat, kolik se má v daném místě odebrat. Ale abyste nebyl zklamán co se týká spolehlivosti a výkonu. Toto je jen teorie a v praxi záleží na vyrovnanosti chodu motoru v celém rozsahu otáček. Nějaké vibrace tam budou určitě. Klika musí být také náležitě vycentrovaná a zúhlovaná ojnice při montáži. Ať se zdaří!    [J]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Dosud jsem žádnou klikovku nevyvažoval. Našel jsem tento návod/postup- viz níže.
Vaše doporučení odvrtávat při použití těžšího pístu setrvačníky na protější straně než je ojniční čep, popravdě moc nechápu.Pokud by se následně měla klika(doložená závažim odpovídajícímu doporučení v návodu )při odvalování zastavit v každé pozici, předpokládal bych spíše odlehčení v oblasti ojničního čepu- tam kde jsou už stávající otvory. ale jak jsem již uvedl, dosud jsem nic nevyvažovat a proto bych získal info jak to na konkrétní klice 575 mají udělané další uživatelé:
Vyvážení klikové hřídele
Na správném vyvážení motoru závisí jeho spolehlivost i výkon. Pro vyvážení kmitajících hmot si zjistíme přesnou váhu pístu, pístních kroužků, pístního čepu s pojistkami a váhu té části ojnice, která kmitá. Bude to váha horní poloviny ojnice, kterou zjistíme položením ojnice v poloze vodorovné s ojničním čepem v klice a s osou kliky. Potom v této poloze položíme pístní oko ojnice na rovnou misku váha.

Příklad:
píst.........­.............­...........330 g
kroužky......­.............­............15 g
pístní čep s pojistkami.­.............130 g
horní polovina ojnice.......­.........150 g
_____________­________________________­______
celkem.......­.............­...........625 g

K vyvážení váhy kmitajících hmot potřebujeme hmotu o váze činící pouze 2/3 této zjištěné váhy tj. 66 %, tedy

6,25×66 = 412,5 g

O tom se přesvědčíme tak, když odečteme od výsledku 412,5 g váhu ojnice.

412,5 – 150,0 = 262,5 g

a toto (zmenšené) závaží (zvážené ocelové podložky) zavěsíme do horního oka ojnice (přidrátujeme).

Po zavěšení tohoto závaží má klikový mechanismus stát na pravítkách v každé poloze. Nestane-li se tak a klikový čep se pootočí do jiné polohy, závaží je třeba upravit. Náprava se provede odvrtáním materiálu závaží kliky.    [Libor Čejka]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  I to místo, vámi řečené "optimální" je pevně dané. Pokud je píst těžší odvrtává se materiál naproti ojničnímu čepu (180 st.) ve stejné vzdálenosti, jakou má ojniční čep od klikového čepu (klikové hřídelky). Může odvrtat (a dělá se to) i např. v dvojnásobné vzdálenosti, ale pouze polovina vypočteného materiálu. Vše je to o matematice.    [J]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Ano, znám postup výpočtu nevyvážených hmot.Vzhledem k tomu, že jednoválcových motoru Jawa 350 už u nás několik jezdí, šel bych raději cestou již prověřeného postupu- například ověřené optimální místo kde vyvrtat další otvory. Motor upravuji pro sebe.    [Libor Čejka]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Lze si to i spočítat, viz. kniha Renovace a opravy motocyklů/Jürgen Noll str. 45-47.    [J]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Nejde mi o stáčení průměru. Vzhledem k tomu že píst na 575 má větší průměr( obsah válce nově 350 ccm, má větší hmotnost a proto je třeba udělat dovyvážení setrvačníků.
Budou se pravděpodobně vrtat další vyvažovací otvory. Rád bych získal info - v kterých místrech a o jakém průměru.    [Libor Čejka]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Pokud se nepletu, klika na 575 byla úplně stejná jako z 250, neboli šlo tedy o materiál, oproti sérii, jestli se ptáte kolik ji lidé případně při úpravách stáčeli, tak někteří jezdí myslím průměr čela 135 mm, ale samozřejmě ne v terénu.    [P.]   26.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Úprava vyvážení klikovky z Jawa 579 při stavbě motoru Kombajn 575


 Poradí někdo- ideálně výkresem, jak upravit/odvrtat klikovku z Jawa 579 při stavbě motoru Kombajn 575? Tedy jak velké a v jaké vzdálenosti vyvrtat další vyvažovací otvory dosetrvačníků. Vím že jí několik takových upravených motoru jezdí.    [Libor Čejka]   26.12.2022 
 Zobrazit odpovědi / Přidat odpověď   (16) 
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dobrý den,
pozdě ale přece. Koupil jsem puublikaci o motocyklech Triumph a na první straně je zajímavé věnování, které se do této debaty hodí.    [Petr94]   22.12.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Rozměrově pasuje standartní ALMET do 350. Mám pocit, že origo ojnice jsou vždy na 15mm čep(ale mnohem lepší materiál než seriový).
Já při GO nechal dát ojnice z 634,a taky písty z 634 na 16 čep a jehly.    [Monty]   14.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Já bych měl taky dotaz k těmto motorům, jsou písty v něčem jiné, jdou nahradit Almetem?    [Petan69] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  14.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  karbec 28 bych klidně nechal. Bude chtít samozřejmě zkusit správný trysky a seřízení. Při GO motoru doporučuji snížit hlavy,ty ze Švéda mají spalovací prostor 25 ccm, pro benzín BA 72. Dneska jezdíte na 95 oktanů, takže spalovák 19 ccm bude úplně v pohodě, jezdím i spalováky 17 ccm.
Kolena bych pro jistotu koupil od Hadrávka surový, dopasoval a teprve potom chromoval.    [Monty]   14.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Klika jednohup nebo dvojhup je na úpravci.Obojí má své plusy i mínusy Největší problém je s výfukovými koleny. Libeňácké jdou pod motor a doutníky se na ně nenapasují. Mě je vyráběl podle vzoru pan Hadrávek s tím, že jsem si je musel doladit.    [Stenly]   12.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Tak z mého laického pohledu se klikovka při repasi rozlisovavá a přelisovat na jednohup lze v podstatě každá a to pootočením jednoho setrvačníku o 180 stupňů, tedy se domnívám že by to škoda nemohla být, když si to může každý dle jeho přání nechat udělat. Možná se pletu, díky za opravu. Děkuji za reakci Montyho. Monty, mohu tam ponechat při úpravě kliky na střídačku karburátor 2928? Díky za reakci    [Roman ]   12.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  A nebylo by lepší použít normální střídavou kliku a tuto zachovat pokud je dobrá a uložit nebo jí nechat někomu kdo jí využije?    [k]   12.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
Odpověď  Našroubovat tam motor není problém. Kolena z Libenáka pasují. Chtělo by to pořádnej airbox,aby motor udejchal. Přelisovat kliku není problém, prostě se kuchne motor, a udělá klika na střídavý písty. Sekundární kolečko prostě vyzkoušíte, stejně na Libenáku bude na řetěz 520,ale rozeta na Kývačce je na řetěz 428. Takže musíte dát kolečko z Kývačky , začal bych na 16 zubým,a pak se uvidí........    [Monty]   11.08.2022
 Zobrazit dotaz a odpovědi / Přidat odpověď   
 Strana 1/124 (řazeno dle stáří příspěvků)  Následující strana » 

Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006