Na základě velmi pěkného článku Ivo Helikara z Českých motocyklovýcch novin 11/2014 si dovoluji si rozvinout diskusi o českých dopravních inspektorátech. Téměř denně slýchávám, jak je to v Praze s těmi či oněmi úředníky v pohodě. Jak firmy stěhují svá sídla do Prahy, kde nejsou úředníci tak tvrdí a kde na ně úřední šiml hůře dosáhne. O tom, že to může být pravda, může svědčit veliké množství aut v našem městě s pražskou registrační značku. Proto si říkám, že alespoň někde to mají pražáci horší jak my z druhého konce republiky. Na dopravním inspektorátu - správně Odbor dopravně správních agend. Jsem z těch, kteří pamatují nekončící celodenní fronty na dopravním inspektorátu. Přepis či přihlášení vozidla byl na počátku 90. let naprostý horor. Lidé začali houfně točit auta a tehdejší systém nebyl na tento nápor připraven. Napětí v přeplněných čekárnách se dalo krájet. Asi nejhorší bylo pozorovat scény, kdy byl člověk po celodenním čekání u okénka vyhozen pro nesplnění nějaké formality. Lidem se v kapsách samy otevíraly kudly, když slyšeli, jak se někteří zkušení s úředníky, tehdy to byli policisté, u okénka tykali. Tyto doby jsou naštěstí ve většině měst za námi. U nás ve Zlíně můžete na dopravku přijet každý den v týdnu a reálně nebudete čekat déle než stihnete vyplnit příslušný formulář. Jediným vážnějším problémem tohoto úřadu je, že se u něj reálně nedá zaparkovat. O českém systému registrace vozidel by se daly napsat romány. Co by stálo za obecně větší pozornost jsou poplatky za úkony, které po nás vyžaduje stát. Například vydání nového technického průkazu při dovozu vozidla ze zahraničí, kdy jde jen o přepis dat vydaných dovozovou STK, požaduje stát 2000 Kč. Za následné vydání registrační značky si např. U motocyklu řekne o dalších 500 Kč. Přitom ony značky nakupuje od výrobce za cenu kolem 100 kč. Další zajímavostí je nepochopitelná složitost celého systému. V Německu, které jakožto motoristická velmoc by nám mělo být vzorem, vše funguje až nepochopitelně jednoduše. Například pokud se majitel rozhodne vozidlo prodat, zajde si vozidlo úředně odhlásit a vozidlo odstaví. Potom jen čeká na kupce. Kupujícímu dá veškeré doklady a tím jeho starosti končí. A takové vydání registrační značky dle vlastního požadavku stojí jen minimální správní poplatek. Z jakého důvodu by také mělo být zatíženo nějakou daní, jak se u nás plánuje? [JB] 30.05.2014 |
|
|