Dobreý den. Velice se omlouvám za možná neodborný dotaz, ale rád bych věděl,
jestli se někde dají sehnat informace o traktorech Svoboda (jaké typy se
vyráběly atd.). Kolik by mohl stát takový pojízdný traktor v ne zcela původním
traktor z 30. let 20. století? Předem děkuji za odpověď [Josef Mansfeld] 22.08.2006 Zobrazit téma |
| Igor: Pozdě, ale přece... Podvozek Svoboda 10 nebo 12 - přední náprava jiná, motor asi Slavia. [bartos] 05.01.2018 |
| Dobrý den, poptávám návod / servisní manuál na Svoboda DK15 pro vlastní renovaci. Pokud někdo můžete nabídnout nějaké info budu vděčný, děkuji. [jerome] 11.12.2017 |
| Lepsi by byl traktor jako prase nez tahle krava. [Materna] 13.10.2009 |
| a eko palivo i emise [slava] 10.10.2009 |
| Ja bych ji nechtel,asi to moc zere ale zas ma 4x4 [honza] 10.10.2009 |
| to neni traktor tohle vypada na kravu cervenou straku [slava] 09.10.2009 |
|  Dobrý den, mohlby mi někdo říct coto je za traktor, je to seriovka nebo domácí výroba. děkuji [Igor] 09.10.2009 |
| TO jan malohlava: Nemáte nějaké foto, měl bych zájem. A odkud jste? [Tomek] 23.06.2008 |
| ahoj ja mam doma ve stodole 15 svobodu ani nevim jestli jede byvaly majitel nežije asi to prodam
nabidne někdo cenu tel muj je 608613302 [jan malohlava] 21.06.2008 |
| To je to. U nich mají alespoň tu jistotu, že na to seženou náhradní díly. Byť repliky. U nás se to
musí vybudovat, ale potom je všechny strčíme do kapsy. Dobré ceny jsou, jak jste psal ve VB, ale
také ujdou ve Francii. [Tomáš Dvořák] 15.12.2007 |
| Ty ceny v čechách jsou opravdu hrozné. Dcerka mi přivezla z Anglie časopis Tractor a Machinery a zde
je také poměrně hodně stránek věnované inzerci. Traktory Ferguson Fordson a jiné v Anglii
nejrozšířenější značky zde začínají na cenách 350 Liber to je cca 14.000,-Kč. Přitom se jedná o
stroje většinou kompletní pojízdné a dle foto celkem v rozumném stavu. Je tam také kompletní nabídka
plechařiny, doplňků, sedaček a všech dílů na většinu poválečných anglických strojů a ceny rovněž
srovnatelné s našimi. Samozřejmě u strojů značek Lanz Buldog a pod. po renovaci jsou ceny o dost
vyšší. Zetor celkem šrot( 25A, 5748 apod. je nabízen v cenách 2.000-3.000 liber. Jsou tam ale v
nabídce již dlouho a zatím je nikdo nechce. [bobes] 15.12.2007 |
| Krátký návodk k použití je ke stáhnutí na stránkách www.traktorsvoboda.webgarden.cz Ten dlouhý se
snažím sehnat, zatím se moc nedaří. [Tomáš Dvořák] 15.12.2007 |
| Koupil jsem traktor Svoboda 15 v bednách od odborníka, který jej rozebral a
skončil. Traktor je již z 80% smontovaný, ale nemám k němu žádnou dokumentaci,
byl bych moc vděčný za jakýkoliv manuál, nebo jakoukoliv literaturu. Děkuji. [Vladislav Lukášek] 12.11.2006 |
| Petře tak to ti můžu s klidným svědomím slíbit. Nejsem překupník! A historické
stroje mám pro potěchu svoji a svého okolí ne ze spekulativních důvodů. Jinak
myslím že by mě stačilo brožurku oskenovat. Kdyžtak se ozvi na email.
Lukáš: O předražování se nemá cenu bavit. Já to neřešim, vždy se jen pousměju a
říkám si blbec kdo prodává a ještě větší blb kdo to za ty peníze koupí. Dle mého
je regulace nesmysl a nic nevyřeší. A ani na západě to není jiné. Při svých
dovolených jsem už navštívil i pár burz v zahraničí a nemám jen černo-bílé
vidění. [Tom] 28.08.2006 |
| Někteří lidé asi už přešli na EURO a podle toho stanoví ty
astronomické ceny.S takovým "chováním" ale uspějí asi pouze
tady v Čechách,protože jak občas prohlížím německé inzertní portály o
veteránech,je tam obvykle uvedeno,kdo by nabízel veterána spekulativně,za
takovou nesmyslnou cenu,předraženou,bude jeho inzerát automaticky
smazán.Ceny stabiláků a traktorů jsou tam poměrně pevně stanoveny dle
stavu a typu.Taky je tam spoustu veteránských spolků zabývajících se
touto technikou a lidi jsou informovanější,takže se nedají tak snadno
očůrat jako v ČR. Takových spekulantů je u nás bohužel čím dál tím
víc. Nemají obvykle k této technice žádný osobní vztah. Pouze se
snaží někoho natáhnout a lehce vydělat. [Lukáš] 25.08.2006 |
| Tom: Můžu ten návod okopírovat, nebo poslat mailem, ale měl bych podmínku:
Fakt bych nerad viděl, že za měsíc bude někdo prodávat na burze kopie po dvou
stovkách. Když mi slíbíš, že se to nestane, tak Ti ho poskytnu. [Petr Kropáček ml.] 25.08.2006 |
| Tak koukám že já o vlku a na Motomagazínu je jedna 12 na prodej za 250. Ta samá
fotka v březnu za 350 a myslím že ještě sto dolů by to nejmíň chtělo (i tak
blázen kdo to koupí). Podle fotky to na důkladnou renovaci nevypadá (zelenou z
jedné vody načisto, ani odstín se mě nezdá ale to může zkreslovat fotka). Chybí
minimálně krycí plech na přední nápravě a ani zvolené obutí není vhodné. Tak se
mě zdá že se někdo snaží bezpracně vydělat? [Tom] 25.08.2006 |
|  In:Tip pro Oldtimer,červen 2003 [Lukáš] 25.08.2006 |
| Diskuze ohledně cen je vždy problém. Ale běžní Svoboďáci se zatím nad 100 tisíc
prodat asi nedají (snad jen po zdařilé renovaci - ne štětkou). Bombastické ceny
tvoří vždy oboru neznalí lidé, kteří Vám tvrdí že ta jejich 12 byla vyrobena v
roce 1925 a dochovalo se jen 10 kusů (s tím jsem se již setkal mnohokrát).
Naproti tomu ještě před 5 lety mě nabízeli kompletní 10 za 7 tisíc a nemyslím že
by se nedala sehnat i dnes jen mít štěstí. Běžná cena za výjmečný kus je nad 50
tisíc a 30 za běžně používaný stroj. To platí zhruba o všech základních modelech
(10, 12, 15, 22). Ale i v tomto oboru jsou dnes již překupníci a ti cenu
šponují. [Tom] 25.08.2006 |
| Zdravím,pánové,chtěl jsem přispět svou troškou do mlýna ohledně traktorů
Svoboda a oskenovat krátkou zmínku o firmě Svoboda z knihy Historie
podnikání na Mladoboleslavsku,ale nějak jsem ztratil nervy při úpravě
fota na žádanou velikost. Administrátor by se měl zamyslet,zda
poskytovaná velikost obrázků je dostačující.Proto,kdo máte zájem,si
vyhledejte o Svobodovi ve zmíněné knize. Pro opravdu vážné zájemce by
nebylo od věci oslovit mladoboleslavské muzeum a archiv,kde by se
mohly nějaké záznamy dosud nacházet.Je známo,že firma Svoboda skončila
s výrobou traktorů v roce 1949,kdy areál převzala Škodovka.Za války se
dokázala továrna velmi dobře ve spolupráci s Deutzem přeorientovat na
výrobu dřevoplynových traktorů. Traktory jako výrobní artikl nebyly
jediným jejím výrobkem.Výráběly se zde též elektromotory, samostatné
stabilní motory, nářadí aj. Slavný traktor "12" se vyráběl
asi 10 let,vedle slabších typů tříkolové 7mičky a 10sítky a po válce
15tky.Zmínka o Svobodovi je též v časopise Tip pro Oldtimer,červen
2003,kde je prezentace 22cítky a je tam i snímek z montovny
traktorů.To je asi zatím vše,čím mohu přispět. Jinak by mě zajímal váš
názor na ceny traktorů,myslím v opravdu dobrém stavu s originální
nápravou.Zdá se mi,že ceny traktorů nad 100 tisíc,s kterými se občas
setkávám,jsou poněkud přehnané a předražené. [Lukáš] 25.08.2006 |
| Tak jsem to startoval až doposud (a mnohokrát), rychlost a švih mám dobrý, jenže
ta moje 15 zatím není vylágrovaná a má hroznou kompresi a pak stačí aby zůstalo
trochu nafty ve válci, bouchne si to o trochu dřív a malér je na světě. Nechtělo
se mě věřit že beztak 150 kg setrvačník to dokázalo tak rychle zastavit a
vrátit. Startoval jsem mnoho srtojů a většinou není problém utočit kompresi i na
12 koňce, ale ta moje potvora nejde, maximálně 3x přetočit kompresi a pak už
kope (ale tenkrát kopla napoprvé). Jak říkám zdraví je mi milejší a odteď mám
startovačku, ale desítku si s radostí budu točit ručně. Jinak nešel by ten
návod sehnat ještě jednou, dlužný nezůstanu. [Tom] 25.08.2006 |
| Skutečně se divím,že někoho může kopnout diesel ještě k tomu vybavený
dekompresorem?? Jak to divně natáčíte? To se mi spíš stává u benziňáku
s předstihem.Chce to opatrnost a hlavně pevně držet kliku za každou
cenu. [Fanouš] 25.08.2006 |
| Návod jsem sehnal od kamaráda, co má hodně kamarádů,... Jinak žhavení mi
chodí taky, vždycky to musím pořádně roztočit s dekompresorem a pak už ty
setrváky mají takovou energii, že to nemůže nic provést. [Petr Kropáček ml.] 24.08.2006 |
| Možná by to někoho mohlo zajímat. Převzato z
http://www.kosmonosy.cz/zpravodaj-nov-03cerven.php Za mého dětství
jsem často viděl traktůrek značky Svoboda Motor Kosmonosy, který supěl do kopce
Boleslavskou ulicí. Táhl naložený vlečňák s cedulí: Rudolf Klíbr Kosmonosy -
obchod uhlím. Tehdy jsem neměl ani ponětí, jaké světové proslulosti toto
motorové vozidlo dosáhne. Traktor měl velikou oblibu nejen u zemědělců, ale i v
jiných oborech. Traktor Svoboda jsem viděl naposledy v provozu asi před 30 léty
u nádvorní party továrny na tramvaje ČKD Tatra Smíchov. Vedoucím této party byl
mistr Ratimec a domnívám se, že pocházel z Tesařské ulice v Kosmonosech. Z
továrny na tramvaje v Plzeňské ulici zbyla pouze část čelní žluté zdi. Na
pozemku se nyní nachází hypermarket Carrefour a Village Cinemas. Jaký byl osud
traktůrku Svoboda nevím, je v některém z muzeí? Jezdil jsem s rodinou na
dovolené do Blatné. Nedaleko nádherného vodního zámku s daňčí oborou bylo
Střední odborné učiliště zemědělské. V jeho areálu stál dlouhý přístřešek s
řadou asi 15 historických traktorů. Mezi nimi stál i výrobek kosmonoské továrny
Svoboda Motor. Nebyl veliký, mezi značkami Zetor, Škoda, Deutz, Lanz Buldog,
John Deere a Fordson se jaksi ztrácel. V současnosti je několik fotografií
traktorů Svoboda Motor Kosmonosy v přízemní chodbě Národního zemědělského muzea
v Praze 7, Kostelní č. 44. Stálá výstava největší tuzemské sbírky historických
traktorů a oradel, sklízecí techniky a stabilních motorů se nachází ve
Zdechovicích u Přelouče. Ve velkých halách jsou k vidění i traktory Svoboda
Motor. Ve Zdechovicích jsou vystaveny i parní oradla ("voračky"),
která orala těžké řepné půdy na Mladoboleslavsku. Viděl jsem je v mládí orat v
Kosmonosech a v Židněvsi. Je to známá dvojice Přemysl a Libuše, která byla
původně umístěna v parku zámku Kačina u Kutné Hory. Ministerstvo
zemědělství v roce 1934 pořádalo hospodářskou výstavu v Praze Holešovicích. Malá
továrna Svoboda Motor z Kosmonos nabízela zemědělský malotraktor pro drobná
hospodářství Diesel-car. Traktor nabízel pan Bohumil Svoboda, majitel strojírny
z Kosmonos. Traktor Diesel-car měl 10 HP. Spotřeba nafty na jednu hodinu byla 36
haléřů při plném zatížení. Traktor měl osvobození od silniční daně a řidičská
zkouška nebyla zapotřebí! Cena nového traktoru se v roce 1935 pohybovala okolo
23 000 Kč, což se rovnalo ceně dvou párů koní či malého rodinného domku se
zahrádkou. Nejznámější traktor Svoboda DK 12, vyráběný od roku 1939, nás
uchvacoval velikým kolem setrvačníku na boku. Při cestě autobusem z
Portugalska jsme se zastavili ve Francii poblíž Lyonu, kde jsme navštívili
sbírku historických motorových vozidel pod širým nebem, zaměřenou hlavně na
nákladní automobily, vojenská a pracovní vozidla a na zemědělskou techniku. Mezi
malými traktory jsem nalezl Svoboda Motor Kosmonosy 12 HP s kolem setrvačníku na
boku. Při cestě po sedmi státech východního pobřeží USA jsem prohlédl
rozsáhlé muzeum motorových vozidel snad všech značek světa. Skládalo se převážně
z drobných modelů vozidel. Mezi nimi byly tři traktory Svoboda. V muzeu
zemědělské techniky měli traktor Svoboda Motor 10 HP, údajně stále
provozuschopný. Splnil se mi dávný sen, když jsem mohl navštívit
nejvzdálenější stát od naší vlasti - Nový Zéland. Na Severním ostrově jsem
přistál v Aucklandu, největším městě Nového Zélandu. Měl jsem štěstí, seznámil
jsem se s místním farmářem českého původu, velikým zemědělským odborníkem. Před
padesáti léty vystudoval v Československu veterinární lékařství a zemědělské
inženýrství. Jeho obrovská farma skotu produkovala mléko pro miliónové město
Auckland. Vyprávěl jsem mu, že moji rodiče obchodovali ve třicátých létech s
mlékem a s mléčnými výrobky, že jsem se narodil v Kosmonosech, kde měla sídlo
firma Svoboda Motor. Farmář tyto traktory dobře znal, ale nikdy je nevlastnil.
Ptal jsem se, zda někdy traktory Svoboda na Novém Zélandě viděl. Přisvědčil mi,
že tomu tak bylo asi před čtyřiceti léty. Vyprávěl mi, že traktory Svoboda viděl
i na ostrově Tasmánie, který patří Australskému svazu. Doporučil mi navštívit v
Austrálii skansen Bohemia Village, ale o tom až někdy jindy [Jiří Bartuš] 24.08.2006 |
| Petře, tak to je supr. Kde se dá sehnat? Jinak 15 jsem letos přestal startovat
ručně. Na jaře mě šeredně kopla hned na první bouchnutí zpátky do ruk a namotala
na kliku. Řekl bych že zázrak že mám obě ruce celé. Paradoxně to bylo proto že
jsem po dlouhé době rozchodil žhavení. Tak jsem právě včera dodělal startovačku
elektromotorem přes plácák. Zdraví je mi milejší. [Tom] 24.08.2006 |
| Pokusím se udělat pár hezkých fotek. [Josef Mansfeld] 23.08.2006 |
| Tome, mám xerokopii návodu k obsluze na patnáctku. Jenom jsem se chtěl
pochlubit :-) [Petr Kropáček ml.] 23.08.2006 |
| Přeji hezký den. Informace o traktorech Svoboda se schánějí těžko. Něco málo
zjistíte v zemědělském muzeu v Čáslavi, kde je uvidíte. O žádné publikaci kromě
katalogu náhradních dílů nevím a to se o tyto traktory již několik let zajímám.
Z historie: Firma vznikla odejitím několika zaměstnanců z továrny bratří Paříků
(Slavia) a založením firmy Svoboda v r. 1927, která vyráběla dieslové stabilní
motory. V roce 1934 začali vyrábět traktory zprvu tříkolové (5 a 7 koní) a v
témže roce i typ 10 který je čtyřkolový s kočárovou nápravou. Typ 10 byl v roce
1939 modernizován a zvýšen výkon na 12 koní. Za války se vyráběl ještě
dvouválcový model 22 s motorem Deutz. V roce 1945 se začal vyrábět jednoválcový
traktor o výkonu 15 Ks, který se vyráběl až do znárodnění v r. 1949. Na přelomu
30 a 40 let byl vyráběn ještě mode 17. Cena typu 10, který je poměrně
vzácný závisí na mnoha věcech, ale pohybuje se mezi 30 až 100 tisíci Kč. Pokud
máte nějakou fotku mohu Vám říct co je a co není původní. Zároveň bych Vás
rád poprosil pokud se jedná o originální elektroinstalaci, zda-li by nešla
nafotit. Sám tento traktor vlastním, momentálně prochází důkladnou renovací, a
rád bych jej doplnil o originální osvětlení, které také mám, ale neznám jejho
umístění. [Tom] 23.08.2006 |
| Tak jsem se spletl. Jedná se o typ DK 10 se světly. [Josef Mansfeld] 22.08.2006 |
| jedná se pravděpodobně o typ traktor Svoboda DK 12 [Josef Mansfeld] 22.08.2006 |
|