MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 308448 příspěvků |7623 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 29 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexTechnika, renovace a údržba histor | Odpověď 21.1.2021 14:51  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma Renovace x restaurování
Zdravím Vás přátelé. V poslední době ke své radosti čím dál více zaznamenávám odklon od klasických renovací směrem ke konzervacím, restaurování, nebo prostě ponechávání v nálezovém stavu. Pojďte si poklábosit na toto téma. Dáte při koupi přednost stroji v původním stavu před strojem renovovaným? Je pro Vás větším požitkem prohlédnout si krásnou patinu s dobovými úpravami nebo oslnivý lesk nového laku a chromů sterilních sériovek? Jsme vůbec schopni vnímat veterána ne jako komerční "zboží", ale jako technickou památku, která má být zachována budoucím jako svědek doby a co jsme tomu schopni obětovat (nemám na mysli obětování finančních prostředků, ale třeba smíření s tím, že náš unikátní veterán zůstane pouze nefunkčním exponátem)? Litovali jste někdy, že jste podlehli vášni nenechavosti a nenechali stroj v původním stavu? Budou za 30 let dražší konzervované nálezovky než renovované stroje? Děkuji za názory    [VencaNRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   23.12.2014     Zobrazit téma  
Odpověď  Naprosto souhlasím s kolegou PETREM!!!Je jisté ,pokud stroj je v takovém origo stavu že je i provozu schopný,je blbost ho jakoliv renovovat.Řekl bych že je i více ceněn.Naopak pokud je ve stavu šrotu , a pustíte se do jeho záchrany což je někdy i nad lidské síly, a uvedete ho do stavu jak originál z fabriky a chcete si vychutnat ten pocit při jízdě,klobouk dolů před ním. Všichni kdo to dělá pro radost a né na kšeft,ví o čem mluvím.V dnešní době podnikání chápu i renovátorské dílny a před jejich prací taktéž smekám,i když ty ceny už tak na smeknutí klobouku nejsou.Toť pouze můj osobní názor.    [dido] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.01.2021
Odpověď  Jo dřív, to vyšla pěkná renovace na zlomek toho co dnes, proto se renovovalo. Dnes jsou veteráni hrozně módní a co teprve ty renovační salóny. Ano poptávka je, protože stodoly se vyprazdňují a výběr je už silně omezený. Léta jsem v ulici chodil kolem malotraktoru s motorem OHC a není to tak dávno, jezdil kolem i vlak tak to denně viděly stovky lidí, prý skončil ve šrotu. To jen taková vzpomínka.    [Homza]   04.12.2020
Odpověď  Jaké mé sny? Mé sny jsou zcela splněny. Drtivou většinu co mám je původní stav a vzhledem k mému věku, mi to, co mám bohatě stačí, nic už nesháním, nic nemusím mít za každou cenu, za ničím se nehoním, mám naprosto jiné priority, už si jen užívám.
A někomu něco závidět? To už vůbec ne. Proč taky. Do veteránů dělám téměř 40 let. Dřív se vše bezhlavě renovovalo, nyní se trend obrátil. Stačí pročíst inzerce a je velká poptávka po strojích a dílech v původním stavu. Mě se vždy líbily stroje v původním stavu, měly své nenapodobitelné kouzlo.    [Jarda]   04.12.2020
Odpověď  Jardo, ale mě je to u zadele, mám jak jen 99℅ originály (dobový vzduch do pneu jsem nesehnal) tak i ty nenáviděné renovace, žij si své sny...    [Homza]   04.12.2020
Odpověď  Homza a J. A jé dvě potrefené husy se ozvaly. A dokonce i uráží. Ale na faktu, že se dnes naprosto správně mnohem víc cení původní stav než zrenovované leštěnky, kde nevíš co je original a co kopie, nic nezmění.    [Jarda]   04.12.2020
Odpověď  J> a to je ono! Hlavně všichni plácají o hnusných vystavovaných leštěnkách bez rozdílu důvodu a kvality renovace či restaurace jen ze závisti, zachovávali něco, co sami nemají, nebo mají ve svých mokrých snech.    [Homza]   03.12.2020
Odpověď  no tak snad existují stavy kdy je třeba renovace(!) a kdy jí je netřeba ne?
Tady je furt o "zachování".Je to akorát plácání do tmy volů, kteří ten dotyčný šrot, nebo dotyčnou zachovalou motorku nemají doma.    [J]   03.12.2020
Odpověď  Nedávejte dohromady podařené renovace a slátaniny. Komerčních renovátorů je už jak hub po dešti,"zrenovují" vám cokoliv, vnucují chemické čistění a vyleští kde co, různé echtlaky a další technologie.    [Homza]   03.12.2020
Odpověď  Taky je to v naprostém pořádku. A navíc. Jaký je vzhledový rozdíl mezi zrenovovanou motorkou a nově vytvořenou kopií, kde je třeba jen original motor a zbytek je novovýroba? Žádný.    [Jarda]   03.12.2020
Odpověď  Dnes naopak se začíná původní nebo restaurovaný stav více cenit. Na mnoha strojích proběhly v minulosti zbytečné totální renovace a strojů v původním stavu bez replik je opravdu málo. Tím po nich vzniká velká poptávka a původní stavy jsou někdy i dražší než renovované stroje ve stavu nového.    [elevator] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.12.2020
Odpověď  Krásná a záslužná práce, je ale nemnoho lidí, zatím, co takovou snahu o záchranu ocení.    [Luboš]   01.12.2020
Odpověď  Wow, já jsem jen nedávno začal projevovat zájem o renovace starých aut, strašně mě to zaujalo. Tento web určitě budu sledovat a dál, ale začal jsem tímto článkem http://www.united-c.cz/sluzby/renovace-auto-moto-veteranu/.    [Kirill]   01.12.2020
Odpověď  Výsledek vypadá dost dobře, vidím, že s tím máš zkušenosti    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  2    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  PS: Krásný stav. Vidím, že volíš pouhou konzervaci. Čím menší zásahy, tím lépe. Honza má ale pravdu, že kdo má černou motorku, má vyhráno a může restaurovat - (Pasivace koroze je oficiálně již restaurování). Výsledkem pasivace pomocí taninu, kde dvojmocné železo ve sloučenině rzi je v komplexech tanátu změněno v trojmocné "hodné",je totiž černý povrch. Pokud tedy chceš sjednotit rezavá místa s lakovaným okolím, zcela se tak můžeš vyhnout retuším pigmentovou barvou. V praxi to vypadá takto: mimochodem, to je ten stroj, který na Moravě odmítli otestovat    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Odpověď  Velmi zajímavé jak se z v uvozovkách obyčejné SPZ klube historie konkrétního stroje. Pokud bys postupoval bezhlavě, tak ji dáš opískovat na holý plech, tím veškerá zajímavá historie nenávratně zmizí, nově nalakuješ, to samé uděláš se zbytkem a hotovo. Další sterilní leštěnka na světě.    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  4 finál retušovaný    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  4    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  3    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  .    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Monty: Tak stroj na Tvém odkazu je přesně to, co jsem měl na mysli. Toto je stroj vhodný do muzea!! A pánové, ač není snad nikdo, kdo by měl menší problémy s díly na uvedení do sériového stavu, Monty si stroje cení jak je. Supr. A pokud ještě máš nějaký "rodokmen" kdo, kdy tyto úpravy provedl, tak to je úplná bomba. A teď si dovedu představit jak na nějakém srazu si přihlížející borci šuškají "ty vole, to kdyby se udělalo, to by šlo za 280 hned":-)
Ostatně veškeré informace okolo stroje jsou taky strašně důležité. Tady je třeba SPZ na mém Terrotu, který právě restauruju. Našel jsem v pěti vrstvách celkem 3 rozdílné nápisy. Navrch byl 1x obnovený nápis ve tvaru 1950-1970, kde konečná 12 je kód okresu v jižní Francii Aveyron. Nápis pod těmito dvěma je ve tvaru 1928-1938, kde BX je též Aveyron. Pod touto vrstvou byly dvě vrstvy ve tvaru do 1924, kde A je Alés - okresa vedle Aveyron. Motorka byla tedy registrována 3x ve dvou sousedních okresech. Majitele zkusím až bude čas. Nedovedu si dost dobře představit, že by to někdo rovnou opískoval, nebo rovnou zahodil a dal tabulku novou:-)    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Odpověď  PS : ten stav je pro restaurování naprosto luxusní, mimo to černá se velmi dobře restauruje. Dát ji jen jednoduše někomu opískovat a znovu nalakovat zvládne každý z každé horní dolní. Ale zrestaurovat takový dochovaný stav, to je výzva.    [Honza]   25.12.2014
Odpověď  Venca N. Píšeš to dobře, tvé názory mě zajímají a o tom i diskuzní forum je. Navíc vidím že jsi i inteligentní, protože k pochopení tvých příspěvků je nutná i určitá inteligence a tu ne každý má    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  4    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  3    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  2    [PS]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak zase zpět k tématu- renovovat nebo restaurovat. Přikládám jak jsem slíbil fotky NSU Quicka co jsem dnes nafotil a u kterého zachovávám původní stav. Není ještě úplně hotov, chybí osadit lanka, namontovat koncové světlo atd. Ani to není žádný krasavec, je už dost zmordovaný ale na to v jakém stavu jsem jej přivezl to ještě jde. A mě se takle líbí, zrenovovat se může kdykoliv, za rok, za pět i za dvacet let. Ale v původním stavu už by nebyl nikdy. Navíc čísla souhlasí se štítkem, není to žádná skládačka. Tenkrát se renovovaly stroje v mnohem lepším stavu o tohle by nikdo ani pohledem nezavadil. Leč časy se mění. Ale dělám si to pro radost, že mě to baví a o tom to je.    [PS]   25.12.2014
Odpověď  Nekonečné téma. Doporučuju k němu ale přistupovat s pokorou. Jirka 12 včera psal o hloupých lidech, kteří toho tolik nepamatují. Doporučuju brzdit. A i já jsem př. zastáncem názoru /stojím si za tím/, že v minulosti..do konce 80 let byla jasným cílem hezky zrenovovaná motorka-tj. jako nová. A má to logiku, tehdy byla renovace podstatně náročnější záležitostí nežli dnes a těch zrenovovaných bylo podstatně méně, nežli vraků..těch bylo všude plno, i tady platí zákon nabídky a poptávky. Navíc cílem v tehdejší době byla jednoznačně dokonalost a ta byla obtížně dosažitelná. Dnes není technický problém dosáhnout dokonalosti..dokonalost je nuda. Proto se v devadesátých letech vžilo slovo patina. A jestli VencaN je znalec v restauraci stavebních památek, mohl by potvrdit, že i památkáři jasně změnili nároky na provádění oprav-finiš musí mít patinu.
Určitě je zbytečné se tady dokola přesvědčovat, že původní stav je cennější. Tématem je konkrétní stroj,zda ještě ne, či už jo. A to je jasné právo vlastníka a ve slušné společnosti by neměl být urážen, protože má niný názor.    [Lada]   25.12.2014
Odpověď  VencaN : co se týká lidové tvořivosti, tak zrovna dnes jsem četl zmínku o Kubě a proslavených "amerických bourácích" z padesátých let, které tam jsou provozovány. Dá se čekat, že ruku v ruce s uvolňováním vztahů mezi Kubou a USA bude docházet k exportu těchto "veteránů" do USA...a i když je zcela zřejmé, že tyto vozy mají s původními amerikami let padesátých už leckdy máloco společného (prakticky leckdy jen kastli) a pravý vetáránista by zřejmě ohrnul nos nad auty, kde jen lidová tvořivost udržovala tyto exempláře 60 let v provozu, tak ze sběratelského hlediska budou zajímavé..budou zajímavé svým příběhem a budou nejspíš i žádané...a možná stejně tak jednou zaujmou i ty tuzemské "socialistické" přestavby...kdo ví....    [Petr]   25.12.2014
Odpověď  Ale jo :) Jen to je přes klávesnici. Souhlasím s Montym, že bychom se mohli sejít a poklábosit.
Nakonec tyto věci jsou malicherné a v tento čas bychom se měli modlit za zdraví našich dětí, našich otců a matek. Učinit pokání a ateisté by měly v tento čas dojít zapálit svíci do božího domu. Pokoj všem lidem dobré vůle. Opravdu všem!    [Jirka 12]   25.12.2014
Odpověď  Jirka 12: Nepochopil jste mě. Omlouvám se, možná jsem se špatně vyjádřil
1) Koncentráky jsem zmínil ve smyslu, že i zrůdnosti stojí za uchování a připomínání
(v tomto smyslu není podstatné, kde se nachází)
2)Lidová tvořivost - v tomto případě výroba paskvilů - do veteránství rozhodně nepatří, souhlas. Jde o to, že ty paskvily byly tvořeny v době, kdy to veterány ještě nebyly, stejně jako dnešní tunění a přestavby. Veteráni jsou z toho děláni až dnes. O kvalitách takto znovuvytvořeného "veterána" lze diskutovat. Otázka zní, jak k tomu příjdou milovníci paskvilů, když jim je veteránisti ničí.... Ale to už jsem asi dost za hranou. Jsem veteránista, tak samozřejmě kopu za veteránisty. Tato spíš úsměvná poznámka byla spíš z mé pozice muzejníka. Jirko, fakt nic ve zlým, doufám že mě chápete.    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Odpověď  Venca N: ještě jen - a to už jsem tu psal, nikoho nezajímá, kdy ses "zradikalizoval", čím sis prošel a kolik ti je. Zde jde o podstatu věci a dobře míněnou radu. Nic víc.    [Jirka 12]   25.12.2014
Odpověď  Venca N: navážet se a "trochu působit" , nezlobte se, ale ve vašem podání je to stejné.
Něco jiného je dobře míněná rada, která je něčím faktickým (a ne demagogií) podložená.
Beru příspěvky od Montyho i když s nimi do detailu zrovna nemusím souhlasit.
Nakonec jak to napsal on (Monty), proč to vlastně nenechat na samotných vlastnících strojů. Nebo si snad myslíte, že jsou všichni takový paka aby nepoznaly co renovovat a co ne? Nikdo nemá patent na rozum jako vy ti chytří. Nechme toho a nechme to na každém. Už toho bylo napsáno tolik, že si myslím, že je v tom jasno.    [Jirka 12]   25.12.2014
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  PS: z toho si nic nedělej, i já jsem si před pár lety zarenovoval stroj, který to absolutně nepotřeboval. Dělal jsem komerčního restaurátora na volné noze (né vozidla). Moje názory se takto "radikalizovaly" až v muzejní praxi, kdy jsem pochopil, o čem jsou muzea. V žádném případě nechci odsuzovat nikoho,proto pokud máte někdo dojem, že se navážím, tak to fakt není. Snažím se jen trochu působit, a to i na úrovni testačních komisařů. To vyvolal případ, kdy jsem prodal restaurovaný motocykl 1935 normálně otestovaný a provozovaný na zelenejch. Nejenže novému majiteli odmítli někde na severní Moravě motocykl v tomto stavu otestovat (po mechanické stránce byl absolutně provozuschopný), ale nabonzovali našeho klubového komisaře, jaké že to stroje unás prochází, že mu přišla z ústředí výzva k vysvětlení. Dopadlo to tak, že po písemném vysvětlování papalášům co je technická památka a muzejní interpretace, byli svoláni testační komisaři na školení. Co myslíte, že byl dotyčný testační komisař? Renovátor na kšeft.    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.12.2014
Odpověď  Venca N: děkuji za připomínku k mé odpovědi na tuto diskuzi.
"lidová tvořivost" do veteránství rozhodně nepatří a co se týče "koncetráků", tak pochybuji, že jste znalý dějepisu. I když to sem nepatří (ale nakousl jste to Vy), mohl byste mi vyjmenovat koncetrační tábory na území tehdejšího Československa? Ani jeden! Koncetrační tábory ve smyslu slova byly situovány především v Německu, Rakousku a tábory "bez zpáteční jízdenky" v Polsku potažmo ve východním Prusku. Výjimky potvrzují pravidlo. To jen zhruba z této smutné doby.
Ani Terezín nebyl koncetrák, nýbrž ghetto. Pokud něco napíšete, tak bych to prosím chtěl mít historicky podložené, jinak to svědčí o neznalosti problému a vymýšlení si.    [Jirka 12]   25.12.2014
Odpověď  Jirka12 - "prodat třeba v GB" - a jsme u toho - komerce, přepočítávání na peníze. Jo, byly to paskvily, mnohdy příšerné, ale jejich vznik měl své důvody a ať se to líbí, nebo ne, je to součást naší historie (a její hmotné pozůstatky jsou kulturním dědictvím, ostatně třeba jako koncentráky- i když odstrašující, přeci udržované pro zachování). Dobře, ať se to klidně nazývá muzeum socialistických paskvilů. Osobně věřím, že za 30-50 let budou vyhledávaným sběratelským artiklem a v muzeích budeme číst, že módní trendy veteránismu přelomu 20-21 století způsobily absolutní vymizení těchto reliktů lidové tvořivosti. Ze všech byly znovuvytvořeny stovky a tisíce poloreplik těch stejných sériových strojů...    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.12.2014
Odpověď  tak mně napadlo,trochu mimo téma - co udělat další SETKÁNÍ VETERANFORA ?

Kdysi něco takovýho (velmi komorně, a podle mně uspěšně) proběhlo .

Nebyl by čas to zopakovat? Jsem ochoten investovat čas i peníze.    [Monty]   24.12.2014
Odpověď  PS: O.K., možná kdybychom se nedomlouvali přes klávesnici - došli bychom ke stejnému názoru rychleji:)    [Jirka 12]   24.12.2014
Odpověď  Jirka 12 Ale ano, já přiznávám svoji chybu a hloupost, že jsem kdysi zrenovoval několik motorek které v žádném případě na zrenovování nebyly. Prostě když to stručně shrnu- renovovat se mají paskvily a všelijak zbastlené stroje, nebo stroje ve špatném stavu, stroje u kterých jde zachránit původní stav je lepší jej uchovat.    [PS]   24.12.2014
Odpověď  Řemeslník se pozná i u těch traktůrků. Sváry u těchto paskvilů jsou na blití, roksory účka a vše co dům dal, uřezané původní věci - prostě absolutně zničený stroj. A na druhou stranu tu někdo tvrdí, že renovace je skoro zločin. Já za zločin považuji "zahrádkářské traktory", vyrobené z historických motocyklů a automobilů, které vůbec nemohou za šílené nápady našich "zlepšovatelů a kutilů".    [Jirka 12]   24.12.2014
Odpověď  http://montyjawa.rajce.idnes.cz/Sraz_Peraku_Vizovi ce_2014/#IMG_1690.jpg

Já mám tedy v plánu tohle nechat být, jen udržovat(mám opravený dynamo,uložení v přední vidlici, těsnění převodovky,obložený brzdy)

Motorka je takto upravená v sedmdesátých letech panem Křížkem z Prahy, má původní doklady,a renovovat ji prostě nebudu, protože by vznikla další cukrátkově krásná 350 OHV, kterou potkáte na kdejakým srazu veteránů.    [Monty]   24.12.2014
Odpověď  Zlaté české ručičky? Další klišé! Nezpochybňuji, že jsme národ šikovný ovšem toto rčení už vzniklo počátkem minulého století díky českým emigrantům do USA, kde je před tím nouze a bída v Rakousku - Uhersku naučila improvizaci. A tam cizinci začali říkat "zlaté české ruce".
Dnes je toto rčení absolutně zprofanované a ukazuje spíš na neumětelství, nevzdělanost v řemeslu a s tím spojené "výtvory", které opravdu se zlatými ručičkami nemají vůbec nic společného. A srovnávat tyto paskvily se světovým dědictvím, je až drzé. Ať to někdo zkusí prodat třeba v GB, tam se o to určitě poperou.
Měli bychom trochu otevřít oči a vědět, že i jinde jsou dnes šikovnější, než jsme byly kdysy my.    [Jirka 12]   24.12.2014
Odpověď  MOnty: Samozřejmě máš pravdu- bez debat je to věc majitelů. Má původní otázka byla ve smyslu, zda jsme ochotni akceptovat veterána jako technickou památku. Někdo jo, někdo prostě ne. V debatě o překupnících si zmínil jak je těžké kolikrát přemluvit majitele, aby nechali jak je. Někdo to prostě nechápe a nenechá ani zcela unikátní stroj.
Další otázkou je ale, zda i ti, kteří jsou schopni akceptovat památku, si uvědomují, že technická památka je nositelem informací o celém průběhu své existence. Veteránské předpisy tolerují při testacích dobové úpravy, doplňky a změny a v registračním formuláři je kolonka pro vypsání těchto změn. Kdo z Vás, kteří si o sobě myslí, že památku akceptuje, by dokázalo nechat na Jawě speciále pérákovské kluzáky nebo doutníky, namontované po válce, a jezdit tak po soutěžích a srazech? Osobně si myslím, že právě tyto nepochopitelně odsuzované ujetosti patří do muzeí a sbírek víc, než origo stav z linky. Když se všechno uvede do "výrobního" stavu, kde najdou budoucí příklady těch zlatých českých ručiček? V každém okrese je určitě sbírka, nebo rádoby muzeum, kde jsou stále stejné, pro mne naprosto sterilní Jawy a Čízy. Existuje muzeum, kde by byly ty traktůrky a frézy, vyrobené z Rumpálů a NSU? Kdo z Vás by takovéto muzeum nenavštívil radši, než klasické řady Jaw, zpětně poskládaných třeba právě z těchto samo- domo monster? Kde zůstane zachováno toto období naší moto-historie, ve světě nevídané?    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.12.2014
Odpověď  Přátelé s těmi zámky a hrady se do Petra moc nestrefujte. To co vy považujete na zámcích za krásnou původní zeď je v 99,9 % okopaná a nově hahozené akorát před 20-60 lety. Tohle byl zrovna dobrý příklad. Sám vlastním motorky jak v původním stavu, které mi padly šťastně do ruky a které by bylo renovovat hřích, tak většinu stroju přestavěných, převařených , vyztužených jejichž renovace byla dobrým krokem. Nic není černé a bílé. Zkrátka jsem nesešrotoval kývačku převařenou na čopra s mnoha díly jiných motocyklů. Měla doklady a já ji uvedl do původního stavu a nyní s ní budu jezdit. Je to špatně? Jasně, že není. Beze studu ji postavím vedle kývačky v původním stavu. Majitel měl více štěstí, že se mu takto dochovala.    [ZČ] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.12.2014
Odpověď  Připadá mně, že jde na věc moc vědecky. Naprostá většina lidí si SVOJE VLASTNÍ SOUKROMÝ motorky může opravovat,jak chce, a taky to tak dělá.Aby se to líbilo hlavně majiteli.

A není to jedno?

"Veteránství je jako onanie, každej si to udělá, jak mu to nejlíp vyhovuje."    [MOnty]   24.12.2014
Odpověď  Díky za vilu Tugendhat, Na předposlední konferenci restaurátorů jsme byli podrobně seznámeni s průběhem a postupem restaurování. Pro představu, co představuje restaurování části popraskaného původního podpůrného zdiva s omítkou na památce světového významu: v tomto případě byla nastojato fixována vrstva omítek na speciální konstrukci, poté byla zeď z omítky sejmuta (nikoli obráceně!!)a znova ze stejného materiálu za pomocí nových pojiv přistavěna k omítce. Zde je zásadní rozdíl - to co je na očích je prvořadého významu! U veteránů se mnohdy vypichuje, že je motorka bez replik a přitom vše, co na ní vidíme, je replika - replika barev, replika chromů. Originál je schován pod replikou. Samozřejmě, mnoho strojů se vrací zpět do života díky poskládání z dílů a replik a je to jistě lepší, než kdyby se nedochovaly vůbec. Je ale spousta strojů, které jsou zcela kompletní (na západních burzách 90% předválek, i řemenáčů, je v naprosto kompletním stavu). Přesto i tyto stroje jsou v inzercích nabízeny jako v "předrenovačním stavu" , před renovací, nebo pro jednoduchou renovaci. Proboha, proč se nálezový stav označuje automaticky jako předrenovační? Připadá mi, jako by ta renovace byla brána jako samozřejmost a to je děsné. Zde zmiňované zámky nejsou dobrým příkladem. Lepší jsou muzea. V našem muzeu je vystaveno pár dřevěných soch z období od gotiky po baroko. Jsou vybrány ty nejlepší, v nejlepším -třeba restaurovaném stavu. V našich depozitářích máme ale pro budoucí generace uloženo 20 x více soch v naprosto původních znečištěných a 10x přetřených stavech. Ty laik nikdy neuvidí a ty slouží ke studijním účelům a nikdy nebudou restaurovány, protože i pouhé očištění zvyšuje tzv. entropii autenticity a např. i v těch vrstvách barev a špíny je možno dle prachových částic identifikovat např. období, kdy byl zaveden naftový motor. Jako restaurátoři máme restaurátorský kodex, kde je na prvním místě: nerestaurovat!!! Pokud se restauruje, tak vždy a nekompromisně reverzibilními metodami, s precizní restaurátorskou zprávou a podrobnou fotodokumentací každého zásahu. Naproti muzejní interpretaci restaurování existuje komerční a na to už člověk musí mít žaludek - zatajování z důvodů vyšší ceny atd. Vedou renovátorské dílny podrobnou fotodokumentaci všech oprav a nepůvodních dílů, instalovaný na stroj a předkládají jí automaticky kupcům při prodeji????

Na jedné konferenci mě upoutala přednáška "jak nerestaurovat japonské meče". Vedl jí člověk, velký znalec, vystudovaný v Japonsku v tomto oboru, a ten apeloval na státní muzea, které mají ve sbírkách tyto věci, ať se nikdy nepokouší snažit se je restaurovat:-) Jinak hezké svátky všem    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.12.2014
Odpověď  Zajímavé čtení. Pan PS píše, že zrenovoval něco zbytečně a než aby přiznal svou chybu či hloupost, tak to svádí na nějaký trend. Tzv. trend dříve vše renovovat je klišé, které vůbec neodpovídá realitě a tyto zavádějící informace se tu omýlají stále dokola a hloupí lidé, kteří toho zas tolik nepamatují se toho chytají. Mám fotografie od 70. - 80. let z různých veteránských akcí, kde je většina historických strojů v původním stavu bez zásahu.
Také by tu nikdo neměl psát, co se mu líbí či nelíbí a jakým si prošel vývojem, protože to pouze jeho subjektivní názor a ten většinou není správný.
Petr to samozřejmě napsal naprosto správně: Smysl má zachovávat původní zachovalé(!) stavy a taktéž renovací zachráněné šroty historických skvostů.
Linie, kdy zachovat a kdy renovovat, bude vždy tenká.
A co předat dětem, je úplně mimo, protože co dnes zajímá vás, neznamená, že to bude zajímat vaše děti.
Jinak se mi zdá, že se tu uměle zakládají tyto témata v různých sekcích, aby se neustále přesvědčovaly stále titíž o jediném správném názoru na tuto problematiku.
Říkají vám něco dílny Ferrari classico, nebo to samé od Mercedesu?    [Jirka 12]   24.12.2014
Odpověď  Vila Tugendhat - na obnovu bylo vynaloženo cca 160 milionů Kč. To je vůbec zajímavá otázka, jestli z celospolečenského hlediska nebylo vhodnější tu částku investovat jinak třeba i v rámci záchrany jiných architektonických památek - ale to jen na okraj. Vydat tuto částku si stát může dovolit u malého počtu staveb za cenu totálního zchátrání jiných - viz třeba "malá hluboká" v Českém Rudolci atd. Ono u těch budov se podle mne stírá rozdíl mezi renovací a restaurováním.
A předávání hromady šrotu v krabici dalším generací skončí jednou tak, že ta hromada šrotu projde nevratnou změnou spolu s ostatním železným šrotem v tavící peci, protože ta znalost historické hodnoty prostě u všech lidí stejná není a není ani záruka toho, že šikovnost předka přejde na potomstvo - spíš je to vyjímka, než pravidlo :)    [Petr]   24.12.2014
Odpověď  Petr. To jsi zvolil naprosto nevhodné srovnání. Pokud by byl zámek renovován jak motorky, tak by tam naběhl houf pracovníků, všechno všude otloukl a odstranil až na holé zdi a všechno kompletně udělal nově. Takový zámek by se ti líbil? Naopak, jak správně píše webmaster historické památky se restaurují tedy zachovat co nejvíc původní stav pouze opravit poškozené, vyčistit a vše maximálně zachovat. No a to je i uchování původních stavů motorek, které jednou budou víc ceněny než po renovaci.    [PS]   24.12.2014
Odpověď  Všechny ty hrady a zámky a jejich interiéry jsou restaurovány. Proto vypadají jak vypadají. Kdyby byly renovovány v duchu renovací veteránů, tak by si jejich návštěvník připadal jako ve filmových ateliérech, tedy v nereálném prostředí.

Já si předání stroje mladé generaci přestavuji asi takto: Tady máš hromadu dílů z motocyklu, které jsem zachránil v nálezovém stavu a uložil tak, aby nedošlo k jejich dalšímu poničení. Budeš-li mít dostatek peněz a znalostí, tak se pokus uvést stroj do provozuschopného stavu tak, aby se v něm uchovalo to nejcennější. Jeho historie.

O tom, že se v případě architektury nediskutuje ani u staveb stářím srovnatelným s veterány svědčí přístup k Vile Tugendhat, Müllerově vile atd. Na těchto příkladech je též vidět, že kvalita něco stojí a do restaurování se rozhodně nemůže pustit každý.

Je zajímavé, že v případě bicyklů se na toto téma prakticky vůbec nediskutuje.    [webmaster] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  24.12.2014
Odpověď  Asi ke všemu by se mělo přistupovat s rozumem a i zachovávání původních stavů by mělo mít své hranice. Představte si, že jdete na prohlídku zámku, kde je vše v původním stavu. Ideální je zámek, kde se za poslední století kromě zámeckých pánů vystřídal wehrmacht, pak to sloužilo jako státní statek, v osmašedesátém to obsadili rusové a poslední čtvrtstoletí zcela chátral..nebo představte si galerii, kde budou hrdi na původní stav gotických a renesančních obrazů - no a budete koukat na špinavá protrhaná, červotočem prožraná plátna se zcela nečitelnými motivy. Budete mít úžasný dojem z toho přímo hmatatelného stáří ale ani zbla tušení o tom, co en umělec vytvořil a proč byl tak ceněný. U těch motorek je to stejné. Ta renovace spoustě z nich prodlouží život, uchrání je od konce, umožňuje zkompletovat stroje, kde by jinak kompletace byla obtížná, protože neseženete díly v sobě odpovídajícím, podobném stavu. Aby to pak nekončilo tak, že přihrnete jednou po letech vnoučkovi pár prohnilých železných trubek, kupičku šupinek rzi a pyšně řeknete vnoučkovi: "Toho si chlapče važ, to je čechie - a v původním sběratelsky velmi ceněném stavu, nešáhl jsem na ni celý svůj život" :) Takže smysl má jak ukázání historické hodnoty, tak podle mne i ukázka práce našich předků - výrobků tak jak vypadaly, když vyjely z dílny.    [Petr]   24.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Pro představu.Takhle vypadal, když jsem ho přivezl, něco napatlané šedou barvou, něco oranžovou, tu jsem smýval dolu,něco chybělo- to jsem již doplnil nyní už je téměř hotov, až bude čas nafotím. Ale zatím to byl nejhorší stav co jsem dával dohromady. Bohužel se již paběrkuje, vhodné stroje jsou již pryč.    [PS]   24.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Souhlas s JB. Já sám jsem již delší čas zatížený na původní stavy a snažím se zachránit co se dá. Prošel jsem taky vývojem, kdy jsem zcela zbytečně několik motorek zrenovoval, kdy to nebylo vůbec nutné- bohužel byl tenkrát takový trend. Naštěstí mě to rychle přešlo a zalíbily se mi původní stavy. V současnosti se už s původníma stavama jen paběrkuje, většina vhodných je již dávno zrenovována. Proto zachraňuji co se dá, často jsou už na hraně- jako nyní si například dávám pro radost dohromady NSU Quika, koupil jsem ho rozebraného, částečně nekompletního, orezlého, něco napatlaného štětkou jinou barvou a je mi milejší zachovat ho v původním stavu než zrenovovaný.    [PS]   24.12.2014
Odpověď  No dobře. bylo by fajn, kdyby co nejvíce strojů mohlo zůstat v původním stavu. Ale kolik jich takových je, kolik motocyklů skutečně zůstalo v původním stavu za dejme tomu 50-100 let, co sloužily svému účelu a následně stály po garážích a stodolách? Kolik z nich zůstalo bez velkých poškození vlivem koroze, kolik z nich přežilo bez kutilských zásahů, bez přestříkání či "krášlení" svými majiteli. Kolik si jich skutečně zaslouží uchovat v nálezovém stavu, protože jsou zachovány v opravdu slušném stavu? A co s ostatními? Zpronevěříme se etice sběratelů, či veteránistů, když odstraníme kutilské zásahy, vrátíme jim původní barvy, chromy, zteřelé gumové doplňky, provedeme GO motoru? Já myslím, že obojí má svůj smysl. Klíčem by měl být stupeň zachovalosti...ovšem kdo určí pravidla? Je to subjektivní...s tím se musíme smířit. Podle mne má smysl jak renovace, tak uchování původního stavu a nemá smysl se hádat, co je obecně lepší...protože to záleží na výchozím stavu stroje. Ovšem podle mého by renovace měla uvést stroj do podoby v jakém se nacházel při opuštění fabriky...renovace by měla respektovat i barevné schema daného konkrétního kusu...ne jako když dnes potkáváme třeba vatikánské čezety téměř na každém rohu...prostě oba přístupy pro maximální uchování historické i finanční hodnoty stroje vyžadují co nejvyšší profesionalitu.    [Petr]   24.12.2014
Odpověď  Tak pod to se podepisuji. Trefil jste hřebíček - RENOVACE PRO POCIT Z RENOVACE, RADOST Z ODVEDENÉ PRÁCE, KONÍČEK, FINANČNÍ ZISK..... Nedávno jsem pročítal vlákno o překupnících, jak údajně škodí veteránismu, přitom se to nijak nedotkne předmětů samotných, zato renovace vždy a nevratně. Přemýšlím, co vlastně škodí víc.    [VencaN] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.12.2014
Odpověď  "Renovace udělá tlustou čáru za minulostí" Tesat !!! Michael    [Michael]   23.12.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  Důležité je zvážit, co vlastně má pro koho větší smysl. Restaurováním zachráníme nálezový stav pro budoucnost. Třeba i pro někoho, kdo jednou provede renovaci.
Renovace udělá tlustou čáru za minulostí, což je z hlediska dlouhodobého výhledu nežádoucí a v budoucnu bude jistě negativně cenově ohodnoceno. Na druhou stranu může renovace sama o sobě být cílem a přinést radost nad vykonanou prací. Jenže toto uspokojení může být jen krátkodobé a vyplatí se jen v určitých případech.

Proto apeluji na každého, který stojí nad kusem ušlechtilého železa. Více přemýšlet a méně konat se jistě vyplatí.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  23.12.2014


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006