Rada k ČZ 150 C Prosím o radu k ČZ 150, mám ji v původním stavu a chystám se na technickou. Potřebuji vědet jak má
fungovat elektrika. Na polohu spínače rovně mi nesvítí světla, na jedno otočení se nic neděje
(světla svítí až při chodu motoru) a na další poloze svítí světla i bez nastartovaného motoru. Jakou
funkci má mít ta baterie - tedy kdy má dodat proud? + další dotaz. Motor chytá perfektně,
drží otáčky, ale když jedu a přidám, pak trochu cuká kde by mohla být příčina. Díky. [Ondřej] 04.03.2010 Zobrazit téma |
| Jestli jsou cívky správně namontovány(počátek vinutí letován nahoře) tak problém může být v poškození izolace u cívek či na svodu(trnu). Také zkusit i jinou žárovku 6V 25/25W, v jednom případě jsem narazil na žárovku kde bylo nesprávné značení výkonu a zjistil jsem to až po delším badání kdy jsem porovnával W vlákna. [Martin Štindl] 14.04.2024 |
| Zdravím a prosím o radu,mám 150c po renovaci a zasekl jsem se na hlavním světle,zapojení a žárovka správná ale při zapnutí vlákno sotva žhaví a při přepnutí na dálkové to samé.Žárovka zkoušena rovnou z magneta.Mám podezření na svět.cívku ale jistě to nevím. díky [Vojtěch Reckziegel] 14.04.2024 |
| Super, tak to by mohl být ten problém. Vyzkouším a snad to bude ono. :) Díky! Ondra [Sejky2] 23.08.2022 |
| Zaleží na tom jak jsou namontovány, pokud se jedna z nich otočí tak při chodu magneta se cívky (platí Ampérovo pravidlo pravé ruky) vlastně vzájemně zatěžují a ten celkový příkon je teď minimální - je to vlastně obrácený projev parazitního fázového posunu na cívkách. Kdyby byly namontovány správně tak při ostrém zapojení zadní žárovky(6V 5W) by její vlákno okamžitě spálili. Obě světelné cívky musí mít počátek vinutí(přiletovaný drát)nahoře viz. foto: [Martin Štindl] 21.08.2022 |
| Záleží na polaritě cívek? Fakt to může mít takový vliv? Je mi divné, že jednovláknová cívka svítí normálně, ale dvouvláknová ani nežhaví. Díval jsem se na ně a u jedné mi kouká kablík zespoda a u druhé ze shora. Takže je možné, že jedna z nich je otočená. Jak je to správně? Drát má být vyveden zespoda? Díky Ondra [Sejky2] 21.08.2022 |
| Co světelné cívky, není jedna z nich otočená? [Martin Štindl] 21.08.2022 |
| Ahoj, potřeboval bych ještě jednu radu, týkající se elektoroinstalace. Motor mi dává bez zátěže cca 9V střídavých. Po zapojení žárovky to klesne na 6V, Takže podle mě by to mělo být OK. Žárovka ale nesvítí. Když už jsem byl bezradný, tak jsem vzal kabel, co jde z motoru a připojil napřímo k žárovce (řádně ukostřil) a nic. Žárovku jsem zkoušel na nabíječce a tam normálně svítí. Když připojím zadní žárovku (jednovláknovou), tak ta normálně svítí. Zkoušel jsem i 12V žárovku 15W a také žhaví. Když tam ale dám jakoukoliv dvouvláknovou žárovku, tak ani nazažhaví... Nenapadá Vás někoho, kde by mohl být problém? Díky za jakoukoliv pomoc. Ondra [Sejky2] 20.08.2022 |
| Tohle je parádní, na silnici nevídaný stroj, mnohem hezčí než pozdější kývačkové. S tím bych jezdil i dnes, i když ne na frekventovaných silnicích, či v dopravních špičkách. Stále více lituji, že jsem jej nechal shnít pod jabloní za plotem. Dnes bych se určitě rád povozil. [Luboš] 20.08.2022 |
| Po pravdě na projížďku to moc není. [Martin] 20.08.2022 |
| V poválečných letech byli invalidé vděční za kakékoli přibližovadlo, které jim umožní pohyb. Dnešní optikou se na to nelze dívat. Ostatně. Nejen invalidé byli vděční za jakékoli přibližovadlo... [JB] 19.08.2022 |
| Samohyb nebezpečný i pro zdravého, natož invalidu. Ale práce pěkná. [Stenly] 19.08.2022 |
| Jen sednout a jezdit. Je skvělé, když se vidí kus poctivé práce a zachráněné historie. [Luboš] 19.08.2022 |
| Omlouvám se. Poslal jsem fotku jinam. [m.kody] 13.08.2022 |
| Sice jsem tu nikdy moc rád nedostal, ale i tak se chci podělit.....Hotovo [m.kody] 12.08.2022 |
| Pak už mi je to jasné. Super, děkuji. [Sejky2] 05.08.2022 |
| Ne, když se deska přepínače pootočí tak jak je na fotce níže tak přepínač bude fungovat stejně jako ve světlometu C ale s tím že v poloze "bez světel" bude páčka napravo, páčka středem "jízda se světly", páčka vlevo "parkování". [Martin Štindl] 05.08.2022 |
| Super, díky za info. Jen mi ještě není jasná jedna věc. Když pootočím vypínač (textit), tak budu mít základní polohu (bez světel) klasicky rovně. To ale neřeší to, že s vypínačem mohu otáčet vždy jen o jednu polohu vlevo a vpravo. Tím pádem, když otočím z pozice řidiče doprava, tak propojím něco, co bych neměl a když pootočím z pozice řidiče vlevo, tak mám jízdu v noci (světla svítí). Ale druhou pozici - parkovačky na baterii už nesepnu. Je tomu tak? Nebo jak máš toto vyřešeno. Díky Ondra [Sejky2] 05.08.2022 |
| Dnes se mi to podařilo nafotit, přepínač 125/150C ve světlometu ČZ 125B/T. V této pozici desky je to zcela funkční, ale jak jsem popsal níže bude nutné vybrání pro přichycovací plíšky doupravit aby se deska natočila natolik že páčka přepínače bude se zámkem "zapadat" ve všech třech polohách. [Martin Štindl] 28.07.2022 |
| V pohodě, o víkendu budu řešit, aby mi vše dobře spínalo a až pak budu dělat usazení. Dřív se k tomu taky nedostanu. Mám doma ještě jeden starý přepínač z T, ale už toho má hodně za sebou, tak bych to mohl ještě zkusit případně přepojit. Bohužel jsem ale natahal elektriku na dva dráty k zadnímu světlu, tak se mi v tom nechce moc šťourat. A u Tebe má ten přepínač celkem tři pohody nebo jich tam máš více (tzn., že ti chodí dokola)? Díky [Sejky2] 12.07.2022 |
| Spěchá to? já mám totiž v pevném Céčku také budku B/T a do ní napasován přepínač Céčka takže to můžu nafotit ale chvilu to bude trvat než se k tomu dostanu. Stejně je pro kontrolu nejvhodnější před montáží přepínač nejdříve do futra jen usadit a zkontrolovat jeho funkci(proměřit pozice zámku a vymezení páčky) - až po ověření zahnout plíšky uchycení. [Martin Štindl] 11.07.2022 |
| Ještě bych měl jednu otázku. Ubrousit textit a pootočit vypínač asi není problém, ale abych měl dvě polohy vlevo, musím obrousit také jazýček v budce, který vyznačuješ na obrázku. Je to tak? Pak ale vypínač nebude mít žádný doraz a bude chodit do kola. Nemůže se špatnou polohou něco odpálit? [Sejky2] 11.07.2022 |
| Super, díky. Proměřím a snad najdu, kde je problém. [Sejky2] 10.07.2022 |
| poloha zámku při parkovacích světlech. [Martin Štindl] 10.07.2022 |
| Takto, v deskách přepínače jsou výřezy polohovány nesymetricky tak aby šlo desku usadit do futra ve světlometu jen v jedné poloze. Pokud se tedy podařilo desku Céčkového přepínače nasadit do futra budky ČZ 125B/T tak už by(nejpravděpodobněji) měla být vůči přepínači se zámkem polohována správně. K tomu měření napětí - nemá smysl hodnotit naměřené napětí u běžícího motoru bez zapnutých světel. Magneto je tzv. "měkký zdroj" a při chodu naprázdno vykazuje napětí dokonce vyšší než 12V, napětí se ustálí po připojení příslušné zátěže - žárovka 25W vpředu a 5W vzadu. To samé u usměrňovače - naprázdo za diodou lze naměřit jen pulzní napětí, po připojení aku už jen napětí baterie. Teď lze pro kontrolu správné funkce přepínače proměřit multimetrem pozice zámku (při odpojené kabeláži) viz. foto: poloha zámku bez světel [Martin Štindl] 10.07.2022 |
| Super, děkuji za radu. A myslíš, že tím, že jsem základní polohu posunul na polohu vpravo mi nepomůže? Při přepínání hezky cvaká, snad tak jak má. Ale ověřeno, jestli zapadne do správných kontaktů, nemám. Zkusím tedy Tvou variantu. Moc díky. Mohu se zeptat, jak je to s tím napětím? 12V střídavých z motoru je OK? A to, že na usměrňovači na výstupu (když tam mám baterku) naměřím jak 12V střídavých, tak 6V stejnosměrných, je taky pořádku? Ještě jednou díky za rady. [Sejky2] 10.07.2022 |
| Takže na motorce je budka světlometu z ČZ 125B/T. Tady je problém že přepínač typu C má mírně pozměněné výřezy pro uchycovací plíšky takže bez menšího násilí do budky B/T usadit nejde aby spolehlivě fungoval - musí se ubrousit textit ve výřezech aby zapadl do futra. Ale když se to podaří tak by jeho funkce měla být bezproblémová pokud budou vodiče zapojeny správně a zámek v páčce přepínače usazen tak jak má být. viz. přiložené foto [Martin Štindl] 09.07.2022 |
| Ahoj, potřeboval bych poradit se zapojením elektriky u ČZ 125 C (neodpružená verze). Elektroinstalaci mám na dva kabely k zadnímu světlu, usměrňovač je s jednou diodou. Koupil jsem repliku vypínače. Našel jsem si schéma zapojení (odpovídá mému vypínači) a vše několikrát zkontroloval, takže zapojené bych to měl mít dobře. Jediné co mám asi trochu jinak je to, že původní vypínač byl ještě z 125 T (doleva a doprava), tento replikový je na dvě polohy vlevo. Vyřešil jsem to prozatím tak, že jsem dal první polohu (bez světel do polohy vpravo) tzn. světla mám v rovné poloze a vlevo parkování (na baterii). Předpokládám, že to by nemělo vadit nebo jste jiného názoru? Po nastartování mi bohužel nic nesvítí, když dám polohu parkování (na baterku), svítí pouze přední parkovačka. Motor dává cca 12V střídavých. Na usměrňovači na výstupu (když tam mám baterku) naměřím jak 12V střídavých, tak 6V stejnosměrných. Je toto v pořádku? Myslím si, že problém bude někde ve vypínači, ale nemohu přijít na to kde. Můžete mi někdo poradit? Na vypínači jsem měl od výrobce dokonce označení, abych dal ty dva pertinaxy dobře. Pak jsem to i kontroloval a mělo by to odpovídat. Děkuji moc za jakoukoli radu. Mějte se fajn. Ondra [Sejky2] 09.07.2022 |
| Ahoj, potřeboval bych poradit se zapojením elektriky u ČZ 125 C (neodpružená verze). Elektroinstalaci mám na dva kabely k zadnímu světlu, usměrňovač je s jednou diodou. Koupil jsem repliku vypínače. Našel jsem si schéma zapojení (odpovídá mému vypínači) a vše několikrát zkontroloval, takže zapojené bych to měl mít dobře. Jediné co mám asi trochu jinak je to, že původní vypínač byl ještě z 125 T (doleva a doprava), tento replikový je na dvě polohy vlevo. Vyřešil jsem to prozatím tak, že jsem dal první polohu (bez světel do polohy vpravo) tzn. světla mám v rovné poloze a vlevo parkování (na baterii). Předpokládám, že to by nemělo vadit nebo jste jiného názoru? Po nastartování mi bohužel nic nesvítí, když dám polohu parkování (na baterku), svítí pouze přední parkovačka. Motor dává cca 12V střídavých. Na usměrňovači na výstupu (když tam mám baterku) naměřím jak 12V střídavých, tak 6V stejnosměrných. Je toto v pořádku? Myslím si, že problém bude někde ve vypínači, ale nemohu přijít na to kde. Můžete mi někdo poradit? Na vypínači jsem měl od výrobce dokonce označení, abych dal ty dva pertinaxy dobře. Pak jsem to i kontroloval a mělo by to odpovídat. Děkuji moc za jakoukoliv radu. Mějte se fajn. Ondra [Sejky2] 09.07.2022 |
| Nevíte někdo, čím by se dala nahradit v dnešní době tlumivku? Nebo musím mít tu původní? [Vladislav150c] 15.03.2021 |
| Baterie je nutná aby klaxon u ČZ 125/150 zatroubil, bzučák u pionýra je ale napojen přímo k alternátoru a tedy napájen střídavým prouden - ale zase nevím jak by fungoval v případě zapojení na přímo u těchto Čezet (Pionýr má magneto 20W a světla 15/15W) [Martin Štindl] 07.02.2021 |
| Díky za odpověď, je tedy nějaké řešení aby moto troubilo? Na STK asi budou chtít zkontrolovat klakson. Buď tam tedy instalovat baterii, nebo snad bzučák z pincka :-) [Honza] 07.02.2021 |
| Nikoliv, baterie je tam právě pouze pro klakson a obrysová světla, když moto stojí bez chodu. Baterie dává stejnosměrný proud, kdežto magneto střídavý. Baterie je tím pádem od magneta dobíjena přes pojistku, tlumivku a usměrňovač. [J] 06.02.2021 |
| Ahoj, mám prosbu na čz 125, utáhne mi zapalování klakson i když není v moto zapojená baterie? Díky za odpověď Honza. [Honza] 06.02.2021 |
| Toto je neustále omílané téma, z 10ti zetek které jsem dělal byl selen OK jen na 2. Doporučuji přeměřit, pokud je podezření, že je vadný provést kuchnutí dle Martina Štindla, ušetří to práci při výrobě držáku. Diodu lze použít libovolnou která má anodu na šroubu, opět méně práce s výrobou chladiče. 90V je OK, magneto dává ve špičce až 38V. Pokud není dioda s příslušným proudem, je možno použít víc kusů, místa je dost. Já osobně používám diody z desek sálových počítačů. [Pája] 11.10.2020 |
| takže jako na druhém schematu v návodu na str 42. A ta dioda má být jaký typ? [Mirek] 28.07.2020 |
| Jestliže je na přepínači odlomen kousek dorazu tak bude nutné ho opravit(viz foto) nebo vyměnit za nový. V případě že jde páčka přepnout i doprava z výchozí polohy tak zámek přepínače propojí baterii s vodičem od magneta a dojde k ostrému zkratu - poškození akumulátoru,elektroinstalace a světených cívek + odmagnetování rotoru. [Martin Štindl] 27.07.2020 |
| Zapojení třívrstvého usměrňovače je znázorněno ve schématu v manuálu 125/150C http://www.jawarmaniak.4fan.cz/CZ/navody/CZ/CZ_150C_manual/str41.jpg Vzhledem k tomu že tento usměrňovač je vlastně 70let starý selen tak je skoro zbytečné ho opětovně zapojovat, vlastně od tohoto vícesestného usměrňovače se záhy upustilo takže bude stačit ho nahradit jednou usměrňovací diodou(společně s tlumivkou zapojenou od přívodu z magneta ke středovému kontaktu pojistky). [Martin Štindl] 27.07.2020 |
| ahoj , mám dotaz mám původní selenový usměrňovač se 4 vývody, jeden je připojen k cívce (tlumivka), druhý na přepínač ke kontaktu co jde na přední hlavní žárovku , a dva další jsou ustřižené a nevím na který kontakt je připojit. Jeden z nic patří na tu destičku (svorkovnici) k zadnímu světlu? A ten druhý na střed přepínače z pojistce? Je to tak? a je jedno jestli je mezi sebou prohodím? Jak poznám který kam když jsou to stejné vodiče? A ještě druhý dotaz páčka v přepínači má ulomený doraz takže jde natočit doleva i do prava může se něco poškodit, když by to někdo omylem přepnul doprava na první nebo druhou polohu? [Mirek] 26.07.2020 |
| Zdravim panove jak scentrovavate diru ve svetle s dirou v tom plisku co drzi desticku? Musim to k sobe prichytit. Diky [CIJOML] 17.02.2018 |
| Při GO zapalka varuju před panem Předínským ze Štípy. Před několika lety mně převíjel cívku zapalovací, po asi 15 km přestala fungovat. Při pokusu o reklamaci mně prostě poslal doprčic,že to je víc než půlrok,co mně to dělal.(převíjel to v listopadu, první výjezd v květnu........) Samozřejmě to nebylo levný, a samozřejmě placeno bez dokladu do ruky. [Monty] 26.03.2016 |
| V kastlíku se líp chladí usměrňovač a v baterii je - baterie :).Gelovka. Jinak vše celou dobu, co jsem s tím jezdil vše fungovalo, VAPE jsem koupil od Montyho. Bohužel jsem musel moto prodat. Ale už chystám jinou motorku. Tam VAPE zatím nedám, zgenerálkoval jsem původní magneto, tak snad se investice "zúročí". [Jirka.PLZEN] 26.03.2016 |
| Já bych to teda schoval do té baterie na motoru, bylo by vše kratší a jednodušší. [Monty] 25.03.2016 |
| Tohle je v kastlíku. [Jirka.PLZEN] 25.03.2016 |
| Dobrá elektrárna :) [Josef] 24.03.2016 |
| Je to sice Té čko, ale je tam VAPE a nepoznáte to na něm. Tak takhle nějak bych to u Cé čka taky udělal. VN průchodka je vrtaná a VN kabel jde od cívky ve schránce. [Jirka.PLZEN] 24.03.2016 |
| Díky, seženu silikonku a náhradní bakelit k vrtání. [batoh] 10.03.2016 |
| Ten bakelit jde vrtat normálně, vysoký otáčky a malý přísuv. Já to mám tak, že mám odvrtanou průchodku a pak dráty nastrkaný v silikonové bužírce (drží lépe kulatý tvar). Na první pohled k nerozeznání. http://fiffiq.rajce.idnes.cz/CZ_125C/#_DSC8546.jpg Nemám teda VAPE, ale svůj bezkontakt. [Fifík] 10.03.2016 |
| Poraďte prosím z čeho udělat trochu kulturní průchodku/krytku kabeláže VAPE od magneta k cívce a regulátoru původním otvorem VN kontaktu. Původní bakelit je křehký na vrtání a má malý otvor na všechny kabely. Zapojil jsem původní zkratovač tzn od cívky a tak je tam 6 vodičů na malý otvor. [batoh] 10.03.2016 |
| Potřebuji to na rikšu, která má tolik zadních světel, že to bohužel bez baterky nejde.Od Martina jsem již dostal podrobný popis jak nahradit usměrňovač, ale tlumivku nikdo v replice nedělá, tak se budu muset porozhlédnou na burzách. [Mirda444] 24.12.2015 |
| Nemám tam ani tlumivku, ani usměrňovač, jezdím bez baterky. Takhle jezdím asi 10 let a motorka startuje, jede, svítí, prochází technickou..... Nemám problém. [Vojta] 24.12.2015 |
| Pokud budeš jezdit bez baterie tak to tam snad ani být nemusí. Pokud to máš jako patinovku a chceš tam mít všechno původní tak jedině sehnat někde na burze.No a jestli ti na originalitě nezáleží hlavně aby to plnilo funkci tak se ten usměrňovač nahrazuje diodou (viz odkaz). http://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idk at=113&idtop=102229 [ČZtomi] 21.12.2015 |
| Pánové mám přední světlo na své 150 C kompletně vykuchané, tedy bez usměrňovače a tlumivky. Dá se to někde sehnat v replice? Nikde jsem to zatím nenašel. [Mirda444] 21.12.2015 |
| úprava nového přepínače [jawarmaniak] 24.10.2015 |
| Přihodím to sem, když jsou v tomto vlákně ostatní schémata.. Před nedávnem jsem pomáhal kolegovi se zapojením Céčka. Měl nataženou kabeláž podle staršího schématu s trojcestným usměrňovačem, ale neměl starší typ přepínače světel. Koupil repliku pro novější zapojení s jednocestným usměrňovačem. Takže kdyby někdo potřeboval, jde to poměrně jednoduše vyřešit. jen je potřeba přerušit na novém přepínači jednu klemu a tu nahradit jinou. Zapojení je odzkoušené a funguje. [jawarmaniak] 24.10.2015 |
| Děkuji za kontakty. [Dadajan] 19.08.2015 |
| Matici doporučuji sehnat originál. Je tvrdší. Setrvačník se dotahuje na fest a matice v prodeji jsou měkčí. I když mají jemné stoupání, tak nevyhovují a bude otázka času, kdy se u nich strhne závit. Ty snížené máme v práci v rotomatu a do zetky bych je nedal. [J] 19.08.2015 |
| Martin Š: Nemáš nějaký nápad kde sehnat kvalitní matici magneta na kliku? Bohužel ta moje je nepoužitelná, předchozí majitel ji zničil a demontované zapalování mi dal v krabici. Kabeláž jsem udělal jak doporučuješ a našel jsem poničenou a neúplnou VN průchodku. Ke zkratovači se vrátím stejným svazkem a průchodku světelné cívky nechám jako zátku. Uvidím až to bude komplet, přehodit to můžu vždycky. [Dadajan] 17.08.2015 |
| Přikláněl bych se k vedení kabeláže skrze VN průchodku - ať už upravenou nebo nějakou náhradou. Řezat do karteru je dost ohavné i přesto že se jedná o běžný motoveterán, lepší je se i za cenu vyšších nákladů a pracnosti vyhnou násilnostem na samotném motocyklu. U VAPE sice je asi záruka na kompletní sestavu zapalování ale snad by se nic vážného nestalo při demontáži konektorů ze svorkovnic popř. jiným úpravám kabeláže. Zapojení zkratovače bude snad možné přes otvor pro vývod světelných cívek z magneta - klidně by se mohl použít původní izolátor který by jinak zůstal asi na ozdobu. [Martin Štindl] 17.08.2015 |
| Poraďte prosím - rozhodl jsem se pro VAPE. Dotazy: Mám zkratovač zapojit ( tedy protáhnout zpět vodič od VAPEcívky pod nádrží) na ten původní v pravém víku? Obhlížel jsem jedno Céčko a mělo tlačítko pod nádrží. A kudy vytáhnout oba výstupy z VAPE? Šlo by to protáhnout původním otvorem s upravenou původní VN průchodkou nebo jsem viděl naříznutý(?) pravý blok u řetězového kolečka- viz foto. Děkuji za radu. Martin Štindl: Jen pro info. Máš pravdu. Zapojil jsem podle původního schematu, aku 12V/14AH a místo magneta velkou nabíječku (Güde normál/rychlé /start pomoc 250A). Vše funguje a lze to odzkoušet včetně dobíjení aku. Jak píšeš malinko žhne na parkovačku hlavní vlákno. [Dadajan] 16.08.2015 |
| Teoreticky pokud se nechá zapojení zadní lampy dvouvodičově tak by měl být obvod normálně funkční, nedokážu odhadnout jak se vyšší příkon VAPE projeví v soustavě 12V žárovek při zapojení dvoudrátem, možná bude žhnout i vlákno hlavní žárovky při zapnutí parkovacích světel. [Martin Štindl] 10.08.2015 |
| Martin Štindl: Když nechám zapojení zadního světla původní dvouvodičové, tak by to mělo také fungovat. Kabel chcípáku můžu zapojit na původní zkratovač pravého víka. MOnty: právě sada SZ98 je upravena pouze pro "Céčko" včetně informace p. Vašíčka o optimalizaci rotoru. Takže souhlas s připomínkou. A repasy původního zapalování děláte?Právě kvůli zapalování na tom v šedesátých letech děda přestal jezdit a odstavil to. jawarmaniak: Moje orientace na VAPE je jak píše Pája- nejsem už moc technicky zdatný a hlavně bohužel už ani fyzicky natolik fit na klečení u zapalování a trápení se startem. Vzpomínám si, jak jsem se před 45 lety neustále válel u nastavování Jawety,Stadiona a 471.Můj plán je se ještě na stará kolena trochu povozit a relativně spolehlivě nastartovat. A do skříně kvůli kompletnosti moto "pro vnoučata" uložit originál zrepasované původní zapalování. Mám moto na "SPZ", tak tu neoriginalitu VAPE unesu. Jinak vracím zpět i většinu původních šroubů. Děkuji za diskuzi a nové informace. Pochopil jsem to tak, že když připojím baterku 12V jak má být a přívod od magneta nahradím jiným (trvrdším) zdrojem 12V (13,5V), můžu vyzkoušet elektrické obvody dle původního schématu i bez chodu motoru (žárovky 12V, klakson 6V to unese). Děkuji. [Dadajan] 09.08.2015 |
| Technicky vzato, bezkontaktní zapalování je lepší. Mechanické vyžaduje údržbu, je náchylnější na poruchy a po nastavení odtrhu a předstihu je to stejně za chvíli jinak. Já mám vše po staru a díky údržbě chodí dobře a u toho zatím(?) zůstanu. Ovšem kamarád, který tomu až tolik nehoví a sám by si to nenastavil, si nechal namontovat VAPE a je to bez komplikací. Chytá to za všech okolností a nemusí to hlídat. Takže bych VAPE nezavrhoval. Kdo najezdí hodně kilometrů, pro toho je VAPE taky výhodnější. Já mám jen letos zatím na zetce přes 2400 km a to sezona nekončí. Možná o tom začnu uvažovat též. Kontakty jsem našel akorát tyto: http://www.motokramek.cz/kladivko-zapalovani-cz-12 5-150c/ Ještě že mám něco ze starých zásob. [J] 09.08.2015 |
| Kontakty na 4Z 150C ? Kde,prosím jsou k dostání? [Monty] 09.08.2015 |
| Nechci vam do toho kecat, ale vydyndal jsem z Montyho pro kamose snad prvni vape, co mel Prvni kousky mely problem, civka byla moc "tlusta" a pro montaz jsme museli o cca 3mm roztahnout nadrz. Tenhle problem u stavajicich kousku uz pry neni. Magneto je velke a tezke, ac jsem to vystudovsl a mam z toho zkousku, tak se nebudu poustet do vzorcove valky. Dulezite je, ze Motorka chytne vzdy na prvni slapnuti, at tepla, nebo studena, jede odspoda, toci se podstatne vic (az nebezpecne). Mechanicky je to udelano tak, ze kabelaz jde pod nadrz zafoukla do cervene buzirky provrtanou starou nepouzitelnou pruchodkou, pak se vraci k svicce. Neni to jako original, ale do oci to nebije. Majitel si samozrejme vsimne, ze je tady neco jinak. Ja chtel dat Vape i pres tuto vadu take, protoze nekolik let nebyly k mani kontakty, na jare se objevily, vyplazl jsem 150 kacek a u te, kde je mam hin casem vymenim a hotovo. Do ostatnich motorek je to bez diskuzi, jedine Vape. [Pája] 09.08.2015 |
| Ze je material ocel spis beru, jako negativum. Nemegneticky material je vhodnejsi. Puvodni setrcacnik ma feritove magnety, ktere jsou nositeli hmotnosti. Vape ma, predpokladam, lehci neodymy ne? Ale, jestli do Vape jit, nebo ne, je kazdeho vec [jawarmaniak] 08.08.2015 |
| Nevážil,ani neměřil průměr. Jak vypočítat moment setrvačnosti vím. Od oka je vnější průměr stejný,vnitřní menší ,a materiál je OCEL , na rozdíl od seriovýho hliníku.Apokud bude rozdíl momentu setrvačnosti 10 nebo 20%, na jízdě to nepoznáš. Samozřejmě VAPE pro Stadíka je něco úplně jinýho,tam setrvačnost tuze chybí. Jako bonus bude vyšší přesnost a vyvážení rotoru u VAPE, protože je z jednoho kusu,a vyvážený (předpokládám, že na nějaké moderní přesné mašině). Na rozdíl od originálu, který má nýtovaný střed,a vyvažovala to nějaká "Máňa" v hrotech od oka. [MOnty] 08.08.2015 |
| monty: a vážil jsi to? kolik to schválně má? Kolik má průměr setrvačníku? Já do detailu zabíhat nechtěl, ale, když musíš mít zase poznámky, tak jen o hmotnosti to není. Důležitý je moment setrvačnosti, resp. kinetická energie rotujícího setrvačníku. Ek=1/2 m*r^2*ω^2= 1/2 J*ω^2 kde J představuje moment setrvačnosti. J=m*r^2 Monty, ono nezáleží jen na hmotnosti, i když VAPE lehčí je, ale i na poloměru, na kterém se ta hmotnost otáčí. Navíc samotný poloměr je v kvadrátu, oproti hmotnosti.... [jawarmaniak] 08.08.2015 |
| Jawarmaniak- nikdy jsi zřejmě VAPE na 150C(nebo 125T) neviděl ani na obrázku. Rotor je uplně jiný než jakýmkoliv jiným VAPE, specielně vyrobený, a to právě proto, že aby byl těžký. Zkus mrknout třeba sem: http://www.fichtlkramek.cz/nahled/vape_12v_cz_125c _150c_vape.html z obrázku je snad masa materiálu(oceli) na obvodu setrvačníku vidět......... [Monty] 07.08.2015 |
| A pro rozhodnutí zda VAPE, či ne, je také ještě potřeba zmínit jednu skutečnost - Vape je lehčí, než původní rotor. Céčkový motor byl konstruovaný tak, že rotor zapalování převzal do značné míry funkci setrvačníku. Znají to majitelé stadionů, kteří s tím mívají problém. Mění se projev motoru, který ztrácí "spodek" a naopk jde ochotněji do otáček. Někomu to vadí, někomu ne. U Zetky jde podřadit, u Staďáka většinou už ne. [jawarmaniak] 07.08.2015 |
| Rozhodně nechci a nebudu nikoho přesvědčovat, ale zajímalo by mne, proč chceš Vape? Za cenu Vape máš zrepasované původní zapalování a ještě ti zbude na 4 nádrže benzínu. Jinak viz Martin. Vypínač se napojí na původní zkratovací tlačítko na motoru. Musíš vyřešit vývod kabeláže a umístění regulátoru. Obyčejně se dává do kastlíku. Tady je potíž pak s kabeláží, která se většinou vyvede dost nešikovně kolem sekundáru (zásah do kastlíku + zásah do pravého karteru). Zapalovací cívka většinou pod nádrž (tady nejde o zásah do původního stavu, ale přijdeš o VN kabel, který jde z motoru rovnou na svíčku). [jawarmaniak] 07.08.2015 |
| Podle schéma pro toto VAPE to bude vcelku jednoduché - vypínání motoru půjde normálně přes zkratovací tlačítko(modro-bílý) a přívod k přepínači ve světlometu jde pouze jedním vodičem. To znamená že u přepínače bude stačit mezi sebou propojit přívod od akumulátoru a od magneta, sestava má už vlastní regulátor takže nebude nutné zapojovat zadní lampu dvouvodičově přes hlavní žárovku kvůli ochraně vlákna, stačí překlemovat jako u upraveného schéma pro zapojení jedním vodičem. http://www.veteranforum.cz/photo.php?photo=photos/ 2009/1006285542.jpg [Martin Štindl] 06.08.2015 |
| Děkuji,vyzkouším baterku zapojit i jako magneto, a také zkusím místo magneta dát jiný silný zdroj 12V a vyzkoušet. Podle info z Vape je zapalovací okruh zcela samostatný a pro elektrický obvod se zapojí vývod z regulátoru VAPE rovnou na baterku. Tzn, že to má vlastní regulátor i usměrňovač a ta původní tlumivka i dioda není třeba (ale ani nepřekáží). úDajně by dodatečná montáž VAPE neměla být velkým zásahem.A původní přívod od magneta se asi taky napojí na baterku- z toho výkresu nejsem moc moudrý. [Dadajan] 06.08.2015 |
| Pružinka patice žárovek se zahákne jednoduše za drátové vzpruhy které přidržují parabolu v rámečku. U těch světel pokud není zapojen usměrňovač s tlumivkou tak po připojení baterie standartně ve schránce se pouze na třetí polohu rozsvítí parkovací světla, hlavní světla jsou napájena přímo z magneta takže pro jejich odzkoušení bude potřeba zapojit akumulátor na přívod od magneta. Ale VAPE bude mít asi vlastní schéma pro zapojení do obvodu takže původní elektroinstalace se bude muset nakonec trochu upravit. [Martin Štindl] 06.08.2015 |
| Poraďte mi prosím kam přijde zaháknout ta pružinka objímky hlavní žárovky čz 150C? Nemůžu to nikde najít.Děkuji. [Dadajan] 06.08.2015 |
| Tu baterku bych pro odzkoušení světel zapojil jako "výstup" z magneta a na kabelu pro dobíjení bych měl naměřit napětí, pro klakson zapojení normálně jako aku. Nebo zapojit aku klasicky a místo magneta zapojit silnou nabíječku? Děkuji [Dadajan] 06.08.2015 |
| Prosím o radu. Zapojil jsem nové kabely a nový přepínač podle schématu ( od č 307528). Vynechal jsem obvod tlumivka+ dioda t.j. bez propojení č.30+51. Chci dát VAPE SZ-98, ale ještě ho nemám. Když zapojím nyní baterku, můžu vyzkoušet světelné okruhy? Mělo by to být nezávislé na motoru, proud z VAPE pro světla se stejně zapojuje přímo na baterku a má vlasní regulátor a usměrňivač. Takže by se zapojení jen na baterku dalo snad vyzkoušet.Děkuji [Dadajan] 06.08.2015 |
| Dekuji za radu zkusím laborovat s cívkou a podivam se ještě jednou na izolaci drátu. [fido.tc] 03.06.2015 |
| Pokud je budka s přepínačem z ČZ 125/150C a zapojení je v pořádku tak problém podle popisu bude ve světelných cívkách magneta - poškození izolace nebo chybné usazení cívky(obráceně). [Martin Štindl] 02.06.2015 |
| Nazdar Panové Nevím jestli jsem tato otazka patří. Dělal jsem renovaci cz 125t ale bohužel jsem po na lakováni hrnce světel zjistil že světlo je z 150c"jiná poloha páčky.Světlo jsem zapojil podle návodu zapojení 150c bez druhého vodiče a tlumivky k zadímu světlu,funguje jenom parkovací poloha a klakson(mam baterii).Normalní světlo nefunguje a přepínaní dálkové tlumene taky ne asi problém v přepínači světla? Zkoušel jsem připojit žarovku přímo z motoru ,ale žarovka jenom trochu rozsvítila vlakno .Slabota. Nevim poradte.Nebo jak to zapojit.Budu rad za všechny názory .Děkuji a Zdavím [fido.tc] 02.06.2015 |
| Dělá to pan Libor Urbánek ,Velim [ČZtomi] 22.01.2015 |
| Kamarádi potřebuji nabít (rotor)magneto na 150 Jawu. Nevíte,kdo to dělá. Olda oldrich.karlik@seznam.cz [Oldřich Karlík] 22.01.2015 |
| Děkuji, fakt ste mi pomohl. [Babula90] 04.12.2013 |
| Zase moje zbrklost - chci říci že pokud se dodrží watáž žárovek pro ČZ 125/150C tedy 25/25W u hlavní žárovky ;-) [Martin Štindl] 04.12.2013 |
| Takže to sedí, budka ČZ 125B/T. Pokud se to zapojí podle schéma na ČZ 125T a dodrží se watáž žárovek tak to bude fungovat, potíže možná nastanou s přepalováním vlákna žárovky v zadní lampě protože nebude příkon "omezen" přes nesvítící vlákno jako u ČZ 125/150C - to se ale dá vyřešit vřazením zátěže(rezistoru) nebo tlumivky k vodiči zadní lampy popř. dát žárovku s vyšší watáží( 12V/5W nebo i 12V/10W). http://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idk at=113&idtop=181337 [Martin Štindl] 04.12.2013 |
| byl sem se teď dívat, ten vymezovací jazýček je přesně na prostředku a polohovat lze doprava i doleva. Pokud tedy mám i zadní světlo jednovodičové a přepínač na nové Téčko, mohu motorku zapojit podle schematu pro novější Téčka nebo bude někde problém? díky [Babula90] 04.12.2013 |
| Pokud je v budce světlometu destička přímo ta která je na fotce vlevo tak se jedná o přepínač ČZ 125T mladší od v.č.168838 (na destičce by neměli být napájené klemy z drátů se žlutou izolací PVC, v opačném případě je to přepínač ČZ 125B/T staršího provedení). Pravděpodobně lze páčku přepínače v budce přepnout napravo i nalevo z výchozí polohy, je to tak? Přepínače totiž nelze bez násilných úprav zaměnit v budce světlometu, mají jinak umístěné výřezy a nejspíše se v tomto případě jedná právě o světlomet z ČZ 125T. Zadní lampa byla u ČZ 125/150C vždy dvouvodičová, ta replika je tedy pro ČZ 125B/T popř. péráka a pařeza. [Martin Štindl] 04.12.2013 |
| Zdravím chlapi. Dnes jsem celý den zapojoval lektriku na čz 150 C, bohužel neúspěšně, večer jsem zjistil že mám schema podle motoru od č. 307528 nicméně přepínač mám zřejmě nejstarší který je na fotce vlevo. když ovšem studuji schema zapojení z originální příručky do č. motoru 307528, tak vidím kontakty 56 a 58 hned velde sebe viz: http://www.michalovyzetky.cz/index.php?obsah=techn ika&clanek=elektricke-zapojeni, nicméně na mém přepínači je mezi 56 a 58 ještě jeden kontakt na který se ovšem nic nezapojuje, jen se na něj dá přepnout.nemám tedy nakonec ještě jiný přepínač než byl na Cčku? nepředpokládám že by v originálním schematu byla chyba. Dále mám repliku zadního světla pouze pro jeden kabel. Co to pro mé zapojení znamená? Vím že už se to tu řešilo ale opravdu tomu nerozumím. Děkuji [Babula90] 04.12.2013 |
| Ahoj, tak elektriku jsem zvládl, funguje na 100%, problém byl v žárovkách, které sice nebyly spálené, ale po výměně za nové kusy, najednou elektrika začala plnit svou funkci. Nyní nastal problém s motorem, resp. se startováním, za studena motor chytne bez problému, ale jakmile je už zahřátý, napoprvé nechytá, až po několika zašlapáních, jakmile je motor nastartovaný, asi po minutě ztrácí výkon a chcípá, avšak za studena si pěkně drží otáčky. Studený motor hází perfektně jiskru, za tepla to hází někdy slabě jiskrum, někdy silně. Měl jsem tam předtím svíčky BRISK N15C a N17C za studena OK, za tepla nefungovaly, svíčka BRISK N19C za studena funguje spolehluvě, za tepla někdy naskočí napoprvé, pak vůbec ne, na střídačku a při zahřátém motoru svíčka velmi slabě zajiskří. Myslím si, že to může být buď to cívkou nebo vysokonapěťovou přechodkou, v přechodce mám nové pérko. Zkusím ještě přicínovat kabel zapalování přímo na cívku. Děkuji za rady. [Michal.K] 13.07.2013 |
| Hoši díky, zkusím tam dát jinou svíčku než naší, protože s těmi nemám moc dobré zkušenosti. [Jirka12] 09.07.2013 |
| Dlouhodobým zkoušením bych se přikláněl k použití svíček Brisk. Jsou nejodolnější proti ulití a snesou i horší zacházení (což se například při ladění motoru hodí). Moje zkušenost je, že svíčku NGK ulijete jenom jednou a je konec. Dobré jsou také japonské Denso. Jinak Brisk N17C = Bosch W8AC / Champion L86C / NGK B6HS / Denso W20FS-U (je N15C, 17 jsem nenašel) / Lodge HN / ЗНГ 045;ЛЬС A11. Víc se mi jich najít nepodařilo. [Fifík] 09.07.2013 |
| Já u ČZ 125T mám už druhý rok svíčku NGK B7HS a zatím je vše OK, startuje za studena i za tepla. Ale u Céčka mám Brisk N17C a také vše v pohodě. [Martin Štindl] 09.07.2013 |
| [M.] Průchodku mám novou a dokud motor nezhasnu tak běží bez problémů. Jak ho ohřátý zdechnu tak už nechytne. [rohlicimuz] 09.07.2013 |
| Nepoužíváte někdo jinou značku svíčky, než PAL(Brisk)? Jde mi o přesné označení jiných typů. Chtěl bych koupit NGK, nebo jinou lepší a nemohu se dopátrat tabulek na značení těchto svíček. [Jirka12] 09.07.2013 |
| Skúste pricínovať vysokonapaťový kábel /dočasne/ priamo k zapaľovacej cievke. Možno je problém vo vysokonapaťovej priechodke, može byť prasknutá a zohriatim sa, robí problémy. [M.] 09.07.2013 |
| Stejné problémy mám také, vše funguje jak má, ale za tepla nestartuje, přitom je zapalování po repasi, včetně převinutí VN cívky. Může to být jenom seřízením? třeba karburátoru? se svíčkami jsem zatím nelaboroval. [rohlicimuz] 09.07.2013 |
| Žárovky sotva budou zdrojem těch potíží. A co tedy to zapojení? Už je vše jak má být? Ty problémy se startováním "za tepla" můžou být špatně zvolenou svíčkou, vada cívky to asi nebude, ta se projevuje vynecháváním a střílením po zahřátí motoru. Nejpoužívanější svíčkou je Brisk N17C. [Martin Štindl] 08.07.2013 |
| Vyměnil staré žárovky (TESLA) za nové OK funguje. Studený motor startuje bez problému, pokud se motor zahřeje nejde nastartovat.Když motor zchládne okamžitě naskočí. jiskru svíčku háže stejně za tepla, za studena. Neví si s tím rady, proto bych chtěl poradit čím to může byt. Děkuji [Michal.K] 08.07.2013 |
| Nejspíše je něco špatně zapojené, při odpojení akumulátoru a při chodu motoru by se přední parkovačka rozvítila pouze se zadní lampičkou a to při poloze přepínače "parkování". [Martin Štindl] 03.07.2013 |
| zámek ok, odpojení akum, vyjmout pojistku, nesvítí přední a zadní, jen svítí přední park. [Michal.K] 03.07.2013 |
| Podle nákresu to zapojení vypadá správně. Zámek v přepínači je usazen správně? Zkusit odpojit akumulátor(stačí vyjmout pojistku) nastartovat a pustit světla, musí svítit přední i zadní žárovka. Pokud by se nerozvítily tak problém je mimo okruh dobíjení. Ještě k tomu popisu, ta přední parkovačka svítila při jaké poloze přepínače? [Martin Štindl] 03.07.2013 |
| Vse ok? [Michal.K] 03.07.2013 |
| Ta KY 708 snese mnohem vyšší proudy takže sotva by odešla jedna z nich. Důležité je že motorka musí na za chodu motoru(na druhou polohu přepínače) svítit i bez zapojené baterie - tj. že přes diody nejde proud. Tlumivka je pouhá cívka, záměnou vodičů se nic neřeší. [Martin Štindl] 02.07.2013 |
| Kabeláž je naprosto nová a kompletní pro ČZ 150C, baterii jsem koupil 6V 6Ah. Dnes jsem zapojil pojistku 1A, nepřepaluje se. Kábl od magneta jsem nahradil silnějším. Přemýšlím, jestli nepřehodit ještě dráty na tlumivce. Když nastartuji ta k mi svítí pouze přední parkovačka. Nevím si rady. Myslím si, že je to těmi usměrňovacími diodami. Ze začátku vše svítilo, postupně se přední a zadní světla ztlumila až přestala svítit úplně, jen ta parkovačka svítí. Díky. Nevím jak dál. [Michal.K] 02.07.2013 |
| To je špatné, ta pojistka 1A byla původně na ochranu samotného usměrňovače a pokud se přepaluje pojistka této hodnoty, může docházet za provozu k přebíjení akumulátoru. Standartem je že se akumulátor dobíjí desetinovou hodnotou jeho jmenovité kapacity - U ČZ 125/150 to byl akumulátor 6V-7Ah a je dnes zbytečné tam cpát nějakou jinou s vyšší kapacitou. V případě přebíjení vyšším proudem by u baterie docházelo k "vaření" a vylitá kyselina ve schránce není zrovna fajn. Ale především bych sázel že tam je jiná závada, to že se přepaluje pojistka 1A naznačuje spíše na zkrat v obvodu, magdynamo bez světel dává přibližně 0,1A a se světly by ten proud by měl být ještě menší. Ta instalace je nově prodávaný komplet? Další věc - zadní lampa je správná dvouvodičová a proměřená vůči patici? Právě v ní by mohl být problém. [Martin Štindl] 02.07.2013 |
| Ahoj, potřebuji prosím poradit s elektrikou. Mám starší provedení elektroinstalace do 307527 na ČZ 150C. Veškerou elektroinstalaci jsem si zakoupil novou a zapojil dle návodu. Zapojení jsem důkladně zkontroloval a ujistil, se, že je vše správně zapojené. Selenový usměrňovač nahradil 3mi usměr. diodami KY 708. Nahodil jsem motor a přední tlumené a dálkové světlo svítilo, ale po chvíli přestalo. Multimetrem jsem vše proměřil, žárovky ok, kostření ok, tlumivka ok, baterie ok, všechny cívky v magnetu ok. Dle příručky pojistka 1A mi nestačila, přepaluje se, nahradil jsem 8A pojistkou a ta funguje a baterie se dobíjí. Prosím o radu. Děkuji. [Michal.K] 01.07.2013 |
| Nejspíše už po tak dlouhé době bude ten usměrňovač nefunkční.I tak ho pro mladší typ přepínače sotva lze použít,tam stačí prostě jedna dioda.Jinak jawarmaniak by jistě ocenil kdybys mu poslal fotku toho staršího třívrstvého usměrňovače,ten ještě nemá na stránkách. [Martin Štindl] 26.12.2011 |
| Jistý funkčností si nejsem,zatím jsem to nepřeměřoval,ovšem motorka stála pár desetiletí polorozložená na půdě. [rohlicimuz] 26.12.2011 |
| rohlicimuz:on je ten původní třívrství usměrňovač ještě funkční?najisto byl do poslední chvíle v provozu bez problémů?Selen je jako prvek dost reaktivní a tyto usměrňovače navíc nebyly nijak chráněny proti vnějším vlivům.Při proměřování standartním multimetrem většinou vypadají jako normální funkční dioda,ale v provozu(větší proudové zatížení v závěrném směru) se už projeví jejich nefunkčnost. [Martin Štindl] 25.12.2011 |
| Právě že mám jen jiný typ přepínače něž bych měl mít a vrtá mi hlavou jenom jak to dát dohromady s usměrňovačem,přeci jen k tomu staršímu přepínači vede o 1 kabel víc něž k tomu co mám já.Možnost by byla taky sehnat jednovrstvý usměrňovač,ale to chi použít až jako krajní řešení. [rohlicimuz] 25.12.2011 |
| To mé zjednodušené zapojení bych nedoporučoval pokud je patice zadní lampy původní odizolovaná.To schéma se hodí spíše jako nouzové řešení - když chybí původní odizolovaná patice,popř. u ČZ 125B/T když není původní přepínač nebo pokud je tam nepůvodní budka světlometu s Céčkovým přepínačem. [Martin Štindl] 25.12.2011 |
| Barvu lze ozivit cernym lestidlem na vojenskou obuv. Stejny vysledek bude nejspis i s cernym kremem na boty :-) Pri jakychkoliv problemech s elektroinstalaci doporucuji prvne zkontrolovat vodivost propojek. Pri renovaci je idealni je idealni je proletovat preventivne. Instalaci delejte dle Martina, je lepsi nez origo. Nezapomente promerit selen, pokud je vadny, nahradte diodou (diodami), selen pouzijte jako drzak, usetrite spoustu prace.... [Pája] 24.12.2011 |
| Instalace kabeláže na motorce samotné je stejná,stačí to zapojit podle schéma pro příslušný přepínač - to znamená že místo tří diod se použije jen jedna. [Martin Štindl] 23.12.2011 |
| Natahuju elektriku a zjistil sem že mám problém, zetku mám 150tku z roku 1950,tedy podle schematu bych měl mít vícevrstvý selenový usměrňovač a přepínač staršího provedení,přepínač mi na motorce chyběl,jinak vše původní,od kamaráda jsem sehnal přepínač,jak jsem dnes zjistil novějšího provedení,podle schemat co je v návodu asi tohle spolu propojit nepujde,nebo půjde? poraďte. [rohlicimuz] 23.12.2011 |
| Já páčku občas stříknu silikonovým olejem. [vojta] 12.11.2011 |
| Stříknout černou acetonovou barvou. [monty] 11.11.2011 |
| Barvu páčky těžko oživiš. Je to bakelit,který na slunci trochu 'vyšisuje'. Já ji mám trochu do hnědé a náhradní zas více černou. Mají patinu... Nové se dají koupit běžně na IT shopech. Tuším reno.indianmoto.cz,ale i jinde. Je třeba zapátrat... [Jirka12] 11.11.2011 |
| Zdarec.Nemáte tuhle páčku na zetku někdo volnou?Mám ji zlomenou až po ten hříbek.emai: peros.53@seznam.cz [jara] 11.11.2011 |
| Čím oživit barvu na páčce přepínače světel? mám původní mám ji takovou vybledlou.. díky [rohlicimuz] 11.11.2011 |
| Pro krátkodobé uložení není třeba do magneta něco vkládat,při dlouhodobém uložení se nechával stator i rotor složený,případně se do samotného rotoru vkládají stočené pilové listy. [Martin Štindl] 25.03.2011 |
| Nevim kam to mam napsat a nechci zbytecne zakladat nové téma. Chci poslat rotor na nabuzení a nechci aby se jeste víc oslabil, na netu jsem se docetl že při skladování rotoru mimo stator, je dobré magnety křízově přemostit ocelovými pásky. Ale nevím co si pod tím přesně představit. Nakonec jsem uřízl 3 kousky cca 5mm tlusté pásoviny ohnul je do tvaru půlměsíce a ty jsem přisál vždy ke dvěma magnetům tak jako by tam byly 3 cívky. Je to tak správně? Díky [tviks] 25.03.2011 |
| Beaufighter: Díky, Martin Štindl mi už odpověděl do jinyho tématu. Nakonec sem tam dal pružinu z brzdovyho pístku asi ze žigula. Síla drátu a stoupání odpovídali tomu podle jeho měření, akorát byla asi o milimetr širší a dlouhá, tak sem ji ustřihl a problém se vyřešil. [slawa.cap] 10.02.2011 |
| Pro slava: rozměry pružinky přesně neznám, ale mě tam pasovala přužinka z propisky afungovalo to bez problému 10 let pak jsem čízu prodal, ale myslím, že to funguje dál. [Beaufighter] 10.02.2011 |
| Mohl by jste mi prosím někdo poměřit tu pružinku co je pod páčkou přepínače. Já jsem ji tam puvodně asi neměl a teď když jem vyměnil páčku, tak mám prostřední desku moc volnou a vypadává kontakt [slawa.cap] 08.02.2011 |
| Na polohu je jednoducha poucka, kterou jsem vymyslel vlastni hlavou :-)), neb jsem byl nucen
prepinac nekolikrat rozdelavat kvuli zavadam. Ty plisky jsou do V a patri tam tak, ze V je citelne
(ve spravne poloze) jestlize sedime na motorce. [Pája] 29.06.2010 |
| Pro Martina Štindla - nenapsal byste mi kontakt na martin@stavebninyskb.cz Dík [Martin] 29.06.2010 |
| Ano,na té fotce jsou součásti polohovány tak jak mají být smontováty. [Martin Štindl] 28.06.2010 |
| Velice děkuji za odpověď. Když se podíváte na svoji fotku,tak jak je ta destička tak má přijít na
ten unašeč? Pokud ano, tak ji mám asi obráceně. [Martin] 28.06.2010 |
| Poloha zámku při zapnutých parkovacích světlech. [Martin Štindl] 28.06.2010 |
| Pokud nejsou zapojeny kabely,tak se poloha zámku v přepínači dá zjistit ohmetrem přes jednotlivé
svorky.Pro jistotu to zkontrolovat ve všech polohách.Takto je zámek natočen ve výchozí poloze(jízda
bez světel). [Martin Štindl] 28.06.2010 |
| Pokud je deska otočena,tak by u motorky bez baterie k tvrdému zkratu nemělo dojít.Bohužel ale i tak
bude přepínač naoprosto nefunkční.Pokud by se použilo to zjednodušené zapojení,tak v první
poloze(standartně jízda bez světel)by neměly být žádné spotřebiče pod proudem.Ale v druhé
poloze(jízda se světly)by otočený zámek propojil na tvrdo přívod od motoru s baterií - došlo by k
přemostění svorky magneta a baterie a obvod usměrňovače s tlumivkou a pojistkou by byl vyřazen.Tím
by se baterie vyzkratovala přes světelné cívky a může dojít i k odmagnetování magnetů. [Martin Štindl] 28.06.2010 |
| Pro Martina Štindla - využívám Vašeho fota a chci se zeptat, zda je možné při montáži, tu prostřední
desku otočit o 180°.Přepínač mě funguje pěkně na dvě polohy ,ale mám strach, pokud jsem ji otočil,
abych něco nespálil při spuštění eletriky.Předem dík. [Martin] 28.06.2010 |
| Určitě ne,CYA 1 je dostatečně silný vodič pro tyto stroje. [Martin Štindl] 27.04.2010 |
| Tak když udělám celou eletriku v průměru 1mm tak nic nezkazím? [Martin] 27.04.2010 |
| Aha,chyba.Ten útvar ² znamená čtvereční.Napsal jsem to s dvojkou nad mm a po odeslání
vznikl tento patvar. [Martin Štindl] 26.04.2010 |
| CYA 2,5 je už moc silný,bohatě stačí CYA 1 která má navíc oproti původní kabeláži lanko vodiče z
kvalitnější mědi.Navíc v samotném manuálu ČZ 125/150C(str.38) je psáno:"Kabely použité k
připojení spotřebičů jsou autokabely o průřezu 1mm².Přepínací kabel je třípramenný 3 x
0,75mm².Spojení se zadní lampou je provedeno dvoupramenným autokabelem 2 x
0,5mm²". [Martin Štindl] 26.04.2010 |
| Já použil 2,5.Vždycky lepší silnější než slabší. [Milan] 26.04.2010 |
| Když se tu řeší ta eletrika, tak jaký průměr drátu používáte na 150C ? Dík. [Martin] 26.04.2010 |
| Ano,to byl účel co nejvíce využít příkon z magneta.Problémem byla asi hlavně poruchovost.Stačilo aby
se přepálilo jedno vlákno v hlavní žárovce,následně proud jdoucí přes zadní žárovku a nesvítící
vlákno hlavní žárovky se zvýšil tak,že se většinou přepálilo i vlákno v žárovce zadní
lampy(6V,5W).Pak už šel proud bez omezení přes usměrňovač a pokud se hned nepřepálila pojistka,tak
hrozilo proražení usměrňovače. [Martin Štindl] 20.04.2010 |
| Kdyz koukam na to schema, mozna chteli, aby pri zapnutych svetlech sel proud (snizeny o odber
zarovek) primo do aku. Pri prechodovym jevu tlumivka omezuje narust proudu. A to nejspis melo smysl
jen kdyz se nesvitilo. [F.] 20.04.2010 |
| A něco pro elektrikáře,tohle je zjednodušené schéma zapojení ČZ 125/150C do v.č.307527(třívrstvý
selen.usměrňovač).Obvod je zjednodušen ve stavu se zapnutými světly.Jak je vidět,nejedná o
vícecestný usměrňovač.Nejde mě na rozum účinnost tohoto schéma,i při zapnutých světlech bude proud
dobíjející baterii minimální,příkon z magneta prostě z větší části spotřebují žárovky.Řekl bych že
od tohoto zapojení se opustilo pro jeho složitost a poruchovost,stačilo proražení jedné vrsvy v
usměrňovači aby ho bylo nutné vyměnit za nový a znovu zapojit(třívrsvý usměrňovač měl dohromady
čtyři vývody). [Martin Štindl] 20.04.2010 |
| No to je mi jasný, při zapnutých světlech je magneto asi rádo že to vůbec utahne :). Ale to podle mě
platí stejně pro oba případy zapojení - magneto i žárovky byly stejné. A oni psali, že při jednom
schematu se se světly nabíjí a při druhém ne, to mi nejde do hlavy... [Michal14] 20.04.2010 |
| Podle mne to psali spíš proto, že do baterky teče tak malej proud, že to nemělo cenu ani uvádět..
Vezmi si, kolik proudu tam asi tak teče, když už je magnet oslabený... [jawarmaniak] 20.04.2010 |
| Díky, tak já budu hledat, snad na to někde narazim. Jinak bych se ještě vrátil k tomu dobíjení
u 150C. Pročítal jsem včera příručku z padesátých let, kde jsou popisy a schemata elektriky většiny
tehdejších motorek. Opět tam píšou že zatímco u staršího typu zapojení se baterka dobíjí jak ve dne
tak v noci, u novějšího už jen při jízdě ve dne (tedy bez světel). Vůbec nezpochybňuju co tu psal
Martin, podle obou chemat a selského rozumu se zdá, že je skutečně v obou případech baterka stále
pod proudem. Proč ale proboha tehdy všude psali, že se v jednom případě se světly nedobíjí a vdruhém
ano?? To byl nějaký dobový mýtus? [Michal14] 20.04.2010 |
| Michal14: Já sehnal novou od jednoho člověka od Brna. Neptal jsem se ho, odkud to má, ale říkal, že
jich koupil několik, tak to rozprodává. Replika se tedy musí vyrábět. Žel bohu netuším, kdo to
dělá.. [jawarmaniak] 20.04.2010 |
| Přesně,dvouvodičovou zadní lampu měl určitě ještě pařez(Jawa 550) a Jawetta,Jawa 555tka už měla
zadní lampu kostřenou. [Martin Štindl] 19.04.2010 |
| tak jsem to popletl, reno repliku nedělá, ale myslím si, že na Jawetách a prvních pařezech bylo
použito též dvouvodičové zapojení zadního světla. Kdyžtak mne někdo opravte, pokud se opět pletu. [míra] 19.04.2010 |
| řekl bych, reno indian by měly dělat repliku s tímto druhem, zapojení. [míra] 19.04.2010 |
| Mimochodem když je řeč o tom zadním světle - dělá někdo repliku vnitřku pro zapojení na dva kabely?
Viděl jsem zatim prodávat vždycky jen na jeden kabel+kostra. [Michal14] 19.04.2010 |
| Přepínač by tam měl být ten co je na fotu o pár příspěvků níže.Když je u toho i standart
dvoukonektorová zadní lampa,tak zapojit podle normálního schéma(obrázek). [Martin Štindl] 16.04.2010 |
| Martine dík.Když mám na zadní světlo dva konektory, tak jaké mám použít schéma?Nebo ještě záleží na
tom přepínači? [Martin] 16.04.2010 |
| Je tam jednoduchý jednovrstvý selenový usměrňovač,podle polohy plíšků lože přepínače a lemu
světlometu to bude mladší ČZ 125/150C. [Martin Štindl] 16.04.2010 |
| Ještě jedna [Martin] 16.04.2010 |
| čau kluci,nějak se v tom začínám ztrácet(selen,jedna dioda nebo dvě),může mě někdo poradit podle
fota co vlastně mám?Dík [Martin] 16.04.2010 |
| Milan> Jednoduse zadni pacicku si trosku prihnes bez prepinace, nasledne poskladas prepinac
dovnitr a prihnes predni packu. Zadni a bocni dotlacis sroubovakem dirou na nahon tachometru. Jde to
udelat bez problemu i na kompletne osazenem svetlu [Pája] 15.04.2010 |
| Ješte se chci zeptat jak přichytit ten nový přepínač, mam to vse zapojene a kdyz uz to mam v te
misce nepodari se mi ohnout ty packy. vepredu ano ale vzadu ne. neni na to nejaky figl? [Milan] 14.04.2010 |
| Určitě se jedná o domácí úpravu,původní přepínače jsou díky ohebným úchytům pro montáž a demontáž
docela nepraktické a tyto ohebné plíšky se snadno lámaly.Tato mladší spínačka(v tomto případě
pravděpodobně třípolohová PAL)je díky maticovému uchycení lepší,tyto spínačky se jako náhrady za
původní objevují docela často. [Martin Štindl] 02.04.2010 |
| Dobrý den na svojí čz 150c mám na světlometu spínačku na bosch klíček,(viz.foto) tak se s chci
zeptat zda je to originál nebo nějaká domácí úprava prvního majitele(já jsem 2 majitel) díiky za
odpovedi.. [rohlicimuz] 01.04.2010 |
| Pro tento typ přepínače s ukostřenou zadní lampou jde využít opravdu jen jedna dioda.U staršího
zapojení s třívrstvím usměrňovačem jde vlastně také u jednocestný usměrňovač,pouze se navíc využilo
zpětných proudů ze zadní lampičky(zjednodušeně jde o paralelní zapojení tří diod).Navíc samotné
magneto nedodává čistý harmonický střídavý proud a napětí,jsou tady pouze dvě světelné cívky které
jsou vůči sobě v úhlu 120 stupňů. [Martin Štindl] 15.03.2010 |
| Fakt moc díky, tu misku mam natocenou jako na obrázku od Martina a pouziju od nej i to schema.Snad
nebude zadny problém.Fakt moc díky. A jeste jeden dotaz- místo selenu tam staci teda 1
diody ze? [Milan] 15.03.2010 |
| Milan>Neres to, pouzij schema od Martina pro jednodratovy zadni svetlo, ktere sem kdysi daval,
jednu diodu misto selenu a mas svatej pokoj. Ja kdysi vymyslel silene zapojeni s ochranou diodou na
prepinaci, ktere se neosvedcilo, protoze jsem nepocital s moznosti spaleni zarovky a pak jde vse z
magneta na onu diodu a je konec :-) Martinovo zapojeni jsem prozkoumal a opravdu na nem nelze najit
ani tu nejmensi chybycku! Uz jsem ho aplikoval na 4 masinach a loni v lete nez abych menil diodu jse
to predelal i na jedne moji. Zarovku vzadu pouzivam uz vic jak 30 let 12V/5W na rozdil od 6V
nepraska, ve dne slabsi svit nevadi, v noci to bohate staci a navic sviti lepe predni svetlo. [Pája] 09.03.2010 |
| Schéma zjednodušeného zapojení- na obrázku jsou hodnoty žárovek pro typ C,v případě typu T jsou
hodnoty odlišné: Hlavní žárovka 6V 15/15W Parkovací 6V 1,5W Zadní žárovka 6V
3W(lepší osadit 5 Watovou žárovkou) Na přepínači je nutné mezi svorkami dodatečně dosadit další
klemu(černá čára). U motoru ČZ 125T s nížším příkonem magneta zřejmě nebude potřeba tlumivka k
ochraně žárovky zadního světla. [Martin Štindl] 09.03.2010 |
| Fajn,to je o jeden neduh méně.Podle popisu je ta miska usazena stejně jako u typu C - páčka jde
pootočit jen na levou stranu.Origo ČZ 125B/T se sice páčka přepíná z výchozí polohy na levou a
pravou stranu,ale to ničemu nevadí. Před usazením přepínače je důležité mít správně natočený
zámek v páčce přepínače - na fotce je polohování zámku,páčky a desky ve světlometu. [Martin Štindl] 09.03.2010 |
| Tu novou misku dodanou s tim prepinacem jsem pribodoval ke svetlometu,a pribodoval jsem ji tak, ze
packa je rovne(k ridici) a a sedí na tom dorazu v te misce ze s ni nejde pootocit uz doprava. Tak je
to spravne ne? Jestli to neni spravně tak uz sní nemuzu ale nic delat, protoze uz je
pribodovana,kolem ocinovana a svetlomet uz mam v cerne. Doufam pude takhle.Dik [MiIan] 09.03.2010 |
| Jen podotknu, že právě kvůli té násilné úpravě světlometu přidává k přepínači reno rovnou i ten
držák. Není tam jen tak pro nic za nic... [jawarmaniak] 09.03.2010 |
| Fajn,tento přepínač co prodává RENO INDIAN,MOTOREN a TK MOTO je mladší verze přepínače pro ČZ
125/150C s jedním usměrňovačem.Důležité je,aby zámek přepínače byl usazen správně vůči desce
přepínače.Navíc je tu další problém a to ten,že světlomety ČZ 125B/T mají jinak umístěný vymezovací
jazýček přepínače a samotné lože desky přepínače je oproti Céčku jinak natočené. Prodejci možná
mají napsáno že jde použít i pro ČZ 125T,ale bez násilné úpravy desky přepínače nebo výměny celého
světlometu se to bohužel neobejde. Schéma pro zjednodušené zapojení jednodrátem sice mám,ale
zatím než ho sem hodím,bude lepší si to ujasnit jak na tom jste - musím vědět jaký tam je
světlomet,počítám s tím že tam je z původní ČZ 125T a vymezovací jazýček pačky je v ose(foto)je to
tak?? [Martin Štindl] 09.03.2010 |
| Mám tam repliku z RENO INDIAN,je to stejne jak od slovaku akorat to ma uchyceni kabelu na sroubky.A
zadní lampu mám pro jeden vodic.Akorat nevim jak ty diody, protoze ten selenovej usmernovac tam
nebyl.Tak nevim jestli mam tam dat 1 diodu nebo 3 spojene v jeden vyvod. Takže kdyz mam
replikový prepinac pro 125/150C a chci ho dat na 125T(s 1 vodicem k zadni lampe), a diody misto
usmernovace,tak musim pouzit jine schema.Dejte sem prosim fotku toho schema nebo odkaz.Diky [Milan] 08.03.2010 |
| Milan:je tento replikový přepínač od motorenu? http://www.motoren.sk/shop/detail/1291
Pokud ano,jaká je v zadní lampě patice?Jsou na ní dva kontakty pro vodiče jako je na přiložené
fotce,nebo má patice jenom jeden kontakt a je bez odizolované objímky? [Martin Štindl] 08.03.2010 |
| Milan:je tento replikový přepínač od motorenu? http://www.motoren.sk/shop/detail/1291
Pokud ano,jaká je v zadní lampě patice?Jsou na ní dva kontakty pro vodiče jako je na přiložené
fotce,nebo má patice jenom jeden kontakt a je bez odizolováné objímky? [Martin Štindl] 08.03.2010 |
| Prohlídni si pořádně schéma zapojení, který použiješ. Kolik tam máš usměrňovačů? Pokud jeden, tak
tam dáš diodu jednu. Pokud dva, tak dáš diody dvě. [jawarmaniak] 08.03.2010 |
| Dobře děkuji,dam tam jeden vodic a kdyz mam ten replikový přepínač a chci nehradit selenový
usměrňovač za diodu tak mam dat 3 diody spojené do jednoho vodice nebo pouzit 1 diodu? [Milan] 08.03.2010 |
| Milan:Především potřebujeme vědět jaký je tam typ přepínače.Pokud je tam replikový od motorenu,který
je určen pro typ ČZ 125/150C s jednocestným usměrňovačem,tak je možné použít zapojení původní pro
zadní lampu dvojvodičem(pokud na motorce je lampa pro dvouvodičové zapojení)anebo zjednodušené
jedním vodičem a dodatečnou tlumivkou(přepokládám že pokud je to Téčko 1948,tak je tam jednovodičová
patice lampy). Tak jako tak mají všechny ČZ 125 a 150 magnetoelektrické zapalování a baterie
se i při zapnutých světlech bude dobíjet,byť jen malým proudem. [Martin Štindl] 08.03.2010 |
| A muzete sem dat fotku zapojení s tím novějším přepínačem? Ale budu ho davat na TÉČKO a chtel bych
aby se baterka dobijela neustale (i pri zapnutych svetlech).Nemuzu prepinac menit vcera sem
dolakoval.Snad nake schema je, poradte jake mam pouzizt. [Milan] 08.03.2010 |
| Vlevo přepínač ČZ 125B/T se zámkem,vpravo ČZ 125/150C mladší provedení(od v.č.307528).U prvního
přepínače pro ČZ 125B/T se od v.č.167838 změnilo jen schéma zapojení,ale obě verze přepínače ČZ
125/150C mají každý své vlastní schéma zapojení. [Martin Štindl] 07.03.2010 |
| Muzete sem nekdo dat schema zapojeni na ČZ 125t?Ale s replikou spinace(drzak ve vetle nemuzu otocit,
prave sem dolakoval).Diky moc [Milan] 07.03.2010 |
| ...a taky za podmínky otočení toho držáku ve světle... [jawarmaniak] 07.03.2010 |
| No právě, taky myslim, že se dělá jen to novější provedení, i když vždy u toho píšou
"použitelné i pro 125T". Ono to použitelné je, ale za podmínky jiného zapojení
elektriky. [Michal14] 07.03.2010 |
| Myslel jsem že jsou repliky přepínače pouze pro mladší provedení Céčka,on někdo dělá i na ČZ 125B/T? [Martin Štindl] 06.03.2010 |
| Pozor na to, přepínač u u těch odlišných schemat pokaždé jiný. [Michal14] 06.03.2010 |
| Mám čz 125T (1948) a potrboval bych schema zapojeni.POtreboval bych to dobre,kdy se baterka neustale
dobiji(i se zapnutymi svetly).Koupil jsem si repliku prepinace ale to by nemelo nicemu vadit.diky [Milan] 06.03.2010 |
| A to nebereš v potaz ještě oslabené magneto, tam budou hodnoty ještě nižší.. [jawarmaniak] 06.03.2010 |
| Změřil jsem ampérmetrem hodnoty proudu dobíjecí baterii na typu 352,ta používá stejný jednosměrný
usměrňovač a i žárovky mají stejné hodnoty jako Céčko. Při plných otáčkách bez světel proud
dosahoval až 0,10A. Při zapnutých světlech a vysokých otáčkách ukazoval proud už pouze 0,01 až
0,03A. K nabíjení je nabíjecí proud většinou udáván jako desetina jmenovité kapacity baterie -
tedy pro baterie 7Ah je to optimálně 0,7A.Takže při zapnutých světlech ten dobíjecí proud nedosahuje
ani desetiny optimální hodnoty nabíjecího proudu,ale myslím že i tak stačí jako udržovací proud. [Martin Štindl] 06.03.2010 |
| Asi proto že u tohoto jednoduchého zapojení s jednocestným usměrňovačem ten proud při zapnutých
světlech je opravdu malý.Tehdejší baterie pro zetky měly 6V s dost vysokou kapacitou akumulátoru
7Ah(pérák měl dokonce 14Ah).Přitom samotný příkon z magneta při 6V 25/30W odebraly při zapnutí
světel více žárovky 25W + 5W(zadní žárovka).Tehdejší baterie měly určitě sami o sobě také solidní
vnitřní odpor,takže při takovýchto hodnotách ten dobíjecí proud asi ani nestál za řeč. Céčko
mám teď na stěně,ale jen tak z hecu zítra zkusím změřit na svorkách pro baterii proud při chodu
motoru a zapnutých světlech na 352jce. [Martin Štindl] 05.03.2010 |
| Nojo, máš pravdu, podle toho sehematu by to mělo být pod proudem pořád...proč ale teda psali, že to
při světlech nedobíjí? [Michal14] 05.03.2010 |
| Obrázek:červeně zvýrazněný obvod,při chodu motoru a jakékoliv poloze vypínače je obvod magneto -
tlumivka - usměrňovač - pojistka - baterie stále pod proudem.Je jasné že při zapnutých světlech a
použitém jednocestném usměrňovači se dobíjecí proud k baterii výrazně sníží.Jistěže u staršího
zapojení s výcecestným usměrňovačem to dobíjení bylo mnohem lepší. [Martin Štindl] 05.03.2010 |
| Moc dík kluci za rady o víkend na to kouknu. [Ondřej] 05.03.2010 |
| Co tohle schema.Viz popis dole. [Michal14] 05.03.2010 |
| Michal14:prošel jsem schémata zetek B,T,C i 351/352 a podle nich je baterie dobíjena vždy při chodu
motoru v jakékoliv poloze přepínače.Samozřejmě pokud jsou rozvíceny světla,tak se proud dobíjející
baterii sníží. Jinak je pravda že poloha přepínače by u magnetoelektrického zapalování neměla
mít vliv na chod motoru,ale vyjímkou je zesláblé magneto - v tomto případě se to projeví tak,že při
zapnutých světlech nejde motor nastartovat,nebo když po nastartování a následném zapnutí světel
motor neudrží volnoběh a zhasne. Potíže s cukáním může být vedle níže jawarmaniakem popsaných
příčin i špatně zvolenou svíčku. [Martin Štindl] 05.03.2010 |
| Jinak ještě jedna opoznámka - zatímco u starší verze zapojení se baterka dobíjela při jízdě stále (i
při rozsvícených světlech), u druhého novější verze už to bylo zapojeno tak, že baterka se mohla
dobíjet jen když byla světla zhasnutá. Počítalo zřejmě se s tím, že většinou bude motorka jezdit ve
dne, takže pro občasnou noční jízdu se stihne vpohodě dobít. Pro dnešní dobu, kdy je předepsáno
svítit furt, by takovéto shema bylo pochopitelně nepoužitelné... [Michal14] 04.03.2010 |
| Páčka má tři polohy - ploha 1 pro jízdu ve dne (tenkrát se ještě nemuselo svítit), poloha 2 - jízda
v noci, poloha 3 - parkování. Schema zapojení i s popisem funkce a jednotlivých poloh naudeš
tady: http://www.michalovyzetky.cz/index.php?obsah=technika&clanek=elektricke-zapojeni
Zapojení se v průběhu výroby změnilo, takže jsou dvě verze i s mírně odlišným přepínačem. U
novějšího zapojení byla odstraněna možnost svícení z akumulátoru - asi proto ti to v poloze 2 svítí
jen se spuštěným motorem, v poloze 3 by měla svítit jen malá parkovací žárovka. Jinak ten
přepínač má vliv jem na funkci světel, ne na chod motoru, ten může běžet ve všech polohách.
Zapalování baterku nepotřebuje, ta je tam jen kvůli těm parkovačkám a je na ní zapojený klakson.
Hodně lidí v té době proto ani baterku nevozilo, např. muj otec, který měl neodpružené céčko mi
skálopevně tvrdil, že to žádnou baterku nemělo...:) [Michal14] 04.03.2010 |
| Tak to je dobře - 1. poloha jízda bez světel, 2. se světly (magneto dává proud až při běžícím
motoru), 3. parkovačky - tedy světla jdou z baterie. Baterie je pro klakson a parkovačky.
Další funkci v podstatě nemá. Cukání může být způsobeno buď špatným stylem jízdy, předstihem nebo i
směsí. [jawarmaniak] 04.03.2010 |
|