MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 309191 příspěvků |7675 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 33 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly ČZ 125/150 | Odpověď 8.3.2021 17:01  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma Seřízení spojky ČZ 150C
Zdravím,
pročetl jsem místní příspěvky k seřízení spojky a rád bych požádal o upřesnění věty: "ani v jedné z krajních poloh se čep vypínání spojky nesmí opírat o ložisko". Chápu seřízení lanka při zmáčknuté spojce, kdy se páčka opírá o řídítka. Tady jde zkontrolovat, že se čep ještě nedotýká ložiska.
Jak ale zabránit druhému případu, kde se spojka (páčka) pustí a čep se otáčí na druhou stranu? Co jej zastaví, aby se neopřel o ložisko?
Díky.    [NepRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   20.02.2021     Zobrazit téma  
Odpověď  Lanko není napnuté, ale když se provede seřízení spojky, jak detailně popsáno níže i s obrázky, tak vše funguje jak má již od poloviny minulého století. Nehledal bych problém kde není.
Napnuté lanko by znamenalo, že čep stále tlačí na vypínací tyčku, což být nemá. Seřizuje se to tak, aby vypínací čep - tyčka - koš měly malou vůli.
K tomu je také šroubek ve spojkovém koši.    [Luboš]   24.02.2021
Odpověď  Znamená to, že tu krajní polohu (černá 1 dle obrázku) vymezuje lanko? Tj. lanko je úplně napnuté? Měj jsem za to, že (obecně) v lanku by měla být vždy nějaká vůle, kvůli otáčení řídítek.    [Nep]   24.02.2021
Odpověď  Ano, páčka spojky na řidítkách, respektive rozsah jejího pohybu, umožní pohyb vypínacího čepu pouze tolik, že se uvnitř neopírá. To za předpokladu, že je vše jak má být dle foto a dobrého popisu nastavení níže.    [Luboš]   23.02.2021
Odpověď  V té větě "ani v jedné z krajních poloh se čep vypínání spojky nesmí opírat o ložisko" to bylo myšleno tak že při volné nebo vymáčknuté spojce by čep neměl silou tlačit na stěnu ložiska. V podstatě když se pohyb páčky vymezí tak jak je zobrazeno(v černém šrafování) tak něco takového už nehrozí - páčka spojky na řidítkách přes bowden natáčí čep jen v nastaveném rozmezí.    [Martin Štindl]   23.02.2021
Odpověď  Díky za podrobný popis a obrázky. Moje otázka byla: co zabrání čepu přesunout se z černé polohy 1 do krajní červené? Přeci jen je tam při pouštění spojky rotační pohyb čepu + namazáno v oleji + vibrace motoru atd. -> ideální podmínky na dotočení až k ložisku.

V tuto chvíli to chápu tak, že jde o souhru drobností:
1. Vnitřní odpor lanka v bowdenu bude držet páčku čepu zpátky (v poloze černá 1).
2. V krajní polozu už tyčinka spojky na čep netlačí, takže pokud by i došlo k dosednutí čepu na ložisko, tak to není pod tlakem.
3. Pokud by se čep opřel o ložisko, tak je to o vnější obvod ložiska, který se netočí, takže to není takový problém.

Závěr: I když tam není nic, co by čep zastavilo, tak při správném seřízení spojky to není nutné řešit. Správně?    [Nep]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Poté se může rovnou zkontrolovat jestli spojka správně vypíná (při plném vymáčknutí lze volně protočit nábojkou spojky).    [Martin Štindl]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nejlépe to jde když se motor po složení položí na pravý bok a sestaví se primár - pouze u spojky se do přítlačného kotouče prozatím neosadí stavěcí šroub tyčinky s maticí. Poté se na tisícihran čepu usadí páčka tak aby se mohla pohybovat pokud možno v nějúčinějším úhlu k poloze aretace bovdenu(vyznačeno červeně) - tedy v rozmezí kdy se na jedné i druhé straně čep opírá o ložisko. Pro usnadnění si lze na motoru tyto polohy označit fixou.
Pak se do přitlačného kotouče usadí stavěcí šroub s maticí a nastaví se tak aby se páčka natočila do polohy 1.(černě šrafováno). Tím je spojka nastavena tak že při uvolnění přítlačný kotouč nebude přes tyčku na čep tlačit v jeho první krajní poloze.
Pak lze provizorně nasadit bowden a zkontrolovat jestli při plném vymáčknutí se páčka nedostane k druhé mezní poloze ale bude přibližné v poloze 2.(černé šrafování).    [Martin Štindl]   23.02.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Vypínací čep spojky má hlavu ve tvaru půlměsíce(vyznačen modrou) a je nutné zamezit aby při uvolněné a vymáčknuté poloze se okraji neopřel o boční stěnu ložiska (vyznačeno červenou). Nejvhodnější je postupovat tak aby se páčka na čep usazovala na smontovaném motoru při seřizovaní spojky.    [Martin Štindl]   22.02.2021
Odpověď  Jde o to, aby čep vypínání po smontování měl v základní poloze správné natočení (úhel) vůči vypínací tyčce. Pokud je úhel malý (blíží se 90 stupňů), tak natočení čepu při zmáčknutí páčky na řidítkách nezpůsobí dostatečný posun tyčky pro vypnutí spojky, protože plocha čepu se opře, ačkoli by bylo potřeba tyčku ještě o trochu dále posunout pootočením čepu. Spojka poté špatně vypíná. Bývá to způsobeno kratší (roznýtovanou) tyčkou, kterou mohl i někdo zkrátit (nic neobvyklého).
Druhou věcí pro správný chod je nastavení páčky na vypínacím čepu pod motorem. Musí být také v určitém úhlu, aby zapezpečila správné pootočení vypínacího čepu. Pokud je vše jak má být, tak se vypínací čep opírá uvnitř pouze o tyčku spojky. Začít se musí od vypínací tyčky (délka), potom je nastavení páčky pod motorem (na drážkách) a nakonec nastavení lanka.

Při správné poloze čepu vše funguje jak má a není se třeba obávat opírání vypínacího čepu.
Při sestavování motoru, spojky je nutno dodržet správnou celkovou délku vypínacích tyček, nezapomenout na kuličku a hlavně montovat skutečně kvalitní kalené tyčky, žádné staré roznýtované šmejdy. Pokud se tyčka roznýtuje o vypínací čep, tak jde bez demontáže motoru obtížně vyndat. Prodávají se tyčky kalené v celé délce, ty opatrně nakrátit na správnou délku a spojka bez problémů musí fungovat.    [Luboš]   21.02.2021


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006