MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316079 příspěvků |8179 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 172 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Odpověď 15.6.2024 12:50  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma Netěsnost kolem červíku želvy
Dobrý den,

rád bych se přeptal zkušených zdejších machrů na zkušenosti s únikem oleje kolem červíku u spodního holendru želvy. Podle všeho by zde měly vedle holendru být dva kanálky vedoucí k čerpadlu. Jeden má červík, který je zalepený a druhý má pak pouze jakousi zátku. Vypůjčil jsem si obrázek z internetu, kde je hezky vidět o jaké místo se mi jedná. Nejdříve jsem myslel že olej teče kolem holendru, ale pak jsem jej asi 4x přetěsňoval, přelapoval, tmelil a zkoušel asi 4 druhy těsnění (měděné, USIT, fibr a spec. guma) a nic z toho nezabralo. mám zato, že prolíná olej, který steče od čerpadla kolem zátky viz obrázek.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   19.02.2023     Zobrazit téma  
Odpověď  Pánové, nechci to zakřiknout, ale vše vypadá, že měděná propojovací trubička byla sama o sobě řešením a netěsnost nezpůsoboval červík, prasklina apod. Skutečně šlo s největší pravděpodobností o pnutí materiálu, kdy ocelová trubička zkrátka měla po dotažení tenzi. To zřejmě stačilo k tomu, aby těsnění nedolehlo dokonale a olej prosakoval. Měďěnou jsem vyžíhal, dotáhnul a jedno místo, kde se lehounce opírala o spodek želvy jsem zlehka zabrousil. Zatím několik dnů drží a pod motorkou ani kapka. Snad tento stav bude už trvalý. Ještě jednou moc děkuji všem za pomoc a třeba diskuze pomůže i dalším badatelům jak deolejničkovat jawu 500 OHC v budoucnu.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.03.2023
Odpověď  Hliníkové těsnící kroužky se normálně nežíhají jako Cu kroužky. Jsou vyrobené z hliníku, který je měkký až až. Rozpouštěcí žíhání a stárnutí se týká slitin hliníku, ale to je speciální proces s řízeným chladnutím. Slitin hliníku je obrovské množství, některé jsou skutečně tvrdé, proto se v procesu tváření žíhají a vytvrzují, ale takové slitiny se na těsnění proto nepoužívají.    [Luboš]   03.03.2023
Odpověď  Jinak se dá vyžíhat i hliníkové těsnění, ale to se musí vážně opatrně s plamenem, protože troška neopatrnosti a těsnění hoří jako papír.    [longr]   01.03.2023
Odpověď  Když jsem se ještě díval na tu titulní fotku, tak se mi zdá, že proti jiným želvám máš díru pro průtokáč vyvrtanou moc vlevo ke kraji. Proto tam zbývá málo plochy na dobré dotažení těsnění. Pak stačí, aby propojka nebyla dobře udělaná a nesedla celou plochou a problém s průsakem je na světě.    [longr]   01.03.2023
Odpověď  Majco, leju tam 20W50 minerál motorák, speciálně jawě 500 OHC prý chutná. Je celkem hustý, žádná moderní syntetická vodička. Vzhledem k tomu, že klikovku mám od převodovky na guferu, tak dávám převoďák/motorák. Někdo, kdo má plsť dává všude motorák, že se to smíchá. Já si myslím, že gufero tomu zabrání.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.02.2023
Odpověď  jaký olej tam ted leješ?    [majco]   26.02.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Chlapi, VŠEM Vám moc děkuji za názory a příspěvky a ani strojařská vložka v tomto ohledu není dle mého zbytečná. zcela se ztotožňuji s tím, že místo je celkově dost mizerně vymyšleno. nic jiného na OHC mi neteče, jen tento propoj. Všude jinde mam USIT ten má mimochodem na toto konkrétní místo nevýhodu v tloušťce ocel. kroužku.

Za mne ED250 velmi dobře radí ohledně trubičky, která musí být alespoň částečně poddajná aby dilatovala a benža se přizpůsobila při dotažení - tzn. měď + trubičku vyžíhat. Shodně by bylo řešením přetěsnit plošku celou a vyrobit měděnou planžetu a celé to přelepit. Bohužel to však zcela neřeší samo o sobě problém s dilatací toho propojení, které mám ocelové aktuálně. Tak jsem si objednal to propojení přímo měděné od MV Dílů z Rožnova (doma se mi to bastlit nechce a nemám ani vybavení), které si vyžíhám a hezky si tvarově sedne. Jestli to poteče i potom, budu řešit měď podložku a přelepím celou plošku, která by vyřešila případně netěsnost kolem zátky nebo prasklý materiál, který jsem ani lupou při dotažení šroubu nezaregistroval.

vzhledem k tomu, že jsem chem. kartery nečistil, tak s červíky jinak problém není, sákl jen jeden a to vyřešila teflonová páska - nechtěl jsem to patlat silikonem a těsní dokonale. Určitě hodím zpětnou vazbu jak to nakonec dopadne. nechci pod motorkou ani kapku a nevěřím, že když je zdravý elektron tak 500 musí být olejnička. Pardon, že jsem se tak rozepsal.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.02.2023
Odpověď  Místo měděného či hliníkového kroužku lze použít i USIT kroužky. S mikrotrhlinou v závitu v bloku už jsem se setkal dvakrát. V jednom případě byl stržený závit a na trhlinku jsem přišel až při řezání závitu pro helicoil. Nakonec jsem dal helicoil na loctite, zavzlínal do póru a neukápne ani kapka. V druhém případě to bylo vidět hned a to řešil svářeč, zavařením trhliny a opravou závitu.
Občas se stane, že díly po chemickém čištění sáknou přes červíky a zátky. Je dobré nejen kanály pečlivě vypláchnout a vyfoukat, ale i znovu zatěsnit červíky a zátky.    [longr]   25.02.2023
Odpověď  Ano, toto je hezká práce!! Ovšem nikdo mi nevymluví, že navrženo/zkonstruováno je to místo v principu špatně! Těmi dvěma šrouby při utahování šponuju tu trubičku do čistého tahu či "vyvracení" banja u ohybu. Dotáhnu šroub na svislé ploše, vložím těsnění pod druhou koncovku, bude náhodou tenčí nebo měkčí a bude se chtít poddat, nemá se kam ta dosedací plocha pohnout, přizpůsobit. Trubička namáhaná tahem ji nikam jinam nepustí, než vyvrátit tu koncovku v ohybu. Vše pochopitelně v řádu max. desetin milimetru. Dtto pokud budou ta těsnění tlustší či trubka nepatrně delší než má být. Na netěsnost a důkaz nevhodného navržení uzlu je to podle mě ale dost.    [host] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.02.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Stačí jednoduchý přípravek.    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.02.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dělám to vždy z měděné trubky a před montáží vyžíhám. Krásně se to přizbůsobí a sedne na plochy.    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.02.2023
Odpověď  Zdravím! Já tedy nechci a nebudu dělat chytrýho, tenhle motor vůbec neznám. Jen si dovolím drobný strojařský postřeh. Podle obrázku v posledním příspěvku zřejmě to místo vypadá tak, že jde o propojení dvou blízkých otvorů poměrně krátkou do pravého úhlu ohnutou pevnou kovovou trubičkou. Navíc v tom kritickém místě je ohyb proveden bezprostředně za průtokovým "banjem". Čili to místo potrubí (a konec konců to potrubíčko celé) nevykazuje ani malou možnost někam odpružit, přizpůsobit se. A pokud ano, tak za cenu velmi silného dotažení průtokového šroubu. A právě tady bych viděl problém! za ta léta takového dotahování-povolování klidně mohlo dojít v měkkém elektronu k jednostranné deformaci - promáčknutí té dosedací plochy pro těsnění, zvlášť když rovina plochy toho banja byla nějak vychýlená, těsnění tvrdé a dotahováno silně... Minimálně bych to zkontroloval dřív, než začal třeba vyšťourávat či odvrtávat nějakou domněle netěsnou zátku kanálu.
Osobně bych v tomhle místě mnohem raději viděl čistě teoreticky nějaké alespoň částečně pružné a poddajné vedení. Nebo nově udělané měděné potrubí, trubku vyžíhat voz předchozí příspěvky a za měkka hned dotáhnout šrouby, aby se poddalo.
Sorry za román i za možná zcestné zaplevelení ;-).    [host] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.02.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  A co takhle? Použít cca 1mm měděný plech a udělat jakousi podložku tvaru té oválné plošky. Část podložky s otvorem bude sloužit jako těsnící kroužek pod holendr a druhá část jako plošné těsnění pro plochu, kde je netěsná ucpávka kanálu. Podložku vyžíhat a v místě plochy mimo šroub ji podmáznout silikonem. Nic není vidět a řešení to je. :-)    [ED250] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.02.2023
Odpověď  V terénu žíhám třeba i takto, připravím si vodu na chlazení (k pití, z chlazení, z kaluže, několik měděných kroužků navleču na drát, šroubek, či trubičku, vyndám zapalovač, nastavím největší plamen, v závětří zahřeji do červena a prudce zchladím. Je třeba pamatovat, že měď časem opět ztvrdne a proto není třeba žíhat do zásoby. Taktéž vyžíhané těsnění po demontáži nebude měkké a bude nutno žíhat znovu, nebo použít nové, podle stavu a účelu použití.    [Luboš]   22.02.2023
Odpověď  Pro majco: moc děkuji za super tip. Toto slabé místo navíc v elektronu může být v ... no však víš kde. Nevíš prosím, jestli ta samotná zátka jde nějak vyndat. Je to červík, nebo je tam zalisovaná. napadlo mně, že to teče i kolem ní...    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.02.2023
Odpověď  Pro Extola: na žíhání osobně používám malou kartuši s plyn. hořákem a těsnění chytnu do malých kleštiček a rozžhavím do červena (pozor, když je plamen moc silný tak měď ukápne a je po těsnění) a pak hodím do sklenky s vodou a je vyžíháno. Klasický proces žíhání = zahřátí a následné prudké zchlazení. Měď se tímto stává lépe tvarovatelnou (měkčí) a na těsnění je to super věc. Když mi tekl šroubek na vypouštění oleje, vyžíhal jsem těsnění a bylo obratem po problému.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  21.02.2023
Odpověď  Skus ješte proskoumat lupou, jestli tam nemáš prasklinu v tom najužším míste ( kam de do závitu holendr, když to utáhneš muže se to otevírat ) nebo na to skus štecem nanést nejaký prášek ( krída ,sádra atd,)    [majco]   21.02.2023
Odpověď  Ahoj Ľuboš, a jak mám správne vyžíhat medené tesnení?
Dík Extol.    [Extol]   21.02.2023
Odpověď  Vyžíhané měděné těsnění nemůže téci. Je schopno udržet tlaky řádově mnohem vyšší, než je mazání motoru. Jako náhrada při menším tlaku je možné i hliníkové těsnění. Sice se dají použít i používají různá plastová, fíbrová těsnění, ale měď je měď (vyžíhaná). Za léta praxe s hydraulikou jsem se nesetkal se situací, že by se průtokový šroub nedal utěsnit. Je nutno vždy posoudit konstrukci holendru a způsob utěsnění a k tomu použít těsnění správného rozměru i materiálu.    [Luboš]   21.02.2023
Zobrazit fotografiiOdpověď  Děkuji za reakci, jde o propojení mezi želvou a klikovou spodní a nechal jsem tam původní propoj dle katalogu ND propojovací trubka úplná u které jsem pouze zalapoval styčné plochy. Mám nové nerez holendry a jak jsem psal použil jsem celkem 4 různá těsnění. podotýkám, že přestože mám na celém zbytku motorky komplet nové hadice, protože to předtím dělal nějaký zemědělec, kdy neseděla polovina holendr. šroubů, některé byly převrtané, tak jsem olej. soustavu dostal do stavu dle originálu a maže slušně. Čerpadlo je po repasi a nikde ani kapka - většinou mám USIT kroužky a někde fibr a nikde ani kapka kromě tohoto jednoho místa. Mám podezření, že to teče kanálkem od čerpadla, který je zazátkovaný materiálem - proto jsem použil vypůjčené foto. přidávám přímo foto z motorky. To, že je nový nerez. holendr není argument - teklo to i s původním.    [OndraOHC] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.02.2023
Odpověď  Ono je lepší vždy dávat reálnou fotku konkrétního kusu ať může člověk posoudit celkový stav než nějakou převzatou, která moc nedokládá konkrétní případ. Ano, teoretická netěsnost tam být může a jinak než přetěsnením se to zjisti nedá, důkladně zkontrolovat zda ten olej neteče/neztéká z někama jinama. Já jsem s tím bojoval na olejovce, potom jsem přebrousil dosedací plochy holendrů, udělal nové šrouby a bylo, hadice+holendr je půdovní/replika novovýroba/novovýroba? Některé novovýroby mají větší ten převlečný kroužek a ten pak brání řádnému dosednutí na celou plochu.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  20.02.2023


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006