Vibrace motoru Ahojte, momentálně řeším skládání motoru a chtěl bych se posunout kousek dál se svými znalostmi především v oblasti vibrací motoru. Prošel jsem zde celé fórum ohledně této problematiky, ale bohužel jsem nedošel k žádnému jednoznačnému závěru jak vibrace minimalizovat. Je tu okrajově řešeno centrování kliky, pak vliv hmotnosti pístů (originální X replika), ojnice, vliv volně ložený válečků X klece na ojničním oku, utažení motoru v rámu, seřízení. Všechny tyto vlivy byly buď částečně nebo úplně vyvráceny a těžko z uvedených komentářů říct zda to bylo ono nebo ne. Byl by někdo choten se podělit o to co dělá aby měl motor minimální vibrace? Momentálně je můj plán se zaměřit na vyvážení klikového mechanizmu, je to správná cesta? Reakce můžete klidně i na email ma.reznicek@seznam.cz. Děkuji za případnou ochotu a radu. [ma.reznicek] 23.07.2023 Zobrazit téma |
| Longr:Na to futro koše, jsem popravdě zvědavý, měl jsem ho špatné tak jsem ho musel celé repasovat, ještě musím prověřit ten koš v jaké je kondici co teda týká vyvážení. Josef:S vázavostí čepů jsem měl zatím naštěstí štěstí, vždy to bylo v nějaké rozumné míře, protože když by nebylo ani bych moc nevěděl po čem jít pokud jsou kartery v pořádku(párové) a klika před montáží vycentrovaná. boco:Souhlasím, že u dvouválce o 180° by se mohly nevyvážené (obě vyšší nebo nižší) hmoty vykompenzovat. Což u 500 OHC není a je to "jednoválec". Našel jsem procento vyvážení kliky, které považuji za směrodatné a díky kterému lze právě kompenzovat různé hmotnosti pístů a metod oprav kliky pokud se vše potom potká. [ma.reznicek] 26.07.2023 |
| neviem ako u 500 OHC, ale u 350 vyrazne vibracie vo vyssich otackach sposobuje klukovka, jednak vycentrovanie vsetkych 3 capov by malo byt do +/- 0.02mm (merane po montazi do motora) ale taktiez podstatne je ako "hadzu" zotrvacniky - toto malo kto riesi. Idealne po vycentrovani prebrusit.. Dnesne piesty su podstatne tazsie ako originaly, podobne ojnice maju inu hmotnost, ale zase je to 2 valec s posunom o 180 stupnov, tam by sa do mohlo do istej miery kompenzovat pokial su L/P piest a L/P ojnica rovnakej hmotnosti. Spojkovy kos je tiez dolezity, aj ked tam su asi moznosti limitovane, nove puzdro, idelne aj novy kos. Este zevraj nieco mozu riesit lamely, zvycajne maju oznaceny jeden zaberovy vystupok (najlahsi/najtazsi bod?) a mali by sa udajne montovat tak aby boli vsetky rovnomerne pootacane v kosi na co najlepsie vyvazenie. [boco] 26.07.2023 |
| Hlavní také je zkontrolovat házivost čepů klikovky na smontovaném motoru. [Josef ] 25.07.2023 |
| A zásadní je mít v pořádku futro koše. Jakmile je na něm nadměrný vakl, tak to právě může dělat vibrace. Já to futro nedávno měnil, i když se zdálo ještě jak tak, a je to výrazně lepší. [longr] 25.07.2023 |
| Longr: Správná připomínka, to jsem taky někde četl, a je pravda, že vlivem historie oprav, úprav a různých zásahů se i zde může objevit nevývažek a tím i vibrace. [ma.reznicek] 24.07.2023 |
| Zásadní vliv na vibrace má i spojkový koš. U některých motorek se koš s lamelami vyvažuje. U aut se to dělá běžně, ve výrobě se vyváží setrvačník i s lamelou a přítlačákem. [longr] 24.07.2023 |
| Luboš:Citlivosti motoru na vyvážení a především jeho tovární "nastavení" jsem si vědom a určitě se nechci pouštět do nějakých zásadních zásahů.Konstruktéři v Jawě určitě věděli co a proč dělají a jak píšete asi se zaměřit na maximálně původní stav. Nedělám závodní motor, ale motor na ježdění takže tovární nastavení by mělo vyhovovat. Jen mně zajímají nějaké klíčové body této problematiky, pokud teda jsou.... děkuji za reakci. [ma.reznicek] 24.07.2023 |
| Obecně vibrace má každý motor. Při konstrukci motoru se vždy hledá kompromis jaké vibrace, jak intenzivní a v jakém pásmu provozních otáček. To souvisí s účelem a užitím motoru. Je to poměrně složitý proces, jehož výsledkem je nějaké rozhodnutí. S tím souvisí použití určitých materiálů, rozměrů, hmotností a uložení a pod., což vytváří určitý celek. Jakmile se laicky zasáhne do tohoto továrního celku, obvykle se to negativně projeví. Vibrace se můžou zvýšit, nebo přesunout do jiného provozního režimu. Kdo někdy "tunil" nějaký motor, tak ví. Abych měl jistotu, že nic nezmrším, tak je skutečně nejlepší dodržet všechna tovární nastavení, hmotnosti, rozměry, materiály atd. Je to určitá jistota, že nic nebude vybočovat z obvyklého normálu. [Luboš] 24.07.2023 |
|