MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 315877 příspěvků |8162 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 32 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 500 OHC | Odpověď 14.4.2024 19:56  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma Vibrace motoru
Ahojte,
momentálně řeším skládání motoru a chtěl bych se posunout kousek dál se svými znalostmi především v oblasti vibrací motoru. Prošel jsem zde celé fórum ohledně této problematiky, ale bohužel jsem nedošel k žádnému jednoznačnému závěru jak vibrace minimalizovat. Je tu okrajově řešeno centrování kliky, pak vliv hmotnosti pístů (originální X replika), ojnice, vliv volně ložený válečků X klece na ojničním oku, utažení motoru v rámu, seřízení. Všechny tyto vlivy byly buď částečně nebo úplně vyvráceny a těžko z uvedených komentářů říct zda to bylo ono nebo ne. Byl by někdo choten se podělit o to co dělá aby měl motor minimální vibrace? Momentálně je můj plán se zaměřit na vyvážení klikového mechanizmu, je to správná cesta? Reakce můžete klidně i na email ma.reznicek@seznam.cz. Děkuji za případnou ochotu a radu.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   23.07.2023     Zobrazit téma  
Odpověď  No, to proměření jsem tedy bohužel neudělal, nenapadlo mi to. Musím věřit, že to udělali dobře, vyzvedával jsem si ji osobně a jak jsem ji dostal do ruky, uložil jsem ji do dřevěné krabice vystlané molitanem, nemohla utrpět žádnou úhonu. Nikdo jiný ji v ruce neměl, během montáže byla jak v bavlnce :-) Mám opravený ten spojkový koš, včera jsem nalil olej a nastartuju to. Třeba ty zvuky dělal ten koš, měl opravdu vakl na obvodu tak 2,5 až 3 mm. Teď je to téměř neměřitelné, zůstala pouze axiální vůle cca 0,25 mm.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  07.11.2023
Odpověď  Pokud člověk nemá jinou možnost Ahra ok, ale pokud by ji dělali mně, tak vzhledem k hodnocením co jsem měl možnost číst bych si ji přeměřil mezi hroty. Přece jen převoz, manipulace atd. udělají svoje.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2023
Odpověď  Kliku mi dělali v Ahře, spoléhám na to, že dobře. Chromovali čepy, dali nová ložiska ...    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.11.2023
Odpověď  Hlavně musíš mít vyrovnanou kliku, tj. mezi hroty a vyrovnat indikátorem max do dou setin!!    [Ladislav Petlach]   05.11.2023
Odpověď  Správně, nelisovat to s velkým přesahem, aby litina nepraskla.    [longr]   09.10.2023
Odpověď  Ano, už se pouzdro dělá, bude lehce nalisované, jen lehce do spojkového koše. A tím vůle bude podstatně menší. Já taky nejsem strojař, tak sbírám informace, jak se dá....    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.10.2023
Odpověď  Můžeš ho i zalisovat. V koších na "nové" třistapadesátce je zalisované. Důležité je nechat správnou toleranci, aby to nebylo těsné, ani moc volné. Nejsem strojař, toleranci z hlavy nevím. Myslím, že jwm tu měl kdysi dobrou poznámku, že bronz se časem utemuje a vůle se zvětší, s tím je taky dobré počítat.    [longr]   03.10.2023
Odpověď  Dobrý den, mám prosím dotaz. Po repasi motoru a najetí cca 2 tisíc km se z motoru začaly ozývat nepravidelné zvuky, jako když "něco škrtne o něco", neumím to lépe popsat. Sundal jsem spojkové víko a vůle na velkém spojkovém koši byla asi 2 - 2,5 mm na obvodu(koš se na pouzdru vaklal). Koš jsem dával tehdy nový, pouzdro jsem nechal staré - moje chyba. Udělám teď nové pouzdro, ale je třeba, aby kromě volného klouzání po vnitřním ocelovém pouzdru bylo kluzně uloženo i v otvoru litinového koše? Tím bude celková vůle větší.    [Milan z Plzně] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  25.09.2023
Odpověď  Longr:Na to futro koše, jsem popravdě zvědavý, měl jsem ho špatné tak jsem ho musel celé repasovat, ještě musím prověřit ten koš v jaké je kondici co teda týká vyvážení.

Josef:S vázavostí čepů jsem měl zatím naštěstí štěstí, vždy to bylo v nějaké rozumné míře, protože když by nebylo ani bych moc nevěděl po čem jít pokud jsou kartery v pořádku(párové) a klika před montáží vycentrovaná.

boco:Souhlasím, že u dvouválce o 180° by se mohly nevyvážené (obě vyšší nebo nižší) hmoty vykompenzovat. Což u 500 OHC není a je to "jednoválec". Našel jsem procento vyvážení kliky, které považuji za směrodatné a díky kterému lze právě kompenzovat různé hmotnosti pístů a metod oprav kliky pokud se vše potom potká.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.07.2023
Odpověď  neviem ako u 500 OHC, ale u 350 vyrazne vibracie vo vyssich otackach sposobuje klukovka, jednak vycentrovanie vsetkych 3 capov by malo byt do +/- 0.02mm (merane po montazi do motora) ale taktiez podstatne je ako "hadzu" zotrvacniky - toto malo kto riesi. Idealne po vycentrovani prebrusit..

Dnesne piesty su podstatne tazsie ako originaly, podobne ojnice maju inu hmotnost, ale zase je to 2 valec s posunom o 180 stupnov, tam by sa do mohlo do istej miery kompenzovat pokial su L/P piest a L/P ojnica rovnakej hmotnosti.

Spojkovy kos je tiez dolezity, aj ked tam su asi moznosti limitovane, nove puzdro, idelne aj novy kos. Este zevraj nieco mozu riesit lamely, zvycajne maju oznaceny jeden zaberovy vystupok (najlahsi/najtazsi bod?) a mali by sa udajne montovat tak aby boli vsetky rovnomerne pootacane v kosi na co najlepsie vyvazenie.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  26.07.2023
Odpověď  Hlavní také je zkontrolovat házivost čepů klikovky na smontovaném motoru.    [Josef ]   25.07.2023
Odpověď  A zásadní je mít v pořádku futro koše. Jakmile je na něm nadměrný vakl, tak to právě může dělat vibrace. Já to futro nedávno měnil, i když se zdálo ještě jak tak, a je to výrazně lepší.    [longr]   25.07.2023
Odpověď  Longr: Správná připomínka, to jsem taky někde četl, a je pravda, že vlivem historie oprav, úprav a různých zásahů se i zde může objevit nevývažek a tím i vibrace.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.07.2023
Odpověď  Zásadní vliv na vibrace má i spojkový koš. U některých motorek se koš s lamelami vyvažuje. U aut se to dělá běžně, ve výrobě se vyváží setrvačník i s lamelou a přítlačákem.    [longr]   24.07.2023
Odpověď  Luboš:Citlivosti motoru na vyvážení a především jeho tovární "nastavení" jsem si vědom a určitě se nechci pouštět do nějakých zásadních zásahů.Konstruktéři v Jawě určitě věděli co a proč dělají a jak píšete asi se zaměřit na maximálně původní stav. Nedělám závodní motor, ale motor na ježdění takže tovární nastavení by mělo vyhovovat. Jen mně zajímají nějaké klíčové body této problematiky, pokud teda jsou.... děkuji za reakci.    [ma.reznicekRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  24.07.2023
Odpověď  Obecně vibrace má každý motor. Při konstrukci motoru se vždy hledá kompromis jaké vibrace, jak intenzivní a v jakém pásmu provozních otáček. To souvisí s účelem a užitím motoru. Je to poměrně složitý proces, jehož výsledkem je nějaké rozhodnutí. S tím souvisí použití určitých materiálů, rozměrů, hmotností a uložení a pod., což vytváří určitý celek.
Jakmile se laicky zasáhne do tohoto továrního celku, obvykle se to negativně projeví. Vibrace se můžou zvýšit, nebo přesunout do jiného provozního režimu.
Kdo někdy "tunil" nějaký motor, tak ví.
Abych měl jistotu, že nic nezmrším, tak je skutečně nejlepší dodržet všechna tovární nastavení, hmotnosti, rozměry, materiály atd. Je to určitá jistota, že nic nebude vybočovat z obvyklého normálu.    [Luboš]   24.07.2023


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006