baterie - akumulátor Zdravím a chci se zeptat asi na takovou blbost, ale jaké baterie dáváte do svých starých motorek. Já jsem se snažil vždy koupit klasickou olověnou baterii s parametry, jaké udával výrobce stroje. Vzhledem k tomu, že skoro vůbec nejezdím a o baterii se nestarám, tak baterie odejde třeba už po dvou letech. Překvapilo mne proto, že v Jawě 250/559, kterou jsem koupil z Maďarska v roce 2014, je stále "původní" baterie, která se přitom nabízí jako záložní zdroj. Něco takového:https://www.penta.cz/mhpower-ms12-6_d200994.html?gclid=Cj0KCQjw7KqZBhCBARIsAI-fTKIrtxRR7ESrQM16gq41HcZJ7IPYUPfTjMnW5HwmQ6fFKzLwtC4plb8aAllaEALw_wcB#52350029s1s Té baterie si třeba rok nevšimnu a stále si drží napětí. Ty baterie jsou přitom velmi levné, tak si říkám, jestli nehledat v tomto segmentu i baterie silnější do jiných motorek, pokud se tam vejde rozměrově. Jaký na to máte názor, nemůže to něčemu ublížit? [solf] 22.09.2022 Zobrazit téma |
| Oprava: do rozměrově stejného ROTORU(!!!) nelze navinout stejný počet závitů. [Martin Štindl] 19.01.2023 |
| Martin to pekne zosumarizoval a vysvetlil ;) pre takysportkar - dávať do panelky 75W rotor je zbytočné, viz Martinove vysvetlenie. Stratíš tým dobíjanie pri nízkych otáčkach, čo je pri jednoválci obvzlášť poznať. Daj len silnejší regulátor AEV a jazdi. Ešte jeden príklad - peraky aj kývačky so spínačkou na nádrži mali polohu v spínačke určenú na jazdu bez baterky. Po výmene za 75W rotor je to prakticky nepoužiteľné kvôli nedostatočnej energii v nižšich otáčkach. S origo 45W rotorom to fungovalo spoľahlivo, mne sa dala takto motorka (250 kývačka) štartovať aj nakopávačkou ak sa "koplo" silno. So 75W bez šance. Ja osobne som s týmto experimentoval začiatkom 90tych rokov, vtedy som ešte nevedel že je to "slepá ulička" a len to zhorší dobíjanie... [boco] 19.01.2023 |
|  Je to tak, statory těchto dynam jsou v základu totožné - udávaný výkon určuje rotor: 45W,55W a 75W. Rotory jsou rozměrově stejné ale liší se podle výkonu průřezem drátu který je úměrně větší podle jmenovitého výkonu. Tím pádem do rozměrově stejného statoru nelze navinout stejný počet závitů takže s větším výkonem se počet závitů snižuje. Proto u dynama 75W je potřeba větších otáček než u 45W aby dodávalo potřebný výkon. 350/634(aj. mladší Jawy a ČZ) mají dynama na 75W protože mají o něco více el.spotřebičů a také mají i vyšší příkon, příkladně: hlavní žárovka 35/35W, brzdová žárovka 15W , blinkry 2x15W, dvě zapalovací cívky a funkce světelné houkačky. Taková výkonová zátěž v určitých momentech provozu představuje pro rotor 45W riziko proudového přetížení a poškození. Jinak jaký je důvod dávat na panelku rotor/dynamo 75W? Jestli jde jen o použití silnější žárovky 35/35W ve světlometu tak tam může zůstat původní dynamo 45W - zvýšení o 10 wattů pro dynamo 45W nepředstavuje hrozbu. Zároveň ale v případě regulace AEV 0358 (6V/45W) se musí regulátor vyměnit za 60W protože AEV 45W má proudové omezení na 7 Apérech a to už by nestačilo pro svícení a dobíjení. [Martin Štindl] 19.01.2023 |
| boco - Píšeš že 75W dynamo potřebuje vyšší provozní otáčky než 45W. Někde jsi to vyčetl nebo jen vycházíš z úvahy že 75W dynama jsou původem z 350/634 a ty mají volnoběžné i provozní otáčky vyšší než jednoválce. Není to žádná rýpavá otázka, úplně vážně se ptám, protože mám v plánu na 250 panelce záměnu 45W za 75W. Čachry s baterkama neřeš, předpokládejme že je tam původní olověná dolívací kyselinka. [takysportkar] 19.01.2023 |
| jj jsou dvě nekonečná témata která se řeší pořád dokola - akumulátor a mazání motoru. [HonzaBK] 19.01.2023 |
| Toto bola v minulosti a zdá sa že stále je nekonečná téma :D Ja osobne jazdím na Péráku VAPE 12V a ako píše Martin, VAPE má samostatný zdroj na zapaľovanie a baterka nie je nutná ani pri voľnobehu. Mám tam origo VAPE kondenzátor (Martin, pamätáš kde som ho "vyhral" v tombole ;) ) + starý vykuchaný 12V accu pack z nejakej vrtačky starý snáď aj 10 rokov, stále bez problémov. Baterka mi slúži prakticky len na ovládanie relátka na plné používanie perackej spínačky a prípadne svetlá pri vypnutom motore. Pre prípad ak by odišla prepnutím prepínača to celé vyradím a idem len na Vape. Spoľahlivé, neni problém so žiarovkami, vpredu mám 45W žiarovku a v noci celkom vidím - za mňa určite lepšie ako dynamo. Problém s baterkami s menšou kapacitou (AGM, záložné zdroje) bude asi najväčší pri motorkách so 75W dynamom, ktoré začne dobíjať až pri výrazne vyšších otáčkach. Jazda so zapnutými svetlami, hlavne mesto môže baterku s menšou kapacitou rýchlo vybiť... [boco] 17.01.2023 |
| Pravda, Vape nepotřebuje baterii k zapalování. Otevřené baterie se musí občas dolévat ať jsou s Vape nebo s dynamem. Na druhou stranu baterie AGM se nedolévají s Vape ani s dynamem. Jejich výhodou je velmi nízká cena, bezúdržbovost bez nebezpečí úniku. Za cenu otevřené jsou nejméně dvě, spíše tři AGM. Je také pravdou, že na výlet po Evropě s dynamem bych namontoval otevřenou a s dostatečnou kapacitou, s miniaturní AGM bych neriskoval. Na ježdění kolem komína mi malá, laciná AGM bohatě stačí i na dynamu dvouválce s krabicovým relé. I když popojíždět třeba Prahou by moc neprospívalo. Ale tam asi nikdo rozumný nepojede. [Luboš] 17.01.2023 |
| Luboš: ve většině to jsou motocykly s alternátorem Vape, ty mají v 6V instalaci regulované napětí 7-7,2V a u nich akumulátor není el.zdrojem pro zapalovací cívku. A Vape alternátor(výkon 100W) s permanentními magnety dodává příkon i na volnoběh na rozdíl od dynama - provozování s původní dynamobateriovou sestavou představuje pro AGM baterii docela nápor. Na poválečných Jawách a ČZ(dynamo, regulace AEV 0358 a AEV 0361) používáme Yuasy 6N6-3B(6Ah) a ty celkem zvládnou 5-6 let provozu - počítaje že každá za sezonu odjede 2000 až 3000km. A u baterií se tak v polovině sezony doplňuje elektrolit, mimo ni (listopad-březen) jdou odpojené akumulátory 2x na nabíječku. [Martin Štindl] 17.01.2023 |
| Na J 354 s Vape vydržel záložní zdroj AGM 4 roky. Na ČZ 150 s Vape je AGM s kapacitou 1,3 Ah již třetím rokem a vypadá, že letošek odjezdí. Na Simsonu je také 1,3 Ah již pátým rokem a jak jsem se včera přesvědčil, rozsvítila světlo a motor chytl. Na J 634 s dynamem je třetím rokem a rozsvícením světel se zdá, že je zdravá. Na J 175 je AGM pátým rokem, 2 roky s dynamem a 2 roky s Vape. Mota jsou uskladněna v domě při 15 stupních a najedou tak 20 dní během sezony. [Luboš] 17.01.2023 |
| Dělal jsem elektroinstalace na několika strojích kde byly jak původní tak repasované kotvičkové regulátory(jeden případ právě na fotce níže). A repase původních kotvičkových regulátorů se dnes snad stále provádí(Dynama Zahradníček), to také upřednostňují veteránisté zastávající maximální původnost - je to ale také nákladnější. V případě VAPE se často místo akumulátoru zapojuje AEV kondesátor, VAPE je nejsnadnějším řešením pro majitele kteří se strojem vyjedou "jednou za uherský rok". Ta AGM baterie uvedená v dotazu co jsem vydedukoval má uvedené parametry: 6,8-6,9V (Floating use - provozní napětí?), 7,25-7,45V (Cycle use - nabíjecí napětí?) a 3,6A(Less than - maximální proud?). Tato baterie se rozhodně nezdá vhodná pro použití v motorce s dynamobateriovým zapalováním - ať už kotvičkové relé nebo elektronické(AEV,MRV) sice bude udržovat regulované napětí cca 7,3 V, ale při nízkých otáčkách se zapnutými světly kdy je dynamo odpojeno bude proud odebíraný spotřebiči určitě větší než 3,6A, taktéž dynamo(bez zapnutých světel) určitou chvíli nabíjí akumulátor velkým proudem než se vyrovná svorkové napětí. Sice ta panelka z Maďarska má od roku 2014 akumulátor pro záložní zdroje a dodnes drží napětí, ale to bude proto že není takřka v provozu. Ale v případě běžného provozování bude životnost takového akumulátoru o dost kratší. [Martin Štindl] 16.01.2023 |
| Jen že dnes téměř nikdo nejezdí s "novým z výroby nastaveným" regulátorem ... . Obecně, jaký je váš názor na Vape bez baretie, kde tento problém úplně odpadá? Když neřeším že to něco stojí, neni to lepší volba? [baterka] 16.01.2023 |
| Pardon, spadlo přihlášení a tak jsem to psal podruhé - nezaznamenal jsem že to příspěvek uložilo [Martin Štindl] 16.01.2023 |
|  Původní regulátory těchto dynamobateriových zapalování jsou funkcí elektromechanickým vibračním relé. Takovýto nový z výroby nastavený regulátor v žádném případě nepřebíjel baterii za jakýchkoliv provozních podmínek - naopak se jednalo o velmi spolehlivou a odolnou regulaci. Určitou nevýhodou představovali výkonové ztráty na regulaci kdy při nižších otáčkách dynamo nestačilo dodávat proud pro všechny spotřebiče a zároveň i dobíjet akumulátor ale to vcelku vykompenzovali baterie s kapacitou až 14Ah. K přebíjení mohlo dojít až po dlouhodobém provozování kdy se el.opotřebením kontaktů změnilo elektrické nastavení relé popř. při neodborném zasahování do regulátoru. [Martin Štindl] 16.01.2023 |
|  Původní regulátor dynamobateriových zapalování je funkčně elektromechanickým vibračním relé, takovýto nový z výroby nastavený regulátor rozhodně akumulátor nepřebíjel při všech možných provozních podmínkách - naopak se jednalo o velmi spolehlivou a odolnou regulaci. Nevýhoda spočívala asi jen v tom že regulátor představoval jisté výkonové ztráty takže v nižších otáčkám při zapnutých světlech regulátor nestačil dodávat dost proudu pro spotřebiče a zároveň i dobíjení akumulátoru ale tuto nevýhodu tehdy vcelku kompenzovaly akumulátory s kapacitami až 14Ah(velké kývačky). K přebíjení baterie mohlo dojít až po dlouhodobém provozování kdy se el.opotřebením kontaktů změnilo nastavení, popř. když se neodborně zasahovalo do regulátoru. [Martin Štindl] 16.01.2023 |
| V době, kdy se jezdilo bez denního svícení, tak občas při delší jízdě mohla být baterie přebíjena. Jak přišla doba svícení, tak jsem nezaznamenal, že by dynamo přebíjelo, spíše naopak. Je pravdou, že otevřená baterie trpí neduhy úniku kyseliny aniž by byla přebíjena. Mám vícero moto, 6 i 12V, dynamo i Vape a na žádné již otevřenou nepoužívám, pouze záložní AGM, kde bohatě stačila za 100 kč, dnes asi za více. Ani dynamo, ani Vape baterii doposud nezničily, vydrží kolem 3 až 4 let. [Luboš] 16.01.2023 |
| Ja osobne nemám rád súčasné kyselinové baterky - naposledy varta a banner, rovnaký problém - po krátkom čase začala prelínať okolo jedného pólu (tuším +), vytvára sa tam taký šedý bordel akoby kameň. A samozrejme je to agresívne na plech okolo. Nemám nervy zakaždým toto riešiť ako reklamáciu, viete si predstaviť ako niekde posielať baterku s kyselinou.. pri cene baterky okolo 20eur to vždy potom skončí kúpou novej. A myslím že aj s týmto výrobcovia počítajú 😒 Skôr by som čakal že bude na trhu regulátor vhodný na AGM a gélový pripadne záložné akumulátory aby sa dali bez problémov použiť, napríklad pre AEV by to nemusel byť problém 🤔. Ale možno je tam nejaký technický problém, ten 6V systém je dosť nešťastný, napätie príliš nízke, limitované možnosti súčiastok.. Svojho času cca pred 20 rokmi som si chcel spraviť LED zadné/brzdové svetlo (náhradu žiarovky) a nenašiel som vhodné súčiastky schopné pracovať pri takom nízkom napätí spoľahlivo kedy napätie na baterke môže klesnúť blízko ku 4V [boco] 15.01.2023 |
| Shrnuto, znamená, že není ideální baterie. Každá má nějakou výhodu a nevýhodu. A každý má trochu odlišné požadavky a podmínky provozu. Podle toho tedy vybírat. Jen na okraj, speciální nabíječku jsem před časem pořídil za necelých pět stovek s baterií a dopravou. Dává sice pouze 1A, ale to na záložní zdroj bohatě stačí. Provozovat veterána, tak pořídit nabíječku je asi to nejmenší. [Luboš] 15.01.2023 |
| S tim dobijenim je to tak. Motorka ktera spatne dobiji uzavrenou ani otevrenou neprebije ale ani nedobije. Obcas ji je treba vyndat a dat na nabijecku. Jen ze pro tu uzavrenou je potreba specielni nabijecka. Na druhou stranu motorka ktera prebiji (ma nastavene moc vysoke napeti) uzavrenou nafoukne a otevrenou uvari. Tak ze nekomu to vychazi a bude se prat za uzavrenou, ale to neznamena, ze to je obecne pravda. [Jmeno] 14.01.2023 |
| Za mne, než nalévání kyseliny, hadičku a neustálé riziko, tak raději laciný záložní zdroj. A když má motorka nedobré dobíjení, tak zlikviduje každou baterii, jen z té uzavřené většinou nic nevyteče. [Luboš] 14.01.2023 |
|  První problém tady je, že tazatel se ptá na baterii AGM a pak se začalo mluvit o gelových. Oboje je uzavřená baterie, ale uvnitř je něco trochu jiného. AGM není tak citlivá. Každý návod k baterii řekne, že tyto uzavřené baterie potřebují kontrolované nabíjení. Tím nepatří do staré motorky a nesmí ne nabíjet na starých nabíječkách. Pak nic jako "syndrom náhlého úmrtí gelové baterie" neexistuje. A poslední zmíněný problém s elektrolitem v kaslíku? Zatím na každé baterii s nalitým elektrolitem jsem měl k přepadu připojenou hadičku a tu vyvedenou pod motorku. A pak přijde jedinec, co nečte návod, hadičku (co u baterie byla) vyhodí a pak se diví že má elektrolit v kaslíku. To jsou fakta. Jediný důvod proč to lidem prochází je, že jim ta motorka prostě špatně dobíjí a baterii neni schopná přebít. [praklymbateriimzdar] 13.01.2023 |
|  Běžný kyselinový akumulátor v těchto motocyklech je oproti gelovému odolnější. Gelové baterie jsou dost citlivé na větší výkyvy proudu s napětím a jak uvedl Luboš i riziko "náhlé smrti" - v případě původního dynamobateriového zapalovaní to může na cestě jednoduše motocykl vyřadit z provozu. Pokud je ale motocykl po stránce elektroinstalace a regulace v pořádku tak kyselinový akumulátor nepředstavuje hrozbu pro bateriovou schránku - důležité je mít baterii ve schránce dobře zajištěnou (+ správná hodnota pojistky) a neponechávat ve schránce tkaniny či jiné materiály které by mohli absorbovat kyselinu či jen její výpary. [Martin Štindl] 13.01.2023 |
| baterák>Nic ve zlém,ale vidíte trávu růst...Baterie je v pořádku a to poslintané je od tvrzeného molitanu pod držákem.Na molitan kde mě kápl olej.Dnes utřu :) . Tyto baterie jsem dal proto,že mě předtím na Jawě 500 OHC kápl elektrolyt na originál výfuk.Od té doby mám pokoj a jsem s těmito baterkama spokojen. [Stopl] 13.01.2023 |
| Výhodou gelovky je téměř nulový únik kyseliny a ochrana kastlíku. Nevýhodou je cena a možnost její náhlé smrti, i během cesty. Klasická otevřená je levnější, netrpí náhlým úmrtím, ale zato ráda žere kastlíky. Uzavřená záložní je na třetině ceny otevřené, většinou vydrží déle než otevřená a hlavně nic kolem nežere. Za cenu jedné otevřené se dají koupit tři nové záložní. Každá potřebuje nějaké udržování v kondici, ale gelová je nejcitlivější. Předpokladem je vždy normální stav dobíjení motorky. [Luboš] 13.01.2023 |
|  Vlevo nahoře vypadá taková "poslintaná" ... kde se to na ní vzalo a neni už náhodou puklá? [baterák] 12.01.2023 |
|  Na obou Jawách mám tuto gelovou baterii už čtvrtý rok a jsem spokojen. [Stopl] 12.01.2023 |
| AMG baterie tam nepatří. Někomu to projde, někomu odejde - záleží jak funguje a jaké napětí je jnastavené na relé. O "klasickou" olověnou baterii se prostě uživatel musí starat. Já jezdím s VARTA 6N11A-3A. Motorku mám asi 15 let a je tam druhá. Teď řeším, jestli koupit novou - třetí anebo to vzdát a koupit vape. [baterák] 11.01.2023 |
| Do všech starých motorek již dávám jen laciné záložní zdroje. Vyjdou kolem 200,- a vydrží déle než jiné. [Luboš] 31.12.2022 |
| Exide 6V6Ah mě ve všech panelkách a kývačkách vydržele nejdéle [Kadel] 31.12.2022 |
| to vypadá že je to asi gelovka jinak litiovky kolikrát sami můžou šlusnout jinak do těchto motorek jen olověný osobně možná dávají i gelovky ale každej dá dle rozumu tak proč to rozepisovat [karlas] 31.12.2022 |
|