MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316377 příspěvků |8204 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 52 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexHistorie výrobců automobilů, motoc | Odpověď 4.10.2024 05:10  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Zobrazit fotografiiModerovaná diskuse Zodpovězené téma Stručná historie Továrny na stroje a Motory H.Klíma a spol Brno???
Marně hledám nějaké informace o historii tohoto brněnského podniku, který v době znárodnění sídlil na adrese Svitavká 5. v Brně Husovicích (dodnes na té adrese stojí památkově chráněné tovární objekty). Vím, že se zabývali vyrobou stabilních motorů. Netuším, ale kdo a kdy podnik založil. Za jakoukoliv informaci předem děkuji.    [svaton1Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům   13.10.2021     Zobrazit téma  
Odpověď  Děkuji moc za velmi zajímavý příspěvek.
Továrnou pana Huberta Klímy a jeho dvou společníků se také velmi intenzivně zabývám, tak jsem rád za zajímavé informace.    [Jan Pichlík]   12.05.2023
Odpověď  Tohle mi psala moje babička o prapradedovi Hubertu Klímovi, třeba vás to bude zajímat 🙂

Tvůj prapradědeček začal začátkem dvacátého století budovat svoji výrobu strojů a motorů. Nejdříve jako společník ještě s jedním technikem v Třebíči. Pak se osamostatnil a odstěhoval se do Brna, kde začal vyrábět motory - pravděpodobně nejprve parní, ale později elektrické. Praprababička zdědila domek, který po prodeji pomohl nastartovat nejprve dílnu, později malou továrnu.
O výrobu byl zájem, protože motory byly potřebné pro pohon různých zařízení, jako byly třeba mlátičky na obilí apod. Podnik se mu začal rozrůstat, i když začátky nebyly lehké. Kolikrát rodina neměla dost jídla, protože všechny peníze šly na potřeby továrny. Měli pět dětí, takže jejich život nebyl skutečně jednoduchý.
Dokonce, když prapradědečkův syn, můj pradědeček dospěl, hledali mu nevěstu, která by přinesla věno a které by také přispělo k růstu výroby. Naštěstí se prababička s dědečkem do sebe zamilovali a vzniklo pevné manželství, které trvalo padesát let, až do smrti mé prababičky.
Pak přišla 2. světová válka. Továrna stála od Brněnské zbrojovky jen oddělená řekou Svitavou a přesto, že kolem továrny dopadaly bomby, zůstala neporušená, jen před bránu dopadla jedna bomba, která vytvořila velkou díru v zemi (podle mé babičky, která si to pamatuje, i když byla ještě malé dítě).
Po válce však už pozvolna začala jiná doba. To už měla továrna asi sto zaměstnanců. Pravděpodobně byla většina zaměstnanců spokojena, protože měli dobrou práci a pravidelný plat. Moje babička si pamatuje, že k ní byli dělníci laskaví a třeba ji také brali na hody a jiné příležitosti, které se konaly ve vesnicích nedaleko Brna. Rodina prapradědečka byla mezi dělníky hodně oblíbená, jeho syn, můj pradědeček musel tvrdě pracovat spolu s dělníky, neměl žádné výhody a dokonce často vykonával ty nejhorší práce
Pak však v továrně vznikla skupina lidí, kteří se jí chtěli zmocnit. Pochopitelně to byli lidé, kterým se moc nechtělo pracovat. Máme k dispozici deník, kde jsou zápisy z porad, kde byli prapradědeček i pradědeček úkolováni nevybíravým způsobem, co musí udělat a co musí zajistit.
A pak přišel rok 1948. Prapradědečka z továrny vyhnali, následkem čehož ho ranila mrtvice, takže se nemohl hýbat ani mluvit a tak přežíval až do své smrti v roce 1953.
Pradědeček bohužel zůstal v továrně dál pracovat jako řadový zaměstnanec, což velmi vadilo komunistům. Zinscenovali tedy proces, ve kterém ho nařkli z krádeže nějakého materiálu. Svědčili lidé, kteří většinou všechny peníze propili v hospodě, a vadilo jim, že pradědečka nezlomili a on stále, i mimo své zaměstnání, něco opravoval a lidé ho měli proto rádi.
Nakonec byl odsouzený na dva a půl roku do vězení v Brně na Cejlu (strýc, babiččin bratr se tam byl před rokem podívat a říkal, že prostředí tam je strašné). Pradědeček ani tam nemohl být bez práce. Ve vězení byla dřevozpracující dílna, kde v prachu a pilinách pracovali vězni. Pradědeček se nabídl, že vyrobí zařízení na odprašování. Za minimum nákladů vyrobil odprášení, které tam zajistilo lepší pracovní prostředí (ve věznici byli převážně političtí vězni). Tím se pradědeček asi stal nepostradatelným a vždycky, když měl odjet do Jáchymova, tak ho těsně před odjezdem odvolali na nějakou nezbytnou opravu. Pradědeček byl mimořádně pracovitý, zručný a vynalézavý člověk, který strojům rozuměl a vždycky našel nějaké řešení.
Po dvou letech jeho pobytu ve vězení byla vyhlášena amnestie a pradědeček se dostal domů k rodině, která zatím žila velmi těžce. Prababička, jako dcera majitele statku, byla vychována doma, kde bylo také hodně práce, takže jako dívka nemohla studovat. Neměla tedy žádnou kvalifikaci a musela živit tři malé děti z velmi nízkého platu.    [Neira Furmánková]   10.02.2023


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006