MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 296059 příspěvků |7032 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 53 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocyklové soutěžní a závodní spe | Odpověď 25.9.2018 02:18  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma Vzpomínka na 4V Jawu
V Československu na tuhle motorku neuměli udělat písty, Mahle byly pro ně za devizy - moc drahé..., i tak si tento v té době ještě nevyzrálý motocykl zaslouží pozornost. I když B.Ivy to bohužel nepřežil,S. Grassetti s tím po pár zkušenostech nechtěl nic mít a F. Šťastný, zvyklý na čtyřtakty, jezdil s "prstem na spojce" a byl rád, když z toho slezl živ a zdráv.Z našich silnic mám raději čtyřtaktní 4V ČZ. Vývoj, ale ukázal, že budoucnost v té době patřila dvoutaktům. Škoda chybným a nesmyslným rozhodnutím soudruhů, když se v tom utopilo (a budoucnost ukázala, že doslova) tolik peněz a úsilí. V té době Jawa patřila mezi nejrychlejší, ale lépe na tom ve finále byla ČZ s B. Stašou, kterému v Brně nestačil ani Ago. Obě dvě mašiny skončili v "bednách". Zázrak a také kámen úrazu u dílů, které jsme "neuměli" byl v té době, že jsme si skoro(!) vše anebo většinu udělat v jedné fabrice, což u konkurence neplatilo. Netýkalo se to brzd a u ČZ předních vidlic aj..., ale jinak bomba mašinky obě dvě! V jednom malém státě! Výchdní němci se svými předválečnými zkušenostmi, udělali začátkem 60. let převratnou MZ, kde jim jezdce nakonec přetáhla japonská konkurence a on jim to všechno "vyblil", tak měli zas co kopírovat. Naši konstruktéři to postavili jako svou HI TECH. To "klobouk dolů"...:-)    [J]    04.07.2018     Zobrazit téma  
Odpověď  Mohl by správce toho imbecila s 1 zablokovat, email, IP adresu aj., aby už se sem alespoň z použitých zdrojů nenasral, díky Pavel.    [P.]   14.08.2018
Odpověď  Oprava - na letišti v Kodani...    [J]   13.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Všemi oblíbený p. F.ťastný a jeho mechanik na cestě k technické přejímce...    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Elita - Šťastný, Agostini, Havel    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  "malý" a vždy usměvavý B. Ivy v paddocku v rozhovoru s P. Readem    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  F. Šťastný    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  I G. Havel uměl "dávat kolínko" :-)    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Po závodě...další z velikánů 60 tek - Jim Redman z Rhodesie a Lugi Taveri    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  B.Staša s prototypem ČZ 4V    [J]   12.08.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Přikládám méně známá fota:
F. Šťastný a Steve Murray na letišti v Londýně 1965    [J]   12.08.2018
Odpověď  Lehký kvíz :-) Když se bavíme o těchto letech, kdo drží rekord Masarykova okruhu (GP Brno)? Okruh - 13,940 km v MS od r.64 - 74, před posledním zkrácením? Otázka pro všechny a uvítám jiné zajímavosti z dobových archívů. O Brnu (mimo jiných) se jednou rozhovořil i Phil Read, ale nemohu tento rozhovor o jeho kariéře, který byl vydán v 90. letech na DVD najít...    [J]   04.08.2018
Odpověď  K pístům - speciálně našim: Slitina pístu je alfa a omega od té se odvíjí opracování, protože se v teplotním rozmezí různé slitiny chovají jinak a výrobci si jejich složení a přísady drží v tajemství. Bývalý závodník, který jezdil v 70. letech republiku říkal, že naše písty všeobecně nestály za nic a nemám důvod mu nevěřit. Osobně jsem obráběl na CNC soustruhu kované písty do motorových rogal,protože ty původní odlité Italské stály za bačkoru a nalétali málo hodin, takže vím jaký by měl mít píst tvar:-) Ale frézoval jsem naháněčkou pouze tvar a odlehčení zevnitř pístu a zápichy pro kroužky s šikmou odlehčovací dírou nad otvorem pro pístní čep. Samotný vnější tvar se potom dělal v jiné firmě na speciální mašině, která průměr "napíchala", to zn. že se neobráběl klasicky po průměru. To jsem jen odbočil. Samozřejmě souhlasím s příčinou zadření kvůli ložiskům na ojnicích a že je to natvrdo, bez varování a že to byla příčina Angličanova pádu.Já už také zadřel dvoutaktní cestovní 350, kvůli chudé směsi a vím jak se to chová a když motor začne "tuhnout" je čas na vymáčknutí spojky, ale nejsem si jistý zda by se to dalo stihnout ve 160km/h při 13 000 ot./min. Tam než stačí vymáčknout spojku, tak je za ním desetimetrový černý šlinc... Pro zajímavost - píst v našem bývalém BMW 326 z roku 1938 měl zalisované vložky kolem otvorů na pístní čep z jiného materiálu a chodil řádově ve stovkách za všech teplot, dnes žádná věda, ale v tom roce? Do téhle Jawy rozhodně patřili kvalitnější zahraniční závodní písty, zkušenějších výrobců, kteří si i svými lepšími technologiemi dokázali udržet i stejnost kvality. Zadírání na ložisku je čistě věc konstrukce a dalo by se to časem snad vlastními silami vychytat. Seřizovat karburátory, to asi také nebylo jednoduché, standartně tam byly Amaly - Grassetti tam měl Del'Orto. Nebýt fatálního pádu B.I., který s takovými dvoutakty uměl jezdit a měl šanci na titul. V Československu jsme na to nikoho neměli. Já osobně si myslím, že po osudném Sachsenringu už to měli naši "silničáři" spočítané.    [J]   04.08.2018
Odpověď  Ach jo, problém u pístu není a nebyl ve slitině, ale v opracování tedy docílit správně ovality a soudkovitosti. Ty problémy měli všichni výrobci a upravcvi a přetrvává dodnes. U takového čtyřválce jako měla Jawa byl ještě problém, že každý válec vyžadoval jiné seřízení, tedy bohatost smesi a s tím měl i jinou teplotu. Jawa měla na ojniční ložisku jehlové klece, tedy ne jehly samotné.Nebezpečnost při zadření tkví v tom, že se to kousne bez varování a je to natvrdo, při zadření pístu je jezdec včas varován chováním i zvukem motoru. Proto byla Jawa tak nebezpečná oproti třeba Yamaze, kde se skutečně zadiraly písty.    [Jirka]   04.08.2018
Odpověď  Že měli v Jawě problém mimo jiné s písty, je docela známá věc. Některé byly po rozebrání "mázlé". Problém byla slitina. To, že se to kousalo na jehlách jsem slyšel též. Neměli zkušenosti s tak vysokootáčkovým dvoutaktem a ještě k tomu čtyřválcem. Jestli to bylo tak, nebo onak, Billimu Ivymu to jelo dobře v na Hockenheimu a Assenu, kde dojel druhý za Agostinim a na Sachsenringu tragicky zahynul kvůli zadření motoru a tato hrozba provázela tento stroj prakticky až do konce. A co se týká 4V ČZ, tak slovy B. Staši: "Vím jak šlo Agostiniho porazit. Zvláště v půlitrech nebylo problém Agostiniho dostat. Ta naše čtyřválcová čtyřstovka (420ccm) měla na MV Agustu úplně v pohodě."
No a jestli tomu vzteklýmu Italovi nešel jeden hrnec, tak to ho lituji :-)chudáka. Já to tvrdit nemohu, nebyl jsem jeho mechanik. Jde o to, že obě dvě motorky, jak z Jawy, tak ze Strakonic, byly srovnatelné, s tehdejší absolutní špičkou.    [J]   03.08.2018
Odpověď  Člověče co to píšete za nesmysl o té Jawe a pistech. Na jawe se zadírala jehlová ložiska dolního oka ojnice a ty byly od výrobce INA.Ani oni je nedokázali vyrobit tak aby netrpěla tkz. šroubováním. A o tom proč Staša jezdil pred Agostiniho byste si mohl také něco zjistit, Agovi nefungoval jeden válec.    [Jirka]   03.08.2018
Odpověď  Ano, v zašlapaných projektech hovořili o tom, že prý hlavně japonci z toho byly vedle, když tu motorku přivezli tenkráte na okruh. Hlavně jim prý nešlo do hlavy, jak to mohli naši postavit všechno v jedné fabrice. Oni měli na různé komponenty své dodavatele, asi tak jak to chodí dnes. To jsem p. Stašovi říkal také, ale on mě opravil, že ne úplně vše - např. přední vidlice byla zahraniční(značku říkal), nebo ráfky(značku také říkal, ale taky už nepamatuji - Borani to nebyly)a brzdy ještě něco... V každém případku, když jsem tu mašinu viděl na vlastní oči poprvé (vystavená na zvláštním místě spolu s 4V Jawou) na výstavě v NTM k výročí 100 let českých motocyklů, tak jsem p. Pudilovi musel v duchu vyseknout poklonu.Viděl jsem v Německu Readovu MV i repliku Haillwoodovi Hondy 500, ale ta ČZ je prostě famózní.    [J]   01.08.2018
Odpověď  Když hlavní mechanik pan Bártík natočil "Muzejní" ČZ 4 V 350 v Assenu a Bohouš na ní zaburácel po okruhu, všichni z toho byli paf a pak se ve Strakonicích netrhli dveře,každý ji chtěl koupit:-)).Venku nemohli pochopit, že se tohle vyrobilo v české fabrice.Naštěstí stojí pořád na stojanu v muzeu.    [jwm]   01.08.2018
Odpověď  No, jak říkal, tak píšu. Jestli je to z origo náhr. dílů komplet nebo už jetá a rozebraná motorka nevím. Nevím ani kolik jich bylo postaveno, možná mi to říkal, ale to už si nepamatuji. Probírali jsme všechno možný.Akorát vím, že ještě mluvil o tom, že mu nabízeli(nezmiňoval jmenovitě kdo) hotový komplet motor, ale ten nechtěl, protože je to postavená replika a je tam špatně to a to... kdybych si to pamatoval:-( Vím akorát že první prototypy byly s jiným rámem, než ty pozdější. Někde mám video kde byly Strakoničtí pozváni na na závodní okruh na sraz závodních klasiků a Staša tam proháněl jak tu jednoválcovou třipade, tak i toho čtyřválce, asi toho muzejního.Bylo to ještě za komunistů v osmdesátkách - p.Pudil byl u toho také. Zkusím ho někde vyštrachat. Snad ho najdu. Jinak mi říkal do detailu, co je na těch dnešních jezdících včetně těch dvou tebou zmińovaných jinak, ale dnes už fakt vím prd. Nepochybuji o tom, protože hlavně on ty motorky zná do detailu. A sebelepší překleslená replika už tam bude mít asi jinou upravenou kliku,jiné písty atd. To je jen můj názor. Samozřejmě to nijak nesnižuje snahu těch lidí.    [J]   31.07.2018
Odpověď  Mám taky pár fotek s našeho okruhu s panem stašou ale bohužel většinou s yamahou    [Josef Pacal]   31.07.2018
Odpověď  No nevím, čtyřválec originál 350 mají pouze v továrním muzeu, repliky ale od pana Pudila překreslené na čistou 500 postavili Vráťa Hromádko s Iljou Zachovalem/čest jeho památce/ a pan Staša stavěl nebo ještě staví i 4V Jawu, replik je plno.    [jwm]   31.07.2018
Odpověď  Jo,já s ním mluvil minulý rok v Chotovinách. Kecali jsme spolu na zahrádce u hospody, dokud si ho nevšimli ostatní :-(, ale to jsem si na tuto fotku ani nevzpoměl... Fajn chlápek :-) Maká na tom svém 4V, který je původní tovární "z bedny", na rozdíl od jezdících kopií, kde je to trochu jinak. Ale je to finančně náročné. Jen speciální ložiska na klice, které se nevyrábějí si nechat udělat, je ranec... Přeji mu aby se mu to co nejdříve povedlo dotáhnout do konce. Kdo jiný by ji měl předvést? Jen ten, kdo na ní uměl jezdit,tak jako on.    [J]   30.07.2018
Odpověď  Také se přikláním k Bohoušovi, vidíš, teď jsem s ním mluvil v Nepomuku a mohl jsem mu foto ukázat:-((    [jwm]   30.07.2018
Odpověď  Jo, máš pravdu Franta jezdil klasicky s kolenama na nádrži, takhle jezdil spíš B. Staša, ale otázka jestli si s takhle těžkou mašinou trochu nepomohl...,no,kdo ví.    [J]   25.07.2018
Odpověď  No mě se to nezdá, Franta jezdil klasický styl jako Gusta, přilbu měl až do konce ,co jel naposledy Jičín stále starou a nevysedával a ani kolínko moc nedával a měl stehna jako Frištějnský i když, kdo ví? Fotka je to ale nádherná!    [jwm]   25.07.2018
Odpověď  No snad jo...:-), do tváře mu nevidím, helmu má také jinou, než ten jeho známý "kokos" v trikolóře, jenže na něm měl znak Jawy a to k ČZ nejde:-) - posez by odpovídal, ale několikrát jsem tuto fotografii viděl a vždy s popiskem, že je to F. Šťastný. Je to unikátní foto...
http://www.horickezatacky.estranky.cz/clanky/legendy/    [J]   24.07.2018
Odpověď  Jen se chci zeptat, je to opravdu Franta na té spodní fotografii? Děkuji.    [jwm]   24.07.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tehdejší první liga, na které nikdo neměl...:
vede (zatím:-)) Ago před Hailwoodem. Tihle dva když jim jely motorky, tak to byla bitva na krev, ale ať si říká kdo chce co hce, Ago nakonec ve statistice tahal za "kratší" konec. Nezapomunetulný je jejich souboj na Manu v roce 1967... Tam ale kdyby Ago nepřetrhnul řetěz, tak to Hailwood prohrál, což přiznal i po závodu i přes svou "opravu" plynu kladivem v v depu, kdy šlo o sekundy na trati. Myslím, že tento závod si diváci "užili" a nic podobného už se bohužel nikdy opakovat nebude.    [J]   04.07.2018
Zobrazit fotografiiOdpověď  Koncepce dnešní 4V Ducati (když pominu desmo), je totožná s tehdejší 4V ČZ...Pan ing. Pudil to zabalil, oproti japonským víceválcům v řadě, do 4V balíčku a hned to bylo "úzký" a díky nižšímu aero odporu i rychlý, při nižším výkonu... Pan Pudil byl genius. Na foto jí paradoxně "vodí" konkurenční F. Šťastný:    [J]   04.07.2018


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006