Zdravím všechny, ještě něco málo k MAS a její renovaci. Protože se o bicykly docela zajímám někdy jako fanda, jindy jako fanatik, je pro mne vždy výzvou objevený "poklad" uchovat pro další generace. První fáze je velké dilema. Jakou zvolit formu. Zda jít cestou konzervace, či úplnou renovací. Obvykle to nějak člověk intuitivně cítí. Konzervujme tehdy, když známe historii - rodný list bicyklu - je zachovalý - s původními díly(nálezový stav). Druhá varianta nastupuje když máte k dispozici jen zajímavé torzo u kterého jen stěží dokážeme identifikovat jeho úplnou původní podobu. Pak nastává trpělivá "badatelská, vědecká, a špionážní" práce. Zde se musíme dostat ke kořenům - výstavy, původní materiály - katalogy výrobců, knihy, ilustrace, fotky, internet, kamarádi a samozřejmě veterán-bicykl srazy. A hlavně se dívat kolem sebe! V době moderní komunikace se nám dříve nebo později sehnat ty správné informace podaří. Když už víte co chcete, tak se stáváte návštěvníky sběrných dvorů, aukčních portálů, kontejnerů, pročítáte inzeráty a hojně navštěvujete naše starší spoluobčany a jejich schátralá obydlí s vidinou parádního úlovku. Pak se radujete z nalezeného rezavého zvonku(stejně nebude pasovat na průměr řidítek) jako malé dítě. Je to docela zábavné. Důležité je abychom dokázali bicykl nově sestavit tak, aby jednotlivé díly k sobě dobově pasovaly - aby nevznikl paskvil. K tomu velmi napomůže výborný sofistikovaný prvorepublikový systém našich předků. Téměř každé malé město mělo firmu, která se zabývala montáží a prodejem bicyklů(proto ta celá nádherná škála štítků, talířů, variant..).Jen u nás v UH byli tři. Všichni ovšem zdaleka nebyli výrobci. Na přání zákazníka ze své nabídky(katalogu) kolo sestavili. V chromu, niklu, s linkováním takovým, či jiným, ve standardní výbavě nebo za příplatek...barva, rámy, díly, mufny, náby, niple, zvonky, blatníky, světla, lampy, zámky, dynama, středy,...to tvořily z drtivé většiny subdodávky. Proto na stejné značce kola mohou být úplně jiné blatníky, odrazky nebo linkování. Naopak u jiných značek(výrobců) mohou být díly zase shodné(torpeda apod.). Když to vše budeme respektovat a systém pochopíme, nemusíme se renovace bát. Vše se dá i dnes opatřit(i poslední matička), aby výsledek vypadal jako původní originál. Jen to stojí nemalé úsilí a také nějakou tu korunu. Ale na druhou stranu pocit, že Fénix vstává z popela..a to svezeníčko.. Obě dvě varianty jsou dle mého rovnocenné, ovšem konzervace je mnohonásobně levnější. Sbírejme, renovujme, konzervujme, zachraňujme a šťastnou jízdu!!!!Tonny
|