Zobrazeno 147x.  Kliknutím zavřete okno
Datum vložení: 23.12.2023 | Počet zobrazení: 147   Zobrazit téma 
Tak jak uvedl longr, větší nekryté ložisko(počítaje nové) s vyšší vůlí se při prudkém roztočení snadno rozkmitá - v případě ložisek krytých k tomu nemůže dojít protože krytky vlastně vedou oba kroužky a zároveň je proti sobě brzdí.
Při sériové výrobě se u montáže motoru určitě používalo nahřívání(přímo zmrazování asi ne) a kladivo/palička se používala snad jen při centrování klikovky.
Ohledně zmrazování, u montáže ložisek to přímo nevadí protože po usazení do ohřátého futra se velmi rychle zahřejí na teplotu karteru a případná vlhkost se ihned odpaří. Ale u klikové hřídele je zmrazování značně rizikové, po vytažení z chladícího prostoru se na povrchu okamžitě vytváří námraza a po vsazení do ohřátých karterů je povrch během chvíle mokrý. Ohřátí karteru zpravidla nestačí aby se tak velká sestava ocelových dílů dostatečně prohřála a tím se zbavila vody. A u dvouválce kde je mezi setrvačníky a čelem dost málo prostoru to je o něco horší, vzdušná vlhkost se do mezer dostane velmi snadno ale zbavit se ji spolehlivě(hlavně ihned) je už náročnější.
Příkladně foto generálkované klikovky ČZ 150C která byla montována způsobem zmražením v mrazáku a takto usazena do karteru - foto pořízeno po asi dvou měsících kdy jsem to převzal od předchozího opraváře a motor jsem musel původně půlit jen proto že na čepy zapomněl dát příložky.