Zobrazeno 114x.  Kliknutím zavřete okno
Datum vložení: 22.12.2023 | Počet zobrazení: 114   Zobrazit téma 
Ložiska(kdyžtak mě někdo doplňte pokud něco opomenu, popř. opravte pokud je něco špatně)
V motorech jsou povětšinou ložiska nekrytá takže čistota je samozřejmostí, nepoužívají se speciální vysokoteplotní(nad 130°C) takže při ohřívání je nutná opatrnost, běžně se tyto ložiska pro montáže hřídelí ohřívají cca na 110°C a obecně je pro vsunutí hřídele do vnitřního kroužku rozdíl teploty 80-90°C (hřídel vs ložisko). Nahřátí by ale nemělo překročit 125°C protože pak už dochází k jeho poškození (podrobněji by to vysvětlil odborník na metalurgii) bez toho že bylo pozorovatelné(zmodrání).
Taktéž obezřetnost platí při vsazování čepu/hřídele, není vhodné nahřívat samostatně pouze ložisko ale rovnoměrně celý karter(cca 80°C) a až pak ložisko opatrně "dohřát" pro montáž. V případě že bude ložisko nahříváno ve studeném karteru, tak se jako první rychle ohřeje vnitřní kroužek ložiska (vnější kroužek je sevřením ochlazován karterem) a tím hrozí že se roztažením kroužku ložisko poškodí.
Montáž i demontáž ložisek do karteru pochopitelně způsobem: ohřátí karteru - zchlazení ložiska. Při montáži po vychladnutí ložisko přes vnější kroužek opatrně doklepnout k segerovce/pojistnému kroužku.
S ložisky při manipulaci zacházet opatrně, zkoušení funkčnosti způsobem že se ložisko(především v C3) navlékne na ukazovák jedné ruky a švihnutím se roztočí vnější kroužek s klecí je taky špatné, takto mu lze také značně uškodit.
Ložiska v karteru jsou ve futrech zajištěna sevřením, v případě že jde ložisko vsuvně, je potřeba to vyřešit vyložkováním (viz foto, u pouzdra přestružením + výrobou nového).
Lepidla(Loctite aj.) lze použít při montáži ložisek u kol nebo rozet, v případě motoru je takové řešení spíše zoufalstvím než provizorní opravou. Jednak je motor funkcí vystaven velkému rozdílu teplot(lepidla Loctite slouží hlavně k upevňovaní ložisek s min.vůlí) a také že karter je jako hliníková slitina dost "pórovitý" a nelze ho řádně odmastit.