 konečně jsem dodělal podvozek na Tůmu (Motex) proto dávám pár fotek. [Mirda444] 26.02.2010 Přidat odpověď |
| Ahoj Mirdo444, prosim, mam par dotazu ohledne tumy k tobe, prosim ozvi se mi na mail shimoah@email.cz dik moc [Shimoah] 22.04.2018 |
| Takže, pro sidecar Tůma připojený k Péráku patří do TP následující údaje: délka 2010 mm, šířka 1350 mm, výška 1100 mm, počet míst k sezení 3, Nápravy 3,pohotovostní hmotnost 170 kg, dovolené zatížení 240 kg, celkové zatížení 410 kg. Údaje jsou přímo z Jawy. [Mirda444] 07.03.2018 |
| Přesně tak.. mám dovoz ve VTP jsou váhy s a bez side, jen ještě potřebuju šířku a délku po připojení.. Délku uvažuji jako délku motorky, pokud loďka někde nepřesahuje (ve předu , nebo vzadu).. Jinak ano, na zápis do VTP- případně co tam máte kdo uvedeno? [Beat] 04.03.2018 |
| Co potřebuješ změřit? Potřebuješ to pro zápis do TP? [Mirda444] 02.03.2018 |
| Kluci, najde se tu někdo, kdo mi změří rozměry Péráka se side, třeba Tůmou? Dělám dovozovku a ve VTP je možnost připojení side.. potřebuju šířku a délku sady.. [Beat] 27.02.2018 |
| Při ceně 8 nebo 9 tisíc za komplet (sedlo motor + sedačka side) bych to asi neřešil, ale aktuální cena jen za sedačku side je 12 000,-. Rozhodně díky za tip na RRK! [Marte] 17.08.2015 |
|  A celkový vzhľad... [vladimir] 14.08.2015 |
|  Zdravím vás. Ja som si dával čalúniť sedačku do side Tuma a aj prednú sedačku na Peraka 350/18 v Písku u Rekových. Cena bola myslím 8000 KČ, alebo 9000 KČ. Ja som si dodal originál plech sedadla na Peraka a drevenú dosku sedáku a operadla na sedačku side. Kvalita je 100 %. [vladimir] 14.08.2015 |
| cena v Písku je možná hrozivá, na rozdíl od hrozivého provedení od garážníků. pokut ti záleží jen na ceně, drobných kutilů je dostatek. já se již poučil (pravda, stálo to pár vyhozených peněz) a s opravami chodím jen tam, kde je záruka kvality a ne nízká cena - viz komentáře o chromu. [Pavel] 14.08.2015 |
| Já jsem si nechal potáhnout sedlo u firmy R.R.K. www.rrk.vyrobce.cz, ale lze to objednat i u pana Hadrávka. [Mirda444] 14.08.2015 |
| Poraďte - kde jste si nechávali očalounit sedačku na Tůmu? Ptal jsem se v Písku, kde je ale nabídková cena hrozivá. [ondřej] 14.08.2015 |
|  Asi nejde o Tůmu, ale přidám také pár fotek pěkné sajdy. [Honza Vošalík] 26.02.2014 |
|  A na závěr pár dotazů pro zkušenější sidecaristy. 1) jak jste vyřešili nastavení rovnoběžnosti rámu motorky a rámu sidecaru? 2) jak řešíte celkovou sbíhavost motorky a kola sidecaru? Nekde jsem slyšel, že osy by se na 10m měly sbíhat cca o 3 cm (respektive side k moto) 3) Pro ty z vás, kdo mají podobné držáky - držák u zadního kola kopíruje tvar rámu, byt jsem vložil klínek. Tím vzniká problém, viz na fotce.. 4) letmo uložené kolo (čz150c) - bude nasazené na trnu, ale průmer trnu je (na původní čz ložiska) jen 10mm. Jakou máte zkušenost s letmo uloženým kolem v provozu, nedeformuje se trn? Díky, Ondřej [Marte] 26.02.2014 |
|  Detail držáků tůmy [Marte] 26.02.2014 |
|  Taky přispěju svou troškou do mlýna - pérák 35O s tůmou, tříbodové pevné uchycení, čtvrtý držák připraven. [Marte] 26.02.2014 |
| zdravim vie mi dat niekto kontakt na mirdu444 mail: tt33.52@post.sk [franz] 27.11.2013 |
|  Dekuji za odpovedi... A nasel jsem na prodej tento podvozek na Tumu. Je to on? A s cenou 2tis? Jsou ruzne podvozky na Tumy? [Ondra] 18.09.2012 |
| Ondro, ta lodička je Tlustoš [Mirda444] 14.09.2012 |
| Je to blatník na levostrannou, tedy nejspíš ještě předválečnou sajdu. [Michal14] 14.09.2012 |
|  .. [Ondra] 13.09.2012 |
|  A je tohle blatnik na Tumu? [Ondra] 13.09.2012 |
| Ne není. [Michal14] 12.09.2012 |
|  Zdravim, tohle neni Tuma, ze?? [Ondra] 12.09.2012 |
| Nejake foto na thoy@seznam.cz Diky [Ondra] 11.09.2012 |
| mam lodicku tuma, ta kratsia uzsia opieskovana v zaklade... [jano] 11.09.2012 |
| Nemel by nekdo volnou sajdu Tuma/Motex.. Samotny podvozek/lodicku nebo i celek :) na thoy@seznam.cz [Ondra] 11.09.2012 |
| Pro "Beat": ano, je to podvozek od sidecaru Tůma. [Mirda444] 04.09.2012 |
| pro jana, máš prosím ještě ten sidecar, chtěl bych něco k jawa ogar 350. Chlapi víte o něčem ? [pedro] 20.08.2012 |
| Ahoj, je to Tůma. [alkm] 31.07.2012 |
|  další foto [Beat] 31.07.2012 |
|  Kluci, je to podvozek od Tůmy? [Beat] 31.07.2012 |
| nechci inzerovat ale vozik budu prodavat vuči místu, kde už nebydlim. kdyby měl nekdo zajem ale jen važny tak mi napište mail. Nechci ho dávat do spatných rukou. [jan] 16.07.2012 |
| sedacky jsem mel origo, potazene nove, presne podle tech starejch. delal to mistni calounik. mam 250 a 15-ku kolečko. Neni problem s tim jet na rovince a bezesrandy 85 km\h. do kopcu to vyjeden normalne. ( sice to papa 5l na 100 a to je jedno) [jan] 15.05.2012 |
| Ahojte, kolik váží ten TůmaúMotex. Chci připojit side k jedné předválce, dvoutaktu, 9 koní (tedy asi jako pérák) a chtěl bych vědět jak to pojede s 60 kg těžkou sajdou. Dík [franta] 15.05.2012 |
| Pro "jan" - kdo Ti potahoval sedačky sidecaru? Měl si originální kostru sedačky, nebo Ti ji také dělal čalouník? [Mirda444] 15.05.2012 |
| jedeto vpohodě., ve 2 + souprava., [jan] 06.05.2012 |
| Zdar,moc pěkný.Jak se s tím jede?. [elstrem] 06.05.2012 |
|  Tak jsem to dnes musel projet. Zasílám foto. [jan] 05.05.2012 |
| Ahoj, napiš do JAWY o souhlas výrobce s připojením postraního vozíku a s tím jdeš na STK a na úřad. Já tak mám Tůmu zlegalizovanou. [alkm75] 20.02.2012 |
| Tejecko: jedná se o motex, dani: zapsat vymenu motoru a sajdy snad neni zadny problem ne? [Libra] 18.06.2011 |
| taky mám tůmu bohužel vyjet nemůžu, jsem omezen doklady, nevím jak to udělat zlegalizovat abych s tím mohhl vyjet na cesty. Doklady mám perakovské 250rok 1953, motor tam mám z 354 a lodka není zapsána v dokladech. Dokázal by někdo poradit? [Dani] 11.06.2011 |
|  Též se chystám na renovaci sajdy. Jen musím ještě zjistit, co je to vlastně za sajdu - zda TUMA nebo MOTEX :-) [Tejecko] 26.05.2011 |
| Myslím, že v podvozcích už panuje trochu zmatek. Domnívám se, má být odpružená celá sajda listovým perem a pak odpadá odpružení kola (starší typ-Tůma) nebo je uchcení k motoru pevné - čtyřbodové a a pak je odpružené kolo (Motex). Někdo má odpružené obojí, případně pevné ukotvení ve třech bodech. Máte jinou zkušenost? [kovarnik] 11.05.2011 |
| Já bych se i přihlásil, neb Pérák 350 i Tůma se v garáži nacházejí, ale jestli vyjedu, tak nejdřív příští sezónu.. [Marte] 12.04.2011 |
|  Ahoj, tak Vlado těch co znáš a nepřihlásili se už je jen 6. Pérák 350/18 + tůma po renovaci - Kroměříž. [alkm] 12.04.2011 |
| Tak snad sa tu ešte niekto pripíše. Ja poznám približne 7 ľudí čo majú Péráky so sajdkou Tuma, a asi polovica z nich chodí aj sem na veteranforum, takže dúfam, že sa k nám pripoja. [Vlado] 09.04.2011 |
| vlado, vyzera to tak ze si zraz urobime iba my dvaja :) [jozef] 08.04.2011 |
|  Jawa 350/18 Perak + side Tuma po renovácii. Senica, Slovensko. Telefon 00421 908 437 395 [vladimir] 07.04.2011 |
| 1ks tuma povodny stav perak 250 povodny stav kosice slovakia :) [jozef] 06.04.2011 |
| Každý muže napsat odkud je . At se muže udělat tabulka a mužeme časem vyjet. Rad bych jel. [perak-1952] 06.04.2011 |
| tumov pribuda ako hub po dazdi :) snad sa raz dozijem nejakeho zrazu... co vy na to? az nas bude viac ako 7 mohli by sme dat stretko niekde niekedy... [janko] 05.04.2011 |
| Moc hezký,jestli můžeš dej sem ještě nějaké detailnější fotky.Myslím, že si je každý rád prohlédne a ocení. [Lada] 04.04.2011 |
| Tož gratuluji. [elstrem] 03.04.2011 |
|  Ještě mi chybí zadní nosič a zamek opěradla. Ninak nadherná jizda na 250, super [perak-1952] 03.04.2011 |
| Vypadá luxusně,jen by to chtělo foto i z druhé strany,at se můžem pořádně pokochat. [elstrem] 03.04.2011 |
|  Tak konečně mám taky hotovo. [perak-1952] 03.04.2011 |
| Já mám v TP zapsanou pouze větu "možno připojení sidecaru". Takže tak trochu záleží na policii, zda by chtěla při kontrole nějaký doklad od sidecaru. Zapsali mi to tam bez problémů na základě žádosti o změnu. [Mirda444] 29.03.2011 |
| Zapsání sidecaru Tůma/Motex k péráku není tak jednoduché jako zapsat Velorex ke kývačce. Na Velorex existuje typový list na jehož základě ti to zapíšou. K Tůmovi popř motexu nic takového neexistuje, musíš mít souhlas výrobce motocyklu ke kterému chceš sidecar připojit.Byl jsem v Jawě první kdo to po nich chtěl, protože to trvalo asi 3 měsíce než to poslali. Údajně sháněli parametry Tůmy. Jinak zatáčení se sidecarem doprava je fakt zážitek pro otrlé. [alkm] 29.03.2011 |
| První dojem byl, že jízda se side je pro sebevrahy. Po několika km to bylo lepší, ale pravé zatáčky mi moc nejdou. Pokaždé se mi zdá, že se motorka převrátí. Doleva je to již v pohodě. [Mirda444] 23.03.2011 |
| Mirda, podel sa o zazitky z jazdy:) [Alex] 22.03.2011 |
|  Pro Karla - pokud máš na Péráka 350 papíry, tak jsi šťastný člověk a zapsat sidecar není problém. Stačí zajít na úřad evidence vozidel a požádat o provedení změny. Já to nechával dělat na Jawu 350/354 a bylo to vyřízeno za 5 minut. Pro Marte - já tam mám zadní blatník z Péráka, ale viděl jsem tam ledacos. Na druhém side Tůma mám zadní blatník z ČZ 150C. Pérácký blatník se zkrátí o ten prolis k řetězu. Rovněž krycí plechy se někde používaly, někde ne, ale vzhledem k bezpečnosti spolujezdce jednoznačně doporučuji ho použít. Jako krycí plech stačí tloušťka 0,6 nebo 0,8 mm. Pokud použiješ blatník z Péráka, dal bych stejný typ jako máš na motocyklu. Zadní světlo na blatníku sidecaru se u novějších provedení používalo ještě k pozičnímu světlu na horní části blatníku. Zřejmě z důvodu bezpečnosti, protože poziční světlo není zezadu téměř vidět. Pokud se týká kola side, rovněž se používalo ledacos. Mám nafoceno spoustu sidecarů Tůma (Motex) a řekl bych, že co kus to originál. Prostě se použilo to co bylo zrovna nejsnáze dostupné. A nakonec ještě fotku mého Péráka - mám za sebou první letošní km. [Mirda444] 21.03.2011 |
| Zdravím, chtěl bych se zeptat, jaký blatník je vhodné použít na kolo side (v seznamu je tedy vedený zadní batník z péráka) - přepokládám, že se musí uřezávat.. Vhodnější je bezlemová varianta? Další dotaz se týká bočního plechu blatníku - má nebo nemá tam být? Vzhledem k různým provedením se názory asi různí. A pokud ano, v jakém rozměru? Zároveň se zmiňujete o zadním světle na blatník - měl jsem za to, že na side je pouze poziční světlo. Patří tam i zadní světlo? Také jsem slyšel názor, že na Tůmu patří kolo z ČZ 150c. Co je správně? Mockrát díky, Ondřej [Marte] 21.03.2011 |
| Díky, já jsem od Brna, jak bude teplo, udělám si výlet na nějaký zámek v jižních Čechách a předem bych se ozval! Budeš řešit připsání Tůmy do TP? Nevíš jak postupovat? Moc děkuju, Karel [Karel 123] 20.03.2011 |
| Jsem z Netolic - malé město cca 25 km od Č. Budějovic směren na Prachatice. [Mirda444] 19.03.2011 |
| Mirdo, odkud jsi, rád bych se s tebou sešel a popovídal, pokud nejsi proti, ale domluvili by jsme se až bude teplo! [Karel 123] 17.03.2011 |
| Skutečně jsem v seznamu úplně zapoměl na tlumiče lodičky a chromování závěsu kola. U tlumičů počítej tak s 1 500 Kč + chromování. Chromování se těžku určuje, protože pokud si leštíš tlumiče sám jsou to stokoruny Kč, pokud to necháš vyleštit budou to třeba dva tisíce. To platí u chromování obecně - leštění je několikanásobně dražší, než chromování. Připojovací držáky podvozku k motocyklu jsou chromované. Pokud se týká výroby podvozku, tak bych ti ho asi uměl udělat, ale otázkou je termín. Cenu si netroufám nastřelit, musel bych to spočítat - materiál je jasný + práce. Když tak se ozvi na e-mail. [Mirda444] 16.03.2011 |
| Mirdo > díval jsem se na tvoje náklady na podvozek, ale nikde jsem nenašel celkovou částku za chromování a to dílů jako jsou tlumiče side, domeček k uchycení kola atd. Jakou povrchobou úpravu jsi zvolil na úchyty které propojují trubkový rám s motorkou? Za kolik by jsi rám vyrobil? [Karel 123] 15.03.2011 |
| Oldo, můj e-mail je mirda444@email.cz [Mirda444] 12.03.2011 |
| Mirdo. Je neuvěřitelné jak jsi se tady podělil o své zkušenosti, včetně dodání výkresů, rozpočtu a kontaktú. Děkuji Ti za všechny, kterým jsi ušetřil mnoho starostí, tápání, omylů, předělávání, peněz za zbytečně nakoupené věci a za projeté kilometry...Tak by měly vypadat příspěvky a ne mlžení a urážení jak to tady občas chodí. Kdyby byli všichni jako Ty . to by se to renovovalo. Doufám, že ti to někdo někdy vrátí. [mirapt] 12.03.2011 |
| Mirdo díky za vyčerpávající informace.Určitě je dobré zveřejnit všechno tady a pro všechny.Některé tvé poznatky určitě využiji při své renovaci.Přesto všechno by mě zajímaly věci o kterých se tady na foru mnohokrát píše.Nechci zavádět diskusi o něčem co už tu bylo mnohokrát řečeno jen bych to rád s tebou probral do detailu. Prosím o email adresu díly OLDA [OLDA] 12.03.2011 |
| Ahoj, když už řešíš zamek na zadní opěradlosidecaru motex - tam mi pošli foto. Dle originalu to nebylo. Ale zajíma mě to. Zajištění. Prosím o foto [perak] 11.03.2011 |
|  A poslední fotka je rozpracovaný podvozek k lodičce Tlustoš. Omlouvám se těm, které to nezajímá za dlouhý příspěvek. Mohl jsem to poslat Oldovi na e-mail, ale myslím, že je ještě spousta lidí, kterým to může pomoci. Pokud se někdo chcete sám pustit do výroby podvozku tak věřte, že pokud to chcete udělat kvalitně a hlevně bezpečně pro vlastní provoz, není to žádná sranda. Na Slovensku někdo podvozky vyrábí a možná je to lepší volba, než si to dělat sám. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Lodička Tůma (Motex) s rozpracovaným podvozkem. Za poslední dva roky mi prošlo rukama několik typů podvozků k těmto lodičkám. Od podvozku na listových perech přes podvozky vpředu svařované, jako je na obrázku a samozřejmě takových jako je na fotce u nadpisu. Tyto podvozky byly ještě ve variantách s pevným, nebo odpruženým kolem, s připojením pod sedlo listovým perem, nebo pevnou tyčí a s tříbodovým, nebo čtyřbodovým uchycením k motorce. Každý z nich má své výhody a nevýhody. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Fotka origo součástí podvozku Tůma. Nosič, tlumiče lodičky, příčník k upevnění lodička do tlumičů s páskem, který slouží jako podložka šroubů příčkíku z vnitřní strany lodičky, třmeny pro uchycení lodičky k podvozku vpředu (mezi třmenem a trubkou podvozku musí být guma, nejlépe kus gumové hadice), doraz sedačky a zámek opěrky sedačky. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Kola jsou vyrobena ze zadního kola Pérák. Na soustruhu jsou odstraněny zuby unašeče rozety a z jedné strany je protočen průměr pro větší ložisko. Musíš si ještě udělat novou rozpěrku ložisek s průměrem dle většího ložiska. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Na přiložené fotce jsou v podstatě všechny díly potřebné k připojení a osazení podvozku (je to na více podvozků, protože budu ještě dělat podvozky pro jednoho Tůmu a jednoho Tlustoše). Vlevo nahoře jsou kuželové osy kol, soustruženo a broušeno - musí být z kvalitního materiálu tepelně zpracované. Vpravo nahoře jsou připojovací držáky podvozku k motorce - některé jsou navařeny na podvozek, některé jsou šroubované. Uprostřed je výkyvný držák osy kola a osa výkyvného držáku, která je přivařená k podvozku. Dole je jeden hotový držák, který se šroubuje vpředu na motocykl a 3 polotovary tohoto držáku. Vpravo dole jsou polotovary podsedlového držáku listového pera a jeho upevňovací třmeny. Vlevo dole jsou rozložené tlumiče lodičky pro Tlustoše (hodně podobné těm na Tůmu) a vedle nich je držák listového pera, který se přidělává na rám podvozku. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Oldo, listové pero jsem si nechal vyrábět podle přiloženého výkresu. Nevím přesně, kdo mi ho dělal, ale myslím, že to bylo někde v Ostravě - našel jsem si to dle odkazu "výroba listových per" na internetu. Cena byla někde okolo 2 500 Kč. Pokud si chceš dělat cevý podvozek sám, tak několik rad. Prö podvozek použij nějaký kvalitní materiál, například bezešvou trubku 32/2 materiál 11 523 (používal se na rámy motocyklů), nebo podobný, protože na tom budeš chtít jezdit a ne se zabít. Počítej, že potřebuješ mít možnost nechat si některé díly udělat v dobře vybavedé zámečnické, nebo nástrojařské dílně - viz další odkaz. [Mirda444] 09.03.2011 |
|  Dobrý den Mirdo444 je vidět že děláte profesionální práci což se mi líbí. Mám na Vás prosbičku můžete mi sdělit jaký jste použil materiál při výrobě listivého pera.Jde mě samozřejmě o jakost a šířku pera.Děkuji OLDA [olda] 07.03.2011 |
| To kolo, které je na fotce má zvláštní střed a ta matice má vnější závit M 62x1,5. Pokud máš střed
kola z Péráka, tak ti je tato matice k ničemu - je moc velká. Poku ale chceš, dám sem fotku s
rozměry. Výrobu Ti ale nejsem schopen zajistit. [Mirda444] 16.08.2010 |
|  TO [Mirda444]., Poptavám zdali by jsi mi nechal udelat uplně stejnou matici na kolo k sidecaru.,
Nechat obrobit podle tve., tam kde jsi si to nechaval delat ? popripade mi napiš na mail. děkuji
velice mi to pomuže. [perak-1952] 16.08.2010 |
| Ahoj, můžeš mě prosím na sebe poslat kontakt. Jsem z Prahy a rád bych si s tebou na tohle téma
pokecal. Díky Jirka Můj mail je : vlockova@seznam.cz [Jirka] 08.08.2010 |
|  v rozebraném stavu [Mirda444] 25.07.2010 |
|  Já jsem vyřešil uchycení zadního kola následovně: Použil jsem zadní střed z Péráka, odsoustružil
pryč zuby pro unášení rozety a z jedné strany zvětšil otvor pro ložisko tak, aby ze strany k side
byl otvor pro osu 20 mm a z druhé strany zůstl klasických 17 mm. Pak jsem si udělal novou osu a
novou zátku ložiska s prachovkou. Vše je vidět na přiložených fotkách. Na fotce je i závěs kola,
který zároveň slouží k jeho odpružení. [Mirda444] 25.07.2010 |
| poradi mi nekdo jak upevnit kolo k side tuma. dekuji [perak] 20.07.2010 |
| zdravím, jak je vyřešené zadní kola na tumu. Nejak na to nemužu přijit. děkuji za odpoved s foto [perak] 19.07.2010 |
|  Náklady [Mirda444] 11.03.2010 |
|  Pánové, v příloze posílám tolikrát požadovaný základní rozměrový plánek podvozku pod sidecar Tůma,
Tlustoš. Jsou tam uvedeny všechny základní rozměry potřebné pro výrobu. Ostatní míry již odvodíte,
nebo Vám vyjdou při pasování na motorku. Bez toho, že máte k dispozici alespoň rám motorky na kolech
to raději ani nezkoušejte. Budete mít problémy s dopasováním a s výškou podvozku nad zemí (myslím
tím to, že jak na straně motocyklu, tak na straně kola sidecaru musí být podvozek ve stejné výšce
nad silnicí). Další problém můžete mít s ustavením podvozku tak, aby kolo sidecaru
\\\"běželo\\\" s motorkou. Rovněž přikládám seznam toho, co potřebujete na
podvozek, který je na fotkách a ceny kolik to stálo. To pouze pro představu těch z Vás, kteří se
domnívají, že se podvozek dá pořídid za 5 000 kč. Dalo mi dost práce, než jsem získal solidní
podklady pro zahájení výroby podvozku. Nejvíce mi pomohla ochota Vlada ze Slovenska, který tady také
často přispívá v diskusích. Přeji úspěšnou výrobu. [Mirda444] 11.03.2010 |
| dobri den chci se zeptat jestli nemate nejakej planek nebo byste nevirobil jeste jeden kus nebo by
sem to od vas okopirovat mam lodku dik za odpovet tomas [tomass] 05.03.2010 |
| Alex, listová pera mi vyráběl jeden známý zámečník. Cena pera byla tuším 2500 Kč. Pokud bys měl
zájem, mohu se ho zeptat zda by Ti je udělal. Myslím si ale, že by je uměl udělat každý zámečník v
dílně, kde opravují zemědělské stroje. [Mirda444] 02.03.2010 |
| Mirda: nenasli by sa nahodou 2 take listove pruziny?:)pripadne ako a kto ju vyrobil?Dik [Alex] 01.03.2010 |
|  č.4 [Mirda444] 26.02.2010 |
|  č.3 [Mirda444] 26.02.2010 |
|  č.2 [Mirda444] 26.02.2010 |
|
|