MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 307697 příspěvků |7571 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 18 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexTechnika, renovace a údržba hi | Diskusní téma 24.11.2020 01:29  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma  zdravím mám jeden dotaz lápování válců a zalápování pístních kroužkůjak se to dělá a jestli to dokážu udělat v v normálních podmínkách, mohl by mi někdo k tomu říct více, a leštění kanálů, za každou radu děkuji:))    [nikotyn]   03.12.2006     Přidat odpověď  
Odpověď  Ne ne, presvedcovat nekoho nechci - jen pridávám svoje myslenky a nápady, a kdyz "dáme hlavy dohromady", muzeme dojít k zajimavému názoru, a o to prece ve foru jde.
Ten Bizon je opravdu orig. Nenasel jsem zádné neoriginální zásahy, ci opotrebování. Jen vylestit. Bohužel nenakonzervováním utrpely trochu chromy, ale nachromovat riditka, novou výfukovou soustavu a kola, a zbytek uz je v cajku. Teho Chrysleru je mooc velka skoda...ja zase vim o Nanukovi co lezí v jedné stodole..bohuzelto mám dál, a zatim jsem nezajistil dovoz a odvoz. No v takovych "stodolových" pripadech pomuze snad jen "loupež" .. :-D.. ( to nemyslim vazne).    [Radovan Raich]   29.12.2006
Odpověď  Jak říkám- asi se navzájem nepřesvědčíme.
Dík za pochvalu. Pokud je Tebou zmiňovaný bizon v originálním stavu, určitě by si zasloužil péči sběratele. Ale dějou se i horší věci. Přesně takhle stojí v jedné stodole dvanáctiválec Chrysler Imperial z třicátých let a majitelé jsou taky za kopečky...    [Petr Kropáček ml.]   28.12.2006
Odpověď  Pro Davida: Samozrejme, na tom se vsichni shodnem - časování a nasmerování směsi - povrchová úprava je vedlejsí. Bohuzel znám lidi, jaký jsi uvádel - proste se bude lestit a hotovo :-).. oni si to nedomyslí.

Pro Petra: To je možné, ale mluvís o válci, který je v průřezu kruh - já mel na mysli šachovnici na vodorovném povrchu, né v kruhu jako ve válci. A to je zaskrabávání, které ve válci nelze provést. Tam se provádí honování.
A jeste neco k tvé vete "Já dodnes žiji v přesvědčení, že právě honovaná plocha je nejvhodnější, protože povrch má v sobě drážky, ve kterých se drží mazivo..." - pri kazdém zdvihu pístu motor nasává novou smes, a v té je zmínene mazivo, takže není nutné motor nejak extra mazat. Nezlob se, jen rikam co si myslím, ovsem rád uvítám komentár, aspon si zlepsim vedomosti :-). A jeste neco, chtel bych slozit poklonu tobe a tvému Bizonu - mooc pekna prace. Ve vesnici je 350 Bizon Oilmaster..najeto kolem 6ti tis. km..chudák tam lezí odstaven..a proc ? Majitel ho koupil nového..jezdil do práce, ale brzy utekl do Ameriky (za komunistů) - jeho otec nechce prodat, bo si myslí ze syn se vrátí, ale kdyby se vrátil, tak by ho zavreli..no, nevím, ale snazím se - pokusím se o výmenu

Pro nikotyna: A proc vetsí zivotnost ? Protože pri zábehu dochází k vetsímu tření (po výbrusu není povrch dokonale rovný), což se rovná vetsí opotrebení...a pri presnem zalapování toto opotrebovávání z velké části odpadá... priklad ze zivota - mam Jawu 250/559 se idecarem Velorex 560. Celý svuj "tivot" tahala tuto side, ridice, a spolujezdce (jen velmi zrídka jezdil bez manzelky), a náklada byl samozrejmostí, protoze moto je z vesnice po důchodci. Celkem skoro půl tuny..a 500kg je na jednoválec 250ccm dost.. motol jsem rozdelával (renovace) pri 48 000 km - válec nesel nikdy dolů, výbrus též žádný ( porád to stejný jak kdyz z fabriky vyjela), a opotrebení ? Já ic nenameril ! I krouzky mely vůli v zámcích ve více nez prijatelné toleranci...záné rýhy, no nic. Ovsem majitel byl setrný, a motocykly mel radeji nez auta, takze vedel jak jezdit a pecovat.    [Radovan Raich]   27.12.2006
Odpověď  RR:
Tak moment- Tu "šachovnici" dělá honování- hlavní pohyb je otáčení kolem osy válce, vedlejší je nahoru- dolů. Lapování má jediný pohyb, otáčivý, a brusivo je při něm volně rozptýleno v kapalině mezi obrobkem a nástrojem.
Už honování pěkně zbrušuje horní hrany nerovností na válci a tak vznikají velké rovné plochy s tenkými drážkami, ve kterých se drží mazivo, ale styčnou plochu zmenšují minimálně.
Jinak ty dokonale hladké povrchy jsem myslel na teoretické úrovni- když vezmeš opravdu dokonale hladké povrchy (i to sklo má nerovnosti), styčná plocha je tak velká, že s tím prostě nemůžeš hnout. To je samozřejmě jenom ta teorie, ale když se budeš blížit moc tomu teoretickému ideálu- tak začneš ztrácet důležité vlastnosti reálného povrchu.
No nic, asi toho necháme, že jo. Vypadá to, že se nepřesvědčíme.    [Petr Kropáček ml.]   27.12.2006
Odpověď  Tak koukám že lapování a leštení je docela zábavné téma. Nehodlám nikoho pučovat a ani se hádat jestli leštit kanály nebo ne. Obávám se že zastánci lesklých ploch jsou jako straky, prostě se jim to líbí a hotovo. Pokud se někdo soudný mrkne do současného závodního dvoutaktu pochopí, že je všechno jinak. Jediné na čem opravdu záleží jsou perfektně nasměrované a načasované kanály (tedy mimo jiné).    [David]   26.12.2006
Odpověď  Radovena koukám že jste byl rychlejší:)    [nikotyn]   26.12.2006
Odpověď  Petře nevím nevím, je sice fakt že drží v sobě mazivo, uvedu takovej blbej příklad třeba když vezmeš smirek dejme tomu 120 přebrousíš s tím hliník a pak vezmeš třeba 300 a uděláš to stjný oc bude horší? uvedl jsem to jako příklad sice blbej, ale zase na druhou starnu je co jsem slyšel důkazy tak zalápovanej píst vydrž mnohem víc km než než nelápovanej něco okolo 50000 a byl ještě dobrej, tady jde o to že se ty hrany tolik nedřou víš, je to jenom můj názor chci o tom slyšet více abych si mohl udělat takovej názor díky všem    [nikotyn]   26.12.2006
Odpověď  Takže dokonalé zalapování je stejný výsledek práce jako zabehnutí opotrebivávajicích se zmíněných součástek (píst a válec). Z toho vyplývá, ze pri opravdu dokonalém zalapování není potreba TAKHLE zajízdet, co vůbec zaíždet...ale dnes lapování skoro nikdo neumí, stejne jako zaskarabáváni (ten stejný výsledek práce jako pri lapování, ale tento postup a práce se dělá pouze na rovném povrchu - povrch válce je "kruh" - výsledek je idet jako malá sachovnice na povrchu materiálu.    [Radovan Raich]   26.12.2006
Odpověď  Petře, nemyslím to špatně, tvoje myslenka je dobrá, ale nedomyslená, protože by jsi prisel asi na následující:

1.) Motor je při záběhu nutno více mazat (více oleje ve směsi), ale to jen z důvodu zvětšeného tření. To tření způsobuje právě tento "pouze" vybroušený povrch válce. Při zalapování (to neznamená lestení, ale dokonalé prizpůsobení rozměrů a povrchu pístu na rozměry a povrch válce - ovšem trochu zalesteno to je :-) ) se povrch zjemní, a za chodu nedochází k takovému tření = není potřeba mazat jako při záběhu. Vzdyt samotný záběh motoru (konkrétně válce a pístu) je vlastně lapování (+ nežádoucí opotřebení, samozřejmě), kdy si povrch pístu a válce "sedá do sebe".

2.) A proc by dokonale zalestené součástky nemohly býti pohyblivé ? Na dokonale vyhlazený povrch je potřeba méně oleje pro zmenšení tření. Viz - přejed prstem od oleje po smirkovém papíru a tím stejným zaolejovaným prstem po tabulce skla (která má dokonale rovný povrch). Stačí po tom skle přejet pstem když je mokré a mezi prstem a sklem se utvoří jemný vodní film. Stejný film je z oleje mezi válcem a pístem. Takže když budou proti sobě běhat dva naolejované "šmirgly", nebo dvě tabulky skla, mezi kterými je olejový film - co bude behat lépe ? :o) .... samozřejme že tření je nežádoucí...třením se ztrácí výkon, tření způsobuje zahřívání materiálu a teplem nám také uniká výkon motoru (až 20% - a přehřátý motor již poznal snad každý..tomu už se prostě "nechce" - nekdo by rekl ze je to spatné chlazení, ze toto s tímto nemá nic společného, ale bez trení není tepla..), zkrátka vse zálezí na vsem. Mozná jsem to tu vysvetlil slozite, a nekdo mne spatne pochopí, ale snazil jsem se uvést prosté příklady.... tak, kdo mi dá za pravdu ? :-)

Preji pekný den    [Radovan Raich]   26.12.2006
Odpověď  Čau chlapí.
Odpusťte mi moji, možná blblou, poznámku, ale myslíte že lapování má výrazný přínos pro kvalitu zajíždění?
Já dodnes žiji v přesvědčení, že právě honovaná plocha je nejvhodnější, protože povrch má v sobě drážky, ve kterých se drží mazivo, a zároveň velkou styčnou plochu, která zamezí přílišnému uvolnění.
Dva teoreticky dokonale hladké povrchy se po sobě přeci nemůžou ani hnout.
Teda je to moje doměnka. Nechci Vás tu o tom přesvědčovat, prosím, zkuste mě přesvědčit o opaku.    [Petr Kropáček ml.]   26.12.2006
Odpověď  RAdovane já skype nemám a icq mi nějak blbne jestli by šlo třeba poslat na mail až budete moci, byl bych rád válec mám po výbrusu a nalakovanej tak bych nerad někam posílal, tady je email: nikotyn.k@seznam.cz děkuji moc    [nikotyn]   26.12.2006
Odpověď  Ted sem se ptal otce - on ho zná ..... tak ze prej jen delá presný výbrus na petroleji..ale vím jak se lapování či zaškrabávání (rovná plocha) provádí...ale asi bych to tady nepopsal...pres ten skype bych to vysvetlil.    [Radovan Raich]   26.12.2006
Odpověď  Muzem o tom popovidat pres skype, ci jinak. Ten pán je z Brna. Mel bych na nej mít kontakt...    [Radovan Raich]   26.12.2006
Odpověď  radovane o to mi právě jde ž nikdo to už nelapuju po honování a válec je tak dost hrubý a tím pádem dýl se musí zajíždět, jde mi o to co všechno k tomu lapování potřebuje aby to zahladil    [nikotyn]   26.12.2006
Odpověď  Vybrusy mi dela pan, kteremu je 82 let, a vybrusy dela od 12 let - je to radost pohledet a projet. Dela to pri soucasnem primazavanim petrolejem, takze je valec dokonale zakonzervovan alespon na 10 let odlozeni "do supliku". Po tomto vybrouseni jeste valec "zalapuje" - to dnesni firmy nedelaji - je to dokonale zahlazeni stop po honovani. Je velmi levny (Pionyr - 250,- // Panelka 250ka - 800,- // 634ka - 1200,-), a k vybrousenemu valci dodava (jiz v cene) lapovane krouzky, pist, pistni cep a seegrovky.    [Radovan Raich]   26.12.2006
Odpověď  pro Radovan něco jsem už o tom kdysi četl že hrubší povrchy jsou lepší bylo to v nějaký studio za posledeních pár let, stejně je docela zajímavý že kdysi se to lešilo, mě jde třeba jen o to lápování válce něco jsem kdysi přečetl že to dělali i ve fabrice jako nadstandartní úpravu válce, ten píst co je na fotce jsem jen lehce poleštil abych srazil rýhy co tam byly a trošku víc poleštil horní dno aby se neuzasoval tolik karbon, ještě chci vyleštit vyfukový kanálek, zatím na to nemám žádn fígl tak doufám že na něco přijdu zatim děkuji    [nikotyn]   26.12.2006
Odpověď  Nejen že to JE vyzkoušeno, ale také to MÁM vyzkoušeno. Preji krásné svátky.    [Radovan Raich]   25.12.2006
Odpověď  POZOR ! S tema kanálkama má david z ČÁSTI pravdu.... výkon to sice nežere, ale ani moc nepřidá...lestení kliky, ojnice, klikového prostoru - to ano ( viz Libenák), ale zalestením kanálů tak akorát odstraníte "groty" a hrany z fabriky. Je dokázáno, že opískování (jemné) kanálů pomáhá nahnat více směsi nad píst = "vetší výkon". Vysvětlím - lehce drsnej povrch zvysuje proudení víc než hladkej. Proudení plynů má určitý mezní hodnoty a drobný nerovnosti způsobují víření a to zas posouvá tuhle hodnotu výše. Na mysli mám samozřejmě kanály PREPOUSTECÍ. Výfukový a saccí je lepsí naopak lestit - výfukový se nebude tolik zanášet a smes z karburace by neměla mít v saccím překážky. Tot vse :-)

Jooo..ty dvoutakty..vecné téma: dvoutakt a zvysování výkonu .. ale neco vím :-)    [Radovan Raich]   25.12.2006
Odpověď  Tak tohle je moooc velka hloupost. Zkus hadat, proc veskere upravy na motorech zacinaji lestenim a vybrusovanim kanalku ? Kvuli ubytku vykonu ? Prober se ...    [RON]   25.12.2006
Odpověď  ...leštění kanálů je přežitek. Je to jistě hezké al výkon to "žere" nikoliv přidává :O)    [David]   25.12.2006
Odpověď  jenom vím že je na to hnědá lapovací pasta od unipolu    [nikotyn]   05.12.2006
 Přidat odpověď   (21) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006