MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 309948 příspěvků |7710 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 32 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa 10 - 11, 12 - 1 | Diskusní téma 7.5.2021 12:37  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Moderovaná diskuse Zodpovězené téma 

Go motoru-netočí se klika


 Ahoj všem.

Mám problém při go motoru Péráka 250.Po sešroubování karterů se netočí klika.Kartery jsou párové.Klika je po go,nové ložiska, v pravém karteru použito válečkové ložisko NJ 305 C3.Setkal jste se někdo s takovím problémem? Je možné že je špatně slisovaná klika?

Díky za rady, Míra    [MIRAXJR1300Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2021     Přidat odpověď  
Odpověď  Pardon, Luboš už to vysvětlil.    [Martin Štindl]   05.02.2021
Odpověď  Mám ale taktickou poznámku, válečkové ložisko NJ304 měli na počátku výroby malé kyvky 125/355 a 175/356. A podle mne od toho bylo upuštěno z toho důvodu že válečkové ložisko bylo stejně jako dnes dražší než kuličkové. Klikový mechanismus je ale v případě těchto motorů axiálně vymezen 2ks kuličkových ložisek na levé straně a pokud je i vnitřní váleček ložiska NJ305 situován tak aby osazení netlačilo na válečky tak axiální namáhání tohoto ložiska nehrozí.    [Martin Štindl]   05.02.2021
Odpověď  Jawa válečkové u dynama někdy montovala, obvyklé bylo u jawy 175. U jawy 250 dvouložiskové, válečkové nikdy není a nemělo by se montovat, protože jediné kuličkové ložisko na levé straně je příliš namáháno axiálními (bočními) silami. U tříložiskových motorů jsou dvě ložiska na levé straně schopna axiální namáhání vydržet. A pokud by se použila kuličková sdružená s menším kosoúhlým stykem, tak je použití válečkového zprava naprosto bezpečné. Výhodou válečkového je velmi snadné půlení motoru bez poškození karteru. Každé násilnější půlení kdesi na cestách zanechá nějaké nežádoucí stopy a o to jde především. Opravit a v pohodě pokračovat v cestě.

Použití válečkového ložiska je ale třeba zvážit v tom případě, pokud levý karter, respektive otvor pro ložiska jeví známky vymačkání a je větší, než je přípustné pro dobré uložení ložisek. Přebráním celého axiálního namáhání i za pravé ložisko by mohlo vést k poruše jejich uložení.
Problém půlení dle mne spíše dnes pramení z požívaných součástí převodovky, kdy původní jsou opotřebené, nové replikové každý pes jiná ves, vidličky nesedí a půlení je často několikrát opakovat, než se dá komplet nová kvalitní převodovka.

Ale ruku na srdce, kolik toho kdo najezdí se svým veteránkem. Kdo jede kolem komína a někam na sraz párkrát do roka, tak nic takového nemusí vůbec řešit, ať dá kuličky nebo válečky. Kdo ale cestuje kamsi až na Balkán, tomu válečky alespoň na pravou stranu vřele doporučuji z praktického hlediska. Půlení kdesi v albánských horách jde s válečky mnohem, mnohem lépe. Porucha v převodovce se může přihodit i na zcela perfektním motoru. A pokud jsem kousek od domova, tak je to sranda. Pokud kdesi na cestách, tak diskuze o nevhodnosti válečků přijde nakonec směšná.    [Luboš]   05.02.2021
Odpověď  Nějak mi uniká smysl proč tam u 250tky v dnešní době to válečkový ložisko vůbec dávat, viz obrázek níže a ještě na stranu k dynamu. Dyť to má víc nevýhod než kuličkové ložisko.
To je stejný bláznovství jako přidělat k trabantu karbonový křídlo a ještě notabene na vratový šrouby aby se to případě lépe rozdělávalo.    [Jan]   05.02.2021
Odpověď  boco: Ano na obě strany je to 350 používána ve Velorexu. Pak nasouvám za ložisko distanční kroužek a aby se neposunul jsou tam takový ty zubatý pérový podložky jako u 634 mezi řetězkou a tím kroužkem a na druhé straně mezi rotorem a tím kroužkem. Hlavně snadná demontáž když jsi někde na dlouhých cestách. a ložisko je více únosné, což hlavě u Velorexu na pravé straně je potřeba. Ale plno Velorexářu tam dává kuličkový a taky to vydrží.    [HonzaBK]   01.02.2021
Odpověď  Luboš: velmi dobře napsáno! Takto přemýšlí konstruktéři.    [J]   31.01.2021
Odpověď  Primární myšlenkou vál. ložiska byla větší únosnost pro radiální namáhání, druhotným přínosem je snadnější půlení. Použití válečkového ale sebou přináší problém pro zachycování axiálního namáhání pro zbylé kuličkové ložisko. Válečkové má větší valivý odpor, hlučnost a větší nároky na přístup maziva.
Používané NJ není pro namáhání axiálními silami vhodné. Z hlediska dlouhodobého provozu nového motoru se od nich upustilo z vícero důvodů. Počítalo se s tím, že nový, dobře složený, mazaný motor netřeba vůbec půlit do jeho vyběhání a celkové opravy.
Rovněž motory, které byly osazeny válečkovým ložiskem, tak po uplynutí dlouhé doby provozu jevily větší axialní vůle v ložiskách klikovky a nezřídka i větší poškození čepů klikovky a otvorů pro ložiska v karterech právě vlivem zvětšené axiální vůle a tím i "cestování" kliky sem a tam.
Řešením by bylo použití ložisek s kosoúhlým stykem, které snášejí větší axiální namáhání a přeberou je za válečkové NJ. Na některých motorech se vyskytují a někteří si je i sami montovali.
Pro účely občasného víkendového ježdění není použití válečkového ložiska nutné, ale pro cestovatele, zvláště pokud nejsou všechna střeva motoru v top stavu, jsou válečková velkým plusem v případě nutnosti půlit kdesi mimo domov. Také je dlouho montuji a tisíce km bez jakéhokoli problému. Je pravdou, že po ukončení výroby ložisek v ČR a SK ložiska
označená ZVL a ZKL nepoužívám.    [Luboš]   31.01.2021
Odpověď  Ložisko válečkové také snese větší radiální zatížení a proto má v této pozici i větší životnost než kuličkové.    [Martin Štindl]   31.01.2021
Odpověď  valeckove se dava k dynamu kvuli snadne demontazi nemusi pak karter pulit stahovakem    [free]   31.01.2021
Odpověď  Dej si do jízdního kola všude místo kuliček válečky a pak to pochopíš....    [majco]   30.01.2021
Odpověď  Zdravím, někdo dává válečkové a někdo kuličkové ložisko do pravého karteru pod zapalování... Jaký je v tom rozdíl? Je to čistě kvůli lepší montáži? Nebo to má/mělo jiné opodstatnění? Díky    [Jirka123]   30.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  takysportkar: kroužek se ubrušoval na straně osazení(tedy "A" na obrázku), v mém případě jsem ho nechal ubrat 0,3mm ale jen z odhadu - totiž před lepením jsem odzkoušel sesazení karterů s klikovkou s tím že jsem dotáhl šrouby jen mírně a klikovka šla volně, až po natmelení a dotažení šroubů(kde nejsou viditelné dávám imbusové šrouby)na fest s klika přestala otáčet volně ale i tak ji šlo přes čepy protočit rukou. Ale v tomto konkrétní případě kdy byla klika už sevřená silně bude možná na zvážení to pro jistotu ubrousit o něco víc.    [Martin Štindl]   29.01.2021
Odpověď  Tak problém vyřešen. Po vložení těsnění mezi kartery se klika volně točí. Nechám upravit kroužek ložiska jak psal níže Martin Štindl.Tímto všem děkuji za názory a tipy k odstranění problému.    [MIRAXJR1300] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Martin Štindl Z ktere strany jste to lozisko obousil A nebo B?    [takysportkar]   29.01.2021
Odpověď  V patnácti letech se mi stalo něco podobného, ale servisák mototechny mi vysvětlil jak se motory neskládají. Ukázal, a od té doby skládám jinak. Jsou na to potřeba slušná měřidla a pečlivost pro změření kliky, hřídelí převodovky a karterů, protože nikdo dopředu neví co a jak kdo kdy opravoval, sestavoval, či brousil. To je první kontrola.

Pro kontrolu složení nanečisto jsou použita zkušební ložiska s upravenými průměry kroužků tak, aby šla suvně bez násilí jak na hřídele, tak do otvorů. Motor se takto lehce sestaví a je vidět případná vůle, nebo přesah. Jde to hlavně opakovat bez omezení.

U převodovky stejný postup. Dá se to s úspěchem použít u jakéholiv stroje. Kontrolní stačí koupit i laciné ZKL, ZVL či jinou čínu. Pro kontrolu porovnat šířky jak zkušebních, tak nových ložisek, ale nebývají rozdíly. Je to rychlé a přesné bez poškozování karterů a hlavně na jistotu.    [Luboš]   29.01.2021
Odpověď  Stalo se mi to také, klikovka po repasi byla širší a setrváky se opřely o kartery. Zkus si změřit šířku setrváků a šířku prostoru pro kliku.    [frona]   29.01.2021
Odpověď  HonzaBK - toto ma zaujalo, ze mas valcekove NJ306 na oboch stranach klukovky (predpokladam ze sa bavime o 350?). Tiez ma to napadlo ale zatial som nezachytil ze to niekto používa. Takže vsetko je v pohode? Akurát rozmyslam ze potom nehrozi ze na oboch stranách nebude vnútorný krúžok presne zasunuty v lozisku celou dlzkou? Co to spraví po čase?    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2021
Odpověď  Nikdy jsem nedával těsnění mezi kartery od doby co jsem přestal používat Hermetika začal používat moderní lepidla na motory. Nikdy jsme neměl problémy (2válce kývačka panelka ne perák, jednoválce od péráka dál). Naposled jsem rozdělal motor panelka 350 po najetí 30 tis. km z důvodu poruchy převodovky, a na jedné straně kliky mělo válečkový ložisko prasklou klec. Tak jsme vyměnil jen to jedno ložisko a pro jistotu jsem nechal zbrousit vnitřní kroužek ložiska aby se více zasunulo na klikovku, protože mě bylo řečeno že to mohlo být tím, že je klikovka v horní toleranci šířky a kartery zas e v dolní a že se namáhají válečky bočním třením a tím namáhají více klec. Nezkoumal jsem jestli to tím mohlo být nebo pouze únavou materiálu, od té doby najeto dalších cca 12 tis. a bez problémů. Všechny klikovky i výbrusy dávám p. Padalíkovy v Šardicích a nikdy žádný problém. Na obou stranách kliky mám válečkový NJ 306    [HonzaBK]   29.01.2021
Odpověď  To je presne to co celu dobu pisem - to ze v KND je tesnenie este neznamena ze bolo montovane z vyroby. Proste existuje ako ND a dava sa podla potreby ;)    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jo už to vidím, moje chyba - ne mezi kartery ale u styčné plochy válců a skříně je 0,8mm těsnění.
Ale tím tedy je v této příručce uvedeno že jsou skříně typu 250/11 a 350/12,18(vyjma těch uvedených výr.čísle) lepeny na tmel(!?!), to si protiřečí s katalogy péráků kde je u 250 a 350 zobrazeno i vypsáno papírové těsnění.    [Martin Štindl]   29.01.2021
Odpověď  Martin - budem ti oponovat, prepac ;)
V tej istej prirucke ktoru citujes, na strane 55 je napisane to upozornenie co som daval nizsie. Ta veta co si citoval len konstatuje aky material a hrubka tesnenia sa pouzivala. A ani to ze tesnenie je v KND neznamena ze sa pouzivalo na montaz vo vyrobe.

Moj motor je toho jasnym dokazom a poznam dalsich ludi ktori mi potvrdili to iste (rozoberali motory ktore este neboli polene a vsetky boli len lepene - peraky aj kyvacky).    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  29.01.2021
Odpověď  Teď jsem ještě procházel příslušnou literaturu, v příručce k JAWA 250,350,500 je na str.26 uvedeno že pod válci a mezi kartery bylo těsnění z velumoidu(dnes správně vellumoid) nebo svedoitu tlouštky 0,8mm.
Na druhou stranu u katalogů velkých kývaček(JAWA-ČZ 250,350) už mezi kartery papírové těsnění skutečně není zobrazeno a v kusovníku proškrtnuto(nepoužívá se).    [Martin Štindl]   29.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  fikuscz: pérák měl mezi kartery z výroby skutečně papír, papírové těsnění je uvedeno v katalogu FJ,Zbrojovky i komunisty. Mám takový pocit že někdy u některé série byla vyjímka a u karterů se musel použít tmel anebo silnější těsnící papír ale bez jistoty.
K tomu těsnění, to že JAWA používala těsnící papír a ČZ Strakonice lepila na tmel bude možná technický tradicionalismus obou firem. Co vím tak už Jawa 175 předválečná měla spříň těsněnou papírem kdežto ČZ měla na motory zakoupenou licenci DKW a motorové skříně této firmy také nebyly těsněné papírem ale lepidlem(papír byl u víka spojky a krytu převodovky).
Jak těsnící papír tak i tmel mají svá pozitiva a zároveň negativa. Ale určitě lze jak u motorů JAWA nebo ČZ použít oboje - jen se musí zvolit správný postup a přizpůsobit k tomu samotný motor. Ze svého postoje na skříně požívám tmel (výhoda: nemusím s vymezováním převodovky počítat s tloušťkou papíru) ale jeho nevýhodou jsou zase přebytky tmelu které při sešroubování skříně nabydou do prostoru klikovky a převodovky.    [Martin Štindl]   29.01.2021
Odpověď  No, já to také nemám ze sebe, ale od pána, který kdysi v 70 tých letech pro celý okres opravoval Jawy co byly ve službě. Ať už u JZD nebo jinde. Dělal pod nějakým družstvem. Proto nedám moc na literaturu, ale spíš na KND. Ani se mi nezdá, že by takto na hrubo opracované plochy, co měla Jawa opravdu dobře utěsnil pouze tehdejší Muxum, nebo Hermetik. Dnešní tmely to zvládnou. Mně je samozřejmě jedno, jestli tam někdo papír nedá, ale můj názor je, že tam patří. Pak se možná vyhne přílišnému stažení karterů a z toho plynoucí problémy. Byly tu vzpomenuty segrovky - i to se mi zdá logické. Prostě dnes pokud se to dává do kupy musí dotyčný vědět, jaké tam musí být vůle. Znovu a znovu se ukazuje, že vše vyžaduje určité zkušenosti a praxi. Já už to sice nedělám, ale v minulosti, když jsem kamarádům dělal Jawu, tak se mi nic podobného nestalo, ale to byly v Mototechně originální díly a nikdy jsem v tomto směru nemusel improvizovat. Tím, ale neříkám, že jsem se nikdy takříkajíc "nesekl". Ale to později člověk eliminuje tou praxí.    [J]   29.01.2021
Odpověď  Nemotejte lidem hlavy, pérák těsnění mezi kartery neměl.    [fikuscz]   29.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  J : nechcem sa hadat, nemam vek aby som si pamatal 50 a 60 roky. Vychadzam z dostupnej literatury (kniha Jozif/Tuma : Motocykly Jawa 250-350-500).
Tam sa pise jasne ze vsetky 250 a 350 okrem udaneho rozsahu vyrobnych cisel nemali z vyroby tesnenie. Toto mi tvrdil aj pan z MPS Rosice a dalsi ludia ktori maju bohate skusenosti z minulosti s motormi Jawa (vsetko starsi pani).
Tesnenie je katalogu ND a vsade sa predava, ale montuje sa len ked je potreba (po oprave/bruseni dosadacej plochy kartrov a pod). Samozrejme nasledne je nutne vymedzovat prevodovku.
Toto mozem potvrdit z mojeho 18 motoru (bol som 100% prvy kto ho otvaral), nemal tesnenie z vyroby, len tmel (rok vyroby 1954, urceny na export s jednopakou).
Osobne by som tesnenie daval iba ak nie je ina moznost - zbrusene kartre, ak nevojde kluka/prevodovka.

Este fotka z knihy, je to tam jasne napisane    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.01.2021
Odpověď  V každém případku pérák měl pap. těsnění. Zetka nikoliv. Bylo to dáno technologií výroby, nebo také jinak - drsnosti povrchu po obrobení karteru.    [J]   28.01.2021
Odpověď  a jak máte vyřešenou převodovku? S těsněním bude vymezení výlí v převodovce uplně jiný než bez těsnění.    [Monty]   28.01.2021
Odpověď  V katalogu dílů je sice těsnění uvedené, ale motor skládám bez těsnění, protože nechci pak řešit že z něj teče olej. Každopádně to vyzkouším s těsním a uvidím.    [MIRAXJR1300] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.01.2021
Odpověď  A od kdy byl mezi bloky papir? Od peraka se vse lepilo na hermetik.    [k.]   28.01.2021
Odpověď  a proc skladate motor bez papiru kdyz tam z vyroby byl a pocitalo se sjeho tloustkou pak se vam ta klika netoci......
dejte papir spravne tloustky a je to vyresene.    [free]   28.01.2021
Odpověď  Klika se v levém karteru točí bez problémů. Motor je z roku 52, po rozebrání byli na klice už segrovky. Ty jsou vyměněné za nové, původní už nebyli moc použitelné. Ložisko NJ je stějně široké jako klasické 6305. Motor skládam bez těsnění, jen na silikon, je dost možné že nastal stejný problém jak psal boco a Martin.    [MIRAXJR1300] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  A nemůže to být dík jiné konstrukci a rozměrům ložiska? Na přiloženém výkresu mě zaujala kóta "S" zkoušeli jste to ložisko položit na sklo, nebo broušenou desku?    [JzK]   28.01.2021
Zobrazit fotografiiOdpověď  Stejná zkušenost jako Boco, na motoru zbrojovky 1949 jsem místo původních drátkových pojistek osadil segerovky a k tomu sesadil kartery bez těsnícího papíru(na tmel). Po utažení šroubů se klika přestala volně protáčet.
Motor se znova rozpůlil, vnitřní kroužek ložiska NJ305 se musel stáhnout z čepu a na magnetce se jeho osazení k setrvačníku ubrousilo o 0,3mm. Pak už bylo vše v pořádku.    [Martin Štindl]   28.01.2021
Odpověď  Mne sa stalo nieco podobne na Peraku 350 (18 motor).
Problem bol v segerkach na klukovych loziskach - namiesto originalnych "segeroviek" v tvare vlniteho pruzneho dratu dal standardne. Rozdiel je v hrubke, tie dratove su tensie a tympadom boli krajne klukove loziska viac "von" z motora. Ked som tam mal "standardne" kluka bola "zovreta" a tazko sa tocila. Zaujimave je ze drazky boli dost siroke na standardne segerky, preto mi nejaku dobu trvalo kym som na to prisiel.    [boco] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2021
Odpověď  a točila se jen v levým karteru?    [Monty]   27.01.2021
Odpověď  Kliku jsem dával do ohřátých ložisek,šla tam uplně bez problémů.Když jsem zjistil že se klika netočí, pro jistotu jsem ji skusil dotáhnout natahovákem na kliku.To by asi předepnutý ložiska povolila?    [MIRAXJR1300] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.01.2021
Odpověď  někde je něco špatně - asi předepnutý levý ložiska proti sobě? Poklepal bych levej čep kliky lehce bronzovým kladívkem.    [Monty]   27.01.2021
 Přidat odpověď   (38) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006