MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 302243 příspěvků |7312 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 69 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa-ČZ, Jawa, ČZ (K | Diskusní téma 17.10.2019 13:25  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentModerovaná diskuse Zodpovězené téma 

Elektronicke zapalovani Jawa


 Ahoj mili uzivatele veteranfora,
jak by se vam libilo vybavit svoji Jawu peraka, kyvacku, panelku, 634ku, Cezetu, Velorexe a jine podobne stroje, ktere jsou osazene dynamem Pal Megneton, elektronickym zapalovanim s promennym rizenim predstihu usandnujici start a zlepsujici vykon hlavne v nizsim spektru otacek?.
Ve vyvoji je momentalne tohle zapalovani, ktere bude umoznovat pripojeni k PC (USB, bluetooth), zmenu krivku predstihu, monitoring zapalovani a ostatnich parametru na motocyklu. Palubni napeti, diagnostika zapalovaci civky, pomocne vstupy, vystupy apod.

Pozor, nejedna se o zadnou upravu zapalovani od IMF soft ani jeho klon ci kopii. Jde ciste o uplne novy vyrobek.

Co vy na to. Byl by zajem ?    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2013     Přidat odpověď  
Odpověď  Ahoj, trošku oživím téma. Jak to vypadá s vývojem ?    [Panther_79Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.05.2017
Odpověď  Zdarec, moc se mi to líbí. Mám zájem na osazení tohoto zapalování do ČZ skůtr typ 502. Bylo by to možné?    [Kamil Braun]   20.07.2015
Odpověď  V jaké fázi se momentálně nachází nový plošňák s novým procesorem?? Kdy to bude v prodeji se vším všudy?? Jestli někdy bude... Díky    [piv]   08.07.2015
Odpověď  Zdravim, nemam vubec nic proti ruznym zlepsenim zapalovani. Mam panelku a nechal jsem si zrepasovat dynamo u p. Pavla Berana. Stalo to cca 700Kc a nemohu si to vynachvalit. Mam Pava, klas. zarovky a dobiji v pohode a dokonce i se svetly jede bez problemu i bez baterky. Toz tak...    [tomecek123] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  13.04.2015
Odpověď  Docela se mě to líbí. Přemýšlel sem nad imfsoftem, ale tohle vypadá líp. Jak to vypadá s vývojem?    [slachta90]   13.04.2015
Odpověď  Zdravim vas, noveho je to, ze jeden z prototypu byl pred casem uspesne otestovan na Jawe 638.

Momentalne se pracuje na dalsi verzi plosneho spoje pro novy procesor (vice pinu, jednodussi schema, jinak funkcne naprosto stejne), z duvodu vyssi presnosti a zjednoduseni vyroby bude predelan system snimani polohy klikove hridele. Vice vsak neprozradim a nechte se prekvapit :)

Na propagaci a webovych strankach jsem jeste poradne nezacal, nejspis si nekoho na tuhle praci najmu. Zabyvam se pouze technickou strankou veci.    [Duin]   25.09.2014
Odpověď  Co je nového? Už to prodáváte? Máte k tomu nějaký web?    [Marek]   24.09.2014
Odpověď  jan polak: Musim vas zklamat ale s trivalcem jiz takrka nepocitame. V puvodnim navrhu jsem to chtel a prvni prototypy jsou navrzeny i pro wartburg ale vzhledem k relativne male skupine zajemcu a dost vysoke pracnosti reseni bylo od tretiho spinace upusteno    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  08.10.2013
Odpověď  Ahoj,
moc pěkný, nebylo by to i pro Wartburga?    [jan polak]   05.10.2013
Odpověď  A ted si srovnejte SMD,procesory,vysoký a nízký součástky,odolnost proti nizkýmu a vysokýmu napětí,optické závory.......- prostě tisíc dílů a tisíc možných problémů
s

JEDNÍM kontaktem,a JEDNÍM kondenzátorem. (víc toho u Kývačky 250 není)

Kde je smysl toho všeho?

A to, že IMF soft trvalo PĚT LET,než dospěli k použitelné verzi,taky o něčem svědčí.    [monty]   28.09.2013
Odpověď  No právě že srovnáváte verzi z r. 2008... Mám verzi 5.0 z r. 2010 - pouze SMD součástky krom Mosfet. Zatím tedy bez závad. Konektor pro připojení PC jsem použil pouze při nastavování a ladění.Z hlediska mechanického nevidím rozdíl mezi RS232 a USB. Bluetooth a teplotní rozsah vašeho řešení je určitě výhodnější. Jaký procesor jste použil místo Atmel?    [lportes]   28.09.2013
Odpověď  Nechci IMF nijak hanit ani chvalit ale dle soucastek, ktere pouzili (opet mluvim o verzi kterou mam na Velorexu z roku 2008) je maximalni provozni teplota 85°C kvuli procesoru Atmel a alektrolytickym kondenzatorum. S chlazenim spinacich prvku jsem zatim problem nemel, pritisknul jsem je na kovovou podlozku, tak jak se pise v navodu. Vetsina soucastek je velmi nizka (provedeni smd) az na opticke zavory (velmi vysoke) a konektor pro pripojeni PC. - tady bych videl z dlouhodobeho hlediska slabe misto.

Nova verze zapalovani bude vyuzivat take soucastky v provedeni smd, nejvyssim prvkem je konektor faston pro pripojeni vodicu, zbytek soucastek jsou max 5-6 mm vysoke nad deskou. Provozni teplota zarizeni bude do 125°C

Co se tyce napajeni, tak zapalovani bude spolehlive pracovat diky pouzitemu menici v rozsahu 4-72V. Tzn. je funkcni i pri silne vybite 6V baterii.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  27.09.2013
Odpověď  Zapal. od IMF mám přes rok. Žádné problémy se zapojením a oživením jsem neměl. Při použití SMD součástek (jak IMF tak předpokládám i tento nový výrobek) vibracemi trpět nebude. Stejně tak teplota je v rozmezí použitelnosti součástek, u IMF je solidně ve verzi 5.0 z r. 2013 řešeno i chlazení výkonových MOSFEt spínacích tranzistorů. Proti případným nečistotám je pl. spoj fixován epoxidovým lakem. Jedinou nečistotou by mohl být prach z uhlíků dynama (u čz 175/502), ten je však přítomen vždy i u kladivkového zapal. a je třeba komutátor a okolí občas vyčistit (vyfoukat, vyškrábat komutátor, kontaktol...). Jiné nečistoty - olej atd. nemají v prostoru zapalování místo a svědčí o chabé údržbě. Přepětí při správném seřízení reg. relé nebo použití elektronického nehrozí (u IMF přepěťová ochrana 33V). IMF obsahuje i možnost dvou volitelných křivek předstihu, které bohatě vužívám (jízda ve městě, rychlostní komunikace). Doufám, že tuto vlastnost bude mít i tento nový prototyp. Držím palce    [lportes]   27.09.2013
Odpověď  Nápad dobrý ale jak si asi poradí s vibracemi a změnami teplot pod víkem a případným přepětím v elektroinstalaci aby to nebylo jak imf soft po 100 kilometrech smrt zařízení v lepším případě a nebo v horším že se to nepovede dát ani do provozu    [honza]   27.09.2013
Odpověď  radar: Oproti obdobnemu produktu od IMF chci nabidnout:
-moznost couvani pro Velorexu. Od IMF mam jednu desku (cca z 2008) kdy jeste couvani bylo podporovano. O par let jsem se po teto funcknosti ptal znovu ale vyrobce mi psal ze verzi s couvanim jiz nedelaji.

-Pripojeni k PC primo pres standardni mini(pozdeji snad i mikro) usb kabel a ne pres seriovy port jako u IMF. Seriovy port se jiz par let u bezne prodavanych pocitacu temer nevyskytuje a pripojeni redukce USB-seriovy port je sice mozne ale prece jen trochu archaicke reseni.

-Moznost pripojeni bezdratoveho bluetooth modulu, veskera komunikace s PC muze byt tedy resena bezdratove.

-je pouzity jiny typ snimacu nez opticka zavora u IMF (opet mluvim o verzi z roku 2008) tim tedy odpada moznost selhani kvuli zaspineni opticke zavory. Novy snimac bude dostatecne robustni (ne plech) s aretaci vuci rotoru.

-Integrovany stroboskop umozni presne zakladni nastaveni a take overeni spravne funkce "okem".

-Kvalitnejsi soucastkova zakladna (nizsi/mensi soucastky a hlavne vyssi rozsah teplot pro "automotive" ucely).

-automaticke "mereni" indukcni civky k urceni optimalni doby syceni. Od tohoto si slibuji snizeni spotrebu el. energie pri zachovani dostatecne energie jiskry.
IMF sice nabizi krivku pro upravu doby syceni indukcnich civek v zavislosti na otackach ale jak lze poznat, kdy je syceni prilis male/ velke/ dostatecne? Kratka doba syceni se projevuje slabou nebo zadnou jiskrou na svicce, vysoka doba syceni zase zpusobuje ohrev indukcni civky a mrhani elektrickou energii. Nastaveni je tedy na pouzitem typu indukcni civky a napajecim napeti.

-Mereni napeti palubniho napeti a zobrazeni primo v ovladacim programu. Bude mozne zobrazit i graf v zavislosti na otackach a tim odhalit mozne zavady v dobijeci soustave pri ruznych otackach.

-Firmware zapalovani lze upgradovat primo z ovladaciho programu.

-Pridavam konfigurovatelny vstup/ vystup pri snimani dalsich velicin (napr. teplota) a ovladani jinych elektrickych spotrebicu (pres rele).

-Na velorexy.cz byla napsana pekna recenze jak instalovat a provozovat zapalovani od IMF. Na druhou stranu jsou zde take ohlasy od lidi, kteri overovali funkci osciloskopem a tvrdi, ze zapalovani zapaluje, jak se mu zamane (i nekolikrat za otacku). Tohle chovani nemohu potvrdit ani vyvratit, protoze jsem IMF detailne osciloskopem nezkoumal. Prioritou u noveho zapalovani je hlavne bezchybne a presne rizeni zapalovani.

A ted jedna nevyhoda oproti IMF:
IMF inzeruje rozsah pouzitelnych otacek vysoko na 10 000ot/min. Pouzite spinaci prvky u nove vyvijeneho zapalovani deklaruji spravnou funkci maximalne do 9000 ot/min. Takze otazka na miste je, jestli je tu nejaka bezna kyvacka, panelka, velorex, 634ka, 640ka, ktera se toci vice nez 9000 ot/min?

PS: Puvodne bylo zapalovani navrzeno i pro trivalcove motory (DKW F102, Warburg a dalsi), kde je zapalovani kazdeho valce rizeno samostatnym kladivkem. Vzhledem k relativne malemu poctu techto stroju a celkove narocnosti kodu pro procesor bylo od tohoto reseni upusteno. Planuje se tedy pouze jedno nebo dvouvalec (mozne bude i ctyrtaktni motor). Kdo se dival peclive na fotografie plosneho spoje, tak jiste poznal ze plosny spoj je navrzen pro tri spinace indukcnich civek ale osazeny jsou pouze 2.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.09.2013
Odpověď  Co nabízíte navíc proti zaběhlé produkci od IMFsoft? protože podle mě máte výrobek, se stejnými vlastnostmi/nešvary, který mají oni už navíc odladěn. Budete schopen konkurovat cenou? pokud máte stejnou jako IMFsoft, tak to postrádá zcela smysl    [radar] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.09.2013
Odpověď  2mm předstih je blbost    [vana-hb]   23.09.2013
Odpověď  rezervujem si jeden ks :)    [jano]   21.09.2013
Odpověď  Samosebou že to a to má vždy něco pro a proti, nikdo ale tady přeci takovéto řešení zapalka nikomu nevnucuje - kdo má zájem si to může pořídit a zastánce původního si to stávající ponechá na mašině. Já to nepovažuji jako kurvítko motoru, původní destička se podobně jak poradil už Paul Mardikian "prostě odšroubuje" - nic se neničí ani nevyhazuje. Příkladně u montáže VAPE je potřeba zakrátit kolíček na klikovce a to by někdo mohl brát jako násilný zásah přestože je to jen banalita. Mechanickou regulaci předstihu měla už DKW řada NZ ze které právě pérák vycházel a určitě to pro provoz mělo přínos, dnes s trochu odlišným palivem je lepší u veterána nedržet se původního seřízení - jak už jsem psal tak při pečlivém nastavení předstihu podle návodu(5mm) mě motor při startování kopal jak mezek ale zároveň ve vyšších rychlostech(nad 70km/h) držel výkon, teď při nastavení 2mm motor sice nekope ale zase už je znát ztáta výkonnosti při mírném stoupání. Jsem toho názoru že z pohledu dlouhodobého provozu (hlavně spotřeby) to bude mít u stroje přínos a pokud to bude spolehlivé tak odpadá i potřeba kontrolování a seřizování předstihu.    [Martin Štindl]   21.09.2013
Odpověď  Jinak z technického hlediska mě to zapalování velice zajímá. Škoda, že nebyly takové možnosti před dvaceti a více lety.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  21.09.2013
Odpověď  Píšete, že chcete jezdit na veteránu. Je ale onen veterán vybavený technologií zapalování z 21. století ještě veteránem?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  21.09.2013
Odpověď  Myslím, že toto elektronické zapalování využijí především ti, kteří svoje Jawy a Čezety berou více jako dopravní prostředek, než jako veterány. Já osobně, kdy se snažím mít na svých motocyklech (které mám spíše v garáži na koukání) vše tak, jak bylo, každý šroubek a barvu lanka, bych si toto zapalování nenamontoval. Při těch pár km na srazy či nedělní vyjížďky to opravdu smysl nemá. Ovšem na motorku, na které bych plánoval častý provoz, tak tam bych se to namontovat opravdu nebál. Přemýšlím, zda je ovšem toto ten správný web, kde tuto práci prezentovat (neříkám, že je špatný...) Ale je dle mě více zaměřený na ty, kteří své stroje opravdu spíše berou jako veterány, než dopravní prostředky. Pro mě by bylo velice zajímavé tuto diskuzi založit i například na Jawamanii, kde je zase dle mě více majitelů, kteří jezdí na svých Jawách a Čezetách skoro denně. To jen takový můj skromný názor, nechci tady dělat reklamu nějakému webu... spíš se zaměřit na ty uživatele, kteří spíše jezdí, než koukají a leští jako já.... Jinak chválím za snahu něco vytvořit a především to dovést do nějakého funkčního konce!    [00]   21.09.2013
Odpověď  Ptáte se (nechápete) proč používat veterána při dnešní ceně ojetin. Odpovídám: prostě proto, že chci jezdit na veteránu a ne na ojetině.
Naopak já nechápu, proč bych v takovém jednání měl hledat smysl. Prostě se mi to líbí a baví mě to a to snad stačí. Jaká smysl má koupit si za 3tis vstupenku na Viktoria -Manchester?    [Honza l]   21.09.2013
Odpověď  Já zde jen prezentuji svůj názor. Nikdy bych si nedovolil tvrdit, že je jediný správný. Každý si svůj vztah ke staré technice buduje sám a nemusí se za něj nikomu vzpovídat. Toto já plně respektuji. Já ale, jelikož jsem si sám prošel mnoha slepými uličkami, si jen dovoluji upozornit na ne zcela jsný smysl toho či onoho snažení zejména u, jak i vy píšete, tuctových motorek. Odpovědi si každý musí v sobě nalézt sám.
Mojí dlouhodobou snahou je vidět vždy trochu více dopředu. Jako například před lety jsem začal preferovat a hlavně ukazovat motocykly v nálezovém stavu. Dnes to to všichni berou jako samozřejmost, ale ještě před 10 lety se patinově zachované běžné motocykly příliš nenosily.
Dnes se zase snažím přemýšlet, jaké veterány bude renovovat další generace veteránistů, která z naší produkce nebude mít po čem sáhnout? Předpokládám, že to budou právě levné a přitom technicky zajímavé dnešní ojetiny. Kývačky budou samozřejmě žít dále, ale je otázkou, zda i do budoucna dokážou svou jednoduchostí někoho oslovit. Zvláště když jednoduchost se rozhodně nebude rovnat levné ceně.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  20.09.2013
Odpověď  JB, opakovaně přesvěčujete, že jste nositel jediného správného názoru. Já si naopak umím snadno přestavit, že spoustu lidí baví strávit sezonu na veteránu nejen vyjížďkami za slunečného dne. A nechápu, kde je problém tím spíš, že se zde píše o tuctových poválečných motorkách.    [Honza l]   20.09.2013
Odpověď  To je pravda, nelze srovnávat nesrovnatelné. Já mám na mysli třeba levný čínský skútr vs. kývačka, 501 apod.. Zároveň jsem chtěl říct něco v tom smyslu, že není proč se bát každodenního provozu na poválečném dvoutaktu a pro ten je třeba nahrazovat staré unavené komponenty za nové-bez problémů funkční. A zrovna dobíjecí soustava z 50tých let je prostě pro denní provoz problém...    [Arpi]   20.09.2013
Odpověď  Chápu, že jízda na československém stroji má stále něco do sebe. Ale ojetina, či zcela nový motocykl, nemusí být z plastu a nemusí to být rejže. Pokud budete hodně jezdit, tak při dnešních cenách vyjde provoz a údržba našeho veterána rozhodně dráž, než u pár let staré ojetiny, třeba z Japonska. Také je rozdíl mezi ježděním a projížděním se.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  20.09.2013
Odpověď  Protože ojetina je plastová rejže. Veterána za moc peněz s drahým provozem na každodenní ježdění užívat nejde ale řekněme si to rovnou..kývačka, pérák, dvoutaktní zetky apod jsou veteráni hlavně svým věkem..vše je na to za pár korun a tak já třeba radši jezdím po městě na zrenovovaném prasátku 501 než aby kupoval nějakej plastovej nesmysl..    [Arpi]   20.09.2013
Odpověď  Stále zde visí otázka přístupu. Pokud ke kývačkám mám přístup jako k veteránům, tak na nich přeci nebudu nic vylepšovat. Pokud je mám k užití, nebo na nich závodím, tak je asi vylepšovat budu chtít. Ale, proč bych měl užívat veterána? Při dnešní ceně ojetin?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  20.09.2013
Odpověď  Já mám vape na třech motocyklech a jediné co mi na tom schází je právě regulace předstihu. za ty prachy by to tam klidně mohlo být.. Lehce natuněná 250 s předstihem okolo 4,5 mm kope neskutečně..na zlomení nohy to není ale na vymlácení startovacího půlměsíce určitě jo a je to prostě nepříjemný. Moc výrobci tohoto fandím. Jen bych se taky přikláněl k nějakému zalití a k řešení kdy elektronika bude někde mimo. Viz například Boyer MK3 pro anglické motocykly apod.    [Arpi]   20.09.2013
Odpověď  Já mám naopak uznání k těm, kteří hledají a najdou cestu tam, kde jiní skončili.    [Honza l]   20.09.2013
Odpověď  Dívám se na to podobně. Technicky jde o velice zajímavé a propracované řešení, zbytečnosti. Různá technická vylepšení vozidel, i když samozřejmě na úrovni doby, byla hitem za komunismu. Tehdy to bylo stylem "urob si sám" a snad to ještě mělo smysl u vozidel pro denní použití, ale dnes? Dnes přeci objevujeme onu krásu jednoduchosti, ne?
Čím jsem starší a přibývá mi domácích povinností, tím více si vážím volných chvilek. Proto musím velice dobře vážit, do čeho se pustit a do čeho ne. Je mi líto, když evidentně chytří a šikovní lidé, kteří navíc mají zájem a čas řešit nějakou problematiku, mrhají svou energii do slepých uliček.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  20.09.2013
Odpověď  Netvrdím, že to nebude fungovat. Ale každá technika,čím je složitější, tím víc se sere. A todle je složitý jako autobus.

A to, že ladit průběh předstihu na Kejvačce pomocí PC je blbina, to už si vyzkoušeli všichni s IMF soft,když zjistili, že to jede pořád stejně .

Pokud investujete 2 000,- do kvalitní opravy motoru nebo karburátoru,máte šanci na viditelné zlepšení .

A už dál věc,kterou jsem nikdy neviděl nebudu pomlouvat,máte pravdu,nic o tom ,kromě fotky nevím.    [monty]   20.09.2013
Odpověď  Nenech se Duine otrávit. Monty ještě neví jak to bude fungovat..,ale má jasno. Pokud ti to bude fungovat, bude to určitě zajímavý.    [Honza l]   20.09.2013
Odpověď  to máš zase pravdu...    [Mirek F.]   19.09.2013
Odpověď  Než za 2 tisíce todle(nebo IMF soft ) ,
tak už raději kompletně vše pod pravým víkem nový od VAPE za 4 000,-.

Za víc peněz mnohem a mnohem víc muziky.    [monty]   19.09.2013
Odpověď  No vypadá to dobře. Kdy hodláte spustit prodej?    [Mirek F.]   19.09.2013
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  Mirek F. Kdyby to bylo plne automaticke, tak by to bylo fajn ale ocekavam alespon tohle minimum.
Predpokladem je spravna montaz a elektricke pripojeni zapalovani. Mechanicke natoceni vuci kliove hrideli je usnadneno pomoci integrovaneho stroboskopu.

Program pro PC bude mit databazi (doufam ze vsech) stroju, na ktere zapalovani lze pouzit a jejich zakladni (linearni) predstih udany vyrobcem. Databazi si kazdy uzivatel muze libovolne rozsirovat a pridavat jine stroje s jinou krivkou predstihu a jinymi parametry motoru (zdvih, delka ojnice, palubni napeti, ...)

Krivku predstihu lze modifiovat pomoci udaju v tabulce anebo tahanim mysi za ridici body na krivce. Maximalni pocet ridicich bodu je omezen na 128 (coz je azaz).
Navic zapalovani dokaze spolu s programem v PC zmerit parametry zapalovaci civky a spravne urcit optimalni dobu syceni pro maximalni usporu energie pro dosazeni dostacujici energie jiskry.

Tohle nastaveni se pomoci USB ci bluetooth nahraje do zapalovani a od tohoto okamziku je rizeni zazehu dane tabulkou, ktera je ulozena ve vnitrni pameti.
Samozrejme lze opetovne precist ze zapalovani ulozene hodnoty, modifikovat a opetovne ulozit.
Pridavam obrazky pracovni verzi editoru predstihu a databaze stroju.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.09.2013
Odpověď  Možná hloupej dotaz, ale jak se nastaví předstih? To je plně automatický? Jenom se namontuje snímač, deska a je hotovo? Nebo se zvolí program na danej typ motorky? Pokud by to bylo takhle jednoduchý tak bych taky oželil 2000,- hlavně na 350 by to bylo dobrý. Protože předstih a výměna pláštů jsou dvě věci který nemam rád...    [Mirek F.]   19.09.2013
Odpověď  Martin Sindl: Neni treba tahat zadne extra kabely navic, protoze vse je jiz v zakladni elktroinstalaci. Vodice od svorek 51, 61 a take draty k indukcnim civkam (jeden nebo dva).

Montaz zapalovani bude spocivat pouze v odstroubovani puvodni zakladove desky s kladivky a kondenzatory, odsroubovani vacky. Na stejne diry se zavity se prisroubuje jina zakladova deska a na ni pres distancni slopuky deska s plosnym spojem. Namisto vacky se sroubuje jiny snimac - vysoustruzeny tvar s aretaci vuci rotoru a ne plechova clona jako ma IMF. Vse se pripoji pomoci fastonu, kterymi byly jiz pripojene puvodni kladivka.
Vse se pouze sroubuje a samozrejme pujde vratit zpet puvodni kladivkove zapalovani bez jakychkoliv uprav. Ve svem Velorexu mam zkusebne zapalovani od IMF (z doby kdy jeste umelo couvat) ale pro jistotu s sebou vozim komplet kladivkovou desku pro pripad selhani.


Pozor, na fotografiich neni zakladova deska, plosny spoj si tam jen tak lezi. ve skutecnosti plosny spoj bude cca 1cm nad zapalovanim

Co se tyce pomocneho vstupu, vystupu a bluetooth modulu, tak tam samozrejme pribydou dalsi draty navic. Tohle neni ale na beznych strojich nutne a tyka se to spise Velorexaru.

U motorky neni problem sundat prave viko motoru a pripojit USB kabel k laptopu, kdezto u Velorexu je pristup mnohem horsi (na 4kolce obzvlast) a tam jiz bezdratova komunikace prijde velmi vhod.

Monty: Tohle neni navrzeno na peraky, protoze ty maji jine dynama co se tyce uchyceni kladivka. Nevim jestli bych si to osobne daval na peraka, protoze na nem jezdim velmi, velmi zridka. Mohl bych sice vymenit cele dynamo za kyvackove ale nemam to zapotrebi. Na denni jezdeni do/z prace mi prijde kyvacka/ panelka mnohem vhodnejsi a pro tyty stroje je zapalovani urceno.

Abych nezapomnel na vycet stroju, kde pujde zapalovani pouzit, tak se jedna i o typy 634, 638(9), 632 vse i s 12V instalaci i alternatorem

Zapalovani NERESI problemy dobijeci soustavy. Jedine co se da snadno dodelat, je sledovani napeti na dynamu v zavislosti na otackach. Tento prubeh by se dal vykreslit do grafu na PC a z nej pak vysledovat, jak na tom dobijeni je.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  19.09.2013
Odpověď  Nemáte pocit ,že tadle věc má víc funkcí a součástek než celej zbytek motorky???????

Mně to teda připadá jako "KURVÍTKO" , v Péráku zcela zbytečný,a neodstraní základní zdroj problémů - dynamo.    [monty]   18.09.2013
Odpověď  Zase aby toho nebylo moc, když uvažuji tak od té desky přeci povedou navíc asi i vodiče k napájení zapalovací cívky(cívkám) aby se tedy dalo regulovat její indukování - u péráka už by k motoru vedla hromada drátů která by asi laikům už dělala potíže při zapojování a navíc je potřeba je protahat skrze rámové trubky. Stejně i kývačky přesto že je vedení kabeláže zakryté plechy by uchycení svazku několika vodičů podél žlábku v karterech také dělalo starosti.
to jarek: asi bylo myšleno regulátory AEV Kroměříž, ta destička by neměla být závislá na typu regulace nebo výkonu dynama takže je jedno jestli má původní cívkový regulátor či nový polovodičový.    [Martin Štindl]   18.09.2013
Odpověď  Martin Štindl: To je velmi dobry napad s tim odpojovanim buzeni. Zapalovani ma jeden pomocny vystup, ktery by to mohl spinat. Staci pouze pridat konfiguraci do SW.
Tento vystup planuji pro nekolik ucelu:
1) pri zpetnem chodu muze spinat rele pro couvaci svetla u velorexu (pro hnidopichy: Velorex 435 ma na to svetla)
2)spinani rele pri dosazeni urciteho poctu otacek
3)spinani rele pri prekroceni teploty
4) Jak navrhuje Martin Stindl - pripojovani buzeni dynama pri roztoceni motoru
5) napada jeste nekoho neco ?    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.09.2013
Odpověď  šlo by kombinovat s regulátory AMV?    [jarek]   18.09.2013
Odpověď  Bohumil: Já to bral tak že tahle věcička nemá na starost regulaci dynama ale jen okruh zapalování - předstih a zapalovací VN cívky. Tedy dokáže to podle nastavení regulovat předstih v závislosti na otáčkách a také reguluje naindukování VN zapalovací cívky(cívek).
Při sepnutí klíčku v zapalování se propojí s akumulátorem přes kontrolní žárovku svorka 61, tím dochází k průchodu proudu přes vinutí dynama a k jeho buzení. Kontrolní žárovka bude svítit i když není okruh zapalování zapojen. Ledaže by toto elektronické zapalování dokázalo zaroveň spustit i buzení dynama až teprve v okamžiku otáčení motoru.    [Martin Štindl]   18.09.2013
Odpověď  Martin Štindl: A na to, že při zapnutém zapalování teče proud i budícím vinutím dynama si přišel kde? Pokud se jedná o to zapalování,tak je běžným standardem, že tato zapalování, pokud po nějakou dobu nepřichází synchronizační impulzy, tak automaticky odpojují cívky.    [Bohumil]   18.09.2013
Odpověď  xbedla: Ne, neni to zadna diplomka, studia mam jiz davno za sebou. Je to moje a ostatnich spolutvurcu tvorivost.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.09.2013
Odpověď  Ahoj, to je nějaká diplomka, nebo vyrábíš jen z vlastní tvořivosti?    [xbedla]   17.09.2013
Odpověď  Duin: těch 2300Kč sice není málo ale i tak bych to ještě zkousnul - a pokud by to bylo levnější s tím "samodomo dovyrobením" snímače tak ještě líp. Jestliže by se to ukázalo jako provozně odolné a spolehlivé tak já bych zájem měl.
Ale určitě to neřeší problém zapomenutého klíčku v zapalování :-) při sepnutí klíčku sice dochází u kladívek k naindukování zapalovacích cívek ale také se zároveň budí vinutí u dynama. A zabránit tomuhle tahle věcička asi nedokáže.    [Martin Štindl]   17.09.2013
Odpověď  Martin Stindl: Cenu neni jednoduche ted stanovit i kdyz uz mam par vyrobenych prototypu v ruce. Vse zalezi na velikosti vyrobene serie a jestli se bude deska osazovat rucne nebo strojne. Zatim je vse rucne a je to tedy maso! Snahou je udrzet cenu pod cenou od IMF, tj cca 2300,- (bez bluetooth ale se vsim konstrukcnim materialem).

Pokud by byl zajem, tak by se dalo uvazovat i o levnejsi variante, ktera by byla vybavena napr: jednim vykonovym spinacem namisto dvou (pouze pro jednovalce) a namisto konstrukcnich prvku (snimac na rotoru, podlozka pod zapalovani) by byl dodany pouze konstrukcni vykres. Pokud ma nekdo moznost soustruzeni, frezovani zdarma, tak by to treba uvital.

Obsluzny SW bude (doufam ze brzy) uvolnen ke stazeni a bude mozne si jej vyzkouset na pocitaci s Windows i bez pripojeneho zapalovani. Mam pripraveny jednoduchy SW simulator, ktery reaguje prakticky stejne jako pripojene zapalovani.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.09.2013
Odpověď  vana-hb> nevim, proc to nazyvas kurvitkem. Mel jsi nekdy neco jineho nez kontakty? Ja od roku cca 78 nemam v nicem kladivka. Poruchu jsem mel jen 2x (1x vadny socialsticky tranzistor, 1x vadny rusky kondenzator) Najezdil jsem hodne pres milion kilometru, na vsem, co se mi dostene do baraku davam bezkontakt (vyjimku tvori 150C, kde to vypada divne) Autor pise jasne, ze finalni verze bude zalita, takze prach z uhliku by nemal vadit navic podobne elektroniky maji vrtaci kladiva a zadne problemy tu nejsou. Spis by mne zajimal jake mas kurvitko v motoru, ze u zapalka je olej a bordel. Ja kdyz sundam dekl mam vse naprosto ciste. Ke konstrukci z AR, USS a podobnym casopisum. Konstrukce sice odstrani nespolehllive kondiky, ale kladivka se sice neopaluji, ale nedochazi k samocisteni, protoze spinaji proud v radu mA, takze konecny vysledek je jeste horsi. V kombinaci s tureckym kladivem zadny posuv k lepsimu, spis naopak. Co se tyce rizeni predstihu, pokud ho nechces, muzes nastavit krivku na linearni. Ja osobne beru moznost pripojeni k PC jako vytecnou vec. Jediny nedostatek teto kostrukce je to, ze neresi problem komplexne (tzn + nabijeni). Vse ostatni hodnotim znamkou 1 :-)    [Paja]   17.09.2013
Odpověď  Duin: jaká by byla asi cena? zastávám sice původní sestavu ale proti takovým vylepšením nechovám odpor. Právě že u péráka už jsem přešel na AEW regulaci a u samotného zapalování mám předstih snížen na 3mm(Natural 95) aby se zabránilo "kopání" při startování. To má zase nevýhodu že u navýšení otáček už lze pozorovat ztrátu výkonu.    [Martin Štindl]   17.09.2013
Odpověď  Elektronické řízení předstihu nemá u těhlech motorek naprosto význam a připojovat to k pc? Takhle složitá deska přímo na rozžhaveném, zaolejovaném a od uhlíků zaprášeném statoru? Myslim, že je to kurvítko k ničemu a namontuje to jen blázen, i když fandim lidem c se něco snaží vytvořit.

Na mé motorce (pérák) mám problém jenom s tim, že se mi hodně opaluje nekvalitní turecké kladívku a originál je nesehnatelný. myslim, že jsem to někde viděl v AR. bylo to zapojení ve kterém všechno zůstalo jak je s tim rozdílem, že kladívko spínalo nízké napětí a byla tam destička která elektronicky spínala vysokonapěťový obvod. Tím se úplně odstranilo opalování kladívek - to by bylo pěkný.    [vana-hb]   17.09.2013
Odpověď  Souhlasim s vami co se tyce problemu s reglerem a obecne dobijenim.
Prevedcil jsem se o tom na vlastni kuzi, kdyz pred 10 lety jsem jel (Jawa 350/354 + pav 40) s kamaradem (Jawa 250/353 + pav 41) do Italie k mori na letni jawa-dovolenou.

Na mem stroji bylo namontovane dynamo 75W + dvocivkovy regler + prislusny rotor, na jeho stroji bylo puvodni dynamo 45W + jednocivkovy regulator. Oba stroje jsem serizoval vcetne dobijeni ale stejne jsem to byl ja, ktery mel cca 1x za 3 az 4 dny problemy s vybitou baterii.
Duvodem byla docela nizka cestovni rychlost (cca 70kmh), kdy 350tka jeste nemela dostatecne otacky na pokryti spotreby el. energie, zatimco 250tka jela porad bez jakychkoliv problemu s dobijenim.

Co se tyce stability predstihu, tak se serizovala jen moje 350tka (2x za 3000km), protoze predstih na levem valci se pravidelne zvetsoval. 250tka kyvacka opet jela bez jakehokoliv serizovani.

V soucasnosti jsem problem se spotrebou el. energie vyresil nasledovne:
predni zarovka 25/25W namisto halogenu 35/35W - stejne v noci jiz nejezdim a pres den to staci. Zadni sufitova zarovka nahrazena diodovou (sviti lepe nez zarovka), brzdove svetlo jsem si dal ale silnejsi 6V/15W. Taktez to mam i ve voziku pav. Jestli je to dlouhodobe reseni pri neustalem sviceni nevim, protoze uz 350tku Jawu na denni jezdeni nevyuzivam a baterie se mi spise vybije samovybijenim behem vecneho stani v garazi.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.09.2013
Odpověď  jawamaniak, bavili sme sa o dobijani nie o watazi :)
pre sravnu cinnost dobijania musi byt spravne nastaveny regler,
inac s tebou plne suhlasim.    [jano]   16.09.2013
Odpověď  jano: já píšu o sidecaru, ne PAVu

hl. světlomet 25W. zadní 5W + 15W (10W) brzdové + 2W kontrolka dobíjení + 2W kontrolka neutrálu. Zapalování si bere taky několik watů.
sidecar přední obrysovka 5W, zadní 5W.

Že s PAVem dobíjíš znamená, že jsi zvedl Voltáž na regulátoru, ne Wattáž. Waty a Volty je něco jiného.

45W dynamo je vytížené na knop. U Velorexu je 45W nedostatečných. I těch 75W je málo...    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.09.2013
Odpověď  jawamaniak, ja som si nastavil regulacne rele s rosvietenymi svetlami a s privesnzm vozikom pav a svietim a dobijam v pohode. Mam 45W dynamo.
AKU 11Ah. Odkedy som nastavil regler a kladivka, kontrola spociva iba v mazani plste na vacke... ficim tak uz 4rok a zatial v pohode...    [jano]   16.09.2013
Odpověď  Moji reakci na posledni otazku (kolik otacek je schopno zapalovani zvladnout) se nepodarilo spravne odeslat, tak pisu jeste jednou.

Spolehliva funkce bude garantovana v rozsahu otacek 0-9000 ot/min. Tohle omezeni je dane vyrobcem vykonovych spinacu, ktere jsou pouzity.
Jedna se o specialni spinaci prvky navrzene primo pro spinani inducnich civek. Zadne univerzalni prvky MOSFET jako pouziva IMF.

Pri vyssich otackach (>9000) se uz take narazi na limity syceni indukcnich civek a bylo by lepe se poohlidnout po kapacitnim typu zapalovani, ktere tyto a jeste i vyssi otacky zvlada bez problemu.

Zamerem vyvijeneho zapalovani byla prima nahrada desky s kladivky v motocyklech Jawa/CZ s minimalnim zasahy do stavajici elektroinstalace. Tzn. Zustava veskera kabelaz, indukcni civky, stator dynama, rotor. Bude se menit pouze vacka na rotoru za jiny snimac a deska s kladivky za desku s plosnym spojem.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.09.2013
Odpověď  Rozsah otacek pri kterem zapalovani bude spolehlive a presne ridit casovani je    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.09.2013
Odpověď  Zpracování vypadá pěkně, nicméně já bych to bral jako další potencionální ku*vítko v motoru. A na delší vzdálenosti bych stejně s sebou musel brát rezervní destičku s kladívky pro případ, že to vypoví tohle zapalování službu. Obyčejná kladívka jsem schopný na silnici opravit, toto ale ne. Takže pro mne by byl přínos nulový. Navíc, pokud to nebude zalito nějakou ochrannou hmotoru, tak se ten tištěný spoj brzo zanese mastnotou, a co je horší, i grafitovým prachem z uhlíků - tzn, že tam bude reálné nebezpečí vzniku zkratu. Zvýšené vibrace a teplota od motoru tomu jistě také přispívat k dlouhé životnosti nebude.

Takové udělátko tak možná najde uplatnění u závodních strojů, ale pro klasické cesťáky v tomto žádnou výhodu nespatřuji. Navíc to řeší jen kladívka a kondenzátory. Měnitelný předstih je sice fajn, ale reálný přínos u jednoválcového motoru to moc nemá. Jednoválec jede stejně s předstihem 2-4mm. Největší problém u tohoto zapalování zůstává = uhlíky. To je vinou nekvalitních náhrad. Regulátor je možné sice vyměnit za AEV, ale stále je problém s nízkou wattáží. 45W je málo a se sidecarem je to již neúnosné. Pokud někdo namítne, že lze namontovat 75W dynamo, tak ano, ale to dobíjí na plný výkon až od cca 3000 ot., takže pro městské skákání od jedné křižovatky ke druhé je nevhodné.

Možná někdo souhlasit se mnou nebude, ale tak to vidím já.    [jawarmaniak] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.09.2013
Odpověď  V jakém rozpětí otáček to bude spolehlivě fungovat, hlavně tedy jak vysoké to bezproblémově zvládne.    [Pavel]   16.09.2013
Odpověď  Soucastkove to vypada velmi pekne, pokud bych se neceho nebal je nespolehlivost. Zajimava moznost je couvani u velousu. Nevidim ale zadny duvod ke koupi na starou Jawu nebo CZ. Zapalovani totiz neodstranuje komplexne problem zapalovaci a nabijeci soustavy. Zatim je pro mne (i kdyz ma take mnoho musek) vitezem Vape. V nasich koncinach ho mame prakticky na vsech typech motocyklu, nenasel se jeste kus, ktery by nefungoval, nebo mel poruchu. Pro mne je nejvetsim problemem nedostatecny vykon dynama v souvislosti s furtsvicenim. Pokud bych mel dynamo s 75W + spolehlivy elektronicky regulator, tak pri priznive cene neni co resit. Kde bych ho na 100% pouzil je napr. Trabant, kde origo EBZA neresi na rozdil od kladiv diky absenci odstrediveho regulatoru krivku predstihu.    [Paja]   15.09.2013
Odpověď  Ahoj, jsem si naprosto vedom krutych podminek, ve kterych pracuje dynamo se zapalovanim na strojich jawa. Sam vlastnim zapalovani od IMF na Velorexu a nejsem stastny z nekterych soucastek - jsou moc vysoke a trpi na vibrace. drive nebo pozdeji se soucastka doslova vyklepe z plosneho spoje. Z toho duvodu pouzivam ve svem produktu velmi nizke soucastky smd. Finalni produkt bude samozrejme zalit ve hmote kdy zarizeni nebude ohrozeno drobnym mechanickym poskozenim, mastnotou, benzinem a vibracemi. Jedine slabe misto by mohl byt USB konektor. Jak jsem jiz psal, tak prenos do PC/ Smartphonu bude resen take bezdratove pomoci bluetooth.    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2013
Odpověď  vyzera to pekne, ale v prevadzke na moto tam budu otrasy, vibracie, teplota, mastnota atd...
V zapalka od imsoftu sa casto vyklepali cinovane spoje...
Taketo veci by mali byt neznicitelne a zaliate niecim aby sa to nevydrncalo a nevyklepalo... Ako napr regulatory od AEV.

Vela ludi tu pise ze ma problem s dobijanim, staci si stiahnut dielensku prirucku
od regulatorov pal a tam je krasny postup ako ho nastavit. Zvladne to aj nie-elektrikar.

V jednoduchosti je krasa, relatkam a kladivkam zdar!

p.s.
ak hladae stroje na otestovanie dobrovolne sa hlasim, rad to yapalko otestujem
na svojom peracikovi :)    [jano]   15.09.2013
Zobrazit fotografiiZobrazit dokumentOdpověď  Dekuji za prvni reakce. Co se tyce dobijeni, tak to tahle vecicka nikdy umet nebude. Ale na vylepseni dobijeci soustavy je tu prece uz elektronicka nahrada jednocivkoveho regulatoru od AEV. V extremnim pripade je tu take VAPE, tam uz je cena ale uplne nekde jinde.

Co ale urcite bude zapalovani umet, tak dokaze samo merit palubni napeti a pozdeji zobrazit v grafu v zavislosti na otackach (opet v PC nebo ve smartphonu), takze je to takova jednoducha diagnostika v jakem stavu je dynamo/ rotor/ regulator.

Zapalovani bude po zjisteni parametru indukcni civky (vlastni mereni) schopno urcit optimalni cas syceni civky pro dosazeni dostatecne energie jiskry. Timto zpusobem se da snizit spotreba el. energie, ktera se v pripade kladivkoveho zapalovani promenuje v teplo na indukcni civce.

Zapomenuty zapnuty klicek v zapalovani v pripade kladivek nezridka konci polovybitou ci vybitou baterii. Tohle nehrozi v pripade elektronickeho zapalovani, kdy buzeni civky je vypnute do momentu prvniho pohybo motoru. Pro jednodussi zakladniho nastaveni motoru slouzi integrovany stroboskop.

Pro velorexaky nabizim samozrejme moznost couvani (pokud vim, tak IMF uz tuto moznost nenabizi), dale treba indikator dosazeni limitnich otacek (kdy je treba radit) anebo treba spinani externiho rele s elektrickym ventilatorem v pripade vysoke teploty motoru.

Cena bohuzel nemuze byt lidova, vyroba PCB a material neni zadarmo (tisice hodin vyvoje ani nepocitam) ale predpokladam ji nizsi nez u IMF.

Pridavam obrazky ovladaciho programu s ukazatelem otacek a merenim indukcnich civek. (program je stale ve vyvoji)    [Duin] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2013
Odpověď  Hlavně vyřešit dobíjení.. :)    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2013
Odpověď  Na oko to vypadá pěkně a i popis co to umí je až až dostačující ALE pro nás co vrazíme měrky mezí kontakty je to Španělská vesnice. Dobijení zůstává stávající (což je častý problém našich strojů) - možná by pomohl trochu méně odborný popis a hlavní bude asi cena.    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  15.09.2013
 Přidat odpověď   (67) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006