MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 316193 příspěvků |8188 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 39 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocykly Jawa-ČZ, Jawa, ČZ (K | Diskusní téma 20.7.2024 14:36  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zodpovězené téma 

Ložiska na klice


 Ahoj na čz 250 455 jsou ložiska 6305,když jsem je kupoval tak jsem paní poprosil, že chci ložiska do motoru.Koupil jsem SKF,Věděl jsem, že do motoru mají jiná označení a to C3, ale nemohl jsem si na to označení vzpomenout.C3 by měla mít vetší radialní vůli.Dali jste někdy ložisko bez označení C3.Mám takový pocit,že je mám na klice na Péráky a pár sezon je už odježděných a žádný problém.Přemýšlím jestli je radši neztáhnout z bloku a z kliky a nekoupit s označením C3 dokud není motor složený.Máte někdo zkušenost?Jeden kámoš říká C3 druhý že to nevadí.    [Jarek]   30.05.2017     Přidat odpověď  
Odpověď  Tady je odkaz na video z výroby v ČZM . Čas asi 3:37 .https://www.youtube.com/watch?v=Ww07sulGZHA . Já mám ze dvou rozdílnejch půlek složenej motor ČZ 502 . Už jsem to tak koupil a pak nechal , kvůli zachování čísla motoru . Při skládání žádnej problém , seděly středící pouzdra a všechny hřídele šly vložit bez křížení . Jen neseděly ty plochy pod válcem a karburátorem . Jede úplně normálně , bez nějakýho nepřirozenýho hluku . Tak třeba jsem měl jen štěstí a je to jeden z miliónu , u kterýho se to zrovna povedlo . Ještě jsem kdysi koupil takhle "doprasenej" motor ČZ 455 , taky se točí volně , ale s tím jsem ještě nejel .Věřím , že by to opravdu nešlo u motoru ČZ 150 a staršího , u motoru Jawa vyrobenýho ještě v Praze , mezi motorem Jawa z Prahy a motorem Jawa z ČZM . U motoru ČZ 355 a novějšího nebo u panelky věřím , že to jde .    [Lukáš V.]   12.06.2017
Odpověď  J:niekto tu písal o zámene polovičiek? Ty máš oko s ktorým rozonáš desatiny alebo stotiny?čo ti nesedelo okrem dosadacích plôch valca,karburátora a vývrtu?a nie je strojárina ako strojárina.    [Jumbo]   11.06.2017
Odpověď  A samozřejmě i na mojí ČZ jsem jen tak zkusil dát jen tak dvě poloviny z jiných motorů k sobě i s se středícími kolíky. už od oka to bylo vše v p.deli. Proto mají kartery značku pane.    [J]   11.06.2017
Odpověď  Těžko někomu něco vysvětlovat, když nemá strojařské myšlení a furt mele svojí. Středící kolíky jsou tam kvůli přesnému spasování dvou půlek, které patří k sobě a ne abys prohazoval půlky jak se ti zlíbí. Snad nemyslíš vážně, že udělají jednu půlku tak přesně, že se k ní dá jiná - klidně i z jiného roku. Strojařinu dělám už dost dlouho na to abych neposlouchal takové bláboly od hlupáků.    [J]   11.06.2017
Odpověď  J:hlupák si ty ktorý nechápe že 3ložiská majú byť v jednej osi a určite nebudú ak na spojených kartroch zvrtáš len vonkajšky-toto už nie je na jedno upnutie že?Alebo sa by to zvrtalo spolu s čelom?To by zase nebolo zámenné.Čo myslíš na čo sú tie strediace trubičky.Nemáš o tom ani páru a bodka.    [Jumbo]   11.06.2017
Odpověď  Zajímavý postřeh :) : ČMN č.12/2017

Je to občas smutné, občas legrace, sledovat tahleta internetová diskuzní fóra. Nevím, jestli to svědčí o inteligenci a rozpoložení celého národa, ale určitý vzorek to je.

Začal jsem chystat svou historickou Zetku na svezení a narazil jsem na potřebu vyčistit a naolejovat vzduchový filtr.Přiznám se bez mučení, nikdy jsem to nedělal, páč jsem vždy měl stroje s papírovými filtry nebo vůbec bez filtrů. Tak teda hurá na síť a zjistit v nějaké diskuzi, jak nejlíp na to. A tady začíná ta správná legrace.

Upozorňuji, že jsem nezadával dotaz, pouze hledal již proběhlé diskuze. Zatímco první odpovídající zvolil metodu čištění benzinem, druhý vodou s jarem, třetí pracím práškem, čtvrtý sepsul třetího, že je úplnej de*il, když to dělá práškem. Pátej se podivil nad prvním. Třetí označil čtvrtýho, že je de*il sám a že nemá žádný zkušenosti. Šestý navrhl profesionální čistidla. Sedmý odvětil, že se asi pos*al, že je to příšerně drahý. A korunu tomu nasadil osmý, který se tázajícímu vysmál, že napsal blbě typ a značku motorky.

Tak jsem zvedl telefon a zavolal Michalu Grigerovi, jak na to, páč ten už zkušenosti má.
Tak snad se zadaří a do Kostěnic na Classic motocross bude Zetka připravená.
Pevné nervy v diskuzích přeje
Petr Pour    [J]   11.06.2017
Odpověď  Jumbo meleš ty. Ložiska sedí na průměru a ne na čele. Ty se dělají v první, nebo druhé operaci a v poslední se při svrtávání na průměrech bere pár desetin. Takže kolmost čelo - průměr (který je L-cca +/- 20 mm) je v řádu setin. Jsi opravdu tak hloupý? Mě už to nebaví.    [J]   11.06.2017
Odpověď  J:ja veľmi dobre chápem o čom tu stále meleš.Lenže na J350 musí byť v osi otvor na ložiská a aj na čelo.a ako to chceš obrobiť,keď sú kartre spojené?    [Jumbo]   11.06.2017
Odpověď  Vůbec nejlepší by bylo Jumbo, kdyby sis nechal přeměřit souosost dvou půlek, které patří k sobě a jiných které k sobě nepatří, respktive ze dvou motorů. Uvidíš ten rozdíl a budeš se divit.    [J]   11.06.2017
Odpověď  Pro upřesnění - pokud jsou v karteru dvě díry různého průměru - najíždí tam vyvrtávací tyč se dvěma noži. Spodní menšího prům. a horní většího. Svrtá se to aby to bylo SOUOSÉ.    [J]   11.06.2017
Odpověď  Jumbo já nevím co na tom nechápeš. Poloviny karterů se obrobí každý zvlášť z obou stran - vše na jednoúčelových mašinách, kdy jsou kartery upnuté nad sebou na otočném přípravku a najíždí tam třeba 8 vrtáků najednou. pak se přepnou na jiný přípravek a dělají se z druhé strany včetně ofrézování dosedacích ploch a vnitřků. Poslední operace je, že se dají dvě půlky karterů na kolíky a díry na ložiska, která jsou shodná (!) (i na převodovku) se svrtají dohromady aby byly v ose, včetně ofrézování a vyvrtání ploch na válec. Kartery pak dostanou značku, že patří k sobě. Logické a pro logicky uvažující lidi i pochopitelné. Na jedno upnutí to rozhodně udělat nejde.    [J]   11.06.2017
Odpověď  J:ak sa sRobinezom vyznáte,tak mi odpovedzte na otázku a nefilozofujte.    [Jumbo]   11.06.2017
Odpověď  Robinez to napsal srozumitelně. Tak se to dělá. Je vidět, že o strojařině, na rozdíl od ostatních, zde diskutujících, něco ví.    [J]   11.06.2017
Odpověď  Pre zaujímavosť:mám starý pôvodný katalóg na kývačku a čuduj sa svete ložiská na kluku sú označené62/25/17.C3 a ani C36 tam nie je.    [Jumbo]   09.06.2017
Odpověď  Robinez:Lukáš V. má pravdu.ešte zabudol na vývrt pre valec.už som sa tu pýtal ako sa dá urobiť uloženie ložísk čela na J350,kde kľuka je na 3 ložiská.a ešte kde si prišiel na to,že sa to nedá odrobiť na jedno upnutie?    [Jumbo]   09.06.2017
Odpověď  [robinez]Tak tak. Přěstaňte už špekulovat nad ložiskama a dávejte tam co předepisuje výrobce. To je debata o ho...    [Mrek]   09.06.2017
Odpověď  Obrábať sa mohli samostane, ale diery na ložiská na kľuku sa museli robiť spolu v jednom kroku. Prevodovka oproti tomu nie je až taká náročná na presnosť a súososť, nie je na nej ojnica, priest a valec a má podstatne nižšie otáčky.
Lukáš, to akože vážne ? V Jawe úplne presne trafili stredové diery na ložiská pri kartroch osobitne, ale potom netrafili ofrézovať oveľa menej náročné plochy na uloženie karbecu a valca? nie je to trochu nerozum?
Každý, čo trochu pričuchol ku praktickej strojarine ti povie, že ak má byť niekoľko dier akéhokoľvek priemeru skutočné súosých, musia sa robiť naraz, na jedno upnutie celku a jedným nástrojom. Akonáhle to zo stroja vyberieš a urobíš ďalšiu dieru, nikdy to už nebude sktutočne presné a súosé. A v prípade kartrov riešime vycentrovanie kľuky na stotiny milimetra a potom ju upneme do ložísk, ktoré nebudú uložené v jednej ose?    [robinez] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.06.2017
Odpověď  Poloviny karterů se obráběly samostatně . Je to vidět na dobovejch záběrech z výroby . Pak se jen po složení dvou púlek na fréze srovnávaly dosedací plochy pod válcem a karburátorem .Není problém složit ze dvou motorů jeden , když se ty plochy pak přefrézujou , aby tam nebyl schod . Jak by se zároveň dělaly díry na ložiska převodovky u kejvačky , když levý je menší a pravý větší nemá průchozí díru ?    [Lukáš V.]   09.06.2017
Odpověď  C36 znamena vetsi radialni vule a kontrolovana hlucnost.    [fari] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.06.2017
Odpověď  Mám teda na klice všude C3 - jednou mi někdo radil že jsou lepší (tuším) C36. Když jsem se na ně ptal v prodejně s ložisky tak že nejsou skladem a musel bych je objednat - chtěl jsem to mít už pohromadě tak jsem to vzdal a dal C3. Máte někdo ty (asi) C36 a je tam nějaký rozdíl ?    [skvarek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  09.06.2017
Odpověď  J:môžeš popísať zvrtanie kartrov na J350 osadenie ložísk a čela kluky aby boli súosé?    [Jumbo]   08.06.2017
Odpověď  KLučina tam má normální..., no a to je právě to diletantství. Když neví co tam patří a nebo si myslí, že je chytřejší než konstruktéři, tak ať si tam dává co chce. To neznamená, že to budu kopírovat. Nevidím ani cenový důvod. A záleží kolik má na tom najeto a kolik na ty ložiska celkově najede.    [J]   08.06.2017
Odpověď  Ano patří tam ložiska C3 udělal jsem zbrkly kup naštěstí jsem si to uvědomil.Neskládám motory každý den.Už tam mám nové ložiska.Bavil jsem se s jedním klučinou a představ si J on co má složený motor, tak vždy dával obyč.Panelku má složenou x roků a ten motor šlape jak hodinky a není hlučný.Nic netvrdím,nic neobhajuji, jenom to prostě píšu jak to je.Je to zajímavé no :-)já jsem si je radši vyměnil    [jarek]   07.06.2017
Odpověď  A ještě k té klice - "má vždy nějakou házivost". Ano i vycentrovaná klika má toleranci tkzv. házivosti. Ale snaha každého kdo dává do kupy motor, je tuto házivost snížit na minimum, což je do 0.01mm. A kdo to dělá? Neznamená, že mám kliku a tak ji naperu do motoru. I vycentrovaná klika poslaná poštou, už vlastně není vycentrovaná :)
Pak trpí ložiska vibracemi atd. Nevyúhlovaná ojnice - trpí píst , pokud se vysloveně nemázne, tak to citelně snižuje výkon, opotřebení, jak na válci, tak na ojničním oku atd. atd. Těžší píst? - vyvážit... Těch věcí který motor potřebuje je mnoho. Motory dvoutaktů jsou jednoduché, ale do montáže - aby to bylo opravdu řemeslo a spolehlivě najel tisíce km, se nemůže pouštět ten kdo o tom nemá páru a dílenské vybavení.    [J]   02.06.2017
Odpověď  Omyl - kartery jsou (nebo by měly být) vždy souosé, protože se na výrobní lince, na jednoúčelovém obráběcím centru, vždy vyvrtávají, nebo protahují trnem najednou.K tomu jsou tam kolíky na montáž. To znamená, že vždy takto vyvrtané kartery dostanou značku - patří k sobě a nelze je měnit, jinak budou nesouosé. Ale klidně je lze zaměnit - pak je vše mimo osu. Ložiska s větší radiální vůlí se dávají kvůli většímu radiálnímu namáhání a vyšší pracovní teplotě. Za studena mají větší vůli, která se vlivem teploty sníží na normu. Normální ložisko bude nějakou kratší - delší dobu fungovat též, dokud se "nevylágruje", nemluvě o hlučnosti s tím spojené. Naopak ložiska na převodovku musí být normální - přesná.    [J]   02.06.2017
Odpověď  Jedno je jisté - když použiju obyč ložiska a po smontování motoru se klika točí volně bez jakéhokoli zadrhávání,tož je vše ok. C3 se tam dávájí hlavně proto,že kartery byvají trohu nesouosé,či kliká má vždy nějakou tu házivost.    [Petr]   02.06.2017
Odpověď  Pokud jsou to ložiska s osvědčenou značkou, tak budou vždy vyrobená v dané toleranci.
Zavedené firmy , ať mají výrobu kdekoliv na světě, mají své výstupní kontroly a při dnešní technologii není problém si kvalitu udržet. Čína - Taiawan - Hong - Gong = nekvalita jsou jen plky nezasvěcených. Pokud na kliku patří C3 s větší radiální vůlí, má to samozřejmě své důvody, které motoráři znají a patří to k základům mechaniky, tak o tom nediskutuji a dávám do motoru to co tam patří... Bez diskuzí, jestli tam náááhodou nemohu naprat normální, jen pro to, že u předešlých není vidět označení. Co je to vůbec za otázku?    [J]   31.05.2017
Odpověď  Na některých ložiskách toto označení C3 po nějakém čase samo zmizí, takže nelze toto označení později dohledat . . . Číselné označení zůstane.
Sám jsem koupil motor s tvrzením, že na motoru jsou nová ložiska. A opravdu tak vypadala . . . ale ten zvuk, který po ujetí pár desítek kilometrů motor vydával,
byl příšerný . .. Po výměně ložisek hluk zmizel.
Dnes snad žádná značka ložisek není zárukou kvality - téměř všechny jsou vyrobeny v Číně, na Taiwanu, nelze tak "říct", že budou vyhovovat . . . .    [radek]   31.05.2017
Odpověď  Někteří výrobci ložisek označují toleranci C3 na venkovní straně vnějšího kroužku ložiska-tedy to nemusí být po montáži ložiska do karteru videt.    [Petr]   31.05.2017
Odpověď  bych to vyndal a dal c3    [Free]   30.05.2017
 Přidat odpověď   (30) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006