MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 313353 příspěvků |7964 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 39 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMopedy Jawetta, Stadion, Babet | Diskusní téma 3.10.2022 15:59  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

JAWETA-asi prototyp


 Na iveteranu se objevila tahle Jawetka.    [tonda88]   03.02.2011     Přidat odpověď  
Odpověď  Nikdo tam nic nepřidělal.Takto je to přímo z výroby ze Závodu 9.Května v Praze Strašnicích.
Převzato tamtéž 9.4.1962.
A ano moped má dva výfuky.    [Pierino2004Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  30.08.2022
Odpověď  Dva vyfuky?    [petr]   30.08.2022
Odpověď  A v čem je jiná ta jaweta, tím že tam někdo přidělal zadní stupačky a prodloužil sedlo místo velkýho nosiče?    [HonzaBK]   30.08.2022
Odpověď  Na štítku není nic neobvyklého.    [Pierino2004Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  28.08.2022
Odpověď  Kráska, má na štítku nějaké neobvyklé údaje?    [meela]   24.08.2022
Odpověď  jooo,před 11 lety    [petr]   20.08.2022
Odpověď  krásná...    [pp]   17.08.2022
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě celkové foto    [Pierino2004Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.08.2022
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zdravím,
posílám foto zadní části dvousedadlové Jawetty    [Pierino2004Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.08.2022
Odpověď  můžu poprosit o foto? tady na fotkách určitě nejsou standardní jawetty, zadní část je dost odlišná...    [meela]   17.08.2022
Odpověď  Reaguji na fota údajného prototypu Jawetty.Toto není žádný prototyp,jedná se jen o prodloužené sedlo.Dvousedadlový prototyp Jawetty vlastním.Má zesílený rám a opory na nohy spolujezdce.Vyrobeno 1962 asi 10ks.    [Jirka S.]   14.08.2022
Odpověď  SFK:
Buď tak hodný a nemotej už sem politiku. Zcela určitě sem chodí lidé různých názorů na dění v minulosti, i já mám svůj dosti vyhraněný. Ale kvůli tomu na tohle fórum nechodím, tady je to o veteránech, tak to, prosím, respektuj.Díky.    [pavlicek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  05.02.2011
Odpověď  hanzi,uklidni se hoď si nohy do tepla a koukej jak to tady stihli za dvacet let po převratu zkurvit ti tvoji tržní inženýři.Bez dluhů to nefunguje,zdravotnictví rozvrácený,zemědělství jakbysmet,do důchodu by chtěli,abychom chodili div ne v devadesáti...,nemá cenu dál pokračovat a tohle je ten tvůj opěvovanej ráj.Leda tak pro hrstku zbohatlíků.    [SFK]   05.02.2011
Odpověď  Už to zase do sebe perete ja mam rad všechny mopedy a motorky CSSR někdo ma rad to a jinej něco jineho takk klid a pohodu krasn večer.    [Mopedista]   04.02.2011
Odpověď  Hanzi řekni mi, kolik motorek z porevoluční éry až dodnes, podle tebe stojí za zmínění? Když teda bolševik tak všechno zk*rvil..?    [xbedla] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.02.2011
Odpověď  Ámen.. :)    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.02.2011
Odpověď  Pánové, podle mě patří Jawetta Sport i Standart v době jejich vzniku k nejlepším designérským počinům na poli mopedů v celé Evropě a za tento argument bych dal ruku do ohně. Říká vám něco Expo Brusel 1958? Obrovský úspěch československého designu? Nevznikla Jawetta náhodou v této době?!?
6 let jezdím Jawettu Sport a až na pár drobností jsem s ní neměl problém. Údržba, opravy a jízdní vlastnosti mi plně vyhovují. A hlavně se mi hrozně moc líbí. :-)    [Standa H.]   04.02.2011
Odpověď  co tady opěvujete komunismus, kterej tady skurvil co se dalo a na motocyklovým průmyslu se obzvlášť pěkně podepsal jen co je pravda. Místo posranejch jawet se dnes mohly po stodolách válet pětikila. Možná tady byly nějaký výkřiky do tmy, ale kdo je pak taky zarazil že? Souhasím že stadák na tu dobu byl třeba dobrej, tak proč se teda přestal dělat? A těch příkladů je mnoho. Fabriky musí být ovládány trhem a ne nějakým centrálně plánovaným nesmyslem.    [hanz]   04.02.2011
Odpověď  matt, SFK: Souhlasím s vámi.

JzK nám bohužel nepředložil žádný relevantní argument, proč je Jawetta nejnepovedenější čs. moped. Chápu, že někomu se líbit nemusí, ale kvalita stroje se odvíjí od jiných věcí, než od vzhledu. Osobně považuju jak Jawettu, tak S 22 designově za velice podařené mopedy. Oproti zahraničním mopedům té doby mají podle mě v řadě věcí navrch, včetně designu.
Těžko se o Jawettě bavit s někým, kdo jí zná zřejmě jen z fotografií a popisu v knihách.    [Me2T]   04.02.2011
Odpověď  Je zajímavé,že při tom plánovaném hospodářství,a výrobě různých "paskvilů" se motocykly našich značek objevovaly ve špičkách motocyklových sportů.Ať už to byly silnice,soutěže,plochá dráha,či motokros    [matt]   04.02.2011
Odpověď  JzK
Když se teda tak podepsalo plánované hospodářství na Jawettě,tak si dobře všimni,jak se neplánované hospodářství podepisuje a ještě podepíše na nás.Koukni,kam jsme to za dvacet let dotáhli a ještě dotáhnem.Bez dluhů vůbec nefunguje,vše jde pomalu ale jistě do háje,ty jedno plánované hospodářství.    [SFK]   04.02.2011
Odpověď  osobně považuju jawetu standart taky za hnus, naopak sportku za nejhezčí moped. Nedávno jsem za litr koupil krásnou komplet sportku, pěkněj kladívkovej lak celkem dost zachovalá, moc mě to mrzelo ale musel jsem ji dat pryč protože měla totálně zmrvenej rám v místech co drží motor, asi to praskalo tak se to muselo opravovat. To byla asi jedina slabina tohoto mopedu. Na mopedy nejsu ale tato sportka je jiny kafe.    [hanz]   04.02.2011
Odpověď  K demontazi karburace, po tech XXXX cisteni sem se naucil demontovat kerbec behem minuty, vycistit trysku taky nemam problem... pokud clovek resi tyhle veci, stvou ho atd.. tak by nemel byt veteranistou. Prece o tom to je ne..?! :) Pokazde je neco lepsiho o krok dal..    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.02.2011
Odpověď  JzK: Znovu Ti doporučuji, aby ses seznámil s Jawettou důkladněji, než začneš subjektivně kritizovat.
Z jaké ,,moudré" knihy jsi vyčetl, že se musí kvůli čištění karburátoru nebo výměně lanka demontovat celý motor z rámu? Kdyby jsi měl alespoň minimální zkušenosti s tímto mopedem, věděl bys, že při troše šikovnosti lze lanko demontovat rovnou stejně jako vyčistit trysku karburátoru. Méně zruční jedinci zvládnou tyto úkony provést po demontáži karburátoru z motoru, která zabere půl minuty. Motor v obou případech zůstává v rámu :-)
Přínosem samonosné karoserie u motocyklů je obecně snížení hmotnosti a výrobní zjednodušení. Nechci polemizovat o tom do jaké míry se to u Jawetty povedlo, každopádně předvýrobní příprava mi nepřijde nijak nehorázně náročná. Dílčí opravy karoserie jsou možné a provádí se podobně jako opravy karoserií aut. To, že se v dnešní době ještě vyplatí sehnat karoserii jinou je věc druhá. A že by konstrukční řešení mopedu se samonosnou lisovanou karoserií neprošlo správní radou jiné továrny na západ od nás? Zase chyba! Co třeba mopedy PUCH M 550, mopedy DKW, NSU Quickly.... atd.???

Babetta 228 - návrat mezi osvědčená řešení? :-) Pro mě je návrat k neodprušené zadní vidlici a jednomu kvaltu návratem do pravěku, nikoliv k osvědčeným řešením. Tam je jediným přínosem automatická odstřdivá spojka, která je ovšem nejslabším místem celého mopedu. Technicky je Jawetta dál, to se na mě nezlob.

Zajímalo by mě, jakým mopedům vlastně fandíš, když haníš jak Jawettu tak S22... A máš s těmito tebou zavrhovanými typy vůbec nějaké zkušenosti?    [Me2T]   04.02.2011
Odpověď  Me2T - neber si to osobně, pokusím se objasnit proč tenhle moped nikdy k srdci nepřirostl:
-Za nejzásadnější konstrukční nonsens Jawetty považuji uložení motoru. Nevím kde přesně udělali soudruzi chybu, aby při banální opravě (čištění karburátoru, výměna plynového lanka) bylo nutné motor demontovat z rámu.
-Přínos neortodoxní konstrukce lisované samonosné plechové karoserie byl pravděpodobně neúměrný k předvýrobní přípravě. Myslím si, že se toto řešení nijak zásadně nepromítlo ani do celkové váhy, pohodlí jezdce ani jízdních vlastnosti. A k tomu připočtěte takřka znemožnění dílčích oprav /např po nehodě/ Kdo ví, zda by stejnou dobou podobné řešení prošlo přes správní radu jiné fabriky na západ od nás.

První Babetty byl hlediska konstrukce krok zpět mezi osvědčená řešení.

Co se musí nechat, Jawetta je nejen v důsledku výše uvedeného celkem pohledný stroj (narozdíl od vysloveně hnusných S22) To je ovšem věc osobního vkusu.    [JzK]   04.02.2011
Odpověď  JzK:
Osobně si myslím, že Jawetta je dost povedenej moped. Má opravdu povedenou konstrukci, sice s několika mouchama - pro mě třeba demontáž karburace. Ale rozhodně nemám názor jako ty... Jak píšeš, ten poklad byl podle mě jeden z několika prototipů ze kterých pak vycházela jawetta, dalo by se tomu říkat vývoj..?! Vem si takového Bizona, UŘe.. to jsou tedy taky "poklady"..?!    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.02.2011
Odpověď  JzK: Teda nevím, jestli jsi při posuzování nejhoršího čs. mopedu přehlídl první Babetty? Oproti Jawettě je Babetta 228 až 207 krok zpět konstrukcí i kvalitou výroby.
Na Jawettě se plánované hospodářství podepsalo stejnou měrou jako na ostatních strojích, nechápu odkud taháš tyto informace. Konstrukčně je to možná částečně slepá větev díky samonosné plechové karoserii, nicméně ve srovnání s pokusy jiných značek je tento samonosný moped vcelku zdařilý. Je zajímavě technicky řešený a některá tyto řešení byla velkým přínosem - např. centrální pérování zadního kola s gumovým dorazem nebo komplet přední vidlice, která se pro úspěšnost koncepce montovala i na Stadiony S 22 a která se stala vzorem pro náhradu vidlice S11 za původní životu nebezpečné provedení...
Takže zanech subjektivních polemik a raději si o Jawettě něco nastuduj ze seriozní literatury.    [Me2T]   04.02.2011
Odpověď  Vůbec mi nejde o provokaci, jen je občas potřeba se na ty naše "poklady" podívat s odstupem. Obecně se na úrovni našich motocyklů hodně podepsalo plánované hospodářství, na některých výrazněji. Zrovna Jaweta je podle mě zdaleka nejhorší moped, co se u nás kdy vyráběl. Že se stroj někomu líbí a je s úctou opečováván je věc jiná.    [JzK]   04.02.2011
Odpověď  Z hlediska sběratele je to dnes jinak,ale souhlasím s JzK.    [Willi 109]   04.02.2011
Odpověď  JZK,nech si ty svý provokace mezi pěstitele děšťovek.    [SKF]   04.02.2011
Odpověď  Osobně jsem rád, že o tento "poklad" byl čs. průmysl ochuzen. I samotná Jawetta je podle mého soudu krok vedle.    [JzK]   04.02.2011
Odpověď  + ma mit mensi kola.. Troufam si rict, ze paka zadni brzdy bude stejna jako na Jawe 555 s revma. Jen nevim jak bylo vyreseno startovani..?!    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  b    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  a    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Odpověď  pak az budu doma\ nahraju dobove foto. V zebraku sem se bavil s majitelem a ma ji tusim od tchana a nebo od dedecka. Jen u vsech porad chybi revma plechy.    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  Tahle byla vloni v Žebráku.    [pavlicek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Zobrazit dokumentOdpověď  .    [pavlicek] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Odpověď  Jedna se o prototyp Jawetty, vim o dvou kusech - tohle by mela byt jedna z nich. Byla uz na prodej na aukru cca pred rokem za celkem ranec. Jeste na ni chybi revma plech a tusim ze by nemela mit slapky. Doma mam dobove foto    [Standa_2] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  03.02.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ještě jedna    [tonda88]   03.02.2011
 Přidat odpověď   (39) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006