MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 298815 příspěvků |7138 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 69 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexHistorie výrobců automobilů, m | Diskusní téma 22.2.2019 02:29  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Demolice historické budovy továrny Laurin & Klement v Mladé boleslavi


 Dnes šla zcela nenápadně k zemi původní dochovaná historická budova továrny Laurin & Klement v Mladé Boleslavi. Na obrázku továrny z roku 1925 označena šipkou    [PS]   25.11.2015     Přidat odpověď  
Zobrazit fotografiiOdpověď  The End    [PS]   29.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ale abych to nějak ukončil, zpět k zbourané budově. Nejsou mi známy důvody, proč byla budova zbourána, tedy nevím , jaké má Škoda Auto úmysly s uvolněným prostorem. Budu to sledovat. Jen doufám, že zde nevznikne další parkoviště. Ať je to jak chce, té budovy rozhodně škoda je. Byla historická, zajímavá, opravená, v dobrém stavu. Měla výbornou polohu, byla nádherně vidět z frekventovaných míst, jak od muzea, Zákaznického centra, Bondy centra, autobusového nádraží a vypínala se i nad právě dokončenou magistrálou, nebyla zastrčená někde uprostřed závodu. I v noci nasvícená by dobře vypadala. Bohužel byla zbourána a ten krok je nevratný.    [PS]   28.11.2015
Odpověď  A tak by se dalo pokračovat i dále. A to dalším stavebním růstem po fůzi s Plzeňskou Škodovkou za první republiky, kdy se továrna rozšířila směrem na východ, řada budov z té fáze se dochovala- mimo jiné karosárna, kde nyní sídlí učiliště, něco bylo též zbouráno, dále v 60 letech, kdy byl na zelené louce postaven úplně nový závod na výrobu Š 1000 MB, v 80 letech, no a pochopitelně po spojením s VW, kdy stále probíhá mohutné rozšiřování závodu.    [PS]   28.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Boleslavský hrad za oběma fotkami je stále na stejném místě. Zde foto dílny, kde to všechno začalo a došlo až sem, kde dnes Škoda Auto je.    [PS]   27.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  A takhle vypadala tenkrát    [PS]   27.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Je zajímavé, že se dochovala i budova v Pražské ulici, kde oba pánové začali v přilehlé dílně v roce 1895 vyrábět jízdní kola. Její současný stav je na foto    [PS]   27.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Slévárna Dobrý vypadala původně takhle, před ní je nádraží Mladá Boleslav -město. Za ní Laurin& Klement.Jedna její příčná budova stojí dodnes, vzorně opravená, za Zákaznickým centrem    [PS]   27.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Na letecké fotografii z r. 1992 jsou vyznačeny jednak budovy bývalé slévárny Dobrý a jednak červeně přeškrtnuty budovy, které již nestojí, byly zbourány. Opět pouze konstatuji, nekritizuji za zbourání.Slévárna Dobrý neměla nic společného s firmou Laurin & Klement, byla to samostatná továrna vedle ní. Ke Škodovce byla připojena až mnohem později. Budovy slévárny Dobrý byly zbourány v souvislosti s vznikem nového muzea v roce 1995 a na uvolněné části je jednak parkoviště před muzeem a jednak nové Zákaznické centrum.    [PS]   27.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  V blízkosti muzea se nachází budova, v které je v dolní části zachován zbytek úplně první továrny L&K z roku 1899. Na leteckém snímku z map na Seznamu je označena šipkou, Jedná se o spodní řadu 5 oken.    [PS]   27.11.2015
Odpověď  http://elearning.historickededictvi.com/zobraz/mat erialy/odborne-texty/prumyslove-dedictvi    [J]   27.11.2015
Odpověď  idealista - v naší zemi - společnosti neexistují jasná pravidla natož zákony.
Ale existují země, které mají demokracii zavedenou velmi dlouho a mají to dovedené skoro k dokonalosti - při uvědomění si, že na tomto světě není nic dokonalé. Např. Švýcarsko, či Švédsko, kde je sociální cítění velké.
Dřívější velikáni naší ekonomiky, jako již zmiňovaní Baťové, Škodové atd., byli jinak vychováni a znali práci od píky.
Dnešní zbohatlíci, jsou buď bývalí za komunistů defraudanti ( Rittig), nebo lobbisté napojení na bývalé Stbáky a novodobé zlatokopy a vyžírky. Tito pánové neznají práci. Ale bez práce obyčejných lidí a dobrých řemeslníků to nikdy fungovat nebude. Opět je to jen o morálce lidí a hodně by mne zajímalo, komu co říká slovo Vlast a co mi zanecháme po sobě naší budoucí generaci. Krom zbořených památek a vytunelovaných státních zakázkách. Ale já s tím sám bohužel nic neudělám.
Vážím si X našich lidí za to, že se snaží s tím něco udělat a vzepřít se dnešnímu českému pojetí demokracie. Ať jsou to renomovaní architekti, filozofové atd. To je pro mne nová česká naděje.    [J]   26.11.2015
Odpověď  A co se týká památkové ochrany historických objektů - no to je až úsměvné, jak absurdně a arogantně se umí chovat památkáři vůči běžným lidem a jak dokáží nevidět neslyšet, když se jedná o velkolepé přestavby cenných historických objektů pány podnikateli. Jako příklad - náš dům není památkově chráněn, pouze je chráněn historický půdorys města - chápal bych, že památková ochrana se zaměří z tohoto úhlu pohledu na přístavby budov atd. Památkáři nám dovolili před léty provést výměnu oken (na historicky bezcenné budově) za plastové, teď jsme potřebovali provést výměnu vchodových dveří a památkářka z ničeho nic řekla, že jen přes její mrtvolu, tak máme bílá plastová okna a shnilé barevné dřevěné dveře (je to jako pěst na oko) a čekáme až ta baba nad hrobem fakticky zemře. No a nedávno jsem byl na na nejmenovaném zámečku vlastněném stavebním podnikatelem a divil jsem se, co všechno je v jeho případě tolerováno, jakou brutální přestavbu lze povolit a jaké nevratné stavební úpravy lze provést. Prostě není stejný metr. To stejné je v té Mladé Boleslavi, patřit ta budova Vám, tak bez souhlasu památkářů nevyměníte ani prasklou střešní tašku...a jiný ji může poslat k zemi.    [idealista]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Opět detailní pohled, naše již neexistující budova stále značena šipkou, komín teplárny a chadící věž pryč, stará teplárna vzorně opravena.    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Snadno můžete srovnat podle dnešních leteckých map na Seznamu, jak se starý závod za těch 23 let změnil. Skanzen zanikl, řada budov byla zbourána, zbytek je vzorně opraven, všude přibyla parkoviště, bylo nově postaveno Zákaznické centrum    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Detailní pohled    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nyní letecký pohled na starý závod- púvodně továrnu Laurin & Klement z roku 1992, tedy těsně před fůzí z VW. Všechny budoby ještě stojí, včetně té nyní zbourané, opět značená šipkou, v původní barvě, včetně komínu staré teplárny a mohutné chladírenské věže.    [PS]   26.11.2015
Odpověď  Když už jsme u těch dilemat ohledně společenských systémů, tak to fakt není jednoduché. Já jsem třeba příznivcem větší svobody, tedy spíš kapitalismu, ale pravda je, že ten přeje té schopnější části populace (což je v pořádku), ale i té části bez skrupulí a s ostrými lokty (což je kapánek horší). Část naší rodiny pocházela po generace z prosperujících statků a mezi předky bylo několik starostů a stejně to bylo houby platné, neboť jak bývalo zvykem statek po smrti rodičů získal nejstarší syn a ten bez jakéhokoliv vyrovnání vyštval sourozence - vlastní 13ti letou sestru poslal k jinému statkáři do služby. No to že mu po převratu komunisti stanovili nesplnitelné potravinové odvody a on nakonec měl volbu mezi vstupem do JZD a kriminálem, to z tohoto úhlu pohledu byl spíš spravedlivý zásah osudu. Podle mého by ideální systém měl zaručit maximální míru spravedlnosti a vymáhání pravidel, měl by být schopen zaručit, že řádné práci odpovídá adekvátní odměna (které matka samoživitelka dokáže z jednoho platu uživit rodinu? ) a měl by umožnit diferenciaci bohatství spravedlivě na základě schopností a výkonu - to se taky né úplně vždycky daří - obzvášť když si uvědomíme, že mezi našimi finančními velikány není žádných Baťů, Kolbenů a Křižíků, ale jsou to spíš kriminálníci, co parazitují na státu. Bakalové, Romanové, Rittigové a jim podobní.    [idealista]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Nyní malá fotomontáž, takhle to mohlo vypadat. Znak pochopitelně by nebyl takhle barevný a ani původně nebyl    [PS]   26.11.2015
Odpověď  Skanzen- myšleno budovy, nikoliv vybavení, moderní továrna byla dávno od 60 let za kolejemi.    [PS]   26.11.2015
Odpověď  PS - ještě k tvému poslednímu příspěvku - jsem strojař a učil jsem se v továrně Bati, kterou komunisté znárodnili. A bylo to jak píšeš - skanzen. Spousta strojů Baťu pamatovala, kalibry, měřidla se používala, které nechal udělat on systém práce byl od něho, budovy též. A to právě proto, že komunisté neinvestovali a pouze využívali a těžili se zavedených postupů a materiálu.
Ale to dnes nejde. Je třeba si uvědomit, že díky socialistickému plánování práce nám za těch 40 let prostě ujel vlak a něco se muselo radikálně změnit, včetně přestavby továren. Na západě je běžné, že jsou uvnitř velkých a starých fabrik chráněné budovy, na které nikdo nesmí šáhnout. A jsem u toho co se zanedbalo u nás a píši to v prvním příspěvku. Je to velká škoda, že když prodávala vláda Mladou Boleslav, tak toto nebylo jako jedne z podmínek. Němci by to akceptovali, protože jsou na to zvyklí a místa okolo mají dost.    [J]   26.11.2015
Odpověď  PS - v pořádku, jen se mi nezdá, že by to pan Jirka zhodnotil objektivně.
Nicméně většina národa si v roce 1989 zvolila jinou cestu, než cestu socialismu (a nejen u nás), to je demokracie a hlas lidu. VOX POPULI, VOX DEI! A tak je to dobře. Minulost je od toho, abychom se z ní poučili.
Uvítal bych zde (samozřejmě s se souhlasem admina) kdyby sem přibylo od jiných, foto poničených, či právě k demolici určených industriálních staveb. Určitě je to zajímavé téma.
Svaz architektů občas otevřou kauzu těchto - řekl bych novodobých "zločinů" a snaží se v tom jednat. Někdy i s dobrým výsledkem. Bohužel dnes i když je stavba památkově chráněna, není to záruka jejího přežití. Magistrátní úředníci v jednání s památkovým úřadem, mohou tyto stavby kdykoli vyškrtnout se seznamu. (proč asi?)    [J]   26.11.2015
Odpověď  Nyní popíšu jak vypadal starý závod v r. 1992 před fůzí s VW. Nikoho ani nic nekritizuji.Pouze podávám objektivní vysvětlení, jak to tam vypadalo. Byl to v podstatě takový skanzen,dochovalo se v něm skoro vše z éry L&K a předválečné Škody, vyjímku tvořily budovy zničené bombardováním 9 května 1945 a staré montáže, která shořela v roce 1969. za VW byla řada budov zbourána- objektivně nebyly už v dobrém stavu, včetně komínu staré teplárny a zbytek byl vzorně opraven. Ve starém závodě vzniklo muzeum a po zbourání budov bývalé slévárny Dobrý vznklo parkoviště před muzeem a dále bylo vestavěno Zákaznické centrum. Uvnitř jsou použity jako dekorace původní litinové sloupy ze slévárny, Na dalších místech po zbořených budovách vznikly parkoviště. Ve starém závodě už před fůzí nebyly žádné hlavní provozy, jen pomocné, různé údržby apod.    [PS]   26.11.2015
Odpověď  Já bych řekl, že Jirka nestranně s nadhledem objektivně zhodnotil oba systémy, První byl totalitní a po druhém zde zůstane po jeho konečném vítězství, honbě za trvalým růstem a mamonem zpustošená vybydlená planeta. Zhodnotí až příští generace, pokud nějaké budou. A navíc ty J nemůžeš být objektivní díky negativní zkušenosti. Ty prostě musíš být zaujatý. Ale zpět k tématu    [PS]   26.11.2015
Odpověď  Jirka - před rokem 1948 jsme měli velkostatek, který budovali předešlé generace mých předků a komunisté ho v rámci jejich "kolektivizace" sprostě ukradli a nedovolili prarodičům v něm ani bydlet za nájem. Po revoluci nám vrátili pouze ruiny. Neuč mne znát komunisty a jejich hospodaření. Když už chceš být objektivní, tak bys měl více vědět a znát. Já nic nechtěl hrotit, ale jen jsem napsal pravdu.
Jinak tohle téma už dávno neřeším a nechci se tu dál o tom bavit. Ale i oni - komunisté, mají lví podíl na zchátralosti, či zániku množství architektonických památek.    [J]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zde pohled na první tovární budovu L&K    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zde další historický pohled na továrnu L&K. Zbouraná budova je bohužel trochu rozmazaná, Je opět označena šipkou. V popředí zakroužkována úplně první tovární budova z r. 1899, je na ni vidět nápis Klement do dnešních dnů se z ní dochoval jen malý zbytek, asi 6 oken zadělaných- srostlých s vedlejší vyšší budovou- bez světlíků-zakroužkovanou    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  V předchozí verzi muzea Auto Škoda v Mladé Boleslavi měli za vystavenými exponáty velikou fotku na které byl na továrním nádvoří před nyní právě zbouranou budovou vyfocen tahač Martin. Fotka byla z r. 1924, Bohužel jsem na netu našel pouze vyretušovanou fotku, třeba ji někdo má nevyretušovanou a vloží ji sem.    [PS]   26.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Asi 3 týdny starý snímek-pohled na historickou, dnes již neexistující budovu továrny Laurin & Klement z druhé strany. Budova byla architektonicky zajímavá, dochovala se v původním stavu- pokud nepočítám zlikvidovaný znak L&K, který na ni vydržel dlouhá desetiletí- já osobně bych jej - kdybych měl tu moc- nechal zrestaurovat a dále pokud nepočítám novou omítku, což není žádný prohřešek, akorát před tím byla v jiném barevném provedení. Představte si tu zrekonstruovanou zajímavou budovu s opraveným znakem L&K jak by se vypínala nad nově otevřenou magistrálou.Připomínala by počátek slavné výroby dopravních prostředků v Mladé Boleslavi. A pokud by byla ještě nasvícena- nádherná památka. Takhle nic, jen prázdné místo.    [PS]   26.11.2015
Odpověď  Samozřejmě, že to nelze zevšeobecňovat. Ale je zjevné, že většina továrních budov padlo až po revoluci, tudíž je jasné, že za komunstů využívány byly. Investováno však bylo jen do toho, co bylo pro stát perspektivní. Chápu, že pro dnešní podnikatele jsou tyto budovy v podstatě jen zátěží a proto mluvím jen o úctě k minulosti. O dnešní roli státu radši vůbec nemluvím. Stát by nám rád organizoval úplně vše, ale jen pokud to nemusí platit.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  26.11.2015
Odpověď  A i s tím vyssáváním za komunistů a neinvestováním ani koruny bych to opět nehrotil a nezevšeobecňoval. Podstatou kapitalismu je přece všechno vyssát do mrtě, neohlížet se na nikoho a na nic. Proto je ůspěšný a zvítězil a rozdrtil socialismus a výhledově rozdrtí a zvítězí i nad zeměkoulí.S tím nikdo nic nenadělá.
Takže vyssátí do mrtě a neinvestování se dnes přece děje též naprosto běžně, tak jak se konkrétní osobě hodí. No a o neinvestování za komunistů- zrovna ve škodovce se postavila v 60 letech ůplně nová továrna na výrobu Š 1000MB.    [Jirka]   26.11.2015
Odpověď  Smutné. Opravdu smutné.
Naše země byla doslova protkána industriálními stavbami. Kde kdo ve světě nám takovou míru industriálních stavem závidí a to i po tom, co většina šla k zemi. Komunisté hodně továren nezbořili jen proto, že z nich vysáli co se jen dalo a většinou nezainvestovali ani korunu. Oni se jinak s historickými budovami příliš nepárali. Až tedy na čestné výjimky.
S takovým dědictvím se jen těžko nakládá. Ale. Mělo by bý morální povinností uchovat tyto budovy pro další generacu už jen proto, aby si lidé uvědomili, jaký vztah k prostředí a jaký dobrý vkus měli naši předci. Před sto a více lety by nikoho ani nenapadlo jen tak zabrat úrodnou půdu pro stavbu továrny, či skladu.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  26.11.2015
Odpověď  Já bych to až tak s tím znárodněným- ukradeným majetkem nehrotil. Buďme objektivní. Po převratu v r 1989 se tady rozkkradlo takové neuvěřitelné množství majetku a ten majetek skončil u konkrétních lidí takže platí že kdo hodně krade, je hodně bohatý a poctivou prací ješrě NIKDO nikdy nezbohatnul.    [Jirka]   26.11.2015
Odpověď  Je to smutné a likvidování starých továren mne vždy mrzí, protože se mne zajímá architektura - zejména ta industriální.
Ovšem nelze to svádět na němce, kteří dostali značku automobilů Škoda na místo kde na ní můžeme být opět hrdí. I když patří pod nadnárodní společnost, tak na jejím vývoji včetně designu se podílíme hlavně mi češi. A to je dobře.
Pokud by čistě hypoteticky Škoda AZNP "spadla" pod Renault (v té době už byly ve hře pouze dvě společnosti) bylo by to horší, a to o hodně.
Zpět k demolici - bohužel za posledních 26 let toto není jediný případ (ČKD - Ringhofer, Walter, likvidace Rakousko - Uherských železničních stanic atd., atd.)
Bohužel dnes musí takovéto stavby ustoupit developerským, nebo jiným záměrům.
Pozemky a nemovitosti Škoda a.s. patří někomu jinému než státu, takže si tam majitelé mohou bourat a stavět co chtějí. Samozřejmě je to přísně podřízeno účelu.
Komunisté většinu znárodněného - to je UKRADENÉHO (!) majetku - např. Škodovým závodům (před tím Laurin a Klement) také ničili svým neinvestováním.
Dnes tuto skutečnost, jak se nakládá s industriálními památkami vidím jako velkou neschopnost státu a jejich úředníků, zařadit tyto památky mezi chráněné.
Chyba je v lidech a jejich morálce - našich politicích a úřednících, které platíme z daní a jejich hamižnosti. Raději se nechají podplatit od developerů, či velkých společností, než aby se snažili zachránit něco pro naše potomky.
Naše společnost (až na vzácné výjimky - a to bych chtěl zdůraznit!) je vesměs prohnilá a v nejbližší budoucnosti nevěřím, že by to směřovalo k lepšímu.    [J]   25.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Další záběr z dnešní demolice    [PS]   25.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Snímek z dnešní demolice    [PS]   25.11.2015
Zobrazit fotografiiOdpověď  Takto vypadala do poslední chvíle. Než přišli Němci v roce 1992 do továrny byl ještě v místě, co je bílý kruh znatelný oprýskaný znak L&K. Ten znak tam přežil První republiku, Protektorát, Socialismus a až po fůzi s vW byl otlučen, včetně oprýskaných omítek a pole natřeno bílou barvou. Nyní již šla pryč celá budova- není mi jasné, proč nebyla památkově chráněna. V pozadí druhá podobná původní budova továrny Laurin & Klement.    [PS]   25.11.2015
 Přidat odpověď   (36) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006