MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    MAGAZÍN - BLOG
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 303114 příspěvků |7349 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 92 | Přihlášených: 1 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexMotocyklové soutěžní a závodní | Diskusní téma 14.12.2019 11:29  
Tipy pro registrované uživatele
 Moderovaná diskuse Moderovaná diskuse. Registrovaný uživatel může kdykoli odstranit nevhodné příspěvky v diskusích, které založil kliknutím na tlačítko Odstranit
 Odstraněný příspěvek je označen symbolem Odpověď  a textem  Příspěvek odstraněn administrátorem diskuse.
 Odstraněný text vidí pouze moderátor diskuse.
 Uložit diskuse do seznamu sledovaných diskusí Uložení diskuse do seznamu sledovaných diskusí se provede kliknutím na příslušný symbol zobrazený přihlášenému uživateli za každým úvodním příspěvkem.
 Oživit diskusi Registrovaný uživatel může též oživit jakoukoli diskusi a nezodpovězený dotaz. Stačí kliknout na příslušný symbol a diskuse se přesune na čelní místo ve výpisu. Nezodpovězený dotaz se objeví v tématech dne v úvodu výpisu.
Zobrazit fotografiiZodpovězené téma 

Jawa TK 16


 Zdravím, nemá někdo informace ohledně Jawy TK 16?? Technické specifikace, výkresy, popřípadě cokoliv.

http://www.vintagebike.co.uk/Classifieds/listing/3520/Jawa_TK_16_racer.html    [Nora]   16.10.2009     Přidat odpověď  
Odpověď  Tak kdysi jsem zde někde popsal jak se razilo, druhy, viz tři kategorie komisařů apod., z obdélníku byl v pozdější době někde ovál, ale většinou asi až někdy po roce 1980, ale kecal bych, i to zda bylo 20, či 21 krajů, dlouho jsem si tyto informace neosvěžoval, hlavně raznice putovala a někdo testoval třebas 20 let a jiný zase jen dva roky, takže je to takové složitější, s tím kdo s kterou bouchal, musel by být uvedený i rok, neboli léta kdy tuto funkci vykonával.    [P]   20.07.2019
Odpověď  Doplnenie čísla razníc technických komisárov - TK11 - Juraj Kočergin, Východoslovenský kraj, 60-70.roky. Zaujímalo by ma číslo TK21 v obdĺžnikovom rámčeku, pokročil niekto v bádaní? Zatiaľ som sa stretol len s číslom TK v krúžku alebo trojuholníku.    [Retro]   20.07.2019
Odpověď  Chlapci, objasním. Počkajte si na pokračovanie o Pionieroch na Motoride.sk    [gilbert]   15.07.2019
Odpověď  Jasně, jde určitě o malou razničku, to je více než časté, prostě jen kontrola určitého zaměstnance ve fabrikách a oražení kontrolovaného dílů, nic víc, s raznicí od komisaře na závodním motoru, či rámu vozidla to nemá nic společného.    [P]   19.11.2018
Odpověď  zdravim mam dili razene tk 31 a tk 36 diky za jakokoli odpoved N    [Nikola ]   19.11.2018
Odpověď  motor čz 125 rotax šoupě pětikanál    [surka Oldřich]   19.07.2018
Zobrazit dokumentOdpověď  A fotečka z druhé strany, zatím to dávám na šestnáctky, devatenáctky možná ještě někdy dodělam, něco ještě vyrobit aj. a bude z toho celkem pěkná silnička.    [psmotokary] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  23.12.2016
Odpověď  Pěkná fotečka!!! Kdyby jste byl tak hodný a poslal více fotek té kostry třeba konkrétně na můj mail.Děkuji předem!!Popřípadě jestli jste rozdělal ten motor,jáké jsou na něm provedeny úpravy?Co se týče klikovky,kanálů.pístu atd.Mám na mysli,takové ty úpravy(jak,se říkalo na koleně)=provedeno doma.    [Ivošek]   18.10.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Tak jsem narazil na podobnou kostru závodního pionýra jako zde TK 16, asi putoval hodně kraji, když má snad TK 17, 8, 7...., naposledy byl prý v Bohumíně.    [P.]   17.10.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  ještě jedna    [xxx-1]   30.08.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Další    [xxx-1]   30.08.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dobrý den

Je nějaká šance získat informace k tomuto motoru?    [xxx-1]   30.08.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  2,,    [tomas]   20.07.2016
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zdravím Vás, chtěl bych se prosím zeptat, zda je možné z čísla motoru, viz. foto, zjistit nějakou informaci.

Děkuju    [tomas]   20.07.2016
Odpověď  Ivosek zajíma by mne motor Tvého péráku, sháním jakékoliv informace o krátkozdvihových Jawách. Když tak mi prosím zavolej na tel 602233540 ěkuji předem a zdravím.    [modrýpérák] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  31.05.2016
Odpověď  Nora-nevím jaké specifikace chcete k tomuto stroji?Tento motocykl nikdy nejezdil na závodech v 60letech!Je to postavený daleko později,po závodech jsem jezdil od r.58 a nikdy jsem tam takový pio neviděl,navíc tehdy takový rám ani jezdci(samodoma)nedělali.Navíc když se dívám na to sací koleno,na tu plovákovou komoru,tak vysoko-jede to vůbec??Bohužel už si přesně nepamatuji,který T.komisař měl č.16.Ten kdyby to viděl-ten by zaplakal!!    [Ivošek]   03.02.2014
Odpověď  dobrý den ,stroje které zde vidím se mě líbí,na cezetě 175 jsem jezdil 7let a konkurovat v závodech na těchto strojích je už téměř nemožné mám na mysli Pčr jo do jízdy pravidelnosti je to paráda,závodění zdar    [dusan]   02.02.2014
Zobrazit fotografiiOdpověď  A ještě na závěr-postupná renovace otcového Péráka ze sedmačtyřicátýho roku.Jednolauf,krátkozdvižka-dvěstěpade!    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Berta Zapletal Boldor třispade název stroje podle závodu Bold"oR(závod o zlatý věnec)    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Robert(Berta)Zapletal-VČ,Brno;WALTR,vedl e něho Bartoš    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Uherské Hradiště    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  ČZ-stosedmpět,padesátá léta    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Jawa-dvěstěpade.padesátá léta    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ogar-třipade.padesátá léta    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Stopětadvacítka,tříkvalt padesátá léta    [Ivosek]   10.01.2013
Odpověď  Omlouvám se přehodil jsem jména jezdců(OBRÁCENĚ)    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Ogar-třistapade.R.Zapletal-jezdec,F.Zezu la    [Ivosek]   10.01.2013
Zobrazit fotografiiOdpověď  Původní papíry-ČZ.stopětasedmy.šedesátá léta.Majitel R.Zapletal-jezdec M.Reimer    [Ivosek]   10.01.2013
Odpověď  Tak se dívám na toho modrýho(závod)pincka.Nesedí mi tam tři věci-v 70 letech už každý jedil kapotáž,to koleno(karburace)to je ztráta jako prase,a za třetí ta komora(plovák)zavěšená proklatě vysoko.Převážně bývají komory skoro na úrovni karburátoru(fyzika-spojené nádoby)Takže mě jenom trošku zajímá, jak se s tým stvořitel popral!Kde,kdy a jak to jezdilo!!    [Ivošek]   08.01.2013
Odpověď  Tak též jsem poskládal závod.pincka.Jsou na něm tyto ůpravy.Stočená klika,rozšíř.kanály,karb.150c,zavěšená komora del,orto,přesazená kolleč.ve skříni,upr.sekundár. převod,kola19 jde to 120km vín ani ranu.Ctělo by to čtverku tři kvalty jsou málo.KDO MÁ ZÁJEM ať pošle mail zašlu i jiné fotky a dáme o tom řeč.    [Ivošek]   11.12.2012
Zobrazit fotografiiOdpověď  Odpovědˇ pro modrýho péraka.S těmi záv.pincky máš pravdu.já taky uznávám origo papíry,ale když přijedeš závodit stejně ti vystaví nové.Já nějaké mašiny vlastním a pokud jsem chtěl jet kyjov, brannou,starák,stejně mi udělali nové,jak budu mít čas ofotím a pošlu na ukázku ty staré papíry    [Ivošek]   11.12.2012
Odpověď  Hezký večer pánové .Měl bych dotaz ke značce TK.Mám jí totiž vyraženou na motoru absolutně seriové ČZ 250/475.Značka není u výrobního čísla ale v přední časti bloku u předních držáků motoru,a to TK 17.Tato značka zřejmě nezaručuje účast na soutěži ,pouze že byla motorka ve spárech technického komisaře.Nebo se pletu.Za info. předem děkuji.    [jeeenik]   27.09.2011
Zobrazit fotografiiOdpověď  zdravím mě se setkaly doma kartery z nejaké závodní 05 origo pruměr kliky 85 a dle kliky i menší zdvih.neměl by doma nekdo nějaké info    [Rendolf]   24.01.2011
Odpověď  Ten s číslom 6 je TATRAN 50 RS, z roku 1964 ešte so vzduchom chladeným motorom. Medzi prestavbami Pionierov by nemal byť.    [M.]   30.09.2010
Odpověď  Nora: Pokud myslíš tu barevnou fotku závodního pionýra na tvém odkazu. Tak je to můj motocykl a k němu je ten průkaz co jsem tady dával. Pokud chceš více info napiš mi mail.    [Vašek]   29.09.2010
Odpověď  No tak nesmím věřit všemu co kde najdu...našel jsem Tatrana :D    [Nora]   27.09.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Na stránkách http://www.jawa-50.cz/galerie/dobove-fotky/dobove-upravy-pro-silnicni-sprint-zavody.html je k vidění ještě jeden zajímavý kousek upraveného pionýra pro silniční závody. Nemá někdo náhadou k němu více informací/fotek? Děkuji    [Nora]   27.09.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Zde foto    [Vasek]   15.09.2010
Odpověď  Ahoj pro menší doplnění TK a komisařů TK7 měl také pan Jílek s Kroměříže a to v letech 1970-1974.    [Vašek]   15.09.2010
Odpověď  He is Slovak. To si z něj děláš srandu, že mu to nenapíšeš celý?    [Honza l]   07.06.2010
Odpověď  Ján Jakubík but not Czech racer!    [M.]   07.06.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Hello I search information and photos to pilot Czek, Jan Jakubik racer by Tatran 50cc in year 1970-75.Thanks

Best regards from Verona    [MarcoRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.06.2010
Zobrazit fotografiiOdpověď  Hello I'm Marco from Verona (Italy) site web www.oldracer50cc.com the Jawa TK 16 is my, I have another Jawa GP year 1971.    [MarcoRegistrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  04.06.2010
Odpověď  Dobrý večer, tak přikládám ještě další zjištěné číslo kontrolní raznice: TK - 8 měl pan Krečmer Josef, ze Severomoravského kraje.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  04.01.2010
Odpověď  Dobrý den, tak přikládám další zjištěné číslo kontrolní raznice: TK - 7 měl pan Zavrtálek Jaroslav, z Jihomoravského kraje.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  03.01.2010
Odpověď  Dobrý den, přikládám jména technických komisařů a kraj, kde testovali v roce 1979. Čísla kontrolních raznic které používali jsou uvedena v závorce, bohužel jen u dvou.:
Praha Ptáček Vladimír
Severočeský Bartoš Rudolf
Západočeský Daneš Vladimír ( TK - 4 )
Jihočeský Korčák František
Východočeský Kučera Jiří
Středočestý Paleček Jan ( TK - 2 )
Severomoravský Krečmer Josef
Jihomoravský Zavrtálek Jaroslav
Západoslovenský ing. Bučínský Mik.
Středoslovenký Strejc Karol
Východoslovenský ing. Kočergin Juraj    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Pro chlapy, kteří se bavili o přestavěném motoru čz 125/511 na větší obsah, přikládám fota mojí šlapačky vyrobené v Plzni. Za použití motoru čz 125/511, zvětšeného na obsah 265ccm a změněnou převodovkou, i když stále 6kvaltovou, ale změna motoru je samozřejmě ihned viditelná.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Motor z leva.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Pohled z prava.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Ještě přikládám foto jednoho ze starých pístů s okénkem pro pátý přefuk.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  16.12.2009
Odpověď  Krásná práce ty motory..Motokáry to jsou prostě malý formule. Kanál přez píst??? o tam jsem neslyšel ještě.. 5K to je taky krásná práce.

Tom    [Tomáš]   15.12.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  A ještě jiný pohled.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  15.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Pro Tomáše, tak u motorů čz 125/984 se šoupětem je celkem 5 přepouštěcích kanálů, původní sací kanál do kliky je u šoupěte vpravo zaslepený a u šoupěte vlevo není protože byl válec upraven z odlitku před opracováním. U motoru čz šoupě 150 ccm jsou 2 přepouštěcí kanály upravené tvarově, zvětšené a leštěné, původní sací do kliky je uzavřen válcem, který je nalisovaný přes košili původního válce. Ještě přikládám foto jednoho z motorů čz 125/511, upraveného na šoupě a vodníka, Zde je použito také 5 přepouštěcích kanálů a z toho jeden zkrs píst což dělala většina jezdců.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  15.12.2009
Odpověď  Jak to vypadá zevnitř ty motory se šoupátkem. Kde je tam vyveden kanál?

Tom    [Tomáš]   14.12.2009
Odpověď  Rád bych vážení Vás upozornil na to,že značka TK - a číslo znamená číslo technické kontroly která tipovala daný speciál a vystavila mu patřičný průkaz aby se mohl zúčastňovat sportovních podniků.NENÍ to žádné označení typu. Stejné číslo TK může mít na silnici,v motokrose atd.    [jiří]   13.12.2009
Odpověď  Dobrý den, motory 125/984 mám do motokár, ten s rotačním šoupátkem vpravo jezdilo poměrně hodně motokárových jezdců, ale také si myslím že ho asi někdo jezdil i v silničním motocyklu vzhledem k vybroušenému válci a posunutému výfuku na střed. Motor přestavěný na šoupátko se zmenšeným obsahem na 150ccm, mě rozum taktéž nedává, ale je to tak a jen doufám, že mě bývalí majitel najde alespoň fotografii, jak vypadala silniční motorka s tímto motorem. Co se týče přestavby motoru 125/984 na obsah 175, tak mohu potvrdit, že se to dělalo za použití zde zmíněné ojnice a válce z čz 175 enduro. A o motoru čz 125/511 se zvětšeným obsahem, aby ale nebyl viditelný rozdíl jsem se nesetkal a ani jsem o něm neslyšel, ale vlastním stavěnou šlapačku s veškerou technickou dokumentací, která má použitý základ motoru čz 125/511, a tam je motor zvětšen na obsah 265ccm, nově vyrobené převody, ale ponechán 6 kvalt. Samozřejmě je ale možné všechno a třeba se nějaký ten motor s větším obsahem oběví.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  11.12.2009
Odpověď  Monty:tento mal tiež rozvod piestom.najprv bol v káre,potom skončil v motocrosse.bolo to asi v r.82.    [jumbo]   10.12.2009
Odpověď  O 511 nevím -

ale měl jsem motokrosa 984 (s rozvodem pístem) s válcem a klikou z Endura 175 ccm - z venku nebylo naprosto nic poznat,ale trošku víc to jelo.
Stalo se před 25 lety,tak je to snad promlčený,stejně jsem nic nevyhrál.    [Monty]   10.12.2009
Odpověď  Monty:možno jazdil medzi 125.psmotokary:počul ste niekedy motore ČZ125-511 so zvýšeným objemom valca?z vonku nerozoznatelný od 125.bohužial žiadnu dokumentáciu nemam.    [jumbo]   10.12.2009
Odpověď  K čemu bylo zmenšení objemu na 150 ccm? Taková třída se někdy jezdila? Já pamatuju pouze 125 a 175.
Jinak krásná práce - motory 984 jsou asi z motokáry?    [Monty]   10.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Motor čz 125 typ 984 s rotačním šoupátkem vlevo a s otočeným válcem výfukem dozadu, a oprava mé chyby: na obrázku níže šoupě vpravo.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  10.12.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fotografie motoru čz 125 typ 984 s rotačním šoupátkem vlevo.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  10.12.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Fotografie z levé strany.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  10.12.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dobrý den, přídávám tedy nějaká technická data motoru čz šoupě. Spodek motoru je čz 175 typ 501, primární převod je změněn z 1,904:1 (21:40) na 1,774:1 (31:55), čímž je samozřejmě změněn směr otáčení klikového mechanismu, stejně jako používala spousta silničářů v té době u motorů čz 150 C. Původní klika má stočený průměr setrvačníků a je změněný zdvih z 65mm na 58mm. Kartery jsou vytlakovány vytočenými čely kolem setrvačníku. Kartery pod válcem jsou snížené o 7mm a levá strana karterů zkrácena o 55mm, jelikož se vyjmulo startování, jezdci motor zabral méně prostoru a mohl použít i vlastní kratší rám. Válec je čz jednovýfuk typ 450 s vrtáním 57,25mm, což dává motoru obsah 149,36ccm a má zvětšené přepouštěcí kanály. Karter pod zapalováním je utočený a je zde přišroubovaná spodní deska šoupátka. Šoupe je vyrobené z pertinaxu a je uzavřené venkovní deskou šoupěte. Jako zapalování jsou použité pouze kontakty a tak se celý závod odjel jen na baterii. Sání má průměr cca 30 mm. Tento typ přestavby motoru na rotační šoupátko je poměrné jednoduchý a velice často používaný, ikdyž spíše později a to u motorů čz 125 typů 511 a 516. Také bylo přestavěno několik motorů čz 125 tyb 984, které se používali v silničních motocyklech, nebo v motokárách. Dnes jsou bohužel jen velmi málo výdané, tak alespoň pro představu přiložím fotografie těchto motorů s rotačním šoupátkem na levé, i pravé straně motoru.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  10.12.2009
Odpověď  Moc pěkně napsanej článek... A ten motor to je hodně zajímavý uprava na rotačí šoupátko. Neměl by jste víc fotek docela by mě zajímalo jak je to udělané.

Díky Tom    [Tomáš]   07.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Dobrý den všem se zájmem o jakýkoliv motoristický sport, či stroje, nebo historii. Chtěl bych Vám jen napsat něco ohledně zde zmiňovaného označení TK - 16. Samozřejmě se nejedná o název motocyklu, či nějaké výrobní číslo a tak podobně. TK je označení technického komisaře a číslo 16 je přidělené této osobě pro určitý kraj. Pokud se nepletu, tak krajů bylo 14, takže minimálně by měla být čísla od 1 do 14. Ale jelikož jsme byli Československá Republika, tak předpokládám, že museli být pravděpodobně techničtí komisaři i na Slovensku. Také je samozřejmě možné, že pokud se kontrolní raznice ztratili, či je komisař po ukončení jeho činnosti nevrátil, mohli být přidělené krajskému středisku raznice nové, s jiným číslem. Na mých strojích mám obsaženou většinu čísel od TK - 01 až po TK - 20. Ke zde zmiňovanému TK - 16, bych chtěl dodat, že mám motor ČZ 175, přestavěný na rotační šoupátko, který byl také při testování označený komisařem kontrolní raznicí TK – 16. Tento motor byl v silničním motocyklu z 60-70tých let. Od pána, od kterého jsem ho získal, vím, že motocykl pocházel z okolí Brna. Takže zde zmiňovaný pionýr by měl pocházet odtamtud, nebo alespoň motor, který mohl být používaný v motokárách junior. Jen pro zajímavost v Plzeňském ( západočeském ) kraji dlouho testoval p. Sloup( TK - 4 ), po něm je převzal okolo roku 1979 p. Daneš ( TK - 4 ), pravděpodobně středočeský kraj měl p. Paleček ( TK - 3 ) atd. Je potřeba si uvědomit, že se testovalo minimálně od roku 1946, ( jak to bylo před válkou nevím, protože žádné jezdce z této doby neznám ), tak je samozřejmě jen malá pravděpodobnost, že by měl dodnes např. zmiňované TK - 16 ten samý technický komisař, kterému bylo přiděleno jako prvnímu. Dále bych napsal něco málo k onomu testování vozidla (přistavení vozidla k technické prohlídce). K testování se muselo přistavit vozidlo každý rok a to jak nově vyrobené, tak již dříve provozované a testované. Většinou byl termín každoročně stanoven do 30. Dubna. Vozidlu, jež prošlo prohlídkou, byl vystavený nový technický průkaz (osvědčení závodního stroje, technický průkaz či osvědčení, nebo provozní průkaz), nebo byla stávajícímu TP prodloužena platnost o jeden rok. Pokud se jednalo o nově vyrobené vozidlo, byl označený kontrolní raznicí motor i rám vozidla, když jste měli motor či rám použitý ze staršího vozidla a doložili jste jej TP, komisař už je označovat nemusel. Staršímu vozidlu používanému další sezonu, se jen prodloužilo osvědčení do stávajícího TP. Tady je třeba si uvědomit, že musel být označený (otestovaný) každý rám i motor vozidla jak u silničních, terénních, soutěžních motocyklů nebo motokár, před prvotní účastí na nějakém sportovním podniku. Co se týče číselného značení motoru nebo rámu vozidla, bylo k výrobnímu číslu vyraženo kontrolní raznicí většinou jen označení TK, ale pokud byl rám či motor bez výrobního čísla, či byl vyrobený doma apod., dostal ještě k označení TK další číslo podle pořadí testovaného stroje u některého z technických komisařů. Samozřejmě je dnes těžké dokázat originalitu vozidla, jelikož asi jen málokdo vlastní originální TP, dobové fotografie, plány apod. Ale bohužel jen velice málo dnes provozovaných závodních strojů na veteránských akcích, má označení technickým komisařem, což vede k domněnce, že většina těchto strojů je vyrobena nově (samo doma) a vydávána za originální stroje. Samozřejmě bych chtěl podotknout, že existovali různé předpisy (Pokyny pro motoristický sport), které se vždy po nějaké době nahrazovali novými, v kterých by jste nalezli všechny technické předpisy pro vozidla a závodní podniky pro určité období. Takže není samozřejmě směrodatné vše, co jsem zde napsal, protože to zajisté nebylo stejné v roce 1950, jako třebas v roce 1965, nebo v roce 1980. Snad jsem alespoň někomu odpověděl, na některé otázky týkající se značky TK a třeba trochu přiblížil tehdejší dění kolem sportovních vozidel. Za délku článku se všem omlouvám, i když by šli o těchto tématech napsat zajisté celé knihy.    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  05.12.2009
Zobrazit dokumentOdpověď  Příklad označení technickým komisařem    [psmotokaryRegistrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  05.12.2009
Odpověď  Nora: nezapomínejte že žijeme v čechách.. zde je možné vše. je to otázka financí

Tom    [Tomáš]   20.10.2009
Odpověď  Lze postavit repliku závodní motorky a získat k ní schválení pro závody veteránu?    [Nora]   20.10.2009
Odpověď  Ja si nemuzu pomoct, ale mne to pripada, ze se jedna o predelanej soutezni padesatkovej jawskej ram. Ja uz jsem to koupil s motorem Sachs, kvuli kteremu tam mam navic vevarenej spodni drzak. Po 25 v pripade zajmu vyfotim pro porovnani...    [Pája]   19.10.2009
Odpověď  Tak nějak procházím archivní materiály a jméno pilota MIROSLAV JAKUBIC jsem nikde v letech uvedených nenašel. Pouze znám Jána Jakubíka ,z Povážskej Bystrice, který jezdil padesátky s Tatranem. Zná někdo tohoto pilota Miroslava Jakubice a ví kde jezdil?????????????    [modrýpérák] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.10.2009
Odpověď  A jak se na to dívám, tak pravé víko zapalování je z O5-ky, takže jen válec a hlava není zřejmě původní v motoru. Píše, že motor je 4 kanálový.    [Nora]   18.10.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Dostala se mi odpověď od prodávajícího:

Hello

the Jawa TK 16 is arrived in Italy 25 year ago, the factoring is Jawa (Czekrepublc) the bike as run in the 1960-1968 pilot Miroslav Jakubic.

Best Regards Marco

a přikládám další foto    [Nora]   18.10.2009
Odpověď  Monty já stále věřím , že TK 16 existuje a že se nám ozve a příjemně nás překvapí.Chlapi líbí se mi věcný přístup všech se snahou osvětlit jednu z dalších záhad naší historie.    [modrýpérák] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.10.2009
Odpověď  S rozetou je to fakt
- motor bude mít jistě zvýšené otáčky a trojka je přímý záběr - s koly 19" a s touhle malinkou rozetou(origo Stadion?) by to nejelo ani z kopce po větru.    [monty]   18.10.2009
Odpověď  už se mi dostalo i názoru, zdali není rám na 50ccm zbytečně komplikovaný a těžký. Přední vidlice je pionýr, zadní ne, ani tlumiče. Na pionýra to má velmi malou rozetu.    [Nora]   18.10.2009
Odpověď  Jak si tak prohlížím fotku - rok 1960 to být nemůže z prostýho důvodu - hliníkový válec s velkou hlavou se tehdy ještě nevyráběl.

Napadá mně jedna TEORIE vzniku - starý závodní motor z regálu,rám z jakéhokoliv malého motocyklu z burzy za 20 Euro (KTM,Italjet,Piagio...),kola Stadion a piksla modré barvy.    [Monty]   18.10.2009
Odpověď  Pionýr je československá legenda.Motor nakreslil konstruktér JAWY p.Křivka v Praze.První řada Pionýrů vyrobená v Praze měla ještě pedály namísto pevných stupaček.Když v Povážských strojírnách končila výroba Maneta přijel Karol Šinkovič do JAWY a od šéfkonstruktéra Jozífa převzal kompletní dokumentaci. Jak uvádí konstrukter Křivka „museli z technologických důvodů některé věci změnit a po určité době se začal vyrábět Pionýr v Povážské Bystrici.Řadou fotografií se dá tato skutečnost dostatečně dokumentovat.Tedy doslova a do písmene československý projekt vycházející z dané doby.
Svým konstrukčním pojetím Pionýr od samého začátku vybízel i ke sportovnímu využití.Řada silničních jezdců padesátých let jednak pro své děti i další známé stavěla řadu strojů u nichž základem byl rám a motor z Pionýra.Tyto stroje pak sloužili k výchově mladých zájemců o tento druh sportu.Musíme si uvědomit , že v dané době jiných východisek nebylo a jiné motocykly prostě na trhu nebyly.Různorodost pojetí zpracování těchto sportovních strojů stavěných v amatérských podmínkách , které byly kraj od kraje velice odlišné , dal vzniknout mnohým konstrukcím , které jsou v dnešní době sběratelsky velice zajímavé a současně i poučné. Ukazují um a technický cit našich otců a dědů.
Kdo se jen trochu zajímá o tyto stroje – amatérsky stavěné silniční závodní motocykly,ale i terenní,či soutěžní mi dá za pravdu , že podobný stroj pravděpodobně neviděli jako je tento JAWA TK 16 .Dále nelze opomenout, že i zkušení pracovníci pražské JAWY se sami podíleli na zdokonalování motorů Pionýra pro účely sportovního využití a své poznatky tehdy nezištně publikovali v dobovém tisku.I legenda českých silnic závodník Josef Křížek zpracoval několik projektů v nichž jeho úprava motoru z Pionýra sehrála důležitou roli jak na silnici, tak i ve sprintu.
Že by nikdo z kolegů neměl podobnou fotografii ve svém archivu a při různých setkáních se s ní nepochlubil,či že by měl stroj doma a také mlčel??Promiňte to se mi nechce věřit.Také že by tisk opomenul takovouto stavbu na počátku šedesátých let ????? Silně pochybuji.
Dle mého názoru se jedná o novostavbu s cílem prodat stroj v zahraničí,či někomu kdo nemá o stavbě těchto strojů dostatečné znalosti , ale má peníze a touží po nějaké té raritě.Bude zajímavé pátrat po tom kdo má značku TK 16 , úvaha že by to mohlo být označení technického komisaře je úměrně nejlogičtější.
Je docela možné, že se můj názor správný není a autor přestavby nás překvapí a podá důkaz o tom, že stroj vznikl v roce 1960.Já bych tomu i fandil
Mám před sebou obrázek mé oblíbené tovární JAWY 2xs OHC 250 z roku 1959.Porovnávám s obrázkem JAWY TK 16.Podobnost čistě náhodná – sličná,kompaktní stavba rámu na něm posazená štíhlá nádrž přecházející v sedlovku a zakončená vyšpulenou krovkou-krásná podívaná,oku lahodící , jen ten motor……Nu u JAWY TK 16 je opravdu trochu jiný.
Omlouvám se za délku svého příspěvku.Muselo to jít ale ven. Přeji příjemný den všem.    [modrýpérák] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  18.10.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  A stále sa jazdia, napr. Podjavorinský okruh v Novom Meste nad Váhom. Upravené Mustangy pána Kročku jazdia až 127 km/hod.
Monty má pravdu, podľa toho razítka sa dá zistiť, ktorému komisárovi patril a možno aj kto motocykel postavil, veď musel mať vystavený preukaz.    [M.]   17.10.2009
Odpověď  Ještě mně napadlo - TK 16 je značka konkrétního technického komisaře, z toho lze usoudit v kterém kraji ČESKOSLOVENSKA byl motocykl testován.

Nejsem schopen určit který kraj to byl,znám pouze TK O4 ,to je jihomoravský pan Zavrtálek.

Modrýperak neví víc?    [Monty]   17.10.2009
Zobrazit fotografiiOdpověď  Preteky na upravených pionieroch sa na Slovensku jazdili, napríklad Manínsky okruh v Pov. Bystrici.    [M.]   17.10.2009
Odpověď  Omlouvám se,nějak nerozlišuji české a československé - motor je na 100% slovenský,a jestli byl zbytek vytvořen v čechcách,na Slovensku nebo v tramtáriji,to si netroufám ani typnout.

Otázka je - jezdily se na Slovensku silniční závody Pionýrů ? Já nevím.    [monty]   17.10.2009
Odpověď  Monty. Mohol by si nás poučiť? Kde v Čechách sa vyrábal Pionier?    [???]   17.10.2009
Odpověď  Dobrý den , plně se přikláním k názoru Montyho.Jedná se však o zdařilou stavbu silničního závodního motocyklu s motorem z Pionýru.Nápadný je rám motocyklu.Nikdy jsem podobný stroj na závodech v letech 1960-1965 neviděl,ani jsem neviděl fotografii takového stroje při závodu,či v depu.Na dobu vzniku jak je prezentováno- 1960 mi stavba připadá příliš složitá.Pionýry byly většinou jednodušší konstrukce vznikající na nejnižší urovni možností amaterů,protože se jednalo převážně o začínající jezdce.Stavby té doby jsou obecně jednodušší.Bylo by také dobré vědět zda nádrž a zadní krovka jsou z kovu,či jsou laminátové.Nemohu se ubránit dojmu že rám,nádrž i sedlo se zadní krovkou mi siluetou připomínají uplně jiný motocykl tovární jawské provenience.Pokud by někdo měl foto tohoto stroje se závodů,či z depa rád bych si jej zařadil do svého archivu,také případné poznámky k jezdcům,výrobci stroje ,protože se o amatersky stavěné silniční závodní motocykly intenzivně zajímám.Děkuji.kontakt-
modryperak@centrum.cz -Příjemný den všem.    [modrýpérák] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  17.10.2009
Odpověď  Podle mně ne- ale pokud ví někdo víc,poučte nás.    [Monty]   16.10.2009
Odpověď  až tak jednoduché??? Takže žádná větší nebo tovární produkce?    [Nora]   16.10.2009
Odpověď  TK 16 je číslo technickýho komisaře na českých závodech,jinak je to normální závodní pionýr domácí české výroby,s kolama Stadion a zadní vidlicí JAwa 90.    [monty]   16.10.2009
 Přidat odpověď   (87) 

Veterán Kalendář - kalendář akcí spjatých s motorismem a jeho historií


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006