MotoMagazín     VeteránInzerce     VeteránForum     VeteránKalendář    Jawa Californian    Japonské klasické motocykly
Diskusní fórum příznivců historických strojů
Celkem 310041 příspěvků |7715 registrovaných uživatelů | Čtenářů on-line: 24 | Neřihlášený uživatel 
Informace
Fotografie
Dokumenty
Statistiky
Registrace
Přihlásit
  IndexŽivot kolem veteránů | Odpověď 17.5.2021 05:06  
Tip  Oživit diskusi Registrovaní uživatelé mají možnost nezodpovězené téma kdykoli aktualizovat a tím jej přesunout opět na úvod výpisu mezi témata dne. Využijte této možnosti na místo obvyklé prosby o pomoc, která téma zbytečně odsune do spodních částí výpisu.
Fotografie:  ( formát *.jpg, max. 100kB )
 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
Dokument:  Vkládání dokumentu je přístupné registrovaným uživatelům ( formát *.jpg, max. 2MB )
Nepřihlášený uživatel Jméno: 
E-mail: 
 Zasílat další příspěvky e-mailem    Nezobrazovat e-mail v příspěvku
 Zadáte-li e-mailovou adresu, získáte možnost odebírat e-mailem další vložené příspěvky na toto téma. Stačí zaškrtnout příslušné políčko.
Nutno vyplnit text a jméno
Upozornění: Vkládejte pouze příspěvky jenž souvisí s tématikou, kterou se zabývá toto diskusní fórum. Nepatřičné příspěvky mohou být z fóra odstraněny.
 Diskusní fórum není určeno k podávání inzerce. Příspěvky posouzené jako inzerce budou z diskusního fóra odstraněny. K soukromé bezplatné inzerci použijte oddíl Inzerce.

Návod k úpravě vkládaných fotografií: Základem by měl být ostrý, barevně vyvážený snímek. Veškeré základní úpravy snímku je nejlépe tvořit na snímku v původní nezmenšené podobě. V případě, že fotografovaný objekt zabírá jen malou část snímku, doporučujeme snímek oříznout (CROP). Optimalizování snímku pro vložení na internet provedeme funkcí zmenšit (RESIZE) na optimálních 648 pixelů šířky a nezapomeneme doostřit (SHARPEN). Velikost pod 100kB dosáhneme uložením upraveného snímku jako JPG s přibližně 80 až 90% kompesí. Vaše snímky budou zobrazeny tak, jak je uložíte bez jakékoli jiné úpravy serverem.

 Registrovaní uživatelé mohou vkládat fotografie bez omezení jejich velikosti.
 Fotografie o velikosti menší jak 100 kB systém ukládá bez úprav. Fotografie větší jak 100 kB systém automaticky zmenší na velikost o pevné šířce 648 bodů, pokud tuto šířku vkládaná fotografie překračuje.

Návod k úpravě vkládaných dokumentů: Obrazový dokument vkládejte pouze pokud se vám nepodaří jej změnšit na velikost fotografie 100 kB. Obrazové dokumenty musí být ve formátu *.jpg a ve velikosti od 100kB až do velikosti 2MB. Vkládané dokumenty o velikosti větší než 1000 výškových bodů (pixelů) jsou systémem automaticky zmenšeny na tuto velikost. Obrazové dokumenty smí vkládat pouze registrovaný přihlášený uživatel. Počet vkládání dokumetů je omezen na 10 týdně na jednoho registrovaného uživatele.

Tip: V textu můžete používat tyto HTML tagy: <B>, <U>, <I>.
 Při editaci se Enter bere jako odřádkování, které se zobrazuje.
Zodpovězené téma Měření emisí od 1.1.2016
Jaké máte zkušenosti s měřením emisí? Se svojí Tatrou 57A z roku 1937 mám problém je splnit. Motor má cca. 10 tis. km od GO. Nekouří, olej nežere, spotřeba v normě svíčky jsou pěkně vypálené (cihlověhnědé až bílé = téměř chudá směs), přesto se nedostanu na hodnoty platné pro vozidla vyrobená do roku 1972. Po té co mi na STK téměř vylágrovali motor, protože měli jakési nařízení že se musí do ,,zvýšených otáček,, točit až na 2800 otáček (Tatra má maximum 3000 ot.) jsem jezdil k jednomu soukromníčkovi, který mi je udělal i bez vytáčení motoru. Bohužel soukromníčkovi hrozí zánik a já budu nucen dělat Emise na STK, kde nemají ani ponětí o maximálních otáčkách a jiných záludnostech pomaluběžného motoru krmeného karburátorem Zenith 30T. Kdysi jsem kdesi slyšel že u vozů vyrobených před rokem 1972 se připočítává ještě nějaký koeficient za každý rok před rokem 1972 (v mém případě 35 let), ale nemohu nikde najít nic určitého.    [KF]    28.05.2016     Zobrazit téma  
Odpověď  Prachy chce FKHV, ne Autoklub. Do TP teď nikdo nic nezapíše.    [Vojta]   21.06.2018
Odpověď  Píše se o tom na stránkách FKHV, ale stále zatím ještě není nic oficiální.    [KF]   21.06.2018
Odpověď  ale tam nic takového není , tam je o testování a o zapisování do techničáku, což ti tam normálně zapíší i te´d bez prováděcího předpisu. Mě by zajímalo kde je o těch emisích to slyším poprvé! že mají být úlevy jsem taky slyšel, ale nic o měření emisí. Ale je to k něčemu? platí to jen do doby do kdy platí testace, takže pokud náhodou nepůjdeš každý dva roky na testaci, tak ti zápis v techničáku neplatí a tím asi i v budoucnu úlevy které na to budou navázány. Bohužel o úlevách se mluví a mluví a mluví a nic se ndděje. Hlavně že autoklub chce prachy z příspěvků, prachy z testování, ale zatím jsem neviděl co pro nás veteránisty vyjednal?    [HonzaBK]   21.06.2018
Odpověď  §79c/3 z. 56/2000 Sb. hovoří o zapsání testování na historickou původnost do TP, ale prováděcí předpis o tom, co s tím zápisem dělat dosud nevyšel. Na školeních KTK říkali, že mají být úlevy na stk.    [Vojta]   19.06.2018
Odpověď  a můžeš mě sdělit paragraf, Já to tam ennašel.
Díky    [HonzaBK]   19.06.2018
Odpověď  To, že veteráni na bílých číslech s testací nebudou muset na emise už v platnosti je a to od 1.6.2017, nicméně dosud nebyli naši zákonodárci schopni k novele zákona č. 56/2000 sbírky vytvořit prováděcí předpis. Takže ani na odborech dopravy magistrátu, kde by toto měli zapisovat do velkého TP, ani na STK nevědí jak na to.    [vojta]   14.06.2018
Odpověď  Tak dohoda o tom že veteráni s testací nebudou měřeni ještě údajně není v platnosti.
Včera jsem se pokoušel sehnat ,,etanol,, abych trochu naředil benzín a tudíž i emise. Bohužel u 16 benzínek v okrubu 40 km už etanol nevedou. Co se to děje? Je ještě vůbec někde k dostání?    [KF]   04.06.2018
Odpověď  zkus jinou stanici. Známý tohle řeší třeba u volhy, taky už ho z některých poslali pryč, že na to nejsou zařízení, neumí... Tak jel jinam, kde měli jen blbé řeči ale šlo to.    [michal]   18.05.2018
Odpověď  Zdravím všechny, už jste někdo dělal emise dle nového systému 2018? Včera mě odmítli na emisích, že neumí změřit otáčky u motoru s dynamem a že mám stejně emise vysoké a nevejdu se do limitu CO 4,5. Mám Fiata 850 a jeho karburátor neumožňuje žádné nastavení bohatosti směsi. Vypadá to že jsem v koncích...    [Tomáš]   18.05.2018
Odpověď  Tak jsem si nechal vystavit nový TP za ,,ztracený,, a do kolonky druh vozidla mi sami od sebe (bez testačního protokolu) zapsali: ,,osobní automobil-veterán,,. Máte to tak také někdo? Myslíte že by se to dalo na STK použít k odpuštěni ME?    [KF]   15.01.2018
Odpověď  1/12 pojistky platím už nyní. Jedná se mi hlavně o tu buzeraci se zápisem testace do TP. Jednak jsou na RM (DI) neustále fronty a druhak mám původní TP již dost popsaný a tak hrozí že mi ho zabaví a vystaví nový. Asi ho budu muset ,,ZTRATIT,, a nechat si vystavit duplikát. Do toho ať si pak čmáraj jak chtěj.    [KF]   17.08.2017
Odpověď  Jedná se o klubovou testaci. Zároveň ale budete platit 1/12 povinného ručení a v případě nezaviněné nehody bude pojišťovna hradit z povinného ručení viníka plnou škodu. Pokud vozidlo převedete z normálního registru do veteránského, tak musíte kromě KLTK absolvovat ještě KTK (krajskou testační komisi) a pak si jít vyzvednout veteránské značky. To také není zadarmo a obě testace musíte absolvovat rovněž každé dva roky. Dále je zde omezení jízdy historickým vozidlem, ne snad, že by se to dnes nějak kontrolovalo, ale nelze jej použít ani k podnikání. Co je výhodnější, to si musíte rozhodnout sám.    [pmr] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  16.08.2017
Odpověď  Tak je něco nového v měření emisí u veteránů???
Na stránkách FKHV jsem se dočetl, že pokud bude majitel veterána na normálních RZ chtít úlevu na emisísch musí mít veteránskou testaci zaznamenanou v TP.
To tedy znamená že si musím nejdříve vyběhat veteránskou testaci (což bude stát nejen peníze, ale i čas), s protokolem zajít na registrační místo (kde si vystojím další frontu) a za poplatek mi do TP zapíšou že mám veteránskou testaci na 2 roky a teprve potom jet na STK. Suma sumárum mi to zabere 3 dny, najedu cca 200 km a další peníze zaplatím na poplatkách.
Když už budu mít tu veteránskou testaci, bude pro mě tedy výhodnější přejít na veteránská čísla.
Má někdo nějaké lepší informace???    [KF]   16.08.2017
Odpověď  Prosím o zjištění roku výroby , jedná se o motor jawa 350 typ 354, výrobní číslo je 354-024994    [Robert]   28.11.2016
Odpověď  Alexi a jaké emise byly nastavený na takovou Tatru 30, Taru 11, Pragu Piccolo, Zbrojovku Z18 atd...    [HonzaBK]   25.07.2016
Odpověď  Ta norma by mala byt nastavena tak, aby boli splnene emisie podla doby, v ktorej boli vozidla vyrobene. Potom to ma aj zmysel, pretoze zle nastaveny motor splaluje horsie, ako spravne nastaveny a v dobrom stave.    [Alex]   24.07.2016
Odpověď  Co je to asi za normu, kterou projde Velorex nebo Trabant? K čemu taková norma je a jakou službu přinese životnímu prostředí? Žádnou. Měřit emise u vozidel starších řekněme 20 let je prostě nesmysl. Je to jen nesmyslné tahání peněz od lidí.    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  22.07.2016
Odpověď  Ja chodim na emisnu v Nemecku uz niekolko rokov s velorexom a vzdy bez problemov. Meraju oxid uhlicity a velorex splnuje normu s rezervou. Ziadne napajanie inych aut, alebo ine manipulacie niesu potrebne.    [Alex]   22.07.2016
Odpověď  je to o přístupu jednotlivých stanic. Zkus zajet do Kunštátu na Moravě, tam ti technik a vedoucí emisí odmítne provést emisní kontrolu a majitel - na tebe začne řvát jak na malýho kluka i když tobě bude přes 70 let. A pak zajeď do Brna a tam ti to bez problémů udělají novým způsobem, přesně tak jak je to popsáno v pokynu MD a to vše velmi slušně. Škoda že za takové služby nemohou dostat mastnou pokutu od živnostenského úřadu nebo od ministerstva dopravy. jsem ochoten půjčit Ministerstvu dopravy Trabanta aby si mohli zkontrolovat v Jihomoravském kraji jednotlivé emisní kontroly a udělit jim mastné pokuty za ignorování pokynů!MD!    [HonzaBK]   21.07.2016
Odpověď  Zdravím,dnes jsem byl na emisích s AERO 662 2T nechtějí udělat bez vyjetého protokolu, tak nakonec technik připojil k měření jiné auto /MATYSE/ a protokol pro moji aerovku tam vyjel také. Je to KOCOURKOV. Zdravím a doufám že selský rozum jednou zvítězí. 20.7.2016    [Myška]   21.07.2016
Odpověď  a nevíte někdo jak se to dělá v ostatních statech EU?    [orf] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  23.06.2016
Odpověď  přesně jak to píšeš jsem to pochopil i já že legální cesta neexistuje u těchto starých strojů!!    [HonzaBK]   22.06.2016
Odpověď  A vo tom to je.
Já nepochybuju že dobře seřízené stroje ze 60tých a možná i konce 50tých let se do limitu před rokem 1972 vejdou, ale předválečné stroje mají úplně jinou konstrukci karburátorů, které byly navržené na úplně jiné palivo. A to je to co tu řeším. Když se s emisema začínalo, existoval jakýsi přepočet podle roku výroby. Čím starší vozidlo tím benevolentnější limit. Dnes je limit pouze jeden pro všechny stroje vyrobené před rokem 1972. Na nic jiného jsme tu zatím nepřišli. Jenže mezi rokem 1972 a třeba 1922 je 50 let vývoje motorů, karburátorů a paliva. Porovnej si konstrukci a funkci spádového karburátoru Jikov na Spartaka (s krátkým sacím potrubím) a konstrukci a činnost předválečného vertikálního karburátoru Zenith na Tatru 57A (s dlouhým sacím potrubím). To je ,,nebe a dudy,,. Proto se snažím zjistit zda existuje nějaká legální cesta jak projít emisema s předválečným strojem. V 60tých letech se to řešilo výměnou karburátoru a případně i úpravou sacího potrubí. Já chci ale zachovat vůz v původním stavu a proto se ptám zda neexistuje nějaká výjimka (např. s veteránskou testací), ale zatím (s výjimkou dvoutaktů) jsme na nic nepřišli.    [KF]   22.06.2016
Odpověď  Přiznám, že pod označením mlhovka se mi vybavily přední mlhová světla-nedorozumění. Ok kdysi v 70. letech se namontovaly blinkry na auta, která je neměla a nedávno zadní mlhovky. Tak to je opravdu buzerace. Je ještě nějaký příklad? Můj známý byl nedávno se Spartakem na TK a emisích a prošel bez kličkování. Dal si prý záležet na karburátoru.    [Honza l]   22.06.2016
Odpověď  Od 1. října 1997 musí být všechna vozidla kategorií M, N a jejich přípojová vozidla vybavena zadní mlhovkou.
Ve vyhlášce č. 102/1995 Sb. Ministerstva dopravy o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích je v § 63 odst. 1 mimo jiné uvedeno následující:
U vozidel kategorií M, N a jejich přípojných vozidel, která nejsou dosud vybavena zadní svítilnou se světlem do mlhy červené barvy, musí být nejpozději od 1. 10. 1997 tímto světlem dovybavena.
Umístění a označení zadní svítilny se světlem do mlhy je ve vyhlášce č. 102/95 o homologačních předpisech EHK uvedeno následující:
- vozidla M, N a jejich přípojná vozidla musí být vybavena jednou nebo dvěma zadními svítilnami se světlem červené barvy do mlhy. V případě použití jedné svítilny se světlem červené barvy do mlhy musí být tato svítilna umístěna v levé polovině vozidla;
- zadní svítilny se světlem do mlhy musí být na vozidle umístěny tak, aby nejnižší bod jejich činné svíticí plochy nebyl níže než 250 mm a nejvyšší bod jejich činné svítící plochy nebyl výše než 1000 mm nad rovinou vozovky, vzájemná vzdálenost nejbližších bodů činné svíticí plochy zadní svítilny se světlem do mlhy a brzdové svítilny nesmí být menší než 100 mm. Vztažné osy zadních svítilen se světlem do mlhy musí být v rovinách rovnoběžných s podélnou střední rovinou vozidla a rovinou vozovky;
- rozsvícení zadních svítilen se světlem do mlhy musí být možné, svítí-li potkávací světla nebo dálková světla nebo přední světlomety se světlem do mlhy;
- zadní svítilny se světlem do mlhy musí být možné vypnout nezávisle na jakýchkoliv jiných světelných zařízeních vnějšího osvětlení vozidla;
- zapnutí zadních svítilen se světlem do mlhy musí být signalizováno v zorném poli řidiče neblikajícím sdělovačem se světlem oranžové barvy.
Zadní svítilny se světlem do mlhy musí být schváleného provedení, tzn. homologovány dle EHK č. 38 "Koncová mlhová světla pro motorová a jejich přípojná vozidla". Zadní svítilna se světlem do mlhy musí být označena mezinárodní homologační značkou, kterou tvoří:
- kružnice s písmenem "E" a rozlišovacím číslem země homologace;
- homologační číslo umístění pod nebo nad kružnicí, po případě vedle ní vpravo nebo vlevo;
- naproti homologačnímu číslu (tj. na protější straně kružnice) musí být vyznačen přídavný symbol "B" nebo "F".


[Honza l] stačí takhle? :-) No, a o těch dírách v blatnících už jsem taky psal.    [A.Čerrný]   22.06.2016
Odpověď  Blinkry se musely dodatečně namontovat na vozidla která jimi nebyla vybavena někdy v 70tých letech. To si sice nepamatuju, ale vím to z vyprávění pamětníků. Všimni si kolik předválečných vozidel má na předních blatnícíh díry po dodatečně nabastlených blinkrech z tehdejší Octávie. Měl jsem dokonce u jedné Tatry v TP zapsáno že vozidlo je nezpůsobilé právě z důvodu scházejícíh blinkrů.
Mlhovku jsem na svoji Tatru montoval osobně někdy v 90tých letech. Jestli chceš ofotím ti stránku z TP kde je uvedeno že vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu, a hned následující den bylo technicky způsobilé. Cestou z STK jsem v nejbližšší Mototechně koupil hnusnou plastovou mlhovku, doma ji namontoval a hned další den jel na STK, kde jsem prošel bez závad.
Emisní limit u aut kde nebyl stanoven limit výrobce, byl úředně stanoven na 6%CO, ale od 1.1.2016 byl snížen na 4,5%CO a to je to o čem se tu bavíme.
Od 10.6. tedy zřejmě platí výjimka pro dvoutakty, ale jak je to s ostatnímy vozy starými třeba 80 let???
Jak už jsem psal s originálním karburátorem, který byl zkonstruován na tehdejší benzín, prostě s tím dnešním benzínem nemůžeš vyhovět.
Proto se tu bavíme o tom zda je nějaká výjimka. U nás například ještě minulý týden žádnou výjimku nepřipouštěly (a řešilo se to úplatkem), ale co bude dál až bude počítačová evidence vyžadovaná EU (která měla platit už letos, ale nějak jsme to nestihli).    [KF]   22.06.2016
Odpověď  Honzíku, to toho pamatuješ hodně málo! Nebo u Tebe řádí ten "Němec". ;-) Zrovna ta aférka s povinnou montáží mlhovek není až tak stará. Povinná montáž blinkrů je sice o pár desítek let starší, ale stále platná. Pročpak asi má 90 % u nás provozovaných předválečných veteránů v blatnících takové hezké kulaté otvůrky? :-)

Přesvědčen můžeš být o čemkoliv, ale realita je jiná. Řečeno slovy velkého klasika, "můžeš s tím nesouhlasit, můžeš proti tomu protestovat, ale to je asi tak vše, co se s tím dá dělat."    [A.Černý]   22.06.2016
Odpověď  KF, každý samozřejmě můžeme věřit čemu chceme. Nepamatuju se, že by se povinně na auta montovaly mlhovky, nebo blinkry můžeš mi osvěžit paměť?
Nečetl jsem předpis, ale neumím si představit, že by všechna auta při měření emisí měla splňovat současné limity. Naopak jsem přesvědčen, že auta musejí splňovat limity, které platily v době jejich výroby. To má logiku a bavme se o tom, jaké jsou vyžadovány limity u aut vyráběných v době, kdy žádné limity stanoveny nebyly. A věřím, že i toto řeší příslušný předpis.
A skoro bych se vsadil, že podobný předpis platí i v jiných zemích. Není to žádná šikana. Při tom, kolik dnes ve městech jezdí aut bychom se udusili, kdyby žádné limity nebyly.    [Honza l]   22.06.2016
Odpověď  Konec měření emisí dvoutaktů od 10.6.2016!?
Včera jsem zaslechl, že by se na dvoutaktech neměli měřit emise, tak jsem to hledal na stránkách Ministerstva dopravy a opravdu to tam našel. Tak jsem zvědav zda to je (bude) pravda. Je tam napsáno, že u těchto automobilů se pouze zkontroluje - citace:
VII. Pro vozidla poháněná motory mazanými směsí paliva s mazivem se aplikuje následující zvláštní postup:
1. identifikace vozidla ad a)
2. vizuální kontrola ad b)
3. diagnostika systému řízení motoru ad d), pokud je vozidlo vybaveno motorem s řízeným emisním systémem.
Do poznámky protokolu se uvede "Aplikován zvláštní postup pro vozidla poháněná motory mazanými směsí paliva s mazivem."
Viz věstník ministerstva dopravy http://www.mdcr.cz/cs/Vestniky/Vestnik_dopravy.htm ,věstník č.6 a to zkopírováno je z přílohy č. 1 tohoto věstníku strana 9
Co o tom víte?? Máte někdo už zkušenosti s emisema na dvoutaktech po 10.6.2016?    [HonzaBK]   22.06.2016
Odpověď  Ve 30tých letech žádné emisní limity nebyly a domnívám se že se začali řešit až někdy v 70tých letech. Motory byly stavěné na tehdy dostupný benzín, jehož složení se během let měnilo a s tím i účinnost motorů. Ve 30tých letech měl 50ti koňový motor spotřebu cca 15 litrů, zatím co v 60tých letech už na stejný výkon stačilo 10 litrů benzínu. Emise se začaly měřit až někdy v 90tých letech a pro vozy vyrobené před rokem 1972 byly limity stanoveny ,,retroaktivně,, na 6% CO. Letos byly (opět retroaktivně) nařízením EU sníženy na 4,5% CO. V minulosti se rovněž ,,retroaktivně,, na starší vozy dodatečně montovali blnkry, nebo mlhovky. Pokud si někdo ty blinkry nebo mlhovky nenamotnoval (s tím že to tak není od výrobce) tak měl prostě smůlu a STK neprošel. Tak že nevěř tomu že něco nejde nařídit zpětně. Spousta kolegů, kteří v minulosti emisema prošlo, mělo letos problémy. Většinou se to vyřešilo nějakým ,,všimným,,, ale vzhledem k požadavku EU, aby do budoucna probíhalo měření emisí pouze na STK a údaje se elektronicky ukládali, nebude už ,,všimné,, fungovat. Proto se ptám co s tím? Řeší to někdo? Osobně se domnívám že nás prostě potřebujou natlačit do veteránských čísel. Opravdu nejde stroj na normálních RZ nějak převést na veteránské???    [KF]   20.06.2016
Odpověď  Tak, to co napsal Honza je výklad, který má logiku podle zásady, že zákon-norma nesmí působit retroaktivně. A osobně tomuto výkladu věřím. S výkladem nových norem a zákonů bývají často problémy a chce to nějaký čas. A ten čas bývá pravidelně využit pro šíření poplašných zpráv jako příležitost k nadávání.    [Honza l]   20.06.2016
Odpověď  Každé auto musí splnovat emisní normy,které platily v roce výroby. Rozhodnutí EU na tento fakt nemá vliv....to se týká nově vyráběných aut.Ze zkušeností potvrzuji, že auta pokud jsou dobře seřízena,projdou bez problému. Pouze u dvoutaktů může být problém.... a to ne s autem, ale s obsluhou.... musejí totiž vyměnit sondy za delší a značně jim to zanese filtr, takže po každém měření by mělo nastat čištění a to se jim moc nechce.....tak radějí dělají obstrukce. Ale i dobře seštelovanej Trabant musí projít.    [Honza]   20.06.2016
Odpověď  Je potěšující, že ministerstvo pracuje na novele. Jako občan tohoto prapodivného státu se však ptám. Kdo z ministerstva dopravy, a proč, toto nezohlednil v aktuální novele zákona? Proč novelu před schválením nenapadl Autoklub a podobné organizace zastupující motoristy? Zajímá někoho v jakých problémech se nachází mnoho bezbranných motoristů? Pane Ječmínku, Ťoku a spol.!    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  07.06.2016
Odpověď  Informace z trabi.me. Tak snad to bude dřív než pozdě....

Cituji:
Ministerstvo dopravy pracuje na novele zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu
vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon“), do kterého zapracovává směrnici č. 2014/45/EU, na základě které
navrhuje, aby vozidla s příměsí maziva v palivu a stará vozidla byla vyjmuta z povinnosti měření
emisí. Novela bude platná nejpozději od 20. května 2017 a účinná nejpozději od 20. května 2018.    [čoud]   06.06.2016
Odpověď  Jen se zeptám. Existují STKčka, která se specializují přímo na veterány.
Ptali jste se někdo, jak to řeší tam? S tímto musí mít zkušenosti nejlepší právě oni.    [ZČ] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  06.06.2016
Odpověď  Ano veteránská testace na historickou původnost není problém udělat na vozidlo s bílými čísly. Toto vozidlo však nemá na stk a tudíž ani na emisích žádné vyjímky.    [Vojta]   06.06.2016
Odpověď  k tomu dotazu jak přejít z bílých značek na veteránské? Nemám to nikde ověřené, ale má doměnka je ta, že není třeba přímo veteránských značek, ale že je třeba veteránská testace, která je dokladem o historické hodnotě vozu a zároveň tedy potvrzením, že dané vozidlo je veterán. Dle mého názoru by se na takováto vozidla mělo pohlížet i v případě stk jako na veterána a barva spz ( bílá/zelená) v tom dle mého názoru nehraje roli. Stejně tak to stačí pojišťovně v případě nehody, kdy vozidlo s bílýma SPZ a s historickou testací je také považováno za veterána a ne za starý šrot a barva RZ na to nemá vliv. Důležitá je ta testace a ta vás nenutí přejít na zelené spz.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.06.2016
Odpověď  Přesně jak píšeš jak obejít a nedodržet hloupý zákon - aby se vlk nažral a koza zůstala celá a nikdo neměl průser.    [HonzaBK]   06.06.2016
Odpověď  Je velice pěkné, že se zde snažíte poradit, jak z té šlamastiky vybruslit a splnit evidentní nesmysl. Jsem přesvědčen, že měřit emise u aut starších 30 a více let je prostě nesmysl. Tato auta už prostě nemohou nijak závažně otrávit životní prostředí, protože i kdyby jejich majitelé sebe více chtěli, tak tato auta už prostě nenajedou mnoho kilometrů. A když, tak to bude výjimka, která bude zrnkem v moři.

Zde zjevně selhal Autoklub a další organizace, které se hlásí za zástupce motoristů a ekologů. Oni mají ve své náplni vytvářet tlak na úředníky ministerstev, aby netvořili nesmysly. Stejně jako to měli dělat v případě povinného svícení či třeba změny významu značky zákazu vjezdu nákladních vozidel. Je zjevné, že ti co škodí budou škodit i nadále a za motoristy se nikdo nepostaví. Bohužel tak tomu bylo v naší historii vždy. Běžnému motoristovi tedy nezbyde nic jiného než podvádět. Ostatně co je špatného na tom, když se nedodržují špatné zákony?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  06.06.2016
Odpověď  Možností by možná mohlo být mít novější karburátor, s kterým sice auto nepojede optimálně, ale který bude nastaven tak, aby se prošlo emisema a pro provoz se namontuje původní, seřízený podle požadavků auta. Jednou za dva roky přehodit karburátor za to stojí. Tohle ale bude problém u hodně starých veteránů, kde novější náhrada karburátoru bude těžko sehnatelná.    [ZdeněkSM] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  06.06.2016
Odpověď  Uvidíme jak to dopadne, ale ještě jsem neviděl emisní kontrolu kde jsou kamery nebo fotí? Fotí se snad jen na STK?? A v tom tisku a televizi jsem neslyšel že by měly být SME pouze s STK, ale že součástí každé STK budou emise, ale nikde jsem neslyšel že by ty nezávislý měly rušit! každá 105-120, žigul apod. krásně vyhoví starší kategorii, protože pro ni platí už přísnější hodnoty. takže te´d jde jen to sehnat někoho kdo to udělá tak že "to natočí" na jiným autě. Jj přejít na zelený značky z bílých to snad ani legálně nejde!!    [HonzaBK]   06.06.2016
Odpověď  To by mě zajímalo, jak auto který má bílý čísla dostaneš na veteránský???    [Vojta]   03.06.2016
Odpověď  Všichni máme možnost přejít na Veteránské RZ (a snížit tak věkový průměr ,,normálních,, aut), kde se emise neměří, ale nikomu, kdo nemusí, se na ně nechce. Nyní budeme muset.    [KF]   03.06.2016
Odpověď  Počítač sice Tatru od š-105 nerozezná, ale i ta š-105 bude mít s tímto limitem problémy. A kde nějakou slušnou š-105 sebrat? Už jich také moc není. Řekl bych dokonce že tady u nás je víc slušných a pojízdných T-57(A) než š-105 :-)
Navíc má spousta STK kamerový systém a tak si technik rozmyslí riskovat problémy.
To že do dvou let budou moct dělat emise pouze STK už proběhlo několikrát v televizi a i na internetu už jsem o tom několikrát četl. Je to totiž požadavek ,,skvělé a úžasné EU,, :-(    [KF]   03.06.2016
Odpověď  Tak už jsem to našel, je to fakt že tam zrušili tu kategorii starší roku 1972 se 6 % CO2!! Zákon vyšel už v roce 2014, tak nechápu na co máme AČR, ÚAMK a další celostátní organizace chránící zájmy motoristů a zejména veteránů, kteří pro nás nic nedělají, jen chtějí aby všechny kluby v pořádku vybraly členské příspěvky a odeslali je na ústředí!! Nebo snad někdo víte že některý z těchto klubů něco podnikl??    [HonzaBK]   03.06.2016
Odpověď  No nevím jak počítač na emisích zjistí že je tam připojeno jiné auto?? Že by staré auta měli zásuvku OBD?? Jak systém pozná, že místo Tatry Trabanta apod. tam připojím 105 nebo 120 škodovku nebo jiné auto s karbecem??
Někteří tu píšete, že max emise CO2 jsou od ledna jen 4,5, Já to ale nikde nenašel, máte někdo odkaz na zákon?? Díky??
Co vím tak u měření emisí u aut co nemají možnost připojení se nic od letoška nezměnilo, kromě toho že se to ukládá do centrální databáze. Bylo by zajímavé kdyby tu napsal někdo kdo přímo měření provádí, nějaký emisní technik aby jsme se tu nebavili někdy ¨jen o našich dohadech. A k tomu zákonu já to pochopil zcela jinak, že všechny STK budou mít i emise, aby to člověk mohl provést na jednom místě a nemusel nikam jezdit, nikde jsem neslyšel, že nezávislé emisní stanice a a stanice u značkových servisů by se měli rušit?    [HonzaBk]   03.06.2016
Odpověď  Martine, to jak píšeš o té stovce je právě dnes už bohužel minulost. Ty jsi měl asi to štěstí,že jsi byl asi na té nejzastaralejší STK v česku, kde to ještě minulý týden mohli dělat postaru. Povinnost dělat emise tímto novým způsobem platí od června,Tedy ode dnes, ale logicky už to na stanicích běží déle, protože se na to museli připravit. Takže na tvé stk, ti to ještě vyšlo a udělali to zřejmě postaru. Dnes už není koho uplatit. Počítač neuplatíš, to že si to nacvaká technik sám, nebo načte jiné auto, je už minulost. Snad jde jen to jak psal KF, že ti dá za úplatu druhou šanci a bude se "snažit" abys prošel, ale i tak se může snažit jen do té míry do jaké ho pustí norma a neúplatný počítač.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.06.2016
Odpověď  Ne všude to funguje jako u vás a mě šlo o to jak udělat emise legálně.
Jak už zde zaznělo, chystá se zákon že emise budou smět dělat Pouze STK.
Každý nemá v okruhu 50km několik STK na výběr.

Kolega byl dnes s T-57A na emisích (STK) . Emisní technik mu suše oznámil že je nevyhovující a že údaje z počítače jdou on-line kamsi do systému a prostě se to nedá obejít. Po menším finančním ,,bakšiši,, svolil s ještě jedním měřením. Postupným zavíráním benzínového kohoutu (Tatra má nádrž nad motorem a palivo teče samospádem) se mu podařilo dostat se na požadované hodnoty, které mohly být odeslané do systému.
Jak by to ale řešil v případě palivového čerpadla?    [KF]   01.06.2016
Odpověď  A to je vám líto dát technikovi stovku navíc a máte klid??? Já jsem minulej tejden dělal emise a technickou a uplně v klidu. Na emise jsem přinesl jenom techničák a stav km a technická byl jenom dialok o problémech a akcích. Připomenu ještě že mám Aerovku z třicátáho pátého roku.    [Martin]   01.06.2016
Odpověď  Tak jak to popisuješ se to v běžné praxi dělá. to mi říkal i ten kámoš, že by v případě tak starého veterána napsali o technické údaje na dekru, ale i tak nesmí co2 přesahovat danou hodnotu 4,5 i kdyby to auto mělo tabulkově třeba 8. To je prostě nařízení, asi zase něco z EU. Tak proto to dělají tak, že to točí méně a pouze na stk uškrtí karbec a třeba i zředí benzín. Pak si samozřejmě karbec majitel zase vrátí do původního nastavení. Jiná legální cesta už asi nebude schopna zajistit, že auto projde.
Napadá mě však, jestli když bi si majitel takového veterána na bílých značkách, udělal pouze klubovou testaci na důkaz historické hodnoty vozidla, kdy mu stále zůstanou bílé RZ, ale vozidlo už bude bráno jako papírově testovaný veterán, jestli by se těmto novým normám takto nemohl třeba vyhnout. Pokud jsem tedy z debaty pochopil, že pro zelené veteránské značky tyto hodnoty spalin neplatí.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.06.2016
Odpověď  a co zkusit napsat na Dekru (nebo kdo je nadřízený orgán emisních kontrol) a podle zákona č. 106. požadovat informace a tom jaký je správný postup měření u tohoto vozidla a přímo uvést typ a rok vozidla. Byla by sranda kdyby tam takto jsme začali psát všichni kdo budeme mít problém s měřením emisí těchto starých vozidel. Podle výše uvedeného zákona ti musí odpovědět do 21 dnů. (nebo dokonce 14 dnů).    [HonzaBK]   01.06.2016
Odpověď  I když ne přímo k tématu, tak čerstvé info z minulého pátku, kdy jsem byl na STK se třemi stroji. Dle posledního školení techniků, jak mi jeden z nich pověděl. Bude do dvou let zavedeno to (plánuje se, je to v návrhu,....), že emise u automobilů budou muset být měřeny jen ve stanicích STK. Tedy už ne v kterémkoliv k tomu autorizovaném servisu, ale jen na STK.    [dolin1] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  01.06.2016
Odpověď  Martin S : díky za ochotu.
Problém je v nízké kompresi (1:5) těchto motorů, které byly stavěné na úplně jiný benzín než je dnes a tak ten dnešní benzín nedokážou efektivně zpracovat.    [KF]   31.05.2016
Odpověď  Přiškrtit karburátor už jsem se pokoušel dávno. Nikoliv kvůli ME (které tehdy ještě nebyli) ale kvůli spotřebě. Nejen že klesl výkon (ono i těch původníck 20 HP je dost málo) ale ještě jsem po cca 5ti kilometrech kousnul motor. Po jeho vychladnutí a namontování trysek předepsaných výrobcem si motor zase spokojeně vrněl. Chudá směs dlouho hoří, podpaluje ventily a motor se přehřívá. I po namontování náhražkového Jikova ten motor nejde tak jako s původním Zenithem.
Zkrátka nás potřebujou dostat z běžného registru na veteránský, abychom nekazili věkový průměr. Můj vůz přežil 1. republiku, válku, nacismus i socialismus, ale současné zřízení ho zlikviduje.    [KF]   31.05.2016
Odpověď  řešíš celkem zajímavý problém, tak jsem kvůli tomu zavolal kámošovi na stk, který je přímo emisní technik. Takže pravda je ta, že se normy spalin CO2 opravdu zpřísnily z hodnoty 6 na hodnotu 4,5 což už tyto stará auta nesplňují. Pro tyto auta je to opravdu složitá a život ohrožující situace, ale nikoliv neřešitelná. Řeší se to prý tak, že se přiškrtí karburátor ( možná i ten mix s ethanolem by mohl fungovat) ale co hlavně!!! To že ti točí motor do 2800 je ta chyba , kterou dělají. Je na to prý nějaká vyhláška či nějaký předepsaný postup podle kterého se tyto staré auta tolik netočí a točí se třeba jen do 1500 otáček. Takže bych radil poukázat na tuto možnost na tvé stk , ať si to tam najdou a oživí vědomosti. Je totiž nesmysl aby ti takto točily tak staré auto, když je to na hranici jeho možností.    [martin S.] Registrovaný uživatel - nelze zobrazit kartu osobních údajů neregistrovaným návštěvníkům  31.05.2016
Odpověď  Jde mi o to zda neexistuje ještě nějaký koeficient pro ještě starší vozy než je rok 1972 (kterého se na STK tak striktně drží). Vždyť mezi rokem 1972 a např. 1922 (i takové jsem viděl na běžných SPZ) je 50 let vývoje motorů, karburátorů, ale i benzínu.
Co se týče bordelu v papírech: Kolegovi při výměně TP za popsaný, zapsali číslo podvozku (pod kterým je vůz celá léta evidován) do kolonky VIN čísla kastle (v novém TP není kolonka čísla podvozku). Z STK ho vyhodily že nemá na kastli VIN číslo (které tam nikdy nebylo). Nakonec to vyřešil tak že si na kousek mosazného plíšku vyrazil číslo podvozku a přišrouboval ho dvěma šroubky na mezistěnu za motorem.

PS: Jak je možné že třeba v Anglii jezdí i 100 let starý veterán na půvorních značkách?!?    [KF]   31.05.2016
Odpověď  1. Žijeme v prasečím státě, kdy blb sedící na úřadě musí něco vymyslet. Bez ohledu na to , jaká to je pitomost.
2. Mám pár vozidel, kde jsou techničáky psaný ještě tuší a je v tom takový bordel, že není možné určit rok výroby, rozměry a výrobní čísla-motory měněné cca 5x , podvozky a karoserie (výměnné) bez čísel. A teď nějaký idiot v tom bude dělat "pořádek". Velice rád mu zapůjčím TP aby viděl, co jakého h....na rýpe.
3. To, že se auta kradou a posléze legalizují, by měl být problém asi jiného orgánu, který si hrdě nasadil nálepku "pomáhat ...." Buzerovat veteránisty za bordel, který nezpůsobili je tak trochu ubohé.    [Pavel]   31.05.2016
Odpověď  Nějak se mi to nezdá, emise měřit můžou, ale co naměří, tak s tím nic nudělají. Je to originál automobil starý téměř 100 let, na to žádné normy platit nemůžou.
Obejít by se to asi dalo, buď veteránské SPZ, což je blbost rušit kvůli tomu originály. Já bych zkusil toto: Namíchej benzín 1:1 s Ethanol E85, přidej aditiva a emisema to projde.
Etanol totiž produkuje téměř nulové emise a motoru s karburátorem to neuškodí. U novějších auto trvá déle než si na to jednotka "zvykne", ustálí se volnoběh atd..., ale dají se takto s úspěchem absolvovat emisní zkoušky, bez toho, aby se musel kupovat nový kat.    [Miloš]   31.05.2016
Odpověď  Já myslím že jsou pouze dvě řešení, možná 3.
1.Dokud to půjde jezdit k těmto soukromníkům, zatím jsem neslyšel že by tyto malé emisní stanice měly rušit.
2. Vždy na ME vyměnit karburátor za moderní (50-tá léta) JIKOV - pokud to jde, ale asi by to vždy mohlo nějak jít pokud si na to nějak uděláš přechodky.
3. Nechat natočit emise na jiném autě, které bude vyhovovat - samozřejmě toto je nelegální.    [jj]   31.05.2016
Odpověď  Tak toto je tedy problém. Přiznám se, že poradit nedokážu, ale hrozně mě mrzí, že žijeme v zemi, která dokáže udělat lidem takové problémy. Měřit emise u starých automobilů je prachsprostá šikana.
Jsem přesvědčen, že vaše Tatra 57 vypustí so ovzduší řádově méně emisí, než průměrné zcela nové auto, už jen proto, že najezdí nepoměrně méně kilometrů. Stát se honí za fiktivními absolutními hodnotami a vůbec nedokáže podívat se na problém komplexně.

Dokáže někdo autorovi tohoto tématu poradit?    [JB] Registrovaný uživatel - zobrazit kartu osobních údajů  31.05.2016


Provozovatelé serveru nenesou žádnou dopovědnost za obsah vložených příspěvků

© Jiří Bartuš 2006